Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Nemzeti légiszállító képesség: balliberális tűz alatt

2013.06.18. 15:24 | zord | 470 komment

Mint az várható volt, Hende-féle parlamenti egyeztetés, jópofizás ide vagy oda, az ellenzék zsigerből belekötött a nemzeti légiszállító képesség fejlesztésébe. „A Zorbán luxusban akar utazni” – mondják a primitív hazaárulók. A kérdést azonban érdemes inkább szakmai alapokon vizsgálni, amire persze a ballib képtelen, mint azt milliószor demonstrálta.

De mi inkább nézzük a tényeket:

Főként kormánygépként illetve csapatszállításra használja majd a Magyar Honvédség kecskeméti „Teve” százada azt a három repülőgépet, melyeknek a beszerzését célzó ajánlati felhívást a minap tették közzé a kormányzati internetes portál honvédelmi beszerzésekkel foglalkozó oldalán.

A beszerzést az afganisztáni missziós tapasztalatok és a Malév felszámolása nyomán kezdeményezték: nyilvánvalóvá vált, hogy a honvédség An-26-os szállítógépei, az „Ancsák” ebben a feladatrendszerben nem tudnak már jól helytállni, külföldi szállítógépek, üzleti repülőgépek bérlete pedig hosszú távon nem kifizetődő, és nemzetbiztonsági szempontból is elégtelen megoldás. Az úgynevezett a „Állami Légiszállító Flottára” vonatkozó tenderdokumentációt július 1-ig vásárolhatják meg az üzlet iránt érdeklődő – és arra minősített – vállalkozók. A felhívás szövege három darab személyszállító, illetve személyszállításra alkalmas teherszállító gépre utal, ám szinte bizonyos, hogy egyféle típust választanak, melyek konfigurációja a szállítási igényeknek megfelelően változtatható lehet. Ha kell, a magas rangú vezetők, kormányzati delegációk szállításához kényelmesebb „VIP-interiorral” látják el azokat; csapatszállításhoz a maximális lehetséges ülésszámot helyezik el bennük; az ülések egy részét, vagy akár az összeset kiveszik viszont terhek szállítása esetén. Ez utóbbi tekintetében a korlátot a kiválasztandó géptípuson rendelkezésre álló teherajtó mérete szabja meg. Mivel a gépekkel katonai járműveket nem kívánnak szállítani, azokból ejtőernyősöket nem akarnak ugratni, szükségtelen, hogy a törzs végén lehajtható teherrakodó rámpával rendelkezzenek, mint az igazi katonai szállítógépek.

130619_Szallito_1.jpg

A birt Királyi Légierő nemrégiben vett két újabb BAe 146-ost. A költségkeret szűkössége miatt a magyar opciók is jóformán erre a típuscsaládra korlátozódnak.


A rendelkezésre álló, repülőgépipari mércével mérve alacsony, mindössze ötmilliárd forint összegből kizárólag használt utasszállító illetve combi (részben utas, részben teherszállító) repülőgépek beszerzésére vagy bérletére futja. Ebből fakadóan, illetve a missziós képességkövetelmények (a honvédség An-26-os katonai szállítógépeinél jóval magasabb sebesség, kecskeméti illetve budapesti felszállással közép-ázsiai hatótávolság) miatt a választék rendkívül szűk. Bennfentesek szerint jóformán egy típuscsaládra korlátozódik, a 2002-től nem gyártott brit BAe 146-os Avrojetre, melynek használt példányai éppen elérhetőek lehetnek a piacon Magyarország számára.

Ugyancsak a keretösszegből valószínűsíthető, hogy a gépek nem lesznek a légvédelmi rakétákat elhárítani képes önvédelmi berendezésekkel ellátva. Ha az ellenzék ma meg tudna jeleníteni komoly katonai szakmaiságot, akkor ezért például verhetnék az asztalt.

Címkék: Kecskemét Teve Magyar Honvédség Állami Légiszállító Flotta BAe 146

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr245367381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2013.09.12. 13:58:17

@JohnTerry:

Azt nem értem, hogy Mr. Nárcisz (nem én találtam ki) miért nem ment el inkább sportért felelős átitknak, Simi meg maradt volna a HM-ben mint min. Nem sokkal, de talán jobb lett volna, ha másért nem is, csak a változásokkal "kollaterálisan" beszivárgó friss levegő miatt is. De hát jó döntést, fölösleges is keresni itt. Három és fél év után el lehet mondani, hogy "dizasztör".
A szocik ha korruptul is, de tettek valami említhető haditechnikai lépéseket, ezek SEMMIT! A két dologból, amibe szóban legalább belefogtak, az egyikből már meg is futamodtak. Nagyon kíváncsi vagyok, amikor kiderül (bejelenteni nem fogják), hogy a magyar helikopteres képesség a jövőben internacionalista szimulátoron és kegyelem repóra-kenyéren vegetáltatott hajózókból áll majd.
Nagyon káromkodnék most egy cifrát!

Zord

zord 2013.09.12. 15:26:09

Nem kenyerem a személyeskedés, de amikor az MTI-ben látok egy ilyen képalát, akkor elgondolkodom arról, hogy jó ösvényen járunk-e (úgy a média, mint a honvédelem):

"P. O. őrnagy, parancsőrtiszt megigazítja Hende Csaba honvédelmi miniszter gallérját a 3. NATO Híradózászlóalj magyar századának (MH Nemzeti Telepíthető Híradó és Informatikai Század) telephelyén tartott sajtótájékoztatója előtt a székesfehérvári Nagysándor József laktanya udvarán 2013. szeptember 10-én."

Zord

Open Skies 2013.09.12. 18:33:48

@zord: Pedig hogy reménykedtél 2010 tavaszán...

A gripen programról vetített kép mennyire valós? Tényleg minden rendben és minden szép és jó?

zord 2013.09.12. 19:18:18

@Open Skies:

Igen.

Ha leszámítjuk azt, hogy a gép potenciálja nincs kihasználva (ahhoz nem 1600, hanem kb 2800 óra kellene évente), és nincs A-G fegyverzet (még nyamvadt Mk82-eseket se tudtak venni ezek a szerencsétlenek). Az alapfeladat, a QRA zökkenőmentesen el van látva és még limitált hajózóvolumenű CAS is van. És mindez terv szerint, mert itt legalább látszik, hogy a megvalósítás fedi az ambíciószintet.

Zord

JohnTerry 2013.09.13. 08:48:06

@zord: Ilyenkor két mottó jut eszembe, amit az utóbbi huszon-egynehány évből lehet leszűrni, és most különösen aktuális. Illetve jó útravalóul szolgálhat a pályájukat most kezdő tiszteknek, altiszteknek, tisztjelölteknek:
-Mindig van lejjebb!!
-"Küzdj és bízva bízzál!"

Személy szerint ami egy kicsit visszahozza az életkedvemet, az olyan események mint pl. a keddi szolnoki előadás.

zord 2013.09.13. 09:13:40

Helyes, mindig csak előre! Én bizonyos körökben látok pozitív változást, pozitív személyeket, akik ott vannak, ugrásra készen. Ha egy-egy csatornából kitaszajtanak egy-egy dugulást, hirtelen meglódul az áramlás. Egy-egy ember is tehet "csodákat". Ugyanakkor azt gondolom, hogy nőni fognak a geopolitikai kényszerek is, és annak ütemét talán le fogja követni a 2016-tól tervezett GDP-arányos emelkedés, amit megfejel egy remélhetően beinduló gazdasági növekedés (nemcsak a szelet szöge lesz nagyobb, hanem a torta is). Azt is remélem, hogy a még több pozitív személy addigra pozícióba kerül.

Zord

zord 2013.09.14. 07:59:55

Sajnos a populisták győztek, a kormány meg beszart tőlük.

Zord

zord 2013.09.14. 08:03:08

Az áldozat a magyar nemzeti szállítóképesség. Mert mindennek, ami magyar, nemzeti és képesség pusztulnia kell - ez a liberálglobalizátoros agenda. Egy internacionalista flottába élőerőt delegálni, ez a jövő. És a kormány fejet hajt. Gratulálok!

Zord

Open Skies 2013.09.14. 08:35:46

(@zord: OV úgy döntött hogy a legfontosabb az újabb választási győzelem és ezt semmi nem veszélyeztetheti. Nem akar úgy járni mint 2002-ben.)

zord 2013.09.14. 22:48:20

@Open Skies:

Így van. SEMMI sem veszélyeztetheti ezt a célt.

Ám ez a különbség a valódi és a populista politika között. Olyan dolgokat csinálsz, amelyek valóban jók az országnak, vagy amelyek tetszenek az országnak.

A nemzeti szállítóképesség/VIP gép beszerzés jó az országnak, a beszerzés törlése viszont tetszik a prolinak, és tovább torzítja az országról, államról alkotott, évtizedek óta torzuló képét.

Zord

Open Skies 2013.09.15. 00:30:49

(@zord: Ez a döntés a Fidesz szavazótábor kevésbé fanatikus részének szól. A 2010-es szavazók megtartása a cél, mert aki akkor nem szavazott rájuk, az valószínűleg most sem fog. Néhány 10- esetleg 100ezer ember megtartását jelentheti hogy nem lesz "Orbánnak magángépe", ami akár kb. +1,5 % szavazatot is jelenthet a választásokon. Az "ország érdeke" fel sem merül senkiben, itt egyéni érdekek vannak: megnyerni a választásokat hogy hatalmon maradjanak és folytathassák azt amit eddig csináltak, mert az nekik jó. A választópolgár meg arra szavaz, akiről azt képzeli hogy neki jót akar. A Bae-146 beszerzése is úgy indult hogy OV azt mondta "Én An-26-ossal soha többé nem megyek sehova.",és nem úgy hogy legalább 2015-ig maradunk Afganisztánban ezért kellene valami az utánpótlás szállításához.)

zord 2013.09.15. 00:55:06

@Open Skies:

Már ne is haragudj, de ez baromság. Klasszik antizorbánizmus. Ne ott támadjátok már, ahol nem érdemli meg, hanem ott, ahol igen. Orbánt AZÉRT kell támadni, mert megfutamodott a beszerzéstől, nem azért, mert esetleg egyetértett vele (nem kezdeményezte).
Teljesen konkrétan TUDOM, hogy NEM fentről indult a dolog, ezt nem egyszer megírták olyanok, akiknek van elsődleges betekintésük (már elnézést!) a dolgokba. Amikor egy Ancsában, útvonalon, a két AI-24-est túlharsogva beszélsz a közösség tagjaival, akkor az elég frankó forrás, szemben azzal, amikor a fórumok világában megy a konspirálgatás.

És a végére egy kérdés: Te örülsz annak, hogy törölték/halasztották? Én nem, mert Magyarország erősödése (tovább gyengülésének megállítása) egy számunkra fontos szegmensben is halasztódik. Én nem vagyok oda a 146-osért, de hogy előbbre lennénk vele, az biztos. Ha katonákat hoz-visz, ha Gripent szolgál ki a Baltikumban, ha Orbánt (Magyarország miniszterelnökét) szállítja. Én ilyen egyszerűnek látom a dolgot.

Zord

Open Skies 2013.09.15. 01:22:38

@zord: Én az itt olvasottakból raktam össze ezt a képet, de akkor nem figyeltem jól. Persze hogy nem örülök annak hogy nem lett gépbeszerzés. De nekem úgy tűnik hogy egy C-27 beszerzés simábban átment volna a közvéleményen és azzal is előbbre lennénk.

Open Skies 2013.09.15. 01:38:34

Ha jól emlékszem te is azt írtad hogy Hende próbálja megragadni a lehetőséget és a HM javára fordítani.

Egy példa: Évekig mondom a felettesemnek hogy vegyen a cég egy autót, mert kellene a munkámhoz, ő meg folyton elutasítja különböző indokokkal. Majd egyszer csak, amikor neki is szüksége lett a céges autóra, úgy döntött hogy vesz egyet. Akkor ez egy alulról jövő kezdeményezés? Akkor is vett volna egy autót, ha nekem nem kell, mert neki szüksége volt rá.

zord 2013.09.15. 01:38:49

@Open Skies:

Igen, de százmillió dollár (kb. 3 gép) most nincs, csak úgy 20-25 lett volna rá.

Zord

zord 2013.09.15. 01:43:27

@Open Skies:

A dolgok soha nem egy tényezőtől függnek, kell a "csillagállás" is. Ettől még valaki feldobta, beültette a bogarat, sőt, konkrétan kidolgozta az opciókat. Lent. A srácok jól meglátták, hogy most van egy lehetőség az aktuális katonai szállítási követelmény és az "állami" követelmény, a rendelkezésre álló pénzek és a kínálat közti összhang megtalálására.

Zord

zord 2013.09.15. 01:44:25

@zord:

Egyébként meg csessze meg a Zorbán, ha bérelt, meg oligarcha-géppel akar tovább röpdösni...

Zord

Open Skies 2013.09.15. 01:54:24

@zord: Csányi gépén valószínűleg már nem látják szívesen, így marad a bérelt gép. De nem is Orbán utazik sokat, hanem az emberei.

elgabi 2013.09.16. 18:59:29

@zord:

Aha. Ugyanezért került a 3D radar a Zengö helyett a szekszárdi dombságra. Játszák a kemény legényt, de, ha elvekért kellene kiállni a közvélemény (gyakran csak kicsi, de igen hangos része) ellen, inkább meghunyászkodnak.

Zordabb 2013.09.18. 13:07:33

@zord:

csodalkozom is, hogy a Kozgep meg nem csinalt egy jo kis zsiros szerzodessel biro legitartsasagot nagyjaink szallitasara. Remelem nem en fogok bogarat ultetni a fulukbe.

Sajnos a magyar egy birka nep, foleg ha valaki hangosan azt kiabalja, szinte hipnotizalva oket, amit hallani szeretnenek. Sajnos sinen vagyunk az ujabb ketharmad fele :(

zord 2013.09.18. 13:59:11

@Zordabb:

Én örülök a kétharmadnak, mert az lehetőséget jelent, de tartalommal kellene megtölteni. Ez (honvédelem terén pláne) k.-ra kevés.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.09.18. 14:18:14

@zord:

OFF

Eddig olyan tartalommal töltötték meg, hogy én legfeljebb azt kérdezném a legtöbb képviselőtől, amit Joe Hallenbeck kérdez az Utolsó Cserkész filmben. Nehogy azt mondják már, hogy nem adok választási lehetőséget...

ON

Zordabb 2013.09.18. 15:39:47

@zord:

gondolom te azt is elhiszed, hogy az egykulcsos adorendszer igazsagos es jo mindenkinek, nem csak a felso tizezernek

egyszeruen csak visszaeltek a ketharmaddal, a nep bizalmaval

tolunk kicsit keletebbre, delebre mar reg el lettek volna kergetve, vagy fel lettek volna huzva lampavasra

szvsz egy kioregedett technika levaltasahoz nem ketharmad kell, hanem jozan es es akarat

szasa30 2013.09.18. 16:35:37

@Zordabb: tortenelmi pillanat tanui lehetunk: egyetertek Veled
A jozan paraszti esz, ez hianyzik Zorbaniaban..

zord 2013.09.18. 22:20:56

Higgyétek el, ha ebben az országban intézkedni akarsz, kell a kétharmad. A baj az, hogy ezek roppant dilettánsok a védelem terén, ami így hazaárulással ér fel. Ennyi.
(A többi dolog nem tartozik ide, de én úgy gondolom, hogy a védelmi területnél minden mást jobban csinálnak, és ez már mutatkozik. Én elhiszem, mert látom. Sokan nyilván nem látják, ami nem is csoda: belenéznek a tárcájukba, és nem látják. Megértem. Ők majd rászavaznak Bajnaira/Mesterházyra/Gyurcsányra/Vonára - de szerintem inkább otthon maradnak.)

Zord

Batkaa 2013.09.19. 01:13:16

@zord: Igen, sokban igazad van, kivéve, hogy minden mást jobban csinálnának, mint a védelmi vonalat. Hanyagjuk most a látványosan fölplankolt ügyeket (mivel általában sok bennük a féligazság), de föld témában védelmi szintű elkefélést valósítanak meg.
Egyszer itt remekül megfogalmaztál valami olyasmit, hogy félművelt parvenü jogászgyerekek osztják az észt. Telitalálat volt.
Sajnos ha valami, ez teszi majd sírba ezt a kormányt: a funkcionáriusaik ostoba gőgje.
De ez nem most, 2014-ben lesz.

Zordabb 2013.09.19. 15:15:35

@zord:

lehet hogy kell az intezkedeshez a ketharmad, csak sajnos ok nem arra hasznaljak, hanem hogy tonkretegyek az orszagot es mindent a sajat kedvuk szerint atformaljanak, sok esetben a diktaturakra jellemzo megoldasokkal. Persze ez az oskommunista Orban reszerol nem meglepo, szvsz o akkor is benne lenne a vezetesben, ha nem lett volna rendszervaltas.

Szamomra az is egyfajta hazaarulas, ha valaki otthonmarad a valasztasok napjan es nem probalja meg megakadalyozni az ujabb ketharmadot, mert a jelenlegi ellenzeknek sajnos realisan csak erre van eselye

2013.09.19. 20:51:10

@zord: Na ezt nem egészen értem. Úgy általában objektív szemléletűnek tartalak. De ez a kijelentés " Mert mindennek, ami magyar, nemzeti és képesség pusztulnia kell - ez a liberálglobalizátoros agenda. Egy internacionalista flottába élőerőt delegálni, ez a jövő. És a kormány fejet hajt"
Szóval akkor a hazánk ellen acsarkodó külföldiek támadásának köszönhetően nem lesz meg a 3 BAe-146-os? Ez úgy hangzik, pedig eddig inkább a belpolitikai okokat emlegetted. Nem hiszem, hogy a 3 gép beszerzése alapjaiban rengetné meg az ellenünk áskálódókat.

zord 2013.09.19. 22:04:59

@Z69:

Ezt a történelmi ívben kell értelmezni. Nyilván senki nem ekézi külföldről a magyar szállítógép beszerzést, de az, ami a Honvédség képességeivel, vagy inkább úgy mondom, hogy a magyar állam erőszak alkalmazási/különleges feladati képességével történt, az beleillik a globalizátoros trendbe. Államok leépítése (intézmények, szociális programok, stb.), nemzetek feletti szervezetek, korporációk előtérbe kerülése.
Szerintem az a tény, hogy a magyar vezetés nem tud önállóan, legalább regionális távolságra utazni, nem elhanyagolható állami funkcionális deficit. Amikor erre azt mondják, hogy nem baj, megveszem a repjegyet a Zorbánnak, megveszem a szolgáltatást a kormányfőnek, az oligarcha majd kölcsönadja a gépét, akkor az pontosan abba a trendbe illeszkedik, amiről fent írtam.

A nyelvezet kissé vehemens, én sem tudom félretenni mindig az érzelmeimet.

Zord

2013.09.19. 22:29:26

@zord: Értem, hogy általában gondolod ezt. Csak ebben az esetben pont nem ez volt a megfutamodás oka. Legalábbis azok szerint nem, amiket itt megírtam. A nyelvezettel nincs baj, magunk közt vagyunk. A jelentésben csak a lényeget írják meg a figyelők! :-)

zord 2013.09.19. 22:42:57

#&@?°/)("'~!

Na ezt is megírhatják!

....................................

Mégis kötném az ebet a karóhoz. A globalizátoros agenda malmára éppen a ilyesfajta populizmus (is) hajtja a vizet. Azon versenyeznek, hogy ki tud alapvető funkciókon spórolni, mert az biztos népszerű lesz? Pontosan ezeknek az állami funkcionális deficiteknek köszönhető nagy részben, hogy ott tart az ország, ahol! Egy erős országgal, állammal nem cseszekednek se más országok, se a multik, se a bankok, etc. A gyengéhez odamennek, kicsit megcsavargatják a karját, és máris azt csinálnak vele, amit akarnak. Ez van közel negyed évszázada, és egyre jobban merülünk bele. Lehet, hogy egy őskonzervatív, lokalista-provincialista, polinkorrekt tulok vagyok, de ez ellen minden pocikám tiltakozik. Nem tudnám jó szívvel elénekelni a himnuszt, ha ezzel egyetértenék!

Zord

elgabi 2013.09.22. 00:36:40

@zord:

Bocs, hogy meglehetősen off-topic kérdéssel jövök elő, de úgy tűnik, hogy egy jó darabig (hivatalosan a választásokig, ugye) nem várhatunk érdemi előrelépést a magyar szállítókapacitás terén.

Nagy figyelemmel olvastam Zord érvelését, de egy szónál mindig megakadok: felhomályosítanátok végre, hogy mitől lesz az ország ERŐS?

zord 2013.09.22. 23:37:33

@elgabi:

Mitől? Mindenféle dologból van neki sok/jó lakosságszámhoz, területhez, pozícióhoz mérten. Pl katonai erőből.

Zord

Open Skies 2014.01.07. 19:31:43

Huszonöt év a szállítórepülésben

airbase.blog.hu/2014/01/02/huszonot_ev_a_szallitorepulesben

"A környékünkön szolgálatba állított légcsavaros váltótípusokkal vegyesek a tapasztalatok. Ha majd nálunk is lesz új típus - ami minden bizonnyal a közforgalmi repülésből jól ismert sugárhajtású gép lesz - akkor azt célszerű lenne párhuzamosan futtatni az An-26-osokkal, mert minden képességünkről nem lehet lemondani. "

Zordabb 2014.01.15. 11:43:23

@Open Skies:

jogos

Romanok is egyutt hasznaltak az AN26-ot a C130-al majd a C130-at a C27-el, ugyanigy a lengyelek. Igaz ok a Mig29-et sem dobtak a kukaba az F16 kedveert

Beat it! 2014.01.15. 15:41:28

"... mert minden képességünkről nem lehet lemondani." - Szerinte. Mert a politikusok szerint bármilyen képességünkről lemondhatunk. Sajnos. De így van, tessék megnézni hányféle képességünk veszett el a rendszerváltás óta.

Open Skies 2014.01.16. 00:23:25

""A környékünkön szolgálatba állított légcsavaros váltótípusokkal vegyesek a tapasztalatok. "

Mire gondolhatott a szerző?

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2014.01.16. 13:21:04

@Open Skies: Arra, hogy pl. a cseheknek voltak gondjaik a CASA-val, a románok vidáman üzemeltetik a Spartant, de a görögöknél már van a fűre tolva.

elgabi 2014.01.16. 13:58:49

@Devil 505: Aha, nagyon "vidáman": egyik gépböl másikba pakolva a radart, lejárt navigációs adatbázissal repkedve, stb. Legalább olyan "vidámak" ezek, mint mi, magyarok!

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2014.01.16. 14:00:29

@elgabi: Kösz az észrevételt, továbbítom az interjúalanynak.

elgabi 2014.01.16. 14:42:54

@Devil 505: Hozzátéve, hogy az említett helyzetet elsösorban nem a repülögép müszaki jellemzöi okozzák, ti. hogy "rossz gép" lenne, hiszen minden repülögépnek elromlik néha a lokátora, illetve 28-naponta lejár a navigációs adatbázisa, hanem a pénztelenség, vagy a sóherség (lenne pénz alkatrészre, vagy frissítésre, csak sajnálják kiadni).

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2014.01.16. 14:52:48

@elgabi: Inkább az utóbbi, sajnálják kiadni.

Open Skies 2014.01.16. 22:35:09

@Devil 505: A lengyeleknél nem volt semmi probléma?

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2014.01.17. 14:11:46

@Open Skies: Nem tudom. Nem igazán foglalkoztam külföldi szállítógépes témával mostanában, ez a legutóbbi cikkem is inkább egy személyes történet. A beszélgetés során hangzott el ez a tapasztalat, de úgy tűnik elgabi erről többet tud.
Sajnos némi csúszásban vagyok a szállítógépes cikkeimmel, de a csehekkel kezdem, az biztos.

zord 2014.01.17. 17:07:28

Mindenhol vannak problémák, mindennel. Kérdés, hogy megoldják-e, tologatják-e, mennyi idő alatt jutnak el A-ból B-be. Lehet új vadásztípussal keszit adni néhány hónap alatt, települve külföldre négy év alatt. És lehetnek ezek az értékek két és fél év, illetve 9(!) év is. Egy szállító típusváltást is lehet "cifrázni".

Zord

zord 2014.02.03. 13:52:04

@elgabi:

Elhiszem, hogy volt kényszer bőven, de akkor is stratégiai hibának tartom a bedőlni hagyását, a rövid Boeingok állami átvételének elmulasztásáról nem is beszélve.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.02.03. 15:28:39

@zord: Hogy van a májad? De a legmesszabbmenőkig egyetértek. A csehek mintaértékű ahogy rendszerbe állították a Gripeneket, mi pedig (hivatalos média) kurvára hallgatunk, hogy mit tököltek vele kormánnyzattól függetlenül a mieink. (persze mindent le lehet kommunikálni és ha jó a szlogen még be is lehet venni :-))
A választások után szerintem jönnek azok a szállítógépek, hiszen minden marad a régiben, csak nem lesz már 2/3.. és reméljük az is kiderül, hogy mi a fene van az jelenlegi orosz helikopter szupporttal. Meg jöjjön az új koptertender is. (kevés van amiben egyetért a kormány és ellenzéke, de a helikopteres fegyvernem életben tartásán legalább igen.

zord 2014.02.03. 16:19:15

@Kelepisti:

Lesz még lesz, csakazértis lesz... :-)

Zord

zord 2014.02.05. 00:01:28

Open Skies 2014.02.04. 19:38:31
@zord: Ez azt jelenti hogy a Magyar Honvédség szakemberei szerint a Magyar Honvédségnek a feladatai ellátásához hosszútávon nincs szüksége katonai szállítógépre.
Válasz erre
Moderál
zord 2014.02.04. 20:55:31
@Open Skies:

Nem ezt mondtam és nem is így van. Ez azt tükrözi, hogy akik ma a honvédségben szállító feladatokat repülnek, az alapján, amilyen feladatokat szabtak, vagy szabtak volna nekik az elmúlt években, úgy látják, hogy kell egy hosszabb lábú, gyorsabb típus, főként személy, másodsorban teherszállításra (nem roll-on roll-off jelleggel, nem rámpával), illetve kell egy akár An-26-nál is kisebb gép taktikai szállításra (eje, kis, akár füves placcok, kis magasság, stb.) Sosem mondták azt, hogy meg lehet lenni klasszik katonai szállítógép nélkül, csak az egyértelmű, hogy amit kérnek és kérnének tőlük, illetve amit adni tudnak az Ancsával, az nincs összhangban.

Ha engem kérdezel, én továbbra is a 2+4 híve vagyok, ahogy azt már nem egyszer megírtam. Optimálisan 2x 737 4x27J, ezt sem rejtettem soha véka alá.

Zord
Válasz erre
Moderál
elgabi 2014.02.04. 21:31:39
@zord: Na, ez a helyes hozzáállás! Gombot a kabáthoz, vagyis eszközt a feladathoz igazítani, és nem fordítva. Mindezt a lehetö legnagyobb mértékben függetlenül az aktuális divattól, diplomáciai-, politikai-, gazdasági érdekektöl, hovarovább, mutyi-lehetöségektöl... Magyarirszágon? Mission Impossible...
Amúgy, az utóbbi néhány komment, bár nagyon is jó, de elég off ezen a topicon, inkább a "Nemzeti légiszállító képesség..." alatt lenne helye.

Open Skies 2014.02.06. 20:37:25

Nagyjavításra mennek a pápai C-17-esek?

NATO's Heavy Airlift Wing has said it is unable to send a C-17 to participate in RIAT 2014 as a result of its aircraft undergoing heavy maintenance during the next two years. "Our crews will be flying around the clock to execute missions for our 12 participating nations. As a result, aircraft availability will be limited," said the letter.

Open Skies 2014.02.09. 15:53:45

Baráti találkozó az An-26-os magyarországi rendszerbe állításának 40. évfordulója alkalmából

airbase.blog.hu/2014/02/07/meghivo_127

zord 2014.02.09. 20:09:08

@Open Skies:

Jó lenne menni, ha lehet!

Zord

Open Skies 2014.02.18. 18:44:34

Személyszállítási szolgáltatás légi szállítóeszközök igénybevételével 2014.évre, 100 millió forintig.

honvedelmibeszerzes.kormany.hu/65500-13-74-107.

fmedve 2014.03.03. 16:32:12

Tizedszerre se kellett senkinek a Malév repülője
Bombardier CRJ200ER

Túl rossz döntés lenne ha a HM megkapná személyszállításra (50 fő) vagy VIP gép lenne a kormány számára ?

hvg.hu/gazdasag/20140303_Tizedszerre_se_kellett_senkinek_a_Malev_r

zord 2014.03.03. 17:09:01

@fmedve:

Végülis Orbánt kinyírni vele ugyanolyan jó lenne, mint a Tupoljev volt Kaczinsynek. Ez egy kissé nyers megfogalmazás volt, de fontos, hogy rutinszerű, rendszeresen sokat repülő gép és személyzet legyen. Tehát vagy nemzeti légitársaság keretein belül (ahogy volt régen), vagy légierő szállítógépével.

Zord

fmedve 2014.03.03. 17:27:49

@zord:
Köszi :-)
Csak már elkeseredésemből írtam valamit ....se merev szárnyas, se forgószárnyas eszközünk nincs lassan és ez azért nagyon necces . Katona koromban voltam egyszer-kétszer katonai reptereken MIG23, MI-8, MI-24 technikák garmadája.
Ma szinte csak a forma 1 alkalmával lehet látni helikoptert.
Bocs , lerágott téma....:-(

Open Skies 2014.03.03. 20:51:00

Több helyen azt írják hogy:
"A 603-as lajstromjelű An-26-os szállító repülőgép javításközi üzemidejének minimálisan 2 évvel történő meghosszabbítására írt ki pályázatot a HM Védelemgazdasági Hivatala."

Bár valószínűleg egy forrásra vezethető mind vissza az mert azonos a szöveg.

Itt egyenlőre nincs nyoma:
honvedelmibeszerzes.kormany.hu/eljarasok

Open Skies 2014.03.03. 20:53:25

@Open Skies: Benéztem, mert nem mai a hír....

2014. február 27. 12:06

An-26 repülőgép(ek) üzemidő hosszabbítása (A 603 fedélzeti azonosító jelű An-26 típusú repülőgép javításközi üzemidejének meghosszabbítása minimálisan 2 évvel)

honvedelmibeszerzes.kormany.hu/77002-14-71-011

zord 2014.03.03. 21:34:44

@Open Skies:

Hát igen, gyakorlatilag a balti misszió végrehajthatóságával játszanak a hazaáruló barmok. Ha nincs szállítógép, nincs misszió. A pöcsfejek még mindig nem jöttek rá, hogy ez egy összetett RENDSZER. Itt nem elég végigkettyinteni a HM nőállományát, itt érteni kell dolgokhoz, és pénzt kell tudni szerezni a nagyfőnöktől.

Zord

Liverbird 2014.03.03. 21:39:40

@zord: Majd bérelünk szállítót a csehektől, a 295-öseik már maguktól, akár pilóta nélkül is odatalálnak :)

2014.03.03. 21:45:08

Nesztek keleti nyitás: Kínai cégnek a szandai reptér, mármint a terület, mert nem arra a célra használnák tovább.
lhsn.hu/bezartak-a-szolnok-szandaszolos-sportrepteret/

Liverbird 2014.03.04. 11:45:18

@Z69: Ugyanitt friss infók is vannak már, úgy tűnik nem eszik olyan forrón...

zord 2014.03.04. 12:43:59

@Liverbird:

A lényeg az, hogy Ákos és mások ránéztek a dologra. Én is tájékoztatást kértem, és kész vagyok egy "Válságban a szolnoki repülés" cikk jegyzésére: 1. döglődik a helikopterrepülés, 2. döglődő múzeumprojekt, 3. eltékozolják Szandaszőlőst. Túl sok dolog egy időben egy helyen, hogy véletlen legyen.
Forrásokat beizzítottam, infót megfelelő helyekre belöktem.

Tapasztalatom szerint az alagsori patkánygyűlés egy elemlámpa röpke fénycsóvájától is szét tud szaladni, ha az kritikus pillanatban vetül rá. Legyünk mi ez a fénycsóva, szaladjanak a patkányok! (ha vannak persze...)

Nem hátrálhat tovább a helikopteres fészek, nem hátrálhat tovább a katonai repülés, nem hátrálhat tovább a honvédség!

Zord

Liverbird 2014.03.04. 14:38:05

@zord: Persze, ez igaz.

Mondjuk annak még örülök is, hogy a múzeumprojekt döglődik, a múzeum pont jó ahol van, csak kapjanak több pénzt.

Viszont már lehetett hallani rémhíreket, hogy a múzeum költözésével civil kézbe kerülnek a gépek, ezért meg kell oldani a további hatástalanítást. Betonnal kiöntött hajtóművekről és hasonlókról írtak...

2014.03.04. 14:43:28

@zord: A hasonlatod nagyon tetszik! És bízzunk benne, hogy a nyilvánosságnak, valamint a preventív felhördülésnek ereje van! Mert ha ez igaz lenne, akkor az tényleg sok embernél kiverné a biztosítékot.

Open Skies 2014.03.04. 19:25:19

@Open Skies: Na tegnap óta kevertek kicsit a dátumokkal és a címekkel...

Már van kiírás üzemidő hosszabbításra és fenntartása is. De mindkettő a 603-ra lett kiírva.

Próbálja meg más is értelmezni, mert én elsőre nem értem.

2014. március 4. 13:51
77002_14-71_010

: An-26 repülőgép(ek) üzemidő hosszabbítása (A 603 fedélzeti azonosító jelű An-26 típusú repülőgép javításközi üzemidejének meghosszabbítása minimálisan 2 évvel)

2014. március 4. 13:45
77002_14-71_011

An-26 repülőgép(ek) fenntartása keretszerződés

Open Skies 2014.03.04. 19:42:45

honvedelmibeszerzes.kormany.hu/77002-14-71-010

honvedelmibeszerzes.kormany.hu/77002-14-71-011

A két dokumentum teljesen ugyanaz???

"Teljes mennyiség:
1 darab An-26 típusú szállító repülőgép üzemidő hosszabbítása.

A szerződés időtartama vagy a befejezés határideje
Kezdés 31.3.2014. Befejezés 31.5.2014"

Open Skies 2014.03.04. 19:43:43

Milyen cégek jöhetnek szóba?

Zordabb 2014.03.05. 11:00:47

@Open Skies:

magyarorszagon egyik sem, majd valami sogor koma jobarat jol megnyeri es kiadja a munkat oroszoknak vagy ukranoknak

lassan el kellene gonzolkozni a Zord kht megszervezesen...

zord 2014.03.05. 11:39:14

Vissza Szolnokra. Ma reggel a miniszter közvetlen környezetéből kaptam egy "megnyugtató" telefont arról, hogy nem lesz eladva a terület. Klubok nem fizettek, ezért HM felmondta a szerződést. Szerződés el, hatóság engedélyeket el. Itt tartunk most, de az az ígéret, hogy lesz egy igen kedvező ajánlat a klubok számára rövidesen.

Zord

Ps: Engem nem érdekel, hogy ki, mi. Szoci, fidesznyik, Orbán Viktor öreganyjának térde kalácsa ingatlanspekulál. De a magyar repülést hagyják békén, a honvédséget hagyják békén! Nincs más jó terület a továbbra sem túl sűrűn lakott Magyarországon? Nincs átminősíthető mg. terület? Akármi? A HM nemrég adott át a földművelésügynek egy csomó területet. Nem elég?

EL A KEZEKKEL!

Zordabb 2014.03.05. 15:30:53

@zord:

sajnos a Zengo-ota tudjuk hogy itthon a nemzetbiztonsag az utolso rangu kerdes SAJNOS

zord 2014.03.05. 15:36:37

@Zordabb:

Ezért is tanítják a West Pointon, hogy a jó katonai vezető nem követheti vakon a parancsokat.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.03.05. 23:01:14

@zord: És ez melyik vezetési szinttől igaz...? A vezérkari szinten...? Vagy a törzsőrmi és a szakaszvezető hadnagy is állandóan gondolkodjon és moralizáljon egy parancson...? [fejvakarás]

Azért mondom ezt, mert sajon az igen rossz tapasztalatom az, hogy az emberek egy példából hajlamosak általánosítani és a végtelenbe extrapolálni. Az embe nem lehet kicsit halott vagy kicsit terhes.

Mert akkor itt az ember megkérdi, hogy mire is jó a parancsnoki lánc. Ha valami nem tetszik egyszer, akkor onnantól fogva gyak. fenntartom a jogot, hogy csak azokat a parancsokat hajtom végre, ami nekem tetszik...? Hm....

Véleménye mindenkinek lehet, bár egyes országok kultúrája még a vélemények kimondásának sem kedvez nemhogy a parancsmegtagadásnak.

Az 101-es E százados Winters is az elbliccelt éjszakai járőr kapcsán művelt érdekes dolgot és a fronton levő parancsok értelmezésével és végrahajtásával kapcsolatban is tett a BoB néhány érdekes kommentet.

zord 2014.03.05. 23:53:36

@molnibalage:

Schwarzkopf írja, ha jól emlékszem a sima tisztképzés részeként, hogy boncolgatták a Wehrmacht-tisztek példáját, miszerint nem lehet csak vakon végrehajtani, hűeknek kell lenni alapvető értékekhez. Nyilván nem a chain alsó szemeit lázítják ezzel, hogy kupleráj legyen. De én azt olvasom ki ebből, hogy megvannak a határok. Van ahol nemet kell mondani, az a helyes.

Zord

Batkaa 2014.03.06. 08:22:17

Ez így van, a jó parancsnok arról ismerszik meg, hogy a <i>megfelelő</i> pillanatban képes engedetlen lenni és a hangsúly a "megfelelőn" van.
Ezért osztogatták anno a Mária Terézia-rendet. Akinek sikerült, az érdemrendet kapott, akinek nem, kötelet.

Mellesleg pedig a törvény is úgy szól, hogy törvénytelen parancs végrehajtását meg kell tagadni. Persze a gyakorlatban ezt eldönteni elég bajos, de van helyzet, amikor nyilvánvaló.
A parancskiadó felelőssége, hogy nem adhat ki törvénytelen parancsot.

Zordabb 2014.03.06. 08:50:27

@Batkaa:

de megis kiadjak, majd szamonkerik a vegrehajtasat es fenyegetnek ha nem teszed meg, hiszen akkor parancsot tagadsz meg

Zordabb 2014.03.06. 08:53:18

@Open Skies:

a repuleshez is csak 3 dolog kell, penz penz penz, ez szerencsere a SAC programban megvan es igy az osszes kotelezo javitasra van keret. Sajnos a Magyar Kiralyi Legieroben nem a repbiztonsag az elsorendu, hanem a penz. Legalabbis ami a vezetoi szintet illeti. A dogozo meg oldja meg ahogy tudja.

piratvitorla 2014.03.06. 11:27:47

@Batkaa:
"Mellesleg pedig a törvény is úgy szól, hogy törvénytelen parancs végrehajtását meg kell tagadni."

Nem. A törvénytelen parancsot is köteles vagy végrehajtani, csak kérheted írásban is. (aztán vagy megvéd a papír vagy nem.)
Azt a parancsot vagy köteles megtagadni, amelynek végrehajtásával bűncselekmény történne.
A törvénytelenség és a bűncselekmény nem ugyanaz...

Egyébként a magyar jogrendben elég érdekes a dolog, hiszen a jogszabályok gyakran ellentmondásosak (még az azonos szintűek is) vagy hiányosak vagy nem egyértelműek stb...

zord 2014.03.06. 12:59:31

@Batkaa:

A gond az ma, hogy törvényesek a parancsnok, hiszen a törvényhozatal sokszor hazaáruló, illetve jogászokkal van kitapétázva minden, akiknek az a feladatuk, hogy bevédjék a seggét a fejeseknek.

Zord

zord 2014.03.06. 13:01:54

@zord:

ja, még annyit: a "szerencse" az, hogy amikor elszabadul a pokol, ezek az elsők, akik lelépnek, és akkor felszabadul a kéz.

Zord

Batkaa 2014.03.07. 00:03:42

@zord: törvénytelen törvényhozás...

zord 2014.03.09. 10:16:39

@Allesmor Obranna:

Szevasztopol lakossága most már biztonságban érezheti magát ;-)

Zord

Open Skies 2014.03.14. 18:55:11

@Open Skies:

Meg van a nyertes az üzembenntartásra vagy ez most mi?

2014. március 14. 9:02 RESZVFELH77002_14-71_011

An-26 repülőgép(ek) fenntartása keretszerződés

A szerződés időtartama vagy a befejezés határideje:
Kezdés 20.5.2014. Befejezés 31.12.2015

honvedelmibeszerzes.kormany.hu/r77002-14-71-011

Ajánlattételi határidő:

2014.03.13. - 09:00

---------------------------------------

És akkor a nap kérdése: hány An-26-ost szeretne a HM fenntartani 2015 végéig?

A. 1 db (603-ast)
B. 2 db (603, 407)
C. 3 db (603, 407 és még egy)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.03.15. 10:51:25

Ha meg is van, az a elméleti nyertes, az még semmit jelent. Az részvételi szakasz zajlott le. Tehát innentől kezdve már új résztvevő nem tehet ajánlatot az eljárás során. Most jön a bírálati szakasz, amely után a döntéshozó felé felterjesztik kik azok akik ajánlatot tehetnek. Kiszűrik a pénzügyi vagy szakmai szempontok alapján nem megfelelő részvételre jelentkezőket Ez után jön a tárgyalásos szakasz, amikor a döntés után, egyenként, vagy együtt behívják a megmaradt pályázókat . A tárgyalások után ezek tehernek végső ajánlatot. Ennek is van határideje. Utána a legolcsóbb ajánlat nyer. Erről értesítik az érdekelteket.
A döntés után, lehet (a jogorvoslati idő után) a szerződést megkötni. Az aláírt szerződésig, még mind a két fél visszaléphet. Ami fontos, hogy a legalacsonyabb árajánlat nyer, tehát nincs olyan bírálati szempontrendszer ami súlyozná egyes részszempontokat.
2 darab AN-26-ra van kiírva, ezt nem lehet változtatni az eljárás során, még akkor sem, ha a tárgyaláson lenne más kedvezőbb ajánlat.

Open Skies 2014.03.15. 10:55:30

@Kelepisti: Nézted a korábbi An-26-ra vonatkozó pályázati kiírásokat és jelentkezéi határidőket is?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.03.15. 13:28:12

Megnéztem most. 3 eljárás folyik, Összesen három gépre. Ebből kettő a 603-asra szól, és gyakorlatilag 2014.03.31-05.31 között el kéne rajta végezni a karbantartást, és üzemidő hosszabbítást.
A harmadik eljárás kettő másik AN26-ra vonatkozik, itt, 2014.04.3-2015.12.31 közöttre szeretnék a szerződéseket megkötni.
Mindhárom eljárás kétfordulós, és gyorsított.
Először a részvételi szakaszban a pályázok beadják pü és műszaki doksikat, amelynek most járt le a határideje. Ezt megvizsgálják az ajánlatkérők, és amelyik cég megugrotta a lécet, azt hivják be tágyalni. Gyakorlatilag csak ezek a cégek kapnak részletes doksikat (pld a gépek jelenlegi tényleg állapotról stb.) Utána jön az ajánlattételi szakasz, amely során ajánlanak a cégek egy árat, majd a tárgyalás során, amiről az ajánlatkérők akarnak tárgyalni arról lehet csak. (kivéve ár, arról nem). A tárgyalási technikára több szabály és lehetség van. Utána vmilyen határidőre megteszik a cégek a végső ajánlatot, utána az ajánlattévő ezt kiértékeli és kijön a legolcsóbb ajánlat, amely nyer. Ezt felterjesztik a döntéshozónak, aki nem választhat mást, mint amit kihoztak győztesnek. Aztán vagy kötnek szerződést, vagy nem (utóbbit indokolni kell).

Nos most még csak a részvételi szakaszban az résztvenni kívánoknak járt le a határidő. Az ajánlattételről már nem lesz nyilvános semmi, mivel ezek után, már csak az érintett cégeknek kell (akik kiesnek azoknak is) a különböző határidőket stb, jelezni. A szerződésmegkötést, vagy nem megkötését viszont nyilvánosan meg lehet majd tekinteni, mindhárom esetben.

elgabi 2014.03.15. 15:13:11

Inkább a katonai légiszállítókapacitáson törnék a fejüket.

Civil célra nekem a WizzAir tökéletesen megfelel, nem sírom vissza a MALÉV-ot...

m.napi.hu/magyar_gazdasag/uj_malevrol_almodik_a_kormany.578332.html

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.02.29. 09:32:40

Elnézést, lehet hogy offtopic, de ha már szóba került mostanság egy új nemzeti légitársaság, akkor egy érdekes ember kapta meg a napokban a Magyar Érdemrend nagykeresztjét.

gyomberbela.blog.hu/2016/02/29/a_wizzair_mentora_megkapta_a_magyar_erdemrend_nagykeresztjet
süti beállítások módosítása