zord:
A Splitben horgonyzó, oda szerdán érkezett USS Ford megszakítja a 6.flotta AOR-ben zajló körútját,... (2025.10.24. 23:14)Forddal Triesztben
zord:
9 évvel a protó bemutatása után megkapta az első Gripen Echot (39.6011) a Svéd Légierő F7-es tanez... (2025.10.23. 09:04)Fedőneve Echo: az új Gripen
zord:
Kedves többségi szavazóim véleménye a katasztrófális szíriai orosz bukásról, úgy tűnik, erősen tùl... (2025.10.15. 19:49)Marad-e Hmeimim és Tartúsz orosz bázis?
zord:
Még pár PMP vonatkozású kép.
Zord (2025.10.06. 17:09)Hiúzhíd a Tiszán
zord:
Az ADHU-n is dolgozik a 9P135M és a 9M113 Konkursz.
honvedelem.hu/hirek/adhu-25-tuzero.html
Sos... (2025.10.06. 16:12)Három újdonság a "0"-ponton
Nem akarok demagóg lenni, de a Terrorelhárítási Központ 2011 évi büdzséje, amelyet áradásul a KBT megkerülésével költhetnek a kormányfő és a miniszterelnök biztonságának növelésére mai áron 39,631.333 EUR vagy 39,5 millió EUR (1milliárd 800 millióFt)... No ebből szerintem a rendőrség vagy a honvédségünk ha csak a felét kapná, akkor lenne pénz fejlesztésre...
Az Orbán-Scmitt királyi testőrségről beszélünk?
Hát, ha az a mániánk, hogy minden magyarért kimegy egy kisebb dandár, és egyesével kimenti őket onnan, ahonnan egyébként maguk is simán kijutnának, nos akkor ez a pénz hamar "elolvad".
Amúgy pedig nekünk is megjár, hogy legyen saját Erforszvan, meg egy SAS-hez kicsit hasonlító alakulat, amit meglóbálhatunk a fejünk felett, ha valaki "báncsa" a magyarokat.
Ami a demagógiát és populista hangvételt illeti, visszanézve a hozzászólásokat elég egyértelmű a látkép. Erre nincs itt szükség.
Ne azzal foglalkozzunk itt, hogy más tárcák, ágazatok miért kapnak mennyit, hanem hogy a Honvédség és azon belül is az air power miért csak annyit amennyit, és azt miért úgy használják fel, ahogy.
A polidili kitűnő helyszín az ettől eltérő ado-kapokra. Itt ne fogyasszuk ezzel az idegeket, memóriát, stb!
Hát, hogyha a legfontosabb vevő, mely eddig csak B-t vett volna, azt mondja, hogy C is kell, akkor az nem jó jel. Persze, továbbra is elkötelezettek a B mellett, de akkor is elmozdulás az eddigi állásponttól.
Sajnos úgy érzem, hogy nagyon szűkül a Bravo esélye.
@zord: Mennyiségileg lehet, de azért több megrendelőt én biztosra vennék. Olaszok, spanyolok szerintem előbb utóbb tuti a B-vel váltják a Harrier-eket. További lehetséges vevő Ausztrália (!!!) nézzétek meg a most épülő Canberra hordozójukat. Síugró sáncos, aminek csak az F-35B esetén van értelme, noha eddig szó sem esett róla velük kapcsolatban.
Az rendben van, hogy máshol is van STOVL követelmény. De az amerikaiak aligha lesznek tekintettel egy összesen 50-100 gépes igényre, ha ők maguk kiugranak belőle. US Marines nélkül nincs F-35B szerintem.
Az F-35B-vel kapcsolatban megjelent egy érdekes cikk mostanában az Air Forces Monthlyban, Nagy Britannia szempontjából.
Elvileg a B helyett a kifejezetten hajófedélzeti üzemre tervezett C-t rendszeresítenék a legutóbbi politikai döntés után.
A cikk szerint a B mégis sokkal jobb megoldás lenne. Meglepő érv az volt, hogy az ára alacsonyabb lesz, mivel ha a USMC mégis megrendeli a tervezett darabszámot, akkor több készül belőle, mint a C-ből.
A másik érv az volt, hogy a pilóták hajófedélzeti alkalmasságának fenntartása olcsóbb. Egy állandóan STOVL géppel repülőknek nem okoz gondot a hajókra történő leszállás. Ez bebizonyosodott még a Harrier esetében, a repterekről üzemelő RAF pilótáknak alig kellett ehhez plusz képzés.
Ezzel szemben a "hagyományos" C-t repülő személyzet nem folyamatosan hajón üzemel, sokat települnek a szárazföldre. A fél évig, vagy akár több ideig is betonhoz szokott személyzeteket ismét hajófedélzethez alkalmassá tenni plusz kiképzéssel jár. Ez pedig többletköltség. Persze semmi sem egyértelmű, nem szabad leegyszerűsíteni, de így nézve ebben is van logika.
@Z69: Mennyi C gépet igényel a US Navy? Én úgy tudtam, hogy crika 400-500 gépet. Ehhez képest nem hiszem, hogy a B darabszáma labdába rúg. Eredetoleg is alig 300-at rendeltek volna.
Úgy legyen! Ahány F-35-össel kapcsolatos változást láttunk azonban a közelmúltban, kíváncsi vagyok, hogy éppen ez megvalósulhat-e ebben a formában.
A Marines F-35C kicsit olyan, mint láb az ajtórésben, vagy egyfajta életbiztosítás, amit akkor köt az ember, amikor már kissé megbölcsül. Ha a bőrnyakúak azt mondják, hogy egy 35C-t vesznek, akkor is óriási elmozdulás az eddigi, tisztán 35B-re alapuló tervekhez képest.
Summa summarum, iszonyatosan viszket már a tenyerem, hogy 35-öst fotózzak. Magam részéről nagyon tetszik ez a masina is. Viszont mostanában, amikor látom az újabb és újabb évszámokat, mindig arra gondolok, hogy hány éves leszek én akkor...
Tavaly még úgy volt, hogy bemutatják a Párizsi repülőkiállításon (nem a mockup-ot, hanem átrepülik az egyik gépet). Szvsz ennek az esélye majdnem egyenlő a 0-val. Elég csak az óceán átrepülésére gondolni..
Igen, az együléses századok egy része települ hordozókra a bőrnyakúak részéről. Rendszerint minden CWV-nek (fedélzeti repülőezrednek) tagja egy Marines F-18A+/C század is.
A Marines kétüléses D, azaz VMFA(AW)-xxx századai viszont sosem mennek hordozókra.
Nem pont ez a téma, de most jutott eszembe. :)
Több, mint 10 évvel ezelőtt járt nálunk a művházban Vári Gyula (Németh Zolival) és vetített pár felvételt a fairfordi és más bemutatóiról (pl. a világ leggyorsabb legyéről... :) ). Itt láttam egy gyakorló repüléséről készült anyagot, mely az egyik szentkirályszabadjai repnap előtt a helyszínen készült. (Fura, mert sehol máshol nem hallottam róla így ma már kezdem azt hinni, hogy csak képzelem, hogy láttam... :D )
A lényeg, hogy a felvételen a nagy állászögű áthúzás közben leállt az egyik hajtómű (vagy valami hasonló dráma volt) és a 20 fok körüli állaszöget tartva tolt egy "szűk"körből leszállást. A földet érés elképesztő varióval és állásszöggel történt, sérülés nélkül.
Hallottatok erről az eseményről, netalán meg van valakinek ez a felvétel, amit meg is osztana másokkal is...?
Nekem valami olyan szentkirályi eset rémlik, hogy elment vezérlése a lehajtható belépőélnek (a hidraulikanyomás karikára hajlított, rugalmas csövön megy a munkahengerhez, ez törött el asszem).
Szentkirály érdekes emlékeket ébreszt...
Már megint mekkora egy hazugság! A címben a Gripeneket kell kiemelni valami perverz gondolattól vezérelve, aztán a cikkben persze kiderül, hogy nem ez a fő tétel, hanem a laktanyák.
Egyetlen dolog tanulságos, hogy a svéd koronában kötött szerződésnek hála za infláció miatt ma a 2003-as 210 milliárd helyett 340 milliárdon áll a program értéke.
Itt 30 milliárdot ír évente, a HM egy nyilatkozatban az idei "költségeket" 40 milliárdra tette.
Igen. A program és a magyar szuperszónikus képesség médiával is támogatott ostrom alatt áll.
Riadó hazafiak!
Mi itt EF-ekről írtunk, mert abból is lesz innen-onnan egy-egy század nemsokára "ingyen".
A német Phantomoknak van jó APG-65-öse, AMRAAM-ja, de sajnos fenntartás szempontjából egy rémálom. Remélem a horvátok nem lesznek olyan hülyék, hogy beleugorjanak...
Nem tudom, nézitek-e mostanában a honvedelem.hu-t, egyre inkább a személyi kultusz jeleit mutatja...Gubcsi így, Gubcsi úgy. Érthetetlen reakciói egyszerűen méltatlanok egy olyan honlaphoz, melynek célja a Honvédségről szóló tájékoztatás. És különben is: "Aquila non captat muscas".
Minden szentnek maga felé hajlik a keze. Ezért szerepel Gubcsi ennyit.
Érdekes módon a régi honlap sokkal több információt tartalmazott, mint ez az új talán csili vili de egyébként nagyrészt haszontalan website.
Örülök persze, hogy volt a Afganisztánban is nőnap, Pristinban kopjafa, vagy éppen a Sinai félszigeten is történt valami a missziós katonáinkkal, sőt egyetértek, hogy erről is kell írni, mert máshol ezek nem hírek, de biztos, hogy nem is ezek a legfontosabb események...
A Gripeneket kiemelni.. Az biztos, hogy ez a 300+ milliárd forint a honvédség nagyobb más irányú fejlesztéseit 10 évre tette lehetetlenítette el.
A nemzetgazdaság büdzséjéhez mérten viszont nem igaz. És most nem a Terrorelhárító Központ 2010 vagy 2011 költségvetésére, vagy éppen a gyalogoshíd a Duna felett stb. gondolok. Minden ország számára a repülőtechnika beszerzése a legdrágább "mulatság". Ezt időnként vállalni kell. Csak lenne aki ezt nyilvánossan is vállalná a Zemberek előtt.
Egyébként ez a cikk megjelenhetett volna a fülkeforradalom előtt is, ugyanolyan mocskos, és pártállástól független szerintem..
Fentebb ezt már belinkelte valaki. Igen, ha szembe jön valaki az utcán, és azt mondja, hogy nesze, itt van 20 Phantom, akkor az jó ötletnek tűnik.
De komolyan véve tudjátok mivel jár ez? Egy sosemvolt Phantom üzemeltető megkap közel 40 éves sárkányokat, melyekről azért eléggé köztudomású, hogy munkaigényesek...mindig is azok voltak, hát még életük végén? Horvátországnak sajnos a saját 21-esei is gondot okoznak, nem még egy "új", sehova nem vezető típus, mely sokkal több ráfordítást követel minden tekintetben, mint a meglevő gépek.
Hogy ez működjön, a Luftwaffénak nagyon komoly támogatást kellene adnia, a technika mellett EMBERBŐL is, mely mindenhol a legdrágább. Voltaképp a JG-xx valamelyik Staffelje lenne ez Zágrábban vagy Pulán.
Szeretem a Phantomot, nyilván lefotóznám horvát felségjellel, de szerintem ezek az igazi nagy dilettantizmusai/csapdái egy védelmi tervezésnek. 2011-ben már a használt korai 16-os MLU-val is necces ügy lenne rendszerszempontból (a gépek kitűnőek, nem erről van szó), na de Phantomok?
Szerintem Horvátország elcseszte azzal, hogy nem lépett, amikor jól mentek a dolgok...ott is csak ment a halogatás. A nemrégiben felmerült indiai Bison sokkal jobban hangzik, vagy el kell fogadni a "vereséget" és kérni a magyar Gripeneket air policingra Kecskemétről.
Sajnos politikai okok miatt ez utóbbira nincs sok esély egyelőre, mert a háborús hős légierő harci repülőgép-képességének elvesztése még mindig nagy felháborodást váltana ki.
Ez igaz, de az elmúlt hetekben folytatott némi tájékozódás után azt mondom, hogy a horvátoknál és a szlovénoknál sem buzog a fogadókészség az ilyen megoldásra. Sajnos.
nagyon kíváncsi vagyok mi lesz. érdekes hogy a franciákat és az angolokat írják mint elsődlegesen beavatkozókat.
én azt gondoltam, hogy csak a jenkik rendelkeznek ilyen pár óra múlva indulunk képességgel.
Mindenesetre már lehet tervezni a térképeken, hogy milyen légibázisról, mekkora hatósugárral lehet a légtérzárlatot fenntartani, illetve milyen típusokat lehet bevetni. Szvsz. Brit, francia és Kanadai gépek lesznek a harci erőben, de ezeket több ország tankerei támogatják majd. Elsősorban az USAF gépei.. Gondolom, hogy a US.Navy Prowler, vagy Growler gépei közül néhány elektornikai támogatást/lefogás is fog végezni.. A 6. flotta "deszant"hordozói is lehet, hogy részt vesznek a későbbiekben AV8 gépekkel a támadásban. Ők nincsenek Irakban, Afganisztánban lekötve..
Majd meglátjuk..
@Kelepisti: A légtérzár kevés. CAS támogatásra van szüksége a felkelőknek. Ehhez különleges erőket kell odaküldni célmegjelölőnek. Ehhez a felkelőknek ell kell fogadni mentálisan, hogy USA/angol/francia, stb. katona bakancsa lesz földjükön. Ha ez nem tetszik, akkor meg lehet halni mártírként...
A CAS földi támogatására nyakam rá, hogy már ott van a brit SAS és SBS, és a franciák, hollandok, amerikaiak stb. különleges egységei...
Szerintem az legnagyobb probléma, hogy városi környezetben, hogyan különböztessék meg a felkelőket és a kormánykatonákat, amikor azonos fegyverzettel harcolnak.. (most nem hk oszlopokra gondoltam.. hanem ZSU-23 gépágyuk, egymás lövöldöző AK,RPG stb. gyalogság könnyűfegyverzet..
Phantom story: USA 2010-ben már felajánlott 12 db használt F16 block 25-öst, ingyen, de 300 millió dollárba került volna az alkatrészek, kiképzés, repülőterek átalakítása...
Saab ekkor már csak 8 Gripent ajánlott fel 220 milló EUR-ért (persze ellentételezések + két korvett is szóbakerült)
Így múlik el a világ dicsősége..
Amíg itt Libiára, figyelünk, bár Szíria és Jemen is melegszik, és az AirPower nem is foglalkozott a Japán atomerővel, közben a héten egy újabb típus tűnt el a világ harci repülőgép palettájáról, mivel Leuchaars-ban ünnepélyes keretek között búcsúztatták el a Tornadó F3 vadászgépeket. A brittel légvédelmét ezentúl a Typhoon biztosítja.
@Kelepisti: Egy apróság, ha már Japánt szóba hoztad. Egy hete írtam egy rövid bejegyzést a blogomra arról, hogy a csehek elküldték a két katonai Airbust Japánba. Legnagyobb meglepetésemre másnap kaptam tőlük egy e-mailt, hogy látták a bejegyzést, lefordították és köszönik, hogy foglalkozom a légierejükkel. Itthon erre még nem volt példa. Mármint a köszönetre ...
@Devil 505: Tényleg meglepő lehetett így a nagy magyar valóságban...igazán szép és elegáns gesztus volt a részükről szerintem is. Persze ehhez Te is kellettél:-) Valahogy így kéne a dolgoknak működniük másutt is...
Üdv.
Én egyetlen egyszer hallottam relatíve szakmai tájékoztatót a magyar parlamentben, amikor Hollósi röviddel a Gripenek érkezése után a program állásáról számolt be. A kérdések ezzel szemben teljesen elárulták a HB-tagok dilettantizmusát.
Az alakalomból kiállítoták az egyébként erősen lekorlátozott masinákat, meg még az egyébként feltűnően jó állapotban levő egyik Szu-27M-et az ötből, melyekkel amúgy nem repülnek.
@Allesmor Obranna: Isteni képei vannak amúgy a Vitalij Kuzminnak, a teljes galériáját "átnyálaztam" a télen - ami nem kevés. Mikor felfedeztem, alig bírtam abbahagyni mivel kész kincsesbánya:-)) És bár több haderőnemet is górcső alá vesz, azért elég nagy részét a katonai repülés teszi ki. Ami a lényeg, hogy nagy felbontásban is elérhetővé teszi a képeit. A linkeltek közt is van nem kevés gyönyörű! Egyébként itt a teljes archívuma akit érdekel:
Az utolsó 100 komment: