Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Saab-ajánlatok Budapesten

2015.03.12. 13:54 | zord | 14 komment

Vérszagra gyűl az éjji vad – minden pejoratív felhang nélkül ez jut a LégierőBlogger eszébe, amikor a folyamatban lévő-beígért védelmi büdzséemelés, kilátásba helyezett beszerzések kapcsán tapasztalható fokozott védelmi ipari érdeklődésről van szó Magyarország irányába. Tévedés ne essék, sosem leszünk jelentős piac, és minden jel arra mutat, hogy a beígért emelési mérték nem, illetve nem hatékonyan fog realizálódni (nem tud). De lesznek üzletek, még akkor is, ha a honvédségi működés alulfinanszírozottságának problémáját közben (továbbra sem) fogják megoldani, s a humán erőforrás elvárható anyagi megbecsülését, s ezzel megtartását sem. Lehet, hogy túlzásnak tűnik ez a bevezető, és talán illetlen is, amikor egy konkrét cég budapesti prezentációjáról van szó, de véleményem szerint alapozásként mindenképpen ideillő. Kedden régi ismerősünk, a Gripent gyártó Saab vállalatcsoport házalt a nyilvánosságnál azokkal a légi-földi ajánlataival, melyek Magyarországon is érdeklődésre tarthatnak számot. Igen dicséretes ez a mozgolódás.

150310_bp_saab_1.jpg

A V4 települő-réskitöltő radarprojekt ugyan befuccsolt, de a követelmény maradt. A piacon van opció bőven a Saab pedig épp tavaly rukkolt elő meglévő radarportfoliójának felújításával, illetve kibővítésével részben GaN AESA alapon. Bár a HM transzparenciája ebben a kérdésben kb. arra korlátozódik, hogy négy radarról van szó, azért a kérdést ez alapján is lehet pár gondolattal kommentálni. 1. célszerű lenne az Arzenál (C2) illetve a Currus, Rába (hazai járműplatform-integráció) bevonása. 2. jó lenne tisztázni, hogy mi a rt és a lérak radarmegoldás közötti reláció, és biztosítható-e az a "standardizáció", ami ma az Szt-68/P-18 combóval megvalósul. 3. a modern centiméteres (AESA) FAR települő/célmegjelölő lokátorok beszerzése nem pótolja az Szt-68/P-18 kombinációt, csak magasabb harcászati-technikai színvonalon az Szt-t; a méteres komponens megtartása/fejlesztése/új beszerzése nélkül képességvesztés következik be, ami a fenyegetettség trendek figyelembe vételével különösen jelentősnek ígérkezik. Az új (AESA) FAR települő/célmegjelölő lokátoroknak MINIMUM a P-18H partnert biztosítani kell.

150310_bp_saab_5.jpg

A nagyszerű NATO-integrációval/technikai modernizációval a magyar légi vezetés-irányítás elvesztette redundanciájának nagy részét, és magától értetődő (paradox módon technikai kényszerből is fakadó) decentralizáltságát. Ez mind kiképzési, mind harci képességi szempontból visszalépést jelentett. A tetszőleges Link 16 hálózat és a saját szenzorinformációk közötti fúziót megvalósító 9AIR COMPACT C2 egy lehetséges módozata annak, hogy valamit visszanyerjünk ebből az elveszett képességből, nemzeti hatáskörben, egyben szem előtt tartva a NATO-interoperabilitás szempontjait. A változó közeggel, az országvédelem előtérbe kerülésével itt lenne az ideje feladni végre a kilencvenes évek "történelem vége" hangulatú dogmáit, és az "integráció akár harci képességvesztés árán is" hozzáállást felcserélni a "harci képességfenntartás-fejlesztés az interoperabilitás lehető legmagasabb szintű biztosítása mellett" elképzelésre.

150310_bp_saab_6.jpg

A helikopterbeszerzés komolyságát alapvetően meghatározza, hogy a honvédség katonai gépet kap-e, vagy annak hazudott civilt. Ennek a kérdéskörnek a része a korszerű önvédelmi rendszer, mely nélkül NINCS forgószárnyas képesség a harcmezőn a hetvenes évek eleje (a MANPADS-proliferáció kezdete) óta. Amellett, hogy a Saab IDAS sikeres és elterjedt megoldás, mellette szóló érv a Gripen kapcsán kiépített hazai EW-infrastruktúra (humán) erőforrásainak hatékony felhasználhatósága, (standardizációja), beleértve a versenytársakkal szembeni előnyöket (technikai hozzáférhetőség).  

150310_bp_saab_7.jpg

Ed 20. Igazából no comment, mert magától értetődik. A Gripen 2026-is sem állhat meg.

150310_bp_saab_8.jpg

A PS 05/A modernizációja (természetesen non-AESA). Magyar szempontból kiemelném a Meteor-integrációt. Persze érdekes a kis magasságú célokkal szembeni képességnövekedés és az NCTR esetében a "better" kifejezés is, ami arra utal, hogy már most is van.

150310_bp_saab_4.jpg

Most pedig szááljunk le a földre! Bár svéd termékről van szó, a KM amerikanizációjának részeként egy ideje nyílt titok, hogy a Carl Gustaf beszerzése téma idehaza. De teljesen mindegy, hogy miért, jó és flexibilis fegyverről van szó, mely az RPG-7 feladatrendszerét magasabb szinten és kibővítve képes ellátni. A kérdés csak az, hogy ahhoz képest mennyiért, azaz milyen a költségnövekedés és a képességnövekedés viszonya.

150310_bp_saab_3.jpg

Az M3-as fegyvert és (inert) lőszereit a közönség kézbe is vehette.

150310_bp_saab_2.jpg

Jóformán ugyanaz, de a prezentációból.

Zord

Címkék: prezentáció radar bemutató beszerzés link 16 hadiipar Budapest Saab tűztámogatás Giraffe páncéltörő Carl Gustaf

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr197262253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jaktfalken · https://flygvapnet.blog.hu/ 2015.03.12. 19:34:43

Már nem mennék vissza a korábbi Gripen E bejegyzéshez, úgyhogy ide rakom a legfrissebb ezzel kapcsolatos hírt, ha nem gond.

Megjelent az első kép az első Gripen E összeszereléséről:

www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3892387.ece

Nincs sok újdonság a cikkben a fentihez képest, ismét megerősítik, hogy a korábbi C/D verzió gyártását is fenntartják, melyet a vevői igényekhez tudnak tudnak alakítani, és folyik ezen változatoknak a jelenlegi legmodernebb MS 20-asra (Ed 20) való fejlesztése.
A Gripen NG eddig 315 felszállást és 281 repórát teljesített, és az E programja a tervek szerint halad, a "roll out" 2016-r várható, bár korábban 2015 végére tették az első repülést.
A Saab vezetése tervezi, hogy regionális Gripen központokat "hub"-okat hoz létre, mely a régiós Gripen-karbantartásokért lesznek felelősek.

Samoth

wape 2015.03.12. 21:58:59

Hát a felét sem értem annak, amit írsz, de ez az én hibám :)
Az első kérdésem, az lenne, hogy mi volt az a "V4 települő-réskitöltő radarprojekt" és mi az a "követelmény" ami maradt?
wp

zord 2015.03.12. 23:43:00

@wape:

Együtt akartak beszerezni, persze kútba esett a dolog. Ettől még kellene új radar, bár most, hogy az ukránok ilyen nagy barátaink, még biztos lehetne húzni az Szt-t tovább, gond nélkül.

Zord

wape 2015.03.12. 23:45:34

@zord: Csak én maradtam le erről a közös beszerzési tervről vagy csak nem nagyon kommunikáltak róla?
wp

Rommel28 2015.03.12. 23:46:07

Az oroszokon kívül gyárt még valaki méteres radart, aki ráadásul EU, NATO tag?

zord 2015.03.13. 07:21:17

@Rommel28:

Tudtommal nem, de kutatgatnak többen, és a lengyelek bizonyosan készülnek rá, ez a P-18PL, ami a neve ellenére teljesen új, Nyebo-szerű aktív antennarácsos cucc. Végülis ide lehet sorolni az ukrán Aerotechnika litván cégét a LiTak-Takot is mert az Amber-1800 új cucc.
Ami a korszerűsítést illeti, csinált-csinál az Arzenál, meg a cseheknél a Retia. Szerintem más is, de azokról konkrétumot nem tudni.

Zord

zord 2015.03.17. 15:02:45

A diplomáciai kakaskodás ellenére svéd-szaúdi rakétaüzlet áll a küszöbön "Bill 2":

www.defense-aerospace.com/article-view/release/161907/saab-close-to-sale-of-bill-2-missile-to-saudi.html

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.03.17. 21:14:56

iho.hu/hir/carl-gustavval-az-eroditett-helyek-ellen-150317

nem a reklám helye... viszont voltuk néhányan, de sehol sem láttam megjelenéseket...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.03.17. 21:17:19

Elég sok kifejezés pongyola, eredtileg nem így írtam le, de az IHO-s kolléga (M.P. sajnos egy hétig nincs most) kivett illetve átírt néhány mondatot..

Liverbird 2015.03.17. 21:47:29

@Kelepisti: Nem arról volt szó, hogy lesz talán nálunk is pirofórikus infracsapda?

Bár a kérdés inkább Zordnak szól, ő írt róla itt:
legiero.blog.hu/2009/06/19/egy_ket_magyar_parizsban

Ezek szerint tényleg nem volt elég megbízhatóak, vagy nem is tárgyaltunk a dologról...

zord 2015.03.17. 21:59:23

@Liverbird: a cikkem 2009-es, azóta behatóbban nem foglalkoztam a témával. Jó lenne tudni, hogy lett-e BOL IR-ünk, de kissé hezitálok azon, hogy leírnám-e.

Zord

Jaktfalken · https://flygvapnet.blog.hu/ 2015.06.03. 18:26:01

A Saab és az Ericsson összefog a Gallium-Nitride (GaN) technológia további kutatására. Az új technológia a Gripenen, a radar antennájánál 2020 után jelenhet meg (ha jól tudom most még csak az EW szenzorokban van). Gondolom a költségeknek mindenképpen jót tesz, ha elterjed kereskedelmi forgalomban is (5g mobiltechnológiában).

www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3912857.ece

zord 2015.06.03. 19:47:57

@Jaktfalken:

Ez azért is érdekes, mert az Ericcson mikrohullámú részlegét már megette a Saab, ezelőtt jó pár évvel. Még a végén megeszik a maradékot is....

Zord
süti beállítások módosítása