Mint az várható volt, Hende-féle parlamenti egyeztetés, jópofizás ide vagy oda, az ellenzék zsigerből belekötött a nemzeti légiszállító képesség fejlesztésébe. „A Zorbán luxusban akar utazni” – mondják a primitív hazaárulók. A kérdést azonban érdemes inkább szakmai alapokon vizsgálni, amire persze a ballib képtelen, mint azt milliószor demonstrálta.
De mi inkább nézzük a tényeket:
Főként kormánygépként illetve csapatszállításra használja majd a Magyar Honvédség kecskeméti „Teve” százada azt a három repülőgépet, melyeknek a beszerzését célzó ajánlati felhívást a minap tették közzé a kormányzati internetes portál honvédelmi beszerzésekkel foglalkozó oldalán.
A beszerzést az afganisztáni missziós tapasztalatok és a Malév felszámolása nyomán kezdeményezték: nyilvánvalóvá vált, hogy a honvédség An-26-os szállítógépei, az „Ancsák” ebben a feladatrendszerben nem tudnak már jól helytállni, külföldi szállítógépek, üzleti repülőgépek bérlete pedig hosszú távon nem kifizetődő, és nemzetbiztonsági szempontból is elégtelen megoldás. Az úgynevezett a „Állami Légiszállító Flottára” vonatkozó tenderdokumentációt július 1-ig vásárolhatják meg az üzlet iránt érdeklődő – és arra minősített – vállalkozók. A felhívás szövege három darab személyszállító, illetve személyszállításra alkalmas teherszállító gépre utal, ám szinte bizonyos, hogy egyféle típust választanak, melyek konfigurációja a szállítási igényeknek megfelelően változtatható lehet. Ha kell, a magas rangú vezetők, kormányzati delegációk szállításához kényelmesebb „VIP-interiorral” látják el azokat; csapatszállításhoz a maximális lehetséges ülésszámot helyezik el bennük; az ülések egy részét, vagy akár az összeset kiveszik viszont terhek szállítása esetén. Ez utóbbi tekintetében a korlátot a kiválasztandó géptípuson rendelkezésre álló teherajtó mérete szabja meg. Mivel a gépekkel katonai járműveket nem kívánnak szállítani, azokból ejtőernyősöket nem akarnak ugratni, szükségtelen, hogy a törzs végén lehajtható teherrakodó rámpával rendelkezzenek, mint az igazi katonai szállítógépek.
A birt Királyi Légierő nemrégiben vett két újabb BAe 146-ost. A költségkeret szűkössége miatt a magyar opciók is jóformán erre a típuscsaládra korlátozódnak.
A rendelkezésre álló, repülőgépipari mércével mérve alacsony, mindössze ötmilliárd forint összegből kizárólag használt utasszállító illetve combi (részben utas, részben teherszállító) repülőgépek beszerzésére vagy bérletére futja. Ebből fakadóan, illetve a missziós képességkövetelmények (a honvédség An-26-os katonai szállítógépeinél jóval magasabb sebesség, kecskeméti illetve budapesti felszállással közép-ázsiai hatótávolság) miatt a választék rendkívül szűk. Bennfentesek szerint jóformán egy típuscsaládra korlátozódik, a 2002-től nem gyártott brit BAe 146-os Avrojetre, melynek használt példányai éppen elérhetőek lehetnek a piacon Magyarország számára.
Ugyancsak a keretösszegből valószínűsíthető, hogy a gépek nem lesznek a légvédelmi rakétákat elhárítani képes önvédelmi berendezésekkel ellátva. Ha az ellenzék ma meg tudna jeleníteni komoly katonai szakmaiságot, akkor ezért például verhetnék az asztalt.