Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (105) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (54) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Zárai lecke magyar helikoptereseknek

2013.05.15. 23:31 | zord | 85 komment

A LégierőBlogger ma dalmáciai Zárában (Zadar) járt, ahol az idei második AAT PTC kurzus második, valós repülést is tartalmazó fázisán részt vevő magyar (horvát, cseh) hajózókkal és műszakiakkal találkozhatott. A riportút ugyan ezúttal nem sikerült száz százalékosra, ám ez csak emlékeztetőül szolgált arra nézve, katonai repülésben csak tényezők seregének kemény munkával biztosított összejátszása eredményezheti a sikeres feladatvégrehajtást - és akkor sem árthat egy kis szerencse...  

130515_Zara_2.jpg

A 229-es Mi-171S érkezik Zadarra Udbináról. A háttérben látható hegylánc egyes csúcsain is került sor nagy magasságú terepleszállásokra a kurzus folyamán.

 130515_Zara_3.jpg

A Balla Tibor őrnagy (b. 5.) vezette vidám csapat, akiket (Ostravához hasonlóan) ezúttal is köszönet illet türelmükért és bizalmukért, amivel fogadtak bennünket.

130515_Zara_4.jpg

Ritka pillanat: az Udbinán lapátsérülés miatt földre kényszerült cseh Mi-24V-hez szállítanak cserelapátot az egyik horvát géppel. A lapát a hossza miatt csak nyitott rámpánál fér el, bár ma a magyar szakemberek től azt is megtudtam (az ember MINDIG tanul), hogy a feladat a hagyományos kagylós gépekkel is megoldható, hiszen részben nyitott és rögzített kagylóval is lehetséges a repülés.

 130515_Zara_1.jpg

Zadari életkép: Mi-8T és a Krilja Oluje illetve a helyi repülőiskola PC-9-esei felszállás közben.

 130515_Zara_8.jpg

 

Bázisjelvény a kapunál: ha a szimbolika jósolni tudna, a horvát légierő jövőbeli vadásztípusát biztosra vehetnénk :-)

Lérak-nosztalgia:

 130515_Zara_6.jpg

Jugoszláv emlékek a laktanya mediterrán ligetes területén 1.: a Volhov rendszer TZM-je egy valószínűsíthetően 20D (gyakorló) rakétával. 

130515_Zara_5.jpg

Jugoszláv emlékek 2.: Kub SzPU. A háború 1995-ös lezárultát követően a független Horvátország huzamosabb ideig nem volt képes radarirányítású légvédelmi rakétakomplexumok rendszerben tartására. Ma csak a Sztrela-10CRO VSHORAD van rendszerben, mely úgy a Sztrela-1, mind a Sztrela-10 rakétáinak indítására képes.

Zord

Címkék: horvát zára aat ptc Zadar Mi 171

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr815302342

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hpasp 2013.05.17. 09:30:45

"a Volhov rendszer TZM-je egy valószínűsíthetően 20D (gyakorló) rakétával. "

Piros orrkúp, tehát biztosan V-755 20D (Guideline Mod.3).

zord 2013.05.17. 12:27:44

@Hpasp:

Sajnos nem igazán értek a rakétákhoz, így abból indultam ki, hogy a jugó Volhovokhoz túlnyomó többségben 20D volt. Ez a TZM az egykori 155. ezred példánya, melynek az egyik osztálya (Zabok) volt Zoli első munkahelye...

Zord

Hpasp 2013.05.17. 12:35:01

"Sajnos nem igazán értek a rakétákhoz, így abból indultam ki, hogy a jugó Volhovokhoz túlnyomó többségben 20D volt. Ez a TZM az egykori 155. ezred példánya, melynek az egyik osztálya (Zabok) volt Zoli első munkahelye..."

Volhovnál Sz-75M (SA-2E) igen egyszerű...
- piros bakelit az orron, V-755 20D (Guideline Mod.3)
- nagy fehér tök az orron, V-760 (Guideline Mod.4) <- nukleáris töltet
- szürkie bakelit az orron, V-759 5Já23 (Guideline Mod.5)

:D

2013.05.17. 21:23:47

Már a múltkori olasz nukl. töltetű Nike Hercules eszmecserekor akartam kérdezni valamit.
Idehaza a mi Volhov alakulataink fel voltak készülve atomtöltetűek alkalmazására? Van infó, hogy ez mennyire volt elterjedve a szovjeteknél?
Még egy, lehet, hogy buta kérdés: Voltak szovjet honi légvédelmi rakéták Magyarország területén? (Sz-75, Sz-125)

Hpasp 2013.05.17. 23:00:21

"Már a múltkori olasz nukl. töltetű Nike Hercules eszmecserekor akartam kérdezni valamit.
Idehaza a mi Volhov alakulataink fel voltak készülve atomtöltetűek alkalmazására?"

A V-760 rakéta bevetéséhez három dologra volt szükség...
- Sz-75M3 Volhov komplexumra
(ez rendelkezésre állt, tartalmazta a speciális huzalozást, és a szükséges kapcsolókat)
- 7A klimatizált épület, a 3db V-760 rakéta tárolására
(ez is megépült minden magyar osztálynál)
- RD-75 deciméteres távolságmérő lokátor.
(nálunk ebből 1 db sem volt, a románok viszont érdekes módon kaptak belőle)

"Még egy, lehet, hogy buta kérdés: Voltak szovjet honi légvédelmi rakéták Magyarország területén? (Sz-75, Sz-125) "

Eleinte a KUB/KRUG fejlesztésének szégyenletes késlekedése miatt, az SV-PVO Sz-75M1 Volhov (SA-2E) osztályokat rendszeresített a csapatlégvédelem számára. Ezek Lovasberényben állomásoztak.

Miután elkészült a KUB/KRUG a Volhovok kivonásra kerültek.

A Szolnoki lérak ezred a kezdetektől, Sz-125 (kétsínes indítóval szerelt) osztályokkal biztosított minden Szovjet repteret Magyarországon.
(Sármellék, Kalocsa, Kiskunlacháza, Tököl, Kunmadaras, Debrecen)

zord 2013.05.17. 23:06:13

@Z69:

Magyaroknál nem volt nuki rakéta, és úgy tudom, egyedül a románoknak volt meg a nuki alkalmazáshoz szükséges teljes komplexum (hogy miért, nem tudom).
Sz-125 igen, minden repülőtéren. Máig szépen látszanak. Volhovról is hallottam, de hogy hova szervezve, arról konkrétumot nem.

Zord

zord 2013.05.17. 23:09:23

@Hpasp:

Hát nem megelőztél!

A 125-ösök esetében konkrét fényképes bizonyítékom van, hogy (legalábbis a nyolcvanas években) már M-ek voltak itt az oroszoknak.

Zord

stonefort 2013.05.18. 08:35:25

@Hpasp: A tököli bázison a nyolcvanas években már négyes indítók voltak. Láttam, néha elmentem mellettük.

2013.05.18. 21:25:43

@zord: @Hpasp:
Köszönöm! Megint satíroztatok pár fehér foltot!

2013.05.19. 17:28:38

@Hpasp:
Adódik még egy kérdés akkor: Miért kellett más lokátor hozzá?

zord 2013.05.20. 20:16:34

@Z69:

Mármint mihez?

Zord

2013.05.20. 20:53:27

A "különleges" töltetű V-760-as rakéta célravezetéséhez.

Hpasp 2013.05.20. 21:15:14

Elnézést kérek, hogy lérakkal szemetelek össze egy helis topicot...

Az RD-75 deciméteres távolságmérő lokátor az RSzN-75V3 (Fan Song-E) rakéta rávezető állomást egészítette ki, mivel az az ellenfél által ismert volt elterjedtsége okán.

A sikeres célra-vezetéshez 3 koordinátára van szükség
- helyszög (fel-le)
- oldalszög (jobbra-ballra)
- távolság
Zavarni az RSzN -t távolságban lehetett a legkönnyebben, helyszögben/oldalszögben még erőteljes zavarás esetén is pontos maradt.

Mivel feltételezték, hogy a V-760 rakéták célpontjai (B-52) erőteljesen zavarni fognak, ezért rendszeresítettek egy extra, alig ismert, nehezen zavarható deciméteres távolságmérőt.

Hpasp 2013.05.20. 21:18:01

Mivel feltételezték, hogy a V-760 rakéták célpontjai (B-52) erőteljesen zavarni fognak, ezért rendszeresítettek egy extra, alig ismert, nehezen zavarható deciméteres távolságmérőt, amit csak a V-760 rakéta indítása után, rövid időre kapcsoltak be.

Ráadásul az RD-75 a deciméteres sávban is jelentős frekvencia ugrásokkal működött, így zavarására (rövid működése okán) nem maradt volna idő.

zord 2013.05.20. 21:25:24

@Hpasp:

Na ilyen RD-75-öse lett valahogy a románoknak, ki tudja, hogyan.

Zord

2013.05.21. 21:22:10

@zord: @Hpasp:
Köszönöm, ez számomra újdonság volt. Szerintem más is érdeklődve olvasta, aki ide szokott látogatni. Abból sem lett tragédia, hogy a helikopteres bejegyzésnél lett ez kitárgyalva.

zord 2013.05.21. 22:57:11

@Z69:

Lérak, radar, EW bárhova belefér Zord bácsinál :-))))

- "Tessék mondani, voltak ott repülőgépek, vagy helikopterek?"

- "Nem tudom. Célok voltak, azokat meg lelőttük".

Zord

wape 2013.05.22. 09:57:30

Gábor, ez nem repülős, hanem V4 és egyéb regionális katonai együttműködés.majd nézz bele
europeangeostrategy.ideasoneurope.eu/files/2013/05/Long-Post-6.pdf
wp

Volt tüzér 2013.05.22. 20:39:35

Ha már légierő és lérak nosztalgia!
A szolnoki múzeum hamarosan költözik valami vasúti emlékparkba Szolnok mellé!
És követik a zsámbéki légvédelmi múzeum eszközei is.

Liverbird 2013.05.22. 21:10:05

@Volt tüzér: A szolnoki múzeum költözése miatt már kidühöngtük maguknkat itt is, viszont a zsámbéki infó számomra új.

Ez utóbbi egyébként érdekesebb téma. Ne legyen így, de ha jól sejtem a kutya se jár arra, pedig ennél autentikusabb helyen nem is lehetne az anyag. Ilyen téren biztosan jót tenne a szolnoki költözés... De akkor is, baromság az egész költözősdi.

zord 2013.10.21. 15:08:34

AAT-s magyarok rész vettek egy harci cselekményben megsérült afgán MD-530 személyzet kimentésében:

www.honvedelem.hu/cikk/40591_koszonet_a_batorsagert_bajtarsiassagert

Zord

Open Skies 2013.10.25. 20:47:17

mno.hu/gazdasag/jovore-cserelhetik-le-a-helikoptereket-1191916

Ebben még semmi új nincs, viszont reggel a királyi rádióban megint azt mondták hogy a Honvédség és a Mentők kapják az új típust.

Open Skies 2013.10.25. 23:21:59

Újabb próbálkozás? Mégiscsak a Motor Szics lesz a befutó?

Repülőgép és helikopter hajtóművek javítása és üzemidő hosszabbítása

honvedelmibeszerzes.kormany.hu/7700213-74-077

Open Skies 2013.10.26. 13:04:30

@Open Skies:

Jelentkezési határidő: 2013.12.02.
Teljesítési határidő: 2013.12.31.

Kétszakaszos eljárás. 20 millió forint.

Repülőgép és helikopterhajtóművek felújítása, üzemidő hosszabbítása. Amit vagy megrendelünk, vagy nem.

Max. egy hónap és ~10 ezer USD mégis hány hajtóműjavításra elég?

zord 2013.10.26. 23:42:16

@Open Skies:

Semmire. Vegetáltatásra.

Menjenek a b. k. a.-ba!

Zord

zord 2013.10.27. 14:51:36

@zord:

Az igazság az, hogy nemrég hallottam, hogy valami folyamatban van, de ez...

Zord

Open Skies 2013.10.29. 22:22:46

A2203/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active until 31 Oct 2013 at 12:00 UTC

SAR HELICOPTER IN WEST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. EAST SECTOR SAR AT LHSN IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 29 31 0700-1200, 29 OCT 07:00 2013 UNTIL 31 OCT 12:00 2013. CREATED: 25 OCT 17:12 2013

A2181/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 30 Oct 2013 at 09:00 UTC until 30 Oct 2013 at 13:00 UTC

SAR HELICOPTER IN WEST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. EAST SECTOR SAR AT LHSN IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 30 OCT 09:00 2013 UNTIL 30 OCT 13:00 2013. CREATED: 24 OCT 15:29 2013

A2179/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 30 Oct 2013 at 13:00 UTC until 30 Oct 2013 at 20:00 UTC

SAR HELICOPTER IN EAST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. WEST SECTOR SAR AT LHPA IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 30 OCT 13:00 2013 UNTIL 30 OCT 20:00 2013. CREATED: 24 OCT 14:03 2013

A2230/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 04 Nov 2013 at 06:30 UTC until 04 Nov 2013 at 14:00 UTC

SAR HELICOPTER IN EAST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. WEST SECTOR SAR AT LHPA IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 04 NOV 06:30 2013 UNTIL 04 NOV 14:00 2013. CREATED: 29 OCT 15:02 2013

Open Skies 2013.10.29. 22:28:09

@Open Skies:

Megkezdődött a hét héten át tartó gyorsreagálású szakfelkészítés az MH 25/88. Könnyű Vegyes Zászlóaljnál Szolnokon...

www.facebook.com/media/set/?set=a.531218823632176.1073742091.203389926415069&type=1

zord 2013.10.30. 13:47:34

@Open Skies:

Nagyon durva.

De nem kell csüggedni, a dolgok lassan, de mozognak :-)

Zord

szasa30 2013.10.31. 20:55:53

@zord: Zord, tenyleg nem ertelek mostanaban: az egyik bejegyzesedben elkuldod az egesz bagazst melegebb eghajlatra a legmelyebb pesszimizmust sugalva, majd ra egy napra jon egy sejtelmes, optimistanak tuno bejegyzes. Akkor most mi van? ( sztem egyebkent semmi....)

szasa30 2013.10.31. 20:58:58

@szasa30: ja es meg egy aprosag: az elmult evekben a legiero.blog lett a mertekado hirforras ebben a temaban. Tartsd meg kerlek ezt a statust:-).

zord 2013.11.01. 00:50:51

@szasa30:

Mit várunk?
Májusban meg lett mondva: választás előtt tenderkiírás, ajánlatok beérkezése, választás után döntés, szerződés. Felrúgta-e ezt már valaki? Én nem tudok róla, ergo a dolgok lassan, de mozognak.
Meglévők fenntartása: visszavonta valaki? Nem. Akkor? Mozog.

A csend elbizonytalanítja az embert (engem is), de a csend nem jelenti azt, hogy nincs mozgás. A szállítóprojekt kudarca elbizonytalanítja az embert. De az a projekt nem ez a projekt. Ha annak a politikai sebezhetősége 100 egységnyi volt, akkor ennek csak tíz.

Nem tudok többet mondani, de hogy nem lesz karácsony, vagy Szilveszter újabb helikopteres cikkek nélkül, az is biztos.

A vezetést szidni? Azt meg alapból kell. Megérdemlik.

Ami meg ezt illeti: "az elmult evekben a legiero.blog lett a mertekado hirforras ebben a temaban" - köszönöm! Igyekszem megtartani.

Zord

Open Skies 2013.11.01. 11:21:49

És amíg megérkeznek és bevethetőek lesznek az új gépek addig csak két helikopterünk lesz?

zord 2013.11.01. 12:59:00

@Open Skies:

Az tavalyi kiírás sorsa ugyan követhetetlenné vált, de a Mi-24-esek kivételével lényegében maradtak a keretei.
Ez a nyári NKH-hír némi támpontot adhat:

2013. 06. 06.

www.nkh.hu/Sajtoszoba/Lapok/legugyi-megallapodas.aspx

Zord

Open Skies 2013.11.01. 14:55:51

@zord:

A fenntartási pályázatot 2012 novemberében írták ki, a jelentkezést decemberig meghosszabbították. Aztán februárban írták valahol hogy az oroszokkal kezdenek el tárgyalni.

2013. 06. 06.
"Az orosz óriáscég ennek birtokában indulhat a Magyar Honvédségi helikopterek fenntartására kiírt közbeszerzési pályázaton. ...A tenderen várhatóan ősszel hirdet eredményt a HM. "

November még ősznek számít. De akkor a múlt heti hajtóműfelújítási beszerzést miért kellett kiírni? Annak is kb. november közepére-végére lesz eredménye leghamarabb.

Ezek szerint a 2012 novemberében kiírt beszerzésen úgy indultak az oroszok és kezdték meg velük a tárgyalásokat hogy a feladatok elvégzésére akkor még nem volt engedélyük? (Bár ez csak formalitás, mert az NKH állami szervezet.) Vagy a 2012-es beszerzés elhalt, és ez a 2013-as semmi van helyette?

Nyilván a helikopterek fenntartására kiírt közbeszerzési pályázat az előétel az oroszok számára, a fő fogás a új helikopterbeszerzési tender lehet. Ha lesz. Bár megtippelni sem tudom mekkora esélyük van.

Eddig nekem úgy hogy tűnt nem lesz felújítás, húzzuk amíg lehet, aztán a választások után gyorsan rendszerbe állítunk valami újat. Ha lesz felújítás, akkor meg az új beszerzését fogják tolni, mert nem lesz nekik sürgős. De azt írod hogy decemberben kiírják az új gépekre a tendert. Akkor most mégis olyan sok pénzünk van hogy a két program párhuzamosan futhat?

Zavaros ez.

Open Skies 2013.11.01. 14:57:47

@zord: "szállítóprojekt kudarca "

Milyen projekt?

zord 2013.11.01. 15:28:12

@Open Skies:

Nem írtam decembert. Azt írtam, ahogy a miniszter mondta: választások előtt írják ki és kérik be az ajánlatokat. Ha, amint az hírlik, áprilisban lesz választás, akkor ez február-márciust jelent. Megmondom őszintén, addig én nem sok új infóra számítok. Talán a fenntartással kapcsolatban lesz.

---------------

Szállítóprojekt, azaz szállító repülőgépek projektje, amiben a BAe-146 lett volna várhatóan a befutó, de törölték.

Zord

Open Skies 2013.11.01. 16:48:10

@zord: Ja hogy muszakilag kiertekelni mar csak a kovetkezo kormany alatt fognak.

zord 2013.11.01. 17:26:39

Mocorgást kértek? Tessék:

"Martonyi János tárcavezető a Közép-európai Kezdeményezés 2013. október 31-i, budapesti külügyminiszteri találkozója után kétoldalú egyeztetést folytatott Marta Dassú olasz külügyminiszter-helyettessel.

Marta Dassú méltatta azt a teljesítményt, amellyet hazánk a KEK elnökeként nyújt. Érzékelhető, hogy Magyarország a meglévő keretbe új lendületet kíván vinni.A magyar külügyminiszter kifejtette, hogy tudatos, gyakorlati eredményekre koncentráló munkánkkak a tágabb Közép-Európa kohézióját kívánjuk erősíteni és minden országot segíteni az európai perspektíva megőrzésében.

A megbeszélésen elhangzott, hogy Magyarország és az EU Tanácsának soros elnökségét 2014. második felében ellátó Olaszország egyaránt fontosnak tartja az Egyesült Államokkal kötendő transzatlanti kereskedelmi és befektetési partnerségi megállapodást, az Unió bővítésének folytatását, valamint - a KEK-találkozón elhangzottakra reflektálva – mindkét fél stratégiai fontosságot tulajdonít a Keleti Partnerség országaival ápolt uniós kapcsolatoknak.
Az olasz külügyminiszter-helyettes jelezte, az idén a honvédelem és haditechnikai eszközök területén történő együttműködésről született magyar – olasz megállapodás alapján Róma célja az országaink közti kapcsolatok erősítése, kiváltképp a kis- és középvállalkozások helyzetbe hozása a hadiipari fejlesztések területén is."

Zord

Open Skies 2013.11.08. 21:16:39

@Open Skies:

A2302/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 11 Nov 2013 at 10:00 UTC until 11 Nov 2013 at 14:30 UTC

SAR HELICOPTER IN EAST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. WEST SECTOR SAR AT LHPA IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 11 NOV 10:00 2013 UNTIL 11 NOV 14:30 2013. CREATED: 08 NOV 09:00 2013

A2293/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 12 Nov 2013 at 08:00 UTC until 12 Nov 2013 at 12:00 UTC

SAR HELICOPTER IN EAST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. WEST SECTOR AT LHPA IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 12 NOV 08:00 2013 UNTIL 12 NOV 12:00 2013. CREATED: 07 NOV 10:26 2013

A2294/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 12 Nov 2013 at 12:00 UTC until 12 Nov 2013 at 20:00 UTC

SAR HELICOPTER IN WEST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. EAST SECTOR SAR AT LHSN IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 12 NOV 12:00 2013 UNTIL 12 NOV 20:00 2013. CREATED: 07 NOV 10:37 2013

A2307/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 13 Nov 2013 at 06:30 UTC until 15 Nov 2013 at 13:00 UTC

SAR HELICOPTER IN WEST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. EAST SECTOR SAR AT LHSN IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 13 0630-1100 1900-2300, 14 1200-2000, 15 0830-1300, 13 NOV 06:30 2013 UNTIL 15 NOV 13:00 2013. CREATED: 08 NOV 11:46 2013

A2303/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 13 Nov 2013 at 12:00 UTC until 13 Nov 2013 at 19:00 UTC

SAR HELICOPTER IN EAST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. WEST SECTOR SAR AT LHPA IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 13 NOV 12:00 2013 UNTIL 13 NOV 19:00 2013. CREATED: 08 NOV 09:04 2013

A2304/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 14 Nov 2013 at 08:00 UTC until 14 Nov 2013 at 12:00 UTC

SAR HELICOPTER IN EAST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. WEST SECTOR SAR AT LHPA IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 14 NOV 08:00 2013 UNTIL 14 NOV 12:00 2013. CREATED: 08 NOV 09:04 2013

(Gondolom megint lesz belőle egy bejegyzés LHSN blogon.)

Open Skies 2013.11.09. 12:11:32

@Open Skies: "Sajnos az időjárás keresztülhúzta a terveket: a célterület beazonosítása - ami alapfeltétele a bombavetésnek - a levegőből csak tiszta látási körülmények között végezhető el biztonságosan, ám ez a felhős ég miatt nem volt lehetséges."

www.facebook.com/media/set/?set=a.536918956395496.1073742100.203389926415069&type=3

zord 2013.11.09. 22:26:53

@Open Skies:

Nem tudom, hogy sírjak, vagy nevessek. A jeges ár kivételével nem tudom elképzelni, hogy ennek bármilyen érdemi alkalmazhatósága lenne.

Egyébként meg teljességgel abszurd az egész "légierőt" nézve, hogy amivel kellene bombázni, azzal nem tudunk, mert a mulasztásos hazaárulók nem vesznek hozzá bombát, aminek pedig éjjel-nappal kellő kapacitással szállítania, mentenie kellene, azzal meg bombázunk...
...na erre is illik, hogy Abszurdisztán.

Zord

Ps: persze ha megnézzük azt, hogy mit is csinálnak Szíriában ma helikopterrel és vesszük a teljesen hipotetikus és negatív "Kelet-Magyarország 2020" szcenáriót, még az is lehet, hogy egyszer tényleg kell magyar helikopternek könnyű fegyverek zónája fölül bombáznia. Végülis milyen romantikus dolog lenne lejárt üzemidejű Mi-17-esekkel, rendkívüli állapot és bólogató tábornokurak diktálta módon maradék szovjet bombákat szórni a "felkelőkre"...aztán az egészet tápláló külső hatalom egy proxin keresztül bejuttat tucatnyi kínai MANPADS-t és az összelapátolt négy gépünk is gyorsan elkopik...
(ebben a szcenáriában a háborúnak erre a szakaszára a Gripenek embargó miatt üzemképtelenné váltak, illetve a földi célok ellen elhasználtak minden PELE lőszert, a Sidewinderek pedig nem bizonyultak elég hatékonynak ebben a feladatkörben, bár néhány sikeres támadást feljegyeztek a felkelők varnyúlevesfőző kondérjainak infrakontrasztjára)

Beat it! 2013.11.10. 02:15:56

@zord:
"néhány sikeres támadást feljegyeztek a felkelők varnyúlevesfőző kondérjainak infrakontrasztjára" - ez tiszta horror. ::)))

Open Skies 2013.11.11. 20:00:28

@Open Skies:

A2325/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 12 Nov 2013 at 07:00 UTC until 12 Nov 2013 at 12:00 UTC

SAR HELICOPTER IN EAST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. WEST SECTOR AT LHPA IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 12 NOV 07:00 2013 UNTIL 12 NOV 12:00 2013.

CREATED: 11 NOV 11:25 2013

Open Skies 2013.11.12. 19:34:55

A2339/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 18 Nov 2013 at 06:30 UTC until 18 Nov 2013 at 11:00 UTC

SAR HELICOPTER IN EAST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. WEST SECTOR AT LHPA IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 18 NOV 06:30 2013 UNTIL 18 NOV 11:00 2013.

CREATED: 12 NOV 09:51 2013

elgabi 2013.11.13. 14:53:58

@Open Skies: Nem értem, miért érdekes ez a NOTAM, hogy folyamatosan post-olgatod.

Open Skies 2013.11.13. 16:52:17

@elgabi: Lhsn.hu-n az utolso 3 bejegyzesuket olvastad?

zord 2013.11.13. 17:00:37

@elgabi:

Azért érdekes, hogy ahol lehet, tudatosítsuk és beszéljünk arról a felelőtlen hozzáállásról, melyet a második Orbán-kormány tanúsított a helikopterkérdéshez. Miközben stratégiai döntéseket lengetnek meg (típusváltás, beszerzés), katasztrófális taktikusnak bizonyultak (aktuális harcérték ~1 gép). Magyarán olyan mélyre süllyesztették a hazai katonai helikopteres repülést, amilyenre a fegyvernem létrejötte óta SOHA nem volt példa.
És ezt már az sem mossa le róluk, hogy alá lett írva a fenntartási keretszerződés az oroszokkal, illetve a tender előkészítése zavartalanul zajlik.

Zord

Open Skies 2013.11.13. 18:17:37

@zord: "alá lett írva a fenntartási keretszerződés az oroszokkal"

További részleteket mikor mondhatsz?

Open Skies 2013.11.13. 19:09:14

A2343/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 20 Nov 2013 at 06:00 UTC until 20 Nov 2013 at 10:00 UTC

SAR HELICOPTER IN WEST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. EAST SECTOR SAR AT LHSN IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 20 NOV 06:00 2013 UNTIL 20 NOV 10:00 2013.

CREATED: 13 NOV 09:19 2013

A2345/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 14 Nov 2013 at 06:30 UTC until 14 Nov 2013 at 12:00 UTC

SAR HELICOPTER IN EAST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. WEST SECTOR SAR AT LHPA IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 14 NOV 06:30 2013 UNTIL 14 NOV 12:00 2013.

CREATED: 13 NOV 14:14 2013

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.11.13. 19:24:00

@zord: Elsőre is értettük, hogy nincs elég gép. Az, hogy minden nap frissítve jön ki, ettől nem okosabbnak tűnik az ember, hanem inkább papagájnak...

zord 2013.11.13. 19:35:07

@Open Skies:

Amikor elfogy az alapvető emberi jóindulatból adódó türelmem :-)
Írtam itt fentebb, hogy az év nem fog elmúlni egy "nagyobb" összefoglaló munka nélkül itt vagy máshol (részemről). Ezt vehetitek ígéretnek.
Mert az ember ugyan tényleg nem akar véletlenül se a madarat elhessegető szerepbe kerülni, de azért a folyamatot megzavarni nem akaró hallgatásnak is vannak határai, elvégre nekem a nyilvánosság a feladatom.

Zord

Open Skies 2013.11.13. 20:48:03

@molnibalage: Linkeltem korábban hogy október végén kiírtak egy néhány millió forint értékű beszerzést helikopter hajtómű felújításra, igen rövid határidővel. (Nyilván nem véletlenül.)
Zord azt írja hogy az oroszokkal is aláírtak valamilyen szerződést.

De már november közepe van. A NOTAM-ból meg az látszik hogy még 20-án sem lesz a SAR biztosításához és a kiképzéshez egyszerre elég helikopterünk.

Illetve a többi NOTAM-ból az is látszik hogy hol és mikor gyakorlatoznak a helikopterrel. Ha a kettőt együtt nézed akkor kicsit objektívebb kép alakul ki, mintha csak a honvedelem.hu-t olvasod.

Vagyis a NOTAM-ból napról napra követheted hogy hol és mit csinálnak a helikopterek és hogy hány gép van. Ez az amit a HM sosem árulna el.

Abból fogjuk tudni hogy változott a helyzet, ha eltűnnek ezek a hírek.

(Neked a gripen üzemeltetési költségszámításod volt a kedvenc témád, azt erőltetted mindenhol éjjel-nappal. De ahogy Zord többször jelezte, annak sem volt sok értelme.)

elgabi 2013.11.14. 09:54:57

@Open Skies: Néhány órás szolgálatátadás az előzetes előkészítés idejére nem egyenlő azzal, amikor egy hétig egy gép volt összesen, és erre attak ki NOTAM-et. Na, az tényleg érdekes...

Zordabb 2013.11.14. 11:44:04

@Open Skies:

es ha megnezed azt, hogy nagyjabol a hetnek ugyanarra a napjara, ugyanabban az idopontban adjak ki hetente ezeket a notamokat, akkor esetleg lehetne sekteni mogotte valami hetente ismetlodo tevekenyseget, aminek az idejere a masik szektor vezzi at a feladatokat a teljes orszagra. Emlekeim szerint 2006-ota nincs tartalek gep kutato mento szolgalatban.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2013.11.14. 12:56:22

Lehet, hogy nem mindenki előtt ismert ez a heti előkészítés dolog, írtam itt erről néhány szót:
airbase.blog.hu/2013/06/16/kicsi_de_sokoldalu

Open Skies 2013.11.14. 14:47:54

@Zordabb: 7 hetes gyakorlat kezdodott oktober vegen. Amikor a SAR szunetel valahol akkor abban az idoszakban epp ki lett jelolve valahol egy veszelyes legter is. Nekem ebbol az all ossze hogy oda megy a helikopter. Es hogy ket helikopterunk van osszesen, es hol az egyik hol a masik vesz reszt a gyakorlaton meghatarozott rend alapjan. De en csak megprobalom ertelmezni az adatokat es ezek szerint tevedek.

zord 2013.11.14. 14:59:54

@Open Skies:

Szánalmas! Ahelyett, hogy 48-azik, a miniszternek néhány szavába került volna ennek a helyzetnek az elkerülése. Továbbra sem tudom kizárni, hogy szándékosság volt, de elszámolták magukat.

A fenntartási szerződés talán év elejétől kezdi éreztetni hatását.

Zord

Zordabb 2013.11.14. 15:13:28

@Open Skies:

Amikor Szolnokról megérkezik a kutató-mentő helikopter, a század átveszi műszaki üzemeltetésre. Ez egyben a Repülést Biztosító Század egyik legfontosabb feladata; amíg a gép Pápán települ, a század ellenőrzi és szolgálja ki. A gép heti előkészítése hétfőn történik. Amíg ez a nagyjából háromórás művelet lezajlik, addig nincs kutató-mentő gép nyugaton. Ezt a polgári és katonai hajózó személyzetek részére kiadott tájékoztatóban (NOTAM) is feltüntetik, így minden Magyarország felett repülő légijármű személyzete tud róla. Az előkészítés ideje alatt, szükség esetén a keleti országrész lefedettségét biztosító szolnoki gép indul. Ez megfordul szerdán, amikor Szolnokon hajtják végre az ott települő gép előzetes előkészítését; akkor a pápai helikopter fedi le az országot. Az előkészítés végén egy indítást is végrehajtanak, a gép „le van pörgetve”, és ha minden rendben, akkor az ellenőrzés hét munkanapig érvényes. A napi előkészítés a négy szakágból egy-egy mechanikust igényel és egy ügyeletes mérnököt, aki a mechanikusok munkáját ellenőrzi vissza.

Repülés után ismételt előkészítést és tankolást végeznek a gépen, majd visszakerül a hangárba, készen az indulásra. A kutató-mentő szolgálatban van minden nap egy műszaki is, aki a gép fedélzeti technikusának segít ki-be vontatni és kitakarni a gépet valamint a szakága szerinti előkészítést is minden nap elvégzi, kivéve hétvégén. Ha riasztás van, ő is megy a géppel, Mi-8-ason csörlőfigyelőként, egyébként pedig segít, ahol tud. A vörösiszap katasztrófánál például hordágyat cipelt.

airbase.blog.hu/2013/06/16/kicsi_de_sokoldalu

elobb tajekozodni es gondolkozni kellene, nem pedig osszeskuves elmeleteket krealni

"De en csak megprobalom ertelmezni az adatokat es ezek szerint tevedek"

egyertertek ebben :)

elgabi 2013.11.14. 15:14:42

@Open Skies:
Szerintem meg előzetes előkészítést hajtanak végre az egyik éles gépen, mondjuk LHSN-on, és erre a 2 óra hosszára a LHPA-n lévő másik éles gép veszi át a keleti szektort is, mivel valószínüleg nincs tartalék gép (ha lenne nem kellene NOTAM-et kiadni) se itt, se ott...

Ebből még nem lehet hitelt érdemlően kimatekolni, hogy hány üzemképes gépünk is van tulajdonképpen. Pl.: lehet, hogy van másik üzemképes gép LHSN-on, amit az előzetes idejére beállíthatnának Kut-Men-be, de a két gép átpakolása lehet, hogy tovább tartana, mint a 2 órás előzetes, és a pakolás ideje alatt ugyanúgy nem lenne éles Kut-Men, mint a jelenlegi helyzetben= semmi ;rtelme. Az egyetlen valódi megoldás az lehetne, ha mindkét reptéren lenne 2-2 berendezett gép (1×éles+1×tartalék). Az előzetes idejére a tartalék lenne az éles. így mindkét szektort a saját repteréről lehetne ellátni, és csak a tartalék gép esne ki az előzetes idejére. A matek eredménye ennek megfelelően egyszerű: az ehhez szükséges minimális üzemképes gépmennyiség>=4.

Open Skies 2013.11.14. 17:17:14

@elgabi: De mar augusztus ota csak 2 bevetheto gepunk van. (a katasztrofahelyzet vege ota) Akkor eddig miert nem volt tele a NOTAM ezzel?

Open Skies 2013.11.14. 17:28:03

@Zordabb: Ok, akkor ezek szerint ez normalis ebben a helyzetben. Koszonom a magyarazatot.

zord 2013.11.14. 18:09:51

A közösség mindent megtesz, hogy a feladatot végrehajtsa. Ilyen körülmények között erre futja, a korlátozásokat tükrözik a NOTAM-ok.

Ezzel együtt is ez teljességgel alibizésről beszélünk. A kutató-mentő feladat 21. századi végrehajtására teljesen elavult eszközökkel, azok rendkívül korlátozott hadrafoghatósága mellett történik a szolgálatadás. Nem kell itt finomkodni: a leépített magyar állam helyzetének tökéletes látlelete a SAR helyzete.

Ma egy normális államnak egy valóban minden napszakos/idős (értsd: NVG/FLIR/radar) típust kellene SAR kesziben tartani, melynek akár leszállás nélkül (erdős, hegyes terepen) is képesnek kellene lennie a szerencsétlenül járt gép és személyzete/utasai felkutatására és mentésére.
Egy komoly vizsgája lett volna a magyar SAR-nak az elmúlt időszakban, Hejce. Így annak az üzenetét kellett volna venni. A szlovákoknak sikerült, nekünk nem.
És most ne jöjjön nekem senki azzal, hogy mik a jogi követelmények. Az élet meg hoz dolgokat, amire vagy képes a technika (és az ember) vagy nem. Vagy megmentik a túlélőt, vagy elvérzik, kihűl. El kell dönteni, hogy meg akarjuk menteni a potenciális túlélőket, vagy csak át akarjuk vágni a palánkon a nemzetközi szervet azért az évi párszázmillió forintért.

Zord

Zordabb 2013.11.15. 09:03:13

@zord:

Hejce nem csak a gepet vizsgaztatta, hanem a rendszert is...

nem szallhatott le a gep civil repterre tolteni, nem mehetett at Szlovakiaba, akik ingyen adtak volna ebben az esetben a kerot, a szlovak gepen nem engedtek at

talan tobb embert is meg lehetett volna menteni, ha a magyar rendszer nem ilyen toketlen es nem inkompetens seggfejek ulnek dontesi pozicioban

elnezest a hangnemert, de errol csak igy tudok beszelni...

zord 2013.11.15. 14:53:36

@Zordabb:

Igaz, jó rendszer is kell, ami adott pillanatban jól dönt. Hiába van technika és ember, ha nem riasztják őket, vagy nem küldik jó helyre, stb.

Zord

Open Skies 2013.11.15. 22:27:06

Bocsánat ha valakit idegesít, de tudnátok segíteni a tegnap és ma kiadott NOTAM adatok értelmezésében? November 20-án dél és éjfél között hogyan alakul a SAR készültség?

elgabi 2013.11.16. 10:47:48

@Open Skies:

Hmmm...

Végignyálaztam a vonatkozó NOTAM-eket, csak arra tudok gondolni, hogy a Kut-Men gépeket a jelzett idötartamokra kiveszik a szolgálatból, hogy olyan tevékenységet végezzenek velük, ami összeegyeztethetetlen a SAR-ral. Mivel esti órákról van szó, nem hiszem, hogy müszaki munkát végeznének rajtuk. Valószínüleg olyan éjszakai repülés, amihez ki kell pakolni a gépet, pl. eje-dobás.

Mindenesetre a rendelkezésre álló üzemképes gépmennyiséget már meg lehet saccolni...

Open Skies 2013.11.16. 23:53:54

@elgabi: Vagyis 20-án este nem lesz SAR készültség az országban? De éjszaka nem is tudnánk menteni, mert az NVG-s gépek már régen a megváltóra várnak?

elgabi 2013.11.17. 00:53:24

@Open Skies:

De lesz.

A menetrend 20-án:

A2350/13: LHPA OFF 0630-1100 (előzetes?)
A2348/13: LHSN OFF 1200-1800
A2351/13: LHPA OFF 1800-2300

Világos?

Ami az NVG-t illeti, azt hiszed, hogy amig nem volt NVG addig Kut-Men se volt éjszaka? De, volt.

Open Skies 2013.11.17. 01:32:55

@elgabi: Igazad van, éjszaka fontosabb az infra kamera és a reflektor. Az NVG inkább máshoz kell.

A2348/13-ban van egy ilyen rész "20 NOV 12:00 2013 UNTIL 21 NOV 13:00 2013" is. Ez nem azt jelenti hogy ezalatt nincs Szolnok és Pápa veszi át SAR-t keleten? Az A2351/13 szerint viszont Pápa sincs 18:00-23:00 között.

elgabi 2013.11.17. 02:00:19

@Open Skies:

Nem.

Az ICAO formátumú NOTAM kodjait ismerni kell:

LHCC FIR 20131111B4DV01 A2348/13
Q)LHCC/QORLT/IV/M /E /000/999/
A)LHCC B)201311201200 C)201311211300
D)20 1200-1800, 21 0700-1300
E)SAR HELICOPTER IN EAST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. WEST
SECTOR SAR AT LHPA IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR.

Vagy az EAD lefordított NOTAM-jeit kell olvasni:

A2348/13
SAR HELICOPTER IN EAST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. WEST SECTOR SAR AT LHPA IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR.
FROM: 20 NOV 2013 12:00
TO: 21 NOV 2013 13:00
SCHEDULE: 20 1200-1800, 21 0700-1300

Most már világos?

Open Skies 2013.11.24. 22:19:34

A következő napokban is elég elfoglaltak (?) lesznek a helikopterek:

A2427/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 25 Nov 2013 at 06:30 UTC until 28 Nov 2013 at 19:00 UTC

SAR HELICOPTER IN EAST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. WEST SECTOR SAR AT LHPA IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 25 0630-1530, 26 0630-1700, 27 1000-1900, 28 0730-1900, 25 NOV 06:30 2013 UNTIL 28 NOV 19:00 2013. CREATED: 22 NOV 15:14 2013

-----

A2424/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 26 Nov 2013 at 17:00 UTC until 07 Dec 2013 at 07:00 UTC

SAR HELICOPTER IN WEST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. EAST SECTOR SAR AT LHSN IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 26 1700-2100, 27 0630-1000 1900-2200, 28 1900-2200, NOV 29 0600- DEC 07 0700, 26 NOV 17:00 2013 UNTIL 07 DEC 07:00 2013. CREATED: 22 NOV 14:53 2013

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.07.13. 11:40:03

At the third meeting of the International Steering Committee of the International Air Force Training Center (MSAP TC), held on July 9 and 10, the US team offered to finance flight training for a multi-role helicopter.

www.tportal.hr/vijesti/clanak/morh-americki-tim-financira-letacku-obuku-za-visenamjenski-helikopter-20200710?fbclid=IwAR1dpM1qaif3L__GCzdBEUzhxvwL2KDijw4ljXJeX7xeVVpXxv5Vsk-JeyA

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.05.14. 11:15:51

The fifth meeting of the Multinational Executive Board (MEB) of the Multinational Special Air Force Training Center (MSAP-TC) was held on Wednesday, May 5, 2021, in the barracks "pk Mirko Vukušić" in Zemunik Donji.

The main topic of the meeting was the implementation of flight training, which will begin in September this year with Croatian helicopter crews, which in the future will be SOATU (Special Operations Air Task Unit). The training will be conducted by Polish instructors, and Poland is the first NATO member state to directly support flight training in the MSAP TC.

www.morh.hr/odrzan-5-sastanak-multinacionalnog-izvrsnog-odbora-msap-tc/

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.09.08. 19:16:19

Magyar H145M, a horvát indián hangárban:

A meeting of representatives of the International Multinational Aviation Training Center (MSAP TC) with representatives of the NATO Special Operations Command was held on Wednesday, September 8, 2021, at the "Colonel Mirko Vukušić" barracks in Zemunik near Zadar. (NSHQ), commanders and representatives of special forces from Bulgaria, Greece, Croatia (Special Forces Command), Hungary, Italy, the Netherlands, Poland and the United States, as well as representatives of the Croatian Air Force. The participants of the meeting are on a working visit to MSAP organized by MSAP and NSHQ with the support of the CAF General Staff in order to present the achieved capabilities of the Center, as well as exchange views on further development of NATO Special Air Force.

www.morh.hr/zapovjednici-specijalnih-snaga-zemalja-nato-a-u-zemuniku/
süti beállítások módosítása