Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (72) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

TSP F-15-ösök Kecskeméten

2015.09.07. 09:43 | zord | 21 komment

A napokban több (a mai napig négy) amerikai F-15-ös érkezett Kecskemétre azok közül, melyek augusztus folyamán települtek át az Atlantic Resolve megerősítő intézkedéssorozat, illetve a Hadszíntéri Biztonsági Csomag (TSP) részeként Európába. Ha nem számítjuk az A-10-esek leszállás nélküli, augusztus 20-i budapesti erődemonstrációját, akkor ez az első eset, hogy egy magyar bázis érintetté vált ezekben. A különböző híradásokból úgy tűnik, hogy ezek a floridai és oregoni nemzeti gárdista gépek idejük legnagyobb részét az erdélyi aranyosgyéresi 71. légibázison töltik. Hogy a BAP-ra koncentráló, erőforrásaik túlnyomó részét lekötő feladat közepette a nyár elején két gépet vesztett kecskemétiek mit kezdenek a világ máig élenjáró A-A vadászgépeivel, azt rövidesen megláthatjuk, és remélhetőleg kiderül majd a keddi médiatudósításokból. Persze a településnek van egy olyan olvasata is, hogy éppen a szűk erőforrások jelentette helyi "lyukak" betömése is az F-15-ösök feladata. S ezen a gondolati úton tovább haladva bizony az egész "egyszázados harcászati légierő" koncepciónak nehezen nevezhető kényszermegoldása is gyorsan lelepleződik.

150907_ke_us_f-15_1.jpg

Négy sas a kecsói zónában.

150907_ke_us_f-15_2.jpg

 Először a floridai társulatnak támadt repülhetnékje. 1008. A típustól szokásos pálya feletti vízszintes gyorsítás után intenzív felvétel a kerítés előtt. Két felületek nélküli CATM-120, egy CATM-9X, és infracsapdával (piros) csurig töltött kazetták. Pótos nuku. Ezeknek az Aranysasoknak a hozzáférni engedett nyugati szakújságírók adatai szerint már AESA radarjaik vannak. Ennek a radomon semmi nyoma nem látszik, igaz, hogy például az F-15-ösnek soha nem is volt Pitot-csöve a burkolat hegyén, mint mondjuk az F-16-osnak.

150907_ke_us_f-15_3.jpg

Ezüstösen csillog a madár hasa a délelőtti fényben. Az irány 30-as.

150907_ke_us_f-15_13.jpg

A második gép már a kerítés előtt tekerte jobbra. Ezen a képen fej felett, oldalról...

150907_ke_us_f-15_4.jpg

Utánlövés. Az amerikaiak mai első, kétgépes sorát nem követte magyar partner.

150907_ke_us_f-15_5.jpg

1049. Már gurulnak is be a vendégek. 41 perc nem is rossz egy pótos nélküli, valószínűleg közelharcra koncentráló gyakorló vadászbevetéstől. Persze ehhez köpésnyire lévő légtér is kell.

150907_ke_gripen_6.jpg

Aztán jött egy felettébb érdekes Gripen-repülés. A 34-es két pótossal, két, szárny és kormányfelületek nélküli éles Sidewinderrel a törővégen, és egy hasonlóan megkopasztott éles AMRAAM-mal a bal külső szárny alatti tartón. Mivel egy AMRAAM kivételével ugyanolyan, mint a kitelepülési konfig, feltételezhetően itt is valami olyasminek lehetünk a szemtanúi...

150907_ke_gripen_7.jpg

...a jobb törővégi Sidewinder...

150907_ke_gripen_8.jpg

...illetve a bal szárny alatti AMRAAM közelről. Barna és sárga, ahogy kell.

150907_ke_gripen_9.jpg

Kumók, forszázs a kék égen.

150907_ke_gripen_10.jpg

És a különös függesztettségű Gripen mögött közel fél órával következett a 407-es "sötét" Ancsa...

150907_ke_gripen_11.jpg

...aztán a 406-os, alig öt percre rá.

150907_ke_us_f-15-mig-29_12.jpg

Persze van, amit nem lehet kihagyni. 17 év kihasználtság vs. legalább 29 év, és megy tovább. A másik meg megy a pusztulásba.

150908_ke_us_f-15_blog_14.jpg

Egy keddi kép. Nem Gripenekkel, egymással harcolnak az amerikaiak pont fölött.

150908_ke_us_f-15_blog_16.jpg

Leszáll az oregoniak "színes" vezérgépe, a 84-0031.

150908_ke_us_f-15_blog_17.jpg

 A floridaiaktól ezúttal továbbmenetelre is futotta. Jön be a futó. Mindkét itt lévő gépük 1986-os.

150908_ke_us_f-15_blog_19.jpg

A beton feletti gyorsítás után intenzív, sebességvesztő felvétellel és fordulóval irány a hosszúfal, ahol aztán majd ismét megy ki a futó a következő, immár full stop-os bejövetelhez.

150908_ke_us_f-15_blog_18.jpg

Meglepetésre a Rivoltóból hazatérő Török Csillagok is benéztek Kecskemétre.

Köszönet Kelének a keddi sajtónapon készült képekért:

150908_ke_us_f-15-mig-29_keie_20.jpg

Az oregoniak szürke gépe FY1985-ből való.

150908_ke_us_f-15-mig-29_keie_21.jpg

Az amerikai állomány néhány tagja a fotósoknak pózol. Itt vegyes társaságot látunk, de az ANG egységeknél jellemzően magasabb az átlagéletkor és a tapasztalat is az aktív csapatokkal összehasonlítva. A Golden Eagle technikával kombinálva ez mindenképpen élenjáró harci képességet jelent.

Zord

Címkék: 2015 Kecskemét F-15 TSP Atlantic Resolve

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr117766608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2015.09.07. 10:02:40

A kecsói F-15-ösökről innentől ide. Akik holnap bejuthatnak, minden linket szívesen veszek ITT.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.09.07. 11:40:18

Remélem sikerül eljutnom holnap Kecsora. A két amerikai ANG-s századból összeállított expedíciós egység, sem romániában, sem bolgároknál nem repült együtt - kivéve 1-2 fotósoknak PIAR-nak szoló bevetése kivül -a haza légierőkkel. Mindkét helyen a légirendészet gyakorlását jelölték meg feladazuknak, légi, földi és tengeri rávezetéssel. Ugyanakkor a Golden Eagle-k nagy valószínűséggel porszívozták az orosz gépek adatait, probálgatták a AESA lokátárokat.. Nos az Oregoni gépeknek van AESA-juk, tudtommal a florifaiaknak nincsenek. Hogy mit keresnek itt ez kérdés, mert légirendészeret, dogfigh-et gyakoorolhatnak Gripen ellen és (innen porzsívozni nem lehet szerintem ezekkel a gépekkel sem a szerb, szlobák, ukrán erők orosz gyártmányú cuccait. Hazánk légirendészetére szerintem van elég gépünk.. gyakorlásra már kevésbé..

Allesmor Obranna 2015.09.07. 13:22:44

Azon tűnődöm, hogy ezek az AESA radarok nem nehezebbek-e annyival, hogy a miattuk szükséges extra balansz súlyoknak láthatóvá kéne válniuk?
Úgy értem, hogy ha a radomon nincs külső jele az új radarnak, akkor vajon másutt van-e?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.09.07. 16:28:02

@Levente B.: Nem voltam ott érkezőn.. Kergetőztek a szlovák gépekkel... Mert egy áthúzás és landing után a statik helyen nem kapcsolhatták be a lokátort..

OM617.912 2015.09.07. 19:33:12

lesz holnap repülés is vag ycsak statik ahogy az amiktól megszoktuk?

KGyST · http://repules.tumblr.com 2015.09.07. 19:37:18

Fölteszem, a Pitot-csőnek nincs köze az AESA-hoz (nem zavarja jobban, mint a hagyományos lokátorantennát), csak "időbeli egybeesés" a hiánya.

Allesmor Obranna 2015.09.07. 21:13:57

@KGyST: Van köze, nagyon is. A PESA rendszerűeknek se használ, de az oroszok se a MiG-31-esről, se a Szu-30-asokról nem tudták leváltani.
Ezt csak a Szu-35Sz-nél kezdték, de komoly macera volt az ezzel járó alternatív megoldást készre fejleszteni.
Nem véletlen, hogy a korábbi hasonló próbálkozásuk a korábbi Szu-35-össel, vagyis a Szu-27M-el nem is terjedt el, egészen a közelmúltig.
Pedig itt is csak PESA rendszer van.
A PAK-FA AESA radarjánál már egyátalán nincs Pitot-cső az orrkúpon.

zord 2015.09.07. 21:23:20

@OM617.912:

Sima kiképzési repülés lesz. Ez nem repnap, hogy ne repüljenek. Idő jó lesz, érdemes kimenni szerintem.

Zord

zord 2015.09.08. 23:05:23

Frissítés hegyek! Csak tessék!

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2015.09.09. 23:20:33

@Allesmor Obranna:
Ezzel most nagyon furcsát válaszoltál, tényleg nem értem. A radarok működése megegyező, a PESA és az AESA ilyen szempontból elvben tök ugyanaz, eltekintve az AESA nagyobb rugalmasságától, nem?

ms07 (törölt) 2015.09.09. 23:24:38

Elvileg mától van légiharc a Griffek ellen, látta valaki?

Open Skies 2015.09.10. 00:00:31

@stonefort2: Aranyosgyéresen jobbak voltak a lehetőségek...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.09.10. 08:40:44

Bulgáriában még jobbak. Gyakorlatilag a guruloőt mellett a betontól 30cm-re fotózhattuk a felkészítés alatt álló és guruló gépeket, a felszállásoknak, landolásnál, pedig kb. 10 méterre a betontól. Hát olyan 100 mm-el volt a fel és leszállás, és kisobi a gurulás.. (illetve részletfotókhóz nagyobb obi..

jetbirds.gportal.hu/gindex.php?pg=36628076&gid=2955625

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.09.10. 08:42:36

Ja a képek sokkal jobb minőségűek, és méretűek, csak az magazinnak van fenntartva...

zord 2015.09.10. 16:19:02

Ugyan én három nap voltam lenn a héten, de sikerült jókat nyomatni. Igyekszem pár tegnapit ma feltenni.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.09.11. 10:31:05

Ha így folytatja Tamás a sorozatát, ahogy eddig, egyszer még a "betonra szarok" fényképezőgépek előtt..
Annyi pozitív kicsengése van írásainak, hogy ez egyedi szerintem a magyar médiában,

zord 2015.09.11. 13:36:08

@Kelepisti: na! Szerintem neutrális szakmai.

Zord
süti beállítások módosítása