Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (78) éleslövészet (20) f 16 (20) Gripen (66) gripen (76) Győr (15) H145M (29) Hajmáskér (30) helikopter (45) hírek (28) honvédség (21) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (59) Körös-hegy (20) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Magyar Honvédség (17) Mi-17 (24) Mi-24 (28) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (21) radar (18) Szolnok (49)

HTML

"Hozzátok ki őket!" - CJPRSC 15

2015.09.17. 21:43 | zord | 32 komment

A nyugati hadviselés egyik alapvető oszlopa a harcos egyén megóvására, megmentésére tett lépések sora, illetve ennek az erőfeszítésnek a tudatosítása. Mondani sem kell, hogy ennek milyen fontos szerepe van a morál és a kohézió fenntartásában. Az ellenséges vonalak mögé került személy (lelőtt repülőszemélyzet, egységétől elszakadt katona, etc.) koalíciós, összhaderőnemi viszonyok közepette történő kimentésének képességét az európai haderők között építeni és normalizálni hivatott kurzus a napokban Pápán és országszerte több helyszínen zajló CJPRSC 15.

150917_pp_cjprsc_blog_1.jpg

Először a támogató erők érkeznek a helyszínre, mindenekelőtt egy nagyobb túlélőképességű fast air (itt egy AMX), ami kezdetben főként kommunikációs szerepet tölt be - reléként funkcionál, tartja a túlélőben a lelket, s közben a lehetőségek függvényében az azonosítási eljárás első lépéseit is megteszi, valamint szabad szemmel és szenzoraival építi az SA-t. Ezt követően érkezik csak meg a forgószárnyas rész, a felderítést-közelbiztosítást ellátó tűztámogató képességgel bíró eszköz formájában (itt: A109)

150917_pp_cjprsc_blog_15.jpg

Nem árt, ha a helyszínre érkező gépek megfelelő szenzorcsomaggal rendelkeznek. Itt jól látszik az egyik AMX hasán lévő Litening konténer.

150917_pp_cjprsc_blog_9.jpg

Bár vannak ennél korszerűbb metódusok is, a füstjelzés a pozíciómegadás legegyszerűbb ezáltal legmegbízhatóbb formája.

150917_pp_cjprsc_blog_7.jpg

Spanyol légierős AS332-es Super Puma érkezik a helyszínre...

150917_pp_cjprsc_blog_6.jpg

...hogy kirakja az EF-et, azaz a kiemelő erőt, azt a csapatot, akinek a feladata felkutatni, azonosítani, átkutatni, ellátni, majd a mentést végző (időközben a sebezhetőséget csökkentendő nem helyben maradó) gépre vinni a túlélőt.

150917_pp_cjprsc_blog_10.jpg

Az ellenséges vonalak mögött bizony megesik, hogy felbukkan az ellenség. A gyakorlaton a rosszfiúkat, az OPFOR-t magyar katonák alakították.

150917_pp_cjprsc_blog_8.jpg

Spanyol PJ-k (vagy valami olyasmik) munkában.

150917_pp_cjprsc_blog_5.jpg

Jön egy kis merevszárnyú légi támogatás is.

150917_pp_cjprsc_blog_11.jpg

Egy járóképes, és egy lábán sérült járásképtelen, így hordágyon fekvő túlélőt kísérnek, illetve visznek az ismét leszállt mentőhelikopterekhez, immár az EF német tagjai.

150917_pp_cjprsc_blog_14.jpg

A támogatást (fedezetet) a mentőakció teljes ideje alatt biztosítani kell, így előnyt élveznek a nagy repülési, őrjáratozási idejű típusok, illetve fontos lehet a légi utántöltés és a támogató erők váltása is...

150917_pp_cjprsc_blog_20.jpg

...valamint a forgószárnyasok esetében az előretolt utántöltési és újrafegyverzési pontok (FARP).

150917_pp_cjprsc_blog_12.jpg

A túlélők berakása. A helikopter ilyenkor, mozdulatlanul a legsebezhetőbb, akár a legprimitívebb fenyegetések által is (pl. farokrotorba vágott tomahawk, esetleg fokos)

150917_pp_cjprsc_blog_13.jpg

"Get the hell outta here"

150917_pp_cjprsc_blog_16.jpg

Szorgosan fotózzák a VIP-ek az egyik leszálló istranai egérfogót.

150917_pp_cjprsc_blog_17.jpg

Pápán vagyunk, az biztos..,

150917_pp_cjprsc_blog_3.jpg

 ...ahol a régi mögött szépen készül az új, magasabb torony, melyről a HAW hangárépítés miatt beláthatatlanná vált déli végre is rá lehet majd látni.

A CJPRSC15 pár, a bemutatott akcióban nem szereplő résztvevője:

150917_pp_cjprsc_blog_18.jpg

 

Francia CSAR Puma, komoly ASE-vel.

150917_pp_cjprsc_blog_19.jpg

Lengyel Mi-24W.

150917_pp_cjprsc_blog_4.jpg

Német GFD Learjet 35 (ami az előző posztban látott börgöndi track-gombolyagért felelőssé tehető).

150917_pp_cjprsc_blog_21.jpg

AMI AB212, egy magyar honvédségi befogadó nemzeti támogatást nyújtó traktorral.

150917_pp_cjprsc_blog_23.jpg

MM EH101, magyar tankerrel.

150917_pp_cjprsc_blog_2.jpg

W-3PL Gluszec, izraeli Toplite szenzortoronnyal (lényegében Litening forgórésze függőlegesen beépítve) a kabin fölött.

150917_pp_cjprsc_blog_22.jpg

Végül magyar részről talán Szaddam Huszein örökségének egyik darabja, a 6215-ös vett részt (persze lehet, hogy ez volt a kutató-mentő, illetve annak váltása).

S amiről ezek miatt a gépek miatt ma lemaradtunk:

150917_bw_3.jpg

Az amerikai-magyar "folyami" átkelés helyszíne a Mosoni-Dunán Győr-Bácsánál.

150917_bw_2.jpg

A pakoló magyar műszakiak.

150917_bw_1.jpg

Ez pedig már az M19-esen guruló amerikai konvoj.

 Zord

 

Címkék: helikopter Pápa CJPRSC

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr777796668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.09.18. 10:18:55

Egy kis érdekesség a fotókat nézve, a két lengyel Mi-24-st 2 éve Radomban fotóztam repülőnapon, idén is ez a két gép repülte a kötelék demot Radomban, és tavaly meg idén is hazai repnapokon is ez a kettő repülte le ezt a programot. A két gép 1986-ban került a Lengyelekhez.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.09.18. 10:46:21

A két Mi-24-s és talán a két francia Puma a szombathelyi reptérre ment tegnap:

www.youtube.com/watch?v=_OpwdrVAUqo

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.09.18. 11:58:46

@Levente B.: Florennesben és Cazaux-ban ez default..

Nálunk meg ennek is örülni kell, hogy volt.. Végignézve a képeket még egész jó képeket is csinálhattunk, bár a tényleges technikai eljárásból nem sokat láttunk és tudtunk meg.. (ha csak erre támaszkodunk).
Szerintem hazai viszonyokhoz képest jól megszervezték. Aki meg jobb képeket akar, meg tájékozódni, irány Börgönd... - ha van rá ideje - hmmm.

jetbirds.gportal.hu/gindex.php?pg=36628076&gid=2959547

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.09.18. 12:10:21

A EH-101 Merlint ma Taszáron látták.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.09.18. 15:51:17

@zord:

Én is így vagyok vele, mondjuk kíváncsi vagyok ez hazai részről ment volna-e? Nekem mondjuk lett volna ismerősöm aki drónnal filmezhetett volna.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.09.18. 19:17:16

Tegnap mégis volt AWCS. Itt bejelölték az útvonalát nekem, ígértek fotót is bár azt mondták nem tökéletes:

kepfeltoltes.hu/150918/12006167_801838003270813_1581047209430275437_n_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

zord 2015.09.18. 19:37:15

@Levente B.:

Ezzel óvatosan, ha nem FR, vagy hasonló a forrás. Erre harapnak.

Zord

T-Jay 2015.09.18. 20:00:51

@Levente B.:

Szerintem is járt itt AWACS, mert jól láthatóan repült egy FR24-en nem jelölt gép észak felé tegnap délután.Alacsonyabban a megszokott utasszállítóknál és az útvonal sem tipikus volt.Bizonyítékom nincs rá sajnos.
Ma viszont 2 AMX és a Gripenjeink tevékenykedtek itt Somogy felett, Taszár körül köröztek az AMX-ek.

T-Jay

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.09.18. 20:46:52

@zord:
fent van facen is...szóval bántsák azt aki készítette :)

MikeSJ 2015.09.19. 13:40:28

@Levente B.:

Ha minden igaz 17.-én ezt látta a radarom:
LX-N90444 NATO07 E-3A

ms07 (törölt) 2015.09.19. 15:14:29

@Levente B.: Magyar gép nem is repül?

JohnTerry 2015.09.19. 18:14:33

@Levente B.: Nálunk huzamosabb ideig nem volt ilyen gép. Bárki lőtte a képet, ez átrepülő volt. Az meg elég gyakori.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.09.21. 09:56:06

Az IHO-a írt szösszenetem. Nem túl szakmai, de nem is annak a közönségnek szól..

iho.hu/hir/megyunk-es-kihozunk-eprc-kurzus-magyarorszagon-150919

zord 2015.09.21. 12:50:30

@Levente B.:

Ők négy géppel nyomják, nemcsak szimbolikusan.

Zord

zord 2015.09.24. 18:28:20

@Levente B.:

Azt kell megérteni, hogy a magyar légierő fotós mindenkori lehetőségei többé kevésbé (különösen légi fotózás vonatkozásában) arányban vannak légierőnk erőtlenségével.
Ha ezen a gyakorlaton két fullos CSAR AW139H-val vennénk részt, elég jó eséllyel fotóztunk volna fedélzetről. Az, hogy néha állítólag beleberregett a munkába egy-egy magyar Minyó (mondjuk Szadam Huszein egyik öröksége) sajnos nem túl jól pozicionálja a díszes hazai fotós társaságot.
A lengyel szerintem minden alkalommal saját géppel repült. Marha nagy aduász egy gyakorlaton.

Zord

zord 2015.10.27. 09:16:00

Az eltűnt spanyol gép nem a Pápán jártak egyike, vagy ugyanattól az alakulattól volt?

www.moroccoworldnews.com/2015/10/171184/three-spanish-soldiers-still-missing-in-military-helicopter-crash/

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.10.27. 09:56:23

@zord:
A Spanyol gépek Madrid melletti 48. Ezred, 803. Századából jöttek, de ha Gran Canaria akkor minden bizonnyal a 46. Ezred, 802. Százada lesz.
süti beállítások módosítása