Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (71) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (64) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Megküzdöttünk démonjainkkal - Gripenjeink bombákkal a levegőben

2017.10.25. 14:29 | zord | 51 komment

Megtörtént! Demon 21-22, 40,30, 4xGBU-12 airborne!

171025_ke_lgbfirst_hu-gripen_1.jpg

Köszönet mindekinek! 1412: elsőnek a 40-es ment...

171025_ke_lgbfirst_hu-gripen_2.jpg

...aztán a 30-as. Jobb választás nem is lehetett volna a Puma díszfestésű és a "főnix" gépeknél :-)

171025_ke_lgbfirst_hu-gripen_3.jpg

A "történelmi" géppárt a 44-es követte...

171025_ke_lgbfirst_hu-gripen_4.jpg

...fotózási céllal. Nem irigykedünk a hátsó ülésben ülőre, á dehogy!

171025_ke_lgbfirst_hu-gripen_5.jpg

Az első bombás feladat nem egész egy órát vett igénybe, itt a 30-as (lásd a hátsó orrfutó áramvonalazó lemezek nem feketék a javítás óta) pont fölött.

171025_ke_lgbfirst_hu-gripen_6.jpg

Paveway II kittel szerelt BDU-50-es inert (vagy ekvivalens) bombatestek együtt gyakorló GBU-12-eseket tesznek ki. Az első berepült konfiguráció a Gripen által hordozható legtöbb, négy darabos függesztés megismerését célozta. Vélhetően lesz szárnypótossal, AMRAAM-mal kombinált, esetleg aszimmetrikus is, összesen pár féle.

171025_ke_lgbfirst_hu-gripen_7.jpg

A mai későbbi sorokban a gépek (30, 40, 44) nem változtak, de bombát már nem láttunk. Itt egy szépecske túlvégi küszöbnél kezdett belehúzás a 30-astól...

171025_ke_lgbfirst_hu-gripen_9.jpg

...forszázsos emelkedés egy szinte már teljes sötétben végrehajtott felszállásból...

171025_ke_lgbfirst_hu-gripen_10.jpg

...és a leszállás, a fényszóróknak köszönhetően megvilágított pár sárkányelemmel. Jó tudni, hogy ha a belső tartón lenne valami, felismernénk...

171025_ke_lgbfirst_hu-gripen_11.jpg

Villantás a svancon...az élethez bizony szerencse is kell, meg jóbarátok :-)

171025_ke_lgbfirst_hu-gripen_12.jpg

Ez már a géppár, a hidegebb szín LED-es fényszórót jelez.

171025_ke_lgbfirst_hu-gripen_8.jpg

És végül, de nem utolsó sorban egy mai különleges vendég, egy német lajstromú Cessna Citation, mely rejtélyes Dark Night 737 hívójellel hagyta el a bázist. Itt még indítás előtt a Limán, némi seregéllyel.

Zord

 

Címkék: magyar bomba Kecskemét Gripen GBU-12 lézerirányítású

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr2913084760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2017.10.25. 14:31:19

Gripenjeink bombákkal a levegőben! Köszönet mindenkinek!

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.10.25. 14:32:19

Haladás.
A Gripenen nem fér el a kettős GBU-12 zár?

icemanLHKG 2017.10.25. 14:56:21

Jó látni az előrelépést. A null ponti lőtér (vagy más hazai) alkalmas lesz a bombavetések lefolytatásához?

Gaudi 2017.10.25. 15:14:36

Nagyszerű, szuper, végre! Dobás is legyen, akkor aztán mindent visszavonok, amit amúgy most még ehhez hozzá akartam fűzni. :-)

Open Skies 2017.10.25. 17:19:54

Remélem nem csak légi fotózás volt, mert kell a kép valamilyen kiadványba.

Flankerr 2017.10.25. 18:21:18

Hát nem kapkodtuk el..

Beat it! 2017.10.25. 19:02:59

Én pedig azt remélem, hogy ez már bevethető konfiguráció, és a szállítás egyet jelent a valós képességgel. Mert innentől kezdve csak részletkérdés (jó, persze, valójában kellene a gyakorlás...) a tényleges dobás. Attól nagyobb blama rémálmaimban se jöjjön elő, hogy ezek a bombák csak utaztathatók, de nem célba dobhatók ilyen-olyan hardveres vagy szoftveres hiányosságok miatt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.10.25. 21:50:14

Paveway II vagy IV? Én eddig úgy tudtam, hogy zsír új IV-es lesz, de Stonefort II-esről ír, ami viszont használt LGB kitet jelent, még ha a bombatestek is újak.

zord 2017.10.26. 00:55:32

Még pár kép a "bombás" napról!

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.10.26. 08:18:15

@stonefort2: A pilóta urak anno még ezt mondták. Lehet, hogy csak félre lett értve valami, mert ők is GBU-12/16-ról beszéltek. Lehet, hogy arra gondoltak, hogy ezek lesznek, de ezek legkorszerűbb változatai.

zord 2017.10.26. 08:23:06

@stonefort2: a IV az RAF követelményére készített változat. Nálunk a II (GBU-12), illetve EPW II (GBU-49) jött szóba (a sima 82-esen kívül).

Zord

zord 2017.10.26. 08:26:31

@molnibalage: abban igazad van, hogy különböző időszakokban, különböző személyek részéről sok minden szóba jött. A 2003-es szerződésmódosítás szakmai atyja teljes Mk és kites (LGB) sorról beszélt anno. Csak épp azt a repóravágást is szignózta, amivel az egész A-G illúzióvá vált hosszú évekre...

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.10.26. 08:38:08

@zord: 2014-ben hallottam a PV IV-et úgy, hogy utána a GBU-12/16 típusjelzést használta. Ami akkor ezek szerint nem létező kombó.

zord 2017.10.26. 09:37:19

Tény, hogy nem könnyű a tájékozódás. Mert van itt Enhanced Paveway II (EPW II) EGBU-12 (ez így nyilván nem hivatalos), PW II+, van GBU-49 és a PW IV, amiről mind elmondható, hogy lézeres/GPS kombinált rávezetésű. De hogy belül pontosan mi van, mik a pontos képességek, azt nem pontosan látom át. Ami szinte biztos, hogy a PW IV brit, kezdettől fogva ilyennek kialakított, csak 500 fontos van belőle, és más funkciói is vannak (airburst, penetrációs gyújtó módok, stb.). Az EGBU-12 legalábbis kezdetben lehetett a meglévő 12-es kitek GPS-es korszerűsítése is, aztán ezt letisztázták és lett belőle 49. Az is biztos, hogy meg lehet ismerni ezeket a fejrészen két kör alakú GPS-antennáról, illetve a fejrészi és svanc kitet összekötő elég masszív kábelcsatornáról, amit három szorítópánt tart a helyén.
Nem tartom kizártnak, hogy kezdetben, amikor csak rátették a GPS-t a PW II-re, akkor maradt a bang-bang is, aztán bejött a proporcionális kitérítés, röppályasimítás és így a megnövelt dobási zóna, amit a múltkor általad linkelt prospektus is jól illusztrált.

Zord

Beat it! 2017.10.26. 11:13:54

Nem lehet üzenet értéke, hogy pont most? Gondolok itt a szerb 29-es beszerzésre, vagy a román F-16-osokra. A katonai tervezésnek nyilván pontos menetrendje van, lehet hogy már egy éve tudták, hogy most fognak repülni a bombákkal. De ha a feltételei megvoltak már tavasszal is, akkor lehet most szó némi "demonstrációról".

zord 2017.10.26. 11:52:48

@Beat it!: direkte nem hinném. Persze zizegés van mindenhol, szóval bárki bármit beleláthat. Ajánlom figyelmedbe a korábbi cikkemet. Ebből nem az derül ki, hogy bármiféle tudatosság játssza a főszerepet:

mno.hu/belfold/simicsko-hamarosan-lesz-bombavetes-a-gripenekkel-2418923

Zord

JohnTerry 2017.10.26. 16:19:54

@Beat it!: Pontos menetrend a Honvédségben?? :D Maximum az íróasztalon! :D Csak az a biztos ami megtörténik...valahol, valamikor, valahogyan.
Hidd el ha valami késik ebben a seregben, 99%, hogy pénzügyi, műszaki vagy bürökratikus akadályok hátráltatják.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.10.27. 10:40:30

Bevallom a képek után kicsit félek, hogy ez nem kikézpési repülés volt, hanem propaganda fotózás. Ha már ott volt a két gép, rajta a függesztmény, akkor minek szedték le a bombákat egy hullám után és nem folytatták tovább??

majd ha látunk még több napon is hullámban is akkor elhiszen, a gyakorlás tényét. Mindenesetre örülök, hogy fenn voltak a gyakorló bombák, gratulálok a jó képekért, és morgolódok magamban, hogy nem voltam ott és nem fotóztam :)

zord 2017.10.27. 16:14:42

@Kelepisti: én most megpróbálok optimista lenni. De persze figyelésen vagyok.

Zord

Open Skies 2017.10.28. 03:41:25

@zord: Majd szólj, mikor lehet menni megint ilyet fotózni...

==T== 2017.10.29. 12:57:13

Megkérdezhetném, hogy miért lett törölve a kérdésem?

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.11.03. 13:01:10

@T.Tom:
Én még a fotókat sem láttam sehol megjelenni.

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2017.11.03. 13:44:50

@Levente B.: Én sem, bár a mellékelt kép ebben a bejegyzésben sincs benne.

Open Skies 2017.11.03. 15:10:26

@T.Tom: Értem én, hogy most a bombák fotózása volt a lényeg, de nem mutatott volna jól a szárnyvégeken még 1-1 AIM-9? Vagy mit lehetett volna még függeszteni a gépre a bombák mellé? Légiharc fegyverzet nélkül csak nem küldenék harcba a gépeket.

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2017.11.03. 18:45:29

@Open Skies: Bizonyára jól mutatott volna, de kezdésnek feltehetően elég volt ennyi, kevesebb a hibalehetőség, kisebb légellenállás.
Ráadásul ugye kérdéses is, hogy most mi is a helyzet az AIM-9-ekkel...

Open Skies 2017.11.03. 19:06:10

@T.Tom: Az AIM-9 lejárt üzemidejére/karbantartási problémáira gondolsz vagy a szárnyvégi függeszthetőség okozta problémákra?

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2017.11.03. 19:41:01

@Open Skies: Én az állítólagos üzemidő/karbantartásra gondoltam. A Load Diffuser alatt 2 x AIM-120 volt már mindkét gépen, azóta viszont még képeket sem nagyon láttam. A szárnyvégi problémáról viszont még ennyi kézzelfogható információ sincsen, legalábbis én nem hallottam még azokat szakmai helyről.

Open Skies 2017.11.03. 23:22:25

@T.Tom:

legiero.blog.hu/2008/06/24/csorgokigyoszeliditok

10 év alatt csak kiderült már, hogy nálunk ártalmas-e ez a konfig. Persze a futóműproblémák "kiderüléséhez" is egy esemény kellett... Tényleg, a futóműproblémára született végül valamilyen megoldás? Remélem, nem az hogy ha majd Kecskemét vegyes üzemeltetésű reptér lesz, akkor kijavítják a pálya dilatációs hibáit és az majd megoldja.

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2017.11.04. 07:54:10

@Open Skies: Ettől függetlenül még idén is a törővégen volt év elején.
Én úgy tudom, hogy a pálya teljes felújításon fog átesni, de várjuk ki a végét.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.11.04. 08:45:10

@Open Skies:

htka.hu/2016/10/14/ostrava-2016-nato-day/

A gép orrfutó szárán egy új berendezés volt látható, ez rezgésmérést végez. Hogy pontosan mért is került ez fel a magyar gépekre nem tudom, de sejteni vélem azt, hogy a kecskeméti beton sajátosságai miatt került beépítésre. A cseh gépen nincs ilyen berendezés. (A 29-es futóművét robosztusabbnak írta le akivel beszéltem.) Mondjuk ez annak fényében furcsa, hogy anno autópályás üzemeltetésre tervezték…

Open Skies 2017.11.04. 18:01:33

@molnibalage: 2017 júniusában volt egy nagyon hasonló meghibásodás, mint amiből 2015-ben a hasraszállás lett. Repülési tilalom is volt miatta. (A belinkelt írásod 2016-os.)

mno.hu/kulfold/nem-repulhetnek-a-magyar-gripenek-2404722

piratvitorla 2017.11.04. 20:22:24

@molnibalage: 1. Azért gondolom a svédek is csak néha használják autópályáról, nem nap mint nap. 2. A svéd autópálya milyen felületű? Pl. beton vagy aszfalt?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.11.04. 20:50:08

A 4 Hammer mellett jól nézett volna ki a szárnyvégen a két AIM-9.
Nem értem, hogy miért nem rakták fel. Az hogy a mieink a szárnyvégen hordják megvan az ok. A "L" rakéta változatot nem tudja máshol hordozni a Gripen, ellentétben a M+ változatokkal.
Az is biztos, hogy felszerelt rolleronokkal rezeg a szárny. Hogy ez mennyire probléma? Ha állandóan hordoznák akkor igen, de alig van a készin kívül, hogy felszerelnél, tehát gyakorló módban nem érdekes, akkor jóval kisebb a rezgés. Tehát ergo, egy sima gyakorlóra is fel lehetett volna szerelni és nem érdekes azoknál a rakéták élettartalma, mivel a képen kurvára nem érdekes, ahogy az sem, hogy gyakorló bombák. Ami érdekes, hogy a fotók nem jelentek meg sehol, büszkén hirdetve a magyar ragadozók csapásmérő képességét. Viszont ha meg tényleges proba, akkor nem érthető, hogy miért csak egy hullámban két gép hordozta, aztán a következő hullámra meg leszerelték őket. Ha propaganda fotó lett volna, akkor meg, bizony 3-4 konfigban felküldtem volna 1-1 iskolakörre a gépeket, mert úgy faszán nézett volna ki. tehát kicsit érthetetlen.
A csehek sokkal jobban tudják nyomni a légierő képességét a médiában..

Open Skies 2017.11.04. 21:26:06

@Kelepisti: Nekem az a gyanúm, hogy készülhet valamilyen könyv vagy más kiadvány, abba kellett a kép. Remélem jövőre a 80/100/170 éves évforduló alkalmából legalább egy igényes könyvet kiadnak, ha már egy évfordulós repülőnapot nem képesek szervezni.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.11.04. 23:10:46

Mindenesetre a szárnyvégi winderek nélkül, szar a propfotó...
ez olyan típikus magyar hozzállás.. Nem kellett volna semmi hozzá, csak egy kis gondolkodás, és függesztés. Ez olyan mikor a "készültség" a HM Zrinyis videóban, rakéta nélkül kényszerítette az Ancsát le a reptérre. Jó a videó, de ha a két gép közül mindkettőn van rakéta, akkor az igazi...
Kicsiny különbség, de nevetségessé teszi az egészet..

zord 2017.11.05. 00:23:14

Nem propaganda, hanem dokumentációs fotózás volt tudtommal. Egyébként ne pörögjük túl, két kör volt a reptér fölött, aztán a 44-es, meg a bombás géppár is ment a maga-maga dolgára.
Ez az első repülése volt Magyarországon ennek a függesztménynek - ebből kiindulva kell értékelni a látottakat.

Zord

zord 2017.11.10. 14:12:04

Még a végén azt kell, hogy mondjam, tényleg pozitív dolgok vannak folyamatban:

Hungary, the United Kingdom, and Finland joined a long-standing multinational effort to acquire Air-to-Ground Precision Guided Munitions

www.nato.int/cps/en/natohq/news_148422.htm

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.11.10. 14:37:14

@zord: Ez lényegében összehangolt közös AG PGM rendeléseket jelentené, hogy lenyomháj az árakat az igények koordinált és egyenletesebb elosztásával?

zord 2017.12.31. 11:29:29

@Levente B.: most, így Szilveszter napján azért jegyezzük meg, hogy önbizalomépítés gyanánt nagyon pozitívan vettük az első bombás repülést kecskeméti sasainktól, DE:

A: magyar Gripen még mindig NEM repült ÉLES bombával
B: magyar Gripen még mindig NEM DOBOTT bombát (se élest, se kéket)

Reménykedve várjuk hát az új esztendőt, hátha megtörténik, és tényleg kikerekedik ez a képesség. Márpedig ehhez a két fenti dolognak is TELJESÜLNIE KELL.

Zord

Beat it! 2017.12.31. 11:47:47

@zord:
Kéket is lehet dobni? Azt hittem, csak súlymakett, és a függesztést lehet vele gyakorolni.
Az első bombás repülést követte újabb, vagy "egyszeri és megismételhetetlen (idén...)" akció volt?

zord 2017.12.31. 12:27:05

@Beat it!: persze. Ha repül, akkor dobható is. Legalább vészdodható, akkor pedig aerodinamika- súly és CG-hűnek kell lennie. Persze. Ezért sem érthető a lőtérkompatibilitási aggály. Ha nem akarnak elpukkantani egy igaz 500 fontost Hajmáskéren (mondjuk nem értem, miért ne lehetne) akkor dobjanak kéket.

Egyelőre semmi jele annak, hogy lett volna újabb bombás repülés az itt felfedett elsőt követően.

Zord

Liverbird 2017.12.31. 12:27:35

@Beat it!: Lehet, csak nincs benne ami pukkanjon.
süti beállítások módosítása