Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

május 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (84) éleslövészet (20) f 16 (20) gripen (76) Gripen (66) Győr (16) H145M (30) Hajmáskér (30) helikopter (45) hírek (33) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (59) kecskemét (45) Körös-hegy (20) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Magyar Honvédség (17) Mi-17 (24) Mi-24 (29) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (21) radar (18) Szolnok (50)

HTML

AirPowerNews 32. (2015. nov.)

2015.11.05. 21:00 | zord | 338 komment

151105_airpowernews32m.jpg

Címkék: AirPowerNews

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr448053960

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.11.26. 10:31:31

@Kelepisti: Ki mondta, hogy volt VID? Az AIM-9X indítható még HMS-sel olyan távolságból, hogy egy pötty nagyságú célt látsz.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.11.26. 11:11:28

@molnibalage: ... és látsz egy pöttyöt (igazából 2 pöttyöt, mert két gép volt, - éppen abban a 17mp-ben amikor törökországban volt?, de légteréből kifelé tart - nem használod a lokátorod, és ráindítasz egy infrás rakétát?? ..
nem bűzlik??? ez a légtérrendészeti eljárás?? kvázi békeidőben..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.11.26. 11:14:41

@Levente B.: Jobb ez a könnyedebb téma..

különösen, hogy Kerry is kifejezte részvétét Lavrov-nak, szent a béka.. a törökök visszavesznek szerintem az agarakból, az oroszok is, kicsit óvatosabban repülnek a határ körzetben vadászkísérettel, ott lesz egy Sz-400, tehát nem kell a Moszkvának is ott állomásoznia a partok mellett légvédelmi cirkálóként..
sajnos két katona meghalt.

zord 2015.11.26. 12:22:14

XIX. Nemzetközi NATO-konferencia „NATO 2015: védelmi és biztonsági adaptáció” Országház, Delegációs Terem
Budapest, 2015. november 27.

"A konferencia bevezetője sajtónyilvános, a további része zárt. "

Nevetséges.

Zord

zord 2015.11.26. 12:37:28

Hermes 900-as vesznek a svájciak.

Zord

zord 2015.11.26. 12:38:26

“At this time the air force has no plans to acquire 72 new F-15s or F-16s, although the air force is always looking at options to be prepared for a dynamic global security environment.”

Azért ennél már láttam határozottabb cáfolatot is életemben.

www.flightglobal.com/news/articles/usaf-denies-seeking-more-f-16-or-f-15-combat-jets-419473/

Zord

JohnTerry 2015.11.26. 12:39:34

@Kelepisti: Kedves Uram! Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a török légvéldemi rendszer a szír konfliktus kitörése óta NEM békeidős állapotban van. Ez még nem háború, de egy krízis-konfliktus állapot, aminek megfelelően változnak a légvédelmi szabályzók, eljárások. (Aminek stratégiai irányvonalait nyilván politikusok szabják meg, de hadműveleti, harcászati szinten a katonák valósítják meg, ahogy ezt az akciót is.)

Lehet nem derül ki egyértelműen, de a török Falcon pilóta nem valószínű, hogy látott szabad szemmel két pöttyöt, (max az indikátoron). A két orosz gép nagyjából ott van ahol a piros "M" betűk. A török hivatalos ügyirat szerint a légtérsértés 1,15 NM volt, tehát ez az a távolság ahol a piros track history a török légtéren belül halad. A két Szuhoj közötti távolság ennek minimum a duplája, de a vadász ennél még sokkal messzebb volt, szemre megbecsülni sem tudom.
Ha jól értrlmezem a szituációt a kép alapján, a két Szuhoj egymástól függetlenül hajtotta végre a feladatat, önállóan. Ezután mindketten ugyanarra a nyugati (hazavezető) irányra álltak rá. Ezt a török HÁP-on hamar kiszúrták, az extrapolált útvonal alapján gyanították, hogy megsértik azt a kis határ "csücsköt". Ha tényleg volt figyelmeztető rádióadás, azt már itt elkezdhették, majd látták, hogy az első gép átszeli a határt és a második sem korrigál. Nah szerintem innentől jött a tűzparancs a kettesre. Akármilyen rakéta is volt, nekem ez "kvázi BVR" indításnak tűnik.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.11.26. 12:41:53

@zord: Érdekes módon a Nemzetközi NATO konferenciát nem találtam a NATO honlapján az események között.

zord 2015.11.26. 12:51:04

Vizsgálják Loren Thomson cikkét a Forbesban, mert érzékeny adatok kerültek bele:

www.forbes.com/sites/lorenthompson/2015/11/06/boeing-protests-bomber-award-finds-process-fundamentally-flawed/

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.11.26. 12:51:28

Eddig a többi forrás általánosságban Sidewinder X-et feltételez. A légtérsértés méretében adódóan BVR rakéta indítását semmi sem indokolta, hiszen török terület ellen nem irányult támadó manőver, ahogy írtad megsértették repülés közben a határcsücsköt.
Ugyanakkor BVR rakétát nem feltételezek, mert nem volt lokátor besugárzás, az orosz hajózó szerint. (vagy nem észlelte az orosz gép, ezt utóbbit kötve hiszem.)
Egyébként ha az 1-es átszelte a határt nem volt semmilyen károkozás, török területen, a 2-es követte, a minimális távolságú légtérsértés után, akkor a nemzetközi jog BVR lepuffantást engedélyez kettő általában katonai repülőgépek által nem használt hullámhosszon (ha tényleg azon sugározták) figyelmeztetés után??
szerintem a téma már avit. A törökök megtervezett provokációja, hogy ne jöjjön össze a franciák által megprobált közös hadművelet, és azt az USA tudta, mivel velük egyeztetik az repülési terveket az oroszok, az egész NATO NATINADS parancsokság meg real time nézte, de senki nem tett az ügyben semmit, sőt a törökök védelmére keltek.. Igy a BAP során szerintem tucatszám lőhetné le a gépeket, vagy 1-2 km, néhány másodperc miatt.

zord 2015.11.26. 13:44:27

@JohnTerry:

Egyetértek. AIM-9X vagy AMRAAM, nem volt VID, nem adott elektronikusan sajátot (értsd: NATO), valszeg más NATO nem is volt a környéken, szóval odafordították és lőttek.

Zord

zord 2015.11.26. 13:45:06

A Szu-24-es navigátorának, Murahtin századosnak a kimentése:

www.rt.com/news/323527-details-su24-pilot-rescue/

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.11.26. 15:28:48

@Kelepisti: Te olvasod amit írok...? Mit írtam korábban az önmérsékletről, józan észről és a Közel-Kelet kapcsolatáról és azt, hogy ki mire számított...? Ezután mevan a válasz?

A gép sebesége és paraméterei nyilvánvalóvá tették, hogy a cél mi lehet. Orosz vagy szír egyre megy. Lelőni. Ez volt a parancs odafentről. A pilóta meg végrehajta a parancsokat. Ez ilyen sport...

Komolyan mondom, hogy nem értem egyes emberek rácsodálkozását...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.11.26. 15:31:19

@Kelepisti: Nem vágom, hogy egy orosz légtérsértés az hogyan lehet provokáció. Ne tessék már összemosni a túlreagálást a provokáció szó jelentésével, mert ez szezon és fazon esete...

Batkaa 2015.11.26. 16:06:45

Kedves Uraim! A helyzet értékelésénél figyelmen kívül hagyjátok a török szempontrendszert! A törökök a kezdet kezdete óta légi tilalmi zónát akarnak Észak-Szíriában.
A türkmének, akiket az oroszok bombáztak, tekinthetők a törökök székelyeinek. Volt előzménye a dolognak, többször figyelmeztették az oroszokat, hogy hagyjanak föl a bombázásokkal a türkmén területeken, diplomáciai jegyzék is ment.
A törökök már úgy tekintik, hogy Szíria a régi formájában nincs többé. A szírek meg nyilván nem adták még föl az igényüket a területeikre.
Mindennek folyományaként a lelövésre az elhatározás magas szinten már korábban megszülethetett.
Az oroszok szempontja nyilvánvalóan az Asszad-rezsim vagy közvetlen folytatása és ezzel a szír befolyás megtartása, ez valószínűleg a jelenleg kormányellenőrzés alatti területeket fogja hosszú távon jelenteni, de még megy az izmozás, hogy hol fog ezen területek határa húzódni pontosan. Az IÁ hosszú távon valószínűleg tényező marad szír területeken.
A lelövésnek lehet olyan faktora is, ami egyelőre részleteiben megerősítetlen, hogy az oroszok pár hete IÁ olajlétesítményeket bombáztak, ahonnan Törökország felé kereskedtek, ez is sérthetett török érdeket.
Az pedig már itt is elhangzott, hogy a hangzatos IÁ elleni hadviselés csak Irakban folyt, míg az oroszok ki nem terjesztették Szíriára is, de az pedig nyilván az Asszad-rezsim összes ellensége ellen irányul... a türkméneknek közben semmi köze az IÁ-hoz. Szóval a török lelövés nem IÁ elleni gépet kapcsolt ki...
A helyzet arrafelé jó bonyolult, nem érdemes leegyszerűsített szemlélettel közelíteni, mert tévútra visz.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.11.26. 16:31:57

Abban az esetben leegyszerűsítem a szemléletet, (ami tényleg bonyolult), hogy Törökország a NATO tagja, ahogy mi is, vagy néhány tucat nemzet a világon, valamint azt, hogy Törökország és Magyarország és Szíria (jelenlegi kormányzat) is a 80 tagországhoz tartozik, amely az IA állam elleni katonai fellépésben részt vállal.

Nos így nézve, nem mindegy, hogy egy NATO ország, kereskedik az IA-val, nem enged át bizonyos fegyvereket, szupportot stb. a szintén IA ellen harcoló pesmergáknak/kurdoknak, és a IA koalíciós tag Oroszország katonai repülőgépét néhány mp-s határsértés miatt mondjuk ki figyelmeztetés nélkül lelövi.
Az oroszok ráadásul a legális Szír kormány kérésére vannak ott (báb nem báb egyre megy, az USA/NATO/mi is így voltunk/vagyunk Irakban Afganisztánban) sőt a törökök is felhatalmazás nélkül járnak ki és be irakba.
A Mi-8-ast CSAR-t ráadásul TOW rakétával lőtték ki, amiből a USA/CIA adott át 10ezer a Szaúdiaknak, és ők a szír terroristáknak (gyakorlatilag a kormánycsapatok ellen harcolóknak és persze az ALNusra/IA csoportnak adtak tovább.
A békés szír utat, amelyet orosz-francia kezdeményezésre próbálnak összeütni az USA nem akarja, pedig egyrészt az EU tagországok is benne lennének, másrészt pedig az Oroszok sem Asszadot védik, hanem a jelenlegi hatalom képviselőit is a rendezésbe akarják bevonni. Asszadtól ha kell, megszabadulnak. Nekik a flotta, légitámaszpontjuk fontos és a Elektronikai állomásaik.
.. és mi ezek után a törökök oldalán vagyunk a NATO-val együtt (meg a szaúdiak oldalán).. éljen a demokrácia.
Valahogy érdekes módon, Szíria maradt az utolsó diktatúra, utána már csak a Szaúdiak, és Katar, Jordánia marad. Az első amely a legnagyobb támogatója a terrorizmusnak a wahabita vezetésével, amely kifejezetten keresztényellenes.
és amerikai barátja ennek ellenére...
Ahogy látom, a cél ismét Európa és Oroszország további gyengítése, a közel-keleti káosz fenntartása amerikai részről. Ez a stratégia kb 2010-től, az arab tavasz óta... meneküljenek hozzánk az emberek, legyen arab balhé, mert akkor izrael nagyrészt védve van (kivéve a III. intifada, késsel szurkálom a békés polgárokat - azokat is kivégezném, akik ezt teszik) és persze amerikai vezető szerepének minél tovább megtartása, amely megingott a 2000-es években eurázsiában.
de maradjunk szerintem a lelövés tényénél, és az hogy Kerry részvétét fejezi ki Lavrovnak az jelent valamit...

Batkaa 2015.11.26. 17:57:30

@Kelepisti: a türkméneket nem lehet a terroristák közé sorolni, ahogy a kurdokat sem. De a kurdok sem egységesek: az észak iraki kurdokkal a törökök szövetségesi viszonyban vannak (mi is őket támogatjuk), a PKK pedig a törökök ellensége és terrorista státusban vannak (kiszorították őket Törökországból, Észak-Irakban foglaltak el pozíciókat, az ottani kurdokkal is konfrontálódva), az északi-szíriai kurdok részben a PKK-hoz tartoznak. Az Al-Nuszra és hasonlók, akik néha szövetségesek a közös ellenség okán (a szír kormány) a nem terroristákkal - na meg az IÁ, azok a terroristák.

zord 2015.11.26. 21:47:59

Érdekes mozgások a HM-ben:

"Vargha Tamás, a honvédelmi tárca parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes"

www.honvedelem.hu/cikk/54284_megvaltozott_biztonsagi_kihivasoknak_megfelelo_kepzett_hadero

Zord

zord 2015.11.26. 22:35:31

Hogy ne csak fikáztam ma a Honvédségi Szemlét. Kitűnő cikk a Mi-17 AAT tapaszralatairól Bali Tamás ales tollából:

www.honvedelem.hu/container/files/attachments/52370/hsz_2015-4..pdf

Zord

Batkaa 2015.11.27. 03:02:30

Nincs új a nap alatt:
"...A repülésnél elvitathatatlanul nagy bajok vannak, és minthogy a világháború óta a repülés túlnőtt a fegyvernem fogalmán, mindenütt a földi vagy a tengeri haderő mintájára mint légi haderő szakszerű vezetés mellett önállósíttatott. A repülés elemének és eszközeinek a végletekig menő alapos ismerete nélkül nem lehet vezetni, ehhez szerintem repülőszakember kell..."
"...Ma a repülés anyagi vonatkozásában számtalan minisztériumi osztály hatásköre alá tartozik. Repülőgépeket, motorokat, fegyverzetet, lőszert, műszaki részt a repüléstől teljesen távol állók rendszeresítik és szerzik be."
vitéz nagybányai Horthy Miklós, 1938.

Harrdder 2015.11.27. 11:56:39

Megérkeztek az Sz-400-asok.

www.haaretz.com/middle-east-news/1.688640

Azért az MP karszalag az orosz katonákon fura. Itt bezzeg van nyelvi megfelelni vágyás. vagy lehet, hogy cirill betük, és TR? :-)

Harrdder 2015.11.27. 13:00:34

@Levente B.:
A TASZSZ ezt jelentette. Az orosz hírügynökséget én mindig megbízható forrásnak ismertem el. Lenne valaki, aki megkérdőjelezné a szavahihetőségüket?

zord 2015.11.27. 13:00:36

@Levente B.: @Harrdder:

Hát valljuk be, hogy az Sz-300 és 400 igazából átfolyik egymásba. Az indítók nem azok, amit eddig a 400-assal asszociáltunk, de ez nem jelent semmit.

www.youtube.com/watch?v=1RCLOfC3FfM

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.11.27. 13:06:33

@zord: @Harrdder:
Eddig BAZ-64022 trélerrel láttam fotókat róla, de megtaláltam egy bejegyzést ahol írja, hogy MAZ-543M is lehet...ezért nem voltam biztos a dologban.

zord 2015.11.27. 13:26:32

@Levente B.:

A tűzvezető radarra volnék kíváncsi, a teljes magassági tartományt lefedő felderítő radar, a 96L6 (amiből már amúgy is volt ott egy) szintén nem jelent semmit. Az azeriek úgynevezett Sz-300PMU-2-esének szintén az van. Egyszóval itt vannak azért átjárhatóságok, és azt, hogy pontosan milyen rakéták vannak a konténerekben, csak a jó ég tudja.

De a lényeg a következő. Hacsak nem indítanak célzott SEAD/DEAD műveletet ez ellen a most már teljes légvédelmi csoportosítás ellen (=háború), akkor az ott zajló légi műveletek az oroszok kegyelmére vannak bízva. Sajnos egy ilyen zónában nem lehet csak úgy repülgetni, "majd kikerüljük" alapon. Őszintén szólva benne van a lehetősége, hogy az orosz azt mondja, hogy repülési tilalmi övezet, csak mi és a szírek repülünk itt innentől.
Nem fogja valszeg, de most már akár meg is teheti.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.11.27. 14:19:58

@zord: Azt kell hogy mondjam én nem ellenkeznék ez ellen. Nem egészséges, ha egy terület átjáróház jellegget kezd ölteni...

Csak a dolgok annyira összekuszálódak, hogy még ez a rendezett helyezet is szívás lenne egyes civilek számára.

(Már, ha nem hazudnak e tekintetben is egyes felek...)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.11.27. 14:44:22

@molnibalage: @zord: valljuk, hogy, a nemzetközi jog értelmében eddig is csak a szírek és az oroszok repülhettek volna.. (+ azok akiknek a törvényes szír kormány arra engedélyt ad).
Kiváncsi vagyok, most hova vezénylik a Moszkvát, mert annak 300F rakétakomplexuma szintén hatékony.
Azért a szír hegyek sok helyen bezavarnak, inkább a parti részt, az orosz csoportosítást védik az orosz rakéták, persze közepes és magas légtérben, elérnek az isten lábáig... irdatlan hatótávolságuk van.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.11.27. 15:34:31

A Belga Légierő NH90, hegyvidéki kiképzése Franciaországban:

www.mil.be/fr/article/caiman-dans-les-monts-enneiges

zord 2015.11.27. 16:16:09

@molnibalage: @Kelepisti:

Hát igen, ez az a híres A2AD. Akrotiriben felszáll a tanker, és szarban van, pl.

Zord

zord 2015.11.27. 19:01:52

@Levente B.: A lassúk, manőverképtelenek különösen. Persze a HAV-ok EW-je se kutya (nem tankerekről beszélek, hanem C4ISR, stb.) De a policy az az, hogy aktív zónában nem repülnek ilyenek. Mindent hátrább kell húzni.
Nem akarom túlértékelni ezt az orosz húzást, de szerintem hiba lenne alulértékelni.

Zord

Harrdder 2015.11.27. 19:41:34

Volt már itt arról szó, hogy lefestették a felségjelet az oroszok? Igaz, ezt még október elején vették észre.
Egy érdekes feltételezés az okra:
"Most probably the Russians don’t want their symbol to be shown off along with the wreckage of a plane in case one is shot down or crashes in Syria."

theaviationist.com/2015/10/02/video-inside-latakia-airbase-syria/

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.11.27. 20:12:10

@zord:
Hibu szerint SZ-300PMU2-t pakolnak ki a gépből.

zord 2015.11.27. 20:57:56

@Harrdder:

Hát, ez most nem jött be. Bár éppen a Szu-24-eseken legtöbbször látszik a vörös csillag.

Zord

Open Skies 2015.11.27. 21:06:27

@zord: Ennyire rossz a passzív védelme a Szu-24-esnek hogy egy AIM-9 így leveri az égről?

zord 2015.11.27. 21:30:11

@Levente B.:

Nevezhetjük bárminek. Csak az oroszok tudják ebben a pillanatban, hogy pontosan mi is az.

Zord

zord 2015.11.27. 21:38:12

Újabb orosz térkép a lelövésről.

Az incidens:

syria.mil.ru/files/morf/chart_Su24M_hit_rus.jpg

Az F-16-osok kirepülése a CAP-ra:

syria.mil.ru/files/morf/chart_F16_flight_rus.jpg

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.11.27. 22:17:49

@zord:
Ebből kifolyólag a 8. Ezred, 181. vagy 182 százada szedte le. A századok F-16C-40TM és F-16C-50+ üzemelnek.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.11.28. 00:26:44

A perui légierő facebook oldaláról googli fordítóval:

Today in Turin Airport TRN (ITALY). The last test flight was conducted with the third Alenia C-27 J of the Air Force of Peru and Peruvian pilots were aboard! for delivery in mid-flight!
Finally today, the Peruvian delegation officially accept the tickets in Turin. Now the next launch will be for the next delivery flight in Lima!

zord 2015.11.28. 01:33:19

Magyar ancsás résztvevője is volt az első Inter-European Air Forces Academy kurzusnak Buleszben:

www.usafe.af.mil/news/story.asp?id=123463210

www.usafe.af.mil/shared/media/photodb/photos/2015/11/151113-F-XX999-006.jpg

Zord

JohnTerry 2015.11.28. 06:45:57

Nekem néhány kérdést fölvet ez az új orosz térkép:

-Miért nem vitték fel rá a másik Szuhojt? (Szerintük nem is volt? Vagy csak nem akarták túlzsúfolni a légteret?)

-Egy 20 perces várakozás után, miért csinált egy olyan hosszú race tracket a török határral majdnem párhuzamosan? (Ilyen hosszú lenne egy szabvány bombavetési manőver?)

-A térkép szerint amikor a török indított, a Szuhoj kb 280-as heading-en repült, tehát egy tipikus hátsó féllégtérből történő indítás volt. Ebben az esetben is elég lett volna a Fox 2 zónája? (A török kép szerint az indítás kb beam helyzetből történt, találkozó-keresztező irányon.)

-Ha az orosz gép érzékelte az indítást, miért nem fordult dél felé és úgy próbálta elkerülni? Miért fordult élesen az "ellenséges" terület felé?
-Ha nem érzékelte az indítást, akkor is, miért fordult élesen jobbra??

Szerintem nagyon jó ez az ábra, csak több kérdést vet fel mint amit megmagyaráz. A török RAP részlet mellett szól, hogy egy légi vezetési-irányítási rendszerből lett "kifényképezve", ezt bizonyítja a szabvány NATO céljelleg szimbólumok és a célszámok is. (ICC, MASE, ACCS) Persze ez még nem bizonyítja, hogy 100%-ig valós, de szerintem jobban közelít az "objektív kontrollhoz" mint az orosz térkép.
Nagyon örülnék ha egy szíriába telepített orosz AVR helyzetképét tennék fel, no ott lenne az a bizonyos kutya.

GSF 2015.11.28. 09:39:09

Már megbocsássatok de sztem semmi értelme az ilyen radartérképek elemzésének. Hazudik mindenki, és mindenki próbál manipulálni.

Üdv

JohnTerry 2015.11.28. 10:17:59

@GSF: Igazad van, mindkét fél próbálja magyarázni a bizonyítványát, de végül is egyiknek vagy másiknak (részben vagy egészben) igaza van. Nyilván ennek az esetnek sok sarkalatos pontját nem lehet se bizonyítani, se cáfolni, pl., a figyelmeztető rádióadások kérdése, az RWR bejelzés, és a török RoE. Viszont a levegőben lévő gépek útvonalát radar plot adatok alapján igen-igen pontosan meg lehetne adni. Ez nagy adu lenne mindkét fél részéről, kérdés, hogy eddig miért nem hozakodtak elő vele. Talán mert mindegyik gép határt sértett?

Beat it! 2015.11.28. 10:23:21

@zord: @Levente B.:
Sz-300 vagy 400... Ez idáig pusztán kardcsörtetés. De attól a pillanattól kezdve, hogy török gép ellen indítják, átesik a rendszer a tűzkeresztségen. Nem emlékszem, hogy valaha is nyugati haditechnika ellen vetették be (ha egyáltalán bárhol is bevetették eddig élesben). Ennek az ódiumával szerintem az oroszok is tisztában vannak. Sok országnak van Sz-300-asa, és páran még most is nagyon szeretnének. Nem mindegy, hogy remekel. Talán megtehetnék azt, hogy figyelmeztetésből (ijesztgetésből) indítanak egyet egyet a HMZ határán. De a törökök ezt biztosan propaganda célokra használnák ("az orosz rakéták nevetségesek, nem tudtak eltalálni"). Így hát szerintem biztosra mennek majd. Ezzel együtt viszont vállalniuk kell, hogy lehull a lepel a rendszer valós képességeiről. Más kérdés, hogy a törökök nem fognak megijedni, és elektronikai felderítési céllal, cicázásból biztos "ingerlik" majd a rakéták kezelőit.
Egy kis érdekesség: a videóból úgy tűnik, mint a Ruszlánből kipakolva egyből az indítóállásokba hajtottak volna, és tüzelőállást foglaltak. Lehet, hogy csak a videót vágták így össze, de lehet, hogy tényleg így volt.

zord 2015.11.29. 10:18:14

@Levente B.: érdekes látni az Mk 83 AIR változatát (levegővel felfújható retardált :-)

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.11.29. 17:00:35

Nálunk ugye elmarad a repülőnap, de jövőre ismét lesz repülőnap Varazdon, a hivatalos oldal szerint Kolinda Grabar-Kitarović lesz a fővédnöke az eseménynek.

zord 2015.11.29. 19:31:04

@Levente B.:

Elmarad, elmarad, de az ezer éves vesszőparipámat, hogy nyáron elvigyenek egy-egy hétvégére egy-egy Gripent, helit, Ancsát különböző repterekre (Debrecen, Pécs, Sármellék, Fertőszentmiklós, Pér, Tököl), még meg lehetne valósítani. Összekötve egy kifejezetten légierős toborzókampánnyal.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.11.29. 19:45:22

@zord:
2014-ben amikor a régi-új helik jöttek több kisebb vidéki reptéren is megjelentek a hétvégéken.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2015.11.29. 21:21:33

@zord:
1. Annak mi értelme van, hogy a török CAP géppár az aktuális orosz térkép szerint azonnal hazamegy a lelövés után? Pont akkor kellene ott lenni, amikor az események sűrűsödnek.

2. Továbbra sem teljesen értem a logikátokat.
A konfliktus során messze nem ez az első lelövés.
A sort kb. a szírek kezdték (már, ha elhisszük, hogy a Pancirban nem oroszok ültek). A törökök már lőttek le MiG-23-at és Mi-8-at is. Az izraeliek Patriottal lőttek szír Szu-24-est.
Csodálom, hogy az egyébként felségjel nélkül érkező oroszok azt várták, hogy elnézzék nekik az ilyen lazaságokat. (A felségjel lefestéséről annyit, hogy simán elképzelhető, hogy eredetileg át akarták adni a gépeket a szíreknek, aztán rájöttek, hogy nem maradt ennyi pilótájuk).
NB az oroszok gyakorlatilag (nyugati-kompatibilis) IFF nélkül repülnek, a szírekével megegyező típusokat. A szír kormányerőket mindenki ellenségnek deklarálta. Ez így gyakorló életveszély, és az is marad.
A törökök most egy kicsit kushadnak (vagy nem), az oroszoknak nagy szerencséjük lesz, ha az izraeliek nem gyűjtenek orosz trófeát.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2015.11.29. 22:11:55

Még valami: elég meglepő, hogy egy olyan batár nagy gép, mint a Szu-24, összesen 4 db OFAB-250-270-et vigyen, ez tokkal-vonóval 1 tonna.

zord 2015.11.29. 22:29:16

@KGyST: Persze, persze. De azért én akkor is úgy gondolom, hogy stratégiailag nem volt okos dolog. Az oroszok állítólag átadják a repterveiket az amerikaiaknak. Szóval azok legalábbis tudták, hogy ki repül ott. Vagy nem adták tovább, vagy nagyon is tovább adták. A NATO-ban ez talán mehetne másként is, feltéve, ha akarják (tudjuk persze, hogy a gyakorlatban még szövetségesek között se frankó a terv- és légihelyzet csere...)

A sok bombát le is kell szórni valahova, a repidő meg korlátozott. Azért ők sem úgy oldják már meg a dolgokat ahogy nézem, hogy max kapacitást rászórnak egy célra. Egyrészt azt a bombát oda is kell vinni (légihíd), másrészt a céloknak elég az az egy-négy darab amit kapnak egyszerre, harmadrészt egy-négy bomba járulékos károkozása mégsem annyi, mint mondjuk 16-é.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2015.11.29. 23:22:54

@zord:
Legyünk egyértelműek:
1. Én sem hiszem, hogy a törökök ne tudták volna egészen pontosan, hogy mit tesznek. A szír légierőnek olyan nagyon sok Szu-24-ese nem maradhatott bevethető, azt meg felteszem, NCTR-rel kiderítették, hogy Szu-24-esekről van szó. A török gép viselkedése alapján (egy hangyafasznyi hiba miatt tüzelt) egyértelműen földi irányító adott tűzparancsot, és felteszem, hogy minden szempontból jól meg volt támogatva a döntése (pl. mások is kontrollálták a Szu-24 pályáját és megerősítették a légtérsértés tényét).
Itt szó nincs amerikaiakról, ez török akció volt, sokkal inkább az amerikaiak ellenére, mint az ő kedvükért (Obama baromi szívesen elfelejtené, hogy létezik a földön Szíria) .
2. Viszont ebből az is nyilvánvalóan következik, hogy az oroszok az elejétől valótlanságot állítanak, a kérdés csak az, hogy mennyire tudatosan teszik ezt. Ha a Bőröndnek a régi navigációs rendszere volt, akkor még esetleg felmerülhet, hogy valamit benéztek, de ha a GPS-sel korrigált új, akkor egyszerűen hazudnak, ez mondjuk már az első pillanatban nyilvánvaló volt.
3. Az oroszok meg vagy rájönnek, hogy itt nem randalírozhatnak ész nélkül, vagy nem. Izrael túl kicsi ország ahhoz, hogy kockáztathasson: egyszer egy csapásmérő géppár pont rossz irányon fog túl gyorsan repülni, ők meg úgy fogják látni, hogy ezek pont Dimonát támadják, és lesz két gépnyi bukta. (Innen nézve az oroszoknak így is baromi nagy mákjuk volt, hogy a törökök nem egy 34-est lőttek meg, a Bőrönddel a legkisebb az arcvesztés).
4. A négy bombát akkor sem értem, az oroszoknál a járulékos károkozás nem értelmezhető fogalom, főleg egy ilyen szituban, ezeket a nem irányított bombákat meg nyilván nem légihídon viszik utánuk (most attól eltekintve, hogy Latakiába mit visznek légihídon), nyilván a szírektől vételezik.
Tényleg nem értem ezt a mikro-fegyverzetet, légibemutatókon ennek a sokszorosával műrepülnek.
5. A török CAP hazarepüléséről valaki? Ez is csak kamu?

zord 2015.11.30. 09:44:56

@KGyST:

A török cap irreálisan alacsonyan volt, ami fura. És hazahúzott Diyarbakirba. Én nemnegy történetet ismerek, hogy légigyőzelem után folytatták a capot amerikaiak. Na persze erre lehet az az ellenérv, hogy több mint egy óra után ezen a magasságon tényleg bingóztak.

Mellékesen nem vagyok biztos abban, hogy a török apg-68-asokon van nctr. Sőt.

A szíriaiak bombahiánnyal küzdenek. Erről szól a "hordóbomba" kampány, illetve hisztéria is. Kizárt, hogy az orosz ezekre a nemlétező készletekre támaszkodjon a napi több tucat- pár száz darabos felhasználása tekintetében. Szállítás? Igazad van, logikusabb hajóval, de azért ha gyorsan meg kell buggyantani a raktárakat, akkor azért lehet Ruszlán is...

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.11.30. 09:54:29

@KGyST: A feljségjel párszáz méterről látszik. Közelében nem voltak ennek a távnak, tehát nem releváns. Legfeljebb akkor lenne, ha a török gépeken AA módban használt Sniper TGP van.

Az oroszok részéről fel sem tételetem, hogy az egyik legpontensebb gépüket csak úgy lepasszolják annak, akikről az ide írók túlnyomó része csak annyit mond, hogy " hülye béne arab". Akkor inkább már használja az, aki ért hozzá...

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.11.30. 09:56:10

@molnibalage:
Ez a soha nem fog velem ilyen történni kategória.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.11.30. 09:59:53

@KGyST: Az NCTR mód korlátozottan működik kb. +/- 30 vagy nagyon talán 45 fokig közeledő aspektusnál. A Szuhoj ilyen aspektussal igen rövid ideig repült.

A négy bomba azért van, mert nem feltétlen pre-planned célok ellen mennek. Akkor meg a több bomba = kisebb repidő.

zord 2015.11.30. 10:13:58

@Levente B.: még mindig. Ez razgon, több szárral.

Zord

zord 2015.11.30. 10:28:42

@Levente B.: közben jön vissza a 407-es Angliából.

Zord

JohnTerry 2015.11.30. 11:14:47

@KGyST: "Ez így gyakorló életveszély, és az is marad." Ezzel teljesen egyet tudok érteni.

A CAP-géppár távozása mögé én sem képzelnék oda túl sok mindent. Az orosz térkép szerint 09:08-kor értek oda és 10:29-kor jöttek ki az őrjáratozási légtérből. Az elfogás miatt biztos fáklyáztak is a végén. Sztem teljesen hihető, hogy kifogytak és RTB. Az nincs rajta a térképen, de elképzelhetőnek tartom, hogy közben küldték a váltást.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.11.30. 12:03:27

Török testvéreink még 2014-ben vásároltak 100+ AIM-9X2-öt, szerintem ezek egyike lehetett a Szu-24 Killer..

www.dsca.mil/major-arms-sales/turkey-aim-9x-2-sidewinder-missiles

zord 2015.11.30. 12:16:52

@Kelepisti: korábban volt sima x-ük is.

Zofd

zord 2015.11.30. 15:08:02

Állítólag a múlt héten volt orosz légtérsértés Izraelben is, de a zsidó barátaink szerint mivel tudták, hogy nem őket támadják, nem lőttek.

Zord

zord 2015.11.30. 15:12:13

Kigördült az utolsó C-17-es. Hát, nem bővült a SAC flotta...persze még A400M-el bővülhet :-)))

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/169269/final-boeing-c_17-leaves-assembly-facility.html

Zord

zord 2015.11.30. 15:14:52

Újabb 70 milliméteres lézerirányítású rakéta, ezúttal Dél-Afrikából. Forges de Zeebrugge (FZ):

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/169276/successful-test-firings-of-fz-laser_guided-rocket.html

Zord

zord 2015.11.30. 16:08:21

Lengyelország 3500 gyakorló bombát vesz a Szu-22/Iskra típusokhoz 2019-ig:

www.defence24.com/274299,polish-air-force-acquires-dummy-training-bombs-for-the-older-aircraft-types

Zord

zord 2015.11.30. 16:56:17

A Szu-34-eseket Latakiában légiharc rakétákkal függesztették (R-27/R-73). De látszik a KAB-500Kr is:

youtu.be/dd0YCn7oRIc

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.11.30. 21:20:44

ez elég hirtelen jött...úgy tudom 2016-2018 a terv:

n April 1966, the agreement for the US to provide Israel with the A-4 was signed. On 29th December 1967 Israel's four first Skyhawks reached Haifa port by ship, and, renamed “Ayit”, meaning “Eagle”, were delivered to Ramat David AFB. This represented the beginning of US combat aircraft for the IAF and the end of the era of French supplies due to the post 1967 "SDW" embargo.

Now, 48 years later the final in-service flight is planned for mid-December at what will probably be a local event only (as just about every living IAF pilot will be there, almost all having flown A-4s at one time or another). However, that doesn´t mean you can´t approach the usual channels for a chance to witness this historic occasion.

Good luck!

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.12.01. 08:26:54

@Levente B.: Két éve jelentették be, hogy újra hadrendbe állítják a Mi24-eseket. No ennyi késéssel tudták, mert tavaly még nem repültek, idén sem eddig. Ezek a képek szerintem most készültek el. Ugyanakkor a fighter problémára nem ad alternatívát.

Viszont, érdekes, hogy Ők, bár szállítóknál is rendszeresítettek Cougart, a határ és vámőrség A-109 és A-139-est, a tengerészet Panther-t (egy-két gépet kivéve a Coguar, de abból kb egy tucat van) pénz hiányában ismét nagyjavítják és repülik a régi típusokat.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.12.01. 09:06:47

@zord:
1: nem tudok menni, nincsen pénzem, 2. megfelelő helyen érdeklődtem de nem tudnak az eseményről.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.12.01. 09:08:04

@Kelepisti:
Repült már idén 1 de az Afrikába fog menni. egyébként Bulgáriában is rohadtul meglepődtek azon hogy repülni fog ez és még további 3 db nem tudtak ismerősök róla.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.12.01. 09:20:52

Kiválasztották a Horvátok a Kiowát?

kamenjar.com/hrvatska-odabrala-16-helikoptera-oh-58d-kiowa-warrior/

"The expert team of the Armed Forces, led by Colonel Michael Križanec selected in the United States 16 helicopters OH-58D"

zord 2015.12.01. 10:08:07

@Levente B.: igen, ez lényegében lefutott ügylet. Ésna lényeg, hogy újjáépített, korszerűsített gépek, melyek 2012-ben álltak szolgálatba.

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/135831/us-army-receives-first-rebuilt-oh_58d.html

Persze a fegyverzet és szenzorcsomag kérdéses szokás szerint. Azt, ami volt vennük, bizonyosan nem kapják meg egy az egyben a horvátok.

Zord

zord 2015.12.01. 11:25:19

A szíriai SOF katonák, akik segítettek az orosz Szuhoj BN kimentésében:

sputniknews.com/middleeast/20151129/1030944510/syrian-special-forces-russia-award-su-24.html

Zord

Hpasp 2015.12.01. 18:38:14

@Levente B.: "S-400 települése Szíriában:
www.youtube.com/watch?v=Cx9GV_KTVxM
"

SzVSz:

A videón 2db Sz-300PMU1 Volhov-M6M (SA-20A) PU (indítójármű) látható.
Várjuk meg az RPN (alávilágító, és rakéta rávezető lokátor) érkezését.

Sz-300PMU2 Favorit (SA-20B) nem áll rendszerben az Orosz hadseregben.

Hpasp 2015.12.01. 18:44:12

Rendszámuk alapján (50) Moszkva környékiek.
A Régi Berkut (SA-1) belő gyűrűn 1989-től kezdve 20 osztálynyi Sz-300PM Volhov-M6M (SA-20A) települt, 2007 óta ezekből már 8-at leváltottak Sz-400 Triumf (SA-21) -re.

zord 2015.12.01. 18:59:55

@Hpasp:

Igen, az RPN beszédes lesz, de nem vagyok abban biztos, hogy ezek az indítók nem sorolhatók be az új 400-asba. Eddig nem ilyennel láttuk a 400-as osztályokat, de vajon ez azt jelenti, hogy nem is lehet ilyen konfiguráció?
Azt is tudjuk, hogy az eddig látott 400-as osztályokhoz 96L6 teljes magassági tartományt lefedő felderítő radart (VVO) raktak, amiből egy már korábban is ott volt Latakiában. Ez persze lehet rt is, de de az tény, hogy az oroszoknál eddig nem láttunk PM osztályt ezzel a radarral, csak 36D6 és 76N6 kombóval, amiknek nyoma sincs Latakiában.
Közben pedig azt se feledjük, hogy a 400-asnak szánt igazi előrelépés, a 40N6 nagyrakéta a jelek szerint nem áll még rendelkezésre. Az Sz-400-asok éppúgy a 48N6-os rakéta valamilyen változatával bírnak, mint az Sz-300PM.

Zord

Hpasp 2015.12.01. 19:17:03

96L6 kiegészítő osztályszintű felderítést oldja meg, mint az SzT-68 a szlovák Sz-300PMU-nál.
Ajánlják ez exportra is az Sz-300PMU2 -höz.
Gondolom önmagában légi helyzetkép alkotásra is használható, mint az SzT-68, aminek utódja.

Ezred szinten az Sz-400 számára is a 91N6 akár hanyadik BiG Bird verzió az alap felderítő/célmegjelölő.

Hpasp 2015.12.01. 19:20:19

Tulképpen ezen a hadszíntéren mindegy is az alváltozat.
Az Sz-300PM 150km-es lőtávolságával, pont Ciprus-ig ellát...

imgfrm.index.hu/imgfrm/1/7/1/8/THM_0013351718.jpg

zord 2015.12.01. 20:12:11

@Hpasp:

Nem tudom, mit gondoljak a szervezetről és a technikájáról, amit odavittek/visznek. Ha harcra készülsz, egyetlen osztályt odavinni kevés. Mutogatni, PSYOPS-ra egy is elég...egy RPN, egy VVO, néhány indító. Lőni is tudsz, de nincs megoldásod meghibásodásra/veszteségre, ami azért előfordul egy háborúban...
Persze ezt nem fogják az orrunkra kötni, de én úgy érzem, hogy ha komolyan gondolják, akkor két osztály kell, és ezred szintű vezetési rendszer, beleértve a 64N6/91N6 radart is.

Zord

Hpasp 2015.12.01. 20:36:21

@zord: politikai szempontból talán a 2 PU látványos kirakodása a legjobb megoldás.
Civilek megnyugszanak hogy a cár jól megadta a törököknek, a katonák meg nem tudják velük kirobbantani a WW3-át.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.12.01. 21:40:26

@zord: @Hpasp:
A csak két indító és a nem teljes szervezet engem is inkább poitikai és marketing mint valós képességet feltételez Szíriában, bár elrettentő erővel bír.
Érdekes módon mindenki felfejeti a Moszkva cirkáló Sz-300-as képességét, pedig az még gyors helyváltoztatásra is képes.. (és 96 rakéta??)

zord 2015.12.01. 21:45:25

Open Skies 2015.12.01. 21:26:04
Kormánygép lehet...

iho.hu/hir/kormanygep-okosba-151201

zord 2015.12.01. 21:54:03

@Hpasp: @Kelepisti:

Ugyanakkor azt se felejtsük el, hogy még ha feltételezzük, hogy "bölcs előrelátással" meg volt ágyazva is nekik, akkor se egy kis rendszerről van szó. Eltart egy ideig, még ha egy osztályt viszel csak, An-124 kapacitást nézve. Mennyi ilyen jármű is fér be egy Ruszlánba?

Zord
süti beállítások módosítása