Immár papírral igazoltan tudnak helyi légihelyzetképet cserélni (értsd: horizontálisan) a cseh, a szlovák és az amerikai lérak-csoportosítások – ezt eredményezte a csehországi Caslavban lezajlott Master Harmony gyakorlat, melyen a résztvevők az úgynevezett LLAPI (Low Level Air Picture Interface) révén kapcsolódtak, ugyanakkor másodlagos feladatként sor került az elöljáró szinttel (CRC) történő kapcsolatlétesítésre is JREAP protokoll szerint. A LégierőBloggerben a tavalyi cseh-lengyel kiadást és a tavaszi szlovák-amerikai próbákat se feledve csak egy kérdés merül fel: miért nem foglalkozik, foglalkozhat ezzel a gyakorlatban, visegrádi alapon a honvédség is?
A Master Harmony 2014-re telepített lérak vezetési eszközök, illetve a korszerűsített szlovák MANPADS, és a háttérben (a hidegháborús fedezék mögül éppen csak kibukkanva) a rendszeresítés küszöbén álló cseh SHORAD-radar, a Retia ReVISOR-ja.
A Master Harmony 2014 résztvevői: Zólyom, USAE, Cseh Légierő, Nyitra, Kaiserslautern (10. Air and Missile Defense Command) és Strakonice.
A LLAPI nemzetei között ott van Magyarország is. Mármint a zászlója.
Forwar Area Air Defense Command and Control (FAAD C2). A sátorral, generátor és kondi utánfutókkal kombinált "puttonyos" Humvee jól mutatja, hogy a légvédelmi harcban milyen jelentőséget tulajdonít a mobilitásnak az amerikai doktrína.
A szlovák ASTRA PVO és a cseh Raccos egy jóval kompaktabb, szovjet/VSZ PVO-kultúra által meghatározott, nagyfokú mobilitást célzó megközelítést tükröz, még ha a választott platformok az előbbin a csapat-, az utóbbin a honi légvédelmi hagyományok hangsúlyát is mutatják.
A három vezetési rendszer három szenzorának egymást átfedő felderítési zónája, melyeken átrepülő célokat (jól látható a célpálya) többértelműség nélkül kell átadni és megjeleníteni.
Az amerikai felület (figyelemre méltó a térkép réteg, illetve a kiegészítő függőleges prezentáció)...
...a szlovák megjelenítés, a különböző forrásokból kapott, itt még nem konszolidált track-ekkel...
...és a cseh prezentáció.
A Retia ReVISOR lokátora, mely heteken belül átadásra kerül a cseh haderőnek, a C2 rendszerek egyik szenzora volt. Az utánfutó doboza svéd Barracuda álcaháló alatt.
A ReVISOR kezelőpaneljei. A normál üzem távvezérelt.
A szlovák SzT-68MSK összecsomagolás közben.
Ha a C2 a lándzsa markolata, akkor ez a hegye: cseh RBS-70-es.
...és a tűzalegységek szállítására használt Tatra egy fedezék sarkába parkolva.
A szlovák iglásokkal beszélget a 21. légibázis (Caslav) parancsnokhelyettese.
Az aláírt interoperabilitási dokumentumokat mutatja a nyitrai parancsnok, Miroslav Lorinc ezredes, a 10. AAMDC parancsnoka, Gregory J. Brady ezredes és a cseh lérak főnök, Ján Sedliácik ezredes.
Zord
Ps: Ha LLAPI-ügyben egyelőre nincs is nyoma magyar aktivitásnak, jövő márciusban azért összefonódnak a visegrádi lérakos szálak. Tobruk Legacy 2014 néven közös fegyvernemi gyakorlat lesz Csehországban, amit többek között a győriek Mistral-lövészete követ Boletice lőterén.