Az elmúlt két hétben rendezték meg pápai bázissal a Logical Decision 2010 gyakorlatot, mely a helikopteres és különleges műveleti erők együttműködésére fókuszált. A kiképzés terén ilyen rendezvények tették/teszik lehetővé azokat az előrelépéseket, melyek révén éppen a mostani gyakorlat első estéjén sor kerülhetett az NVG-képesség első éles Medevac alkalmazására a kolontári katasztrófa kapcsán. De – a realitások forgószárnyain függeszkedve – azt a gyakorlat magyar vezetői sem titkolták, hogy a külföldi meghívottak (belga, macedón résztvevők, lengyel, brit, osztrák megfigyelők) előttünk járnak, úgy a helikopteres éjjeli képesség technikai, mint kiképzési aspektusaiban.
Indulás haza. A szolnoki állomány egy része már csütörtökön éjjel a gyakorlat zárása után hazarepült a 705-össel. A háttérben az egyik pápai Globemaster.
Így látszik a külvilág a AN/PVS-14-es monokuláris éjjellátó berendezésen keresztül, melyet a szervezőknek hála a LégierőBlogger is kipróbálhatott. Előtérben az állóhelyen a múlt hétfői mentésben résztvevő 703-as, a háttérben pedig a belga A109-esek, illetve a macedón Mi-17-es.
A fedélzeti technikus az oldalajtó előtt.
Belga 109-es a ködben, mely a DV-nap gyakorlatát meghiúsította. Csak dícsérni lehet a szervezőket, hogy a biztonság mellett döntöttek, és nem erőltették a repülést a „disztingvált látogatók” jelenléte dacára. Régi mondás, hogy tudni kell nemet is mondani...
Az Elbit-modernizáción átesett egyik macedón Mi-24V a pápai állóhelyen.
Ami kell, és amilye a macedónoknak van: FLIR...
...modernizált pilótafülke...
...és modernizált operátorkabin. A személyzet ANVIS/HUD sisakmegjelenítőt/éjjellátó berendezést használ.
Pillanatkép a macedón 24-es FLIR-jének videójából, amit a CSMO kivetítőjén tártak elénk a szervezők. Két "meleg" azaz fekete 17-es elhagyja a "hideg" azaz világos újdörögdi gyakorlóteret. A szimbológia az iránytűskálával, FOV-megjelenítéssel egyértelműen az Apache-iskolát idézi. Azért az izraeli mérnökök sem az ujjukból szopják ki a dolgokat...
A szintén modernizáción átesett macedón Mi-17-es.
A Logical Decision ideje alatt mintha mi sem történt volna, dolgozott tovább a HAW.
A gyakorlat jelvénye a CSMO kivetítőjén.
Mit is mondhatna az ember? Van rendszerben hét Mi-17-esünk. Ha intézkedés születne végre-valahára ezek nagyjavítására, illetve nyugati berendezésekkel történő modernizációjára, akkor el lehetne mondani, hogy megtettük az első lépést. A Mi-24-esekből is érdemes lenne kihúzni, ami van, de ehhez nagyjavítási döntések, szerződések kellenek, még az idén. Orbán Viktor tervezett oroszországi látogatásán akár meg is lehetne tenni ezeket a lépéseket.
Zord