Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (79) éleslövészet (20) f 16 (20) gripen (76) Gripen (66) Győr (15) H145M (29) Hajmáskér (30) helikopter (45) hírek (29) honvédség (21) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (59) Körös-hegy (20) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Magyar Honvédség (17) Mi-17 (24) Mi-24 (28) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (21) radar (18) Szolnok (49)

HTML

Késői szüret Avianóban

2016.11.30. 21:56 | zord | 24 komment

Avianóba mindig szívesen tér vissza az ember, olyan évszakban is, amikor még nem járt itt. Egyrészt ott van a sok jó, éles fotózás emléke (1999, 2011), másrészt meg mégiscsak térségünk legkomolyabb légibázisáról van szó, melyen még mindig egy épkézláb repülőezred állomásozik.

161130_av_1.jpg

Itt a képek többségére a háttér ráüt egy törölhetetlen helyszínpecsétet: háttérben a Monte Cavallo és a jellegzetes átjátszóadók.

161130_av_3.jpg

Triple Nickel raj felszállásra készül, nem gyenge 42 perces földi idővel.

161130_av_2.jpg

Földi úton a Sniper konténer.

161130_av_7.jpg

Az iskolakörön lévő géppár témából vannak szerencsésebben elsültek...

161130_av_6.jpg

...itt a térköz annyira kicsire sikeredett, hogy a kísérőnek át is kellett startolnia.

161130_av_10.jpg

A Roveredo in Piano és Budoia közötti út fölött, a szinte 100 százalékban használt 05 fájnelen. A konfiguráció légiharcos: egy pótos a törzs alatt, gyakorlók a szárnyak alatt, különben "tiszta"...azaz ahogy élesben USAF soha.

161130_av_9.jpg

Utánlövés féklaprészlettel.

161130_av_15.jpg

A híres három győzelmes 137-es gép, most speciális festéssel.

161130_av_5.jpg

Nemcsak a helyi F-16-osok dolgoznak (ottjártamkor 6+12 sor), hanem egy-egy vendég is beesik Avianóba. Itt egy ramsteini C-130J-30...

161130_av_4.jpg

...illetve a szomszédos Istranából egy AMX.

161130_av_12.jpg

Pillantás a Piancavallóba vezető útról. A két helyi századnak a beton ellentétes oldalán lévő fedezékeiben napnyugta után is folyik a reputáni tevékenység, a gépek még nincsenek behúzva, noha éjszakai repülésre nem kerül sor.

161130_av_11.jpg

A Regina hotel Piancavallo síterepén. 1999-ben itt szálltak meg a spangdahlemi SEAD-pilóták. Például Jeff "L-Ron" Hubbard, akit húsvét napján annyira megizzasztott a kraljevói 450. lérak ezred pár Nyevája, hogy hazafelé harci sérülés ellenőrzést kért rajparancsnokától. Nem találtak lyukat, de a rádió "felforrt".

161130_av_14.jpg

Az avianói és környékbeli hotelek, éttermek valóságos kincsesbányái a repülős relikviáknak. Itt egy 1999-ben a Code One OAF-különkiadásában megjelent festmény (GBU-10-eseket dob szoros kötelékben NVG-s repülés közben az 510. századparancsnoki gép) reprója az Oliva hotel folyosóján...

161130_av_13.jpg

...ugyanott egy kevéssé ismert, hadszíntéri repülésirányító rendszer (Ground Theater Air Control System, GTACS roppanti igényes ábrázolása Army katonákkal, műholdas/tropo kommunikációs rendszerekkel, és AN/TPS-70-75 lokátorral, valamint harcba induló A-10-esekkel.

Zord

Címkék: 1999 spangdahlem F-16 C-130J Regina AMX Aviano Piancavallo

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr2812013112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.12.01. 09:34:49

Kedvenc helyeim egyike. Gondoltam rá, hogy január-februárban, amikor hó lesz, ismét meglátogatnánk, hogy legyenek havas csúcsok a képeken a Viperek mögött. Legutóbb novemberben fenn már hó volt, de lenn még semmi...

zord 2016.12.04. 19:14:38

@Kelepisti: Tél, tavasz inkább, mint nyár. A levegő transzparenciája ilyenkor nagyon jó. Az éjszakai képen is látszik, pedig van távolság rendesen.
Egyébként iszonyú jó, mindenkinek ajánlom. És mindig van egy-két helyi szpotter is. A 05-ös küszöbe előtt, az étteremnél be, régi trafóháznál jobbra a földútra. Balra szőlő, a régi csatornához vezető úton már pár éve nincs meg a kordonos alma. A srácok szerint régi volt, ezért vágták ki. Szerintem meg FP szempontok miatt, különben miért szántották be a régi csatornát is? Sokat vesztett a hely így jellegzetes miliőjéből, ami pedig igazi szpotter-paradicsommá tette.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.12.04. 20:25:32

Köszönöm az új információkat :)
Szerintem is FP szempontok voltak..

Open Skies 2016.12.04. 22:58:41

@Kelepisti: Mire használjátok az FP rövidítést?

Open Skies 2016.12.04. 23:03:15

@zord: Volt ehhez bármi közünk azon kívül, hogy magyar felségjel van a gépekre festve? Hány magyar vett részt a gyakorlaton? Hány deszantos?

zord 2016.12.04. 23:51:58

@Open Skies: Force Protection. Jobban beláthatóvá tették a helyet, ahol 2011-ben vagy ötven szpotter diszkréten dekkolhatott.

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2016.12.05. 16:10:02

@zord: Bent nem akartál fotózni? Ha már ott voltál ...
Gondolom adnak engedélyt.

zord 2016.12.05. 16:39:17

@Devil 505: :-) az olaszokon kívül nem sokan fotóznak odabenn. A mi 2008-as utunk megszervezése se volt könnyű enyhén szólva. A szükséges erőlködéssel jelenleg nem ítélek arányosnak egy benti fotózást. Lényegében nincs új dolog...

Zord

zord 2016.12.05. 16:51:55

@Devil 505:

A kedvedért befűztem egy (számomra) újdonságot, a híres 137-es gép spécis festésű svancát.

Az European Windre mentem, ez amolyan kiegészítés volt. Élvezni kell a fotózást, nem görcsölni. Azt csak újdonságért, hírért, akármi.

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2016.12.05. 17:01:54

@zord: :)
A hiba valószínűleg bennem van, spotter-vérből minimál mennyiség csörgedez bennem ...

zord 2016.12.05. 21:31:36

@Devil 505: két háború és az 1997-es illetve a 2008-as bázistúra után egyszerűen nem töröm magam, nincs hiányérzetem. Viszont a szpotting az Avianóban ilyen időben leírhatatlanul nagy fíling, mindenféle erőlködés nélkül.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.12.06. 10:22:45

@zord: Nekem is van még egy bázistúra ígéretem. Legutóbb a maintance hangár nagy élmény volt, hogy fotózni is lehetett, meg a két századkörlet, viszont néhány guruló F-16-os mellett, egy darabot körbenézhettünk. Ott a pilótafülkét is körbenézhettük, kérdéseket tehettünk fel stb. (pld hol vitte a sushit a viper pilótája a hosszú távú Líbiai bevetéseken. Viszont igazán jó levegőbe lévő fotókat csak kivülről lehetett készíteni. Megszabásra kerül melyik gépeket fotózhatjuk, és milyen irányokba (persze egy atombombát tároló bázison meg is értendő).
Volt esti fotózásunk is, de kiállították 30 méterre a kifutótól, szinte korom sötétben, és utánégető nélkül felszálló kb 4 Vipert fényképezhettünk volna, márha látszik is valami a gépekből a nagy büdös éjszakában az irányfényeken kívül. A végellenőrzésnél volt traverzen lámpa, ott látványos képeket lehetett volna készíteni, de az amcsik azt nem engedték, ki volt jelölve, hogy nekünk innen kell fotózni...
Szóval, ha valami nagyon érdekes lesz, inkább akkor kérem meg. Pld. az általában évenként megtartandó atombombázó gyakorlaton mikor ott vannak az olasz és német tonkák is.. Akkor kívülről is nagyon érdemes fotózni. Csak az időpontot kell megtalálni.

zord 2016.12.06. 17:12:37

@Kelepisti: azon gondolkodtam, hogy vajon a külsőben (lásd AirPowerNews 45. címlapfotó), vagy magán a bázison lehetnek A bombák?
Eszerint a cikk szerint benn, a fedezékekben. Nekem ezzel az a bajom, hogy most valszeg nincs olyan nuki keszi, mint a hidegháborúban volt. De az építkezés utalhat arra, hogy visszahozták.

fas.org/blogs/security/2015/09/nuclear-insecurity/

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.12.06. 18:44:20

Jó cikk köszönöm. A bázison belül szerintem védettebb, mint a külső fegyverraktárban.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.12.07. 10:33:42

Nem mai hír, de a derék békés polákok is gyakorolják ám a Jastrebbel a nuki csapásmérést.... és az amcsik meg engedélyeztek a ER-es névleg 900km robotrepülőgépek beszerzését, persze ha felszerelhetők is nukleáris fegyver az amerikaiaknál lesz a "kulcs", de szerintem Lengyelhonban lesz tárolva (akár elismerik, akár titkosan mint anno nálunk is a VSZ idején)..

fas.org/blogs/security/2014/10/steadfastnoon/

zord 2016.12.07. 11:02:51

@Kelepisti: azt eléggé hitelesnek tartom, itt a NATO-ban is tanúja voltam lengyel újságírók részéről ilyen kérdezősködésnek, hogy a lengyelek be akarnak szállni a nuclear sharing-be, miközben a németeknél kifutóban van a platform. Ez egyelőre B61-eseket (rövidesen -12-eseket) jelent, de perspektivikusan ki tudja mit. Ahogy már írogattunk róla, a legkézenfekvőbb megoldás az AGM-158, ha az amerikaiak eszkalálni akarnak. Szerintem most sok dolog arról szól, hogy megnyitott mindkét oldal opciókat, amiket "csak" le kell hívni. De azt állítani, hogy az Iszkander-M vagy K, a Kalibr de facto "nukleárisabb" ebben a pillanatban, mint a Tomahawk, szerintem igazságtalan. Nem hiszem, hogy a TLAM-N visszaállítás bonyolultabb dolog lenne, mint amazok, de az AGM-158 "nukizálás" se a kihívások kihívása.
Meglássuk. Egy biztos, azt, hogy Magyarország területére ismét nukik és hordozók kerüljenek, el kell kerülni, még rövid időre is.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.12.07. 13:01:21

Eddig hála az istennek egyik nemzetinek, vagy nem nemzetinek nevezett egyetlen kormányunk sem törekedett ilyen téren. Szerintem hála az égnek földrajzi fekvésünk miatt nem lesznek itt ilyen fegyverek, mivel Ukrajna viszonylag nagyméretű, közös határunk nincs az oroszokkal. A Polákok közelebb vannak, a Románok, Törökök szintén különösen a Krímhez.

Hpasp 2017.02.10. 10:22:10

@zord: Jó kis cikk, mondjuk én csak 11 bunkert látok a Google Earth-ön.

zord 2017.02.10. 14:43:08

@Hpasp: én is, de az embert idéztem. 12. másfajta. Csináltam vele egy interjút, hamarosan publikálom.
Kele szólt, hogy mire kell figyelni, én abban a téveszmében éltem egészen a tavaly őszi akcióig, hogy a külsőben vannak a nukik, ahonnan a hagyományos éles cuccokat szokták (1999, 2011) behozni a reptérre. Persze minden szempontból logikus, hogy ne a hagyományosok mellett legyenek, és hogy földrajzilag az egész objektumkomplexum magjában helyezkedjenek el, csak az ember néha nem gondolkodik: lőszerraktár az lőszerraktár. Az első a fizikai biztonságot szolgálja: ha a nuki mellett elsül egy hagyományos, akkor összetörheti, szétszórhatja. A második a diverzió elleni biztonságot: k. sok őrségen és kerítésen kell átmenni, hogy bejuss. Illetve, hogy a készültségi létesítmények közvetlen közelében legyenek a bombák. A liftező széfekről tudtam a HAS-okban, de azt hittem, oda csak bizonyos fokozatban kerülnek be a bombák, különben egy központi tárolóban vannak.

Zord

Hpasp 2017.02.10. 15:34:51

@zord: Annyira bejött ez a liftes elrendezés, hogy a Szovjetek is átvették, és pár NDK-s reptéren ők is megépítették a másolatukat.
(komoly előny a gyorsabb bevethetőség, a külső tárolással szemben)
süti beállítások módosítása