Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

kis út a Nagy út előtt

2017.11.20. 21:35 | zord | 42 komment

Folyamatban van a nagyjavításra kiválasztott Mi-24-es sárkányok átszállítása Szolnokról Kecskemétre a Veres Kft. trélereivel. A hírös városból aztán Oroszországba repítik a főnixsorsra ítéltetett forgószárnyasokat. Ha már így esett, gondoltam lefotózom ezt az érdekes mozzanatot is...

171120_mi-24_szn-ke_trailer_1.jpg

A szolnoki bázisról történt kifordulásnál épp volt elég fény a fotózáshoz. Itt a 335, a másik tréleren "párja", a 336-os utazott.

Zord

Címkék: tréler Szolnok Kecskemét Mi-24 nagyjavítás

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr6613330755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beat it! 2017.11.20. 21:48:38

"Ég veled, te kedves, nagylelkű sárkány!" :) :)
A filmmel ellentétben ez sárkány újult erővel hamarosan visszatér. Legalább ez a technika nem lett elkótyavetyélve, és remélem még hosszú évekig és jó erőben, megfelelően kihasználva szolgálja majd a Honvédséget.
Nagyon, de nagyon kíváncsi leszek, hogy a másik 4 db P-t is viszik-e.

ms007 2017.11.20. 22:27:16

@Beat it!: Az a 4 P azóta áll, hogy az NDK-ból megjött? Tényleg csoda, hogy még megvannak. Ennyi pihenés után rengetek meló lehet velük a javításkor

Beat it! 2017.11.21. 00:13:26

Ha már viszik a gyárba a gépeket, valami jobb festést el tudnék képzelni, mint ezt a hagyományos zöld-homokszín kombót. Mondjuk zöld-szürke, hasonlóan a csehekéhez, vagy még jobb lenne közepesen sötét szürke - világosabb szürke kettőse. Reálisabb és gyakoribb veszély, ha a földről veszik észre - pláne MANPADS társaságában - mintha egy vadászgépről nézik. Ezért lenne jobb valami szürkés szín.

@ms007:
A maradék 4 P is Szolnokra került, ha jól tudom. Amikor a másik kettőt javították, elkezdték ezeket is felkészíteni a javításhoz, ami végül meghiúsult. Sőt, egyesek szerint nem is kerülhetett volna rá sor, mert több alkatrészük a 2 felélesztett P-be vándorolt. Ezért is lennék kíváncsi, hogy javítják-e őket. Előzetes hírek szerint igen, ugyanis 6 P és 6 V volt a tervben.
Érdekes kérdés a javítás. Ha a jelenlegi elvet nézzük, kb ugyanolyan bonyolult egy 20 éve álló gépet javítani, mint egy 2 éve állót. Elvileg... Aztán a gyárban majd vakarhatják a fejüket a technikusok.

zord 2017.11.21. 11:36:21

A HM természetesen nem válaszolt a kérdéseimre (eddig), de úgy hallottam, hogy a most aláírt szerződés 6+1 gépre vonatkozik. A plusz 1 lehet a formális átkötés a következő 6-ra, de az is lehet, hogy rájöttek: 12 géphez egyszerűen nem lesz elég ember, se a földön, se a levegőben...
Ami a változatokat illeti, oldalszám szerint eddig a 720-as V, illetve tegnap a 335 és 336 oldalszámú P tekinthető megerősítettnek, összesen négy gép került át eddig SZN-ről KE-re. Elvileg ennyit vihet el a Ruszlán.

Zord

sualsidal 2017.11.21. 12:01:09

@Beat it!: Az, hogy 2 vagy 20 éve a beton szélén, fűben álló gépeket ugyanolyan bonyolult lenne javítani, az tényleg csak nagyon elvileg, inkább elméletileg jelenti ugyanazt a bonyolultságú javítási nehézséget. Az rendben van, hogy a kiszerelt fedélzeti berendezések javítása nagyjából ugyanúgy zajlik, ami nem javítható állapotúra kopott, repedt, sérült stb. azt cserélik, ez mindig így zajlik. A sárkányszerkezet javítási módszere azonban sokkal inkább állapotfügő, előre nemigen jósolható ez az állapot, és nagyon nem mindegy mekkora felületeken és főleg milyen MÉLYSÉGŰ korróziós felületeket találnak a hibafelvételezés során. Itt pedig jelentős eltérések lehetnek egy 2 és egy 20 éves gép között. Ha nagy mélységű korróziót fedeznek fel, és ez ráadásul főtartó-elemeknél (megerősített törzskeretek, szárnyfőtartró, faroktartó, futóművek, reduktorok, hajtóművek) vagy/és azok bekötési csomópontjainál fedezhető fel, ettől kezdve a javítás, a gép megbontása sokkal nagyobb mélységet igényel, mint egy normál nagyjavítás, értelemszerűen jóval tovább tart és húzósabb lesz a számla is. Márpedig 20 éve álló gépeken csodaszámba menne ha nem lennének ilyen problémák, a MH sajnos nem arról híres, hogy AMARC-szinten gondozná és óvná a leállított technikáit (bár ne lenne igazam!).

stonefort2 2017.11.21. 14:29:24

@sualsidal: Jó meglátás, Laci kérem. Mintha egy volt PG-s mondta volna...

Beat it! 2017.11.21. 16:13:02

@sualsidal:
Szépen, szakmai nyelven kifejtetted. Lényegében erre gondoltam az "elvileg" szócskával. Szívesen megnéznék fotókat a magyar gépek javításáról, ha lesz.

zord 2017.11.21. 20:35:02

@sualsidal: nekem erről az a nagyszerű találmány jut az eszembe, hogy hangár. Miért irtóznak a Magyar Honvédségben attól, hogy hangárban tárolják a repülőeszközöket?

Zord

sualsidal 2017.11.21. 21:06:29

@zord: én hogy kérdezzem meg tőlük, hát ki találkozik gyakrabban az illetékesekkel?!!

zord 2017.11.21. 21:51:16

@sualsidal: jelentem, úgy lesz :-)

Zord

debyl 2017.11.22. 09:55:52

Ezzel talán lehet az a baj sajnos, hogy nincs annyi hangárunk mint amennyi repülő eszközt el kellene rakni a szabad
ég alól! :-(

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.11.22. 11:46:53

Egy könnyűszerkezetes hangárból (lefedésből) nehéz komoly mutyit csinálni mészáros elvtárséknak, tehát a javalat NATO komp. komoly betonhangárok fűvel, fával a tetejükön :).
Ilyen kevés helyen van még a NATO-nak is, mert modernebb hangárokban tárolják a gépeket, de pld. a Wittmundi Phantomokak is ilyen volt. Aztán az EF-eknek már építettek 3-4 sor hasonlót mint a mienk, csak abba már benne vannak a csővezetékek (oxigéntól, az üzemanyagig minden). A régiekben meg mást tárolnak..

Beat it! 2017.11.22. 12:05:58

@Kelepisti: @sualsidal: @zord:
mutyi ide vagy oda, ha tökös lenne a bázis pk, vagy a HM, már régen építtettek volna könnyűszerkezetes hangárokat. A megemelt HM költségvetésből biztosan futna rá 1-2 milliárd. Ezzel is "altatnák" legalább a közvélekedést, hogy itt csak mulitmillárdos gigaberuházások valósulhatnak meg nagy mutyival.

Gyanítom viszont, hogy ez is inkább felfogásbeli kérdés. Az oroszok mostohán bánnak a technikával, még messze északon is fedetlenül tárolják a Mig-31-eseket. Pedig azok ára nem 2 fillér, de úgy vannak vele szerintem, hogy kibírja, másrészt annyi év után amennyi idő alatt igénybe veszi az időjárás, úgyis küldhetik nagyjavításra. Kecsón is csak az után épültek hangárok, hogy a svéd fél előírta. Addig jóformán csak a kivételes (nyugati határ közeli, vagy kiemelt orosz) reptereken voltak betonhangárok.
Szóval ezt az oroszos, betyáros szemléletet kellene leépíteni először. Meg kellene értetni, hogy ha milliárdokért nagyjavítanak helikoptereket, akkor illene az állagmegóvásukra is áldozni.
Nem beszélve arról, hogy nem csak a tárolás lenne könnyebb, hanem a karbantartás és a repülésre történő előkészítés is.

Batkaa 2017.11.23. 14:05:04

@Beat it!: nem bázispk szintje, ez a HM őrültsége, ahol megállt az idő és csak pislognak, hogy már nem működik a megszokott reakció, hogy széztárjuk a kezünket, hogy nincs pénz... hoppá, hiszen van pénz!
Akkor alibizzünk gyorsan valamit, ami eladható a politikának eredményként... lásd Mihu revival...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.11.29. 17:58:56

@Batkaa: Egyetértek. A bázispk. Mégha dandártábornokok is, szinte minimális anyagi forrással és abban változtatására jogosultsággal rendelkeznek. Mindent és mindenkit a HM és közvetve az állampárt irányít... A HM-ben akármennyire is normális Simicskó, még 50 mondjuk Carl Gustav vételéről sem dönthet, hacsak az Állampárt nem engedélyezi neki. (lehet hogy jogilag talán dönthetne, de politikailag .....vazzeee... itt...

Beat it! 2017.11.29. 22:50:36

Láttam ma fotókat, a maradék 4 P-t is átvitték Kecsóra. Vajon viszik őket egy újabb körrel hamarosan? Ha igen, logikus lépés így szállítani. Viszont akkor fura a 6+6-os elvi lebontás. Nem baj természetesen, inkább legyen meg az összes, minthogy menet közben találják ki, hogy mégsem kell csak 6.

Batkaa 2017.11.30. 21:39:36

@Kelepisti: hát ezaz! aligha van a pártpolitikának túl sok köze a HM kanyarjaihoz... én inkább arra tippelek, hogy a már látott eset áll fönn: a tábornoki-ezredesi komplexum szokás szerint csóválja a minisztert...
Kutyakemény lehet ám nekimenni ennek a becsontosodott intézménynek... nagyjából ki kellene b@szni a 'csába az említettek úgy 2/3-át és akkor talán lehetne végre kezdeni valamit a struktúrával. Szerinted?!

vilmoci 2017.12.02. 06:45:34

Flightradar szerint tegnap este jött nagyrepülő megint.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.02. 15:28:46

@Batkaa: Amikor Bloggerrel lobiztunk Simicskóval beszélve a Mi-17 átadáskor, hogy a légijármű javító tudna rájuk ASZO.t szerelni, akkor azt mondta, hogy erről nem tájékoztatták a katonai vezetők...
tehát lehet ebben is valami amit írtál..

Open Skies 2017.12.05. 23:26:29

Ezek szerint a belgák is csak akkor vesznek ilyen rendszert a legmodernebb helikoptereikre, ha tényleg szükség is lesz rá?

www.aviation24.be/military-aircraft/belgian-air-component/electronic-warfare-operational-support-ewos-for-belgian-air-force-nh90-helicopters/

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.06. 11:26:42

@Open Skies: OK.. de nekik ott vannak pld. az A-109-esek komplett ellentevékenység rendszerrel, tehát tudnak küldeni valamit ami viszonylagosan védett, ha számukra kritikus övezetben van valami. Ezeket a NH90-eseket majd akkor ha missziós környezetben repülének.
Nálunk, más a megitélés: csak a 24-esen van bizonyos védelem, amelyet a gyakorlás mellett, mindenféle valószínűleg asszimetrikus incidensbe küldenénk, - a konvencionális háború szomszédainnakl való esélye minimális, és misszióba nem küldik. Viszont 7 év nagy idő, tehát a probléma, hogy 7 évig csak a 24-eseken van infracsapda, infalámpa és imádság, a többi összes helikopterünkön csak az utóbbi. ez a helytelen hozzáálás, nem pedig a könnyűhelikoptertéma. Legalább a Mi17 szállítora is (majd egy évtizedes repülés vár még rájuk) szükség lenne ellentevékenység rendszerre..

Open Skies 2017.12.06. 13:48:49

@Kelepisti: Ezt azért linkeltem, mert te írtad hogy még az új nyugati helikoptereken sincs rajta alapból az ilyen rendszer. És tényleg nincs.

zord 2017.12.06. 23:08:21

Uraim, jó és rossz példát fel lehet hozni. Engem az bánt, hogy ha már "rosszalkodunk" az orosszal, legalább kihoznánk belőle a maximumot a srácoknak. Ha a honvédség repülőklub lenne, akkor elég lenne, ha csak repülnének, de nem az, kell a 21. századi katonai hatékonyság. Legalább NVG kellene minden nagyjavított gépre, a 17-esekre ASZO, kevlár. A 24-esre meg egy FLIR/lézer torony, ami kiváltaná a mostani célzókomplexumot és használhatóvá tenné a 9M114/9M120-at éjjel is (ténylegesen)

Zord

Beat it! 2017.12.07. 07:53:30

@zord:
A HM szerint már ennyi "rosszalkodás" is overkill kategória... Amit írtál, a 2010-es évek színvonalára emelné a gépeket. Így viszont marad az 1980-as évek színvonala. Harci helikopter nélkül viszont az 1950-es évek szintjén lennénk, vagy az alatt.
Azt nem lehetne, hogy a javított gépeket mondjuk a csehek modernizálnák?
Bár biztos nehéz lenne az emberekkel 20 milliárdnyi javítás után egy további X milliárdos modernizálást is lenyeletni...

Gaudi 2017.12.07. 08:18:03

@Beat it!: Az emberek nem is tudják, hogy erre egyáltalán költenek. A honvédség gyakorlatilag nem jelenik meg a mainstream médiában.

Flankerr 2017.12.07. 10:18:58

@Gaudi: Jogos, vagy ha meg igen, akkor..
444.hu/2017/12/06/megfordult-az-evszazados-katonai-torveny-most-a-kopasz-szivatta-a-tobbieket

Igaz, erről maga a honvédség tehet a legtöbbet, vastagon..

Beat it! 2017.12.08. 07:45:16

@Flankerr:
A fröcsögés mellett azért van egy érdekesség a cikkben, amit máshol még nem láttam:

"Azt sem titkolta Simicskó, hogy az orosz hadiipari cégek elleni embargó miatt tényleg sokkal butábbra tudták felújítani a magyar helikoptereket, mint szerették volna. Még azt is meglebegtette, hogy harmadik ország cégével csináltatják meg a szükséges fegyverrendszereket. "

Ennek örülök, mert azt jelzi, hogy a HM-ben is foglalkoznak a kérdéssel, és különféle alternatívák kidolgozása lehetséges.
Csak nehogy úgy járjanak, mint a két Mi-17 PP-vel. Nehogy utána azt mondja az orosz, hogy elveszett a gyári garancia és többé nem lehetséges a helik nagyjavítása. Bár ha kivonják őket majd, akkor mindegy, de akár továbbszolgálás vagy továbbértékesítés szempontjából fontos kérdés lehet.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.08. 11:47:29

@Beat it!: Az orosz gyári garancia nem érdekes, mert a HM 7 év mulva már nem akarja, újra felújítattni, nagyjavíttani a gépeket, mert át akar térni nyugati technikára. Ez mindenki minden szinten kifejezte. Akkor tehát a garancia nem érdekes,lehetne 3 féllel modernizáltatni..

zord 2017.12.08. 14:52:22

@Beat it!: @Kelepisti: a dolog úgy néz ki, már írtam, hogy egy posztszovjet, nem orosz javítócéget kellett volna bevonni a buliba, ami nincs embargó alatt.

Zord

Beat it! 2017.12.08. 22:34:53

@Kelepisti: @zord:
Azért drukkolok, hogy ne úgy modernizálják esetleg a gépet, mint az izraeliek a macedónokét. Ott megszűnt a Sturm bevethetőség és a FLIR elég lehetetlen helyre került - a gép bal oldalára egy kinyúló konzolra.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.09. 10:40:18

A macedon gépeknél én sem értettem a koncepciót, abban az értelemben, hogy Spike (LR) sem lett hozzájuk rendszeresítve így kvázi a tankelhárító képesség a minimumra csökkent.. (Sz-5, Sz-8) rakétafejek közül van páncéltörő is, csak éppen a szóráskép is mutatja nem lehet velük célozni.. területlefogásra alkalmas..

Beat it! 2017.12.09. 11:12:56

@Kelepisti:
Ez macedón történet olyan, mint a fejlesztésnek álcázott leszerelés. Éjszaka is bevethető gép, de használható fegyverzet nélkül? Akkor pedig minek?
Nagyon remélem, hogy a "nappalos" Mi-24-eseinkhez legalább pct rakétákat kerítenek valahonnan.
Egy FLIR nélküli de NVG kompatibilis Mi-24-esnek vajon lenne értelme? Nappal működik a pct rakéta, éjjel pedig repülhet és gépágyúzhat, nir-ezhet. A semminél ez is jobb lehet.

zord 2017.12.09. 22:46:58

Én úgy hallottam, akartak ők Spike-ot, de elakadt a dolog. Egyébként ha bele tudsz menni az éjszakába irányítatlan fegyverrel, az is óriási előny.

Egyetértek. Ha a mi Mi-24-eseink NVG-s kabint kapnának, már az nagy előrelépés lenne. Azon is többször elgondolkodtam, hogy nem lenne-e értelme a Mi-17N-jeinkhez NVG-s Sz-5 lövészet módszertant kidolgozni. Nyilván lenne. Pointerrel megvilágítaná a célt a JTAC, és lehetne neki küldeni.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.10. 20:40:23

@zord: Én irányított pctörő rakéta esetében inkább alkalmaznám ezt a pointeres célzást, egy Sz-5 salvó egyszerűen kivilágítja a helikotert, a pctörő rakéta indítása kevésbé. A salvó a NVG-s sisakos katonát is elvakíthatja, még a pctörő rakéta indítás is, viszonylag, de utána talán már a pointerrel világított célra lehetne a rakétát írányítani..

zord 2017.12.11. 06:27:47

@Kelepisti: az a baj, hogy NVG-vel a fejeden nem nézel bele a Mi-24-es operátor célzókészülékébe, amivel. Arra még látok esélyt, hogy a fix Mi-17/Mi-24 célzókészülék esetében, ha a megvilágítását adjusztálnák, lehetne kompatibilitást teremteni.
A használt amerikai szemüveg villámgyorsan leszabályoz, a motorok gyorsan kiégnek, ezzel nem lenne gond szerintem.

Itt most azt feszegetem, hogy csak NVG-s korszerűsítéssel mennyire lehetne a fegyverzeti képességeket átvinni éjjelre anélkül, hogy a hagyományos kivilágított lövészetet kelljen alkalmazni.
Nyilván nagyon korlátozottak a lehetőségek, de a valami mindig több, mint a semmi.

Zord

Beat it! 2017.12.11. 07:58:48

@zord: @Kelepisti:
Ha rendszerben gondolkozunk - márpedig a Honvédség esetén miért ne tehetnénk - akkor arra is gondolni lehet, hogy az NVG-s Mihuval éjjel felderített támadási irányokba lehet küldeni a szárazföldieket is. Így a harciheli kvázi egy éjjel is bevethető felderítőeszköz, korlátozott fegyverhasználati képességgel. Megint csak azt mondom, hogy a semminél jobb lehet. A kis csapategységeket, légvédelmi fegyverzettel nem rendelkező "beszivárgókat" elég a gépágyúval és Nir-rel pusztítani.
Nyilván a felderítési képesség rosszabb, mint NVG-vel, ha másért nem, a nagyítás, zoomolás hiánya miatt. Erre az esetre viszont lehetne egy olyan megoldás, hogy NVG-s, vagy bármilyen éjjellátó képességgel rendelkező felderítőkonténert lehetne elhelyezni a fegyverfelfüggesztő pilonok valamelyikén. De ehhez is alap lenne, hogy legyen NVG kompatibilis a kabin. Egy ilyen hagyományos, de NVG-s műszerezettséget igazán beszerelhetnének a javítás alatt. Egyrészt ezt úgysem látják az ellenőrök (ha nézik) a szankció miatt, másrészt lehetne arra hivatkozni, hogy "csak ilyen volt már a gyártónak, hát sajnos ezt kellett beszerelni..."

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.11. 20:31:46

Én csak támogatom a gondolatot. Az NVG-s mihu, még mindig sokkal potensebb, mint a nélkül a mihu..
......

Beat it! 2017.12.26. 21:54:13

Készítettem egy festési tervet. Valami ilyesmit képzelnék el:
www.kephost.com/image/EPrm
www.kephost.com/image/EPrH

Kétféle szürke, sötét és világosabb. (Az eredeti képről nem szedtem le az orosz jelzést.) Próbáltam követni a hagyományos PG festési alakzatot. Az alap elvileg ugyanolyan orosz sötétszürke, de az egyik fotó más megvilágításban készült.
Aztán majd kiderül, hogy az oroszok mit kevernek ki nekünk.
süti beállítások módosítása