Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Jobb később, mint soha

2016.03.24. 11:05 | zord | 30 komment

A LégierőBlogger a napokban ismét Szerbiában járt, s ma, a légi háború kezdetének 17. évfordulóján közzétesz néhányat a legújabb kutatási eredmények és fejlemények közül...

160324_17evf_blog_1.jpg

Dani Zoltán nyugállományú ezredes a jakovói 250/3 légvédelmi rakétaosztály egykori parancsnoka idén februárban kapta meg az első kitüntetését az 1999-ben nyújtott teljesítményéért. Igaz, hogy csak emlékérem, de ez is az elégtétel egyik formája (a 990327-i F-117-es lelövést követően Zoltánt soron kívül léptették elő ezredessé). Érdekes, hogy a kísérő oklevelet már tavaly nyáron aláírták.

160324_17evf_blog_4.jpg

Paul F. Crickmore brit szerző (SR-71-es publikációiról lehet ismerős), a közelmúltban két könyvet is írt az F-117-es történetéről, benne - Nyugaton először - teret adva a gépet lelövők, a 250/3 osztály beszámolójának, a LégierőBlogger tolmácsolásában.

160324_17evf_blog_3.jpg

Gyűrösi Miroszláv barátommal folytatjuk az 1999-es kutatásokat: itt egy asztalnál a két jakovói osztály parancsnokával, Miroszláv Noszkovval (250/5) és Dani Zoltánnal (250/3).

160324_17evf_blog_7_2009_banjica_tomahawk_roncs.jpg

1999. március 27-én, nem sokkal azután, hogy osztályának tüzelőállása Progarnál súlyos károkat okozó légicsapást kapott, Noszkov egyik embere, Dejan Jovanovics tartalékos altiszt Sztrela-2M-el lelőtt egy Tomahawk csapásmérő robotrepülőgépet. Ez a 2009-ben, a 250. dandár banjicai parancsnokságának emlékszobájában készült fotó ennek a BGM-109-esnek az egyik szárnyát ábrázolja.

160324_17evf_blog_6_2009_kalamegdan_sztrela.jpg

A háborúban használt jugoszláv Sztrela-2M indító és egy kilőtt rakéta maradványa a kalamegdani (nándorfehérvári) hadimúzeumban (szintén 2009-es fotó).

160324_17evf_blog_5.jpg

A Nyevák máig őrzik Szerbia légterét.

Zord

Címkék: 1999 Szerbia sztrela 2m NATO Tomahawk Nyeva Dani Zoltán Jugoszlávia

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr898522364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2016.03.24. 22:39:20

Sztrelával Tomahawkra!

Zord

Beat it! 2016.03.24. 23:31:51

@zord:
Gondolom szerencse is kellett hozzá: jó időben, jó helyen állt készenlétben. A Sztrelát csak hátsó féllégtérből lehet indítani a célra. Persze így is elég kevés lehetett a reakcióidő.
Fura, hogy akárhány Tomahawkot lelőhet egy lövész, mégsem lesz akkora híre, mintha egy ember vezette repülőt szedne le. Pedig elég nehéz célpont, sőt, bizonyos szempontból talán sokkal nehezebb is.

zord 2016.03.25. 00:02:24

@Beat it!: nem mellékes a szerencse, de én inkább azt hangsúlyoznám, hogy tenni is kell azért, hogy működjön. Az osztályok vizuális figyelők, őrök, rádióamatőrök, civilek hálózatát szervezték meg, fenyegetettségi irányokba kihelyezve őket, akárcsak a sztrelásaikat, iglásaikat. Hihetetlen, hogy mit ki lehet hozni ezekből. Csodát persze nem.

Hát, nem ejtőernyős világítógránát, de nem is Meteor-3 fönn a fenében, minimális szögsebességgel. És persze ott van az is, hogy mekkora pusztítást tud okozni egy ilyen dög. Aki lelövi, az ezt direkte megakadályozza. Nagy dolog.

Zord

Beat it! 2016.03.25. 09:37:23

@zord:
Persze, hogy nagy dolog. De miért csak most lehet róla hallani, 17 évvel a háború után? Volt több ilyen lelövés is?
Úgy rémlik, hogy a 250/3-as több drónt is lelőtt. Felderítőket, vagy Tomahawkokat? A többi osztály?
Más:
az utolsó képen azok a magas épületek eléggé közelinek látszódnak a TÁS-hoz. Nyilván a másik irányból várható nagyobb valószínűséggel a fenyegetettség. De ha abba az irányba indítanak - persze ha nincs lekorlátozva az indítási zóna - egyrészt bizonyos magasság felé kell lőni. Másrészt a gyorsítófokozat még így is beleállhat az épületbe, ha olyan távolságon vannak. (Teleobjektív hatás miatt persze lehet jóval messzebb vannak, mint a gyorsítófokozat leválási távolsága.)

Batkaa 2016.03.25. 09:58:52

@zord: és egyben újabb érv a MANPAD mellett...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.03.25. 12:17:12

@Beat it!: @Batkaa: Ahogy olvastam jó néhány Tomahawk-ot leszedett a jugo légvédelem. Az egyben újabb érv a MANPADS mellett, hihihi - éppen az amerikaiak vannak a kézi lérakok ellen, ezért lődözték el, semmisítették meg a mi bölcs politikusaink, és katonapolitikusai a készletet. OK. hogy egy részüknek lejárt az üzemideje (lehet, hogy Nyírtelken lehetett volna hosszabbítani, meg ennél a fegyvernél is vannak pecsétes emberek, de mi itt is eminensek voltunk.
Lett helyette dögnehéz MISTRAL, amit gépjárművel kell vonszolni, és nem alegységek viszik, (akár járműves, helikopteres szállítással) bár a hatótávolság némileg azonos, annyi a különbség, hogy felderítő lokátor sincs. Persze, hogy szükséges lenne. Pld. Pakson állandóra is.

Batkaa 2016.03.25. 13:27:17

@Kelepisti: A lengyeleknek nem csak van, hanem még gyártanak is, aztán valahogy mégis eminensebbek...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.03.25. 14:27:37

@Batkaa: Nem eminensebek, hanem Ők közép-hatalmi ambíciókat kergetnek. Nagyon sok amerikai cuccot szereztek, be (F-16, Perry fregattok, Kaman Seasprite, C-130 stb. tehát ők tarthatnak, hiszen közép-kelet európában az egyetlen megbízható szövetségese az USA-nak. Történelmileg is érthető, hiszen, az oroszok megszállták őket, a franciák-britek meg cserbenhagyták félig-meddig őket 39-ben. Maradt Amerika. Szerintem a szláv gyökereiket azért ennyire nem kéne elveszteniük. De ez már biztpol..

zord 2016.03.25. 19:29:32

@Kelepisti: @Batkaa: @Beat it!:

Azt kell hogy mondjam, hogy robotrepülőgép és UAV elleni harcra, különösen „honi” légvédelmi rendszer alsó rétegeként elég jók lennének a mi Mistraljaink. Ebben a szcenárióban (szemben a csapatlégvédelemmel) nem jelent hátrányt az Atlas/Unimog nagyobb felderíthetősége, mint egy MANPADS-lövészé. Ellenben van kifejezetten kis magasságú célokra optimalizált felderítő/célelosztó szenzora (lokátora) és a tűzalegységek felé továbbító kommunikációs rendszere, azaz a reakcióidő is jól megnövelhető. Az éjszakai lövészetekhez van irányzék, és most lesz még jobb is.

A mi Mistral rendszerünkkel (értsd: minőség és volumen, 9 MCP, 45 FU) 1999-ben Belgrád körül olyan VSHORAD csoportosítást lehetett volna létrehozni, mellyel a Tomahawk/CALCM célba érés valószínűségét az ONA kampány kimenetele szempontjából érdemben lehetett volna rontani. A CAOC kénytelen lett volna SEAD/DEAD/SOJ bevetéseket dedikálni az MCP-k és az Atlasok ellen (elég reménytelen vállalkozás), hogy a Tomahawkok célba jussanak. Ha pedig nem tudod a megfelelő számú aimpointot elintézni CM-mel, akkor fel kell tűrni az inget, és közepes magasságú manned direct attack bevetésre kell bízni a dolgot, ami viszont jobban exponálja a drága gépeket és személyzetüket a radaros cuccoknak, Nyeváknak, Kuboknak.

Persze ha a jugók Sztrelái, Iglái rendelkeztek volna ilyen infó támogatással és éjjeli irányzékokkal, azok is elérhették volna ezt a hatást.

Így se lőttek le keveset, de ilyen integrációval és képességekkel felvértezve a MANPADS/VSHORAD hatását harcászatiról hadműveleti szintre lehetett volna emelni.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.03.25. 21:37:46

@zord: Igen, "kvázi" ebben a scenarióban ok, de nincs csapatlégvédelem. Márpedig a MANPADS jelenti azt, a legkönyebben kezelhető eszközök.

Én az ELITE gyakorlaton láttam, hogy hasonló támogatást élveztek a német/holland STINGERESEK is. Nem tudom lérakos rajoknál a pontos elnevezést, de a "lövész/irányzó" és mellett szupportos katona, mindkettő fülhallgatót viselt, és már előre tudták, hogy kb. milyen szögben fog jönni a támadó gép (valszeg a távolságát, vagy időt is, hogy mikor) tehát volt lokátoros támogatás, és persze van éjjeli irányzék is, ráadásul sokkal mozgékonyabb mint az UNIMOG, mert gyalog, TOYOTA-val, minden földi, vizi járművel, helikopterrel és szállítógéppel mozgatható..

zord 2016.03.25. 22:21:35

@Kelepisti: Az, hogy egy MANPADS-lövész (akár magában is!!!) megkapja a maximális céltájékoztatást/vezetést ma nincsen semmilyen technológiai akadálya. Mondjuk egy sisak-megjelenítőn (vagy az indító célzóberendezésére), meg a fülébe.

Őszintén szólva egy olyan nehezebb, járműre rakott rendszer, mint az Atlas számomra akkor lenne igazából indokolható, ha távvezérléssel/szervóval fél/automatikusan tudna dolgozni. Radar/MCP elosztja a célt, indító saját EO szenzorával odafordul, megfogja, lelövi. Mint a Mistral Sadral/Tetral/Simbad RC változata a tengerészetnél.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.03.25. 22:43:52

@Beat it!: Megírták anno, nekem ez nem volt új.

zord 2016.03.25. 23:21:04

@Beat it!: ha nem is konkrétan a 3-as, de más alakulatok lőttek le jó pár robotrepülőgépet, drónt, sőt, még valószínűleg AGM-130-ast vagy AGM-142-est is.

A lövészeteknél be kell kalkulálni a gyorsítófokozat leválását, így vannak tiltott zónák. 1999-ből nem tudok ilyen balesetről, az araboknál voltak ilyesmik.

Zord

zord 2016.03.29. 13:18:01

Végre megtaláltam, hogy mi az a Mistral-rendszer (Aspic), ami igazából megéri, hogy járműre van telepítve. Franciáknak van és Chilének, mást nem tudtam.

www.bundesheer.at/archiv/a2002/amadeus/galerie/vollbild/exk029.jpg

www.airpower.at/news02/0606_amadeus2002/aspic.jpg

commons.wikimedia.org/wiki/File:Mistral_Aspic_p1040740.jpg

Zord

Batkaa 2016.03.29. 21:12:32

@zord: ...vagy mondjuk egy ASRAD-R rendszerbe töltve.
Amivel nyilván már új szintet lépne.

zord 2016.03.30. 12:00:01

@Batkaa: érdekes cucc. DIRCM terjedés miatt az RBS máig releváns. Csak lassú.

Zord

Open Skies 2018.05.25. 05:09:27

Robert Waldman (USAF, F-16) vs. négy S-125
28 April 1999

tangosix.rs/2018/24/05/ekskluzivno-kako-je-pilot-usaf-izbegao-cetiri-nevine-rakete-aprila-1999-godine/

Persze lehet hogy ez csak a Tango Six-nek új infó.

zord 2018.05.25. 11:00:15

@Open Skies: röviddel a háború után (lehet, hogy hónapok) került fel Rob "Waldo" Waldman (20FW/78EFS) visszaemlékezése Strom over Belgrade - Sams V címmel a netre. Ez, csakúgy mint Jeff "L-Ron" Hubbard (52FW/22FS) lazán vezetett, csapongó "naplója" a mai napig szerintem az ONA/OAF SEAD műveleteinek/harcászatának legrészletesebb leírása. Mind a kettőben vannak a jugó hadműveleti naplókkal korrelálható események, igaz a spangdahlemi pilótáé jobb, mert az egész háború időtartamát öleli fel, míg a shawi pilóta csak a legemlékezetesebb, általa május 5-re tett bevetését írja le.

Visszatérve Petar cikkére, épp azért nóvum (nekem), mert Waldman egy másik bevetésére utal. Érdekes egyébként, hogy 22 ONA/OAF bevetésért 3 Air Medal-t kapott. Most már tudjuk, hogy az egyik ezek közül az április 28-i volt. A források közötti ellentmondásokra utal, hogy aznap viszont nem volt jugó lövészet.
Ennek is van azonban feloldása: az amerikaiak a bevetés dátumának azt veszik, amikor az megkezdődött. Nem tudni, hogy mi a kritérium, a briefing, a gépbe ülés vagy a felszállás, mindenesetre hiába pördül át az éjfél, a dátum marad. Ez a probléma nem egyszer jön elő, mert a jugó lövészeteket mindig oda dátumozzák (hibák lehetnek persze itt is) amikor azok ténylegesen megtörténtek.

Zord

Tano 2018.05.25. 20:54:17

Az ATO ciklus szerint dolgoznak, ami adott nap 0600Z kövi nap 0559Z időtartamra él.

zord 2018.05.26. 00:46:45

@Tano: kösz! Ez magyarázza :-)

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.11.01. 12:10:46

@T.Tom:

Egyéb magyar vonatkozása a dolognak, hogy nálunk kapott turista vízumot amikor a bombázások elől menekült az interjú alany.

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2020.11.01. 12:17:45

@Levente B.: Igen, ezt el is mondja a videóban.

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.11.01. 13:13:59

@T.Tom:

Azért is emeltem ki itt mert én is ott láttam, had nézzék meg még többen...kérdés...elmondják/leírják bárhol ki kérdez és kit kérdeznek? Mert én nem láttam

zord 2020.11.01. 13:55:04

@Levente B.: rengeteg sztori van még kinn. Bár a cigány buditetője címűt már hallottam.

Zord

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2020.11.01. 18:56:47

@zord: Kelet-európában nem szokott tájidegen lenni a célirányos hulladékgyűjtés (elnézést).
pbs.twimg.com/media/DPlYCLTWkAEE07B.jpg

Levente B. · combatant.blog.hu 2024.10.31. 13:30:27

Téves infó, bullshit vagy Hollywoodi maszlag, ki hogy értékeli az alábbi videót:

www.youtube.com/watch?v=Zd88lzCWjpA

zord 2024.11.01. 07:04:05

@Levente B.: nyilván a helyén kell kezelni az olyan alkotásokat, melyek eleve a társadalmak egyre szélesebb rétegeinek egyre alacsonyabb intellektuális illetve kognitív képességeit figyelembe véve készülnek. Ez egy ilyen próbálkozás mindenféle infókból összetéve, melyek között meglepő módon van ugyanakkor olyan, ami ritkábban említett vagy legalábbis így. A SEAD kíséret törlésének/visszavonásának attributálása a JFACC-nek (Short tábornok - megj.tőlem) pèldául ilyen részlet, még ha "nem is úgy, nem is akkor".
Szomorúan veszem tudomásul hogy ez a lecsúszás egyre magasabbra helyezi ezt a digitális bóvlit, mint a valóságot, ugyanakkor azt is látni kell, hogy az idő múlásával egyre inkább a legenda kategóriába kerül ez a történet és egy ilyen leképeződés is ezt szolgálja.

Zord

zord 2024.11.15. 18:09:06

Elhunyt Miroszlav Novszkov, a másik jakovói osztály a 250/5 1999-es parancsnoka.
RIP!

Zord
süti beállítások módosítása