Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Mókuska: mint falat kenyér, úgy kell a használt könnyűhelikopter

2015.12.11. 06:06 | zord | 135 komment

A honvédség akut (könnyű)helikopterigényét bő öt évvel az előző, nem éppen jó szocialista megoldási kísérlet pótlás nélküli fideszes elkaszálása után sikerülhet betölteni - persze csak áthidaló jelleggel, hiszen a kormány továbbra is adós marad a beígért "nagy" tenderrel. A Légimentők 2014 végén szolgálatból kivont két AS350B Ecureuil gépe információim szerint hasznosításra lelhet kiképzés-jártasságfenntartás-futár feladatokra, remélhetőleg nem kevés órát felszabadítva az amúgy sem rózsásan álló Mi-8/17-es "flotta" kötelező feladatai számára. Nem is olyan rossz dolog racionálisan gondolkodni, ugye? Továbbiak a mai Magyar Nemzetben.

151211_ecureuil_honvedseg_1.jpg

Ecureuil itt még a Légimentők kötelékében egy 2007-es felvételen. Fotó: Magyar Légimentő Nonprofit Kft.

Zord

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr478155318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.28. 13:50:58

@Liverbird: Az Eurocopter pedig ma már Airbushelicopters, de amikor ezt a forgószárnyast tervezték akkor Aérospatiale volt, amikor meg gyártották akkor Jurokopter.. Ma meg már Eurokpterként vennéd meg, (ja és más-más típusjelzéssel).

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.01.30. 18:12:34

@Harrdder: Köszönöm a kedves, szakmai kommented.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.30. 19:36:28

@Gyömbér Béla: Ne haragudj Béla, de a cikked tényleg nem állja meg jobban a helyét.
Az általad leírt két helikopter közül a Kamov-60/64-es minimális számú sorozatgyártása is mutatja, hogy ne kiforrott helikopterről van szó. A Mi-38-as pedig ugyan még protokon kívül sehol sincs, és a Mi-8 különböző változatait gyártják az oroszok. (exportváltozat a Mi-17, az Oroszországba használt forgószárnyasok Mi-8MTV akármi típusváltozatok.). A Ka-52-es pedig szintén nem releváns típus, gyakorlatilag a flotta akarja(ta) rendszeresíteni, a szárazföldiek (Torzsok) is csak kiértékelik (ár hosszú idő óta, és éles bevetésekre is repültek velük) .
Az biztos, ha orosz típus lenne (ami nem lehet, mert nem fogjuk az embargót felrúgni), akkor az Mi-8/17 változat lenne, harci helikopter nélkül. Hozzátéve, hogy van jó néhány nagyjavításra váró és modernizálható Minyonk.

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.01.30. 20:14:57

@Kelepisti: remélem azért nem okoz sok hajtépést, ha írni merészelek három új, orosz típusról, amit egy talán soha meg nem születő ajánlat, ami nem a jelenlegi időpontra - hanem 2017-re vagy későbbre - szól (ezt is írtam ugyanis), szerintem tartalmazhat.

Mivel már régen a szükséges döntés utáni helyzetben vagyunk, egyáltalán nem biztos, hogy hosszabb távon nem kíván OV gesztust tenni, addig meg tovább nyúzni a flottát.

A bejegyzésem kapcsán remélemtem, hogy egyértelmű lesz az olvasóknak, hogy pont ezt írtam le én is, vagyis, hogy kiforratlan és ésszerűtlen döntés lenne az orosz beszerzés.

Egyébként, ha szerinted az orosz ajánlat felújtás, vagy Mi8/17 lesz a 30 darab hírbe hozott helikopter kapcsán 490 millió USD-ért, akkor gratulálok a döntéshozóknak, jó üzlet.

Az írásom kapcsán ugyanis a felvetés a következő volt:

- 1. Putyin ajánlatot tesz
- 2. Putyin 30 gépre tesz ajánlatot
- 3. Putyin 490 millióért tesz ajánlatot

Ezek voltak a gondolatmenetem keretei, amiket nem én találtam ki, hanem a sajtóban megjelent információkon alapulnak, azt töltötték meg egyfajta tartalommal. Ha szerinted ez Mi-8/17-re vonatkozik akkor az is egy vélemény, amit én el tudok fogani, mondjuk az árat nem.

Utolsó gondolatként: a felújítás kapcsán, ne haragudj, de mégis mitől gondolod, hogy a megszokott ukrán csecsről valaha is le lehet majd szoktatni a döntéshozókat?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.30. 20:44:53

Az információk amik a sajtóban megjelentek egy része éppen e blogban összeolvasott dolgokból származott.

Az ukrán csecsről annyit, hogy éppen felszámolják - átalakítják az Antonov gyárat. Nekünk ami keleti reptechnikánk, azt elsősorban az Antonov (mint gyártója a szállítórepülőgépnek) tudja nagyjavitani.
Helikopterekből a szoci kormány orosz modernizálást választott a két Mi-17N forgószárnyasnál, (sajnos üzemidőt nem hosszabbítottak)
valamint éppen három polgári Mi-8T vettek egy vállalkozáson keresztül, mert egy másik orosz féllel kötött szerződés a nagyjavításrólaz oroszok miatt nem valósult meg. Az azonban tény, hogy az ukrán Motor Szics is tudná nem is csekély mértékben nemcsak üzemidő hosszabbítást, hanem hajtómű cserével jobb teljesítményt is adni a Mi-8T koptereinket. Igaz a hajtóműn kívül viszont az oroszok tudnak moderinzálni, bár lehetne lengyel, s cseh nagyjavítás/korszerűsítés is.
Ezek opciók, tehát nincs ukrán dominancia csak az Ancsák esetében, ami viszont érthető.

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.01.30. 21:16:27

@Kelepisti: én a CAWAT jelenést keresve sajnos nem értem el a hírek tényleges forrását, csak hivatkozásokat az állítólagos jelentésre.

Nem ismerem a CAWAT szolgáltatásait, de ha jól értem az elemzései az előfizetők számára érhetőek el. A magam részéről olyan forrást is találtam, aki hivatkozott a jelentés tartalmára a sputniknews.com oldalán túlmenően is.

De - hipotetikus jelleggel - józan paraszti ésszel is kizártnak tartom, hogy valmilyen formában ne kerülne szóba a téma egy ilyen találkozón, még ha nem is ennyire konkrét ajánlattal. A Motor Sich JSC-ről meg inkább nem mondanék semmit.

Batkaa 2016.01.31. 00:49:33

@Gyömbér Béla: én csak azt nem értem, ha a blogodban írtak szerint olvasod ezt a blogot, akkor pontosan tudnod kell, mert itt megtárgyaltuk, hogy mekkora kamu a CAWAT "jelentése", ami a nol zagyva cikke után jelent meg és aztán széltében-hosszában visszahivatkozta a magyar média, akkor mi az oka, hogy hivatkozható forrásként használod és építesz rá egy komplett légből kapott konstrukciót?!
Ez a módszer egyébként megszokott a ballib médiában, hogy nyilatkoznak vagy írnak külföldre, majd a saját véleményüket hivatkozzák idehaza, mint külföldi véleményt...

A Kamovokat honnan szedted, ezt csak te tudod. Soha nem merültek föl lehetőségként és ugyan mi értelme lenne egy nálunk aktuálisan üzemeltetett, bevált, az oroszoknál gyártásban lévő és korszerűsített típus helyett választani?
Az érvényben lévő szankciókat sem említed meg, ami a közeljövőben lehetetlenné teszi Oroszországtól a beszerzést.
Milyen alapon kéred ki magadnak, ha ezek után megkapod a jogos kritikát?

Noname123456789 (törölt) 2016.01.31. 09:02:55

@Batkaa: Köszönöm a kommented. A blogban szerintem eléggé pontosan leírtam, hogy mi volt az alapfelvetés.

A korábbi kommentemben már végigvettem a három pontot, most nem ismétlem önmagam.

Az, hogy jelenleg szankciók vannak, nem jelenti azt, hogy 1-2-3 év múlva is lesznek. A bevezetőben ugyanis utaltam arra, hogy:

1. a CAWAT jelentés kapcsán felhozott esetleges ajánlat lehetséges tartamáról van szó.
2. nem 2016-os, hanem egy jövőbeli ajánlatról van szó (2017-ig Mi-8 üzemeltetése biztosan megoldott, 2016-os költségvetésben nincs rá forrás stb.)
3. a CAWAT jelentést a legkevésbé sem csak a NOL vette át, más, NOL-tól és ballibsi sajtótól független, közép-kelet európai és orosz média is lehozta. Azt számon kérni rajtam ezek után, hogy miért írok róla meglehetősen furcsa.
4. hogy mit csinál a ballib média az engem nem érdekel, mint ahogy a jobb oldali se.
5. az nem baj ha jön kritika, az a baj, hogy vagy csak pusztán olyan emberektől jön, akik el sem olvassák amit írok, vagy építő helyett rosszindulatúan általánosító.
6. még egyszer: a felvetés az volt hogy Putyin tesz ebben a témakörben ajánlatot, nem tudom, hogy ezen mit nem lehet érteni.
7. én leszek a legboldogabb, ha februárban végleges döntés születik és annak nem lesz része orosz ajánlat.

A Mi-17-es kimaradása miatt (és csak ezért) viszont megkövetem magam, bár szerintem annak beszerzése lenne a legnagyobb baklövés, ha már leírhatom a véleményem.

Open Skies 2016.01.31. 10:53:18

@GyömbérBéla: Azt honnan tudjuk hogy 2017-ig a Mi-8 üzemeltetése biztosan megoldott? És hány gépé?

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.01.31. 10:59:42

@Open Skies: bár eredetileg is linkeltem, de akkor még egyszer:

honvedelmibeszerzes.kormany.hu/download/2/6f/11000/Szerz%C5%91d%C3%A9s%20oda%C3%ADt%C3%A9l%C3%A9s%C3%A9r%C5%91l%20sz%C3%B3l%C3%B3%20hirdetm%C3%A9ny.pdf

Hogy miért nincs benne a pontos darabszám és a szolgáltatás pontos tartalma, azt ne tőlem kérdezd, és bár a válasz kapcsán lennének ötleteim, de azt megtartom magamnak.

Open Skies 2016.01.31. 12:09:00

@Gyömbér Béla: Köszönöm a linket. Közben én is rájöttem hogy az írásodban a zölddel kiemelt szöveg az link és nem csak a lényeg kiemelése a szövegből.

Batkaa 2016.01.31. 12:16:48

@Gyömbér Béla: ha jól emlékszem, ezt a linket is tárgyaltuk itt annak idején és "érdekesnek" találtuk az 570 M Ft-os szerződés 25%-os alvállalkozói arányát... (ami valószínűleg a helikopterekre eső tényleges ráfordítást foglalja magában) erre azt állítani, hogy megoldott a típus fenntartása... bátor.

A pontjaidra: ugyanezt írtam, csak sokkal tömörebben: kamu "jelentést" vettél alapul, légből kapott fejtegetések kiinduló pontjaként. Egy szavas summázatát is lehet adni: esetlegesség.
Persze szíved joga írni, amit akarsz, kérdés, hogy mentség-e arra hivatkozni, hogy a hazai média nagy része is ostobaságokat hord össze...?

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.01.31. 12:57:03

@Batkaa: akkor nem áll messze a véleményünk egymástól. Viszont, ha kamu lesz a CAWAT jelentés az is beszédes, ha mégis - legalább részben - igaz, akkor az is.

Viszont a CAWAT-tól függetlenül ez olyan üzlet, hogy kizártnak tartom, hogy ne kerüljön szóba Moszkvában, még ha az általam kihagyott Mi-17 kapcsán, akkor is.

Batkaa 2016.01.31. 20:45:29

@Gyömbér Béla: nagyon messze áll a véleményünk. Nekem semmi bajom a Mi-8/17-es típussal, remek gépek, létező hazai műszaki háttérrel, modernizálhatók, gyártják korszerűsített műszerezettséggel, hajtóművekkel.
Megoldaná a problémákat még egy tucat belőle, meg a meglévők nagyjavítása, korszerűsítése. Csak éppen politikailag lenne öngól és az üzemeltetési támogatás kockázatosabb lenne, mint más típusnál.

szasa30 2016.01.31. 21:02:16

@Batkaa: nem gondolom, hogy a mi-17 nem erne meg egy ajtocsapkodast brusszelben :-). Csak ezen a blogon hany pelda volt arra, hogy az embargot ki hogy jatszotta ki.
Egyszerubb az uzembehelyezese, uzemeltetese. A tamogatas pedig szvsz. eppen megoldott lenne: egyreszt elterjedtsege miatt, masreszt a politikai helyzet miatt (ha az oroszok nem, akkor majd az ukranok... Stb.- persze ehhez kurazsi is kellene....)
Masreszt pedig a nyugati geppel meg arrafele lennenk kiszolgaltatva - lasd Del-Korea Taurus brszerzese.....
De persze van egy csomo kontra erv is. De nem elvetendo otlet.
Azt viszont nem tartom realisnak, hogy vmilyen Kamov gepet tarhaljunk az elvtarsaktol.

A konnyuheli hianyat azonban nem oldja meg, sot...

zord 2016.01.31. 22:05:43

Uraim!

Nincs itt semmiféle "CAWAT (oroszul CAMTO) jelentés". A Szputnyik névtelenül egy szóvivőjükre hivatkozott, aki felolvasta nekik a Népszabóságot.

A Mi-8-17-el semmi gond nem lenne, ha lenne hozzájuk stabilan alkatrész, javítóbázis itthon, és igazi korszerűsítési lehetőség. De ez így nincs meg, sajnos, és esély sincs, hogy összejöjjön.
Ahogy megvannak, úgy békeidős katasztrófavédelemre és gyakorlatokon szállításra alkalmasak.

Katonai (értsd: akár háborús) célra korszerű nyugati típus kell, egy közepes szállító és egy könnyű tűztámogató. Ez utóbbi helyett persze nyilván, hogy egy igazán nemzeti kormány harci helikoptert venne, de mivel ilyen nincs és nem is lesz, ezért maradjunk a realitások talaján.

Zord

zord 2016.01.31. 22:09:54

@Gyömbér Béla:

Ez a Veres féle cég, nem?

Zord

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.01.31. 22:55:21

@zord: én örülök a legjobban, ha igazad van a CAWAT kapcsán. Egyebekben természetesen egyetértek az általad leírtakkal.

zord 2016.02.01. 01:33:09

@Gyömbér Béla: Én akkor sem fogom elhinni, ha február 17-én mondanak erről valamit hivatalosan - amin meglepődnék.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.02.01. 08:39:44

@Gyömbér Béla: @zord: Ami szerintem a legnagyobb probléma, hogy 2016-n. 2020-ig, tehát, ha 4 év alatt nem fogunk beszerezni XXI. századi technikákat a fegyveres erőinknek. (szállító helikopterek), tüzérségi és felderítő lokátorok, 1-2 század önjáró löveg, közepes és kis hatótávolságú (utóbbi MANPADS) légvédelmi rakétákat, valamint páncéltörő rakétákat, stb. akkor utána már egyáltalán nem lesz miből. Most az EU még finanszírozza az országot, de sajnos nem produktív beruházásokra megy el a pénz nagy része (+ azok elég nagy hányadát is ellopják). Nem mindegy, hogy közösségi közlekedést, vagy éppen egészségügyi fejlesztések 10%-os önrészét stb. vagy a teljes költségét kell hazánknak állni. Most még ömlik a pénz befelé, tehát itt van egyedüli esély gyorsan - kifogás az ukrán és a szír, stb helyzet - a HM költségvetését - beleszámolva a fejlesztési és lízingköltséget is - emelni. Később nem lesz rá lehetőség. Ez a közgazdászok tisztán látják. Ehelyett, Olimpia, VizesVB, tucat stadion, néhány turisztikai fejlesztés (lásd Felcsút körül, repülőtér, kisvasút stb.) de semmi, ipart, vagy k+F.és hosszabb távon gazdaságélénkítő beruházás nincs - kivéve a CSOK-ok, ami jó az építőiparnak (bizonyos szereplőknek.).
Szerintem nem lesz szerintem helikoptertender 2020-ig, bár kéne.

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.02.01. 09:55:21

@Kelepisti: @zord: teljesen egyetértek, egyetlen apró kiegészítést tennék hozzá: mozgócél felderítő radarból - igaz egyetlen darab - már beszerzésre került tavaly.

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.02.01. 10:26:18

@zord: a Kelepisti által írtakra reagáltam, amikor azt írta, hogy tüzérségi és felderítő lokátorok beszerzése lesz szükséges (illetve már rég az).

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.02.01. 13:32:07

@Gyömbér Béla:

Azzal a mobil 1 db-val figyelték a migránsokat a KMZ-sek.. és leplezte le a titkos projektet (meg a kézi UAV-ot a MTVA :-)

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.02.01. 13:42:00

@Kelepisti: ó, ezt az MTVA-dolgot én nem láttam, a HM szerződésállományának kimutatásában láttam meg.

Batkaa 2016.02.01. 13:53:33

@Kelepisti: közkeletű tévedés, hogy az EU finanszírozza Magyarországot, fordítva igaz (a többi periféria országgal együtt). Tény, hogy a pályázatok segítségével előre tudnak lépni olyanok, akik egyébként nem tudnának. De nemzetgazdasági szinten óriási bukás az EU tagság. Hiszen ez is volt az értelme, hogy elszívják Közép Európa erőforrásait a nyugati jólét fenntartásához, ahogy ugyanez a célja a további keleti bővítésnek, például Ukrajna esetében.
Ez számszakilag is bizonyítható.
Természetesen ez itt OFF, szóval aligha lesz módunk elejétől-végéig megtárgyalni...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.02.01. 15:13:38

@Batkaa: Ezt ugye viccnek szántad. Ha holnap felbukkanna 500k külföldön élő és dolgozó magyar, akkor mit mondanál...? És ennek túlnyomó része EU-ban dologzik....

És akkor még erre jön rá az EU-s pénz és mi nem nettó befizetők vagyunk...

Bocs, de ha kérhetném az anti EU-s propagandát máshol nyomjad...

Batkaa 2016.02.01. 16:02:47

@molnibalage: ezek tények, barátom, nem propaganda. (vagy azt is lehetne mondani, hogy te nyomatsz EU-propagandát...)
Például az 500e magyart itthon képeztek ki, az ország tette bele erőforrásait a gyerekeibe, lett olyan ember, akit igencsak szívesen látnak külföldön és most a hozzáadott értéket külföldön állítják elő. (és arról most ne is beszéljünk, amikor felsőoktatásban képzett emberek mosogatnak...)
Vámvonalon láttam közvetlenül, hogy mekkora veszteség érte az országot a csatlakozással és nem csak másfél évtizedig a belső vámlebontás miatt, hanem napjainkban is például a más EU országban belföldiesített vámárú behozatalával. Az elmaradt bevételt pedig nem szokták emlegetni, amikor mérleget készítenek...
Aztán a vállalatok trükkjei az árazással stb.
Pavics Lázár ny. pü.minisztériumi tanácsos végigszámolta. Évente elviszik innen, amit hét évre ideadnak. (és ezért még elvárják a hype-ot is)
Úgyhogy te nem tudod, hogy miről beszélsz. Persze az uralkodó individualizmus nem is hagyja, hogy tudni akarj...

Open Skies 2016.02.01. 21:21:31

@Batkaa: A HTKA.hu-n szerintem erre a témakörre is van külön topik :)

Batkaa 2016.02.01. 22:11:26

@Open Skies: jogos!
Sajnos évek óta nem futja rá az időből. :(

zord 2016.02.02. 01:53:04

Keményen toljátok! Ha van időtök, egy honvédségi Ecureuil-update-re vevő lennék :-)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.02.03. 14:19:15

www.honvedelem.hu/cikk/55396_mozgalmas_evkezdes_szolnokon

No ez az írás szépen bemutatja, hogy áll a helikopteres képesség.. A mozgalmas évkezdés során egyetlen forgószárnyas dolog sem történt, amit leírt volna a szerző. Amikor két egymást követő hadügyér is a helikopter képesség MEGTEREMTÉSÉT fogalmazta meg. Kérem ez egy helikopterbázis. Itt még a gengszterváltás előtt 2010-ben is egy tucat működőképes helikopter üzemelt, ha nem több. 10 éve, meg még több, közel 20. Hol van a Nemzeti Kormány amely megvédi polgárait, (és a katonáit!) Ma lenne Kolontár ott döglenének meg éjjel az emberek, mert nincs NVG képesség már a forgószárnyasra. Sőt már helikopter is alig akad.. Ezt kell keményen tolni, nem az EU-t szidni. Nem a gaz EU nem írja ki a tendert, amit egyébként még a Szekeres féle HM már megfogalmazott, és Bloggerrel közösen hallgattuk egy feladatmegszabó értekezlet + dinamikus bemutató közben éppen Szolnokon. Azért mert ki van rakva néhány közbeszerzési ajánlatkérés, azzal ki lehet törölni a s*ünket, mert azt meg kell nyerni, ha valaki indul, és még utána jön a szerződéskötés. 2013-ban hazánk volt a világ 2. legnagyobb Mi-24D helikopter szállítója, Etiópiába 12 vagy 13 géppel. Ezek még itt is működhetnének, ha ott tudták nagyjavitatni. Pecsétes embert ott is meg kell fizetni..
A Mi-17-esek is erre várnak,nem kéne rögtön mindenből nyugati drága technikát beszerezni. Illetve ha már igen, akkor legalább ne basszák át az emberek agyát, hogy ezt nem tudjuk megfizetni, mikor a lízing, a tartós bérlet, a részletfizetés, halasztott fizetés stb. mind lehetőség, + az ellentételezés.. Nem pénz kell hozzá elsősorban hanem akarat. Amikor PAKS 2. költségeit rátolják a következő 30 év kormányaira, akkor nem gondolkodtak sokat, amikor egy tucat nyamvadt szállító helikopterről van szó, ami életetket és nemzeti vagyont ment, akkor meg mutatják, a nadrágzsebből kandikáló elefántfület, vagyis nincs pénz. Hozzánk 6 éve nem jöttek nagyobb befektetők, miközben a Szlovákok, Románok, Lengyelekhez érkeznek. Ha az Eu nem adna, akkor nem lenne semmi beruházás az országban. 2018-ig le akarják az összes pénzt hívni, de 0 értelmes beruházásra... No erről kell beszélni, nem az Eu-ról.. bocsi kicsit elborult az agyam..

zord 2016.02.03. 14:26:15

@Kelepisti: ha jól emlékszem, tavaly is volt egy helikoptermentes év eleji szolnoki anyag, de abban legalább asszem azért volt katonai tevékenység.

Zord

Beat it! 2016.02.03. 14:57:06

@Kelepisti:
Elírták a címet: "Mozgalmi évkezdés..." Masírozgatás, mozgalmi dalok éneklése, stb. Megfűszerezhették volna néhány helikopteres poszter kihelyezésével. Képaláírás: "Forgószárnyas képesség - néhány ország kiváltsága, ahol nem sajnálnak repülőeszközökre költeni." Vagy: "A helikoter a 20-ik század vívmánya. Az alacsony sebességből fakadó elavultságát csak részben ellensúlyozza a helyből felszállás képessége. Modern haderőnk már nem használ ilyen ósdi eszközöket."

zord 2016.02.03. 15:10:24

@Beat it!: Hadtörténeti Minisztérium :-)

Zord

Open Skies 2016.02.04. 23:02:45

(77002/15-72/140)„407 fedélzeti azonosító jelű An-26 típusú szállítórepülőgép ipari nagyjavítása”

honvedelmibeszerzes.kormany.hu/download/b/f6/41000/R%C3%A9szv%C3%A9teli%20felh%C3%ADv%C3%A1s%20%282%29.pdf

Open Skies 2016.02.06. 19:29:19

Kapnak hangart a Szolnokra kerulo Mokusok? Vagy majd "hozzaedzodnek" a csillaggarazshoz?

Beat it! 2016.02.06. 22:05:57

@Open Skies:
majd csak jut nekik egy odú

Beat it! 2016.02.07. 11:40:28

@Gyömbér Béla: @Open Skies:
A mellékelt közbeszerzési értesítőn a dátum január 28. Tehát gondolom ez az érvényes, és a 407-es nagyjavítására vonatkozik.

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.02.07. 11:44:48

@Beat it!: egyetértek, csak nem világos, hogy akkor miről szólt az előző?

Illetve miért kell márciusig várni hogy egyáltalán nekikezdjen majd talán valaki a munkának...

Beat it! 2016.02.07. 13:14:39

@Gyömbér Béla:
Az előzőt nem ismerem. Most ez az aktuális.
Márciusig várás oka lehet például, hogy akkor lesz meg rá a költségvetési forrás. Emlékezzünk, Zord írta, hogy itt év elején a fő sem nő. A tényleges folyamatok csak az év eleji feladatszabó értekezletek után jönnek.
Másik oka lehet a gyár kapacitása. Nem úgy megy, mint egy autószerelőnél, ahol odagurul az ember az ajtóhoz, és már neki is kezdenek. Lehet, hogy ekkorra tudták beütemezni. (Jó lenne majd egy fotósorozat a kibelezett gépről, amint dolgoznak rajta. De bizonyára ez is hadititok...)
Mi lehet vajon a 110-es oldalszámú géppel, amit még az előző szoci kormány vett 600 millióért? Abból is kifutott az üzemidő, és félretolva áll? Melyik is a 3-ik röpképes gép? A 603-as?

Batkaa 2016.02.07. 15:24:57

@Gyömbér Béla: most hirtelen nem találok szállítórepülő topikot, tehát ha már elkerülhetetlen, akkor inkább a havi AP topikba kellene tenni a megosztást a blogodról.

Open Skies 2016.02.07. 15:34:15

@Batkaa: ... vagy lehetne a gyomberbela.blog.hu-n folytatni.

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.02.07. 15:40:35

@Beat it!: nem tudom, hogy mi a helyzet a 110-essel. A 2015-ben kiírt közbeszerzés indokolásában egyértelműen le van írva, hogy azért van szükség a 406-os reaktiválására, mert csak két An-26-os van, az pedig nem elég a BAP-hoz (nyilván).

Jött tehát a 406-os és ugyanabból az eljárásból derül ki az is, hogy a 407-es üzemideje tavaly szilveszterkor lejárt. Hogy melyik a harmadik, az a papírokból nem derül ki, vagy a 110-es vagy a 603-as, de pl. az alábbi cikkből kiderül:

airbase.blog.hu/2015/11/16/baltic_air_policing_hazafele

Szóval a 110-es "Juhász Ferenc-féle" An-26-ossal nem tudom mi a helyzet, de - papíron - már tavaly év közepén se volt üzemképes, de az újságok szerint az átadás után se nagyon.

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.02.07. 15:43:02

@Batkaa: értettem, az írásom az egyik kommenthez kapcsolódik @Open Skies: részemről ok.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.02.07. 18:58:38

Anno az én információim szerint a terv csak a BAP idejére számolt 3 géppel, és utána 2 majd csak egy gép szerepelt hosszabb távú üzemeltetésre. Gondolom az egy gépre redukálódás után írnák ki a beszerzést.

Összefoglalva:
406, 407, 110, 603 a jelenlegi repülőgépes AN-26 állomány és ebből tehát, kettő 406,407 kirepülve, és egy harmadik is?, amely a 110-es vagy a 603-as. Az biztos, hogy három állt még néhány napja a Kecskeméten. (a 4-ik lehetett hangárban is., vagy feladaton).

Batkaa 2016.02.07. 19:23:17

@Open Skies: leírtad az optimális megoldást.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.02.07. 19:28:24

@Batkaa: A repüléshez tartozik. Gyömbi blogja részben közbeszerzésről szól. Ha minden fontos repülős téma külön blogban van, kevesebb az olvasó, hozzászóló és ráadásul azok felé a "sugrázás", akik a döntéshozók.

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.02.07. 20:56:04

@Kelepisti: nem kívánom senki "kenyerét" elvenni, jelenleg például nem is áll szándékomban HM közeli témát feldolgozni, még akkor se, ha történetesen lenne miről írnom.

Abban a tekintetben nem értek egyet, hogy egy-egy problémának többféle megközelítése is létezik. A problémák feltárása kapcsán a megközelítéseknek pedig nem feltétlenül kellene egymást rombolniuk, hanem erősíthetnék is egymást.

A közbeszerzések kapcsán a döntéshozók a katonai-szakmai véleményeket jól meg lehet nézni milyen szépen hasznosítják, lásd Gripen, Mistral stb. beszerzések. A katonai szakértőkön túl a szaksajtó megpróbálhatja a döntéshozatalt befolyásolni, de ahol egyetlen ember dönthet milliárdos katonai közbeszerzésekről, ott ennek hatása igen csekély (semmi) lehet.

Ha valaki elolvassa a blogomat, akkor pontosan látja, hogy mi a célom, és miért töltöm a szabadidőmet egy-egy témakör többé-kevésbé pontos feldolgozásával, hiszen nem érthetek mindenhez, miközben problémák - úgy tűnik - mindenütt vannak.

Erre tekintettel egy-egy területet úgy tudok értelmezni, amihez értek, és a kör ezzel bezárul. Más kérdés, hogy ez a terület - én tudom miért - különösen érdekel egyébként is. De attól még nem lesz a blog "repülősblog".

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.02.07. 21:07:24

@Gyömbér Béla: rendelkezem közbeszerzési végzettséggel, bár talán különös, számomra a közbeszerzés és a könyvvizsgálat az a két terület, amiket feleslegesnek érzek egy működő piacgazdaságban . A Közbeszerzést a korrupció egyik melegágyának tartom, valamint az állam beleszólását a piac folyamatokba, ráadásul éppen a hosszútávú gazdasági kapcsolatokat rombolja és a beszerzések idejét hosszabbítja meg. Erről írtam a referensi szakdolgozatomat is :)
De ez tényleg nem tartozik ide, viszont a blogodat nagyon hasznosnak érzem.
Azonban szerintem annál nagyobb az érdekérvényesítő képesség minél konenctráltabb a felület és az egység. De egymást erősítő médiák természetesen léteznek és hasznossak. (ha az illetékesek olvassál). Ha marginális és nem, akkor viszont gyengítik.

Batkaa 2016.02.07. 21:56:20

@Kelepisti: ez a blog pedig sajnos nem üti meg az ide publikálók színvonalát. Ebbe beleértem az iho-t is és a többieket, mélyen tisztelt barátainkat, akik itt rendszeresen megosztják jó és időnként kimagasló anyagaikat (a rájuk mutató linkeket). A gazdát meg ne is említsem, ugye.
Gyömbér úr erőlködése nem éri el azt a szintet, hogy egy lapon lehessen említeni. Kívánom neki, hogy egy nap sikerüljön, de egyelőre ott tart, hogy jól-rosszul összeollóz itt és másutt megjelent infókat, amit ráadásul sajnos ellát saját beállításaival és kommentárjaival.

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.02.10. 08:49:06

@Batkaa: :( @Kelepisti: már megint repülőset írtam, pedig tényleg nem terveztem :)

zord 2016.02.15. 18:37:45

@Gyömbér Béla: érdekes, kösz. Akkor már nem mernek tovább üzemképessé varázsolni az eredeti technológia mellőzésével.

Zord

Beat it! 2016.02.15. 19:35:40

@Gyömbér Béla: @zord:
Végre valahára! Az utolsó (utáni) pillanatban. Érdekesség, az LHSN lajstroma szerint 7 db Mi-17-esünk van, ebből most ötöt nagyjavítanak. Remélem nem a két N fog kimaradni. Illetve gyári nagyjavításnál miért ne lehetne a többi gépet is legalább az N szintre felhozni?
Bár ezt is írja, nem tudom ez pontosan mit jelent: "Mi-17 típusú (Mi-8MT) helikopter ipari nagyjavítása".
Mint fentebb írtam, ez akkor is szükséges lépés, ha lesz helitender. Az új gépek rendszerbeállításáig is húzni kell valamivel.
Nézzük a leendő gépparkot (elvi számolgatás): az 5 nagyjavított gép + a 3 vásárolt Mi-8 és a két ex-finn - ez összesen 10 darab. Melléjük esetleg még olyan gépek, amik nem mennek a javításra, de repülnek, tehát össz 10-12 darab lesz. Nem sok, de 1-2-nél azért lényegesen több...

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2016.02.15. 21:22:40

@Beat it!: A két ex-finn nem csak egy ex-finn?
Rég óta vadászom a 3307-et, de én 2013 óta nem láttam róla aktív képet sajnos.
A többiekről ezt sikerült összeszedni:
docs.google.com/spreadsheets/d/1KFcjgd21J5GEOx6RlPAC5FxD6VLYUTQCBauX2yHo_FU/edit#gid=0

Beat it! 2016.02.15. 22:18:39

@T.Tom:
Fogalmam sincs, én nem csinálok ilyen részletes nyomon követést. Csak az emlékeimben keringő gépeket szedtem össze. Mondjuk az is érdekes, hogy az iraki Mi-8-asok is játszanak még elvileg. Mikor is voltak nagyjavítva utoljára? De remélem most ne őket küldik majd, hanem tényleg a 17-eseket.

zord 2016.02.17. 12:14:38

@Beat it!: a PP-ből átalakított 706, 707-re szokták azt mondani, hogy az OEM számára ebben a formában már "nem léteznek", így gyanítom, hogy azok nincsenek benne. Persze, ha azt vesszük, hogy uniós ország szervezete fog javítani minden emberi számítás szerint, akkor lehet, hogy az OEM-et annyira nem veszik komolyan és ez a két gép sem jelent gondot majd. Viszont nekik paradox módon talán az N változatra korszerűsített 703 és 705 okozhat gondot. Azok viszont kellenének a forgószárnyas NVG-képesség helyreállítása miatt.
Persze sok variáció van. Aki 2016-ban akkora barom, hogy egy nagyjavításba nem fűzi bele az NVG-kompatibilis fényeket, az akassza fel magát.

Zord

vilmoci 2016.02.17. 18:09:50

zord:

Csak egy rém hülye kérdés.
tudom, hogy szefós vagyok, de mi az az OEM? :-D

Beat it! 2016.02.17. 19:10:28

@zord:
Érdekes kérdések. Ne adj Isten, az lesz a vége, hogy sem a PP-k, sem az N-ek nem mennek nagyjavításra. Ami szerintem borzalmas baklövés lenne. Ugyanis mindkettő Mi-17-es, tehát helyből fiatalabb, mint bármelyik Mi-8-as (azaz gondolom...).
Viszont számomra új megvilágításba helyezted a storyt, azzal, hogy felvillantottad a lehetőségét egyéb, nem orosz cég részvételének a javításban. Ha jól tudom, ilyen még nem volt. Meglátjuk, most lesz-e. Viszont ha az oroszok végeznék, számukra nem lenne ismeretlen az N változat, lévén ők csinálták. És ebben az esetben akár a többi gépet is felhozhatnák N szintre (jelenleg 3-at, de így már 5 lehetne összesen, ami egész kis "mennyiség").
Közben eszembe jutott, hogy 2 Mi-17-est már nagyjavíttattak Szekeresék, tehát a maradék 5-tel legalább teljes lenne a flotta. (A sors fintora, mire elkészül ez az 5 gép, a másik kettő jár le kb...)
"Aki 2016-ban akkora barom, hogy egy nagyjavításba nem fűzi bele az NVG-kompatibilis fényeket, az akassza fel magát." - nos, megrendelő fél lehetne akkora barom, de remélem, hogy a gyárak már automatikusan mindent NVG kompatibilisre alakítanak. Vagy túl naiv vagyok?

Levente B. · combatant.blog.hu 2016.02.17. 19:37:17

@Beat it!:
Az N-ek tudtommal Ukrajnában lettek modernizálva és ez volt az a kettő amiről írtál, hogy nagyjavítva lettek utoljára Szekeresék idején.

Open Skies 2016.02.17. 19:48:05

A Mi-17 nagyjavítás szerződés a Mi-8/17 fenntartási szerződés helyett lesz?

Beat it! 2016.02.17. 20:39:57

@Levente B.:
Engedelmeddel, de tévedsz. Anno itt csámcsogtunk rajta, hogy két gép lett nagyjavítva modernizálás nélkül (702, 704), és kettő lett modernizálva nagyjavítás nélkül (703, 705). Tehát amik nagyjavítva lettek elvileg még most is repülnek, az N-ek viszont a földre szegeződtek, mert kikoppant az üzemidő. Roppant ésszerű megoldás volt....

zord 2016.02.18. 00:03:57

@Levente B.: @Beat it!:

Először 703 és 705 nagyjavítás nélkül N-esítve, aztán 701, 704 N-esítés nélkül nagyjavítva az MVZ által :-) De jó is, hogy mondjátok, a logika lehet, hogy az, hogy ez utóbbi kettőben van annyi még, hogy nem kell menniük. Akkor viszont minden fenti túlbonyolítás nélkül 702, 703, 705, 706, 707.

@Open Skies:

Szerintem nem. Abban 8-asok is voltak, ráadásul két különböző dologról van szó.

@vilmoci:

OEM Original Equipment Manufacturer. Aki alap esetben a repülőeszközt érintő technológiai kérdésben a legfőbb szakmai autoritás. Nem kell mondanom, hogy máig tartó posztszovjet káosz nem alapeset, de alighanem az orosz dolgok közül a Mil helikopterek valószínűleg a legrendezettebbek ilyen szempontból.

2016.02.18. 01:33:37

A 701 és 704-ben ha van is még valamennyi, mostanában nem nagyon repültek. Ugye ők azok, akik kissé eltérő festést kaptak, mint az eddigiek

vilmoci 2016.02.18. 04:54:38

ó, ánglus betűszó....
köszönöm.

zord 2016.02.18. 09:50:51

@Kelepisti: jó! De vigyázz, az elején 170 milliárd, nem millió.

Zord

ms07 (törölt) 2016.02.18. 18:52:23

Aki csalódott, hogy semmi bejelentés nem történt, az most ebbe a cikkbe kapaszkodhat, állítólag tárgyaltak helikről, igaz más nyelven már nem találtam meg... :)

economics.unian.net/industry/1269064-putin-i-orban-obsudili-prodaju-vengrii-30-vertoletov-mi-8-17-nesmotrya-na-sanktsii.html

zord 2016.02.18. 20:18:34

@ms07: ezek a világunk k. nagy rejtélyei. Talán egy "hidegben kinn hagyott" ügynök?
Márcsak azért mert Lézer Johnny is csak javításról beszélt ma már:
"A Miniszterelnökséget vezető minisztert csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján kérdezték a honvédségi helikopterbeszerzésről, illetve arról, hogy szó volt-e erről a szerdai moszkvai tárgyalásokon. Lázár János elmondta, a szankciók hatályban vannak Oroszországgal szemben, de Magyarország szerint azokat nem lehet automatikusan meghosszabbítani, meg kell vizsgálni, adva vannak-e a fenntartásuk feltételei. A miniszter közölte, a szankciók kizárják a katonai együttműködést, de a tárgyalások alapján nem tart kizártnak egy, a fegyverzet állagmegőrzéssel és használatával kapcsolatos megállapodást. Ez nem jelenti új eszközök beszerzését - jegyezte meg."

Zord

ms07 (törölt) 2016.02.19. 00:18:05

@zord: A szankciók utánra játszanának? Valami előszerződés-szerűséggel pl. Ha lesz is valami, inkább lenne kevesebb darab, de jó elektronikával, önvédelemmel

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.02.19. 12:20:22

Amíg az amerikaiak rángatják dróton az European politikusokat addig nem lesz a szankcióknak vége szerintem. Majd lesz egy kis provokáció Ukránoknál, mutatnak lebombázott, iskolát, kórházat Szíriában, természetesen orosz bombázás után, és megvan a cassus belli...

ms07 (törölt) 2016.02.19. 16:45:22

@Kelepisti: Szerdán Viktor mondott valami olyasmit,
hogy idén félévtől nem lehet automatikusan meghosszabbítani a szankciókat, ez mit jelenthet?

Gaudi 2016.02.19. 19:22:46

@gaffel: Végül is ürügy az mindig akad.

zord 2016.02.19. 22:26:31

Ja, most vettem észre, hogy a szerdai cikkemet ide nem is linkeltem:

mno.hu/belfold/beszerzes-helyett-javitas-1329103

Zord

Beat it! 2016.02.20. 10:48:31

@Kelepisti: @zord:
Jó cikk mind a kettő. Nekem is ott motoszkált már a fejemben, hogy a nagyjavítás megrendelése hallgatólagos beismerése annak, hogy nem tudunk egyelőre új nyugati gépeket venni. Pozitívum azonban, hogy ezt belátva legalább a meglévő gépekkel elkezdenek törődni.
És akkor megkérdezem újra: ha a meglévő gépekkel törődnek, akkor miért nem lehet ezt a törődést a Mi-24-esekre is kiterjeszteni? Lenne még ott 8 V és 2 P, amiket lehetne tovább üzemeltetni.
Mindkét típus esetében beleférne egy FLIR tornyos modernizáció, sőt, akát még új pct rakéták beszerzése is (Ataka).
Valahogy a politikusok félnek elismerni, hogy kevesebb mint 10 milliárdból lehetne újra egy hadrafogható gépparkunk kb. 8 évig. Sokkal jobban csengene nekik a ~150 milliárdért új gépek beszerzése? Nem értem. Azt győzelmi jelentésként kürtölnék szét, a jelenlegi felújítás hírét meg elsumákolják? Vajon hogy van az agyuk összerakva?
Ráadásul a felújítás és a beszerzés - mint említettem - nem zárja ki egymást. Csak időt nyerünk.

zord 2016.02.20. 21:00:16

@Beat it!: széthúzó erők vannak. Most egyesek részéről az a szöveg, hogy ha nagyjavítás lesz, nem lesz új gép, tehát: ne legyen nagyjavítás!
Egyelőre nyilván nem lesz így új beszerzés (bár Orbán miatt töröltek már MiG-29-es modernizációs szándéknyilatkozatot...) viszont várni sem lehet. Helikopter kell. Szerintem a HM tegye meg kebelen belül, amit tud. A pluszpénzek adnak manőverezési teret. Szerintem ebből reálisan kicsi flotta többéves, lassú beszerzése is beleférne, de a baj az, hogy Viktorunk ezt nem engedné, mert ő még egyszer élni akar a tenderben rejlő lehetőségekkel, ami annál nagyobb, minél több gépről szól. Meg hát egy kis fokozatos beszerzés típus/gyártó vonatkozásban kétségtelenül determinisztikus lehet.
A baj viszont Orbán "tartogatásával" az, hogy a csávó valszeg nem érzi egy magyar üzlet valós nemzetközi súlyát. Azt a seggnyalást, gazdasági ellentételezést, mutyit, diplomáciai-politikai hozadékot, amit ő remél, 12-18 gépre soha nem fogja megkapni. Ebbe a kategóriába a mostani piacon kb. 30 közepes géppel lehet belépni.
Páran Visegrádot emlegetik. Abszolúte szimpatikus, de egy jóval kisebb értékű mobilradar beszerzést sem sikerül levezényelni (anno 24-es korszerűsítést sem). Nézni kell körbe, hogy ki mit csinál, de menni kell előre. Fegyverzet, lőszer, kommunikációs berendezések beszerzésének összehangolása az egyetlen reális célkitűzés.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.02.20. 22:22:34

@zord: mindig meg kell ismételnem, hogy Légierbloggerek igaza van, hogy a nagyjavítás mellett, 1 éven belül el kell indítani a helikoptertendert + le is kell zavarni egészen a szerződéskötésig. Ez pedig ilyen volumenű Közbeszerzésnél csak nagyon jól működő, és szakmailag csúcson lévő szervezettel lehetne. A jelenlegi kormány ugyanis 2018-ig le akarja hívni és elosztani a holdudvarnak a full EU-s támogatást. No utána már nem jön pénz Magyarországra, csak ha működő magántőkét nem szereznek (erre 2010 óta nem volt példa, semmilyen nagyobb magánvállalat, multi nem jött, illetve valamely szomszéd országot választotta. Ha csak magyar gazdaságból származó pénz lesz, azt felszívjak az olyan költségvetési helyek, ahova eddig az EU forrásokat raktuk 90%-ban. Ergó nem lesz pénz a hadsereg modernizálására. Tehát 2 év alatt kéne szállítóhelikoptereket (felfegyverzett változatokkal együtt), önjáró tüzérséget, modern páncéltörő és lérak komplexmumokat, és némi gyalogsági harcjárművet, és egyéni katonai felszereléseket beszerezni. Már mos látszik,hogy erre, nincs politikai szándék, minél előbb leszünk a választások felé,annál inkább az ilyen beruházások - amely mögé nem lehet jelentős számú választót felsorakoztatni - nem lesznek realizálva, Inkább Olimpia, Foci VB, EB egyéb sport világ frászkarika, Városliget átalakítása stb. lesz helyette.

Batkaa 2016.02.21. 12:36:22

@Kelepisti: Ennek, amit írsz semmi köze az uniós pénzek állítólagos 2018-ig lehívásához. (ez a te vágyálmodból táplálkozik...)
Teljesen irreális elképzelés, figyelembe véve az ebben lévő dinamikát, hogy az előző költségvetés pénzeit is a ciklus legvégére (a pénzügyi zárás idejére) sikerült lehívni.
Meg kell nézni, mi fér bele 2020-ig a honvédelmi büdzsébe és a szakma és az érdeklődő civilek nyomására kilobbizni, hogy maradjon valami tényleges hozadéka az emelésnek.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.02.21. 12:59:16

A költségvetés komplex egész. Hazánk EU-s csatlakozását követően támogatást kap, különféle felzárkóztató programok, infrastrukturális fejlesztések, oktatás, K+F stb. fejlesztésére. Amennyiben az uniós pénzügyi források megszűnnek, akkor helyettük nemzeti forrásokat kell igénybe vennünk (akár saját tőke, akár kölcsönök formájában). Addig van sokkal nagyobb esély beruházásokat tennünk védelmi területen - amelyet az EU nem támogat - amíg más területeket nem hazai forrásokkal ki tudunk váltani. Erre 2018 után nem lesz esélyünk, forrás hiányában. ha nem sikerül 2018-ig lehívniuk a közösségi forrásokat, akkor a következő ciklus végéig fogják. Tehát utána nincs ilyen forrás. Nem abból kéne kiindulni, hogy a jelenlegi költségvetésbe - amely nem szentírás - mennyi van védelmi kiadásra tervezve, hanem, hogy a további években mekkora költségvetési forrást tudunk védelmi célra felszabadítani. Ha van politikai akarat, akkor megteremthető a fedezet a különféle beszerzési és pénzügyi technikákkal (részletfizetés, lízing, ellentételezés vagy éppen katonai segély). A mai kormányzat azonban nem tekinti priorításnak a csúnya szóval fegyverkezést, ami egyébként elsősorban az elavult technikák cseréjére, valamint a képességek (volt képességek) fenntartására, és nem valami übermodern támadó és nacionalista fegyverkezés lenne). Ez sajnos a kormány egyértelmű hiája, különösen mikor a fenyegetettség nő, a környező szövetséges országok, és gyakorlatilag a NATO is növeli a költségvetést, valamint a hadsereg technikai eszközi egyre növekvő mértékkel és sebességgel avulnak el.

Batkaa 2016.02.23. 18:01:31

@Kelepisti: jól van, meg van: az évszámot téveszted. 2020-ig tart az uniós költségvetési ciklus, addig lesz lehívható támogatás. (illetve a pénzügyi zárás, 2021. végéig)

zord 2016.02.23. 20:37:06

Szörnyű, hogy mit összevergődnek egyesek "Orbánék 30 gépes orosz helikoptervásárlásán". Most igen, nem? A HVG most arra az Unianra hivatkozik, amely a múlt heti moszkvai út után egyedül írt arról, hogy lesz biznisz, akkor, amikor már Lázár is cáfolt.

hvg.hu/itthon/20160223_orban_viktor_orosz_helikopterek#

Kicsit a kutya kergeti a saját farkát fíling.

Zord

Open Skies 2016.02.24. 14:09:26

... pedig Varga Mihaly epp Del-Koreaban targyal, azzal kapcsolatban is lehetne helikopteres hirt irni :)

Persze koreai helikopterrol is csak Zord almodik, nem a politikusok :(

zord 2016.02.24. 17:48:31

@Open Skies:

Hálistennek repültem is vele. Igaz, álmodok is róla, milyen közel voltak a tengerparti völgyek fái a NoE repülés közben :-)))

Zord

zord 2016.05.03. 23:27:01

A Honvéd Vezérkar fõnökének
116/2016. (HK 4.) HVKF
intézkedése
az AS-350B típusú helikopterek alkalmazásba
vételével összefüggõ feladatokról

www.kozlonyok.hu/kozlonyok/Kozlonyok/13/PDF/2016/4.pdf

Zord

Liverbird 2016.05.04. 13:40:48

Hm, én meg idejét sem tudom, mikor láttam utoljára Minyót itt Egerben. De ma végre... Legalábbis a hang, meg a távoli sziluett nagyon olyan volt. Levett kagylókkal.

De legalább a kecskemétiek sokat járnak erre mostanában. Pár hete például egy klassz közeli légiharcot is sikerült prezentálniuk. Viszonylag alacsonyan, bömbölő hajtóművel, de a fordulózásban totál lelassulva próbált egyik a másik mögé kerülni. Megvolt a lőhelyzet, összezárkóztak, elmentek :) Látványos volt és rohadtul hangos.

Levente B. · combatant.blog.hu 2016.05.04. 15:32:41

@Liverbird:
Lehet egyre gondolunk...nemrég volt, hogy 6-7 Ggripen is egyszerre volt a levegőben, úgy láttam felváltva vannak az oldalszámok Nádudvaron és Mezőkövesd felett. Érdekesség képen akkor pont volt egy AWACS Pécs-Tolna felett, pár kört leírt majd ment vissza németbe.

JohnTerry 2016.05.04. 23:15:48

@Levente B.: Flightradar24-en lehetett mindezt végigkövetni?

zord 2016.05.05. 08:51:01

@JohnTerry:

Wide Band TDOA Multi Channel Network :-)

Zord

zord 2016.05.13. 08:20:03

@Open Skies: egy nagyon fontos tanulsága van a történetnek. Voltak akadályok, de Mikiék megoldották a feladatot. Lehet, hogy azóta agyonbürokratizálták, és ezzel ellehetetlenítették a repülést, és minden mást, de a lényeg nem változott: olyan katona kell, aki megoldja a feladatot. Mert az a legfontosabb, nem a jogászkodás.

Zord

piratvitorla 2016.05.13. 16:59:53

@zord: Akkor még meg lehetett csinálni ilyen dolgokat...

Batkaa 2016.05.13. 20:09:49

@Open Skies: szenzációs történet! Nagyon tetszett! Eszembe juttatta, hogyan hiénáztam magamnak helyet Mi-17-esen egy balatoni ejtőernyős találkozó alkalmával... :)
'60-as éveikben járó egykori felderítő urakat ugrattak a Balatonba, ott voltak a vacsoránál a háborús veterán öregek, na meg a Mi-17-es... élmény volt.

zord 2016.05.16. 10:06:05

@Batkaa: lehetne csokorba szedni a már elévült minyós hiénázó sztorikat!

Zord
süti beállítások módosítása