Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Felpörgőben a rotorok...

2014.10.28. 18:44 | zord | 285 komment

A LégierőBlogger az elmúlt években igyekezett követni a honvédségi forgószárnyas képesség helyzetét. A dolgok hol vadul felpörögtek (használt UH-1N), hol rejtve maradtak a megtorpanásig (G2G AW139), hogy aztán váratlan fordulatot vegyenek (3x orosz Mi-8). Most ismét fokozódik a hangulat, különösen azóta, hogy a miniszterelnök a Közös Fellépés VIP-napján maga is megemlítette a projektet, a nyilvánosság előtt (ha minden igaz) először. A cégek pedig itt vannak, nyomulnak. Lépéseik némelyikére van egy-egy pillantásnyi rálátás.A teljesség igénye nélkül az AH (EC) a napokban zártkörű szakmai demonstrációt tart Szolnokon; az AgustaWestland hirdetéseken keresztül a nyilvánosságnak üzen, a Sikorksy lengyel védelmi delegáció zászlóvivőjeként prezentált Budapesten nemrégiben (Connecticutból közben persze nem éppen örvendve tekintenek az Obama-kormány Magyarországot célzó lépéseire); és végül de nem utolsó sorban a verseny ázsiai "fekete lova", a KAI is tapogatózik. A kommunikációs frekvencia nem 1/hónapban vagy 1/hétben mérhető, hanem sokkal inkább 1/napban. Maradjatok bekapcsolva, és reménykedjünk. Hogy lesz. Hogy rövidesen lesz. És persze, hogy a szakmai szempontokat nem áldozzák fel (teljesen) a politikai-diplomáciai-gazdasági érdekek oltárán...

141028_SZN_EC145_demo_1.jpg

Pillantás az említett AH demo egyik résztvevőjére: EC145T2.

141028_AH_demo_AS532AL_4.jpg

Két legyet egycsapásra: Úton Albániába ugrottak be demózni hozzánk ezzel az AS532AL Cougarral. Az orr-rész alatt látszik a FLIR előbeépítése. Egyes képeken látszik, hogy a leszállított albán gépeken ott a műszer.

141028_AH_demo_EC145_2.jpg

Az felső kategóriás könnyű gép immár Ferihegyen, a földön.

141028_AH_demo_EC145_3.jpg

A korszerű fülke, többfunkciós kijelzőkkel...és pár ujjlenyomattal :-))) A képekért köszönet azoknak, akiket illet!

Zord

 

Címkék: Szolnok Magyar Honvédség helikopterbeszerzés helikoptertender Airbus Helicopters

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr916841477

2014.12.29. 20:29:43

@zord:
94-ben egy nagy kirakatrendezésre (paraszt-miniszter vakítás) érkezett 29-es Szolnokra. Minden rendben lezajlott. Ebben nem vagyok biztos, de ha jól emlékszem, úgy húzták vissza a küszöbre. Viszont az biztos, hogy utánégető nélkül történt a felszállás.
Már akkor mindenki mondta, hogy az aszfalt nem volt jó ötlet.

2014.12.29. 20:31:39

Az még egy adalék, hogy az aszfalt a levegőből sem látszik olyan messziről, a betont gyorsabban kiszúrja az ember. Az a pár másodperc is sokat számít tájékozódásnál.

Batkaa 2014.12.29. 21:52:07

@zord: legyen neked igazad, de nagyon egy típusnak néz ki, ha a 172 Mrd-ot teljes projektköltségnek veszem. Például egy lízing a kellő üzemeltetési támogatással.
Ha a te olvasatodat vesszük, akkor beleférhet a két típus, de hol a support?!

30 db eloszlása lehet:
mentők 8
(7 bázis, de ha be akarják vezetni a 24 órás készenlétet, meg fogja követelni a tartalék gépet, főleg úgy, hogy a jelenlegi osztrák partner flottája szükség esetére nem fog rendelkezésre állni)
rendőrség+TEK 6
(ez a minimum, ha a határellenőrzésre is gondolunk)
katonák 16
(ez oszlana meg ugyebár két típusra 8+8)
Ha a történetet megnézzük például EC-135/145/645-re, akkor a költségek [USD]:
8x8M + 6x8M + 16x15M = 352M
a support nagyjából kijöhet a 660-680M USD-ből (egy bizonyos időszakra, mondjuk 10 évre).
De ha második típus is van, példa kedvéért 8db Cougar, akkor a költségek [USD]:
8x8M + 6x8M + 8x15M + 8x25M = 432M USD, erősen távolodunk a fenntarthatóságtól...
Olyan ~30 milliárd hiányzik a boldogsághoz...

Batkaa 2014.12.29. 22:01:37

Illetve van egy bibi: ez a 142+30!
A 30 Mrd mire elég? ~8 gépnél többre nem.
Ebből biztos, hogy nem cserélik le a teljes gépparkot a mentőknél, rendőröknél.

zord 2014.12.29. 22:03:34

@Batkaa:

Nem tudjuk, hogy miből mennyi. Nyilván az se véletlen, hogy különválasztva is elmondta, hogy 142Mrd+30Mrd.
Az szerintem egyértelmű, hogy bekerülési költségről van szó, rendszeresítéssel, de nem hosszabb távú üzemeltetéssel. A lízing nem kizárt, de szerintem inkább vásárlás lesz, és így kell értelmezni a számokat.

Zord

piratvitorla 2014.12.29. 22:11:23

@Z69:
A nyolcvanas években a kecsói MiG-21-esek egy ideig Szolnokon üzemeltek és érdekes módon nekik jó volt... Úgyhogy nem hiszem, hogy a másik Mignek meg nem...

2014.12.30. 09:02:04

@piratvitorla:
Akkor is aszfalt volt?
A 29-es hajtóműveit utánégetővel ne hasonlítsuk össze a 21-essel. A már leírt példát nem véletlenül említettem. A 29-es megtehette, hogy forszázs nélkül szálljon fel. Mindenki azt beszélte a reptéren, hogy egyértelműen korlátozás miatt történt így a felszállás, mert kárt tett volna a felületben, ami ráadásul akkoriban még egész újnak számított. Féltették.
Azt nem tudom, hogy a Gripen hajtóművét hogy bírná utánégetővel a mostani pálya. Az viszont jóval kisebb hőhatást fejtene ki.

zord 2014.12.30. 12:16:27

@Z69:

Speciel én nem lepődnék meg, ha a Gripen kiáramló gázhője magasabb lenne, mint a 29-esé, még ha a mennyisége kb. kicsit kevesebb is, mint a fele.

De inkább helikopterezzünk itt, különösen, hogy szerintem ismét egy fontos bejelentés történt. Körvonalazódnak keretek, minden korábbinál jobban.

Zord

Batkaa 2014.12.30. 13:49:28

@zord: nyilván találgatunk, de ez nagyon fontos fejlemény!
Reméljük mihamarabb rábólintanak legfelső szinten is, hogy mondjuk 2016. végére (nagyon kiélezetten, nagyon feszegetve azokat a bizonyos paraszthajszálakat, de) beérkezhessen az első gép...!

zord 2014.12.30. 14:34:25

@Batkaa:

Jóformán az összes cég, akivel beszéltem, tud egy-másfél éven belül (legalábbis átmeneti) megoldással szolgálni (gép kiképzésre, nem végső konfigurációban, stb.) Ha 2015-ben tényleg aláírnak, akkor lehet itt pár gép 2016 végéig.

Zord

zord 2014.12.30. 14:44:41

Van egy másik, Hende által szintén említett dolog, ami nem árt a beszerzéshez. Védelemgazdasági helyettes államtitkár. Hosszú, sok hónapos hiátus után már ez is be van töltve. Dr. Puskás Attila:

www.kormany.hu/download/f/a0/30000/O%CC%88ne%CC%81letrajz_PA_sajto%CC%81-2.pdf

Zord

zord 2014.12.30. 15:54:45

@zord:

Ja és még egy bürokratikus/logisztikai kérdés egy nagy beszerzéshez:

"2015. február 1-jén megalakuló HM Beszerzési Hivatal "

Zord

SilverSisko 2014.12.30. 17:25:02

Nem tudom, de mintha a korábbi rendőrségi beszerzésnél valami olyasmit írtak, hogy azt vagy annak egy részét a KHA (Külső Határok Alap) utódjának szánt Belbiztonsági Alapból fogják finanszírozni. Ha jól emlékszem talán 2 darabról volt benne szó, ami nagyjából a szerb+ukrán szakaszra elég is lenne. Így a rendőr+mentőhelikre menne a 30 + x milliárd ami ha a fenti darabszámokat nézzük 8+4 lenne a 30 milliárd forint. A további 2 rendőr meg az Unió támogatásával valósulna meg. Szerintem egyébként lehet, hogy megéri a cégeknek kisebb haszonnal több gépet adni.

zord 2014.12.30. 20:05:11

@SilverSisko:

Szia!

"a korábbi rendőrségi beszerzésnél "

Ez alatt a Twin Star bérlést érted?

Zord

SilverSisko 2014.12.30. 20:07:22

Nem persze nem. Az szerintem csak átmeneti megoldás, amíg nem lesz tender. Majd 2015-ben megkérdezek valakit, aki közelebb melegszik, mint én.... :)

Hollywood 2014.12.31. 17:05:23

Vajon ezt mennyien látták a döntéshozók közül?

mno.hu/magyarorszageloben/fordulopont-1264265

Szép összefoglaló volt Gábor :) :P

zord 2014.12.31. 18:33:04

@Hollywood:

Linkeltem anno, visszajelzést csak a rajongó nőrokonoktól kaptam :-)))

Zord

Batkaa 2014.12.31. 19:44:04

@zord: ismétlés az ismertség anyja... :)
amikor beküldted, nem volt módom megnézni, most megtettem.
Először is gratulálok, nagyon összeszedett és pontos voltál.
Sajnos aligha értették meg sokan a nézők közül lényeglátásodat és szavaid fontosságát... nehéz és hosszú játszma ez a népművelés, ennek egy kis lépése volt ez.

T-Jay 2014.12.31. 21:10:01

@zord:

Bár nem vagyok nőrokon, de nekem tetszett :)
Tömör, érthető és világos válaszok, csak remélni tudom hogy nem volt hiábavaló mindez.Nagyon súlyos mondatok is elhangzottak.Még több ilyet, gratulálok!

T-Jay

Hollywood 2014.12.31. 21:34:47

@zord:

Akkor elnézést, valószínűleg elfelejtettem akkor rögtön megnézni és most akadtam rá újra :)

Se a lényegen nem változtatt :D

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.01.01. 13:13:27

@T-Jay: én is meg akartam nézni, de sem firefoxxal, sem operával nem jött be... :-((

Hollywood 2015.01.01. 16:19:05

@Kelepisti:

Nálam működik chrommal és firefox-al is :)

Néha a firefoxnál a teljes képernyős módon nem látszik a videó de kis méretben működik.

mno.hu/magyarorszageloben/fordulopont-1264265

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.01.01. 16:25:30

@Hollywood: köszönöm a segítséget, sajnos nálam nem megy így sem. Chrome nincs felrakva, silverlight pedig tiltva - utóbbi lehet talán az oka.

zord 2015.01.01. 19:42:46

@Kelepisti:

Persze anno. De a helikopteres elmélet mindig fals volt. Hendével mások (voltak) a bajok.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.01.01. 20:23:03

Itt a dokumentum ami érdekes, a többi már csak történelem :))

zord 2015.01.02. 18:32:10

Lezárult a beadás Lengyelországban, végül csak indul a Sikorsky is...2015 második felében megállapodás a cél...(mintha Hendét hallanám)...

- EC725 Caracal

- Blackhawk

- AW149

www.defence24.com/news_three-offers-regarding-the-multi-role-helicopters-for-the-army-have-been-placed

Zord

SilverSisko 2015.01.10. 14:06:48

A Belbiztonsági Alap terhére valóban beszerzésre fog kerülni rendőrségi helikopter. Egyelőre még semmi konkrétum nincs, de ha valami konkrétat megtudok, már írom is. :)

zord 2015.01.13. 10:37:22

Levente B. 2015.01.12. 17:07:55
www.sme.sk/c/7585863/americania-nam-ponukli-vrtulniky-sikorsky-black-hawk.html?ref=trz

9 db Black Hawkot ajánlottak fel a Szlovákoknak a The Foreign Military Sales keretében. A Mi-17-es flottájuk 6 éven belül cserére szorul.
Válasz erre
Moderál
ms07 2015.01.12. 20:38:34
@Levente B.: Vajon mi lehet a csomagban?Milyen változatú Black Hawk? mert a 300 millió euró 9 gépért elég soknak tűnik

parameter.sk/sk/comment/38480
Válasz erre
Moderál
Levente B. 2015.01.12. 20:43:34
@ms07:
A cikk szerint, a kiképzés és a földi kiszolgáló cuccok is benne vannak az árban.
Válasz erre
Moderál
zord 2015.01.12. 21:09:13
@ms07:

Sok? Egyáltalán nem. Az osztrákok 2013-ban igényeltek három további Blackhawkot (immár UH-60M), és szinte hajszálra ugyanennyi az ára: 33M EUR per gép, azaz 11 milliárd forint.

Ma a Nemzetben írtam egy cikket, abban a közepes szállító helikopterek bekerülési költségét példányonként 9-15 milliárd forint közé tettem (36M-60M USD).

(értsd: mindennel együtt, és ha új a rendszer, akkor magasak a járulékos költségek)

Zord
Válasz erre
Moderál
ms07 2015.01.12. 22:46:00
jó ez az osztrák példa, így érthetőbb az ár a szlovákoknál. Plusz a 300 milliót maximumnak írják. Aztán lehet, hogy olyan lesz, mint nálunk az UH-1N ügy.

Hollywood 2015.01.16. 19:20:38

Ennyire egyszerűen működik a világ?
Illetve ennyire kicsinyesen?

A helikopter beszerzés során megint belesétálunk ebbe a hibába(csapdába)?

mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/amerikai-nyomas-a-hadibeszerzesekben-1266111

Allesmor Obranna 2015.01.17. 12:01:56

Nem sétálnánk semmiféle csapdába, ha nyílt és átlátható lenne minden ilyen beszerzés és az embereket kellően tájékoztatják mindenről.
Amíg az embereket ostoba sötétségben tartják, addig maguknak gyártanak pro és kontra összeesküvés elméleteket, addig soha nem fog az ország érdekeinek megfelelő döntés születni.

Az utóbbi hónapok Honvédséggel kapcsolatos híreiben rendre a korrupció gyanúsak, a katonák oldaláról semmitmondó ködös üres szöveg érkezik, míg a kommentek közt kölcsönös sárdobálás, gyanúsítgatás, ügynöközés, paranoia és persze az elmaradhatatlan antiszemita felhangok vannak csupán.

Magyarország egy sötét szoba, ahol egyszerre vak és süket emberek hadonászva üvöltöznek egymással.

Hollywood 2015.01.17. 12:16:32

@Allesmor Obranna:

Így van.

Viszont nem értem azt, hogy egy ilyen kis piacon mint ez a 30 -40 db heli tender (vagy korábban a 14 db Gripen beszerzés) megéri azt hogy akár kormányt is döntsenek, de legalábbis magas szintről nyomást helyezzenek rá?(ahogy a cikk sugallja). Ha nem jön össze akkor pedig bosszút álljanak rajta?

Ennyire nem megy a piac?

Allesmor Obranna 2015.01.17. 12:34:46

@Hollywood: Ne legyünk naivak. Nincs olyan, hogy kis üzlet. Csak nagy üzlet van. Ahol eladnak 30-40 helikopter, ott eladnak egy befolyási övezetet is.

Először is, senkinek se legyenek illúziói, mindenki korrupt. De ez ne legyen mentség, a korrupció a társadalom tumora, ha egyszer felüti fejét, lényegéből adódóan védi és erősíti önmagát, minden felszámolására irányuló tevékenység ellen.
A korrupcióra tehát akkor sincs mentség, ha mindenki érintetté válik. Ne tegyünk úgy, hogy csak mert az USA nem a mi két szép szemünkért akarja egyre látványosabb módon buktatni ezt a kormányt, mi inkább az mondjuk, ezt a kormányt hamis rágalmak érik, amúgy is, az a korrupt aki mondja!
Ez így nevetséges. Az Orbán kormány veszte az, hogy a valódi, mindenki által ismert problémák felszámolása helyett saját, legyőzhetőnek vélt démonokat alkotott, úgy mint "posztkommunisták", "rezsidémon", "bankszektor", "Brüsszel" és most az USA ügynökei. A nagyobb baj az, hogy ezt a kormányt bőven van mód kompromittálni, miközben a permanens forráshiány miatt csak ostobán kapkod, rugdosva magának az öngólokat. És persze még ilyen gazdaságpolitikai környezetben sem állnak le a modern kori piramisok, azaz a stadionok építésével.

Szóval, nyomásgyakorlás az van. Nyomást most nagyon könnyű gyakorolni. Fogást nagyon könnyű találni. De a valódi célpont nem mi vagyunk. Az USA-nak piacra van szüksége, mert el van adósodva. A hadiipara már minden határon túli befolyásra tett szert. Konfliktusokra, háborúkra van szükség, a jelenlegi világgazdasági környezet ismét a XX. század eleji vadkapitalista arrogancia szintjére süllyedt.

Amiről valójában van szó, az az arcvesztés rémképe és annak minden vonzata. Legyen szó bármilyen üzletről, ez az, amit most senki se engedhet meg. A szőnyeg alá söpört alapvető strukturális problémák már olyan súlyosak, hogy nyilvánvaló, hogy csak egy világháború vethet ennek véget. Meg nekünk is.

Liverbird 2015.01.17. 13:29:31

@Hollywood: Mondjuk azért valamit mutat, hogy a cikkből véletlenül kimaradt a Lockheed és a magyar "szenátorok" ügye. Ja, hogy MNO?

Hollywood 2015.01.17. 16:07:03

@Liverbird:

Tudjuk, hogy mindkét oldal benne van ezekben az ügyekben.Senki sem ártatlan. :(

Ebből a cikkből megtudtuk a történet egy részét (egy olvasatát) a mostani helyzet alátámasztásra felhasználva. A többit jótékony homályban hagyta ez a cikk is.

Hollywood 2015.01.17. 16:17:05

@Allesmor Obranna:

Akkor ebben a helyzetben nem inkább minél több szövetségest kellene gyűjtenünk.(legalábbis ez lenne az ésszerű)

Vagy másképp fogalmazva nem tudnánk ezt a helyzetet felhasználni a saját hasznukra?!

Nem lehetne vmi olyat csinálni mint a görögök csináltak az F-16 és Mirage 2000 vétellel tettek.

Mindenki kap egy kicsit, mindenki elégedett és (elvileg) mi is jól járunk.(lesz sok korszerű fegyverünk és , sok elégedett befolyásos "barátunk").

A korrupciót elítélem és üldözendőnek tartom, de ha már a vezetők akik benne vannak, ahelyett hogy ellenséget csinálnak maguknak ezekből a vállalatokból (országokból), inkább mindet le" tudnák húzni" és így senki nem tudna beléjük kötni és ugyan úgy tudnák hizlalni a számlájukat és az ország is jobban járna.

Vagy rossz a gondolatmenetem?Túl naiv? :(

Liverbird 2015.01.17. 22:34:02

@molnibalage: Miért, ördögtől való lenne mondjuk egy Blackhawk + valamelyik európai könnyű heli párosítás?

Open Skies 2015.01.17. 23:38:34

@Liverbird: Mert ha jól emlékszem, egyetlen típus rendszeresítése a terv. Zord írta, hogy mindig is ez volt a terv.

piratvitorla 2015.01.18. 07:45:23

@Open Skies:
Nem , szerintem nem egy típusról van szó. Különösen akkor, ha közös beszerzés lesz pl. a rendőrökkel.
Viszont ha jól emlékszem kimondott cél a közös gyártó vagy a típuscsalád.
Ha jól tudom a több gyártó lehetősége nincs kizárva, bár a kis példányszám és más okok miatt minimális az esélye. Igazából akkor lenne értelme, ha vennénk pl. harci helikoptert is...

piratvitorla 2015.01.18. 07:49:59

Az a helyzet hogy az "egy gyártó" kifejezés manapság már elég tág...
Például az AW és az NH egy gyártó? Félig igen, félig nem... Ugyanígy az Eurocopter-NH.
AW-lengyel PZL?
Sikorsky-lengyel PZL?
AW-török T-129?
Lengyel PZL (UH-60)- másik lengyel PZL(pl. SW-4)?

Úgyhogy már ez se egyszerű kérdés, különösen, hogy technikai, marketinges, logisztikai, kiképzési irányból közelítjük a dolgot...

piratvitorla 2015.01.18. 07:51:48

@molnibalage:
A feladatrendszer - különösen ha a rendőröket is belevesszük - egy típussal sem gazdasági, sem szakmai szempontból nem oldható meg.

(Ez kb olyan mintha egybe vennénk a harcászati repülőgépet a kiképző típussal...)

Open Skies 2015.01.18. 11:27:52

@piratvitorla: Visszaolvastam, én emlékeztem rosszul. Ahogy írtad, egy gyártóról és nem egy típusról volt szó.

Hollywood 2015.01.18. 13:18:47

@Liverbird: @molnibalage:

Pont vmi hasonlóra gondoltam én is.(USA heli + EU heli)

Ez politikai megoldás lenne.(mindenki örül, mindenki jól jár)

Egyéb szempontokat én is tudom, de ebben az esetben nem ez lenne a fő szempont .(pl logisztika)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.01.18. 19:47:05

@piratvitorla: És a rendőrségnek mi köze a Honvédséghez...?

piratvitorla 2015.01.18. 19:58:20

@Hollywood:
@molnibalage:

Már évek óta az megy, hogy közösen szereznék be a gépeket. Itt is hosszú ideje téma már...
És nem is lenne hülyeség...

zord 2015.01.19. 00:44:50

@Open Skies:

Én elég régóta a két típusos megoldás mellett vagyok, de aggódom, hogy esetleg meg akarják oldani eggyel. Az UH-1N, aztán AW139 G2G ügylet ilyen lett volna.

Szerintem az lenne az optimum, ha a mentők/rendőrök/honvédség kapna azonos könnyű platformot, de a honvédség kapna közepes gépet is. Pl: EC135/145/635/645 vagy Bell akármi vagy AW109, AW169 és Cougar vagy Blackhawk, vagy Szurion, vagy AW149/189 akármi.

A magyar rendszerek overall alacsony hatékonysága miatt nem hiszek az egységesítéstől remélt megtakarítás realizálásában, sem típus, sem gyártó értelemben. Hozzáteszem, a kiszivárgott infók szerint lesz részajánlat tételi lehetőség, szóval hogy nem kizárt, hogy más-más szállítja a csomag egyes részeit.

Zord

Zordabb 2015.01.19. 08:34:37

@zord:

Igazabol nem is ertem, hogy hogyan akarjak osszevonni a tipusbeszerzeseket.

Ami jo a honvedsegnek, az nagy a rendoroknek es a mentoknek. Ami meg nekik jo, az kicsi a katonaknak.
Szvsz a konnyu platformot a HM reszere nem kellene eroltetni, de egyebkent egyetertek veled.

Es a lenyeg, hogy legyen mar vegre valami ami repulni fog.

Beat it! 2015.01.19. 12:07:39

Megvan a megoldás! Rájöttem milyen szállítóheliket kellene venni.
Olyan lopakodó Black Hawk-okat, amiket a Bin Laden elleni műveletben használtak. Ezzel egy csapásra meg lenne oldva a típusváltás kérdése úgy 40 évre. :) :)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.01.19. 12:18:43

@Beat it!: Persze lopakodót. Aztán a kormánypárti média látná a gépeket, az ellenzék meg nem

Ha olyan helyzet lenne akkor lenne gépünk, ha meg nem akkor meg nem..

Még a szolnokiak is csak "M" zárolt különleges szemüvegben számolhatnák meg saját forgószárnyas állományukat..
:-)))

Hollywood 2015.01.19. 13:42:44

Helikopterhez kapcsolodik talán egy kicist off, de azért az előre tervezés minőségét megmutatja és elgondolkodtatja az embert itt a helikopter beszerzés esetén is több okból is.

"Anyagi okokból még hónapokig nem tudja használni a szegedi Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ a nemrég megépített helikopter-leszállópályát, ami súlyos fennakadásokat okoz a sürgősségi betegellátásban, írja a Délmagyar.
„Október 28. óta érvényes az az új jogszabály, amely a korábbinál jóval szigorúbb előírásokat tartalmaz a klinikai helikopterleszállókkal kapcsolatosan. Mi még a régi rend alapján kezdtük meg az építkezést, az új jogi környezet azonban jelentős anyagi terhet rótt ránk" – mondta Majó Zoltán, a Szegedi Tudományegyetem gazdasági-műszaki főigazgatója a lapnak.
Az új előírások között egészen abszurdak is vannak, mint például az, hogy a repülőtérnek minősülő klinikai leszállóhelyen a biztonsági őröket speciális vágóeszközzel és tűzoltó védőfelszereléssel kell ellátni; sőt, egy 40 órás tanfolyamot is el kell végezniük."

index.hu/belfold/2015/01/19/megepitettek_a_korhaznak_a_helikopter_leszallot_de_nem_hasznalhatjak/

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.01.19. 13:49:20

Úgy gondolom, hogy bizonyos szabályoknak kell lenni. Azt is azonban figyelembe kéne venni és itt utalok a tavalyi Repüléstudományi Konferencián éppen ebben a témában kialakult vitára/beszélgetésre, hogy nem megfelelőek az új előírások, az ilyen háztetőkön kórházakon létesített leszállóhelyek tekintetében. Összemossa egészen más kategóriába tartozó leszállóhelyekkel, repülőterekkel a szabályozás. Persze a törvényalkotó mindig a legsúlyosabb következményeket veszi figyelembe, hogy nekivágódik és felrobbant, kigyullad stb. egy helikopter, azonban a kórházaknak se költségük se humán erőforrásuk nincs olyan képzettségű emberek foglalkoztatására, amit megkövetel a jogszabály (és persze eszközökre sem, meg átépítésre)

Hollywood 2015.01.19. 13:55:20

@Kelepisti:

Nyugaton ez működik?!

Ott hogy oldják ezt meg? Nem hiszem hogy egy kisebb műszaki személyzet várja a helikoptert a kórház tetején.

Szabályok kellenek persze, de ésszerű szabályok.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.01.19. 14:08:37

Nem akarok hülyeséget írni. Egy volt tűzoltó a szekcióülésen, akinek egy német tűzoltócégen kívül akkreditálhat egyáltalán repülőteret, tűzvédelmi szempontból Európában. Nos Ő a vegyes, katonai-polgári repterek tűzvédelméről tartott előadást. Erre a kérdésre utána került sor. A kórházak túl pld. a bp-i "rendőrpalota" és még több más épületnél vannak ilyen problémák. Nos nyugaton nincsenek ilyen kisebb műszaki személyzet, viszont itt magának a leszállóhelynek mint - utána kéne nézem - milyen repülőtérnek minősítéséről van szó, amelynek előírásai szerint ilyen eszközökre és műszakiakra lenne szükség. Amennyiben a repülőtér átsorolása megtörténne - gondolom alacsonyabb szintre, akkor természetesen nem kéne. Mint írtam a jogalkotó nem életszerű helyre sorolta be a gépeket hanem a maximális biztonságot vette alapul. (amennyiben crash van, akkor mossa a kezeit, hiszen jogszabályban le le írva). Az, hogy ezért akár 100+ beteg is elhunyhat, az nem az Ő felelőssége...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.01.19. 14:10:50

A volt tűzoltó úriember cége, akkreditálhat tűzvédelmi szempontból repülőteret és tűzoltóságot ha jól emlékszem. A hanganyag megvan, mert felvettem, ami nem etikus, de nem a személyek, hanem az elhangzott tények a lényeg.

piratvitorla 2015.01.20. 09:35:13

@Zordabb:

"Igazabol nem is ertem, hogy hogyan akarjak osszevonni a tipusbeszerzeseket.

Ami jo a honvedsegnek, az nagy a rendoroknek es a mentoknek. Ami meg nekik jo, az kicsi a katonaknak.
Szvsz a konnyu platformot a HM reszere nem kellene eroltetni, de egyebkent egyetertek veled."

A honvédségnek 39 éven keresztül volt könnyű helikoptere. Az elmúlt 15 évben nem. Senki se tudja miért vonták ki a Mi-2-est, még mindig hiányzik a rendszerből.
Oktatásra, futár feladatokra, VIP szállításra, célrepülésre stb. ideális kategória.
A környező országoknak mind van könnyű helikopter típusuk csak nekünk nincs.

Ami a hadseregnek ideális könnyű típus lenne (pl. EC-135/145, AW169, AW109) az a rendőröknek és a mentőknek is OK...

És mellesleg megjegyzem, hogy a rendőröknek igenis elkelne egy nagyobb, könnyű-közepes ("intermediate") típus, ami kb. UH-1 méretű (pl. AW139, Bell412). Különleges rendőri műveletekre (pl. terror elhárítás, VIP szállítás stb.) Ilyen méretű helikopter a környéken általában szintén van a rendőröknek. Sőt, sok helyen a határőröknek, vámszerveknek is...

2015.01.20. 09:39:16

Milyen jogi szabályozása van katonai helikopter rendvédelmi bevetésének?
A rendőri alakulatok szállítását ki és hogyan engedélyezheti?

piratvitorla 2015.01.20. 11:15:17

@Z69:
Szerintem attól függ leginkább milyen feladatra szállítod a rendőri erőket, illetve pontosan milyen bevetésről van szó.
Például szerintem jogszerű lehet pl. egy TEK-es csoportnak egyik városból a másikba történő szállítása, de mondjuk ha a gépről csúsznak le gyorskötélen a bevetés során az már kérdéses lehet...
Mondom ezt úgy, hogy nem néztem a konkrét jogszabályokat...

Ha jól emlékszem (de majd megnézem, amúgy is felmerült múltkor) egyébként a civilek szállítását (repültetését) a vezérkari főnök engedélyezheti, katonák esetében az ÖHP parancsnoka (már ha a katona nem az adott alakulat állományába tartozik, mert akkor a helyi pk.). Kérdés a rendőr minek számít - katonának biztos nem...

zord 2015.01.22. 14:21:42

A ma megjelent Heti Válasz hivatkozik a blogra.

Zord

zord 2015.01.22. 22:00:48

Egy kis UH-72A (EC-145 US Army) ízelítő, benne a Mission Equipment Package (MEP) nevű szenzorcsomaggal. Hát igen. Nagyon szép, nagyon jó, de ez így egy rendőrségi helikopter benyomását kelti.

www.youtube.com/watch?v=AgIc1o3J41w

Zord

zord 2015.01.22. 22:03:51

@zord:

Ugyanez céges igényes reklámvideón:

www.youtube.com/watch?v=6AT9Dy3ToAw

Zord

zord 2015.01.23. 08:56:20

Az olaszok egy AW149 alapú Mangusta-utódot mérlegeltek, de aztán a meglévő Mangusták korszerűsítéséről döntöttek. Az "új gépek" rendszerszerűen integrálva lesznek a Shadow 200 UAV-okkal:

www.flightglobal.com/news/articles/italian-army-describes-mangusta-upgrade-wish-list-408177/

Zord

piratvitorla 2015.01.24. 11:06:41

@zord:
Amikor megmutatták a Mangustát és körbejártam, beleültem stb egy viszonylag egyszerű típusnak tűnt, különösen a platform tekintetében.
A fegyverzete enyhén szólva nem a legmodernebb, ha jól emlékszem TOW rakétákkal van felszerelve, ami elég öregecske...
Ugyanakkor korrekt típus, modernizáció után akár kisebb országoknak is megfelelő lehet. Szerintem nem drágább, mint egy szállító típus+fegyverzet...

Open Skies 2015.01.24. 13:02:14

@piratvitorla: Ezt az A-129-re vagy a T-129-re mondod?

piratvitorla 2015.01.24. 14:31:57

@Open Skies:
A Mangusta az A129. A T129 neve ATAK.

Egyébként az eredeti olasz változatra írtam, a Mangustára, amiből a rendszerben álló példányok korábban már átestek egy modernizáción, többek között akkor kaptak ötlapátos forgószárnyat.

zord 2015.01.25. 22:09:14

40 százalék a finn NH90-esek hadrafoghatósága, igaz, tavaly volt 19 százalék is. Ha minden jól megy, az elkövetkező három évben ezt feltornázhatják a 50 százalékra...

www.flightglobal.com/news/articles/finnish-nh90s-creep-towards-50-operational-serviceability-408259/

2008 óta 7000 órát repültek.

Zord

zord 2015.01.26. 14:51:41

Rpült az első ausztrál EC-135T2+ kiképző-gyakorló heli:

"Australian military’s new EC135 T2+ training helicopter takes to air
First flight within only two months of HATS contract signing Donauwörth, Germany, 26 January 2015
– The first EC135 T2+ helicopter in a planned fleet of modern, twin-engine, rotary-wing aircraft being acquired by the Australian Defence Force (ADF) for its new Helicopter Aircrew Training System (HATS), has successfully completed its first flight in Europe.

The HATS No.1 EC135 T2+

Under the HATS project, a joint training scheme for both Army and Navy aircrew will utilise some 15 Airbus Helicopters EC135 T2+ trainers, along with EC135 flight simulators and a new flight-deck equipped, sea-going training vessel.
Boeing Defence Australia (BDA) is the prime contractor for the new training system, partnered by Thales Australia which will provide the flight simulators.
The first EC135 T2+ (Serial Nbr.1179) took off from the Airbus Helicopters’ production site in Donauwörth, Germany, where the helicopter is assembled at 14.37 local time on 16th January and landed back on site 57 mins later.
The Airbus Helicopters Flight Test Department reported the successful first flight had validated the full performance of the aircraft’s systems and engines, and that future flights would test specific customer equipment."

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.01.27. 12:38:47

index.hu/tech/2015/01/27/172_milliardbol_veszunk_30_uj_helikoptert/

Ami nekem furcsa, hogy a feladatmegszabó értekezlet megnyitója eddig sajtó-nyilvános volt. Sőt 2011-ig egyes alakulatoknál volt megtartva, képességbemutatóval egybekötve. Aztán utóbbi elmaradt. Most már úgy látszik vagy én nem kaptam rá meghívót, vagy a nyilvánosság is csorbát szenvedett és csak kiadott sajtóanyag van.

zord 2015.01.27. 13:45:31

@Kelepisti:

Teljesen sajtónyilvános volt, egész siserehaddal.

Zord

Batkaa 2015.01.27. 17:07:17

@Kelepisti: én ezt nem értem, amit itt is és Zordék mai cikkében is nyilatkoznak a forráshiányról.
Kit néznek hülyének, nyilván nem egy év alatt kell kicsengetni a vételárat, nem egy évi költségvetésben kell szerepeljen!?
Ne variáljanak, csinálják úgy, ahogy egyszer már bevált, legyen lízing, benne a supporttal, még akkor is, ha drágább.
Ezzel a költségek elterülnek 20 évre és nem most merülnek föl, amikor a legkisebb a keret. 16 éves fejlesztési tervet kell készíteni, 20 éves pénzügyi kifutással. A kormány pedig nyilván csak garanciát vállal, nem kell bele tenni egy fillért sem pluszban, ha betartják a GDP arányos emelésről szóló ígéreteket.
Most pár éven belül, még ebben a ciklusban leszerződhetnének a honvédségi fegyver és felszerelés nagyobb részének lecseréléséről, röviddel rá beérkezhetnének az eszközök és a fizetés szépen ütemezetten történne, amire fedezetet nyújt a GDP 1,4-2% közötti összegre növelt költségvetés. Ha jól csinálják, a karbantartási szerződéseken keresztül még a hazai hadiipar is erősödne.
Nagyon remélem, hogy csak valami politikai taktikázásról van szó, mert itt van, 2015. és tender még mindig sehol!

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.01.27. 20:22:12

@Batkaa: Ha ténylegesen Közbeszerzési eljárásban akarják beszerezni a gépeket, akkor ott meg kell nevezni a kiírásban a forrás mennyiségét, és származását.
Természetesen lehet részletfizetés, lízing, bérlet stb. nem tudom, hogy a pénzügyi részre milyen konstrukciót írtak (írnak), vagy az is tárgyalási alap, netán bírálati szempont (minél kedvezőbb fizetési feltételek pontozással - mint a Gripen esetében.

Open Skies 2015.01.27. 23:03:43

77002_14-74_089-0378
2015. január 27.

Repülőgép és helikopter hajtóművek javítása és üzemidő hosszabbítása (2015-2016)

honvedelmibeszerzes.kormany.hu/77002-14-74-089-0378

Open Skies 2015.01.28. 18:57:46

@zord: Már megint benéztem. Nem kellene ennyi mindent olvasnom, mert nem emlékszem hogy hol olvastam.

zord 2015.01.29. 00:13:03

@Open Skies: Semmi gond, ismétlés a tudás jó édes anyja!

Zord

Hollywood 2015.02.03. 12:59:48

Érdekes.....:

"Lehet, hogy az illiberális demokráciáról nem értettek egyet, de gazdasági szempontból nagyon sikeres volt Merkel német kancellár tegnapi látogatása: a VS.hu értesülése szerint több nagy német cég magyarországi beruházásairól is megállapodtak hétfőn.

A VS úgy tudja, hogy valószínűleg a magyar hadseregnek és rendőrségnek szánt 30 új helikoptert is a német-francia Airbus Helicopters adhatja majd, amire 172 milliárd forintot szán a Honvédelmi Minisztérium, és amiben az Airbus az amerikai Sikoskyval és az olasz-brit Agusta Westlanddal versenyez."

Erre kíváncsi leszek, hogy igaz lesz-e?!

index.hu/gazdasag/energia/2015/02/03/a_siemens_is_beszall_a_paks_2-be/

zord 2015.02.03. 22:48:06

@Hollywood:

Jól hangzik, de azért hivatalosan tender kiírására várunk. Ezzel együtt a tény az tény. Az összes pályázó közül egyedül az Airbus Helicopters "van itthon".

Zord

Open Skies 2015.02.03. 23:36:52

@zord: ... és politikailag talán a legkevésbé támadható.

zord 2015.02.05. 11:49:00

@Open Skies:

Én azt mondom a jelenlegi állás szerint, hogy az elkerülhetetlen könnyű-közepes felosztás miatt a legjobb a "split buy" lenne politikai-gazdasági értelemben is. Két irányt lehetne ápolni a projekttel, nem egyet.
A hazai elcseszett viszonyok és a flotta kicsinysége miatt attól tartok, hogy nem lehetne standardizációs megtakarítást realizálni. Egy típusnál még igen, de kettőnél nem, még akkor se, ha egy irányból történne a beszerzés. Mert az egy irány, két típus nem jelent technikai standardizációt (csak az olaszoknál):

Német-francia vonal:
EC135/145/635/645 (Donauwörth, MBB) + AS532AL (Marignane, Aerospatiale)

Amerikai vonal:
S-70 (Sikorsky) + 407/429 (Bell)

Olasz vonal:
AW109/AW169 + AW139/149

Koreai "vonal":
KUH Szurion

A lehetséges kombókból szerintem azok a jók, melyek a honvédségnek igazi katonai közepes gépet adnak, azaz:

-Blackhawkot, Cougart vagy Szuriont. Nem tehetek róla, az AW vonal nekem itt nem jön be. A kompozit 139/149 típusokat nem tartom kompatibilisnak a magyar bakákkal.

-A rendőr/mentő könnyű gép sokkal kevésbé kritikus, mindegyik tuti jó típus szerintem. Persze tény, hogy az EC "itthon van", az AW és a Bell nincs.

Zord

Batkaa 2015.02.05. 20:57:12

@zord: a Bell 412-esnél milyen fokú lehet a technikai átfedés a 429-el? Nekem úgy tűnik föl, az amik inkább ezzel a kombóval lehetnek esélyesek.

Sajnos olyan kevés info van és annyira ellentmondók, hogy azon nem lehet messzire jutni.
A dolgok jelen állásánál (komolyabb háttérinfók nélkül, ami neked esetleg van), úgy tűnik
- ha a költségkeretben benne van a support, akkor ebből a programból most egy típust fog kapni mindenki, legfeljebb 135/635 szintű differenciálással;
- ha két típus lesz, akkor fedezetlen a hosszú távú üzemeltetés.

stonefort2 2015.02.05. 21:45:09

Csak nekem furcsa? Kinyilvánított adat. 30 gép, 172 milliárd. Honnan tudják? Az ár ezernyi tényező függvénye, ami a típus kiválasztását követő tárgyalások UTÁN dől el.

2015.02.06. 00:19:07

@stonefort2: Szerintem nem furcsa, Te is úgy mész el vásárolni, hogy tudod, hogy mennyi pénzed van. A 30 darab a max, mintha mondtak volna már ilyesmit is. Persze, normálisabb helyen, ahol van elég pénz a hadseregre, ott valószínűleg úgy van, ahogy írtad

2015.02.06. 00:22:02

@Batkaa: Szerintem is félő, hogy nem lesz keret közepes kategóriára. Max mondjuk 4-5 darabra... És ha tényleg tűztámogatást is akarunk velük, akkor kellene keret fegyverzetre is

zord 2015.02.06. 01:44:16

@ms07: @stonefort

A 172Mrd a különböző flottaösszetételek (van kb. négy) közül valószínűleg a legdrágább ár piaci átlagok alapján. Az egyik véglet, úgymond. Hozzáteszem, nem biztos, hogy ez jelenti a 30 gépet, sőt, szinte biztos nem. A legdrágább opció, ha a honvédség szinte csak közepest kap, ebben az esetben viszont nem lesz 30 gép, hanem csak kb.24.

És beszerzésről van szó minden jel szerint, ebben nincs sokéves üzem. Még egyszer nem akarnak bemenni a Gripen-utcába.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.02.06. 11:14:35

@zord: és meghatározott szupport.?Mert aztán meg szokás szerint pótalkatrészekre már nem költünk.
lásd Minyok, és MIG-ek, és inkább elindul a kannibalizáció. Ebben mindig mesterek voltunk...
- de hát szegény ember vízzel főz -

Batkaa 2015.02.06. 12:27:53

@zord: akkor support hiányában a mentők is elbúcsúzhatnak a megszokott szintű rendelkezésre állástól?
Mi az igazi oka az ellenkezésnek a Griff-típusú ügylettel szemben?
Ha komolyan veszik az üzemeltetést, a végén nem fog kevesebbe kerülni.
(Valahogy a tárgyalástechnika részévé kellene tenni, hogy a support kihagyása nyílt sumákolást jelent...)

Open Skies 2015.02.07. 22:34:23

"És beszerzésről van szó minden jel szerint, ebben nincs sokéves üzem. "

Aki eltalálja hogy mikor válik az új típusból az első helikopter donorgéppé és hogy 10 év múlva hány gép lesz teljesen bevethető, az kap érte egy üveg Szovjetszkoje Igrisztoje-t.

zord 2015.02.10. 09:47:04

Reptilalom a német NH90-esekre, miután kiderült, hogy tervezési hiba folytán a fej feletti panelen rövidzár keletkezhet a tűzoltó rendszernél. A következtetésre egy múlt nyári termezi repesemény vizsgálata vezetett:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/160866/-germany-halts-nh90-flights-pending-modification.html

Zord
süti beállítások módosítása