Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Helikopteres túlélés magyar módra

2013.04.16. 20:44 | zord | 57 komment

Szimulátorok Ostravában, Eperjesen és Linton-on-Ouse-ben, horvát Mi-171S helikopterek Zágrábban és Zárában, afgán Mi-17V-5-ösök Sindandban és Mi-35-ösök Kabulban –  saját hadrafogható helikopterek és trenázsberendezések híján napjainkban és a közeljövőben így próbál meg túlélni a magyar forgószárnyas közösség. Vonatkozó cikkem az mno.hu Phalanx blogján.

130416_Heli_tuleles_mno.jpg

Az afgán gépek mellett horvát Mi-171-esek is segítenek manapság levegőben tartani a saját gépek hiányát szenvedő magyar szállítóhelikopter-hajózóállományt.

(Az is megérne is misét persze, hogy a nagy globalizmus-internacionalizmus jegyében, ha idehaza beütne a mennykő, hívna-e külföldi helikoptereket segítségül a HM? Nem tartaná-e ezt „politikailag vállalhatatlannak”?)

Zord

Címkék: cseh horvát szlovák helikopter szimulátor Magyar Tibor Honvédség Ostrava Mi-24 Zadar Mi-17 Mi-8 AMT Benkő Zára AAT AAT PTC EHTIC Linton-on-Ouse Presov Eperjes

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr235230257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Open Skies 2013.04.16. 22:50:19

"Az AAT PTC például Csehország és Horvátország meglehetősen új Mi–171-es flottájára alapszik, melyet anno az orosz államadósság lebontásaként kaptak. Kaphattunk volna mi is, de ez már múlt idő, a szocialista kormányok nem éltek a lehetőséggel, az pedig nem jön vissza többé…'

Az utolsó 250 millió dollárnyi orosz államadósságot 2002 májusában az akkori kormány adta el egy banknak vagy "behajtó" cégnek kb. 80 millió dollárért, a választások előtt néhány nappal.

A 250 millióból hány Mi-171-es jött volna ki 2002-ben? Vagy 40?

(2004-ben az oroszok "fizetési hajlandóságáról" nekem mást tanított Bod Péter Ákos és a nemzetközi gazdaságtan tanárom, így nem tudom eldönteni hogy ez így jó üzlet volt-e 2002-ben.)

A csehek 2005-ben kapták a helikoptereket az államadósságért cserébe:

www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/hirek/mi171s_051017/

A horvátok 2006-ban:

www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/legierok/horvat_legiero/

"A légierő még 2006-ban kötött szerződést 10 db új Mi-171Sh támadó/szállító helikopterre, melyet az orosz államadósság terhére rendeltek meg. A megállapodás mintegy 65 millió USD értékű."

Ez alapján nekem úgy tűnik hogy orosz részről 2005-2006 körül is volt hajlandóság helikopterek szállítására az államadósságért cserébe. Csak akkor nekünk már nem volt annyi orosz államadósságunk.

Open Skies 2013.04.17. 00:01:52

"ha idehaza beütne a mennykő, hívna-e külföldi helikoptereket segítségül a HM? "

A szlovákokkal kötöttek megállapodást valamilyen árvízi segítségről még mielőtt megkezdődött a hóolvadás.

zord 2013.04.17. 00:02:37

@Open Skies:

Már elnézést, de én úgy tudom, hogy már a Medgyessy-kormány hozta tető alá a megállapodást az orosz államadósság utolsó részletéről:

www.origo.hu/gazdasag/hirek/20021223moszkva.html

Annak a felelőssége, hogy az utolsó esélyt is elszalasztottuk az orosz államadósság helikopterre konvertálására, a szocikat nyomja!

Zord

Open Skies 2013.04.17. 00:18:21

@zord: Igazad van, a kormányváltás után a szocik újratárgyalták, több pénzt kaptak érte majd eltüntették.

zord 2013.04.17. 10:25:54

Felháborító, hogy a honvedelem.hu idézi kollégám, Haraszti Gyula cikkét, de a kellemetlen információkat kihagyja.

Itt az eredeti:

mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/hazaternek-a-helikopteresek-1152200

Itt a propagandalap idézete:

www.honvedelem.hu/cikk/37525_hazaternek_a_helikopteresek

Zord

zord 2013.04.26. 16:21:51

“EADS North America delivers 250th on-time, on-budget UH-72A Lakota helicopter to U.S. Army”

Zord

zord 2013.04.26. 18:20:02

Aki helikoptereket akar látni, az Szolnokon, ha minden igaz kedden (április 30.) a Szent István híd környékén láthat, árvízvédelmi gyakorlat keretében 10 és 14 között.

Zord

Liverbird 2013.04.26. 18:47:11

@zord: Remélem indokolt lesz a többes szám... :)

Liverbird 2013.04.26. 21:53:40

@Open Skies: Na ez a kemény.

Nem akarom bántani, vagy ilyesmi, de Simon Péter mennyit repülhetett tavaly? Mert egy időben (Die Hard, lövészet, stb) őt lehetett látni mindenhol.

Liverbird 2013.04.26. 23:38:20

@Liverbird: Jaj, közben látom, 15 és 65 között... hirtelen csak a 15-ben gondolkodtam :) Bár a 65 se túl sok.

Open Skies 2013.04.26. 23:43:33

"A honvédség 2013-ban a harci helikopter zászlóalj pilótáinak 15 óra szinten tartó repülési idő biztosítását tervezi"

Nincs harci helikopterünk. Ennyit fognak szimulátorozni?

"Tavaly átlagosan 15 óra 39 perc és 65 óra 05 perc közötti időket repültek a különböző helikopter típusokon a honvédség pilótái – közölte Hende Csaba."

Ebben benne vannak az Afganisztánban repült órák is?

"A szállítóhelikopter zászlóalj állomány részére minimálisan a 2012-es év átlagának megtartása a cél, "

Utálom Hende nyilatkozatait, mert mindig úgy válaszol hogy a lényeget nem mondja el.

zord 2013.04.27. 08:27:53

Szerintem Hende Csaba akár be is nyújthatná lemondását. Néhány milliárd forint allokálásával (értsd: nagyjavítások, alkatrészek) megelőzhette volna ezt a helyzetet. Nem tette, ez vagy alkalmatlanság, vagy szándékos, de mindegy is, ő a főnök, neki kell viselni a következményeket.

Zord

zord 2013.04.27. 08:35:27

Egyébként meg gratulálok a VG-nek, elkezdtek elég jól ráfeküdni a témára! Így kell, minden létező infót bele kell tukmálni a képükbe, hogy "nesze, egyétek meg, amit főztetek".

Zord

zord 2013.04.29. 14:01:02

Ha már helikopter, ne feledkezzünk el ezekről sem. (oké, nem vagyok elfogulatlan, életem első repülése MD 500-assal történt 1987-ben):

www.mdhelicopters.com/v2/company.php

Könnyű felfegyverzettnek ez is elmenne, idehaza enyhén szólva nem ismeretlen...

Zord

zord 2013.04.29. 14:54:36

Közben pörög tovább az indiai AW/Finmec botrány.

economictimes.indiatimes.com/news/politics-and-nation/chopper-scam-italy-prosecutors-aim-to-hasten-finmeccanica-graft-trial-say-a-source/articleshow/19774072.cms

(Azóta többször is elgondolkodtam rajta, hogy vajon hány hétben/hónapban lehet mérni, hogy nem keveredtünk bele? Gondoljatok bele, hogy gyorsan összehozzák az ügyletet, és utána rájuk dől ez az ügy. Szerintem akár egy-két héten múlhatott...)

Zord

Zordabb 2013.05.08. 12:26:50

@zord:

neki kell viselnie a kovetkezmenyeket ?
nem kepzeled hogy fogja, majd max kirugnak par tabornokot, akinek semmi koze sem volt az egeszhez...

lehet hogy en vagyok paranoias, de en szandekossagot latok benne, hogy a kozeljovoben lehessen egy olyan uzletet kotni, amivel joparan majd megtomhetik a zsebuket, ugy jo magyar modra :(

Zordabb 2013.05.08. 12:28:10

@Open Skies:

ebben sajnos benne vannak a kint repult orak is...

zord 2013.05.08. 14:19:17

@Zordabb:

Ez nekem is eszembe jutott, hogy direkt idézték elő ezt a válsághelyzetet. A meglévő gépekkel minden probléma ellenére ennél jobban lehetne húzni, ennyire mélyre nem kellett volna kerülni. Néhány milliárdból lehetett volna pár nagyjavítást, alkatrészbeszerzést csinálni, amiből elrepülgetnének a Mi-17-esek (még néhány 24-es is) néhány évig.
De ennek az elméletnek ellentmond az, hogy végül ebben a ciklusban mégse lesz döntés.

Zord

Zordabb 2013.05.08. 14:20:27

@zord:

szerintem ok biznak annyira magukban, hogy a kovetkezo ciklusban is ok fognak donteni

zord 2013.05.08. 14:46:17

@Zordabb:

Ez igaz. De azt nem tudjuk, hogy nem vitték volna-e keresztül az olasz játékot, ha nincs a februári ügy. Az pedig tény, hogy a Sikorsky és az EC keményen nyomott rájuk ettől függetlenül.

Zord

Open Skies 2013.05.08. 22:24:17

@zord: "Az pedig tény, hogy a Sikorsky és az EC keményen nyomott rájuk ettől függetlenül."

Igazán írhatnál már részleteket erről. Mit tudtak ajánlani ami versenyképes lehetett az államközi szerződés feltételeivel?

zord 2013.05.09. 10:08:26

@Open Skies:

Gyanúm szerint nem feltétlenül az ajánlatuk volt versenyképes, hanem a fenyegetés, hogy balhét csinálnak, ha nem kapnak lehetőséget egy tenderen. És erre jött rá a Finmec/AW botrány.

Zord

Zordabb 2013.05.09. 12:31:21

@zord:

nem akarok tul paranoiasnak tunni,de szerintem most is az lesz a befuto, aki a legtobbet ajanlja nekik ha ok nyernek :(

zord 2013.05.09. 21:26:32

@Zordabb:

Abszolúte támogatok mindenfajta korrupciót, ami erős magyar haderőt, a képességek és a védelmi közösség újjáépítését eredményezi. Ha narancs, ha vörös, ha barna, tőlem jól járhatnak (mellesleg ez mindenhol így van, csak van, aki jobban kommunikálja). A lényeg a cél, az eredmény. Van, vagy nincs?

Ha korruptak is vagyunk és továbbra is az amerikaiak seggében fityegő segédhadságunkra akarunk büszkék lenni, na azt nem támogatom.

Ez persze nyilván túlzás, de ökölszabálynak elmegy. Sajnálom, ha szavaimmal csalódást okozok, de most jöttem haza a törököktől, és egyszerűen látom az akarat eredményét, fel vagyok spannolva. Fel tudnék robbanni azon a pusztításon amit ez a semmirekellő ostoba siserehad okozott és okoz nálunk.

(x)

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2013.05.11. 09:32:59

@Open Skies: Blogom társszerzője jóvoltából rövidesen lesz egy hosszabb anyag az ostravai szimulátoros kiképzésről is.

zord 2013.05.11. 21:43:04

Ha minden flottul megy, a júniusi Aeromagazinban az egész AAT PTC kurzusról (Ostrava+Zára) cikk lesz.

Zord

zord 2013.05.12. 12:14:30

@Open Skies:

Remélem, szerdán este én is prezentálhatok egy gyorsjelentést... ;-)

Zord

Zordabb 2013.05.14. 08:29:58

@zord:

egyet kell hogy ertsek veled, innet leginkabb az akarat hinyzik, legalabbis eddig hianyzott, en csak amiatt aggodom egy kicsit, hogy majd ezt is okosan magyar modra csinaljuk es a donteshozo az alapjan fog donteni, hogy honnet kapja a legtobbet. Mint tudjuk a Gripen beszerzes is csak azert nem korrupcio, mert mindket oldal megszedte magat a beszerzesnel, majd a beszerzes modositasanal...

sajnos Magyarorszagon a nemzetbiztonsag kevesbe fontos, mint a gazdasagi erdek :(

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2013.05.16. 09:43:03

@Open Skies: Igen, ez az. Rövidesen lesz Zadarról is, de az inkább képes beszámoló lesz.

zord 2013.05.17. 23:54:59

@Open Skies:

Jól húzza az iraki csotrogány!

Zord

Zordabb 2013.05.23. 09:19:18

@zord:

szerencsenk volt, hogy ezek nalunk maradtak, legalabb meg van mivel repulni....

zord 2013.05.23. 17:31:53

Miközben én Svédorszgágban lébecolok, ne felejtsük el megemlíteni a tegnapi négypártit:

"Légiszállító flottákat vásárolhat az állam

Százmilliárd forintért új katonai helikoptereket, ötmilliárdért pedig három szállító repülőgépet szereznének be az elkövetkezendő években az állami költségvetésből. Ezt Hende Csaba honvédelmi miniszter jelentette be egy tegnapi négypárti egyeztetésen, ahol egyetértés alakult ki abban, hogy a fejlesztések elengedhetetlenek.

Haraszti Gyula

Egy három sugárhajtású szállítórepülőgépből álló állami légiszállító flotta felállítását és új, modern katonai helikopterek beszerzését tervezi a kormány – jelentette be Hende Csaba honvédelmi miniszter azon a sajtótájékoztatón, amelyet a honvédség forgó- és merevszárnyú szállítóképességének fejlesztéséről tartottak tegnap a Honvédelmi Minisztériumban. A szállító repülőgépek beszerzése akár már idén elindulhat, ez csak a pénzügyi lehetőségektől függ, hiszen a flotta várható költsége mintegy nettó ötmilliárd forint. Hende Csaba felhívta a figyelmet arra, hogy a Magyar Honvédség An-26-os szállító repülőgépei elavultak, sok helyen környezetvédelmi okokból nem is engedik leszállni ezeket az eszközöket. Az új gépek azonban a katonai célok mellett kielégíthetnek polgári igényeket is, amely azért is fontos, mert a MALÉV megszűnésével az ország állami légiszállító képesség nélkül maradt. A flotta elláthatja majd a honvédség missziós szállításait, amelyekhez eddig számos alkalommal bérelni kellett a légi járműveket. A beszerzés értéke így akár négy éven belül megtérülhet az állam számára. Ezen kívül a gépeket használhatják veszélyes anyagok, felszerelések szállítására, külföldön, rendkívüli körülmények között rekedt magyar állampolgárok kimentésére, rendkívüli gyorsaságot igénylő szervszállításokra, társminisztériumok, rendvédelmi szervek, nagykövetségek külföldi útjaira.

A miniszter beszámolója szerint a végleges képességvesztés a honvédség helikoptereinél is megengedhetetlen. Az elavult, még a Varsói Szerződés idejéből származó helikoptereket záros határidőn belül le kell cserélni új, modern forgószárnyasokra. Olan gépek beszerzésére lesz szükség, amelyek hosszú távon gazdaságosan üzemeltethetőek és alkalmasak országvédelmi és szövetséges, katasztrófavédelmi, terrorelhárítási és légirendészeti, valamint nemzetgazdasági érdekeket szolgáló feladatok ellátására. A helikopterek megvásárlásához egy európai uniós tendert fognak kiírni, erre legkésőbb a jövő évi választásokat megelőzően be kell nyújtani az ajánlatokat a jelentkezőknek. A kiírás előtt egy szakértői munkacsoport méri fel a pontos igényeket és őszig kialakítja a követelményrendszert, majd elkészíti a pályázatot.

A tender elkészültét követően ismét négypárti egyeztetést tartanak a beszerzés ügyében, amelyről így a következő kormány remélhetőleg haladéktalanul dönthet majd. A döntés alapos előkészítése azért is fontos beszerzés költsége várhatóan mintegy 100 milliárd forintra rúg majd. A helikopter képesség azonban nemzeti érdek, hiszen nemcsak a honvédelmi célokat szolgálja, hanem elengedhetetlen az árvízi védekezésben, a hóviharban, a kárelhárításban, például ipari katasztrófák, vagy légi tűzoltási feladatoknál – emelte ki Hende Csaba. A tárcavezető kitért arra is: ezért szükség lesz arra is, hogy az új képesség eléréséig – várhatóan 201-ig – megőrizzék a jelenlegi katonai helikopter flotta hadrafoghatóságát. Ennek érdekében döntés született az orosz Mi-tipusú szállítóhelikopterek üzemidejének meghosszabbításáról, amely az átmenetig egy-két milliárd forint költséggel megoldható.

Hende Csaba hangsúlyozta: az előterjesztett elképzelésekben teljes konszenzus alakult ki a négy parlamenti párt képviselői között az egyeztetésen, amelyen a honvédelmi miniszter mellett Csampa Zsolt (Fidesz), Iváncsik Imre (MSZP), Jámbor Nándor (Jobbik), Németh Zsolt (Jobbik) és Básthy Tamás (KDNP) vett részt. "

Liverbird 2013.05.23. 18:15:38

@zord: Akkor a Bae-146 most már biztosnak tűnik. A modern szállítóhelikopter viszont aggasztó: a Black Hawk lassan 40 éves típus, szóval elavult szar, (mint az F-16-os), így biztosan kiesik.

zord 2013.05.23. 19:06:10

@Liverbird:

Hát öt-tíz milliárdért más szállítógép-megoldás nem nagyon lesz öt évre...

Ami a helikoptereket illeti, teljesen nyitott a pálya. Rövidesen fogok írni valahol arról, hogy milyen ajánlatok is vannak, mikben is gondolkodik az ipar, így, hogy még nincs szilárd magyar követelményrendszer (lesz valaha?).

Zord

75AP 2013.05.23. 20:13:22

Közben a SAR-helyzet visszaállt az év eleji állapotra, (ami a (Rendhagyó) Air Power News-t ihlette) mintegy aláhúzva a gépbeszerzés fontosságát. Gondolom az lhsn-es csávó most már nem ragad tollat, hogy bizonygassa, hogy hány ük. helikopter van. (lhsn.hu/menni-vagy-nem-menni/) Ejnye, no, azért mégsem illik beleharapni a seggbe, amit eddig nyaltunk, nem?

zord 2013.05.23. 21:13:41

@75AP:

SAR West off. Gratulálok a "nemzeti" kormánynak! Jelentős sikereket ért el az erős Magyarországért folytatott küzdelmében.

Egyszóval engem most mindenekelőtt ez érdekel:

"A tárcavezető kitért arra is: ezért szükség lesz arra is, hogy az új képesség eléréséig – várhatóan 2015-ig – megőrizzék a jelenlegi katonai helikopter flotta hadrafoghatóságát. Ennek érdekében döntés született az orosz Mi-tipusú szállítóhelikopterek üzemidejének meghosszabbításáról, amely az átmenetig egy-két milliárd forint költséggel megoldható."

Zord

Batkaa 2013.05.24. 04:16:53

@zord: Mármint gondolom az, ha egy-két milliárdból megoldható, akkor hol volt ez a pénz 2010. óta...?

zord 2013.05.24. 08:28:46

@Batkaa:

Netán meg kellett kreálni a jelenlegi gyalázatos helyzetet, hogy lehessen csinálni nagy nyugati projektet? "Pénz meg úgyse volt", rá lehet arra fogni.
Na persze néhány milliárd akadt volna (itt volt például a nagy mellénnyel reklámozott 7 milliárdos idei plusz, nem lehetett volna abból finanszírozni pár nagyjavítás, alkatrészbeszerzést???)

Zord

Beat it! 2013.05.24. 08:37:15

@Batkaa: @zord:
Pár éve még 10 milliárd forint körüli összeget szántak a helikopterekre. A jelenlegiekre! (Ha jól emlékszem, egy Borsó hegyi megemlékezés kapcsán nyilatkozta a miniszter.) A 7 milliárdos többlet pedig már csak 2,7 milliárd a költségvetési zárolás miatt...

zord 2013.05.24. 09:35:08

@Beat it!:

Persze, én hülye, itt is megírtam anno, hogy lesz nagyjavítás, modernizáció afganisztáni bevetésre (saját géppel), amit Simicskó igért még. Aztán jött az akkori (2009?) zárolás, asszem 26 milliárd, és ment a levesbe.
Az a kérdésem, hogy miért legyünk elájulva az új beszerzéstől, ha ilyen inkonzisztens dolgok történhetnek. Mi van, ha az új projekt közepén elfogy a zseton? Vagy azzal nem lesz gond mert az meg lesz olajozva? A Mi-felújításokat meg senki nem tudja a narancsosoknak megfelelően olajozni? Sajnos ebben az egészben nagyon is benne van a magyar jobboldal oroszfóbiája és hozzáértésének, kapcsolatrendszerének hiánya. És ez azzal sem változott egy millimétert sem, hogy pár, a relációban érintett szoci vállalkozó átállt, illetve hogy hivatalos stratégia a keleti nyitás.

Zord

Allesmor Obranna 2013.05.24. 09:48:20

Ide nem négypárti egyeztetés kell, hiszen kezdjük ott, hogy mi garantálja a négypári struktúrát a következő választások utánra is? Semmi.

Ide teljes transzparencia kell. Ausztrál vagy svájci mintára. Ha már úgy is világhatalom akarunk lenni. Na igen, a transzparencia az, ami itt, ebben az országban évtizedek óta hiányzik, nem is véletlen, hogy ilyen hatalmas a korrupció és ennyire nem lehet tető alá hozni soha semmit. És ebben az átláthatatlan, kusza helyzetben igen is a legfőbb bűnös maga Orbán, aki már 1998-as első regnálása alatt bevezette a hosszú lejáratú titkosítások, titkosított kormányülések, soha nyilvánosságra nem hozott ügynökakták, Gripen program, stb stb intézményét. Az más kérdés, hogy ezzel olyan kényelmes helyzetet teremtett a mindenkori hatalom számára, hogy ezen az állapoton se a Medgyesi, se a Gyurcsány, se a Bajnai kabinet nem akart változtatni, holott lehetősége lett volna rá. Most megint Orbán van, tovább merülünk a titkolózás korrupciógerjesztő mocsarába.

Zordabb 2013.05.24. 10:04:09

@Allesmor Obranna:

es mindez meg csak a jegyhey csucsa...

Ezredes ur visszakuldi az ajandekba kapott Mercedes terepjarot, mert nem tetszik a szine, o nem ilyen arnyalatra gondolt...

2000-es evek vege fele 1GB-s pendirve 36000 Ft-ert, amikor baarhol kaphattal parezer forintert, foleg ha olyan nagy tetelben rendeled, mint a HM

kozben meg a vegeken ki volt adva parancsba, hogy azokat a lapokat, amikre mar nyomttak, de mar nem kellenek ne dobjak ki, hanem nyomtassanak a masik oldalukra is, mert nincs penz nyomtatopapirra...

Zordabb 2013.05.24. 10:06:06

@zord:

hol van ma Magyarorszagon jobboldal ?
a "jobboldali" kormanyunk" kemeny kommunista elveket vallva kormanyoz, csak mar elfelejtettek az elvtarsaikat....

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.05.24. 11:39:35

@Allesmor Obranna: Ja. Mind a négy párt egyetért, hogy kell új heli, mert lehet miből lopni... Ez ma a magyar rögvalóság.

zord 2013.05.24. 17:53:18

A korrupció sosincs kizárva, de a tender miatt azért jóval nagyobb lett a transzparencia, ez tagadhatatlan. Örüljünk inkább, hogy mozog valami, és közben imádkozzunk, hogy jó döntés lesz, illetve ami a legeslegfontosabb, jól rakják össze a programot, és az jól fut majd a várható 30-40 év élettartam alatt. És amit még hozzátennék, szolgáljon mindez a hazai repülőszakma megtartására, tudásának, képességeinek a bővítésére. Híve vagyok a jó céges supportnak, de nagyon jól esne látni a Gripennél mélyebb részvételt és szuverenitást magyar részről.

Zord

zord 2013.05.24. 18:06:23

Közben él és virul a korszerűsített szlovák Mi-17 SAR. Tegnap egy lengyel kisgépet kerestek.

www.mil.sk/35550/?pg=1

Zord

Open Skies 2013.05.24. 22:19:40

@zord: A jelenlegi helyzet szerint MiG-29 bemutatót viszont nem repülnek idén a szlovákok, mert nem tudják a pilóta számára biztosítani a szükséges repidőt a felkészüléshez.

A svájci pilóta 13 felszállásból 260 perc alatt gyakorolja be a 2013-as programot. Az 4 óra 20 perc. A holland F-16 és a francia Rafale pilótája is kb. ennyit gyakorol. A szlovákoknál ezek szerint már nincs pénz + 4,5 órára sem.

zord 2013.05.24. 22:55:19

@Open Skies:

Egy pillanat. Mennyi az alap óraszám a hollandoknál vagy a franciáknál, amire ez rájön? Mert az sem mindegy.

Zord

zord 2013.05.24. 23:04:56

@Open Skies:

Hát igen, nekik van üzemük. Nagy különbség!

Zord
süti beállítások módosítása