Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Idén először tankolnak a levegőben a pumafejes magyar Gripenek

2015.01.04. 01:33 | zord | 83 komment

A Visegrádi Négyek Európai Uniós Harccsoportjának Közeli Légi Támogatását (V4 EUBG CAS) a 2016 első félévében esedékes készültségi időszak alatt biztosító magyar gripenes közösség számára követelmény a légi utántölthetőség (AAR) képessége is. Hogy a 2015 második felében esedékes ellenőrzések, egybekovácsoló gyakorlatok idejére a kontingens pilótái már rendelkezzenek a szükséges jogosítással, a nyár folyamán sor kerül a kijelölt hajózóállomány tagjainak kiképzésére. Bár korábban már nem egyszer volt példa arra, hogy magyar pilóta ült légi utántöltést végrehajtó kétüléses gépben (először a nyugati vadászgépek tesztelése idején, a Rácz-Varga páros, sőt, pár éve az akkori kecskeméti bázisparancsnok Kilián tábornok úr is, már Gripennel) most első ízben kerül sor magyar pilóták magyar repülőgéppel történő ezirányú kiképzésére, ami valós katonai képességet eredményez majd.

150104_gripenhu_aar_1.jpg

Ilyen lesz. Cseh Gripen tölt a 2012-es NATO-napok alkalmával egy francia KC-135FR-ből Ostrava felett.

A végrehajtás mikéntjét illetően az európai erőforrások szűkössége miatt természetesen van némi bizonytalanság, de alighanem a 2003-as Gripen-szerződésmódosításban foglaltakra tekintettel magyar-svéd keretben kerül sor a kiképzésre. Ez valószínűsíthetően azt jelenti, hogy az egyszem Flygvapen C-130 tanker lesz majd a magyar vadászok partnere, akiket svéd oktatók segítenek majd. A légi utántöltési kiképzés általánosságban nem egyszerű feladat, a Gripen típus esetében a teleszkopikus fogadócső (tervezési kényszerből fakadóan) enyhén szólva nem optimális elhelyezése bonyolítja azt. A probléma lényege, hogy a fogadócső feje, amit a tanker kosarába kell manőverezni, kívül van az előrenéző pilóta látómezején, enyhén a 3-9 óra vonala mögött, balra magasan.

150104_gripenhu_aar_5.jpg

A magyar légi utántöltési kiképzés valószínű tankerje, a svéd légierő egyszem átalakított Herculese. Ez a fotó 2011 májusában készült a szicíliai Sigonellán, amikor a jószág Líbia fölé felderítőbevetésre járó Gripeneket tankolt.

Ha a svéd gép nem állna rendelkezésre, más európai tanker is szóba jöhet, így a Luftwaffe A310 MRTT-je, francia KC-135FR, olasz KC-767, de végső soron amerikai KC-135R is.

150104_gripenhu_aar_6.jpg

Az egyik alternatíva a Luftwaffe A310MRTT-je.

Hogy miért van szükség a CAS-hoz légi utántöltésre? Mint azt a modern idők nyugati légi hadműveleteinek tapasztalatai mutatják, a kijelölt erők harcba vetésére az esetek nagy részében légi őrjáratozásból kerül sor. Ez biztosítja a legrövidebb reakcióidőt, hiszen a CAS sokszor nem tervezhető módon, a szárazföldi erők harca során  felmerülő tűztámogatási igényekre válaszul kerül végrehajtásra. Mivel a nagysebességű harci gépek egyszeri feltöltéssel, releváns hatósugáron, releváns fegyverzettel legfeljebb ha egy-másfél órát ha tudnak őrjáratozni, a huzamosabb idejű lefedettséghez nagyszámú bevetésre és repülőgépre volna szükség. Ez az erőforrásigény csökkenthető igen nagy mértékben, ha a repülőgépek bevetésének időtartamát légi utántöltés(ekk)el többszörösére növelik. Persze ehhez meg tankerekre van szükség, ami nem olcsó mulatság.

150104_gripenhu_aar_3.jpg

A magyar Gripenek tankolócsöveit már nem egyszer tették közszemlére.

Meg kell még említeni, hogy ugyan nem követelmény, de a 2015 utolsó négy hónapjában esedékes baltikumi települt légtérvédelmi készültségi szolgálat (BAP, Siauliai légibázis, Litvánia) ellátásában is rugalmasságot biztosíthat olyan hajózók jelenléte, akik rendelkeznek AAR-jogosítással. A légi helyzet (értsd: nagyobb orosz kirajzás) függvényében ugyanis szükségessé válhat itt is az őrjáratozási időtartam meghosszabbítása.

150104_gripenhu_aar_2s.jpg

Az első fotók nyitott tankolócsöves magyar Gripenekről 2006 március 16-án készültek Linköping felett, röviddel az első gépek Magyarországra kerülése előtt. Lassan őröltek a malmok, de a V4 EUBG felajánlás nem lett volna lehetséges enélkül a technikai lehetőség nélkül.

Végezetül lehetetlen kihagyni a magas labdát, és utalni arra, hogy a magyar utántöltési képesség pont a Fidesz-kormány szövetségi vállalása nyomán válik valóra. Mint ismert, a szocialisták 2003-as szerződésmódosítása idején (JAS 39A/B helyett AAR-ra alkalmassá tett EBS HU), még ellenzékből a Fidesz egyre csak azt feszegette, hogy "minek az a légi utántöltés?" Ha idehaza meg is lennénk nélküle, a történések most igazolják, hogy ami benne van a gépben, az később még jól jöhet...egy újabb eset, amikor a védelmi döntéshozatal következményei sokkal később (jelen esetben 12 évvel meghozataluk után) válnak relevánssá. Komoly tanulság ez most, amikor (reményeink szerint) jelentős beszerzések előtt áll a Honvédség. Egy 30-40 éves rendszerben tartásra beszerzett eszköz, fegyverrendszer, platform jellemzőinél, potenciáljánál nem lehet csak a jelen (múlt) követelményeiből kiindulni, de figyelembe kell venni ma még feleslegesnek tűnő képességeket is.

Zord

Címkék: légi utántöltés Gripen Magyar Honvédség AAR V4 EUBG CAS

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr277039105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.01.04. 21:18:38

Ha már Magyar Gripen. Idén lesz, hogy 25 éve vette fel a kecskeméti bázis Szentgyörgyi Dezső nevét, és 10 éve lesz, hogy az első Magyar Gripen a levegőbe emelkedett Svédországban.

Némi Cseh vonal...10 éve lesz idén, hogy a csehek első NATO országként üzemelni kezdték a típust és a cáslavi bázison lévő alakulat idén lesz 20 éves - jogelőddel együtt.

Utólag is BÚÉK, csak ma értem haza vidékről :)

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.01.04. 21:27:02

Kimaradt...Svédországban az F7 Såtenäs légibázis idén lesz 75 éves. 1997-ben első ezredként lett Gripenekkel felszerelve. Ha jól tudom itt van a külföldi pilóták képzése. Idén július 4-re nyílt napot szerveznek az évfordulóra, ha érdekel. Biztos lesz valami repülés is, és talán részünkről delegáció?

Open Skies 2015.01.05. 04:03:44

Én csak akkor megyek idén svédbe ha lesz valahol Tunnan és/vagy Lansen is. A jelenlegi hírek szerint viszont kevés a pénz a régi svéd gépek üzembentartására, így csak a Viggen és a Draken repül idén is.

samoth 2015.01.05. 09:43:08

@Open Skies: Ha már a Tunnan szóba került, épp most írtam róla:

flygvapnet.blog.hu/2015/01/04/saab_j_29_tunnan

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.01.05. 11:27:21

@Open Skies: Én meg éppen a Tunant és a Lansent hajtom, már évek óta, hogy 1x végre a levegőben is elkaphassam. :-((

Viszont a Yeoviltoni RNAS repülőnapon valószínüleg repülni fog a korhű festéssel ellátott 801. repülőszázad emblémáivel az a SEA VIXEN, ami az undorító redbull színeket viselte. Ráadásul egy hétvégn lesz Duxforddal, és oda meg áthoznak az újvilágból egy Bf-109E-t (amiből repülőképes 2 van a világon), valamint az újjáépített Blenheim kétmotoros gyorsbombázó is repülni fog. (ha nem törik össze egyik gépet sem)..

Egyébként dátum szerint a következő hétvége Yeovilton és Duxford után Fairford és Shuttlework (I.vh-s gépek)..

A Fairfordiak remélik az F-35-öt, viszont tavasszal lesz a rolloutja Olaszországban az "euró"Lightningn II-nek, és van kontakt - már mutatott képeket Cameriből a félkész gépről -
tehát lehet, hogy ott előbb látom majd...

Zordabb 2015.01.05. 15:59:19

@Kelepisti:

Mindenki ra van izgulva az F35-re, szvsz pontosan amiatt, hogy mindenre akarjak hasznalni, semmire sem igazan jo. Vagyis erre is jo egy kicsit, meg arra is jo egy kicsit, csak mivel sok esetben ket ellentetes dolgot probalnak meg osszehozni egy gepben, igy a feladatspecifikus gepek agyonverik az adott teruleten. Arrol nem is beszelve, hogy horror az ara. Egy kicsit olyan mar szamomra, mint a A400. Tudjuk hogy szar, de ha mar mi csinaltuk, akkor hasznaljuk, kerul amibe kerul.A nemetek is rendeltek egy csomo A400-at feleslegesen, most meg probaljak eladni a reporakat, amiket nem tudnak kihasznalni....

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.01.05. 16:18:46

Én nem vagyok ráizgulva. Viszont repüléstörténeti dolog. Ha meg résztvehetnék a rollout-on az nekem és a HT-nak is jó lenne. A villám2-öt meg is fogjuk unni, annyit fogjuk látni még életünkben, bár én a Mig-29/F-16/Mirage2000 nemzedékhez tartozom. :-)..
Az A400 tipikusan a hazai (európai) repgyártás hibás koncepció által tévesen pozicionált, tervezett katonai repülőgépe. Azért majd ha kikopnak a C-160 Transall-ok akkor szükség lesz rájuk. Márpedig fut az üzemóra az egyébként kiváló konstrukciójú gépeknél. (amelyet sokan lekezelnek, mert kétmotoros, turboprop stb. de igazából, egy nagy hatótávolságú és kiváló repülési tulajdonású gép.

zord 2015.01.06. 13:14:57

Akkor esetleg vissza a légi tankoláshoz...

Zord

zord 2015.01.06. 16:06:33

Magyar légi tankolás? Senki?

Zord

Hollywood 2015.01.06. 16:21:09

@zord:

Ehhez nem lehet sokat hozzátenni.
Csak bizakodni lehet hogy egy ténylegesen megvalosúlt képessége lesz a Magyar Légierőnek és nem hall el rövid időn belül.

(off: a Dongó századról van valami friss, fejlemény.Arról volt szó egy nyilatkozatban hogy felélesztik öket.Ez most hol tart.Esetleg kapnak vmi technikát vagy csak szimulátorban gyakorolhatnak, esetleg pár órát a Pumák gépein?

zord 2015.01.06. 16:46:22

@Hollywood:

Léteznek már jó ideje. Ott vannak a "fiatalok", átképzés előtt, alatt. Még a hivatalos átképzés előtt kapnak szimulátort, valós repülést lehetőségek függvényében. Nem tudom, hogy hogy áll ez a sor, mert NFTC új termelés már nincs, csak frissítés egy ideje.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.01.06. 19:28:03

Légitankolás: majd ha közelebbit is tudunk róla. Még mindig nem derült ki, hogy milyen típussal és hol lesz a kiképzés. A svéd "KC-130" viszonylag lassú típus és nem valószínű, hogy a CAS-hoz is ilyen típusról kéne utántölteni. A legokosabb megoldás a Luftwaffe Airbusról lehetne, hiszen a Franciák is lassan kivonásra ítélik a KC-135-ötös gépeket, ami aztán csak az Usákok repülnek majd Európában. A B-767-es olasz sem lenne rossz választás, a brit voyagereknek még "érni'" kell.
Ha a svéd gép lesz, remélem láthatók róla magyar vagy svéd tankolást :)

Batkaa 2015.01.07. 01:47:00

Most ugyan nem tudom, hol tartanak a britek, de csak érdekesek voltak azok a kivont C-130-asok, köztük egy tankolásra átalakított példány...
Elfért volna, elférne idehaza és akkor járhattak volna ide is a csehek...

zord 2015.01.07. 09:37:48

@Kelepisti:

Olvasd fönn. A legvalószínűbb a svéd gép, hogy úgy mondjam, a terv az.

@Batkaa:

Késő bánat, eb gondolat. Egy tanker céget se lenne rossz berhelni a térségbe ex -USN S-3-asokkal...

Zord

Zordabb 2015.01.07. 12:33:07

@zord:

Akkor vissza a AAR-hoz :)

Ha a HAW gepei is magyarnak szamitanak, akkor magyar hajozo eleg gyakran hajt vegre :)

En inkabb a hol-ra lennek kivancsi, sajnos a magyar legter szerkezete eleg szar, csak a TRA32A-ban es a TRA32B-ban lehet vegrehajtani, azok meg FL245-on kezdodnek, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy FL260-on van az utantoltes. Nem veletlen hogy a HAW gepei is Nemetorszagba illetve UK-be jarnak heti rendszeresseggel utantoltest gyakorolni...

A TRA32 egyszer volt megprobalva, a hajozok nem estek tole hasra. Durvabban megfogalmazva szarnak neveztek, foleg a magassagi korlatozas miatt.

Zord. Gripen hajozoval beszeltem ma, nekik meg lovesuk sincs hogy kivel gyakorolnak majd. Igaz ok nyar kozepet celoztak meg.

zord 2015.01.07. 13:03:33

@Zordabb:

Mondjuk kétüléses gépet írtam, és a kontextus is vadászgépes, de különben igazad van!

Én sem álmodtam a fentieket. A 2003-as szerződésmódosításban benne van, ha jól tudom öt magyar hajózó AAR-kiképzése. Hogy ezzel mi történt, nem tudom, de ebből származik, hogy a svéd oktatók mellett svéd lesz a tanker is.

Az említett légtérszerkezettel ez kétségtelenül problémásnak hangzik, ugyanis valahogy nehezen tudom elképzelni FL150-200 felett a Herky tankolást. Valahogy az az érzésem, hogy fölfelé menet a két envelop átfedése kb. ebben a sávban szűnik meg. Lehet, hogy rosszul gondolom. Persze ez sok minden függvénye lehet, leginkább a Gripen aktuális tömege, és az adott magasságban ahhoz tartozó Vmin.

Zord

Zordabb 2015.01.07. 13:35:07

@zord:

persze az elso reszt inkabb csak poenosnak szantam, hiszen a Gripenekrol beszelunk, inkabb a legterszerkezet miatt vannak problemaim.
Azota ma beszeltek a Legugyi Hivatallal, es a Dry Hookup-ra azt mondtak, hogy milvel nem tenyleges AR igy lehet csinalni barmelyik TRA-ban. Mondjuk azt nem tudom, hogy a Gripen-el mit es hogyan szeretnenek gyakorolni. Nekunk eleg a Dry Hookup a pilotak jartassaganak fenntartasahoz.

Ugyhogy lehet hogy hamarosan ujra lesz C17-es utantoltesi gyakorlat Magyarorszag felett.

2015.01.07. 15:29:31

airbase.blog.hu/2014/11/24/evrol_evre_feladatrol_feladatra?token=285f1a1405ba727b34427dcb1e32285d

Ugrik Csaba interjú, itt pl azt mondja, hogy svéd oktatókkal, Airbusból tankolva, legalábis ez a cél.. Plusz más egyébről is van érdekes infó

Hollywood 2015.01.07. 21:50:41

@zord: @ms07:

Erre a cikkre gondoltam.

Mindegy hogy milyen géppel gyakorolják az utántöltést a Gripen pilóták?Utána bármelyikből vételezhetnek kerozint?

zord 2015.01.08. 01:01:04

@Hollywood:

Úgy tudom igen. Ha utána a megfelelő időközönként megvan a szükséges csatlakozásszám, akkor megmarad a papír, és ez nem típusfüggő.

Zord

Zordabb 2015.01.08. 07:34:06

@zord:

pontosan emiatt irtam en is, hogy nem tudom, hogy mit szeretnenek gyakorolni. A jartassag fenntartasahoz elegendo mar a Dry Hookup is.

A tipus kerdesnek meg majd utanajarok.

zord 2015.01.08. 09:19:42

Ha "reptechnikailag" nézzük, akkor a legkényesebb rész a kosárba találás a töltőcsővel. Ehhez nem kell keró.
Ugyanakkor éppen a fentebb latolgatott magasság függvényében, a felvett keró miatti elnehezülés is jelentős faktor tud lenni AAR közben. Ahogy nő a tömeg, megy előre a gázkar is. De meddig? Még a 16-osok is (különösen a nehéz, de a családon belül relatíve gyengébb PW hajtóműves Block 42-esek) megpakolva, fegyverrel, pótossal sokszor küzdöttek a kiadott >FL220 feletti orbitok esetén a 135-ösök mögött. Volt hogy kellett a minimálfáklya a pozíciótartáshoz, ami nem éppen optimális. Ezzel persze nem voltak egyedül, ez bizonyos körülmények között más (értelemszerűen még gyengébb) típusnál is előfordul(t).

Hogy mondjuk három pótossal, két GBU-12-vel, két Sidewinderrel, Liteninggel a mi Gripenjeink (ez mondjuk egy maxos CAS-konfiguráció) mit tudnak, nem tudom. Az mondjuk szinte biztos, hogy a kihegyezett repülések terén (értsd: kis sebesség, nagyobb magasság) mind az elrendezés, mind az ebből fakadó alacsonyabb felületi terhelés, mind a korszerűbb vezérlőrendszer miatt a gép jobban teljesít ebben a helyzetben a 16-osnál. Ugyanakkor a hajtómű relatíve gyengébb, és a tolóerő-tömeg arány (jóval) alacsonyabb.
Mindez persze legfeljebb "edukált hasraütés", de talán releváns abból a szempontból, hogy egy Gripen huszonsokezren tud-e Herkyből tölteni. Én hajlok rá, hogy ennél a párosításnál az optimum <FL200.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.01.08. 10:46:53

Nem vagyok profi utántöltésben, de ha KC-130-asal töltenek, utána meg, X számú utántöltés is kell Airbus/B767-el, hogy tényleges képesség legyen akár Balti Mission, akár EBUG-nál. Ugyanakkor félek tőle, hogy erre a két feladatra összpontosítanak - erre kapnak költségfedezetet - aztán az lesz vele, mint a helikopteres NVG képességgel. - csökken, vagy eltűnik. Nem mindegy, hogy egy-egy feladatra képzik ki a hajózokat, vagy állandó képességre. Félek, akár L-F akár NVG, akár tanker töltés az ezekre lesz kihegyezve, aztán nem lesz rá később költség.
Pedig, ha a a három képesség 6-8 hajózónál meglenne, (persze műszaki szupport is), akkor a békebeli légtérrendészeti misszió mellett, - mint teljes jogú NATO tagok - akár bekapcsolódhatunk harci misszióba is (pld. ISIS elleni műveletek - minimális veszély mellett komoly tapasztalatszerzés.) Hazánk fenyegetettsége - a francia események ellenére - relevánsan nem nőne meg, hiszen, fél Európa légereje végez géppár szintű bevetéseket a térségben..

zord 2015.01.08. 11:57:47

@Kelepisti:

Tudtommal, ha a pilóták papírja meglett, akkor már a típus mindegy (értsd persze, hogy előtte a műszaki kompatibilitás már tesztelve volt). A két konkrét félnek persze általánosságban meg kell egyeznie a feltételekről (pénz, felelősség, stb.) Ha a kiképzés megvan, onnantól kezdve az előírtak szerint fenn kell tartani a jártasságot. Erre jók a gyakorlatok is, de kiképzést nem lehet csinálni gyakorlaton. Ezért én annyira nem félek attól, hogy ha megcsinálják, akkor nem lesz tovább. Ha lesznek gyakorlatok (pl. NTM, de legyen csak Lion Effort) akkor meg lesz az kiképzett emberek jártassága is. A gond akkor van, ha rotálni kell az embereket, valaki kiesik és helyére bevonnának újat.

Zord

Zordabb 2015.01.08. 12:36:00

@zord:

pont emiatt vettem fel a kapcsolatot a Gripen pilotakkal.
A HAW gepei hetente mennek Nemetorszagba vagy az Egyesult Kiralysagba, ha ehelyett itthon tudnank gyakorloni, akkor az azt jelentene, hogy hetente legalabb egy alkalommal lenne egy tanker Magyarorszag felett, amit nemi koordinacio utan akar a Gripen hajozok is tudnanak hasznalni. Igaz nekunk az amerikaiakkal illetve a hollandokkal van megallapodasunk. KC-135 vagy KDC-10.

zord 2015.01.08. 20:20:09

@Zordabb:

És végülis a KC-135-ös (Mildehall) lehet kétnormás. (nem minden gépüknek vannak persze wing podjai)

Zord

Zordabb 2015.01.09. 08:17:41

@zord:

bar csak mar itt tartanank :)
ez mar csak reszletkerdes, hiszen csak egy kis koordinaciot igenyel. Ugyanez igaz, ha a Gripen jon valaki utantolteni. A lenyeg az lenne, hogy mindig olyan tanker jojjon, ami mindket tipust tudja tolteni. Bar a Gripen hajozok kikepzesi kovetelmenye elter a mienktol. Nalunk eleg a Dry Hookup.
Persze ha figyelembe vesszuk hogy a Gripenbe 5000 font kero fer, a C17-nel meg a minimalis uzemanyagszint 16000 akkor azert ertheto :)

A hajozonak ha van jogosultsaga utantoltesre, akkor barmilyen utantolto gepbol vegrahajthatja. Az egyetlen kitetel, hogy az utantolto gepnek kell lennie jogosultsaga az adott tipusra.
Ezt Gipen es C17 hajozo is megerositette.

JohnTerry 2015.01.10. 13:12:58

@zord: Nagyon kis létszámban, de vannak újak. Azt még nem lehet tudni hova és mire kerülnek majd.

Open Skies 2015.01.10. 13:31:03

"A hajozonak ha van jogosultsaga utantoltesre, akkor barmilyen utantolto gepbol vegrahajthatja."

Furcsa. Azt gondoltam, nagyon nem mindegy hogy KC-130-ból vagy A310MRTT-ből tankol valaki. Ezek szerint a kosár az kosár és csak bele kell találni. A magasság és a sebesség nem számít sokat.

Open Skies 2015.01.10. 13:33:02

Illetve az hogy törzs alatt van a kosár vagy a szárny végén.

Hollywood 2015.01.11. 13:56:39

@JohnTerry: @zord:

Találtam egy "új Dongó csemetét" :)

www.sorozatbarat.tv/ugras-a-videohoz/756298/Attraktor_online_sorozat_01_evad_08_resz

Sok pontatlanság(marhaság) van a műsorban, de PR- nak jó :)

Flankerr 2015.01.11. 14:45:59

@Hollywood: A 9. rész pedig a Komondor új változatairól szól. Nyilván szórakoztató műsor, mondjuk én csípem a srácokat évek óta:
attraktor.blog.hu/2015/01/09/a_magyar_pancelos_ami_kineveti_az_amerikai_mrap-eket

Hollywood 2015.01.11. 15:08:10

@Flankerr:

Igen, láttam azt a részt is :)

Igazad van, ez egy szórakoztató műsor és így kell hozzá állni.
Valóban érdekes amit a srácok csinálnak, és egész jól a saját műfajukon belül. :D

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.01.11. 18:21:22

@Hollywood: Bevallom, hogy nekem nagyon nem tetszik az Attraktor. Most tudtam meg tőlük, hogy a Gripennek géppuskája van és nem gépágyúja.
Sajnos a bulvár és primitívség egybevág ennek a műsornak az igénytelenségével. Meglepő, hogy a Discovery is átvette. Szerintem azért, mert jobb Magyarországon gyártott nincs. Annyi látszik a járműmotorokhoz értenek.
A Totalcarban az autóbemutatók színvonalasabbak, inkább azoknak a srácoknak kéne ilyet csinálni..

Allesmor Obranna 2015.01.11. 19:53:34

@Kelepisti: Egyetértek. Ők azok, akik saját olvasatlanságukat a közérthetőséggel magyarázzák.
A Totalcar-os Winkler-en látszik, hogy szeret előbb utánaolvasni annak, amiről beszél. Ettől még hibázhat ő is.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.01.12. 11:33:18

@Kelepisti: Ahhoz képest, hogy néha milyen hosszúságú adásokat csinálak minimális infó van bennük és sokszor az is rossz. Összeségében két szponzorált szerencsétlennek tartom őket. Ok, hogy nem mérnkök és nem csak mérnököknek kell csinálni filmeket, de egyszerűen sokszor nevetséges amit összehoznak. Félelemtes, hogy mikor annyi infó és hozzértő ember ingyen is elérhető milyen szemetet csinálnak sokszor...

Zordabb 2015.01.12. 13:27:59

@Open Skies:

Furcsanak hangzik, de igy van.

Igazabol ha az adott tipusra ki van dolgozva az eljaras, a hajozonak "mar csak" azt kell kovetnie.

Azert azt is tegyuk hozza, hogy nem ezzel kezdik a kikepzest, feltetelez egy komoly felkeszultseget.

Zordabb 2015.01.12. 13:31:55

@molnibalage:

szanalmas volt, sajnos vegigszenvedtem
ha mar ott voltak Kecskemeten, igazan kerdezhettek volna...

pl a HAW is szerepelt mar a Discovery egy masik musoraban, es a Discovery elkuldte a HAW-nak a musor tervezetet jovahagyasra es a hibak korrigalasara

Zordabb 2015.01.12. 14:00:28

@zord:

A Mildenhall-i USAF tanker unit megerositett szamomra, mindket tipust tudjak tolteni egy gepbol.

Ez meg jol is elsulhet. Mindketn fel pozitivan all a kerdeshez.
Vegulis ki nem szeretne kevesebbet fizetni egy szolgaltatasert. Ha a ket alakulat egyutt tud mukodni, akkor mindket alakulatnak csak az ut felet kell fizetnie.

Zordabb 2015.01.12. 14:02:26

@Zordabb:

" As long as you go through the proper channels on you’re A/R request it should not be an issue refueling both types of receivers. The key will be that when making your request your coordinate with your C-17 brethren so that the A/R’s match up and that when the request is sent to the 603 ARCT that you specify that MPRS is required. For us to accomplish this mission we will need to use our MPRS aircraft so that we are able to accomplished boom and drogue refueling to meet your mission requirements. "

2015.01.12. 14:10:26

Úgy néz ki, Mildenhall költözik máshova. Ha Németországba, akkor még jobban is járhatunk

www.militarytimes.com/story/military/pentagon/2015/01/08/raf-mildenhall-to-close-assets-move-to-germany/21437095/

Zordabb 2015.01.12. 14:45:12

@ms07:

Ramstein mar csak egy ora innet, ez nagyon jol hangzik.

zord 2015.01.12. 20:50:45

@ms07: @Zordabb:

Az még nem most lesz, most csak bejelentették. Később persze jól jöhet a közelség. De a C-17 HAW / KE Gripen AAR share már idén releváns lehet. Tolni kell, aki tudja.

Zord

Zordabb 2015.01.13. 08:51:15

@zord:

tisztaban vagyok vele, hogy nem most lesz :)
mondjuk Ramstein kapcsak kicsit szkeptikus vagyok, ennyi gep szerintem nem fog ott plusszban elferni, masreszt a repter maga is korlatozva van az uzemidot tekintve.

A C17, Gripen kozos kikepzest az en fejembol pattant ki, de mindket fel pozitivan fogadta, de nem eleg ha a ket alakulat megegyezik, magasabb szintu egyuttmukodesi nyilatkozat kellene.

zord 2015.01.13. 11:02:47

@Zordabb:

"magasabb szintu"

Értettem!

Zord

Zordabb 2015.01.13. 11:17:34

@zord:

azert nem ket fillerrol beszelunk.
nem tudom pontosan hogy a KC135 egy reporaja mennyibe kerul. A C17-nek nagysagrendileg 30000 USD, es ha heti rendszeressegrol beszelnuk, akkor ez bizony mar tenyleg sok penz. szvsz ilyen szerzodest a HM kothet. Persze a nyomasgyakorlas mindket oldalrol meglesz :)

zord 2015.01.20. 10:50:23

@ljuka71:

Még a Gripen blog is rám hivatkozot :-))))

Köszönöm srácok!

Zord

zord 2015.01.20. 16:35:56

@Allesmor Obranna:

Csak nehogy bajom legyen belőle. Az szokott a végén.

Zord

piratvitorla 2015.01.20. 21:07:03

@zord:
Majd sütök reszelőt a kenyérbe :)))

zord 2015.01.22. 20:05:45

@Levente B.:

Ügyes, hogy megszólaltatták Sztalit, és korrekt, hogy hivatkoztak engem.

Zord

Zordabb 2015.01.28. 10:27:46

"Légi tankolást azonban még sem ő, sem más magyar pilóta még soha nem hajtott végre."

akkor az egy szem magyar C17-es pilotank hivatalosan meg somem hajtott vegre legi utantoltest ezek szerint :)

egy kicsit azert pontatlan igy a cikk...

zord 2015.01.28. 18:51:21

@Zordabb:

Az igazság az, hogy bemutató szinten a kilencvenes évektől többen hajtottak végre utántöltést (lásd fönn), vadászgépen.

De ahogy arra @Zordabb rávilágított, jogosítás alapján, "hivatásszerűen" eddig egyedül C-17-es hajózónk.

Zord

Hollywood 2015.03.04. 11:02:57

Eddig nem a be nem töltött 23. élet év volt a határ a pilóta képzésre?(most 25 ír a dokumentum)

www.hadkiegeszites.hu/container/files/attachments/2548/nftc.pdf

Nem lesznek így túlkorosak a kikerülő piloták?Vagy ennyire nincs jelentkező a fiatalabb korosztályban?

zord 2015.03.04. 13:38:03

@Hollywood:

Idősebbek, bölcsebbek. Nem akarok okoskodni és védeni az itthoni lépéseket, de azért a légi hadviselés változásával szerintem az "optimális rgv" kor is kitolódott.

Zord

Liverbird 2015.03.04. 13:41:22

@Hollywood: Volt az 27-is... Valamelyik tábornok fia meg akarta próbálni, ezért felemelték annyira :)

Még él az nftc.hu oldal, ott is 27 szerepel.

Hollywood 2015.03.04. 14:06:20

@zord:

Lehet hogy érettem gondolkodást igényel a mai légi hadviselés, de az erőhatások nem csökkentek amik a pilótákat érik a fizikai, eü. elhasználódás ugyanakkor szerintem.(írjon valaki ha tévednék) Így a drágán kiképzett pilótát relatíve rövidebb ideig tud a rendszerben maradni, ezért még többe kerül a kiképzés.

Ha jól emlékszem más légierőnél is gond a túlkorosság és ott is gondolkodnak hogy hogyan tudnák ezt valahogy csökkenteni (talán a cseh légierővel kapcsolatban olvastam ezt de nem tenném rá a nagyesküt)

@Liverbird: ezt már nem is kommentálom inkább :P

Hollywood 2015.03.04. 14:29:31

@zord: @Liverbird:

Hirtelen csak ezt találtam:

www.jetfly.hu/rovatok/tipusok/jas39/csehek-a-nato-atlag-alatt/

Mondjuk a cseh kollégák sem kapkodják el a dolgokat:

"Másik probléma a pilóták életkora. A cseh vadászgép pilóták életkora magasabb, mint a NATO átlag.

.....

Az egyik cél, hogy a fiatal pilóták hamarabb repülhessenek a Gripennel. Az új képzési programot úgy alakítják ki, hogy a legjobb pilóták L-39 Albatros kiképző gépről egyenesen a Gripenre kerülnek majd, kihagyva a köztes – L-159 Alca - lépcsőfokot. Ezzel a képzési program két évvel lerövidülne és a legjobb pilóták már 30 éves korukban elkezdhetnének repülni a Gripennel."

Nálunk ez vajon hogyan alakul ha 27 éves kor a felső korhatár a kiképzés megkezdésének??

Hollywood 2015.03.04. 14:47:52

És ha már csehek.
Az NFTC után illetve mellé (helikopter/szállítógép pilótaképzés) lehet hogy szorosabbra kellene velük fűzni a kapcsolatokat.

www.lompraha.cz/en/products
www.lompraha.cz/en/flight-training
www.lompraha.cz/en/tactical-simulation-centre

zord 2015.06.24. 17:23:34

Ne, akkor a tanker végülis amerikai, a 62-3551-es KC-135R Mildenhallból. Itt van Kecskeméten.

Zord

elgabi 2015.06.25. 09:55:41

Na végre!

Tudja valaki, hogy
- melyik TRA-ben hajtották végre?
- vagy eseti légtérben?
- milyen magasságon?
- volt-e töltés, vagy csak dry hookup?
- hány éves a kapitány? :)

zord 2015.06.25. 10:01:27

"- hány éves a kapitány? :) "@elgabi:

Azt nem tudom (egy 30-asra saccolnám, 2009-ben Vidsel fölött 33 évesen úgy ültem a cockpitjában egy KC-nak, hogy mindenki fiatalabb volt nálam..:-)

De a gépet Kennedy elnök úr alatt finanszírozták meg.

Zord

zord 2015.06.25. 11:33:49

@molnibalage:

Nem, közben megy a NEWFIP is, ez a Cobham D20-as Falconja. Repülnek ez elektronok...

Zord

zord 2015.06.25. 14:50:22

@molnibalage:

ELINT mindig megy, hátha valaki elsüt valami új módot, jelformát. De a NEWFIP inkább arról szól, hogy a NATO-tagországok radar vadász lérak erői gyakorolják az EH körülmények közötti tevékenységet.
Pár cikket írtam itt is ebben a témában, Aeromagazinban is. Ez utóbbiért egyszer fenn is akadt egy-két elvtárs-bajtárs-pajtás szeme :-))) De hát tehetek róla, a gyengém az EW. Hogy klasszikust idézzek, "ipari mennyiségben fogyasztom őket".

Zord

T-Jay 2015.06.25. 17:02:18

@molnibalage:

A Falcon hétfőn Szlovénia felett tevékenykedett, délelőtt láttam felettünk kirepülni és délután 4 körül jött vissza Kecskemétre.Szabad szemmel jól lehetett látni és a FR24 pedig segített.)
Ma délután végre újra itt a Dunántúlon dübörögtek a fiúk...

T-Jay

T-Jay 2015.06.25. 18:02:02

@zord:
Egyik estről sem volt érdemes "fotttttózni", a Falcon kb. 5000m-en repült ki innét,a Gripen(ek) du. 3 körül tőlünk északabbra, talán a Balaton irányából hallatszott(ak).
Egyébként sem akarom lehúzni a képeimmel a színvonalat, olvasni járok ide naponta többször, fotózzon aki profin tud :)))

T-Jay

zord 2015.06.25. 18:35:07

@T-Jay:

Néhány pixel, amint látszik az öreg francia bizjet Mystere vadász nyilazott szárnya (! tudtátok?), is elég az információátvitelhez :-)))

Zord

T-Jay 2015.06.25. 19:01:05

@T.Tom:

Erről beszéltem, köszi!

zord 2015.06.25. 19:39:04

@T.Tom:

Helyes, helyes. IMINT-OSINT.

Zord

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2015.06.25. 19:44:39

@zord: Igyekszem én is biztosítani az információk áramlását :-)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.06.25. 21:33:23

:-)) ezért közösség a közösség :))

Liverbird 2015.06.26. 13:46:50

A svédek kölcsönadtak egy D-t a gyakorlatra?
süti beállítások módosítása