Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Megvolt a málenkij robot :-)

2017.05.20. 10:56 | zord | 68 komment

Ma hazatértek Novoszibirszkből a honvédség ott nagyjavíttatott Mi-17-esei Kecskemétre. A szétszedett gépeken az látszik egyelőre, hogy maradt a két N, két sima (703, 705, 702, 704) konfiguráció, időjárásradaros orral, illetve anélkül. Szurkoljunk, hogy a 704-esen és 702-esen is legalább megvalósították az NVG-kompatibilis kabint, amivel visszatérhetne ez az elvesztegetett képesség.

170520_ke_mi17haza_an-124-c17_1.jpg

A levegő remeg a nagy melegben, de lényeg azért látszik: az első magyar Mi-17-es bújik ki a Volga-Dnyepr An-124-esből, miközben nézi őket a tengerentúli nagy testvér C-17-ese Wright Pattersonból.

170520_ke_mi17haza_an-124-c17_5.jpg

Pakolás másik szögből. Ez már a negyedik gép. Az egyes oldalszámok azonosítása a leszerelt faroktartó miatt nem lehetséges, csak a 703 és 705 radomja lehet a támpont.

170520_ke_mi17haza_an-124-c17_3.jpg

Orosz-amerikai csúcstalálkozó. C-17 a Lima apronon, An-124 az oda vezető gurulóúton.

170520_ke_mi17haza_an-124-c17_4.jpg

Kecskeméti idill: a Limára vezető gurulóra immár kihúzható óriásgép (grat az évtizede hiányzó upgrade-hez a reptérnek :-), és a szomszédos lovastanya.

Zord

 

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr3412527487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vilmoci 2017.05.20. 13:17:19

Nem kellett költözni a készültségnek?
Tip-Top :-)

KGyST · http://repules.tumblr.com 2017.05.20. 14:40:54

Ezt most nem teljesen értem, most szavaztak meg 10 milliárdot az új helikopterek helyett a régiek nagyjavítására, azokból a 3xxx és 6xxx oldalszámú Mi-8-asokat fogják korszerűsíteni?

Beat it! 2017.05.20. 14:57:47

@KGyST:
A 10 milliárd a Mi-24-esekre megy, ha jól értelmeztem. Elvégre azok a "harci helikopterek". Az MTI hírben is úgy jelent meg. (Valaki itt azt írta, hogy egy darab Mihu nagyjavítása kb 2 M forint. Tehát abból 5, esetleg 6 jöhet ki - ha jól becsülte az összeget.)
De a 701-es Mi-17 is hamarosan utazhat oroszországi üdülésre.

Flankerr 2017.05.20. 16:19:47

@KGyST: Igen, a Mi-24-re fog menni

zord 2017.05.20. 23:55:18

@vilmoci: @KGyST: @Beat it!: @Flankerr:

Tehát, a 2018-as büdzsében "további tíz milliárd" szerepel a Mi-24-esekre. Én nemrég úgy értesültem, hogy hat gépről van szó, és az egész projekt 20 milliárd. Ez 3,3 per gép, azaz 10 millió euró. Ez sok nagyjavításnak, tehát két opció van: vagy ellopják, vagy korszerűsítés is. Persze a feltámasztás 4 év után szintén költségnövelő tényező, fegyverzet, stb.
Egyébként hallottam egy olyat is, hogy Mi-24 nagyjavítás 2,5-szöröse a Mi-17-nek.

Zord

Beat it! 2017.05.21. 10:34:58

@zord:
Annyira szörnyű, hogy az embernek már a saját kormányáról is felmerül, hogy lop a közpénzből. Persze az oroszokért sem tenném tűzbe a kezem.
Ha 20 milliárd, akkor vagy a már betervezett 10-hez csapják hozzá jövőre, vagy évente 3 gép megy ki, így két év alatt lesz meg a 6.
Szimpla felújításra ez tényleg elég sok. De ha FLIR-t raknának rá és pct rakétát is kapnánk mellé, sokkal barátibb lenne. Utóbbi kettő kedvéért esetleg lehetne valami cikket írni "civil nyomásgyakorlás" végett.

zord 2017.05.21. 16:47:12

Megmondom kerek-perec: a Mi-17-es nagyjavítással, főleg, ha minden gép kap NVG-kompatibilitást, egyetértek, főleg, ha ezzel az orosz viszonyt is ápolgatjuk az új hidegháborús viszonyok ellenére. De a Mi-24-esekével CSAK korszerűsítés esetén. Ez éjjeli alkalmazhatóságot (NVG és FLIR), korszerűbb IPTR-t (Ataka) illetve javított önvédelmi rendszert (a Prezidentből talán nekünk is elérhető indításjelző aktiválta csapdaszóró) jelent. 1979-es színvonalú Mi-24-es feltámasztásra pénzt nem szabad kidobni, akkor már helyette ugyanannyiért hat új nyugati "light utility helicopter", vagy használt-felújított, esetleg felfegyverezhető Black Hawk, hasonló árfekvésben.

Zord

Flankerr 2017.05.21. 17:17:09

A Mi-17-tel én is egyetértek.

Viszont mekkora odds-sal adnád hogy a Mi-24-esek korszerűsítve lesznek? Főleg ilyen specifikációval?

zord 2017.05.21. 18:27:37

@Flankerr: az összeg, ha helytálló, túl nagy nagyjavításra. De itt kis túlzással egy ismételt típus rendszeresítés is befigyel, ami költségnövelő. Kormányunk kicsatolás nélkül nem üzemel, ez is költségnövelő.
Egyszóval fájó szívvel, de ötven százalék alattinak érzem, hogy lesz érdemi korszerűsítés. A Mi-24-esnél az NVG-kompatibilitás megteremtését elégtelennek gondolom. A célfelderítő/célzó rendszernél is kell a korszerű éjszakai, maradékfény nélküli képesség. És sajnos ami a túlélőképességet illeti helikopternél, az indításjelző nélkülözhetetlen, ha valódi harcba mész.

Zord

Beat it! 2017.05.21. 22:01:24

@zord:
Nyilván lesznek olyan hangok a HM körül, hogy "minek korszerűsíteni, ha 8 év múlva úgyis ki lesz vonva". De 8 év hosszú idő. Ahhoz mindenképp túl hosszú, hogy 2025-ben is egy 1980-as évek technológiai szintjét képviselő géppel védjék az országot.
Nem beszélve arról, hogy egy majdani új, korszerű gép eleve NVG kompatibilis. Tehát ha egy pilóta megszerzi a jelenlegi gépen a jártasságot, a tudása nem vész el, jó alap lehet a későbbiekre nézve.
Ellenben ha korszerűsített gépeket kapunk vissza, netán FLIR toronnyal, akkor lehet szinte elölről kezdeni a pilóták kiképzését.

A belső alkatrészek hozzá vannak számozva a géphez? Ha a hadrendbe nem állított 4 db P változatot küldenék ki a másik két P-vel, akkor alig repült gépeket kaphatnánk. De ehhez vissza kellene szerelni bele olyan alkatrészeket, amiket a 2 P javításakor kiszereltek a többiből. Ha nincsenek összeszámozva, akkor a nem javítandó D és V verziókból hiánytalanra pakolhatnák vissza a berendezéseket.

zord 2017.05.22. 19:41:59

Tudja-e valaki, hogy mi lesz az összeszerelés, berepülés, átvétel rendje? Ha jól rémlik, az ex-orosz minyókat a Körü dobta össze. Ez most is így lesz, vagy átviszik a jószágokat Szolnokra, és ott keltik életre őket?

Zord

zord 2017.05.22. 21:37:34

@Levente B.: örülnék egy szép fotónak. Akűr meg is csinálnám, de asszem ezeket legközelebb egyben, a levegőben látjuk újra. És nagyon kíváncsi vagyok, mit jelent az, hogy a "legmagasabb műszaki tartalmú felújításon" estek át.

Zord

Gaudi 2017.05.22. 21:55:59

@zord: Igen, azon én is sokat rágódtam, mert hát sehol egy flir torony vagy egy dircm...

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.05.22. 22:18:23

@zord:
Kaptunk fotókat holnap kirakom, utóbbi idézetre pedig nem vagyok kompetens

sualsidal 2017.05.22. 22:31:10

@zord: Olyan felújítást jelent, ami a lehetséges legtöbb repült időt/naptári élettartamot biztosítja.

sualsidal 2017.05.22. 22:39:00

@Gaudi: a FLIR-torony vagy a DIRCM (vagy az eredeti állapothoz képest bármi más plusz rendszer) beépítése az már nem csak felújítás/nagyjavítás lenne, hanem modernizálás, tehát műszakilag eggyel magasabb karbantartási lépcsőfokot jelent. A nagyjavítás az egy engedélyezett idejét kirepült/műszakilag lepukkant gépnél csak az eredeti repülőképes állapotra való garanciális visszaállítását jelenti.

Gaudi 2017.05.22. 23:39:23

@sualsidal: Nyilván. Csak 2017 van, az eredeti állapota ezeknek meg... Mi értelme van ennek egyáltalán? Venne most bárki egy új wartburgot (talán kicsit túlző hasonlat)? Hiába reménykedünk itt sokan.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.05.23. 08:22:58

@sualsidal: @Gaudi:
Én úgy látom, hogy a honvédségünk tényleges feladataira, a most nagyjavított és még egy MI-17-es valamint a három orosz Minyo (ráadásul egy finn és egy iraki is repül),, stabilizálja a flottát és minimálisan elegendő a fegyvernem számára.. (hozzászámolva a két mókuskát, és bizonyos feladatok - pld. határvadászok felderítőrepülését a police helikoptereivel együtt). Sajnálatos, hogy a nagyjavítás mellett nem történt meg a minimális képességnövelés NVG-vel.
A Mihu viszont olyan téma, amely amennyiben nem lesz új ATGM+önvédelmi berendezés, nem látom, olyan képességnek, amire szüksége lenne a honvédségnek. Helyettük lehetne további Mi-8 helikoptereket nagyjavítani, modernizálni, akár használtan Mi-8/17 beszerezni. Ezeket a helikoptereket is fel lehet fegyverezni és alacsony intenzítású konfliktusban, illetve gyakorlásra teljesen megfelelőek, szállító és katasztrófavédelmi feladatokra pedig jóval alkalmasabbak 24-es társaiknál.

Beat it! 2017.05.23. 08:48:29

@Kelepisti: @Gaudi: @sualsidal:
Ha nem is kapott FLIR-t és fedélzeti képernyőket a nagyjavított Minyó, vajon az eredeti műszereket kicserélték NVG kompatibilisre? NVG kompatibilis kabinvilágítással is előrelépés lenne. Ez persze feltételezne valamilyen európai szemléletet a gyártótól, hogy 2017-ben nem az eredeti technológiai szintű cuccokat építik vissza. De amilyen zsiványok az oroszok, lehet, hogy felárat számítottak volna ezért is. Erre viszont előbb-utóbb meg lesz a válasz valamilyen hivatalos médiából. Ha NVG komp. lett, azt reklámozni fogják.

Kelével egyetértek a Mihu ATGM kérdésében. Reálisan nézve a 2,5-szeres javítási ár luxus, ha korlátozottam használható utána a gép. Ezt - reményeim szerint - a HM-ben is tudják.
FLIR toronnyal, MFD-vel teljesen más lenne a használta, ami átképzést tehet szükségessé. De olyan régen nem repültek idehaza a Mihukkal, hogy mindegy lenne ha nem tudás felelevenítését, hanem átképzést tartanak.

Liverbird 2017.05.23. 09:16:12

@Beat it!: Mert az MS20-at is agyonreklámozta a HM...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.05.23. 09:24:07

@Liverbird: Az MS20 aláírás agyon lett hallgatva. Egyébként 2018-ra a mi oldalunkon örülnének, ha nem az egész flotta, de legalább 6-8 gép már az új szoftvercsomaggal repülne, mivel a Balti Misszió mellett legalább a készültséget azokkal kéne megoldani. Az MS20-nak, nálunk nem a fegyverzet integrációja, hanem a karbantartási, maintance feladatok ellátásában lenne nagy szerepe.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.05.23. 10:13:32

@zord: Érdekes módom mikor én írtam ezt le, hogy kell a fenének ez a 24-es, akkor meg le voltam hurrogva, hogy semminek sem tudok örülni...

zord 2017.05.23. 12:31:41

@molnibalage: te un block utasítottad el. Én elmondtam hogy képzelem, és a szervezeti részt, a kapacitáshiányt is mellé tettem, hogy a Gripen nem elég, kell heli is CAS-ra. Nagy különbség.
Aztán meg vannak a dolgok menetében fázisok. A lehet, hogy kezdenek valamit a Mi-24-esekkel, meg a biztos, hogy kezdenek velük valamit, akár elég drágán is, két különböző dolog. A kocka most el van vetve, ez nagyon más helyzet, mint előtte.

Zord

zord 2017.05.23. 12:42:24

@Gaudi: @Kelepisti: @Beat it!: @sualsidal: az NVG kompatibilitás kialakítást a képekből nem láthatjuk. Annyit hallottam, amikor kivitték őket, hogy része volt a követelményrendszernek. Szerintem két dolog lehet: a 704 és 702 esetben lett NVG kompatibiltás megteremtve, esetleg a 703 és 705-höz hasonlóan a KNEI-8 (kijelzős) műszerkészlet, mínusz - ami biztos - az időjárásradar. Gyanúm, csak akkor derül ki, ha használat közben majd meglátjuk, megtapasztaljuk. Nem hiszem, hogy ilyesmivel villognának, mert nem is értik, hogy miről van szó, csak belebonyolódnának.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.05.23. 12:45:16

@zord: Igen rosszul tetszik emlékezni. A korszerűsített 24-est én sem utasítottam el. Csak mivel ez fel sem merült, te lazán kategorikusnak képzelted el az elutasítást. Én az 1979-es konfiú ATGM nélküli harci helire mondtam azt, hogy ennyi erővel a Dunába is kúrhatnák a pénzt, kb. annyi értelme van.

Egy ilyen korszerűsítés után egy FLIR tornyos, DIRCM-es NVG kompatibilis Mi-24 még évtizedekig kéne, hogy repüljön, ennek lenne is értelme, csak ehhez kormányokon átívelő szándék szükséges..n.

zord 2017.05.23. 12:59:40

@molnibalage: hát, a megfelelő időben megfelelő információkra alapozva kell véleményt mondani, az biztos, legyen ennyi a tanulság.

DIRCM teljesen kizárt. Indításjelzős triggerelésű csapdaszórós (~ részleges Prezident rendszer) talán nem, de ehhez érteni kellene tudni, tárgyalni az orosszal.

Ja, és szankciós határterületről beszélünk a korszerűsítéssel: a Kohn ügyvédi iroda szerint belefér, a Grünék szerint nem. Ehhez tökösség kell: elküldtük a gépeket nagyjavíttatni, de modernizálva tértek haza, ó! Szimplán jó drágán nagyjavíttatni és kicsatolni szerintem egyszerűbb, közelebb áll a magyar elit kéoességeihez és preferenciáihoz.

Zord

zord 2017.05.28. 21:35:54

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.05.28. 12:46:52
"A felújított gépek már visszaérkeztek a szolnoki bázisra, és várhatóan júliusban állnak újra szolgálatba."

www.honvedelem.hu/cikk/63577_a_felujitott_helikopterek_megfelelnek_a_nato-kovetelmenyeknek

zord 2017.05.28. 21:39:44

@Levente B.: azért a helikopteres tábornok úr szerint az NATO-kompatibilis 2017-ben, hogy egy katonai szállító helikopteren a legalapvetőbb önvédelmi berendezés, az infracsapdaszóró nincs jelen? Sosem értettem, hogy a 706 és 707 mintájára miért nem lehetett a 701-705 faroktartója alá ASZO-t szerelni. Ezt a KRÜ is meg tudná csinálni, még talán valami raktárban is van pár elfekvő ASZO.

Zord

Beat it! 2017.06.27. 23:07:44

Az első hivatalos fotók a galéria végén:
www.honvedelem.hu/cikk/64076_szolnokon_jartak_a_katonai_attasek
Igaz, alig látszik a gép, de ott van.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.06.28. 10:06:12

@Beat it!: Most az attasék között nem volt az Iráni forradalmi hadsereg attaséja, aki a Amcsi-magyar hadgyakorlaton résztvett :-)

@zord: Beszéltem egy ismerőssel. aki részt vett a Mi-17 és most a MI-24 javítás előkészítésében, sőt a Zlinek vételében is. Mondta, elsősorban politikai és lobbyérdekek játszottak közre mindhárom esetben. Ez nem újdonság. De érdekes volt hallani, hogy az embargó szabályai szerint, csak cserélni lehetett, és javítani, de semmiféle képességnövekedést nem lehetett berakni. (tehát már egy nagyobb teljesítményű csörlőt sem nemhogy a másik 2 helikopter éjjellátó kompatibilis műszerezettségét (még analógot sem).. Nos ezt vetítsétek ki a MI-24-re és akkor már tudjátok a választ.
Egyébként nem értem, hogy egy embargó, miért jó eg EU és NATO országnak, abban az értelemben, hogy saját rendszerei képességét nem növelheti, tehát más értelemben miért rugja seggbe magát az USA és az EU. Azt még érteném, hogy MI (Nyugat)nem adunk át korszerű technologiát, az oroszoknak, csak javítunk, de hogy mi NE kapjunk saját embragónk miatt ez nevetséges..
Szóba került még, hogy HM berkekben kritizálták a ZLIN-ek műszerzettségét, pld. minek kell bele ILS, mikor nincs Szolnokon. Nos a kritikusoknak meg kerék nincs az agyába, mert már reptereken meg van, és tanulni, gyakorolni, kiképzeni meg jó ez a képesség is hogy megvan. És inkább azon gondolkodnának el, hogy miért is NINCS ILS Szolnokon...

zord 2017.06.28. 12:05:16

@Beat it!: @Kelepisti: két ruszki srác ott volt (attaséhelyettesek). Az egyik a múzeumban nagy örömmel nézte az R-60-as metszetet.

Ami az embargós szabályokat illeti: egy országnak megvannak a nemzeti érdekei. Ezek itt azt diktálták volna, hogy ha kiküldjük, legyen képességnövekedés. Ne mondják már meg nekem, hogy egyáltalán egy NVG-átalakítást, ASZO-felszerelés felróttak volna az EU-ból...amikor az átalakítás pont az EU és NATO képességeit erősíti...
De igazad van, ha ezek a barmok erre hivatkozva nem csinálnak fejlesztést, akkor a Mi-24-esek esetében pláne nem lesz semmi. De ez még nem minden. Honnan lesz fegyverzet? Hiszen ez alapján hogyan vehetnénk? Szóval így semmi értelme...és Molninak lesz igaza.

Zord

Beat it! 2017.06.28. 23:24:23

@zord:
Felmerül bennem, hogy miért nem a csehekkel javíttattuk őket? Akkor is érvényes lenne az embargó és a vonzata, a nuku modernizáció?

zord 2017.06.29. 11:43:17

@Beat it!: állítólag amikor megérett a gondolat, hogy mégis kell nagyjavítás, a csehek is szóba jöttek, de aztán a LOM Praha valamilyen papírja (nem tudom mi, elvileg kormányközi egyezmény alapján dolgozhatnak, és az adott munkákra csak bejelentési kötelezettségük van az oroszok felé) késni kezdett a ruszkiktól. Ezért aztán a magyarországi képviselőik el sem indultak a "versenyen".

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.06.29. 17:19:04

"Elérhetővé vált az a közbeszerzési kiírás mely a Magyar Honvédség 12 db Mi-24-es harcihelikopterének komplex ipari nagyjavítására, valamint kapcsolódó szolgáltatások nyújtására keresi a befutó pályázót."

lhsn.hu/egy-tucat-harcihelikoptert-nagyjavittatnanak/

Gaudi 2017.06.29. 20:39:49

Meg kéne nézni, van-e pár IL-10-es elfekvőben, jól jöhetnek még CAS-ra...

zord 2017.06.29. 22:14:27

@Gaudi: migránsok és engedetlen polgárok ellen végül is még jól jöhet :-) Ha valaki garantálja, hogy max nehézgéppuska a fenyegetés, akkor nincs gond.

Tényleg nem értem ezt a sok barmot. 8 év, még a végén ráhúzva tíz (úgyse a repidő fog kikattanni most se elsőnek, hanem a naptári). Megérné a ráfordítást, a jogászkodást arról, hogy mi embargós és mi nem. És valahogy azt érzem, hogy pont most fog kelleni...

Zord

Gaudi 2017.06.29. 22:24:11

@zord: ha szigorúan vesszük, az önvédelmi rendszere még fejlettebb is, mint a 24-esé, hiszen a "faroklövész" optikai szenzorkészlete hátrafelé néz, így megvalósul a körkörös fenyegetés észlelés. Mondjuk ki, egy kezdetleges DAS, na.

Egyébként tényleg fájdalmas látni ezt az egészet. Én tényleg nem politizálok, de ha a polgárok biztonságában nincs pardon, ahogy valaki az imént fogalmazott, akkor ez itt most mi is?
2017-ben csak nappali bevethetőségű, kőkorszaki elektronikájú, fegyverzet nélküli, és személyzet nélküli (de sic! ám) gépekre költeni? Ezt most miért?

Nincs olyan repülőtiszt már a seregben akinek maradt még töke és elmondja, hogy ezt így nem lehet?

Beat it! 2017.06.29. 22:54:38

@zord: @Gaudi:
Sajnos a kincstári optimizmus az esetleges fejlődésről ott ért véget, hogy a kiküldött Mi-17-esek abban a konfigban jöttek vissza, ahogy kimentek (mármint a nem N verziók).
Szeretném azt hinni mégis, hogy valami még lappanghat a tarsolyban. Ugyanis (szerintem pont itt) valaki (talán Zord) azt írta, hogy a 2 db P verzió annak idején a teljes 6 darab alkatrészeinek felhasználásával lett összelegózva. Na mármost nehéz feltételeznem, hogy visszaépítenek minden eredetit a helyére. (Vagy alábecsülöm az MH Légijármű Javítóüzem képességeit?)
És mi van akkor, ha nem a megrendelő (HM) nem akar modern cuccokat a gépekbe és fegyverzetet, hanem az orosz int be az embargóra hivatkozva?

zord 2017.06.30. 15:19:38

Az okosok azt mondják, hogy van ennek az egész, látszólag direkt szerződéses viszonynak a hátterében egy orosz származású/nevű ember. Lehet, hogy neki kellene elmagyarázni, hogy vehetne egyel több vitorlást magának az Adriára, (vagy tízzel többet?), ha nagyjavítás címén egy s más rákerülne a gépekre. Persze lehet, hogy a megbeszélés másnapján fejfájósan ébrednénk, és az első lépéssel felrúgnánk néhány üres üveget. De megérné...

Rossz esetben nem ébrednénk :-)

Zord

Beat it! 2017.06.30. 16:34:04

@zord:
Mindent el lehet intézni, csak a megfelelő módot kell rá megtalálni. Egy kivétel van: ha az oroszok hivatkoznak az embargóra. Erre viszont két válasz lehetséges
1. eláll az üzlettől Magyarország - ez nem hoz ha mégoly apró hasznot is a ruszkiknak.
2. Viktor felemeli a telefont és szól Vlagyimirnek, hogy még sem járja milliárdokat kiadnunk egy olyan gépért, ami legfeljebb csak repülőnapos bemutatókra jó. Modernizáljanak és adjanak hozzá fegyverzetet.
Elég tökös ehhez a vezetés? Vagy egyáltalán eljut a tudatukig, hogy miről van szó és mit kellene lépni?
8 éves üzemidőről van szó, ha nincs utána hosszabbítás, akkor is megérné Mi-35 szintre modernizáltatni a gépeket. Különben repkedhetnek 2026-ban is 1980 technikai színvonalán.

Batkaa 2017.07.01. 00:08:15

@zord: jó cikk, szerintem teljesen értelmetlen a Mi-24-es feltámasztása, ezt már nagyon régen mondom.
A Mi-17-esek nagyjavítása még elfogadható szükségmegoldás az átmeneti időszakra.
De minden pénzt már az új helikopterekre kellene félretenni. Ahogy a lengyelek fejlesztési alapot képeznek, hogy a jövőben pénzügyi nehézségek ne hátráltassák a fejlesztési programokat. Amennyiben nem ezt teszik, akkor pedig a rendfokozati struktúrát kellene radikálisan átalakítani, masszív béremeléssel, valamint a békehiány megszüntetésével egybekötve. Ez lenne az idei év feladata, hogy két-három év múlva a struktúra el tudja kezdeni fogadni az új eszközöket. Mivel a költségvetési emelés lehetővé teszi, hogy a jövőbe nézzünk és a jövő új helikopter. Lehetőleg Blackhawk.
Ez a Mihu ötletelés csupán a szokásos kommunikációs lufi: nesze paraszt helikopter!

szasa30 2017.07.03. 15:30:57

www.honvedelem.hu/container/files/attachments/64203/hsz_2017_4_beliv_064_073.pdf

"ÖSSZEGZÉS
A harcfeladatok modellezésével, a művelettervezési folyamatok (részleges) elvégzésével
pontosan meghatározható az MH feladatrendszeréből fakadó követelményeknek megfelelő
légi szállítási kapacitás. A legnagyobb ilyen feladat a zászlóaljerejű harcászati légideszantvagy
légiroham-művelet, mely végrehajtásához mintegy 520–550 fő felszerelt katona és
egyéb anyagok kiszállítása szükséges egy lépcsőben, 120–140 tonna – szállítandó – össztömegben,
minimum 260 m2 szállítótér-területen. Ezt a kapacitást a mai korszerű, 4–5 tonna
terhelhetőségű, 10–15 m2 szállítótér alapterületű közepes szállítóhelikopterek 30–45 darabos
mennyiség esetén képesek kielégíteni. A szükséges műszaki, biztonsági és műveleti követelmények
miatt a rendszeresítendő gépek számát mintegy 30–40%-kal magasabbra kell
meghatározni, annak érdekében, hogy mind a műveleti, mind a biztonsági követelmények
figyelembevételével lehessen végrehajtani a meghatározott feladatokat."

szasa30 2017.07.03. 15:59:16

@szasa30:

és a folytatás:

Összegzésként elmondható, hogy egy adott helikoptertípus jellemzőinek ismeretében
megállapítható a zászlóaljméretű harcászati légideszant végrehajtásához szükséges helikoptermennyiség.
Az így kialakított szállítóhelikopter-flotta nagymértékben hozzájárul ahhoz,
hogy az MH teljesítse jogszabályokban rögzített alapfeladatát, az ország fegyveres védelmét.
Végül egy dolgot érdemes megemlíteni a koncepcionális alapvetésekkel kapcsolatosan.
Vannak olyan képességek, melyek NATO-szövetségesi együttműködés keretében elérhetőek,
azokkal tervezni lehet. A szállítóhelikopter-képesség nem tartozik ezek közé. Amennyiben
éles katonai (harci) feladatok végrehajtása érdekében lenne szükség szövetségeseink szállítóhelikopter-
kapacitására, annak elérése a NATO politikai döntési mechanizmusa miatt
minden bizonnyal huzamosabb időt venne igénybe, mindamellett nem garantálható, hogy
egy súlyos válsághelyzetben partnereink nélkülözhetik saját eszközeiket. Ilyen esetben
előfordulhatna, hogy bár rendelkezünk gyorsan bevethető légi szállítható erőkkel, azok
alkalmazására – saját hibánkból – nem lenne módunk. Következésképp a szállítóhelikopter-
képesség egyfajta nemzeti minimumkövetelmény kell hogy legyen, elsősorban saját
magunk biztonsága érdekében; másodsorban, a NATO tagjaként nem engedhetjük meg,
hogy gyenge láncszemnek, önálló védelmi képességekkel nem rendelkező tagállamnak
tekintsenek szövetségeseink. A természeti csapások, ipari katasztrófák esetén szintén azonnal
rendelkezésre álló légi szállítási képességet igényel – véleményem szerint jogosan – a
közvélemény. Mindenfajta késlekedés, illetve – a szűkös kapacitásokból eredő veszteségek
megelőzése érdekében – elvtelen kompromisszumok megkötése nélkül kell megteremteni,
újjászervezni az MH szállítóhelikopter-képességét."

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.07.03. 16:45:13

Ez egy tanulmmány. Egyébként 30-45 szállítóhelikopterről ír, mivel nincs tisztázva, hogy raj, vagy szakaszszintű szállítási kapacítással rendelkező helikopter a cél. A kisebb országok, inkább rajszintű nyugati technikával rendelkezenk (UH-60/S-70 vagy Puma változatok, illetve A-129/39/ stb. modifikációk, vagy orosz Mi-8/17/171 stb. amely viszont szakazszintű. Nehezebb helikopterek is vannak persze, de a Chinook, vagy éppen a CH-53G Stea Stallion nem olcsó, és nem szegény államok forgószárnyasa. Fogadjuk el, hogy nagyjavítással létezik 5 db. MI-17-es (lehetne nagyjavítani, ha is az oroszokkal a két "Mi-17-re" átalakított zavaró helikoptert és van még 3 db. Mi-8T. (Repül még 1 vagy 2 Iraki, és 1 finn is). Ez eddig biztosan 10 helikopter, amely 100% hadragohatósággal 300 embert tudna katasztrófa esetén szállítani (nem fekvőbeteget, és nem fegyveres katonákat, hanem polgárokat cuccok nélkül.
Persze ilyen hadreafoghatóság nincs, ráadásul kell 2-3 SAR gép is. A kérdés tehát, hogy akár a Mi-24 helyett vagy mellette szükséges-e még szállító helikopter, jelenlegi állapot szerint. (tehát mostani gazdasági-politikai környezetben). Ez a tanulmány olyan képességet ír le, amely még korszerű helikopterpark esetében sem igazán reális. Mi a fenének lenne gyorsmozgékonyságú zászlóalj helikopteres mozgazási lehetőség. Van olyan zászlóalj, amelly rendelkezik azokkal a támogató eszközzökkel, amellyel önállóan harcképes maradna, ráadásul ki és mi ellen?? Jelenleg szerintem nincs. A 2-300 különleges műveleti katona mellé lehetne csapni tucatnyi Metis-M-es rajt, és fél tucat M-60-as spanyol aknavatős rajt. Mi van még? Vegyük hozzá még a saját JTAC mellett mondjuk a Kecskeméti/Szolnoki JTAC-ok katonákat. Egyéb támogatás?? pld. eü. logisztika.. szupport.. Nekem ez a tanulmány olyan mint amikor szervezték Bertalan Árpádék az eje zászlóaljat, már bocsánat de a tökömre köröm fontosabb. Akárhova viszed ezt az egységet, az vagy gerrillaháborút/asszimetrikus háborút viselhet hosszabb ideig, vagy felmorzsolják a nehéz támogató fegyverek hiánya miatt.. Ja és a légimozékonyságot szárazföldi mozékonysággal kell ötvözni., OK. az UAZ befér passzentosan egy Minyo deszantterébe.. És. Emkékszem, mikor Sz-5 nem irányított rakétás utánfutot barkácsoltak a katonáknak a légideszanthoz..
Ez a tanulmány a Market-Garden mini változata, csak se híd, se elfoglalandó terület. És magyarország viszonylag kis területű ország. Tényleg jó lenne a zsák aljáról összekaparni talán még néhány nagyjavítható minyot és akkor a minimális katasztrófavédelmi és gyakrolási lehetőség meglenne, hozzá a SAR-ral is.. De ennyit és nem több. Viszont lehetne más fegyvernemekre is hasonlóan költeni. Az meg, hogy majd a jövő forgószárnyas képessége. Már most lehet a tendert kiírni, x idejű szállításra, jól kitalálni miből és hogyan fizetünk, - hányszor 100%-os ellentételezés kérünk beruházni hazánkba, lehet ütemezni a hajózók és müszakiak felvételét, képzését. Egyébként ne felejtsük és a rendőrség 6 és majd 6 viszonylag modern NOTAR helikopterét, amely a határ mellett szolgálatra NVG-s ként már most sok repült órát levehet a feleslegesen használt nagyobb minyoktól. Van két mokuska is, amely a VIP szállítás és futárkodás mellett, ha lenne rajta NVG és FLIR, kamerák, fényszórok, videoeszkzök, akkor szintén felderítő és járőr feladatra alkalmas, még mesterlövész cipelésre is (Iyen gépekkel állandó szolgálatot adnak pld. a franciák).

vilmoci 2017.07.03. 17:51:46

@Kelepisti
„...Repül még 1 vagy 2 Iraki,.... ”
Ezek a rögeszméid honnan jönnek?
A többivel nagyjából egyetértek.

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.07.03. 18:16:12

@vilmoci:
Úgyhogy fotózták őket, még idén is.

piratvitorla 2017.07.03. 22:47:49

@Kelepisti: "Mi a fenének lenne gyorsmozgékonyságú zászlóalj helikopteres mozgazási lehetőség. "
Már kb 20 éve létezik.
"Vegyük hozzá még a saját JTAC mellett mondjuk a Kecskeméti/Szolnoki JTAC-ok katonákat."
Kecskeméti JTAC katonák nincsenek és nem is lenne szükség rájuk...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.07.04. 10:19:48

@piratvitorla: Szervezetszerűen megvolt, azonban létszámszinten nem. Különösen mióta az eje. kiképzési létszámot is megkurtították. Szvsz a reális képesség egy század megerősítő alegységekkel, ha nagyon összekaparunk mindent 2 század. Nem is szükséges több. Ez egy marginális és nem releváns képesség. Terroristák ellen ennyi különleges elegendő, nagyobb függőleges átkarolásra nincs kapacitás, és felesleges is. Koalíciós műveletre magasabbegységet nem küldünk a 2KRE is inkább a raj max. szakasz szintű harccsoportokra épül. A volt légimozgékonyságú századnak gyakorlása sem volt ebben az évezredben ilyen méretű. Tényleg Market-Garden: ott volt három hadosztály és egy dandár eje, illetve légimozgékonyságú vitorlázókkal felszerelt magasabbegység, de ennek ellenére annyi szállítógép volt "csak", hogy 3 napra tervezték amig mindenkit leszálltanak a hidakhoz, még ellenséges tevékenységet nem is feltételezve.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.07.04. 10:22:10

bocs. légimozgékonyságú zlj-nak nem volt zlj szintű légimozgatása ebben az évezredben és felesleges is. Meg a hozzájuk csapott "légimozgékonyságot" nélkülőző BTR és HUMWEE stb. sem erre való. Ezek már be sem férnek egyetlen légi szállítóeszközünkbe sem, mint az UAZ-ok..

vilmoci 2017.07.04. 16:23:03

@Levente B.: Az t látom, hogy nem orosz, de mikori felvétel? Amúgy ez Pápán van?

piratvitorla 2017.07.04. 19:08:24

@Kelepisti: A légimozgékonyságú lövészek harcjármű nélkül is alkalmasak a bevetésre.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.07.04. 21:20:34

@piratvitorla: Igen, persze. Sőt jobb természetessen a 88-as kiképzettsége, a legtöbb dandár lövészzászlóaljainál. Nem véletlenül kerültek 2KRE kötelékébe és akarnak belőlük is 34 KMZ mintájára, gyakorlatilag kibővíteni 2 zlj-sre az utóbbi a 2KRE-ben. Sőt csak 1 tucat katona nem akart szolgálni az új alakulatban. De ebből nem egy légimozgékonyságú lövészzászlólj lesz, hanem egy különleges zászlóalj..

A légimozgékonyságú lövészzászlóalj mondjuk ki, szállítóeszközök, támogató eszközök és légimozgékonysággal szállítható járművek nélkül gyakorlatilag utód nélkül kimúlt....

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.07.06. 09:51:01

@Beat it!:
Kicsit megmosolyogtató, hogy miért repültek.

zord 2017.07.07. 10:37:03

@Beat it!: @Levente B.: érdekes ez a teszt jelleg:

"hiszen az itt elsajátított ismeretek hozzájárulnak az összetartó, a honvédelem ügyét fontosnak tartó közösség kialakításához. A tábor nem titkolt célja volt az is, hogy olyan progresszív kiképzési módszereket próbáljanak ki, amelyeket a későbbiekben az önkéntes területi tartalékos erők felkészítésénél is alkalmazhatnak, egyben tesztelhették, hány napos gyakorlással tudják a civil fiatalokat úgy „kiképezni”, hogy azok egy összehangolt akcióhoz hasonló szituációban is helytálljanak."

Érdekes perspektívák nyílnak ebből. Amikor egy ilyen rendszer felépítését a sebesség szempontjából tesztelik, az szerintem nem sok jót jelent. A fegyveresek gyors generálásának igénye vészhelyzeti, előre nem látott szcenáriót feltételez...

Zord

zord 2017.07.07. 10:39:14

Ja, a lengyel-amerikai megállapodás a Patriotokról, melyet a Trump vizit előtt gyorsan aláírtak, "jogilag nem kötelező érvényű"...

Zord

zord 2017.07.07. 12:31:45

"A miniszter szerint nemzedékünk feladata, hogy tanulva a történelemből kimondja, nem lehet még egy ilyen háború."

www.honvedelem.hu/cikk/64278_oroszorszagba_a_don-kanyarhoz_utazott_kegyeleti_latogatasra_a_honvedelmi_miniszter

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.08.10. 14:43:21

A szükséges oroszországi nagyjavításról szóló honvédelmi miniszteri bejelentésről április 5-én adott hírt a sajtó. Mint dr. Simicskó István tárcavezető elmondta, a kormány döntött arról, hogy a Mi–24-es harci helikopterek üzemidejét meghosszabbítják 2023–2024-ig. A két utolsó gép, a 335-ös és a 336-os Mi–24P üzemideje 2012. december 31-én járt le. Most azonban remény nyílt arra, hogy a típus 1978-ban kezdődött története (néhány esztendő szünet után) a közeljövőben folytatódjon…"

www.honvedelem.hu/cikk/64745_a_visszatero_a_magyar_honved_magazin_legfrissebb_szamabol

zord 2017.08.10. 15:27:40

@Levente B.:

Egyébként aki magyar Mi-24-est akar javítani, annak holnap van a jelentkezési határidő, lehet menni Európa legcikibb "Közbeszerzési Okmányátvevő Helyiségébe"...

ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:248361-2017:TEXT:HU:HTML

Zord
süti beállítások módosítása