Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

január 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (80) éleslövészet (20) f 16 (20) Gripen (66) gripen (76) Győr (15) H145M (29) Hajmáskér (30) helikopter (45) hírek (30) honvédség (21) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (59) Körös-hegy (20) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Magyar Honvédség (17) Mi-17 (24) Mi-24 (28) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (21) radar (18) Szolnok (49)

HTML

Air Power News 18. (2014. szept.)

2014.09.01. 00:01 | zord | 175 komment

Egy ritkán érintett téma, a Jak-52 kiképző- és gyakorló repülőgép egy példánya Szolnok felett műrepül. A pilótautánpótlás kérdése most nem tartozik éppen a legfeszítőbb kérdések közé a magyar légierőben, de ahogy sok minden másról sem, jövőjéről nincs döntés. Jó megoldást egy ilyen kis légierő számára nem könnyű találni, az biztos.

140901_AirPowerNews18.jpg

Zord

Címkék: AirPowerNews

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr416649901

Open Skies 2014.09.01. 19:37:42

Svédország növeli a harckészültséget és növeli az együttműködést a NATO-val

www.defence24.pl/news_szwecja-zwieksza-gotowosc-bojowa-rozszerzenie-wspolpracy-z-nato

piratvitorla 2014.09.01. 22:16:56

"A pilótautánpótlás kérdése most nem tartozik éppen a legfeszítőbb kérdések közé a magyar légierőben..."

De igen...

piratvitorla 2014.09.02. 04:37:13

@zord:
Annyi a különbség, hogy kevésbé látványos a dolog...
Gépet "bármikor" lehet venni, de a humán keretet nem könnyű biztosítani...

zord 2014.09.02. 15:31:42

Új brazil alapkiképző gép, a Novaer T-Xc melyet a Tucanóhoz hasonlóan Joseph Kovács tervezett:

http://www.janes.com/article/42446/brazil-s-t-xc-future-primary-trainer-takes-first-flight?utm_campaign=[PMP]_PC6110_E14%20DF%20NL%20Airforces%2009_02_2014%20_NW_Deployment&utm_medium=email&utm_source=Eloqua

Zord

Open Skies 2014.09.03. 22:06:01

RoCAF to hold road runway exericse on Sept. 16

Aircraft taking part are: F-16, Mirage 2000, IDF, E2K, CH-47, OH-58 and two AH-1Ws.

alert5.com/2014/09/02/rocaf-to-hold-road-runway-exericse-on-sept-16/

Allesmor Obranna 2014.09.04. 09:54:11

@molnibalage: Én úgy látom, ez nem lelövés, hanem valami háton áthúzásból elrontott kiforgatás. Szegről-végről hasonlít a Rácz Zsolt tragédiájára.
Gyanítom, a pilóta a saját erői felett akart egy látványos áthúzást összehozni, talán a sikeres bevetést követően.
Ami sajnos már nem sikerült.

Beat it! 2014.09.04. 11:19:30

Gripen vs Fradi, újabb forduló:
www.origo.hu/itthon/20140903-harminc-evig-titokban-marad-a-gripenek-legi-paradeja.html

A kedvencem a cikkből:
„a Gripenek megjelenése az új ferencvárosi stadionavatóhoz kapcsolódóan а várakozásokat felülmúlóan irányította а társadalom, а média és politikusok figyelmét а Magyar Honvédség XXI. századi légtérvédelmi képességére"

- várakozásokat felülmúlóan irányította a figyelmet... :) :) Hát, tényleg nem számítottak rá az illetékesek, hogy ennyire kikezdik az eseményt. De az az érzésem, többet semmilyen megnyitón nem lesz itthon vadászgép áthúzás.

Zordabb 2014.09.04. 11:30:47

"A megjelent bajtársakat pontban délben két Gripen vadászgép két tiszteletkörrel köszöntötte."

www.papa-ma.hu/cikk_reszletes.php?id=12025&cold=Multidezes_es_bajtarsi_talalkozo_a_Bazisrepuloteren

itt legalabb indokolt volt a gepek resztvetele, de az esemeny fontossagat jelzi, hogy csak 2 gepet kuldott a HM.
Termeszetesen a fontossagot a HM reszerol ertettem. Egyebkent minden tiszteletem a szervezoke.

Allesmor Obranna 2014.09.04. 13:06:04

GS-23L gépágyúkonténer a vadiúj Jak-130-ason.
És igen, jól látjátok, a vadiúj gépről már az átadási ceremónián pattogzik le a fekete festék a kabinkeretről...

russianplanes.net/id145271

zord 2014.09.04. 13:06:22

@samoth:

Mondjuk a képhez az is hozzátartozik, hogy nincs új emberünk már évek óta. Frissítések vannak (ennek volumenét nem ismerem), illetve oktatókkal hozzájárulunk az NFTC működéséhez, ami az iskola jelenlegi, nem éppen rózsás helyzetében meglehetősen fontos dolog. Korábban fölös kiképzési kereteink átadására is volt példa. Ha a kanadaiak belementek, azt nem puszira tették, ott sincs semmi ingyen.

Zord

Életem árán is 2014.09.04. 14:21:06

Hogy tisztuljon a kép, első példa: tavaly végzett az eddigi két utolsó, NFTC programra jelentkezett HM ösztöndíjas Nyíregyházán. 1/A-s orvosijuk van. A végzés után közölték velük, hogy sem Gripen, de még NFTC sem, hanem más feladat (ami azóta szintén ugrott). Egyikük rögtön kiszállt, ma már business jetet vezet, a másikuk még kitart és hisz a csodában. Azóta repült vagy másfél órát JAK-on, a többit a saját pénzén civil kisgépeken. Került mellé egy új 1/A-s jelölt. Minden nap mást hallanak arról, hogy mi lesz a jövőjük.
Második példa: 9 évet akart aláíratni a HM kanadai refreshment képzésért, de a szerződésből valahogy kimaradt, hogy utána hajózó beosztást kap az illető. Ja és 70 repült óráról van szó. Ez minimum tahóság annak ismeretében, hogy ki is állja a számlát.
Amíg széket a fenekükhöz két kézzel szorító, csapatéletet közelről sohasem látott, rendszerben gondolkodni képtelen vízfejek így veszik semmibe és kezelik a tőlük szakmailag és emberileg is toronymagasan különb, elhivatott és kiváló felkészültségű jelölteket, söprik le az asztalról a szakma véleményét illetve igényeit, addig akár el is lehet felejteni az utánpótlást. Ezen a területen nincs helye ilyen mértékű rögtönzésnek, nem zsák krumpliról van szó, amit egyszer ide teszek, egyszer oda.
Hiába a csilivili toborzás és hiába tesz meg az RFO és Szolnok minden elképzelhetőt azért, hogy mindenki a lehető legjobb képzést kapja, ha utána a fentiek szerint megy tovább a folyamat és jól fizetett hazaárulók (bocsánat, de nincs jobb kifejezés az ország védelmi képességének szándékos csökkentőire/lerombolóira) tesznek keresztbe ahol csak tudnak. Csak ismételni tudom: Ez minimum tahóság annak ismeretében, hogy ki is állja a számlát.
Egyébként nagyon helyes, ha a kanadaiak finanszírozzák a képzést, mert így legalább az anyagi háttér biztosítva van. Az pedig nem őket minősíti, hogy Magyarország mi mindenre b…tt el bicskanyitogató összegeket.
Fontos: A példákat az érintettek tudta és beleegyezése nélkül hoztam fel, szerintem még etikus határokon belül.

zord 2014.09.04. 14:41:37

@Életem árán is:

Köszönöm!

Azt lehet tudni, hogy frissítésre hányan vannak? Tehát olyanok, akik végeztek, de nincs Gripen (vagy Ancsa?) slot.

Zord

Életem árán is 2014.09.04. 14:51:56

@zord:
Sajnos erről nincs infóm. Földrajzi és "egyéb" helyzetemből fakadóan ritkán és röviden tudok jelentkezni, de megpróbálom megtudni.

zord 2014.09.04. 15:46:53

"Közleményben cáfolta csütörtökön a Magyar Honvédség a The Ottawa Citizen kanadai lap értesülését, amely szerint Magyarország Kanadával fizetteti vadászpilótáinak kiképzését.

A kanadai lap szerdán azt írta: Magyarországnak annyira nincs pénze, hogy Kanadának kellett kifizetnie a magyar pilóták kiképzésének költségét a NATO Saskatchewan tartománybeli kiképzési központjában 2012-ben és 2013-ban. Az újság hozzátette, Magyarország azt kérte Kanadától, hogy 2021-ig fizesse helyette ezeket a költségeket.
A Honvédelmi Minisztérium nem kérte a kanadai védelmi tárcától a magyar pilóták kiképzésének finanszírozását - szögezte le a tárca csütörtöki, az MTI-hez eljuttatott közleményében.
A The Ottawa Citizen kanadai lapban szereplő állításokkal ellentétben Magyarország mindig is teljesítette pilótái kiképzésének fizetési kötelezettségeit az aktuális képzési igényeknek megfelelően - írták.
A Magyar Honvédség célja, hogy pilótái a legmagasabb szintű kiképzésben részesüljenek, ezért is küld ki pilótaképzésre hallgatókat az egyébként kiváló, NATO-standardoknak megfelelő képzést nyújtó kanadai NFTC-programra. Magyarország a program eredményes működtetéséhez saját oktatók biztosításával is hozzájárul - áll a honvédelmi tárca közleményében."

Zord

Open Skies 2014.09.04. 18:49:02

Ha minden igaz, ez volt a cikk:

ottawacitizen.com/news/politics/canada-paid-for-cash-strapped-hungarys-fighter-pilot-training

Az NFTC programba 17 évre fizettünk be. Ez 2003-2020 vagy 2004-2021-et jelent?

A szerződés szerint évente 7 pilótát küldünk/küldhetünk.

www.flightglobal.com/news/articles/hungarian-pilots-to-train-with-nftc-ahead-of-gripen-deliveries-in-145516/

www.forces.gc.ca/en/news/article.page?doc=hungary-joins-nato-flying-training-in-canada-nftc-program/hnmx1bgj

2003 óta eltelt 11 év, az 77 pilótát jelent. Nekünk van kb. 30 kiképzett pilótánk Gripenre, amiből jelenleg ~18 aktív.

Az elmúlt 4 évben ~3 új Gripen pilótajelöltről lehetett hallani.

Látható hogy a program nincs kihasználva. Valamennyit pedig biztos kell fizetnünk évente, ha küldünk pilótát, ha nem.

A "nem zörög a haraszt" népi bölcsesség alapján szerintem megpróbáltuk eladni a "szabad helyeinket", csak nem sikerült.

Jó lenne látni a hivatkozott "légierőtől származó dokumentumok"-at.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.09.04. 18:54:14

@Open Skies: Az F-35 cikkek után az OC-nek mondjuk, hogy kb. szart sem hiszek el...

Open Skies 2014.09.04. 20:45:05

@molnibalage: Azt is ugyanez a szerző írta?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.09.05. 08:45:15

@Open Skies: Nem. De az az újság, ami többször (!) is gyakorlatilag hazugságokat közöl le láthatólag külső megrendelésre arról mit mondjak?

zord 2014.09.05. 10:31:33

@molnibalage:

Azt, hogy ez normál a médiában :-) Welcome to the real world!

Zord

zord 2014.09.05. 10:39:13

Szerintem sem korrekt az OC-cikke, a cél a kanadai kormány csesztetése, bármivel, amire csak rábukkannak.
De biztos vannak gondok, és a lényeg, hogy nincs hosszú távon stabilan eltervezve a magyar hajózóutánpótlás. Biztos jó volt Kanada, mert jó színvonal van, NATO, és messze van a magyar idiotizmustól. Aki átmegy, azt gondolom, meg lett szűrve, azaz jó anyagot kap(ott) onnan a honvédség. Az tény, hogy a kereteket nem erre, hanem egy 2-3-szor nagyobb légierőre szabták, amikor aláírtak 2002-ben. Ez azért is furcsa, mert akkor már eldőlt, hogy egyszázados lesz a (vadász)légierő. Egy ilyen rendszer éves átlagos (hosszú távú) "átáramlása" nem lehet több, mint 2-3 fő saccperkábé.
Az is referencia lehet, hogy 2005 óta huszonvalahány pilótánk kapott Gripen-átképzést, és 2007-08-al kezdődőleg kb. öten váltak ki eddig, ha jól sejtem.

Zord

Zordabb 2014.09.05. 13:45:39

@molnibalage:

azt hogy errol szol a politikai ujsagiras.
mert hogy egyik oldal sem objektiv

Zordabb 2014.09.05. 13:46:10

@zord:

basszus, nem olvastam el hogy te is reagaltal ra :)

piratvitorla 2014.09.05. 15:18:58

@zord:
Az a fő baj a magyar NFTC-vel:
- Amikor még megálmodták volt két vadászezred 5 századdal + két csapatrepülő ezred 5-6 helikopteres és 1-1 Jak, An századdal + Tököl
- Az elején csak I/A vadász orvosival lehetett bekerülni, így sok tehetséges kiesett, akik jók lettek volna kis sebességűre. Viszont a létszámot fel kellett tölteni és ezért felvettek sok "anti talentumot" is, akinek az orvosin kívül semmi se volt a birtokában (se nyelvtudás, se "normális" diploma, se előképzettség, se elhivatottság)...
- Az elején "dögivel" képezték a nagysebességűeket, pedig a rendszer nem tudta felszívni őket. Viszont nem volt kissebességű képzés, pedig akkor rájuk lett volna leginkább igény és típusátképző kapacitás.
- 25-27 évesen bekerülnek. Mire hazajönnek harminc X évesen már lassan kiöregednének... Ez egyszerűen pazarlás...
- Mikor hazajönnek rögtön 2éles" típusra kéne őket ültetni, mert közben napról-napra kopik a drágán megszerzett tudás...

zord 2014.09.05. 16:52:26

Szuper gagyinak tűnő akciófilm volt a börsi fennforgás hátterében. Levakolt beömlőjű 21-esek ésatöbbi...

www.honvedelem.hu/cikk/46198_filmforgatas_budaorson

Zord

Gepida 2014.09.05. 17:20:09

@piratvitorla: ennek még van egy kevésbé ismert vonala, a Kanadában kiképzett helikopter pilóták.

a drága pénzen kiképzett srácokat parkoltatják (jobb esetben szimulátoroznak...)

egyre több repülős fórumon lehet olvasni a commentelőktől (sajnos hivatalos helyről semmi megerősítése nincsen) hogy az egymotoros rendőrségi helikoptereket szerezze meg a Honvédség kiképzés, gyakorlás céljára.

Kukoricás felett még repülhetnének, és ha Szolnok nem felelne meg az uniós előirásoknak, akkor kitelepülnének pl. Pipishegyre

zord 2014.09.05. 18:00:54

@Gepida:

Őszintén szólva két-három ~Jak, turboprop, könnyű kétmotoros és könnyűheli típussal (úgymond egy erősebb repülőklubbal) miért is ne lehetne kitermelni a szükséges hazai "hajózót"?
Persze a választ tudjuk. Egy ilyen szervezet működtetésének nincsenek meg az anyagi-technikai és humán, illetve mindenekelőtt a politikai stabilitási feltételei. Ebből is látszik, hogy milyen mélyre süllyedt az államszervezet, benne a honvédelem.

Zord

piratvitorla 2014.09.05. 19:06:06

@Gepida:
"...ennek még van egy kevésbé ismert vonala, a Kanadában kiképzett helikopter pilóták."

Milyen helikopter pilótákról beszélsz???
Egyetlen egy ember végzett odakinn forgószárnyasként, kísérleti jelleggel, ő sem az NFTC-n, mivel olyan kurzus nincs is az NFTC-n belül...
Mellesleg nem is helikoptert repül jelenleg...

Több hajtóműves képzés szintén nincs az NFTC-n belül, ott nem is tanult magyar...

piratvitorla 2014.09.05. 19:09:05

@zord:
Tegnap reggel egy órát beszélgettem egy régi ismerősömmel, részben erről.
Benne volt a kezdő Jakos oktatói csapatban, előtte Ancsát és kisgépet repült.

A nagysebességű harci alkalmazás rész és a műszerrepülés kivételével itthon is meg lehetett volna csinálni, töredék áron.
ráadásul így is kell hazai képzés, pl. I-es fázis, helikopter és multi engine...

Batkaa 2014.09.07. 12:52:29

@piratvitorla: az a történet még évekkel ezelőttről meg van, amikor kiküldtek NFTC-re egy harci típuson repülő hajózót csak, hogy meg legyen a létszám?
Persze elég hamar kiderült, hogy "túlképzett" a növendék... megkérdezték, hogy min repült eddig, mondta, hogy Mi-24-esen, na akkor maga mit keres itt? Azért persze elvégezte...

piratvitorla 2014.09.07. 13:17:18

@Batkaa:
Az általad írt dolog a történet második fele. Annyi, hogy önhibáján kívül végül mégse végezte el.

Egyébként máshol is előfordul, hogy pl. helikopteres még "képződik" és vadász lesz belőle...
Ha jól emlékszem a Gripen pilóták között is van aki korábban repült 24-est...

Batkaa 2014.09.07. 13:25:31

@piratvitorla: mondasz valamit, hiszen, ha végül minden balul ütne ki és megszűnik a helikopteres, meg a légi szállító képesség, akkor ott a lehetőség Kanadában átképezni a hajózókat a légierő egyetlen megmaradó típusára...
[kényszeredett röhögés vége]

Batkaa 2014.09.07. 13:31:38

@piratvitorla: na azt már nem követtem, hogy végül nem végezhette el. De az illető tudtommal azóta is sikeres tagja a helikopteres közösségnek.

piratvitorla 2014.09.07. 13:47:10

@Batkaa:
nem oda került vissza. Mármint ha arra gondolsz aki nagysebességű kiképzésen is volt.

Batkaa 2014.09.08. 08:22:13

@piratvitorla: nem, akire én gondolok, őt kiképzett, gyakorlattal bíró hajózóként vezényelték NFTC-re, és ugyanoda került vissza, ahonnan elment Kanadába és napjainkig is ott repül (Szolnokon).

piratvitorla 2014.09.09. 14:40:24

@Batkaa:
Ja, hogy Te az egyéves kiképzésre gondolsz.
Többen is voltak, ők azóta már oktatók, akiknek jól jött a kinti tapasztalat:
- műszerrepülés (nyugati rendszerű)
- nyugati szemlélet
- nyugati kiképzési rendszer megismerése
- angol nyelv
Az egész rendszernek jót tett ez a plusz tudásanyag...

2014.09.09. 15:50:13

A Nato csúcs előtt volt olyan híresztelés, hogy magyar felajánlások, költségnövelés. Na, a pénz dologból az lesz, hogy nem a GDP 2%-ára emeljük, mint ahogy mindenki számított rá. Hanem a jelenlegi 0,79%-os HM költségvetés, a gazdasági növekedés miatt több pénzt jelent, mint a tavalyi 0,79.

index.hu/belfold/2014/09/09/kover/

zord 2014.09.09. 19:25:10

@ms07:

A NATO megállapodás azt mondja ki, hogy mindenki igyekezzen elérni a 2 százalékot 2024-ig, azaz tíz év alatt.
Nálunk van egy terv eleve 2016-tól évi 0,1 százalék GDP emelésről. Ennek gyorsítása kerül most napirendre, szerintem Kövér szoksásos beszólásait nem kell túlzottan komolyan venni. Egyébként ahhoz, hogy reálértékben ezt a tervezett 0,1 százalékos GDP arányos éves növelést gazdasági növekedésből lehessen finanszírozni, akkor ahhoz kb. 10-15 százalékos növekedés kellene, ha jól számolom.

Zord

Batkaa 2014.09.09. 22:39:53

@zord: ez így nagyjából rendben is lenne, ha előrehoznák a költségvetés emelését 2016-ról 2015-re, illetve ennek jegyében már az idei évben nem lennének elvonások - netán még egy kis pluszpénz is leesne valami központi tartalékból.
Mivel már nincs többé előlegezett bizalom, hiszem, ha látom...

zord 2014.09.10. 15:01:09

Összesítés az iraki amerikai légcsapásokról:

www.bbc.com/news/world-middle-east-29139462

Zord

2014.09.10. 19:05:08

Szíria Mi-8 megsemmisítése leszállás közben Kornet ir. pct. rakétával. A saját repterük környékét sem biztosítják megfelelően.

theaviationist.com/2014/09/09/mi-8-atgm-ground/

zord 2014.09.11. 05:44:04

Irak feletti találat után kényszerleszállt egy F-15-ös a törökországi Batman légitámaszponton:

www.hurriyetdailynews.com/turkey-joins-anti-isil-coalition-opens-incirlik-for-logistics-ops.aspx?PageID=238&NID=71511&NewsCatID=409

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.12. 16:55:06

Lehet menni fotózni:

15-26 September, exercise MACE will take place in Slovakia

(ismét S300 és SA-6 és MiG29-re vadásznak a nyugati hadfiak..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.12. 16:55:45

Ja lesznek AMX-s is szlovákiába a MACE idején

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.12. 22:04:55

Nem láttam konkréten a bázist, de nagyon nagy a valószínűsége...

még keresgélek infót (résztvevők stb.)

block50 2014.09.12. 22:07:45

@Kelepisti: Első blikkre semmit nem talaltam rola
Pedig pont beleesne Ostravaba igy Miskolcrol menetbe meg tudnek állni par órára

block50 2014.09.12. 22:17:12

@block50: egy régebbi cikkben belga, dan, norvég F-16-ost, Rafale, Growlert írnak

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.12. 22:17:29

www.vvzs.mil.sk/45701/?pg=1
...... röviden......

International exercises MACE XVI, which will culminate on days 17 to 30 September 2014 The conference brought together over 50 representatives from Australia, Denmark, Great Britain, Germany , United States, Sweden, Norway, France, Belgium, Spain, the Netherlands and Slovakia to elaborate detailed tasks and exercises to fine-tune the final steps of its successful launch and conduct.

Take-offs and landings's Participation aviation technology will be implemented from the air base Sliac.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.12. 22:18:42

A régebbi cikk a 2 évvel ezelőtti volt, ott voltam..
és persze törökök is voltak Terminatorokkal (F4)

block50 2014.09.12. 22:20:23

@Kelepisti: tudom, nem arra gondoltam
Idén áprilisi beharangozó cikk volt a MACE XVI-rol

zord 2014.09.13. 21:46:15

A Carln Vinson két Hornetje ütközött, egy pilóta eltűnt:

www.utsandiego.com/news/2014/sep/12/navy-jets-crash-sea/

Zord

zord 2014.09.14. 12:12:34

Dolgozott az orosz partvédelem, immár a Krímből:

www.youtube.com/watch?v=DNRH0v9EN_k

Zord

zord 2014.09.14. 12:14:56

@zord:

Másik szögből. Szépek a krími sziklák. Ez körülbelül olyan fíling, mintha a franciák Exocettel lövöldöznének a Cote D'Azure-ről :-)

www.youtube.com/watch?v=eezq7ZVIeVA

Zord

zord 2014.09.14. 17:00:32

@molnibalage:

Egyszerűen a sisakján a matricát, hogy a srácot ne lehessen azonosítani.

Zord

Open Skies 2014.09.14. 23:25:13

Zord: tudom hogy utálod a repülőnapokat és a kecskeméti bázison dolgozók is, de rád hátha hallgatnak... Kleine Brogel-ben is csak 10:00 után került le a takaróponyva a Gripenről, pedig a dísztribün előtt lett kiállítva a gép. Szerintem elég rossz képet fest rólunk, hogy mindig mindenhol a mi gépünkről kerül le utoljára a ponyva, rendszerint 10 óra után. Belgiumban pl. a szlovákok, lengyelek már 8:30 körül kitakarták a gépeiket.

Még mindig az az álláspont hogy a Spanyol Légierő 75 éves fennállására rendezett repülőnapra nem küldünk semmit? Annak ellenére hogy a spanyolok mindig küldtek hozzánk valamit. Pl. a mi 75. éves évfordulónkra 2013-ban a Patrulla Águila köteléket küldték.

Pedig a spanyolokat szeretjük, nem? Puskás, Kubala....

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2014.09.15. 09:30:40

@Open Skies: Egyszer régen egy SIAD-on rákérdeztünk erre. Akkor azt mondta a kint lévő csapat, hogy három minibusz ingázott a személyzetek szállodái és a reptér között és ők pl. az utolsók között voltak, akiket kiszállítottak.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.15. 11:29:11

Érdekes módon a mi Gripejenink műszakiait mindig utoljára szállítják ki?
Hogyan lehetséges, hogy az ancsások amikor kinnt vannak, - a griffes fiukkal együtt - akkor ők már régen csili vili állapoban a géppel, kirakott relikviákkal várják a nagyérdeműt, nálunk meg vmikor 10-kor végre leveszika a ponyvát és talán egy műszaki kiül a gép alá egy kempingszékkel..
Sajnos ebben az évben is láttam kb. 3x..
Szóval itt valami szemléletbeli probléma van inlkább.. már elnézést. Én sem szeretem a repnapokat meg másra kellenek a mi gépeink is, de ha kinn vannak akkor magyarországot képviselik. Én is voltam kiállító sokszor, és utáltam az egészet, de a céget képviseltem, és ezért amit kellett megtettem. A gép kitakarása, kérdésrekre valami kedves válasz, néha 1-1 kisgyerekkel fotózás stb. nem egy kurva nagy feladat..

zord 2014.09.15. 12:58:54

Hát, ha már egyszer ott vannak, ki kellene használni a teljes időt, ez biztos. De ahogy a napidíj, úgy a logisztika is bizonyosan szűkre szabott, így biztos, hogy vannak objektív akadályok is, nemcsak a hozzáállás.
De jól látjátok, nekem ez a téma nem igazán smakkol. Nekem a külföldi település gyakorlatot, lövészetet, bombázást jelentene. Meg a cross-bordert is lehetne fokozni.

Zord

zord 2014.09.15. 13:05:50

A svéd politika sem panaszkodhat, ha kuplerájról van szó. Csak azért linkelem, mert fontos ország a számunkra:

www.bbc.com/news/world-europe-29195683

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2014.09.15. 13:58:19

@Kelepisti: Ezt egy szóval sem mondtam, sőt azt sem tudom hogy van mostanában, mert hosszú évek óta nem voltam repülőnapon. De, ha már ott vagytok és ennyire foglalkoztat benneteket, mert már sokadszorra tapasztaljátok, akkor miért nem kérdezitek meg? Ott helyben, a magyar katonáktól.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.15. 14:20:35

Megkérdeztem volna szívesen. Egyik alkalommal a katonánk jól benn a gép árnyékában hűsölt, és nem igazán akart onnan kibujni. Az meg aztán nem illendő, hogy ordibáljon az emberfia. A magyar beszélgetésünket valószínüleg hallotta.
Másik alkalommal gép volt, ember nem. 2x mentünk vissza. Gondoltam hátha jó magyar szót hallani.
Ismét más alkalommal 3x néztük meg a mieinket, abból 9-kor még ponyva volt, aztán később levették, de nem volt senki a gépnél, aztán a svédek mellett volt egyik pilótánk, "nevét nem írom le" csak éppen nem nem tudtuk elkapni.

a helyszínek:
Fairford - ott igazán ciki volt a becsomagolt gép, Dániai Karup, Szliacs, Svájc Payerne. Érdekes módon a britteknél és a Payerne-ben is az Ancsánok kitettek magukért, sürögtek forogtak, bemutatták a gépet stb.

Kivétel a Tiger Meet, ahol árulták a relikviáikat, és több nyelven kommunikáltak az ött hömbölygő tömeggel. Ott pld. ezért is jó volt magyarnak lenni, mert láttuk, hogy a külföldieknek tetszett a mieink kiállított termékei, és katonáink kedvessége.

Valószínüleg vannak okai ennek statikus dolognak, de szerintem ahogy írtam, hazánkat képviselik. Egybéként annyiban nem osztom Gábor véleményét, hogy egy statikusan álló gép, amely ráadásul általában hétvégén van ott a repnapon,itthon lefedésben lenne, (ha csak nem kisebb javítási, karbantartási munka lenne). A katonai diplomáciában is pozitív dolog ott lenni, és 1-2 gépet valami kis festéssel különlegessé tenni, valamint lehetőleg függesztménnyel kiállítani (pld. 2 póttank+ 2 AGM65 + törővégen gyakorló Winder, vagy 2-4 AMRAAM és 2 gyakorló winder stb. az ország respectjének mindig hoz egy kis "+". Az oda és visszaút pedig gyakorlás útvonalrepülésre. A brittek régóta már ezt csinálják, a németek szintén. (demót álltalában nem repülnek).
de ez saját véleményem.

zord 2014.09.15. 15:23:13

A magyar haditechnika csúcstermékei. Most már csak meg kellene venni. Érdekes ez a kommersz hab kitre épülő csupaszárny. Az Ei/Currus már tavaly ezzel repülte az árvízi missziót, csak kérték, hogy ne beszéljünk róla.

www.honvedelem.hu/galeria/2601

Zord

samoth 2014.09.15. 16:42:51

@zord: Érdekes lesz a Gripen jövője szempontjából az új svéd kormány. A szocdemekkel alapból nem lenne baj védelempolitikai szempontból, ellenben a koalíciós partnernek kiszemelt Zöldek, a sötétzöldek minden ilyen tulajdonságával rendelkeznek, a Baloldali párt meg mintha még a kominformtól kapná az ilyen jellegű utasításait. Löfven amúgy a vasas szakszervezetek vezetőjeként nagyon lobbizott, hogy svéd fegyverekkel szereljék fel a svéd haderőket, és állítólag a Brazil Gripen-üzletben is számítottak a kapcsolatai. Szóval rajta nem múlik. De hogy hogy fog bírni a szövetségeseivel? És a kisebbségi kormány miatt nyilván szorult helyzetben lesz. Láttunk már olyat, hogy a farok csóválja.

Beat it! 2014.09.15. 17:57:48

@zord:
Jó ez a csupaszárny felderítő. Érdekes, hogy a BTR-ek is ilyesmire lőttek, csak kisebb méretben.
Csak kérdés, amit írtál is, hogy mikor lesz sorozatban a csapatoknál, és mikor csinálnak neki egy épkézláb irányító platformot teherautóra.
Villognak egyfolytában a GM-6 Hiúz puskával is, de még az sincs rendszerben, ha jól tudom.
És még egy probléma, ami mostanában ütött szöget a fejemben. A képeket nézve látszik, hogy a magyar katonák ruhája még az erdei háttér előtt is rikít. Füves háttérnél meg brutális erőteljesen látszik. Nem jó a kamuflázs. Sok benne a fekete és a barna, így túl sötét a színe.

Batkaa 2014.09.15. 19:55:21

@Beat it!: A Hiúz gyártási jogait nem rég adták el Romániába... hazai szempontból gyakorlatilag halottnak tekinthető.
Jól látod a bociminta hibáit, még a régi 3szín terep minta is jobb volt.

Beat it! 2014.09.15. 20:38:51

@Batkaa:
Igen, volt szó korábban a gyártási jog eladásáról. De azzal a hírrel valami nem stimmelt. Másrészt szerintem nem mutogatnák az attaséknak, ha nem lenne hazai lehetőség benne. Az adott példány a festése alapján pedig új, azt mondanám, hogy afgániai hadszíntérre szánták.
Az egyenruháról meg sajnos az az érzésem, hogy a hazai gyakorlatot követve örülnek, hogy végre ilyen van a katonáknak. Nem fogják áttervezni. De ne nekem legyen igazam.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.15. 21:32:28

Ha már MACE .. norvég, dán és belga F16, Superhornet/Growlerek, Rafale-k, Gripenek és különféle zavarók is lesznek. Érdemes a hét kilátogtani Szliacsra.

Kérdeztem médianapot, de nem kaptam még választ..

block50 2014.09.15. 22:24:05

@Kelepisti: Altalaban hogyan néznek ki a repülések? Délelőtt mikor szoktak indulni?
Pénteken vagy hetvegen szoktak lenni repülések?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.17. 12:40:59

Sziasztok! Médianap nem lesz a MACE-n, tehát marad kerítésen kívül. A két évvel ezelőttin is csak ködösítés volt, de hát ennél a gyakorlatnál ez természetes.

---
Good morning,
I want to announce with regret that the media day will not take place.

npor. Jana DAŇOVÁ Ing.
staršia dôstojníčka sekretariátu
veliteľa VzS OS SR

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2014.09.17. 14:14:34

@Kelepisti: A két évvel ezelőtti olyan gyenge volt, hogy - szerintem életünkben először - arra kértük a kísérőket, hogy elhagyhassuk a bázist. Téptünk haza a hajmáskéri lőtérre. :-)

Beat it! 2014.09.17. 14:34:06

@Batkaa:
Basszus, ez a szerb terepminta mintha a mi "Bocink" modernizáltja lenne: 4 szín - 2 zöld, némi barna és fekete.
Az egy dolog, hogy digitális. Szerintem azonban elsősorban a színösszeállítása miatt jobb. A legutolsó fotón látszik, ahogy szegény katonáink valósággal rikítanak a háttér előtt, míg a szerbek inkább beolvadnak.

block50 2014.09.17. 14:34:12

@Kelepisti: Melyik részre erdemes menni a kerítés mellé? Tavaly mikor voltak a felszallasok? Hany órára érdemes kierni?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.17. 14:35:28

Igen, emlékszem, mi maradtunk és láttunk néhány Rafale felszállást, meg kerítésen kívül 1-2 leszállást. A sajtótájékoztatón két szlovák tiszt ködösített, közben két rendfokozat és név nélküli valaki ült még diszletként az asztalnál. A francia gépekhez lehetett közel menni, a dánokhoz nem - féltették az AIM-9X-et (egyébként a legutóbbi dán bázislátogatáson ahol voltam, szintén nem engedték fotózni a 9X-et), a törökök később jöttek, megfotózhattunk a németek Laerjet-jét és egy Falcon zavarogépet, láthattunk 2 29-est felszállást. Ennyi. A hadóva szerint a NATO tagorszgok együttmüködése, a NATINADS stb... miközben csak adatporszívozás volt az Sz300-ről és a MiG29-ről..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.17. 14:43:50

címzett: Blog.hu

Általában két hullám van, Gyakorlatilag széliránytól függ, meg, hogy le vagy felszállásra vagy kiváncsi. A polgári repülőtér felöli végéről kicsit be lehet fotózni a reptérre egy dombról a másik irányból magas létra kell. leszállóban mindkét hely ok.

block50 2014.09.17. 14:45:32

@Kelepisti: Ok koszi
Mondjuk 10-ig eleg kierni vagy az mar késő?

zord 2014.09.17. 14:59:04

@block50:

Legkésőbb 10-ig legyél ott, és szánd rá a napodat.

Zord

zord 2014.09.17. 14:59:48

Érdekes: szénszálas álcafelhő hajó elleni rakéták eltérítésére.

www.wantchinatimes.com/news-subclass-cnt.aspx?cid=1101&MainCatID=11&id=20140917000077

Zord

block50 2014.09.17. 15:13:34

@zord: Ok Köszi
Ostravaba odafelé beleférne

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.17. 15:14:40

Mit nekünk Btr mint légvédelmi fegyver, mikor ilyen is létezik :)

www.youtube.com/watchv=Cp7mM2TP_1A

zord 2014.09.17. 20:45:29

Nem tudja valaki, hogy melyik lövésszázadunk megy erre a gyakorlatra?

"Exercise IRON SWORD in Lithuania (12-14 November 2014)".

Korábban arról volt szó, hogy két hónapra (teszem hozzá, ez inkább rotációs telepítés, mint gyakorlat, de hát ilyenek ezek a hibrid viszonyok) mennek.

Zord

zord 2014.09.17. 20:47:25

Ezt már észrevettétek? Hadművelet nevet kapott az amerikai jelenelét európai "megerősítése".

"OPERATION ATLANTIC RESOLVE"

www.defense.gov/home/features/2014/0514_atlanticresolve/

Zord

zord 2014.09.18. 00:43:01

A Nagy Testvér figyel. Gorgon Stare II Afganisztánban:

http://www.janes.com/article/42971/usaf-image-appears-to-show-gorgon-stare-increment-ii-in-afghanistan?utm_campaign=[PMP]_pc6011_E14%20DF%20NL%20AIFORCES%2009_16_2014_DW_Deployment&utm_medium=email&utm_source=Eloqua

Zord

wape 2014.09.18. 04:42:11

@zord: Jól értem, hogy 192 kis kamera van beszerelve a podba, ami 192 irányba figyel egyszerre?

the newer Increment II utilises an EO sensor turret derived from the US Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) and BAE Systems' Argus technology (featuring 192 separate cameras)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.09.18. 11:38:07

@wape: Igen. Ezzel éri el az irgalmatlanul nagy felontást minden irányba. A mai UAV kamerái hiába stabilizáltak és nagy zoomra alkalmasak, egy olyan, mint távcsövön kersztül figyelni a világot...

Pár éve volt fent erről a cuccról videó a YT-t. Döbbenetes képeket mutattak.

zord 2014.09.19. 01:12:14

@molnibalage: @wape:

Rakétát, mikrohullámot, lézert neki :-))))

Zord

zord 2014.09.19. 14:17:12

Pilótaképzés Debrecenben. Ezeknek a barmoknak nem jutott eszébe, hogy Szolnokon és Nyíregyházán már van, esetleg azokat kellene használni, megújítani?

www.kormany.hu/hu/kulgazdasagi-es-kulugyminiszterium/parlamenti-allamtitkarsag/hirek/pilotakepzesi-kozpont-alapitasarol-irtak-ala-szandeknyilatkozatot-budapesten

Zord

ljuka71 2014.09.19. 20:04:22

@zord: Szerintem eszükbe jutott,de az is,hogy ki,a nyíregyházi polgármester és ki, a debreceni.

zord 2014.09.20. 10:01:26

@ljuka71:

Na de jövőre már nem az lesz...
Jahhhh a jövőre ezeknek túl messze van. A harács AZONNAL a legjobb.

Zord

Ejnye... 2014.09.20. 19:00:18

@zord:

Másról van szó, szerintem. A WizzAir-nek Debrecenben van bázisa, és nem Nyíregyházán, vagy Szolnokon.

www.airportal.hu/ap/viewtopic.php?f=32&t=22625&sid=19f9ebd28b905e01f0141880e9a5bfab

zord 2014.09.20. 20:29:55

@Ejnye...:

Az rendben van, de itt közben van egy úgynevezett ország is, és annak halódó repülőszakember-képzései. Szerintem egy ilyen hakapeszi makiban ez fel sem merül, mivel aligha tudja, hogy van Szolnok, van Nyíregyháza...

Zord

Hollywood 2014.09.20. 20:39:04

"Tíz évtizedes fegyver és harcjármű, amelyek a mai napig tökéletesen működnek"

www.honvedelem.hu/cikk/46523

Beat it! 2014.09.21. 11:03:58

@Hollywood:
Ez inkább szörnyű. Nekem valamiért az "Elődeink fegyverei" című Kolibri zsebkönyv ugrott be róla. Pár helyen írják, hogy modernizálta a Honvédség az eszközöket, de inkább siralmas a körkép.
Oké, hogy a BTR-ek és a Kub-ok kaptak némi fejlesztést, de a többi? RPG-7-eshez is kapható már legalább egy évtizede tandem robbanófejes gránát, de nem vettünk belőle.
"Tökéletesen működnek" - mert muszáj nekik...

zord 2014.09.21. 19:22:21

@Beat it!:

Ha találnának egy hangárban tíz Bf-109-est, arra is nagyon büszkék lennének. "Kicsit régi, kicsit elavult, de a mienk".
Én nem azért haragszom, mert nem vettek új dolgokat. Elismerem, erre soha nem volt pénz a rendszerváltás óta. De hogy zéró harci képesség, túlélőképesség-növelés nem történt, arra nincs mentség.

Zord

zord 2014.09.23. 13:12:54

Egy szíriai Szu-24-est pedig Patriottal lőttek le az izraeliek, amikor a Golán-fennsík felett nyolcszáz méter mélyen átcsúszott az "izraeli" oldalra:

www.bbc.com/news/world-middle-east-29324424

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.09.23. 14:37:51

@zord: Vajon hány F-22 és személyzet rendelkezik a képességgel?

zord 2014.09.23. 15:27:22

@molnibalage:

Hát, egy minapi cikk arra világított rá, hogy komoly pilótahiány volt-van a típuson, és most nyomulnak ennek enyhítésére. Ennek fényében el tudom képzelni, hogy nem mindenki repüli a teljes palettát. Bár hozzáteszem, a GBU-32, 39 főként tervezett dobása nem hiszem, hogy sok extra repórát kívánna. Radarral felderíteni, kiválasztani egy előre nem tervezett célt, és arra dobni, na az már kicsit trükkösebb lehet, bár a TGP-kezelésnél ez is egyszerűbb lehet. Arról nem beszélve, hogy az oldásánál véget is ér a teendő, míg egy TGP/LGB rendszerben ott még igencsak van munka hátra.

Zord

Allesmor Obranna 2014.09.23. 18:25:51

@zord: ez a 800 méteres terület fölé betérés az izraeliek részéről igencsak túl volt reagálva.
Nem tudom, hogy a jelenlegi helyzetben, mikor az USA a maga módján próbál tiszta helyzetet teremteni Szíriában a sok közül legalább egyik háborúzó fél kiiktatásával, tényleg jó ötlet-e Izrael részéről, hogy beledurrant a szíriai kormányerők repülőjébe...

zord 2014.09.23. 19:10:53

@Allesmor Obranna:

Néhány tonna robbanóanyag jellegzetes rendteremtő eszköz abban a káoszban, melynek a megteremtésében az elmúlt években tevékenyen részt vettek.

Egyébként itt van, a szír srácok láthatóan kattintottak:

www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/1.617329

Zord

zord 2014.09.23. 21:01:00

További részletek. Érdekes: légi robbantású Tomahawk-al vettek le egy antennát az IS bankja fölül.

www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?id=123241

Zord

zord 2014.09.23. 21:14:09

Cenciónál azért vannak erős hiányosságok. Azon filozofál, hogy ezek F-22 SAR radar üzemmóddal készített képek...jujj....

theaviationist.com/2014/09/23/f-22-isis-compound/

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.09.23. 22:00:54

@zord: Számomra a fura az, hogy pont Raptorral csinálták. Egy rakás célpont ellen a SAR bármilyen jó üzemmódja kevés, odalentről meg nincs datalinkes frissítés, hacsak nincs valaki aki megadná a GPS koordinátát.

Az ISIS-es hírhez. Az anyagi bázisukat akarták ezzel megdolgozni, hogy ne tudjanak olajat eladni?

@Allesmor Obranna: Egyetértek.

stonefort2 2014.09.24. 07:43:00

@zord: SAR felvételen az "árnyék" mindig a látómező 12 órájában van.

zord 2014.09.24. 08:19:38

@molnibalage:

Az, hogy mit vetnek be, egy ekkora haderőben nemcsak prakticitási kérdés, főleg "választott" háború esetében. Az F-22-esnek fel kellett már mutatnia valamit.
Hozzáteszem, most még látok logikát is. Bár szóltak Szíriának előre, hogy ne lőjenek, azért a korábbi szándék miatt ebben volt bizonytalanság. Lehet, hogy az F-22-eseket olyan helyre küldték, olyan útvonalon, aminek volt kitettsége a szír légvédelemre. Jobb volt csökkenteni a kockázatokat.

Zord

zord 2014.09.24. 08:22:27

@molnibalage:

Fix célpont volt. Ehhez még SAR-frissítés se nagyon kellhetett. Azt meg szögezzük le, hogy egy drón vette fel a csapásokat videóra, az előtte/utána állóképek meg műhold, vagy Global Hawk vagy U-2 felvételek.

Zord

zord 2014.09.24. 08:37:29

Újabb aggasztó F-35 költségszámítás, miszerint a flotta éves fenntartása 79 százalékkal többe kerülne a leváltásra kerülő flottáénál. Ugyanakkor hihetetlenül alacsonynak tartom a kiindulópontul használt évenkénti F/A-18, F-15, F-16 és Harrier "sustainment cost"-nak a 11 milliárd dollárt. Ebben mi lehet benne?

breakingdefense.com/2014/09/gao-draft-slams-f-35-on-unaffordable-costs-8-8b-over-legacy-fighters/

Zord

zord 2014.09.24. 08:55:00

Hosszú út az F-22-es bevetésig, bár van benne hiba, hiszen a 187 darab már a Bush-kormány alatt eldőlt:

www.defensenews.com/article/20140923/DEFREG04/309230034?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

A szíriai bevetés semmitmondó Pentagon-indoklása:

"It also remains unclear why the Pentagon chose to involve the jet in its first combat action. Mayville cast the decission to use the Raptor as driven by “the effects we wanted to see on the target areas and what platforms in the region would be best suited to do that.”

Zord

Beat it! 2014.09.25. 10:23:15

Csak emlegetni kellett az egyenruha témát (bocs, hogy megint OFF) és már itt is vannak a képek a szolnokiakról. Bevetésre indulnak amerikai vagy angol egyenruhában:
www.honvedelem.hu/cikk/46574_katonai_konvojok_indulnak_gyakorlatra_tobb_fouton_es_autopalyan
Sajnos nem tudtam eldönteni, inkább amerikainak néz ki:
combatgear.blog.hu/2014/08/04/uj_amerikai_egyenruha_10_resz
de lehet, hogy angol?
combatgear.blog.hu/2014/07/14/mtp_parka

És hogy miért ide írom ezt és nem a Combatgear blogra? (az OFF off-ja...) Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy jelezzem: a combatgear blogon témától független az utolsó 5 komment jelenik meg. Sokkal jobb itt, hogy az utolsó pár TÉMA kommentje van jelen. Így jobban követhető, és alaposabb a témák kivesézése. Nincs az, hogy az utolsó pár hozzászólás után nem beszélnek valamiről, mert nem is látják a hozzászólásokat kiemelten.

Hollywood 2014.09.25. 12:16:50

@Beat it!:

Nekem talán egy picivel az angol ruhára hasonlít jobban.
Nem tudom,hogy ez mennyire valaminek a kezdete( jó lenne ha már ezen a téren is történne vmi), de nem tartom elképzelhetetlennek hogy ezt a ruhát csak 34-esek kapják/kapták meg mivel ők elég sokat dolgoznak kint együtt amerikai és más hasonló különleges egységkkel.

Batkaa 2014.09.26. 04:48:03

@Beat it!: @Hollywood: ez a 6-szín terep ruha lesz, amit a Multicam minta inspirált és a szolnoki Reintex gyártatott a KMZ részvételével meghatározott igények szerint és viselték Afgániában is. (Gurkha HAU)
gurkhatactical.hu/spd/ZUB00382/ZUBBONY-GURKHA-HAU
gurkhatactical.hu/spd/NAD02141/NADRAG-GURKHA-HAU

Batkaa 2014.09.26. 04:54:35

@Batkaa: ja, azt persze nem tudom, hogy rendszeresítették-e?!
Vélhetően nem, saját beszerzés lehetett. De a minta kész van, a színek apró módosításával alkalmassá tehető hazai viszonyokra (ez így most nagyon világos, idehaza talán őszi és hómentes téli környezetre lehet jó).
A ruházati elemek is elég jól sikerültek, elégedett lenne vele mindenki, ha általánosan bevezetnék.
Itt van még a "combat shirt" is:
gurkhatactical.hu/spd/ING00228/ING-HARCI
Meg az esővédő, valami Goretex-szerű anyagból:
gurkhatactical.hu/spd/ESO00094/ESOVEDO-OLTONY
Alapja lehetne egy új ruházati rendszernek...

Beat it! 2014.09.26. 09:58:46

@Batkaa:
Köszi! Kellemes meglepetés, hogy legalább ez hazai fejlesztés, és valószínűleg jó is.
Így esti fotókon kicsit tényleg világos a minta, de majd biztos lesznek nappali képek is. Arra kíváncsi leszek. Jobb, a "bocinál".

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.26. 14:37:13

Found it!

Néha azon csodálkozom, honnan van ennyi pénze a cseh légierőnek: Ismét mennek ki Izlandra légirendészeti misszióra..
-------------
Date: 09/22/2014 CZECH REPUBLIC - RUSSIAN ACTIONS PROMPT LONGER CZECH AIR-POLICING MISSION OVER ICELAND (SEP 22/RADPRA) RADIO PRAGUE -- Lawmakers in the Czech Republic's lower house have has extended the Czech air-policing mission in Iceland from five to nine weeks, reports Radio Prague. NATO asked Prague to extend the mission in part due to Russia's actions in Ukraine, Defense Minister Martin Stropnicky said last week. Russia has stepped up its air force activity near Icelandic airspace, the defense minister noted. Four Czech Gripen fighters and 75 military personnel will take part in the mission, which will now run from October to December. The mission is expected to cost US$1.6 million.
----
Valamit rosszul csinálhatunk... Bár igaz, hogy sem Dukla Praha, se a Vitkovice stadionjai nem világszinvolaúak... viszont bőven elegett tesznek amit vállalnak a NATO-ban mint politikai-katonai szövetségben.
Én Orbán helyében egyik stadionból börtönt csinálnák az ISIS-eseknek, volt már ilyenre példa a hasonló hozzánk hasonlító demokráciákban pld Chilében..

Batkaa 2014.09.26. 17:01:19

@Beat it!: nem csak éjjel világos, az afgán terepre optimalizálták, mint az angolok MTP mintáját (arra hasonlít talán a legjobban), ez idehaza legtöbbször túl világos.
A legjobb, ha beszaladsz a RTX-be, ha Szolnokon jársz és megnézed magad...

Az is durva egyébként, hogy mennyi pénzből hozták ki, a kincstár akár 3-4-szeres összegből szarabbat ad. Ha még egy kicsit jobb lenne a Gurkha anyaga (lehet, hogy úgy 10-20%-kal drágább is lenne - amit most az árképzés miatt nem vállal be a cég), akár azonnal rendszeresíthetnék - és MINDENKI jól járna...
(kivéve a sáposok)

ljuka71 2014.09.26. 18:07:09

A repülőnap-indexről:

Ridley4Lev egy órája Creative Commons License 42986
Nem kifejezetten repülős, de van egy kis kötődés:

"Tisztelt Lakosság!
Megkaptuk a hivatalos tájékoztatást a Honvédelmi Minisztériumtól, hogy terv szerint 2014. december 31-ig több ütemben elszállítják a katonai műtárgyakat a zsámbéki Légvédelmi Múzeumból és a jövőben azok más kiállítóhelyeken kerülnek bemutatásra.
Így az országban egyedülálló múzeum, a hidegháborús korszak kiemelkedő emléke szűnhet meg, amely tematikusan mutatja be az 1950-es évektől az 1900-as évek végéig a honi légvédelemben használt eszközöket, mindezt eredeti műemlék környezetben.
A zsámbéki Műemlék Rakétabázis az egyetlen, eredeti állapotában fennmaradt erődítmény, a huszadik század letagadhatatlan történelmi korszakának egyedi emlékhelye, amely évről évre egyre több látogatót vonz, erősítve ezzel Zsámbék és a kistérség turisztikai vonzerejét.
A Zsámbéki-medence Idegenforgalmi Egyesület a Műemlék Rakétabázis területének kezelője és a múzeum üzemeltetője a zsámbéki önkormányzattal együttműködve lépéseket tesz a múzeum megmentésére. A fejleményekről a továbbiakban tájékoztatni fogjuk Önöket.
Zsámbéki-medence Idegenforgalmi Egyesület"

zord 2014.09.27. 18:18:04

@ljuka71:

Sajnos hallottam én is a híreket.

Zord

zord 2014.09.27. 18:19:39

@Kelepisti:

Most mennek először oda.

Zord

zord 2014.09.28. 22:35:05

ranyek 2014.09.27. 22:36:52
egyáltalán nem ide tartozik, de mint legfrissebb topic, ide linkelném be:
nol.hu/kultura/felszamoljak-a-zsambeki-legvedelmi-muzeumot-148893

Beat it! 2014.10.01. 11:49:30

@Batkaa:
Na, itt vannak a képek egy mostani gyakorlatról. Helivel mentek, emiatt itt nem Off.
www.honvedelem.hu/cikk/46742_foproba-negyszer
De most jön a "nem légierős" rész. :)
Rögtön a cikkben az első fotó. Nagyon durván látszik a különbség az egyenruhák mintájában, az új javára. Szerintem itt egyszerűen remek ez az új színösszeállítás.
Viszont a galériát végignézve van egy világosabb (sivatagi?) színű is.

Batkaa 2014.10.01. 23:00:34

@Beat it!: a 13-as fotóra gondolsz, ott tényleg feltűnő a különbség, lehet, hogy másik (külföldi) ruha? A Gurkha HAU tudtommal csak egyfajta színsémával készült.

Beat it! 2014.10.01. 23:22:07

@Batkaa:
Amit írtam, az új mintára vonatkozott a "boci"-val szemben (04-es kép).
És utána említettem a 2 új mintát. Amit írtál, (13-as fotó) azon szerepel egy világosabb és egy sötétebb minta. Én úgy gondolom innen a monitor elől, hogy ez a kettő azonos cég gyártmánya. Ugyanis a világosabb (sivatagi?) gyakorlón is van "betét", vagyis plusz anyag a térd alatt és a könyöknél. Nos ennek a betétnek szakasztott olyan a színe, mint a sötétebb árnyalatú ruhának.
Ebben a galériában az utolsó képen szintén a sötétebb minta szerepel: www.honvedelem.hu/galeria/2650

Batkaa 2014.10.02. 01:50:08

@Beat it!: hát erről az utolsó képről meg nem mondom, hogy sötétebb-e...!
A fotó fényviszonyai sokat csalhatnak.
Inkább arra tippelek, hogy az eltérő színű az angol MTP ruha lesz, de igazából nem tudom.

A bocival szemben egyértelműek az előnyei, csak lenne egy kicsit "zöldebb" és mindjárt teljesen jó lenne... és a szabásról még nem is beszéltünk!
Az is jellemző egyébként, hogy hányféle málharendszer számolható össze...

Beat it! 2014.10.02. 17:44:43

Hangulatkeltés, Hende, helikopter:
www.origo.hu/itthon/20141002-vizsgaljak-a-hm-nel-a-kiszivarogtatast.html
Az origo megint hozza a formáját. Az első fotó alatti szöveg: "A két szélső rendőrségi használatú helikopter ugyanúgy Mi-8-as típusú, mint a honvédségiek" - persze a képen Mi-2-esek vannak...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.02. 17:48:39

Egy hülye kérdés. Az orosz katonai gépek milyen keróval mennek? Nagy eltérés van a jenki / NATO és az orosz keró között?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.03. 13:09:31

Mikor lesz októberi hír bejegyzés?

Addig is egy ilyen, elvileg lesz F-35B demo, de sanszosan csak áthúzások oszt annyi.
miramarairshow.com/

zord 2014.10.03. 15:18:28

@Beat it!:

Nem tudom mit pörögnek, amikor a gépek áprilisi érkezését követő hetekben megírtam lényegében ugyanezeket. A community meg szépen követte a gépek szolgálatba állását, és publikálta a tapasztaltakat. Ez a sok idióta csak a papíroknak hisz? Egy képviselő tudománya megáll annál, hogy Hende Csaba hadügyér mivel akasztja hasba? Az a dolga, hogy hasbaakassza, szóval az alternatív források a metodológia alapját kellene, hogy jelentsék számunkra...
Elfogytak az MSZP-szimpatizánsok a HM-ből, vagy épp a közösségből (csak az ide írogatók között nem egy van)? Na ne röhögtessenek már...

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.04. 09:03:49

Nesze neked. Kanadában összevissza mocskolódtak a megrendelés kapcsán oszt mi lett? Hornet élettartam hosszabítás.

www.ctvnews.ca/politics/cf-18-upgrades-will-keep-jets-flying-until-2025-ottawa-says-1.2031683

zord 2014.10.04. 09:58:10

@Allesmor Obranna:

Once black, always black...

Zord

Hpasp 2014.10.04. 19:07:56

Egy kis Finn lérak történelem...

simhq.com/forum/ubbthreads.php/topics/4018052/Re:_S-125M1_Neva_(SA-3B_Goa)#Post4018052

Tanulságos...
- egyes komplexum kiválasztásának okai
- komplexumok árai
- lövészet eredmények

Hollywood 2014.10.04. 21:03:53

"A mai napon hatályba lépett az a törvény, amelynek értelmében hazánk Olaszországgal együtt ellátja Szlovénia légtérrendészeti feladatait."

www.honvedelem.hu/cikk/46822__is_bekapcsolodik_szlovenia_legterenek_vedelmebe

zord 2014.10.05. 21:32:16

@Hpasp: tuti kis anyag. Amerikai barátaink ott is hatékonyak voltak...így kivágni az Iglákat...

Zord

Allesmor Obranna 2014.10.05. 23:32:55

Kharcsevszkij már a 35-öst tépi, a tudósítás szerint a gép egyetlen nyugati megfelelője az F-22-es...

www.youtube.com/watch?v=jUCwvxdKlFk

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.06. 08:06:52

@Allesmor Obranna: Márminthogy a Szu-35 egyetlen megfelelője a F-22...? Komolyan mondom, hogy ilyenkor elfog a röhögés...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.06. 09:43:36

@Allesmor Obranna: Számomra az a meglepő, hogy sokan meglepődtak magán a híren, pedig semmi új nincs, csak az okot nem ismerjük. Én legalábbis nem ismerem, legfeljebb ötleteim vannak..

Majd 2,5 éves írás.

aviationintel.com/why-is-the-stealthy-f-117-nighthawk-still-flying/

4 éves videó.

www.youtube.com/watch?v=TvyaG7EIC18

zord 2014.10.06. 09:45:54

@molnibalage:

Szerintem is sokkal jobb lenne végre ország-világ előtt beismernie az orosz hadiiparnak saját alsóbbrendűségét. Mindenki, aki meg akar élni, exportálni, az tegyen így.
Az USA az egyetlen, ahol érdemi eredményességgel folytatnak fegyverfejlesztést, tulajdonképpen nekik kellene minden babért, sőt, mindent átengedni.
Molni, te is tudod, hogy mint rendszer, az F-22-es óriási gondokkal küzd. Nemrég a humán részéről volt itt néhány link. És ha abban biztos is vagyok, hogy ma egy tökéletesen felkészítve bevetett F-22-es valószínűleg bármilyen ellenséges gépet le tud győzni, az egész programot enyhén szólva nem tudom ilyen pozitívan látni. A költséghatékonysága mondjuk a Szu-35-nek (erről is volt link itt nemrégiben) például bizonyosan jobb. Azért a pénzért, amit az oroszok beleölnek, arányosan bizonyosan többet ad, mint az F-22-es. A PAK-FA-val már sokkal rosszabb (lesz) a helyzet.

Zord

Allesmor Obranna 2014.10.06. 09:51:32

Az orosz megközelítés szerint az F-22-esen kívül semelyik gép sem szupermanőverezhető Nyugaton, így a Szu-35-ös egyetlen nyugati megfelelője az F-22-es.
Ez is igaz. És ennek az ellenkezője is.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.06. 10:03:07

@Allesmor Obranna: A szupermanőverezhetőség az egyik tipikus marketing duma, ami mögé jól el lehet rejtőzni. Szerintem gyakorlatialg semmiféle haszna nincs, mert olyan sebesség tartományban működik, ami a gyakorlati tapasztalatok szerint a légiharcok jellemző sebességén kívül esik. 1 v 1 dogfightban hasznos. Apró hiba, hogy odáig el kell jutni és ilyenre mikor is volt példa utoljára? Upsz...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.06. 10:07:41

@zord: Mik azok az óriási gondok? Azért a flotta számottevő része bevethető? Drága? Igen, marhára. Nincs még HOBS képesség? Igen, nincs. Oszt a jelek szerint csapásmérő képesség meg igen pedig 2-3 éve az volt a mantra, hogy a 2007-es tesztek ellenére ez a képesség sem realizálódott semmilyen szinten. Oszt 1-2 hete kiderült, hogy valamilen szinten már mégis. Ha az F-22 programmal gond van, akkro a Szu-35-tel vagy egy egész Orosz Légierőről mit mondjon az ember? 10 év múlva a jelenlegi gépparjuk átlagéletkora 30+ éves lesz már ha most nem az. Mi fog egyáltalán ott repülni...? Mivel pótólják? A Szu-35-öt még nem adták el sehova ezért hogyan nézed a költséghatékonyságát? Az F-22-vel hozzák a párhuzamot. Ha 4:1 arányban is kevés az F-22-nek akkor azzal szemben 0 a költséghatékonyság. Észak-koreai szitnű légierő ellen tényleg gazdaságosabb, mert oda az is elég. Szóval ez így elég relatív, mert a képessége maximuma meghatározza, hogy tömegesen is bevetve hol éred el azt, hogy csak a falon szétcsapod vele a fejed...

Ez igaz a jenki vasakra is, ha nincs mellettük support egy kőkemény IADS ellen.

zord 2014.10.06. 10:15:43

@molnibalage:

Maradjunk abban, hogy kilenc évvel az IOC után egy ismeretlen (max 10 gépes) településből csapásokat tudtak végrehajtani egy terrorszervezet ellen, egy csillmilliárdos program eredményeként, amihez pilótákat kell vadászni és a bevethetősége messze légierőátlag alatti. Egy olyan domináns birodalomtól, ami győzött a nagy riválisa elleni geopolitikai harcban, ez elégtelen teljesítmény. Ez semmilyen közgazdasági szakkönyvben nem elfogadható szintű költséghatékonyság.
És végsősoron egy csúcsgép így jut el oda, hogy hasztalan.

Zord
süti beállítások módosítása