Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

augusztus 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (87) éleslövészet (20) f 16 (20) Gripen (67) gripen (76) Győr (17) H145M (30) Hajmáskér (30) helikopter (46) hírek (35) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (59) Körös-hegy (21) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (43) Magyar Honvédség (17) Mi-17 (24) Mi-24 (29) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (22) radar (18) Szolnok (50)

HTML

Támadás Pápa ellen - balesettel

2014.06.19. 21:44 | zord | 5 komment

Az olaszországi Vicenzában állomásozó 173. légideszant dandár harccsoport (ABCT) számára nem idegen helyszín Magyarország. Bő tíz éve itt gyakorolták egyik legfontosabb feladatukat, az ellenséges területen lévő repülőterek elfoglalását és biztosítását a főerők beérkezéséig - ezt a tudást 2003-ban Észak-Irak megszállásakor kamatoztatták, ahova egy C-17-es kötelék juttatta el őket Avianóból. Miután idén részt vettek a baltikumi NATO-tagországokban folytatott gyakorlatokban, a 173-asok katonái visszatértek Magyarországra, ahol a szolnoki 25/88 könnyű vegyes zászlóalj katonáival hajtottak végre közös ejtőernyős ugrásokat Pápán, a ramsteini 86. szállítóezred egyik Juliet Herculeséből.

140619_PP_am-magy_eje_5.jpg

A hajtóművek pörögnek, a vicenzaiak készülődnek a következő körre.

140619_PP_am-magy_eje_6.jpg

A 25/88-asok a C-130J-30 rámpája mögött.

140619_PP_am-magy_eje_1.jpg

A Könnyű Vegyes Zászlóalj katonái elhagyják a Hercules oldalajtóit, jól megfigyelhetőek az áramlásterelők, melyek a biztonságos eltávolodást segítik, és csökkentik az ugróra ható légerőket.

140619_PP_am-magy_eje_2.jpg

Látható a nagy állásszög, a gép nyitott mechanizációval repül, kb 100-120 csomóval.

140619_PP_am-magy_eje_11.jpg

Mi tagadás, kissé gnómul fest a nagyobb felületű, kisebb süllyedési sebességű T-11-es deszanternyő, amivel úgy az amerikaiak, mint a magyarok ugrottak. 2011-ben volt egy gyártási hibára visszavezethető halálos baleset Fort Braggben, akkor a típus használatát fel is függesztették. Idén májusban is volt ugyanott egy katasztrófa, de ezt nem követte tilalom.

140619_PP_am-magy_eje_3.jpg

A közös ugrások során sajnos sor került egy súlyos balesetre. Az egyik magyar ugró, aki a földet érés előtt találkozott egy másikkal, körülbelül kupolamagasságból lezuhant. Itt az a pillanat, amikor a szomszéd észreveszi a bajt, és fűben fekvő sérült társa fölé hajol...

140619_PP_am-magy_eje_4.jpg

...bajtársához inti a készültségben álló mentőket.

140619_PP_am-magy_eje_7.jpg

A reptéri mentők és a városi rohamkocsi után a Légi Mentők EC135-öse is a helyszínre érkezik. Itt a jelző kék füstjét keveri leszállás közben.

140619_PP_am-magy_eje_8.jpg

Három mentőkocsi és a helikopter a baleset helyszínén. 

140619_PP_am-magy_eje_9.jpg

A sérült magyar ejtőernyőst az EC-hez viszik. Számomra érdekes volt, hogy oldalról tették be a hordágyat, nem hátulról, amit a típus jellegzetes kialakítása miatt gondolnék logikusnak, EMS-dilettánsként.

140619_PP_am-magy_eje_10.jpg

Távozik a mentőhelikopter, a helyszínen már zajlik a vizsgálat. A sérültet a győri kórházba szállították.

140619_PP_am-magy_eje_12.jpg

A kellemetlen incidens után folytatódott a gyakorlat. Az amerikai csoport ugratását követően, kigurulóban a Juliet Hercules. Előtérben a 173-asok és a 25/88-asok már földet ért katonái, háttében a Kőris-hegyi ATC radar.

140619_PP_am-magy_eje_13.jpg

Az amerikai katonák feladata a magyarok támogatása volt, a célpont elleni rohamban nem vettek részt. Bár konkrét tájékoztatást nem kaptunk, az amerikaiak valószínűleg a kommunikációs összekötő, esetleg JTAC-mozzanatot imitáltak.

140619_PP_am-magy_eje_14.jpg

Rohamban a 25/88-asok, háttérben a HAW egyik Globemasterje.

140619_PP_am-magy_eje_15.jpg

A Könnyű Vegyes katonái felszámolják az ellenállást az "ellenséges géppuskafészek" környékén, melynek egy szebb időket megért beton repülőgép-fedezék adott otthont.

Zord

Címkék: ejtőernyős Pápa C-130J Vicenza 173 ABCT légideszant

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr776483047

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2014.07.07. 23:29:58

Két hetes adósságomat törlesztettem ma a pápai magyar-amerikai eje gyakorlatról szóló bejegyzéssel végre...

Zord

Flankerr 2014.07.07. 23:35:46

A lényeg hogy itt van, kiváló képekkel, leírással. Pont ezért (is) szeretem ezt a blogot.

szasa30 2014.07.09. 12:28:49

Azt tudni lehet, hogy a lezuhant sraccal mi a helyzet?

2014.07.10. 18:39:47

@zord:
Nem voltam ott, nem láttam mi történt pontosan Pápán. De valószínűleg az a vészhelyzet jött össze, amit „liftezésnek” is neveznek.
A körkupolás ejtőernyők (igen, a T-11-es az új forma ellenére igenis annak számít) esetében mindenképpen el kell kerülni azt, hogy az egyik a másik fölé kerüljön. Ebben ugyanis az a veszélyes, hogy az alsó (1. számú) „kifogja” a levegőt a másikból (2. számú), sokkal ritkább lesz a levegő. Emiatt a fenti kupola (2. számú) összeomlik, a másik ernyőn (1. számú) először csak végigcsúszik az ugró, majd mellette zuhanni kezd, az alá. Ha van még magasság, akkor az ernyő (2.számú) szinte azonnal ismét belobban, mert lesz levegő, ami feltölti. Viszont könnyen bekerülhet az korábban az alatta lévő ernyős (1. számú) alá, és megcserélődnek a szerepek, immáron ő (1. számú) kerül veszélybe, és ez a kupola omlik be, zuhanni kezd. Ezért hívják liftezésnek. A folyamat így ismétlődhet addig, amíg valaki előbb le nem zuhan a földre, a másik kupolájának magasságából.
Itt a föld közelében történhetett az esemény, a szerencsétlenül járt katona egyből leért.
A liftezést úgy lehet elkerülni, hogy veszélyes megközelítés esetén azonnal mindkét fél ellenkező irányba tér ki. A fenti utasítja az alsót. Ha szembe mennek egymással, akkor jobbra kell kormányozni mindkettőnek, vagyis elkerülik egymást. A liftezés bekövetkezte esetén is irányt kell váltani, ki kell kerülni a másik felől, alól.
Idehaza a rendszeresített RS-4/4 és RS-8/A körkupolás ernyőkkel általában 6-800 méter magasságból történtek a dobások, vagy történtek a nyitások stabilizátoros, valamint kézi ugrások esetén. Ilyen magassából történő süllyedés közben valóban kialakulhatott a fent leírt liftezés többszöri folyamata.
A 6-800 méteres nyitási magasság azonban ugye nem igazán felel meg a harci deszantműveletekhez. A gyakorlaton sem véletlenül végezték a dobást alacsonyabbról Pápán. Kisebb magasságból hamarabb le lehet érni, ami kevesebb időt biztosít az ellenfélnek, hogy célzott lövést adjon le a levegőben lévő ejésekre. Az ugyanis nem igaz, hogy nemzetközi egyezmény tiltja rájuk a tüzelést. Ez csak a repülőgépek személyzetére vonatkozik, akik az életüket mentik, és nem további harctevékenység céljából ugranak.
A kis magasságú dobás egyben azt is garantálja, hogy az állomány nem szóródik szét.
Elnézést kérek a kissé szájbarágós írásért, de ejtőernyős téma itt nem igazán jött még szóba.

zord 2014.07.10. 22:25:35

@Z69:

Nagyszerű. Fogalmam se volt róla, hogy van ilyen jelenség! És nagyon köszönöm, hogy egy ilyen szakszerű kommentet kaphattunk a témában. Ez is AirPower, kőkeményen!

Zord
süti beállítások módosítása