zord:
A Jak-130 és az L-39NG "alá" Vietnam megkapta a T-6 Texan II-t is:
www.flickr.com/photos/usconsul... (2024.11.21. 10:36)Kecskeméten demózik az L-39NG
zord:
@zord: az első LHK nagy felbontású képén jól kivehetők a HForce 0 strukturlis províziói (a pilont ... (2024.11.20. 13:39)Magyar H145M krónika
zord:
@Levente B.: az időjárásfelelőst azért seggbe lehetne rúgni :-)
Zord (2024.11.19. 11:13)A MACE fantomjai
zord:
Elhunyt Miroszlav Novszkov, a másik jakovói osztály a 250/5 1999-es parancsnoka.
RIP!
Zord (2024.11.15. 18:09)Jobb később, mint soha
zord:
Szubjektív kiragadás a mai "0"-ponti lövészetről, azaz néhány kép a hódmezővásráhelyi aknavetősök ... (2024.11.14. 18:49)Aknavetősök a Hagyma-tetőn
zord:
@Levente B.: a Wasp igazán feljöhetne Triesztbe vagy Koperbe.
Különösen, mivel AV-8B-k vannak rajt... (2024.11.13. 23:31)Triesztben a TCSG
zord:
Immár a vezérkarfőnök-helyettesi posztig és az altábornagyi (генерал-потпуковник) rendfokozatig ív... (2024.11.13. 18:25)Győztes "rávti" a 250. dandár élén
"First Spanish Air Force A400M makes its maiden flight
The first Airbus A400M new generation airlifter ordered by the Spanish Air Force has made its maiden flight, marking a key milestone towards its delivery. The aircraft, known as MSN44, took off from Seville, Spain where the A400M Final Assembly Line is located at 15:25 local time (GMT+1) on 5 September and landed back on site 3 hours and 45 minutes later."
Augusztus 2-án hétfőn lemondott Rumen Radev vezérőrnagy, a Bulsz Légierő parancsnoka. Szerintem feladta a küzdelmet, elmegy képviselőnek. Meg is kérdeztem a PIAR kapcsolatot, hogy ezzel a média-fotónapoknak is vége-e, mivel dübörögni fog hamarosan a Trák Csillag 2016 hadgyakorlat.
Valakinek nincs valami anyaga a Currus által modernizált BTR-80-asaink "KM-1M" éjjellátó irányzóműszeréről?
Lényegében ennyit találtam róla: "francia technológiát tartalmazó, orosz eredetű"
És egy érdekesség, amit személyesen láttam: az éjjellátót fedő "ház" szigszalaggal volt beborítva körben ( nyitott állapotban), hogy ne legyen nagy hézag az éjjellátó körül. Talán beázhatott?
@Beat it!: megpróbáltam mindent, végignéztem az orosz-belarusz gyártókat, de azt a fejet/optikát, ami kiáll a modernizált magyar gépekből (én eddig csak -80-asokon láttam, 80A-kon nem) , sehol nem találtam. És erre a KM-1M jelölésre csak a Currusnál, meg pár magyar fórumon van találat, máshol nincs. És persze nem fogadtam el találatnak a MiG-21 katapultülését :-)
Jóformán nem sok köze lesz az 5 milliárdért euróért megrendelt lengyel Patriotoknak a valódi Patriotokhoz. Új AESA radar és a zsidó Stunnerből kifejlesztett SkyCeptor rakéták. Nem véletlen hát, hogy 2019-ben lesz csak kész (ha)...
@zord:
Régen láttam ilyen brosúrát, de nem tudom hova lett. Amire emlékszem, hogy a régi Csepel PSZH optikája volt a KM-1, és ez annak vagy egy továbbfejlesztése (vagy teljesen új termék). De hazai, Currus fejlesztés, talán francia elektronikai elemekkel. A BTR tornyában a műszer kezelőszervei magyarul vannak.
Egyre több BTR-en van, szinte csak mutatóban maradt már gyári optikás példány. Utóbbinak az volt a hátránya, hogy éjjel korlátozottan alkalmazható. Érdekesség, hogy a BTR-80/A verzión már más optika van, és azt nem kellett lecserélni mert nem korlátozódott nappalra a használata.
T-72-esekről (példányszám, működőképesség, modernizáció) van valami infó?
"The Swedish Air Force had aeroplanes that were light years ahead of anything the RAF had, or was going to get, or has got now, and their pilots were in a totally different league to us."
Dakotai F-16-sok települtek Laskba. Forrás: MSF
....
LASK AIR BASE, Poland --
Four F-16 Fighting Falcons from the South Dakota Air National Guard, 114th Fighter Wing arrived here Sept. 3.
More than 100 members of the unit are deployed in support of Aviation Detachment 16-4, a bilateral training exercise between U.S. and Polish forces, aimed at fostering defense ties between the two countries.
Lt. Col. Quenten Esser, 114th Operations Group commander, on the goal of AvDet 16-4 said, "The number one goal is to assure our allies in Europe. To show up, have a presence, do a little bit of training and build partner capacity."
The Polish have been flying the F-16 for ten years, allowing this exercise to incorporate a wide range of flying missions.
"We're going to be doing a whole mix of what the F-16 does. Air to air, advanced air to air, air to ground, and then we'll get into some close air support," said Esser.
While English remains the de facto standard among aviators, both guard and Polish service members work to recognize each other's various terms and expressions.
"The way they use their terminology might be a little bit different, so if you look at what we could be expected to do in the future, working with Joint Terminal Attack Controllers from Europe is pretty realistic," said Esser.
JTACs provide ground support to pilots by directing aircraft to designated locations to deliver close air support in a fight.
The 114th FW has been deployed to many different parts of the world, and is looking forward to adding Poland to its list.
"The opportunity to go somewhere different is really good," said Esser. "For years we've been going to the desert and the pacific, and now we're in the European theater, so I think it's incredible to see the differences. I think it's good to see what our allies are like in different parts of the world, and it gives a chance to work with great people."
" Több mint kétmilliárd forint európai uniós támogatásból valósul meg a Magyar Honvédség katasztrófavédelmi eszközparkjának fejlesztése
Az Európai Unió Kohéziós Alapja támogatásával és a Magyar Állam társfinanszírozásával, megvalósuló fejlesztésnek köszönhetően a Magyar Honvédség a jelenleginél még magasabb színvonalon nyújthat segítséget a természeti katasztrófák elleni védekezésben, valamint a károk felszámolásában.
"A Magyar Honvédség katasztrófavédelemmel összefüggő beavatkozási képességének fejlesztése" című, KEHOP-1.6.0-15-2016-00003 azonosítószámú projekt célja a fejlesztésen keresztül hozzájárulni a lakosság személy- és vagyonbiztonságának növelése érdekében kialakítandó magasabb minőségű katasztrófavédelmi tevékenységhez.
A projekt tervezetten 2,005 milliárd forint, 100 százalék intenzitású Európai Uniós támogatás mellett 2,215 milliárd forint teljes költséggel fog megvalósulni.
A beruházás keretében a Magyar Honvédség Anyagellátó Raktárbázis, mint kedvezményezett szervezet a honvédelmi ágazat katasztrófahelyzetek, elsősorban árvíz elleni védekezésben való közreműködéshez szükséges eszközfejlesztést végez, mely 2017. december végéig tart majd.
A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg.
Akinci bázisra kitérve és így vissza a török puccsra:
Két videó, illetve több török cikk olvasása után, úgy tűnik ez a bázis volt a puccsisták fő "központja"....látni milyen arzenált hoztak ott össze, és azért megmutatja, hogy nem egy bázis pilótái voltak akik átálltak hozzájuk:
Szolgálati közlemény: ma a LégierőBlogger átadta a 2016-os OSINT IMINT-ért kitüntetést. Az érvényben lévő rezsimintézkedésekkel összhangban a kitüntetett személyazonossága 2056-ig minősített adatnak minősül :-)
Mivel személyes biztonságra nézve kétes információkat nem szeretek terjeszteni (néha lehet, hogy becsúszik), így a bejegyzésed második részét meghúztam.
Ma Börgöndön hiába vártuk az An-26-ost. Pedig benne volt a programban. Helyette egy Gripen körözött hosszabban a tervezettnél, hogy kitöltse a keletkezett űrt. Úgy tűnik, megint nincs elég bevethető An-26-unk. Kérdés, hogy ez 0-tól különböző számot jelent-e. Volt egy Mi-8-as is, abból ugrottak az ejtőernyősök.
2016. szeptember 12-29. között a Black Swan 2016 gyakorlat keretében légijárművek mozgása várható időszakosan a nappali és éjszakai órákban az alábbiak szerint:
- Helikopterek Táborfalva, Újdörögd, Várpalota, Tatárszentgyörgy, Tápiószecső, Ócsa, Csobánka, Sándorfalva, Szentes-Hékéd és Dóc települések körzetében.
- AN-26-os repülőgép Táborfalva és Újdörögd települések körzetében.
- JAS-39 (Gripen) vadászrepülőgép Táborfalva és Várpalota, Bakonykúti és Dóc körzetében.
A Magyar Honvédség az esetlegesen okozott kellemetlenségért kéri a lakosság megértését."
Ami érdekes, és itt még nem volt róla szó, az az OAR-kiszolgáló amerikai alakulat, az 16th Sustainment Brigade. Az ő, illetve az alárenbdel 18th CSSB feladata a minket is befoglaló OAR AOR "Operation Atlantic Resolve - Central Region" kiszolgálása:
A strakonicei kubosok "lődözgetik" az Ample Strike résztvevőit a libavai lőtéren, Apacsot, Szuhojt, ALCA-t, stb. Érdekes rakétaszimulátor doboz az SzPU-n, és indikátorfelvétel:
@Kelepisti: Vasárnap láttam a flightradaron a lengyelből jövő gépet, 407-est írt. Kb csütörtök este meg a 603-as körözött Kecskemét körül. Szerintem brepülés vagy esti kiképzés lehetett
@ms007: a szolnoki QRA áttelepülést meg a 406 támogatta. Egyszóval a szállítók helyzete szar, de nem annyira, mint az néha felmerül. 3 gép pörög, 33-66 százalékos hadrafoghatósággal.
@szasa30: mi köze például a HM-nek ehhez az egészhez? Remélem lepattintják és ebben az esetben helyesen járnak el.
Miközben jogilag igaz, hogy nem használhatja a pajzsot, nehogy már baja legyen vele, hogy ezzel fejezi ki magyarságát, hovatartozását...
A fekát meg perelje be, hogy magyar koronás-sasos sapkát hord...
Mivel a blikk ilyen rajongó cikket írt, ezért ő meg csavart egyet a gonzométeren....
@Batkaa: hat en nem igy latom. Zsoldoskent miert visel magyar egyenruhat, magyar felsegjelzest. Ennek szigoru szabalyai vannak, es minden ketseget kizarolag ez a zsoldosnak allt hazankfia ezt megsertette... a masodpilotaval egyutt. Szoval szvsz jogos az a kerdes a HM fele.
Meg amugy is, az albatrosra nem akarta felfesteni az eket.... csak hogy mutassa honnan jott..... ez egy magamutogato balf@sz...
@Batkaa: Külföldi ország zsoldosaként ő csak ne fejezgesse ki magyarságát, mert háborús helyzetben félre lehet érteni. Na nem mintha attól tartanék, hogy a dél-szudáni lázadók tiltakozó jegyzéket küldenek, de a lényeg gondolom érthető.
@szasa30: @Liverbird: csakhogy Kolbert ebbe így nem megy bele, mert nem minősíti közvetlenül, hanem csak amolyan angolnázós módon, "az olvasóra bízva" az eset megítélését és ehelyett a HM-től vár állásfoglalást - miről is? Szankcionálják netán? Azt várja, hogy a HM helyezzen kilátásba büntetést, aztán ő meg mossa kezeit?
Ez egy igazi nagydíjas szemétség:
"Hogy egy közpénzen kiképzett magyar katonának mennyi erkölcsi alapja van zsoldosnak állni"
Akkor most feszegessük a CIA-szócsőnél munkát vállalók erkölcsi alapjait is?!
"fejlesztések előtt állunk a helikopteres képességek és a légi szállítóképesség területén is"
Hiszem, ha látom. Ha az Ancsákat használt Bizjetekkel váltjuk, az visszalépés, márpedig most erről megy a pletyka...Néhány könnyű-közepes turboprop taktikai rámpás jószág, és két 737/320 kell ide.
@Batkaa: cia szócsöve, ez jó, a sorostól kapott dollárokkal törölgetem az arcomról a könnyeket, úgy kacagok.
amúgy meg:
Btk. 146. § (2) Az (1) bekezdés szerint büntetendő az a magyar állampolgár, aki – szövetséges fegyveres erőn kívül – nemzetközi vagy nem nemzetközi fegyveres összeütközésben részt vevő idegen fegyveres szervezetbe önként belép, erre ajánlkozik, vagy ilyen fegyveres szervezetben kiképzésen vesz részt.
Nem teljesen értem, miért engem kérdezgetnél, de ott a címem a cikk tetején, nyugi, nem küldöm rád a moszadot.
Továbbra sem szeretnék változtatni azon a jó szokásomon, hogy az AirPower kérdéseket Hitler jobbjáról és CIA/Moszat zsoldból szemlélők egyaránt kommentelgethessenek ide - persze szem előtt tartva, hogy ez MAGYARország -, így mindenkit kérek az úriemberi szabályok szem előtt tartására.
Egyébként én sem gondolom helyénvalónak a magyar katonai felségjelzések használatát más országok haderőit zsoldosként szolgálók részéről, még ha az illető a mi emberünk is volt valaha. Ez szerintem jogilag sem oké, és valszeg akkor se könnyíti meg a helyzetét, ha egyszer ne adj' Isten ellenséges terület felett kell kattintania. De ilyen a kalandor természet, a szabálykövetés, a racionalitás nem feltétlenül a sajátja, szóval nem lepődöm meg, és nem kapkodok levegő után.
@miguel_: aham... Dezső kolléga meg nyilván passzióból, szabad idejében vagy 'tán a retyón ülve szokott 40 éves japán nyelvű vidéki lapokat olvasgatni... de mindegy.
A zindex, mint a törvényesség őre most végre jól megvédte a magyar érdekeket! Szemforgató ájtatosságból jeles.
Lapozzunk.
@Levente B.: ezzel csak az a baj, hogy hiszi a piszi... ha "átlátható" és "tényleges" a haderő fejlesztés, akkor miért nem lehet róla egyáltalán semmit sem tudni, legalább 2026-ig szólóan, ameddig állítólag még pénz is van?
Amit eddig tudunk, hogy idén két tábornoki beosztással járó új hivatal létesült... a haderőfejlesztés nagyobb dicsőségére. Ezen a nyomon nem lesz könnyű fölszámolni a békehiányt a csapatoknál.
@zord:
"Az országban lévő bombákkal se tudunk kb. egy éve mit kezdeni..."
Biztos ez, hogy már itt vannak a raktárban? Csinálhatnának egy sajtóbemutatást, kiállított Griffre függesztett bombákkal.
Vegyes státuszú személyi állományból (aktív/gárdista/tarcsi/civil/kotraktor) állhat a jövő amerikai vadásszázada:
(nyilván az elvándorlás miatti kényszerlépésről van szó, ha mást is mondanak):
Nagyon sajnálom a zsidó államot, hogy szinte fenyegetettség nélkül (mivel a környező országokban inkább egymás ölik a különféle arab náció, frakciók stb) kapnak 10 évre 38 milliárd!!!! dollár ingyenes katonai segélyt az USA-tól. Mire is?? Mert az érdekérvényesítő képességük még mindig kiváló, az amerikai döntéshozók és pénzügyi élet meghatározó szereplői között.
Nézzük meg, mire is lehetne még használni ennyi pénzt, akár az Egyesült Államokban, akár máshol. Kíváncsi lennék 1x egy USA népszavazásra, hányan szavaznák meg Izrael ekkora méretű segélycsomagjait..
A török pilóták a katonai puccs utáni tisztogatások fő áldozatai. Friss adatok a hivatalos statisztikákból:
The officer group most affected by dismissals is the air force combat pilots. The TSK has 321 warplanes, 240 of them F-16s. In March, Turkey's air force, the TAF, had 600 active pilots. After the dismissals of about 280 of them, there are now about 300 combat pilots available. Before July 15, there were nearly two pilots for each warplane. This figure is now down to 0.8.
@wape: az amerikai bekötöttség/beszervezettség valószínűleg a legfőbb szempont, nem a güleni. Ez kb. NATO átlag is lehet, ami azt jelenti, hogy hasonló puccs/polgárháborús helyzetben kb. ennyien vennék onnan az utasításokat.
@Levente B.: Várható volt, viszont a betont Piacenzába néhány éve újították fel, tehát szerintem vagy Eurofigther, vagy F-35 fog oda települni, Utóbbinak először Istrana volt megadva, felváltva az AMX-eket. A Piacenzai Tornadók Recce egység volt. Ghediben összpontosítják az összes megmaradt Tonkát.
"Portálunk többszöri kérdésére is a sajtóeseményen részt vevő HM Sajtóirodájának munkatársa, kijelentette nem lesz más a sajtóeseményt követően....Kisvártatva helikopterek zaja szűrődött ki az erdőből, nagyjából a „Romváros” területéről, felismerhető volt, hogy a helikopterek feladatot hajtanak végre, közben köröznek a területen."
Egy dologot üzenek minden bajtársnak és szimpatizánsnak, akárhol is legyenek. Miniszterek, talpnyalók, pártok, férgek jönnek-mennek, de a KÖZÖSSÉG marad. Ezt sose felejtsétek el, ha éppen csavargatják is :-)
Azért az egy komoly férfi, aki egy ilyen helyzetben nem tud megállni egy pillanatra, és legalább annyit mondani az újságírónak, hogy "erről nem tudok nyilatkozni".
@zord:
Az újdörögdi cikkhez:
"a nemrég Oroszországba javításra kiküldött, jövőre elkészülő Mi-17-eseken állítólag helyreállíthatják illetve megteremthetik az éjjellátós repülések képességét" - ezen én is gondolkoztam. Helyreállítják a kettő N változaton, de vajon a két másik fel lesz húzva legalább az N szintjére?
@Levente B.: 10/10-es újságírói és szpotter tevékenység! :)
@zord: ez a fajta titkolózás visszaélés a vonatkozó törvényi felhatalmazással és gyanúsíthatók azzal, hogy egyszerűen az egységsugarú állampolgár elől takargatják a bűnös hanyagságot - horribile dictu, visszaéléseket.
Mindenképpen gyanús, hogy BTK-ba ütközik a HM gyakorlat.
A horvát Zrakoplovno-tehnički centar (Zágráb-Velika Gorica) kapta meg a OH-58D Kiowa helikopterek első és másod színtő javítását-ellenőrzését (remélem jól értelmezem)...illetve megkapták a Makedón Air Tractor AT-802 gépek javítását is:
@zord:
ez az Ukrán dolog engem is érdekel, talán emlékszel mutattam egy korábbi felvarrót is de azt áttelepülés előtt csinálták, azóta lehet "frissítették".
The Czech aircraft manufacturer Aero Vodochody has resumed the production of new-built L-159 Advanced Light Combat Aircraft (ALCA) – for at least one two-seat aircraft.
"The first six F-16 aircraft will be officially taken over from the Monte Real Portuguese military base on 28 September, on Wednesday said the National Defence Minister, Mihnea Motoc."
Egyébként sikeres vadászatot kívánok a végre a szakmájukkal foglalkozni engedett győrieknek! A Kub kamerájával az AH-64D-ről készített képet pedig bármikor szívesen kiteszek ide ;-)
@Levente B.: járvány van? Ma kaptam én is meg Hpasp-tól (Miro még szeptember 1-én elküldte).
Az eddig megjelent anyagok összeollózása. Fényévekre járunk a hülye nyugatiak előtt a témában.
Az angolok 2500 - 3500 GBP-ért (900 ezer - 1,3 millió HUF), a hollandok 1300 -1500 Euróért (~450 ezer HUF + kb 150 ezer a repjegy) hirdették... mi arra jutottunk, hogy ennyit nem ér.
Szerdán a Rostoki múzeumban voltunk, csütörtökön Laage-ben, ahol délelőtt statikus bemutató volt (mind a 30 gépet megmutatták, a maintance kivételével lehetett fotózni), délután kiképzési repülés, és ott maradhattunk este 9-ig is ezeken. (ebéd legénységi étkezde, vacsi tisztiklub, rendes emberek ezek a németek..
Mert nem F-15-ost, vagy 35-öst választottak ??
Lehet, hogy meglátják az F-15 ismertetőt és azonnal visszautasítják a kérelmedet :)
:-) :-) :-)
Nehogy komolyan vedd....
Egyébként miért?
@Kelepisti: Mert nem egy olyan ország, ahol 100%-ban igaz az, hogy bemész és ki is jössz gond nélkül.
(Én már Oroszországba sem nagyon szívesen mennék, ahol betiltanak egy számítógépes játékot, mert a Nagy Honvédő háborút nem az ő ideáiknak megfelelően ábárzolja...)
Én ebben az évben már vagy 5-6x voltam átutazóban, 2x pedig több napot töltöttem el ott. Még mindig talán a legbiztonságosabb európai ország... Annak ellenére amit itt a média mutat, valamint a ténylegesen rosszabbodó statisztikák ellenére. Az biztos, hogy 10 éve nyitva hagyhattad az autó ajtaját, és nem kellett a GPS-t sem beraknod a kesztyűtartóba. De egyébként sok változás a felszínen nincs. Annyi, hogy nem járnak török étterembe a németek - hanem megrendelik a kaját tőlük. A nagyvárosokban sincsenek migráns hordák...
... de vajon, Magyarországon szívesen vagy??? ... mert azért Germany és köztünk zongorázni lehet... pld. demokráciában, jólétben, egészségben, munkamorálban stb... ja és nem mi javunkra.. és most csúnyát is írok. pld. újságírókkal bánásmódban a hadseregnél.. (nem szükséges rossz voltunk, hanem a civil kontroll, és mosolyogtak és válaszoltak szinte minden kérdésre, legfeljebb a válasz volt semmitmondó... Igaz mi se kérdeztük őket, hogy a Jamoglu nevű katona jelent-e nemzetbiztonsági kockázatot..
de ez már offtopic..
"Hajmáskér - Tűz van a Magyar Honvédség Bakony Harckiképző Központ Hajmáskérnél levő lőterénél, helyszíni információnk szerint." m.veol.hu/hirek/tuz-a-loteren-1791440
A pilótának csak egy beton, amire leszáll és begurul, leállít. Fordítva ha tudott indítani, kigurul, felszáll (ok, kicsit bonyolultabb, ha műszeres idő van).
De amikor az egész képet nézzük, akkor a Honvédség gripenes rendszere nem rendelkezik azzal a szuverén képességgel, hogy huzamosabb ideig gépeket telepítsen bárhova Magyarországon Kecskeméten kívül.
Ez a szomorú igazság.
(nálunk még olyan trélerre pakolt műszaki kiszolgálókészlet sincs, amilyet a svédek az útbázisokra fejlesztettek, s ami a cseheknek is van)
@zord: amikor telepultek Baltikumba csak az AN-ek vittek mindent vagy volt szarazfoldon is barmi?
vagy jott vhonnan C-* szallitogep.
Ha a Baltikumban elvoltak, akkor azert meg kellene tudni oldani odahaza is. De lehet h csak en vagyok naiv.
"Ever since the Russian annexation of Crimea from Ukraine, tensions have been rising in the Black Sea. NATO and its allies have continued to provide an enhanced forward presence, with significant maritime power and ongoing support and training for the Ukrainian armed forces. In this video, watch US Marines perform their first ever amphibious landing in Ukraine alongside their Ukrainian allies in the Black Sea. "
@zord: Ilyenkor nem tudom, hogy ironizálsz vagy komolyan beszélsz. A linkelt rövid összefoglaló semmt nem mond, amit nem tudnuk már két éve, csak most hivatalos...
@Open Skies: nem is értem. Ez olyan, mint ha a gyilkossági ügy két gyanúsítottja közül az egyiket meghívnák igazságügyi szakértőnek, de a többi java része is köztudomásúan ellenséges viszonyban lenne a másik vádlottal. NONSZENSZ.
Nem mellesleg az egész információs háború jellegéről mindent elmond, hogy a NATO-főtitkár, aki évente ha kiad tíz közleményt, akkor sokat mondok, most szükségesnek ítélte meg, hogy megszólaljon.
A Nyugat egyre szánalmasabb karikatúrája lesz önmagának.
(Mellesleg továbbra is azt kérdezem: milyen lehetősége van egy Buk indítónak az önálló ténykedésre? Hol volt a Kupol-M radar? Azt nem sikerült lefotóznia az éppen arra járó Paris Match-nak?)
@zord: És ki mondta, hogy volt ott Kupol...? A Kupol csak felderít, rakétát anélkül is lehet indítani és rávezetni is. A jó helyzetképhez és felesleges TELAR használat elkerülése miatt is kell a kupol. Viszont ukrajnában nemigen volt SEAD...
@zord: Egyetértek a kommentel. Itt nem "semleges" országok, egyáltalán nem semleges szakértői írtak egy véleményt, bizonyos anyagokat átnézve. Az egész ráadásul éppen azért most került nyilvánosságra, mert fél tucat európai ország (köztük hazánk is) meg akarta szüntetni az EU-orosz szankciókat (legalább egy részüket), amely mindkét félnek csak károkat okoz, de az USA-nak érdeke fenntartani, ugyanezért, ahogy most engedélyezték, már emberi élet kioltására alkalmas fegyverek importját az Ukránok felé. Nos gondoljunk bele, hogy Ukrajna saját forrásból is képes, kézi lőfegyvert, páncélozott jármúveket, harckocsit stb. gyártani. Ezzel a lépéssel az USA ismét csak az Ukrán-Orosz viszony akarja élezni, és ezzel húzni tovább a szankcióit.. Kilóg a lóláb, mint nálunk a migránsválasztásról..
Tegnap 33 év után a Bodo-i támaszpontról Norvégiában felszállt az Old Timer F-104-es. ismét lesz egy repülőképes, reméljük láthatjuk élőben mihamarabb!
@Kelepisti: Ja persze, és az egész világ meg egy nagy összeskvüés. Az még véletlenül meg sem történhetett, hogy tényleg az oroszok eszközével követték el azt a balfaszságot ugye...?
A vizsgálat előtt is erre sokkal több bizonyíték volt, mint ellene, de most akkor lehetett egy jót USA köcsögözni...
Az is vicces, hogy a jelentés kiadása után benyögték az oroszok, hogy anyagaik vannak. Aha. Akkor két évig mégis mi a lópikulával etették a közvéleményt...? Vicc az egész.
Az oroszok már kb. annyit handabandáztak, hogy ez a kép is ki fejezi azt, hogy mennyire lehet komolyan venni őket.
Nem vehető komolyan egy NATO hatalmakból álló Oroszországgal ellentétes érdekeltségű országokból álló vizsgálóbizottság jelentése, amit éppen akkor hoznak nyilvánosságra, amikor az embergóról van szavazás.
Nem azt írtam le, hogy nem az oroszok voltak, de nem teljes a bizonyítékok halmaza, és az oroszok+szakadárok nem ezt állítják. Az orosz bizonyítékok sora (pld kivonták a kérdéses rakétatípust már az orosz haderőből - meg, hogy miért tolnának át egy sima indított, az üteg tobbi része nélkül, számomra több mint megkérdőjelezi a hitelességet. Az oroszok ha légvédelmet akartak adni, akkor a BUK teljes rendszerét odarakják, mert kell tényleges katonai gépek ellen. Másik, hogy minek vinnék oda, mikor a nagy hatótávolságú eszközeikkel így is tudnak közepes és magas tartományban légvédelmet biztosítani, tehát elég odaadni a szakadároknak MANPADS-s cuccot, amiből annyi van nekik mint a szemét.
Szóval ezek a kérdőjelek, jelentősek számomra, nem életszerű, hogy egy rakétaindítot, elviszek jelentős távolságra, (tudva, hogy még IFF sincs benne) majd ledurrantok 10 km-es magasságba vele egy utasszállítot (de ha éppen ukrán tehergép lett volna ua helyezet), majd visszaviszem Oroszországba.
Nevetséges.
Kb. sohanapján lesz, hogy pontosan tudni fogjuk melyik oldal csinálta, az biztos, akármelyik is volt, tévedésből történt.
Ezért már bocsánat az áldozatoktól, de indiferens, hogy kik is voltak. Elbaszták és kész.
Öt Cseh Gripen érkezett ma a Skociai Lossiemouth básira útban a Keflavik felé, az Izlandi Légirendészeti Misszióra. Sajnos nem sikerült az Izlandi közös misszió, megoldják a csehek egyedül a feladatot.
@Levente B.:
A neten talált infók szerint a gépek:
Integration of capability for stand-off weapons (AGM-154)
Introduction of more advanced A/G weapons (EGBU-12)
Introduction of advanced Stores Management System and Joint Mission Planning System
Introduction of an improved GPS/INS system (more accurate and jamming proof)
Introduction of new Link-16 message standards to improve interoperability between different aircraft types
Installation of AN/ARC-210 VHF radios to enable radio contact with FAC’s on the ground
További info-k a román Falconokhoz. (egyik ismerősöm küldte):
Év végére valószínűleg kapnak még 3 db-ot. Aztán a hiányzó darabokat pedig tavasszal. 4 repülő ezredet akarna létrehozni (4x12 db) ahogy a pénz engedi. Fetest még nincs készen az F16 -sok 100% -üzemeltetésére ami azt jelenti hogy nem lehet tudni hogyan is lesz sz üzembetartásuk ezeknek a gépeknek. Tegnapi nem hivatalos háttér információ szerint 6db lesz Fetesten és 6db Gyéresen fog szolgálni. Ami valószinű, mivel a gőzerővel folynak platform épitések, és aztán hozzá még hangárokra is sor kerül.
Engem inkább az érdekel, hogy az integráció mellett kapnak/vesznek-e JSOW-t? Ha igen, akkor ez újabb pont amire idehaza reagálni kell(ene).
És most már ez nem is pénzkérdés, mintegy 850 milliárd forintba lenne a légierő kistafírozása (a légvédelem rekonstrukciója ebben nincs benne), ami kifizethető lenne 10-15 év alatt.
Kizárólag a döntéshozói szándék kérdése.
@molnibalage: Gondolom az ezred nemcsak a repülőszázadból, hanem a müszaki, kiszolgáló stb. személyzetből is áll. Valószínűleg a bázis román megfelelője. Nálunk is elméletileg ezred van, a második századnak nincs repülőgépe, de a 59/2 létezik mint hadrendi számú repülőszázad.
"In Zadar, on September 29 began a two-day preparatory meeting for the Conference of European commander of the air forces, which will be in May next year in Berlin (European Air Commander's Conference - EURAC 2017). The meeting brought together representatives of the air forces from 23 European countries."
Még egy hír Tobruk örökségéről: www.honvedelem.hu/cikk/59589_lerakos_orokseg
Érdekesség: magyar Gripenek is részt vettek a gyakorlaton. Remélem be voltak kapcsolva az Sz-300 és a Patriot tűzvezető radarjai, hogy össze lehessen porszívózni az adatokat...
Másik érdekesség: továbbra is csak a magyar SZURN-on látok hőkamerát. Bár a belső kialakítása nem olyan modern, mint a cseh példányoké, a hőkamera megléte mégis fontos előny lehet.
A cseh modernizáció rádiótechnikai értelemben a legmesszebbre ment, a cseh SzURN visszafelé is tud küldeni adatokat a légvédelmi rendszerbe, mint mobil radar. Áttértek nyugati alkatrészbázisra. Ugyanakkor az egész értelme az lett volna, hogy áttérnek más rakétákra, elsősorban az Aspide-re, ami viszont nem valósult meg.
A mi modernizációnk messze nem ment eddig, viszont a kamerák cseréje, az éjjeli passzív alkalmazhatóság nagy harcászati előnyt jelenthet. A cseh gépeken megmaradt a Karát TV-kamera, csak annyi történt, hogy csatolták a modernizált megjelenítési rendszerhez, szóval a kabinban immár LCD-n jeleni meg annak a képe is.
Ez régi, 2013-as infó, és a keretet jelöli, amire sor kerülhet, nem a megvalósultat. Arról nem tudunk semmit. Ahogy az sincs nagy dobra verve, hogy az egész programban mekkora az izraeli szerep, ami egyébként a portugál technika átvételét is eldöntötte. A portugál gépek ugyan MLU-k, de több tekintetben, mindenekelőtt EW-ben zsidó cuccok kerültek beléjük.
Az egész az Elbit LanceR-es előzményekre tekintettel lett olyan, amilyen.
"Sailors on the flight deck of the aircraft carrier USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69) participate in the Out of the Darkness Community Walk to increase awareness for suicide prevention. "
A mai napon a JSDAF egyik F-15-s gépe hiba jelzés miatt kényszerleszállt a Kanazawa/Komatsu (RJNK) bázison. A pilóta nem sérült meg, de a gépet nem vontatták le elsőre a pályáról így azt lezárták, a reptér vegyes civil-katonai üzemeltetésű.
"A kecskeméti pilóták becslése szerint évente öt-hat alkalommal előfordul, hogy egy Gripen vagy egy An-26-os madárral ütközik. A nyáron is volt két ilyen „légikarambol...”
A mostani Pléhvarnyúban jelent meg először hivatalosan, hogy GBU-12 Pawevay II bombákat , illetve tehát Mk.82 bombákat vettünk, és felszerelhetjük rá a kittet .vettünk.
Riport Tőrös István - Ugrik Csaba ddtábornokkal..
"Foreign Affairs officials are investigating how a New Zealand-made aircraft turned up at a North Korean military air show painted up in the hermit state's colours."
"Az Albatrosz Repülő Egyesület és a Székesfehérvári Repüléséért Alapítvány október 8-án, szombaton repüléstörténeti konferenciát rendez a fehérvári Városháza dísztermében. A rendezvény fővédnöke Dr. Cser-Palkovics András polgármester."
@Levente B.: Nekünk lesz kisebb kormánygépünk? Még mindig ott rohad a megmaradt MALÉV gép. Nem mintha biztonságos lenne, amennyit repülnének vele, és elég kis befogadóképességű is a Bombardier CRJ 200. A környéken már csak hazánk nem rendelkezik semmilyen kormányrepülővel, csak Csányi magándasszóját nem számítjuk annak.
@zord: A cikk jó. Akkor lenne igazi, ha ott lenne, hány fő honvéd, szakaszvezető, ezredes, dandártábornok stb. van, így lehetne arányosítani is, persze csak átlagolva...
@Kelepisti: Mármint milyen olyan dolgok voltak benne, ami radikálisan új dolgot jelentettek? Nekem csak az volt a meglepő, hogy közeledő célra az Szrela-1 itthon nem volt oktatva vagy használva, mikor az volt a lényege és előnye a Sztrela-2-vel szemben. A látható fény tartományában dolgozó foto-kontrasztos érzékelője volt, ami képessé tette technikailag tudtommal a szembetámadársra.
Nem arról szól, hogy új dolgok, hanem a kezelők katona visszaemlékezése. Nem egy száraz adathalmaz, amit valamilyen könyvből kiolvasol, hanem egy riport. Gyakorlatilag a bloggazda emberi hozzáállása ami teljesen egyedivé teszi az Airbase blogot.
Valamit mindig ad hozzá, és a képek is természetesen erről szólnak. A blog fő jellemzője, hogy a repülő, a műszaki, a légvédelmis stb. emberek munkájáról pozitívan írni, emberközpontú, nem technokrata. Kell a sok technokrata blog mellett ilyen.
Valahogyan van egy Szórád féle stilus, ami utánozhatatlan, és elismerésre méltó.
Jó lenne, ha ezekért a cikkekét, írásokért egyszer kapna a HM-től valamilyen elismerést, mert kevesen írnak nem propagandista, de a katonaemberről ennyire szimpatikus írásokat.
Ennyi
"France and Germany's defence ministers have agreed to create a joint air transport squadron that will operate Lockheed Martin C-130 Hercules aircraft."
"Vitéz Bertalan Árpád ejtőernyős őrnagy nevét vette fel az MH 2. Különleges Rendeltetésű Ezred. Az október 4-én, kedden Szolnokon tartott névadó ünnepségen dr. Orosz Zoltán altábornagy azt mondta: a névadó olyan magyar katona volt, akire méltán lehet mindenki büszke."
@Kelepisti: amiről tudni lehet, 2006-ból van utoljára részletes, állománykategória és rendfokozat szerinti bontásunk. Na most az ugye 10 éve volt... azóta átszerveztek ezt-azt, csökkent a létszám, megnőtt a békehiány is...
Szégyen, amit a köz tájékoztatásával művelnek!
Mindezt azért, hogy ne derüljön ki a mai elborzasztó állapot.
Csakhogy közben elkezdett növekedni a költségvetés és az első két év számai alapján, bizony ezt a vízfej föl akarja szippantani, miközben a végső határához érkezett az elvándorlás és az inkompetencia miatt most egy robbanásban éppen megsemmisült a honvéd tűzszerész szolgálat...
A cikk szerint a Görög F-16-s flotta teljes modernizálása nem tud végbe menni, ugyanis nincsen keret rá...felmerült a régi Block 30-s gépek eladása, a cikk Romániát és Bulgáriát említi.
Plusz infó: a Block 30-s gépek a Almiros/Nea Anchialos 110. Ezred két századában vannak. A gépek 1988-1989 között lettek leszállítva:
Beindult a Cseheknél a helikopter tender...október 1-n a bázis 60-ik születésnapján Petr Čepelka bázisparancsnok kijelentette, hogy elindult a Védelmi Minisztérium által felügyelt helikopter tender 12 db több funkciós nyugati helikopterre. A tervezett beszerzési összeg 110-165 milliárd forintnak megfelelő Cseh Korona.
"International SAR Meet 2016 - Participants update
We feel very sorry to announce that due to several operational and or technical reasons some countries cancelled their participation.
Following participations are cancelled:
Spain - Super Puma
France - NH90 & Caracale
Norway - Sea King
Netherlands - NH90
Latvia - Mi17
Portugal - EH101"
Csak nekem furcsa hogy egyszerre ennyien mondják le?
Fentiekhez...a Litván Védelmi Minisztérium ma adta ki: "07.10. patruļlidmašīnas virs Baltijas jūras neitr. ūdeņiem pie LV terit. jūras robežas identificēja Krievijas BS lidmašīnu Su-24." - "7.10. patrol aircraft over the Baltic Sea neutral. waters to EN well-organized. sea borders identified BS Russian aircraft Su-24th"
Azt Észt Védelmi Minisztérium: "Russian fighter SU-27 Flanker violated Estonian air space early morning today. Fifth air space violation this year."
"Estonian authorities have decided to increase defense spending in 2017. Thanks to allocate additional 28 million share of defense expenditure in GDP exceeds the threshold required by NATO 2% of GDP and reach the level of 2.17%, approaching the value of 2.2%."
@Open Skies:
Ez tetszik. Ennyi. Ezeket arra használják, amire tervezték őket.
Mégha nem is kell egyet érteni a céljaikkal, technikai-technológiai szempontból ebben látom az értelmét egy légierő fenntartásának. Ilyen, amikor működik.
Ez volt kézzelfogható az izraeli 16-osok látogatásakor is. Vannak harci repülök, amit akarnak és tudnak is használni. Meg vannak kirakatlufik, van a finggereblyézés. Zárójelben: ilyet sajnos alapvetően a lator nyugati gépek esetében érzek. Pfujjj.
@GSF: mondjuk az sem rossz, ha sikerül megelőzni velük egy háborút. Sőt, számomra akkor van a legnagyobb siker, ha működik az elrettentés. A 248 bombasziluett azoknak is a kudarca, akik oda küldték őket. Különösen ebben a kontextusban (IÁ).
Ezért mondtam, hogy a politika az egy dolog. Abban az egész un. fejlett világ elégtelenre vizsgázott az elmúlt időszakban.
Lehet vitatni a csendőr USA lépéseit, azonban most is elképesztő az az erő amit tudnak mozgósítani. Kis túlzással elmondható, hogy könnyen elképzelhető, hogy a belinkelt gépek által ledobott precíziós bombák mennyisége meghaladja az egész ruszki tartalékot, ahol a precízios fegyverek tömeges, általános alkalmazása most van, de inkább lesz elterjedőben / a lemaradás mintegy átlagban mennyi is? 20 év/.
Hajlamos a nagyérdemű elfeledni, hogy az USA-ban csak az F-16 folyton upgradeingelt változataiból 10x annyi áll hadrendben valós képességekkel, mint amit az iván melldöngetve állít v. fog hadrendbe állítani, és akkor nem beszéltünk a többiről.
Amikor ilyen képet látok, akkor a gépezetet látom, ami mögötte van. És az lehengerlő, függetlenül attól, hogy a mögöttes irányító adminisztráció mire használja. Erre céloztam.
@GSF: tökéletesen egyetértek. Ugyanakkor az eltérő politikai ambíciókból fakadóan mások a hangsúlyok, ambíciószintek, és mégis működik az aszimmetrikus válasz, elrettentés is. A légi uralmat illetően például az orosz nem akar OCA-ban jó lenni, elég a DCA, és az is lérakkal. Abban meg elég jól áll.
Azt se felejtsd el, hogy a 248 bombasziluett egy szervezetszerű légvédelemmel nem és legfeljebb Manpads-al rendelkező környezetben realizálódott. Ez az F-16-os bombaszállítóként, és nem harci gépként érhette el ezt a teljesítményt. Egy high threat environmentben megvívott intenzív konfliktusban a megsemmisítése előtti bombadobási célbajuttatási teljesítménye egy, de talán két nagyságrenddel lenne alacsonyabb.
Permanens települést akar a Svéd Fegyveres Erők a Gotland szigeten...a humor faktora a dolognak, hogy a helyi civil szervezetek megvétózhatják a dolgot, zajártalom címen, az állandó települést a helyi Önkormányzatnak is engedélyeznie kell:
@Levente B.: a szárazföldiek állomásoztatása ugyanakkor már eldöntött.
Ha Gripen lesz is, csak forward keszi géppár/tarcsi/rajkötelék. Így volt a régi szép időkben is.
Afgán Mi-17-es lezuhant/lelőtték hét halott. Érdekesség, hogy Baglán tartományi harcokban történt, melyet a honvédség íme bizonyság, sikerrel pacifikált:
"Ugo Mara barracks, headquarters of the Rapid Reaction Corps of NATO in Italy (NATO Rapid Deployable Corps-Italy, NRDC-ITA), based in Solbiate Olona in the province of Varese, hosted the visit of the official patrons of ' Hungarian General Staff Training Course"