Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

SzURN-t ért HARM-találat is lehet egy MiG-29-es pilóta végzete

2015.04.01. 01:15 | zord | 15 komment

A sors néha furcsa fordulatokat tartogat a repülőkatona számára. Ljubisa Velicskovics vezérőrnagy (posztumusz vezérezredes) a jugoszláv erők legmagasabb rendfokozatú és beosztású hősi halottja volt az 1999-es légi háború idején. Az F-84 és F-86, majd MiG-21, végül MiG-29 típusokat repülő vadászpilótát azonban nem gépben ülve érte a halál, hanem a 310. Önjáró Légvédelmi Rakétaezred (Kragujevác) egyik Kub-ütegét ellenőrizte június 1-én éjszaka a Pancsova melletti Omoljica község határában, amikor a komplexum SzURN (szerbül RStON) felderítő és rávezető állomása HARM-találatot kapott. Ugyanott elesett Bozsidar Pejcsics ezredes és Szvetomir Trifunovics őrnagy (ütegparancsnok) is. A tábornok nyughelye szülőfaluja, a Pozsarevác melletti Crljenac temetőjében található.

150329_szerbia_2.jpg

A szerb sírok mindegyikén található kép az elhunytról, s ezt sokszor egészíti ki egy személyes attribútum, így Velicskovics esetében egy MiG-29-es ábrázolás is

150329_szerbia_1.jpg

A 53 évesen elesett tábornok sírja mellett található édesanyjáé, aki négy évvel élte túl, és 2003-ban hunyt el 78 évesen...

150329_szerbia_3.jpg

...az ő gravírozott képmása sírkövének a hátoldaláról nézi és szólítja meg pilóta fiát...

Zord

Címkék: 1999 mig 29 harm Kub Velickovic

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr837325286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2015.04.06. 13:40:07

@Open Skies:

Hát még ha elmentek volna oda, saját fotókat készítettek volna, és egyáltalán, utána néznek volna a dolognak, s azt minimálisan elvárható szintű terminológiát használva megírták volna :-)))

Zord

Hpasp 2015.04.10. 21:12:58

Fordítottam, kiegészítettem, felraktam ide:
(ha nincs ellenedre)
simhq.com/forum/ubbthreads.php/topics/4104406/Re:_SA-6_Gainful#Post4104406

David Bowman 2015.04.13. 15:46:56

Semmit sem ér egy ilyen légelhárító üteg saját közeli légvédelem nélkül. Olyan kell, ami biztosan lelövöldözi a bamba bombákat, és a rakétákat is. Miért most kell erre rájönni? Mióta megcsinálták az első HARM rakétát, ez nyilvánvaló.

Hpasp 2015.04.13. 16:26:38

@David Bowman: Osztály üzelőállására Mach2 körül érkező kisméretű rakéta eltalálása nem triviális.
(Silka is csak Mach1,5-ig hatásos)

Persze az újabb (értsd 1980 utáni) többcsatornás rendszerek már koncepció szerint lelövöldözik a REL-eket, kikapcsolás helyett.

zord 2015.04.13. 17:23:10

@David Bowman: @Hpasp:

Meg azért 1999-ben is az EMCON-nak és a megtévesztő sugárzóknak köszönhetően ezer fölötti HARM-indítás áll szemben hány találattal is?
Csak a 250/3 környékén húsz fölötti HARM pukkant úgy, hogy az osztálynak (a célnak) kutya baja sem lett.
A világ megy előre, de persze a dolgok attól is függnek, hogy kivel állsz szemben. Ilyen mennyiségű REL-t nem sokan képesek elvesztegetni. Mondjuk a NATO-n kívül senki.

Zord

David Bowman 2015.04.13. 20:03:01

@zord: Kilőtték az összes telepített radart. A mozgókkal meg nem találtak el semmit. Így olvastam.
Ezért keveslem azt a párszáz Pancírt, amit az oroszok gyártanak.

zord 2015.08.11. 21:10:27

Jugó újságírók 1998-ban Avianóban. Ha nem ismernétek:

www.youtube.com/watch?v=VZQvfxO7NvM

Zord

Liverbird 2015.08.12. 00:39:27

@zord: Hehe, 29:50-nél ha jól látom, Goldfein gépe.

Amúgy meg tiszta idiótaság, hogy mindenkit a fociról kérdeztek. Tudom, hogy vb, de akkor is...

zord 2015.08.12. 15:11:22

@Liverbird:

Mondjuk sok esélye, hogy annál a BS-nél bárki többet mondott volna nekik, mint amit a főnökök, így Short előadtak, nem volt.

Ez az út olyan volt, minthogy a kopasz verőlegény elvisz a nagy dzsipjével a kacsalábon forgó palotájába és megmutatja azokat a baseball-ütőket, amivel szét fogja verni a fejedet. Kérdezni, beszélgetni lehet, de a dolog már el van döntve. A követelést, hogy elkaphassa a feleségedet és elszakítsa a gyermekedet, úgysem fogod teljesíteni.

Épp most olvasom a különböző tanulmányokat a művelet tervezési folyamatáról. 1998 márciusában elkezdődött.

Zord

David Bowman 2015.08.25. 13:06:59

@zord: Hát, a wiki ezt írja:
The Yugoslav Air Defence had twenty-two SA-6 batteries. Using shoot and scoot tactics, the self-propelled ground system demonstrated a good surviability with only three radars lost in the face of nearly four-hundred AGM-88 shots, but the system proved to be very ineffective having fired 477 missiles without a single success, at the same time. As comparison the fixed SA-2 and SA-3 sites demonstrated a similar low rate success, but suffered losses to around 66 to 80 percent.[26]

David Bowman 2015.08.25. 13:09:10

Mármint hogy a KUBokat nem nagyon tudták kilőni, de ők sem lőttek le semmit.
A Nyevákat halomra bombázták, de azok legalább bevittek pár találatot.

zord 2015.08.25. 17:39:30

@David Bowman:

Teljesen rossz forrás a [26] . Jóval kevesebb rakétával voltak jórészt eredménytelenek. Két pilóta nélküli gépet igazoltak nekik, még nem sikerült kiderítenem a típust, de az újvidéki ezred volt.

Zord
süti beállítások módosítása