Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Kecskeméti repülőnap 2013 - valóság a vásári forgatag mögött

2013.07.31. 20:54 | zord | 223 komment

Három év elteltével ismét repülőnap Kecskeméten! Ha a 2010-es maximum elérése idén nem is lehetett reális célkitűzés, a szervezők kezdők, a környezet kedvezőtlen (megszorítások Európában és Amerikában), alighanem mégis egy sikeres rendezvény előtt állunk - főként, hogy ma ténylegesen megérkeztek Magyarországra a fő attrakciót jelentő Orosz Vitézek Szu-27-eseikkel. Mellesleg reméljük, jelenlétük egy üzlet előképe is egyben.

Kikívánkozik belőlem, hogy egy ilyen nemzetközi repülőnap a nemzeti légierő ünnepe is lehetne, ha a 2013-as esztendő egyébként nem képességcsökkenésekkel, típuskivonással, jogi alapú üzemképessé tétellel, tovább késlekedő radar-rendszerbeállítással és üzemképtelen rakétákkal vonulna be az annalesekbe. Egyszóval a hétvégi vásári forgatag ne tévesszen meg senkit, a hazai légierő variója még mindig mínuszban van...csak remélem, hogy a hétvégi extra figyelem az immár nagyon is szükséges felvételhez járul hozzá...

130731_KE_repnap_1.jpg

És most akkor néhány kép a szombati napról:

130803_KE_repnap_2.jpg

Alighanem sokaknak ez a kedvenc képük a Szuhojos produkcióból. Farokirányba visszacsúszás "visszaszívott" infracsapdákkal.

130803_KE_repnap_4.jpg

Szuhojok egy előző eresztésből. A lengyel légierő Szu-22M4-esei géppárban. Ezzel a képpel lehetne illusztrálni a tankönyvben "A variaszárny" c. fejezetet.

130803_KE_repnap_3.jpg

Török Csillag leszállóban.

130803_KE_repnap_8.jpg

A Magyar Honvédség merevszárnyú típusválasztékának kétharmada 1.

130803_KE_repnap_5.jpg

Varga Szabolcs őrnagy műrepülése, a kölcsön Smokewinderekkel. Öröm látni egy újabb függesztménytípust a magyar Gripenen ;-) 

130803_KE_repnap_6.jpg

A Magyar Honvédség merevszárnyú típusválasztékának kétharmada 2.

130803_KE_repnap_7.jpg

Az idei kecskeméti airshow egyetlen magyar katonai helikoptere: Mi-17 "701" . Ide is eljutottunk. Gratulálunk!

130803_KE_repnap_12.jpg

Potenciális jövőkép 1.: a Bell 407GT műszerfala.

 130803_KE_repnap_13.jpg

Potenciális jövőkép 1.: a Bell 407GT orr-része a szenzortoronnyal és a mockup RWR/MWR installációval.

130803_KE_repnap_10.jpg

Potenciális jövőkép 2.: AW139 a Guardia di Costiera színeiben.

130803_KE_repnap_9.jpg

AW139 a cseh Mi-35 fölött. Hogy harci helikoptere nem lesz többé a honvédségnek, tényként kezelhető. Hogy a helikopterfedélzeti tűztámogatás miként valósul meg, megvalósulhat-e, még a jövő zenéje.

130803_KE_repnap_11.jpg

HM Arzenál P-18H, teljesen félvezetős VHF radar kihelyezhető pultja. Kérdés, hogy a magyar fejlesztést igénybe veszi-e a HM és az MH, vagy a NATO-beli (tengerentúli) gazdáik elvárásainak megfelelve hagyják elveszni a méteres radarképességet, és frekvencia-diverzitást is. Nyilvánvalóan óriási hiba lenne.

Zord  

Címkék: radar repülőnap Oroszország Kecskemét AW139 Szu 27 P-18H Arzenál Bell 407GT

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr65436230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stonefort 2013.08.06. 22:04:44

@Allesmor Obranna: Valami hasonlót csinált 1995-ben LB-ban az X-31-es, csak nagyobb szögsebességgel.

Open Skies 2013.08.06. 23:31:39

@balou84: Semmi új információt nem tartalmaz az írás. Ezeket már mind összeszedtük és kitárgyaltuk itt vagy más fórumokon. Nekem olyan mintha onnan ollózta volna össze. Egyébként katonai repülés témában nyugodtan elfelejtheted ezt az oldalt. (Láttam a múltkor tulajdonképpen "lehülyéztek" ott téged, pedig többségük még a katonai típusokat sem ismeri fel.)

Allesmor Obranna 2013.08.06. 23:50:16

@stonefort: Ez a Szu-27M/Szu-30MKI/Szu-35Sz manővere, amit idén is láthattál (volna, ha nem lett volna rossz az idő). Az X-31-es, a MiG-29OVT, de még az F-16MATV is tempósabban csinálja meg.
Képes rá a Raptor is, de még az alap F/A-18C/D gépek is. Csak más állásszögekkel.
A PAK-FA nem fog sokkal többet tudni mint a Szu-35Sz. Sőt, kb ugyanaz fogja tudni. Csak épp, ez a gép gyors lesz. Kb. mint a Raptor.

balou84 2013.08.07. 10:06:18

@Open Skies: Azért az igazat megvallva az én hsz-eim sem mindig vannak rendben, néha el kellene számolnom háromig, mielőtt elküldöm őket, ott is "lendületből" írtam. :/

A cikkben az tetszett még ha ollózva is, de összeszedte h mik voltak a problémák, így egyben leírva ilyet máshol nem láttam.

GSF 2013.08.07. 12:10:36

@Allesmor Obranna:

Nekem nem úgy festett, hogy 6-7 g-re voltak korlátozva.

Elég kemények voltak a a belerántásos kifordulások, gondolok itt leginkább az UB-ra, ami a nézők felé sarkon fordult full forszázzsal, de a képeimet elnézegetve a szóló is tépte rendesen, a szárny olyan 18-asosan felfelé görbült, szépséges páraleválással a törzs felett :-)

Aztán lehet, hogy csak a látvány téveszt meg... és szépen elmocorogtak 6-7 g-vel, nem tom.

Üdv!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.08.07. 12:57:45

@GSF: Nekem úgy tűnt, hogy a szóló gép simán felment 8G-re is, mert emékeim szerint volt maximum performence turn bemutatva és a felvételnél is elég rendesen megtépte a gépet.

Zordabb 2013.08.07. 13:14:45

@molnibalage:

es a foldon allva szemmel ezt te el tudod donteni ?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.08.07. 13:34:29

@Zordabb: Egy időméréssel kiegészítve igen, meg azért láttam már elég sok gépet repüni HUD feltévellel kombinálva.

A leggyrosabb forduló széria vadászgépeknél demo konfigban 18-21 sec attól függően, hogy hogyan mutatják be. Ezzel számolni jön ki a 22-24 fokos/sec kitartott forduló szögesebesség.

Ehhez kell legalább a 700-800 k/m sebesség géptípustól függően. A kinematikai kényszerfeltételekből kiadódik, hogy ehhez hány G tartozik.

Az F-16CJ esetén F100-PW-229 hajtóművel, 22'000 font tömeg, tengerszint és std. atmoszféra estén a leggyorsabb, állandó szögsebességű forduló az 20,5 fok/sec. Ennél a spec. excess power az 0, tehát a gép sebessége állandó vízszintes fordulóban, a sebesség a Mach számból visszaszámolva 735 km/h, a nehézségi gyorsulás valahol 7,3 G táján van.

206. oldal.

info.publicintelligence.net/HAF-F16-Supplement.pdf

Ha úgy fordult a gép, hogy kis sebességvesztést megengedne tehát mondjuk 800-zal megy be és 700-zal jön ki, akkor 8G táján is ját a gép a forduló elején és ez enyhén csökken.

A Szu-27-ről ilyen diagramom nincs, de a kinematikai kényszerek miatt ezzel a sebességgel ugyanezek jönnek ki.

Az iso vonalak azok adottak, a gép képességeit az mutatja, hogy a Ps görbék hogy néznek ki és hogy meddig fedik le az elméleti lehetőségeket, tehát hogy meddig van tolóerő és felhajtóerő ahhoz, hogy az elmélti számolt tartományt a gép még kirepülje.

GSF 2013.08.07. 13:59:01

@molnibalage:

Én is úgy emlékeztem, hogy mikor a 16-os exporsikerei csúcsán volt (a többi típushoz képest most is ott van:-)) és produkálták a demo hegyeket, a 360 fokos forduló állandosult fordulószögsebesség mellett állandósult 7 g-s túlterhelést jelentett.

Én úgy szoktam volt "mérni" mindezt, hogy szerencsére volt alkalmam 29-es pilótával 29-es demót (Vári) bentről végig nézni. Folyamatosan mondta mellettünk, hogy mely manővereknél nagyjából mekkora túlterheléssel repül. Volt manőver (belehúzásos, inkább rántásos forszásos szakítós fordulók) amiknél elhangzott a 9-10 g.

A hétvégén repült hasonlókat két 27-es is, ebből következtettem, hogy 6-7 g csak papírlimit lehet.

Üdv!

zord 2013.08.07. 14:15:02

Megették az oroszok előző este a Gerébi kúrián a jó magyar csípőskolbászt, a g-kel másnap gond nem lehetett :-))) A gép? Az meg bírja.

De a viccet félretéve. Azért sajnálom Kareszék ügyét, mert képzeljétek el, hogy ezt az orosz-magyar egymásraborulást, ami a képekből is lejön (még a Hende arca is olyan, mint egy kisgyereké), egy olyan szintű kiállítással is meg lehetett volna támogatni, mint az övüké. Milyen hírét viszik Magyarországnak azok az oroszok, akik itt voltak? Jót. És milyet vinnének, ha egy JuGV légierő-történeti gyűjteményen is át lettek volna kalauzolva?

Nem látom be, hogy azt a magyar nemzeti minimumos állásfoglalást, miszerint a DHCS jelenléte Magyarországon megszállás volt, miért ne lehetne az itt szolgáló emberek és technika hadtörténetének ápolásával (állami szinten is!) összeegyeztetni. Ha akarunk Oroszország irányába nyitni, mindenki higgye el, hogy az ilyen apró gesztusok sokat jelentenek. Többek között azért, mert sokan élnek még, akik itt szolgáltak, vagy családtagok voltak.

(Ennek a kérdésnek a rendezése persze a hidegháborús hadtörténeti témakör hazai rendezésébe tartozik, ezen belül lehetne egy DHCS gyűjtemény, és célzott kutatások...amíg nem késő, senki nem él örökké!)

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.08.07. 14:21:06

@GSF: A hőmérséklettől, a reptér magasságától és még számtalan mástól is függ a dolog. A linkelt diagram std. atmoszférára vonatkozik. A kecsói 35 fok + minden, csak nem az. Sem a levegő sűrűsége, sem a tolóerő nem azonos a std. naphoz képest, tehát a max. felhajtóerő lekorlátozza a forduló szögsebességet és a Ps = 0 görbe is lentebb van.

A rajzon levő 7.3 G az nincs messze a 7G-től. Az F-16 is egyre nehezebb lett és a hajtóműve is változott, tehát a Ps = 0 is mozgott, ezért (is) lehet a kis eltérés.

A manőverekbe bemenés közben egyébként pillanatokra lehet magasabb az érték, ha nagyon dinamikus a demó és a pilóta picit túlhúzza.

Batkaa 2013.08.07. 14:23:29

@zord: ...már csak azért is, mert a német megszállásnak is mekkora nosztalgiája lett és a 24. órában sikerült rögzíteni róla néhány adatot (kihalnak a szemtanúk).

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.08.07. 14:31:26

@zord: Az orosz és minden néplélek érdekes. Pont a napokban volt hír ez.

www.sg.hu/cikkek/99014/az_oroszok_nem_forgalmazzak_a_company_of_heroes_2_t

A magyar néplélek is meg skizofrén, mert a népesség egy része visszasírja kádárt és a korszakját, de a oroszokat meg nem szerette és igenis megszállás alatt volt az ország.

Amíg ilyen kusza dolgok vannak az emberek fejében, addig nehéz megvalósítani azt amire gondolsz.

Az, hogy meg voltunk szállva, az politika, szar, én sem szeretem. Az, hogy meg itt voltak, és ez mit jelentett teachnika szinten és a kisember hogyan élte meg az megint egy más tészta. Kérdés, hogy ezt ki tudja szétválasztani.

zord 2013.08.07. 20:08:59

@molnibalage:

Ha a megfelelő szinten szándék lenne rá, semmi akadályba nem ütközne. Nem arról van szó, hogy a kommunizmust próbálná itt valaki rehabilitálni. Csak szépen megjeleníteni, összerakni a kommunista időszak magyar vonatkozású hadtörténetét, MN-el, VSZ-el, JuGV-vel.

Zord

Allesmor Obranna 2013.08.07. 20:26:12

Érdekes ez a 7 vs 9g forduló ügye. Az F-22-esek demóiban a forduló 7g. MIre elég 7g? Ezzel már szépen lehet gőzfelhőt húzni magunk után, kis vektoros rásegítéssel (nem feltétlen) szűk lesz az ív, földről állva dinamikus a jelenet. De ami a lényeg, hogy van tartalék a végén a szemre "lehetetlen", átmenet nélküli emelkedést megcsinálni. Nem ájul bele a dolgozó, utána meg már a hátán fekve van mód rehabilitálódni a következő figuráig.
Bogdan a feszes húzott fordulót 9g körül vagy kicsivel afelett hajtotta végre, csakúgy mint a Rafale-ok, Typhoon-ok szokták. Pedig neki van vektorálási lehetősége. 9g-vel fordul, jó nagy a beviteli tempó, szinte garantált, hogy valamit még gyorsul is közben (erre már a 29-es is képes volt), aztán érdemes megfigyelni, hogy az emelkedés előtt ki kell engedni a botot egy pillanatra, hogy az intenzív irányváltás beleférjen. Nem a gép miatt, hanem a hajózó akarja így.

Földről állva egy 7g-re lekorlátozott Szu-27-es is megy mint az istennyila, jó a hangja, nagy a tempó, mégse biztos, hogy megvan a 9g. "Csalni" szerintem ott lehet, hogy a rádiuszt be lehet húzni, van energia hozzá.

stonefort 2013.08.07. 20:58:29

@Allesmor Obranna: A vektorálásnak súlyos sebességi korlátai vannak, a legjobb manőver sebességnél már nem lehert használni egyik típusnál sem.

zord 2013.08.07. 21:01:23

@Allesmor Obranna:

Jó, de a rádiusz, a sebesség (szögsebesség) adja a g-t. Ezen nincs mit variálni.

Zord

Allesmor Obranna 2013.08.07. 21:40:11

Adott g-n belül lehet szűkíteni a fordulót, ha elhúzza a sebességet. A lényeg, hogy a manőver végén ha van tolóerő, ki tud gyorsítani a gép. Erre értettem, hogy lehet húzni, ha van energia.

Amennyire én tudom, van g korlátja is a vektorálásnak.

Allesmor Obranna 2013.08.08. 01:12:43

A vektorálás nem csak vezérlés, hanem szabályzás is. Ebben az olvasatban a sebesség nem fix korlát.

Az F-22-esnél is jól látni, hogy gyakran a 7g-s húzott fordulóknál a vízszintes vezérsík enyhén nyomott helyzetben van, a gépet a vektoráló rendszer tartja az íven. A vízszintes vezérsíkoknak ilyenkor plusz kitérési tartománya keletkezik, miközben az enyhén nyomott helyzet a teljes szárny-vízszintes vezérsík rendszer összprofilját íveli. A csűrők aerodinamikai fékként egyszerre felfelé térnek ki. Ezt a fajta ívelést láthatjuk a Szu-30MKI-nál is. De csak egészen kis sebességeken.
Mivel a vezérsíkok gyorsabban téríthetők ki, mint a fúvócsövek és differneciáltan is mozgathatók, így a vektorálással fordulóíven tartott Raptor komoly aerodinamikai kormányerőtartalékkal rendelkezik még a további intenzív irányváltáshoz. És nem csak a 4-500 km/h-s tartományig.

A Szu-35-ösnél más a helyzet, sárkányszerkezeti okokból (bonyolultabb a fúvócső mozgatása, bekötése, forgáspontok erőfelvétele, stb) a nagy kormányerőket nem a fúvócsövek bekötéseire koncentrálják, hanem a vezérsíkokra, így a 35-ös a 7-9 g-s manőverezéseket tolóerő/tömeg arányból ,illetve aerodinamikai kormányzással oldja meg.

stonefort 2013.08.08. 07:38:46

"Az F-22-esnél is jól látni, hogy gyakran a 7g-s húzott fordulóknál a vízszintes vezérsík enyhén nyomott helyzetben van, a gépet a vektoráló rendszer tartja az íven."
Vitatnám. Nagy állásszögnél, ami a manőverek közben van, a felhajtóerő nyomásközéppontja előrébb kerül, ezt ellensúlyozza a vezérsíkok semleges, vagy enyhén pozitv kitérése. Egyébként a Raptor és az F- 35 ös esetében a szimmetrikusan kitérő csűrők magassági kormányként is funkcionálnak, csak hogy még bonyolultabb legyen a kép.

Batkaa 2013.08.08. 11:30:09

@Allesmor Obranna: @stonefort: Nem semmi teljesítmény megírni hozzá a szoftvert...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.08.08. 12:00:52

A TVC előnyeit kis magasságon soha nem értettem meg igazán. A TVC-s hajtómű ugyanbár tud olyan erőkomponenst generálni, ami felhajtó erő irányú. Azonban egy 4-5G-s manővernél is a gépen a gép súlyánál 4-5-ször nagyobb felhajtó erő ébred. Ehhez képest a legfeljebb 35-40 fokos kitérítésű tolóerő felhajtó erő komponense nem jelentős, csak kis sebességnél.

A kis sebességű fordulózás meg tényleg látványos repnapon, de harcászati jelentősége véleményem szerint majdnem 0. Egy 2 vs 2, de 4-6 gépes légiharcban aki elkoptatja 0-ra a sebességét az igen könnyen odavész, mert semmiféle védekező manőverre nem képes. Tehát tök jól mutat, hogy 1 vs 1 -ben egy TVC-s gép berepülő pilótát igénylő skillel hulló falevél sebességgel a mezei gép fordulókörén belül marad, csak harcászati realitása szinte 0. Ilyen helyzet alig fordulhat erő, emiatt egy gép teljesn élettartamára nézve +10-20% költségnövekedést nem éri meg betervezni. A légharc rakéták kinematikai képességei egyszerűen feleslegessé teszik..

Repbiztonsági szempontból nem lehet rossz, de a komoly légierőkben a 100 ezer órára eső A osztályú balesetek száma 1-2 körül van, a gépveszteség meg még ezalatt. A ráfordított költség a repbiztonság javulásán soha nem térülne meg szerintem.

Nagyobb magasságon meg tény, hogy fogy az aerodinamikai felhajtóerő, csak a dolog szépséghibája hogy a tolóerő is. Tehát az alacsony magasságon meglevő aerodinamikai felhajtóerő és a TCV által adott plusz feljhajtőerő komponnens aránya sanszosan nem változik nagyon.

Röviden, nem látom azt, hogy mire jó a TVC. Minimális előnyt ad brutális árért és műszaki zizikkel nyakonöntve. Az F-22-be kerül, de csak "2D"-s TVC, a szokásos "nagyon álmondunk" koncepció mentén, de véleményem szerint egy TCV nélküli Raptor is pont annyira az élvonalban lenne, mint egy TVC-s....

Az orosz gépeknél valódi 3D-s vektorlálás lesz vagy most is "ferdén" építik be a fúvócsövet és így nyernek oldalirányú erőkomponenst?

zord 2013.08.08. 12:08:42

Nekem az egészből az jön le, hogy a mai gépek FBW-je már sokkal kifinomultabban és teljesebben tudja kihasználni a mozgatható felületekben (és a vektorálásban) lévő lehetőségeket. Ez nyilván óriási szofver-munka, de az alapja se mindegy, a számítástechnikai kapacitásnak köszönhetően ezeknek a sárkányoknak és felületeknek az aerodinamikai, illetve a hajtóművek tolóerejének a modellezése és leírása is sokkal kifinomultabb.
Ez kamatozhat manővertartalékban, vagy orrpozícionálásban is.

Zord

zord 2013.08.08. 12:34:54

@molnibalage:

Nem értjük itt (egy mára jóformán zéró repülő kultúrával rendelkező ország repülőgép-tervező mérnökökkel nem túlzsúfolt, huszonkettedik fórumán), tehát nincs értelme. Kár, hogy azok ott a fránya nagymenő repülőgépiparban máshogy gondolják.

Ha azt pedzegetnénk, hogy pénzt szeretnének keresni vele, azt közelebb érezném az igazsághoz, de abban azért biztos vagyok, hogy van gyakorlati haszon is, lásd fönn. Az illetékesek talán nem olyan biztosak a rakétákban, és a BVR-ben, mint te.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.08.08. 12:55:30

@zord: A szarkasztikus hangnem mellett azért kérlek nézzed meg, hogy a szolgálatlban álló elsővonalas vadászgépek hány százalékán van TVC.

Indiai Szu-30MKI, F-22 és ezzel a csúcsvadászok véget is érnek. Ha engedékeny vagy akkor a minimális Harriert és jenki AV-8 gépeket is számolhatod, csak azok nem csúcsvadászok. ATVC nem extra, hanem a gép STOL/VTOL alapképességét adják és harcászatilag nem úgy áll rendelkezésre manőverezés közben, mint a fenti két gépnél...

Szóval, hány százalék ez. Összesen kb. 400 gépről lesz szó, ha elkészül az utolsó MKI. Hány elsővonalas szuoerszonikus vadász van a világon, ha az egyfeladatos csapásmérőket nem számítod? Saccra olyan 10'000. Tehát legjobb esetben a gépek talán 4%-a lesz TVC-s. Szóval ennyit arról, hogy ki és mit gondol róla...

És ebből az F-22 TVC-je inkább örökség, mint valóban szükséges igény.

(Amikor volt angol Harrier flotta akkor sem lehetett jobb arány, mert akkor a világan sokkal több vadászgép állt szolgálatban.)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.08.08. 12:56:30

@zord: A BVR részt sem értem, mert én a manőverező légiharcban történő hasznosságát is megkérdőjelezem. Az F-15 és F-16 nem véletlenül lett felső szubszonikus tartományra optimalizálva...

stonefort 2013.08.08. 14:13:19

@molnibalage: A szeptemberi Sasban lesz egy cikk a Szu-35-ösről és abban részben érintem a témát. Szerintem sem lesz a jövő széleskörűen elterjedt megoldása a TVC. Az európai fejlesztőknél is sokáig volt róla szó.aztán hamvába halt.

Zordabb 2013.08.08. 14:30:57

@zord:

ha a BVR akkoria kiralysag lenne mint allitjak, akkor a B52 lenne a legjobb vadasz :) telepakljak raketaval es egyetlen B52 megsemmisithetne a teljes kiralyi Magyar Legierot legiharcban

persze tudom hogy ez eros csusztatas...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.08.08. 14:56:16

@Zordabb: Az. Vegyed bármelyik 4. gen gépet TVC és nem TVC hajtóművesen. A különbség a két gép között a kis sebességű tartományt leszámítva marginális, de ennek egy masszív közeli légiharcban túl nagy jelentősége nincs.. A gépek ára ellenben nem, a karbantartási költség is más kategória. Tehát, ha ugyanakkora zséből 20%-kal több gépet tudsz felzavarni, akkor az sokkal jobb, mint kevesebb TVC-s gép.

Nem arról van szó, hogy nem kell vadászégép, hanem hogy meddig érdemes fokozni a manőverező képességet és az, hogy melyik tartományban. A TVC ár/érték aránya egyszerűen borzalmas.

zord 2013.08.08. 15:00:54

@molnibalage:

A BVR kudarcot vall, jön a merge, kudarcot vall, jön a kemény manőverezés és az ágyú. Van aki így gondolkodik, és én sem tudnám elvetni. Ha van pénzük, miért ne költsék erre is.
Ha olyan jók a radarok, rakéták, akkor Gulfstream-re AMRAAM-ot. Messze megy, hosszú ideig repül. De valamiért mégse.
Te azt próbálod sugallni, hogy egyedül üdvözítő út van. Nyilván most ez számodra az AMRAAM/BVR/F-35 világa. Hogy ezt megfúrja az EW, megfúrják a földi rendszerek, hogy sokan továbbra is készülnek a kemény manőverező harcra (akár ágyúval is), ebbe az ideológiai komplexumba nem fér bele. Nem baj.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.08.08. 15:35:13

@zord: Valamit nagyon félreérthettél, mert egyáltalán nem ezt sugallom...

Én arról beszélek, hogy a TVC az én szemszögemből annyira drága, hogy nem éri meg. Pontosan azt magyarázom, hogy ha jön a sok gépes manőverező légiharc, akkor is főleg légiharcrakéta marad. Ilyen ellenfél ellen odáig lassulni, ahol a TVC-nek van értelme az öngyilkosság kategóriája.

A mai HOBS rakéták korában egyszerűen értelmét veszti a TVC, mert a HOBS képesség megteremtése és fenntartása az sokkal többet ad és sokkal olcsóbb is.

Allesmor Obranna 2013.08.08. 20:10:22

@molnibalage:
Molnibalage-nak sok mindenben igaza van, szerintem is elég részletesen körbeírta, hogy a lehetséges előnyök és a járulékos költségek nincsenek arányban egymással. Nem tehetünk azonban semmi, meg kell várnunk azt a pár évtizedet, amíg ki nem derül tényleg, hogy mire is volt jó ez az egész.

Nincs jelenleg komoly szinten valós 3D vektorálásra képes fúvócső az oroszoknál. Két működő rendszer készült el, mind a kettő a Csernyisev Gépgyár - Klimov közös produktuma. Az első a MiG-29OVT Klivt (Klimov Vektor Tjag -Klimov vektorálható tolóerő, nyers fordításban) fúvócsöve, ezt láthattuk repülni, működni sokan, sokfelé.
Ezt a rendszer adoptálták az MMPP Szaljut Al-31FM-1 (vagy 3?) hajtóművére, amit szintén láthattunk már 2005-ben is a MAKSz-on, de mások már 2001-ben is. Gépbe építve mozgatták.

Itt működik is:

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=c4lqNnkeQYI

Jól látható, hogy a fullánk miatt a fúvócsövenkénti 3D-s hatást nem tudja a rendszer kihasználni és mint tudjuk, a PAK-FA is "fullánkos", az NPO Szaturn megoldása bőven elegendő.

zulu74 2013.08.09. 10:07:47

Most jöttem meg Szlovákiából. Már plakátolják a Szilácsi repnapot 2013 Aug 31 - Szept 1.

zord 2013.08.09. 14:21:47

@zulu74:

Azt hallottam, hogy az ukrán Szu-27 repülése kamu. Nem mondom, hogy nem lesz, de eléggé megbízható forrás állítja azt, hogy reklámfogás.
Szilácsra azért mindig öröm kimenni egy hétvégére. Egy nap repülőnap, egy nap túra, fel a nagy-fátrai Ostredokra...

Zord

Open Skies 2013.08.09. 22:40:29

A radiozast is figyelok szerint Kmetre erkezeskor haromszor is kerte hogy engedjek egy kicsit fordulozni. De nem engedtek. Nem tudjuk hogy mennyit gyakorolhatott elotte.

zord 2013.08.09. 22:51:51

@Open Skies:

Én most a szilácsi buliról írok. A kecsói ügyről hallottam...kár érte...

Zord

Open Skies 2013.08.09. 22:53:11

@zulu74: Es a MiG is kinn van mar a szokott helyen, a plaza elott.

Open Skies 2013.08.09. 22:59:19

@zord: Radom, Szliacs es Hradecre is be van irva dinamikusra,ha jol emlekszem. Akkor lehet hogy mind elmarad? Pedig jol illett a sorba Szliacs.

Open Skies 2013.08.09. 23:10:21

Nem mintha Kmetrol hianyzott volna de Szliacson lesz sved gripen demo.

Open Skies 2013.08.09. 23:14:10

Egyre tobb helyen merul fel a kerdes hogy mi volt/lesz a Vityazi reszvetel ara?Illetve hogy eddig miert nem jottek.

zord 2013.08.10. 00:48:04

@Open Skies:

Lesz itt még "hány inkubátort lehetett volna venni" is...

Zord

Allesmor Obranna 2013.08.10. 03:18:53

@zord: Most aljas leszek. Ukránék egyszem belecsavart orsóját volt szerencsém megnézni, teljesen rendben van. Tudom, hog odahaza már repülnek demókat, hozzák vissza magukat az ersók dinamikus világába. De sajnos be kell látni, fafejűség ide, korlátoltság oda, ne a statikus szereplésre érkezés bejövetelekor akarják a gyakorló repidőt összeszedni, amit Radomra tartogatnak. Statikra jöttek, áthúzás belefér, de fenének hiányzik, hogy néhány csiszolatlan fordulóból, elegánsnak indult félháthelyzetből a radomi belorusz biciklihez hasonló földbeállás legyen.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2013.08.10. 17:16:07

Nem tudom, volt-e már terítéken, de jó lenne összeszedni a kecsekméten repülő pilóták neveit, engem főleg a román 21-es személyzete érdekel (ugye, ők újak), illetve a Vityazi pilótáinak a nevei (lehetőleg gépenként).

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.08.10. 17:22:43

@Allesmor Obranna: Ebben semmi aljasság nincs. Nagyon dühös lettem volna, ha mondjuk Kecsó elmarad, mert beleálltak volna a földbe..

toth.tomi 2013.08.11. 15:58:40

@Allesmor Obranna: Tényleg, ha már itt szóba került nemrég: mit lehet tudni a Szu-30SzM-ekről? Tavaly bemutatták az első két legyártott gépet, amit idő előtt sikerült átadni a légierőnek, de azóta nemsokat hallani felőlük. Egyáltalán, hova kerültek ezek a gépek, készült-e belőlük több azóta?

Allesmor Obranna 2013.08.11. 18:00:21

Eredetileg 30-at akartak, azután megtoldották a kvótát "csak úgy" még 30-al. Nem látni, hogy lennének újabb példányok.

zord 2013.08.11. 18:28:41

@Allesmor Obranna:

Tetszik, hogy jönnek fel az oroszok, de ez a szétforgácsoltság abszolúte nem jó jel. Szu-35, Szu-30, 27 korszerűsítések, Szu-34, állítólag MiG-35...mi a fészkes fenének? Ez nem az ország, ez a cégek, elvtársak érdeke (jó, értem én, melósokat is el lehet tartani több különböző helyen)..

Zord

Allesmor Obranna 2013.08.11. 20:28:26

Logikus lépés odáig lett volna, hogy kijelentik, Éltársak, mostantól a Szu-35Sz az új etalon, mellé csapásmérőnek a Szu-34, utinak meg a Szu-35SzUB.
A PAK-FA meg egy külön cirkusz.

Ehelyett, Szu-27SzM és SzM3, Szu-30M2, Szu-34 Szaljut hajtóművekkel, Szu-35Sz és kacsaszárnyas-vektorálós Szu-30SzM Szaturn hajtóművekkel (de különfélékkel ám!), tökugyanarra a feladatra.

A KNAAPO-t le kellett volna állítani a Szu-27SzM/SzM3 és a Szu-30M2 (MKK,MK2, MKV) projektekről és csak a Szu-35Sz és PAK-FA jutott volna nekik. Az IRKUT az megkapta volna a Szu-35Sz dokumentációit és mint a szovjet időkben, megcsinálta volna belőlük a Szu-35SzUB-t, felejtve ezzel a Szu-30MKx program domesztikálást Szu-30SzM-é. Úgyis ők csinálják a Jak-130-ast, a Be-200-ast, de még az A-50-eseket is.
Novoszibirszk (NAPO) meg csinálja a Szu-34-est. Egyesíteni kellett volna a Szaturnt és a Szaljutot, a 924mm bliszk és a 932mm-es hagyományos kisnyomású forgórész helyett csinálnak egy 932mm bliszket az új Szaturn féle nagynyomású forgórésszel és a Szaturn-féle vektorálással, ha már úgyis ez a kurzus.

Tulajdonképpen az itt vázolt racionalizálási folyamat lett volna a cél az UAC létrehozásakor, de ennek abszolút az ellentéte valósult meg.

GSF 2013.08.12. 13:16:29

@Allesmor Obranna:

Elég lehangoló lehet a helyzet a poszt szovjet államokban még mindig, ha három percnyi pont feletti öt műrepülő manővertől már roncsszedésre vízionálhatunk... :-)

Remélem nem jönnek be a borús jóslatok, mert ha mégis repülne Szliácson, akkor érdemes lesz inkább fedezéket keresni ahelyett, hogy exponálnánk.

Mire elemeli a gép orrát, kiürül a bázis :-)

Üdv!

zord 2013.08.12. 14:31:06

@GSF:

Én nem látom ilyen borúsan a helyzetet. A rögtönzéstől fázom mindig, ha repülésről van szó.
Néhány ismerősöm, barátom, aki odaverte magát (akár ottmaradt, akár életben) szinte mind rögtönzés miatt került bajba. Ha azt mondom, hogy jövök statikra, ekkor és ekkor érkezem, kérek öt percet pont fölött, és az így és így fog kinézni, az rendben van. De az, hogy kedves torony, itt vagyok, kérek három percet, arra szerintem érthető, hogy nemet mondanak. Kár, de érthető.

Zord

GSF 2013.08.12. 15:21:34

@zord:

A dolgot úgy értem, hogy feltéve, de meg nem engedve, a vad keleten még mindig olyan a (demo) jártasság, hogy 2013-ban is félő, hogy dinamikusban odaverik a gépet, akkor nem kell őket engedni a tömeg elé. Kiváltképp akkor, ha nem az repüli a hétvégét, aki az érkezéskori ellenőrzőt. Reméljük ilyen nem fordul elő, és remélem, hogy Szliácson fog repülni az ukrán 27-es egy jót.

Egyébként az ukrán üzemszinvonal nem tudom milyen, a gép azonban közelebbről személve a tetszetős festés ellenére elég leharcolt volt: az orrfutó kereke szó szerint eresztett, délutánra felnin állt a statik gép, a hőpelengátor üvegburkolata szét volt taknyolódva, érdemes volt összehasonlítani a ruszki gépekkel, vagy a szlovák 29-esével.

1 szó mint 100 én is szkeptikus vagyok és abban 1-et értek, hogy rögtönözni nem kell, de ha az is félszet szül, hogy három karikát repüljön, nem igazán megnyugtató a jövőre nézve :-)

Üdv

Open Skies 2013.08.16. 23:16:27

"...mennyire qrvara szegyelltem magamat a szallas elott buszra varva szombat reggel magyarkent amikor meglattam a lengyel Mig-15 szemelyzetet kisetalni kezukben a reggelivel, majd utanuk jot a Trener, es a Li-2 szemelyzet is, atlatszo nylonzacskoban kis majkrem, 2 kifli meg egy felbevagott paprika, amit kiutaltak a szervezok ezeknek az embereknek. Elozo este tortent, hogy amikor kerestuk a nevemet a szobabeosztas listakon, ott volt felsorolva tobb kotelek is a torokok, a litvanok, horvatok, lengyelek, magyarok, stb, lehidaltam, hogy ezekkel egy helyen lakhatok 2 napig, kozelrol lathatom oket. Aztan amikor reggel csak nem tuntek fel, hallottam halk sztorikat jobbrol balrol, hogy melyik hogy huzott el onnet, visszafordult az aulabol, vagy eppen mar a buszrol sem szalltak le meglatvan azt a szocreal epuletet a pergo vakolattal. Vajon elhinnek a szervezok nekem, hogy ezek az emberek mekkora vilagsztarok, akik teljesitmenye mogott hihetetlen tehetseg, szorgalom es egy fel elet munkaja all, idejonnek Magyarorszagra, eletveszelyes mutatvanyt adnak elo naponta, a vilagon mindenutt megbecsulik oket, erre ezek az i**otak beosztjak oket koterbe, 6 agyas szobakba, kozos folyosoi furdokkel, reggelire meg majkremes szenya fel paprikaval BAZ+! Ha nem latom nem hiszem el, de este a masik olasz csapat (nem a frecce)meg mindig ott teblabolt a folyoson, torolkozokkel, a hatagyas (lehet hogy csak 4) meg a kozos furdo kozott, nagy rohogesek kozepette. Nekem jobb szobat adtak mint nekik! Na peldaul errol nem fog irni sem a sajto egy betut se."

Írta az egyik fórumon egy Ausztráliából a repülőnapra ideutazott hazánkfia.

Open Skies 2013.08.17. 10:35:45

@Open Skies: A korábbi repülőnapokon hol laktak a vendégpilóták és hogy volt megoldva az ellátásuk, szállításuk?

Open Skies 2013.08.17. 10:39:02

@Open Skies: És a külföldi repülőnapokon ezt hogy oldják meg?

Liverbird 2013.08.17. 14:42:58

@Open Skies: Nekem egyetlen ilyen infó rémlik, Kovács Péter beszámolója 2000-ből. Megjelent anno Top Gun-ban, de benne van Az ég katonái könyvben is. Szóval úgy emlékszem, hogy rendes szállodát írt (külön kiemelve a nagyonzöld gyepet :) ) , úgy 2 órára a reptértől.

Liverbird 2013.08.17. 14:51:49

Ja, természetesen a RIAT-ról van szó.

balou84 2013.08.17. 19:20:44

@Open Skies: 2008-ban a hollandok a Stadion Hotelben laktak, az akkor szerintem 3*-os lehetett. (most 4*-os). Akkor a honlapjukra feltett beszámolóban kérték az iletékeseket h 2009-ben is szervezzék meg a repnapot, annyira jól érezték magukat.

szasa30 2013.08.17. 22:46:56

@balou84: én most egy 4*-os szállodában voltam. Ott a németek és az osztrákok valamint az AWACS szemelyzet lakott. A seggük is ki volt ny.lva...

szasa30 2013.08.17. 22:46:56

@balou84: én most egy 4*-os szállodában voltam. Ott a németek és az osztrákok valamint az AWACS szemelyzet lakott. A seggük is ki volt ny.lva...

Open Skies 2013.08.17. 23:31:11

@szasa30: Ez a drágább szpotter jegyes szállás volt vagy VIP voltál vagy melyik hotel?

szasa30 2013.08.18. 18:07:52

@Open Skies: nem tudom melyik volt a spotter- meg a VIP szállás:-(.
Ez a Granada volt

zord 2013.08.19. 11:52:15

@Open Skies:

Mivel egyáltalán nem néztem utána, fogalmam sincs, mi lesz 20-án a város felett (talán rémlik, én nem vagyok a híve semminek).

De ma 10 előtt kavart itt egy Gripen. Aztán meg két Cessna összehangoltnak tűnően (az egyik a HA-DRA volt), ami nem jellemző.

Zord

zord 2013.08.19. 12:36:39

@Flankerr:

Egy pacifikált, defetista társadalom liberalizált fővárosának sajtója összerezzen a "béke hangjára"...

(ezzel együtt se leszek híve a város feletti bemutatóknak, bár repbiztonsági alapon)

Annak viszont, hogy 20-án este, naplemente környékén a Balaton hosszában a Gripenek kidobjanak egy-két készlet infracsapdát...

Zord

Open Skies 2013.08.19. 12:57:23

@zord: Én meg ezt ellenzem, mert épp nem ott vagyok :)

zulu74 2013.08.19. 13:01:52

Nyugi, már most megy a rinyálás az össze médiában, hogy mi ez a zaj... meg hogy megzavarhatják, meg hogy jajj... "nem tok alunni".
Komolyan mondom, hogy ez a minimálisnál is kevesebb repülőeszköz is milyen viszolygást vált ki az emberek egy részéből. Remélem akkor sem fogják hiányolni őket, ha ellenséges gépek teszik tiszteletüket a székesfőváros felett.

Liverbird 2013.08.20. 00:28:36

@Open Skies: Ugyanaz a két link. Ezt ma Zord is eljátszotta, amikor F-35-ös helyett másodszor is belinkelte az új kínai szuperfegyvert :)

Open Skies 2013.08.20. 10:08:07

@Liverbird: Köszönöm hogy szóltál :)

FalloutBoy 2013.08.22. 13:51:54

Zord: egy kérdés, ez a négyzetmintás terepfestés miért kezdett el terjedni a légierőkben is? ennyire sikeresek a reklámok vagy csak egy divat?

"Digitális" mondjuk tudtommal se nem digitális se nem jobb mint bármilyen hasonló minta-sűrűségű hagyományos festés. Szóval mi van mögötte? Jó a marketing?

zord 2013.08.22. 14:30:12

@Gabor_V:

Az amerikaiak elkezdték, hát követni kell. Nem az első, nem az utolsó ilyen dolog. Nekem személy szerint indifferens. Egyel több féleség, és például a szlovák 17-eseken elég jól néz ki.

Zord

FalloutBoy 2013.08.22. 17:48:45

Hát igen akkor a divat a legjobb szó rá. Meg gondolom lehet tenni 1-2 milliót zsebekbe általa (főleg kelet-euróa esetében)

Allesmor Obranna 2013.09.07. 13:02:36

Emlékezzünk régiekről, sokadik rész: Kecskemét 1997:

www.youtube.com/watch?v=eF7nP13t1iA

Érdemes meghallgatni a kommentár Hardy Mihály Németh Zoltán kettőst, ez mennyivel szakmaibb, higgadtabb, kultúráltabb szövegelés, mint a napjaink baromkodó, amatőr, dilettáns szpikereié...

2013.09.07. 14:15:50

@Allesmor Obranna:

Belenéztem, 1:59:13-nál azért van benne egy kis magyaros mellébeszélés. Hardy rékérdez a láthatóan szakadt fékernyőre. Erre az a magyarázat, hogy az direkt van, mert segíti a fékezést a mögötte kialakuló örvényléssel! :-) Akkoriban ha jól tudom, az elhasználódó fékernyőkkel sok gond volt, nagyon drágán lehetett újat veni. 2000 USD árat említettek. A mi így szállunk le a bicikliről effektus jut eszembe. Szerintem bármelyik mai szóvívő, PR-os megirigyelhetné ezt a választ!

Open Skies 2013.09.07. 16:23:16

@Z69: Ha jól emlékszem Vári Gyula mondta az egyik előadásán hogy megpróbáltak MiG-21 ernyőjének az anyagából ernyőt csinálni (mert abból volt nekünk sok) és azt használni a 29-esen, de nem vált be mert más volt az áteresztőképessége az anyagnak.

Open Skies 2013.09.07. 16:41:30

@Z69: "Akkoriban ha jól tudom, az elhasználódó fékernyőkkel sok gond volt, nagyon drágán lehetett újat veni. 2000 USD árat említettek."

Ez is azt mutatja hogy az 1993-ban érkezett gépekre 1997-ben sem akartunk már költeni. (Persze az egy nehéz gazdasági időszak volt, de akkor is.)

"Koncsik István: A 17 év üzemeltetése 25 milliárd forintot emésztett fel, ez körülbelül 112 millió dollár."

Az évente átlagosan 112 millió USD / 17 év = 6,6 millió USD/év, azaz 1,45 milliárd HUF/év.

(Arra azért kíváncsi lennék hogy melyik az a pozíció a Honvédségnél aki ezt a költséget ilyen pontosan meg tudta mondani, illetve mit tartalmazott ez az összeg.)

Allesmor Obranna 2013.09.07. 20:08:22

Persze, hogy nehéz gazdasági időszak volt, mert mindenki ezt szajkózta. 1997-ben is még két repülőezredünk volt és egy a jelenleginél két és félszer nagyon hadseregünk. Olyan nehéz gazdasági időszak volt, hogy ma mind a tíz ujjunkat megnyalnánk, ha újra olyan nehéz időszak lenne...

zord 2013.09.08. 22:38:13

@Allesmor Obranna:

A valós magyar nemzeti teljesítmény (ne kezdjünk el GDP-ről hadoválni, mert azt nem magyar átlagemberek számolják) és az abból eltartható állam mérete jelentősen csökkent azóta is, pedig hol van az a 70-es évekbeli csúcstól. A korábban megtermelt javak felélése, elherdálása pedig azóta tovább folyt, a katonai repülés, légierő terén kb. mostanra fogyott el az örökség).

Zord

Liverbird 2013.09.13. 12:32:25

Lehet, hogy meg van a megoldás a repülőnap előtti "Vári Gyula-ügyre"? Tudjuk: Nem repülhet a Jak-kal, a pedig a Hende örömmel látná, de a meghívó mégsem érkezik meg. Biztos volt még pár felvonás. Lehet, hogy ez volt a háttérben?

index.hu/belfold/2013/09/12/hutlen_kezelessel_vadolnak_ket_volt_szocialista_kepviselot/

Azt el tudnám képzelni, hogy a folyamatban lévő nyomozás volt a kizáró ok, csak épp nem volt nyilvános infó.

Mondjuk az egész ügy röhejnek tűnik, ennyi erővel vádat emelhetnének a Zorbán komplett főtanácsadó-gárdája ellen, azok olvasgatásért meg seggvakarásért kapnak havi százezreket.

zord 2013.09.13. 12:45:12

@Liverbird:

Sajnos, ha az ilyen tanácsadóságot ha jól lepapírozzák, nem lehet belekötni. Ha elnagyolják a dolgot, már igen. Szinte bizonyosan egyiknek sincs értéke a magyar emberek számára (a mai viszonyok között), de a hülye lebukik.

Ami a repnapi részvételt illeti, én is úgy tudom, hogy az első közjáték után belementek, hogy jöjjön, és ezután bukott ki ez az ügy, ami után mégegyszer visszamondták.

Zord

zord 2013.09.13. 12:51:50

@zord:

Ja, még egy, a Zorbán tanácsadógárdájának igen nagy százaléka jogász, ami ismételten csökkenti a lebukás kockázatát.
Na persze mint tudjuk, pontosan a túldimenzionált "jogállamiság" az egyik súlyos faktor, ami miatt Magyarországon (benne a HM-ben) nem mozdulnak a dolgok.
Ha van szakma, hát én a jogászra biztosan numerus clausust hirdetnék. Csak annyi lehetne az input, amennyi a terminális kiválás. Parasitus classicus, ami ha elszaporodik, vége a világnak.

Zord

Allesmor Obranna 2013.09.22. 22:30:05

bacsmegye.hu/megye/kecskemet/az_europai_szovetseg_elnoke_ertekelte_a_kecskemeti_repulonapot.html

Az utolsó bekezdés miatt érdekes a cikk. Kíváncsi vagyok ti hogyan látjátok ennek az embernek a józan ítélőképességét.

zord 2013.09.22. 23:48:33

@Allesmor Obranna:

Csak meg kell nézni ennek az embernek az arcát. Leülnél vele sörözni? Én nem.

Ami a repülőnapot illeti, az idő megszépíti a dolgokat, akinek arra van szüksége. Akik szívtak a tömegben, dugóban, azok is a képeiket nézegetve a repülésekre emlékeznek, hogy megtapizhatták a vasakat, beszélhettek a pilótákkal, stb. Ahogy szokták mondani, jobb volt, mint a búcsúban egy pofon...

Zord

Open Skies 2013.09.23. 05:02:34

@Allesmor Obranna: Szerintem is irigység áll a háttérben. De azért jó lenne tudni hogy mennyit fizettünk az oroszoknak. Zord írta hogy pénzért jöttek és még az Il-76-ost is teljesen fel kellett tölteni. A Breitling és a többi civil résztvevő - én úgy tudom - csak szállást, kaját és kerozint kaptak 2010-ig. Hogy ez most hogy volt, azt nem tudom.

Open Skies 2013.09.23. 05:22:20

@zord: Nekem annyira zagyvaságnak tűnik az írás, hogy inkább a cikk írójába kötnék bele. Szerintem a szerző a saját negatív véleményét próbálja alátámasztani a Gilbert Buekenberghs szavainak a kicsavarásával.

zord 2013.09.23. 09:38:31

@Open Skies:

A kerófeltöltésről nem tudok, azt nem én írtam. Én csak a pénzről hallottam.

A szerző nyilvánvalóan nem jószándékból írta ezt a cikket, teljesen egyértelmű, hogy a "buliból kimaradtak" inspirálására (eléggé leszűkíthető) tette. Ja, és ki a szerző? Érdekes módon nem vállalja a propagandistája. Persze lehet, hogy politikai tiszt nem engedte, konspirációs okokból ;-)

Mint program se volt utolsó, de az oroszok szerepeltetése politikailag kifejezetten ügyes húzás volt az Zorbánék részéről. Pont azoknak kellene az ügyletet teli torokból szidniuk, akiknek oda húz a szíve. Mellékesen remélem, hogy lesz több hozadék is. Az látszik, hogy van mozgás, nem elhanyagolhatóan elkezdett nőni a magyar élelmiszerexport. Miniszteri látogatás, a vkf hamarosan jön, stb. Beszélnek ezt-azt a(z)emberek. Még a végén meglepődünk.

Zord

2013.09.23. 09:49:58

@Allesmor Obranna: @Open Skies: @zord:
Még egyszer olvassátok el azt a bekezdtést, és most ne azt nézétek, hogy egy külföldi osztja az észt.
A pozíciója viszont egyvalamit feltételez. Mégpedig azt, hogy tisztában volt azzal az összeggel, amiért eljöttek. Bennfentes körökben ismert az áruk. Biztosan más repülőnapok szervezői is kértek ajánlatot tőlük, és talán ezért nem hívták őket. Egy nagyon provokatív kérdés a Zordhoz: Tudod mennyibe kerültek? Leírnád ide ha tudnád? Nem akarok Magóg lenni, de!
Abban sincs igaza szerintetek, hogy bírálta a biztonsági rendszabályok megsértését? Nézők irányába kirepülés, és ott emelkedés?
Most ezért kapok majd Tőletek rendesen, és lehet, hogy én vagyok túl félős, de egyszer-kétszer úgy éreztem, hogy elég egy rossz kormánymozdulat és a másodperc tört része alatt csúsztak volna ki a tömeg fölé. (lehet, én néztem rossz helyről, és a gép méretei miatt is érezhettem így)
Ezért is kiosztotok majd, de szerintem ezt egy nyugat-európai repülőnapon nem engedélyezték volna, vagy letiltják menet közben. Tetszett a bemutatójuk és örülük, hogy láttam. De szerintem van ráció abban, amit a fickó nyilatkozott.

stonefort 2013.09.23. 10:50:56

Hogy igaz-e, nem tudom, és százmillió forintról hallottam. Meg arról, hogy dupla volt a keró fogyás a 2010-eshez képest, egyedül az oroszok 140 ezer litert tankoltak, ami közel fele volt a TELJES repnapi fogyásnak.

zord 2013.09.23. 10:58:49

@Z69:

Én 100M és 200M HUF közötti összegről hallottam, pontosat nem tudok.
Amit leírsz, azok az oroszok. Aki meghívja, szerepelteti az oroszokat, az ezt kapja. Vele a kockázatot is. Rémlik? Ők nem NATO vagy EU tagok. Ők oroszok. Minthogy régen mi is magyarok voltunk, és magyarul csináltuk a dolgokat.
Én mellesleg semmi necceset nem észleltem a bemutatójukban, igaz, csak szombaton láttam, csak kívülről. Minthogy számos más alkalommal külföldön sem (Sztrizsire is igaz). Nyomják, szépen komótosan, ennyi. Messze nem a leglátványosabbak. De ők az oroszok, Szuhojjal, MiGgel. Aki ezt akarja, csak így kaphatja. Mi akartuk, megkaptuk, túléltük, szép emlék.

Zord

Open Skies 2013.09.23. 15:53:50

@Z69: Nekem korábban is úgy tűnt hogy néhány köteléknek van engedélye berepülni a közönség felé. Sokáig csak a Thunderbirds és a Red Arrows tehette meg bizonyos manővereknél. Lehet hogy most már mások is megtehetik? Pl. a törökök korábban is berepültek a közönség felé nálunk.
A RIAT-on nem lehet még infrázni sem. Sok függ a repülőterek adottságaitól is.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.09.23. 18:09:19

@Open Skies: Átrepülés és átrepülés között is van difi. A Török Csillagok egy gyors áthúzást csinált és nem a tömeg felé, hanem felől. Az orosz gép meg a toronnyal egyvonalba csinált egy éles berántást fel a közönség felé és felett.

Hát, azért ez elég nagy difi. ..

A közönség feletti gyors áthúzást mindig is láttam repnapon. Közönség felé és felett végrehajtott dinamikus manővert eddig soha. Egy sem jut eszembe. Szóval a cikk költőien túloz, viszont tény, hogy láttam olyat, amit eddig még nem és tudtommal nem szabadott volna olyat látnom. Persze azért a ló másik oldalára sem kell esni, ez nem olyan dolog, mint ami Rammsetinben történt a Freccével...

2013.09.24. 10:11:57

Azt is tegyük hozzá, hogy a Szu-27-esek mérete azért adhatott okot arra, hogy egy kissé túlértékeljem a veszélyt. Szóval nem volt ez vészes, de egyszerűen éreztem, hogy ilyen tömegű gép már a mozgási energiájánál, tehetetlenésgénél fogva is képes hamar kicsúszni miondjuk 100 m-t. (ki tudja, hogyan reagál le egy pilóta ilyent, akármilyen profi. Lásd 1990 Pápa)
A fehér festés a kék éghez képest éles kontrasztot adott, ez is kissé befolyásolhatta azt az érzetet amit az agyam a szememből adott infók alapján leképezett.
Viszont elgondolkodtam valamin. Lehet, nemcsak pénzügyi okok miatt nincs F-15/Szu-27 tömeg/méret kategóriában sok műrepülőkötelék.

Allesmor Obranna 2013.09.24. 19:35:08

@Z69: Mégis hány műrepülő köteléket akarsz? :)

Az oroszoknak van kettő (Vityazi és a Szokoli), ebben elég gyakran ott ül egy Szu-34-es is, az

F-15-ös pedig...
Az USAF már jó régen eldöntötte, hogy nem kéri,(amióta egyszer felmerült, azóta egyszer se adódott olyan gazdasági helyzet, hogy meglépjék) Izraelben, Szaud Arábiában nemigen vannak kötelékek, Korea, Szingapur nem erre költi a drága repidőt a nem túl sok 15-ösével, Japán pedig megint csak nem fegyverzi át a Blue Impluse nevű csapatot, már ha megvan az még egyátalán.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.09.24. 22:30:49

@Allesmor Obranna: A Saudi Hawks? :)

Szingapúrnak ugyanúgy első vonalas gépből van köteléke, mint a USAF-nak, de nekik is F-16-tal a Black Knights.
süti beállítások módosítása