Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (72) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

"A" Kiválasztottak

2010.08.05. 22:57 | zord | 35 komment

Ma először szálltak le Magyarországon izraeli harci repülőgépek. Az Izraeli Légi- és Űrerők (IASF) 201., az Egyetlen (The One) nevet viselő századának két F-16I Szúfa (Vihar) vadászbombázója a maximális hatósugarú csapásmérő konfigurációban érkezett Kecskemétre, ahol a hétvégén kétségtelenül a repülőnap legnagyobb szenzációja lesz.

Az IASF vadászerőinek gerincét (102 leszállított darabbal) alkotó F-16I Szúfa 871-es oldalszámú példánya pofáját mutatja a kamerának. Hogy a LANTIRN-rendszert a mai napig használják, arra utalhat, hogy az izraeliek taktikájában még mindig fektetnek hangsúlyt a kis magasságú éjszakai penetrációra. 

Az illeszkedő tartályokon túl a törzs alatti 300, illetve a szárnyak alatti nagy, 600 gallonos tankkal jöttek a gépek. Ez a típus ritkán látott, legnagyobb hatósugarú konfigurációja.

Korunk nagy szürkeségében felüdülés tereptarka gépeket látni, függetlenül a Szúfák bevetéseinek híres és hírhedt mérlegétől. Besiklik a 882-es.

Haslövés. Az F-16-os kecses vonalai kifejezetten "sűrűvé" válnak a póttartályoktól. A törővégeken Python (valszeg IV) imitátorok.

Szép szokás a kamuflázsba belekomponált századjelvény az izraeli gépeken. Persze az EW szenzorok sem rosszak, különösen a LégierőBlogger számára...

Földetérés előtt pillantás a szárnyak felső felületén lévő Dávid-csillagokra, és természetesen a szögletes gerincre és a CFT-re.

A 120., Nemzetközi névre hallgató század Boeing 707-300 légi utántöltő repülőgépe kísérte el magyar légtérbe a Szúfákat.

Az izraeli Herculeseket a 131. század 'Sárga Madarai' üzemeltetik.

Zord

Címkék: izrael hungary kecskemét c 130 boeing 707 kecskemet 2010 f 16i iasf

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr322202372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mapex 2010.08.06. 08:25:41

Ez valami csodálatos!

zord 2010.08.06. 08:39:26

Nem mondanám nagy gépnek az F-16-ost, de a célzókonténerhez viszonyítva jól érzékelhető, hogy mennyivel nagyobb a Gripennél.

legiero.blog.hu/2010/04/30/load_diffuser_2010_pentek_porfelholovagok_ropte

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.06. 13:31:10

A LANTIRN én low-levelre kihegyezés mitől függ össze? LITENING-gel miért nem lehetet? Az egyik pod a FLIR + TFR a másik meg a TGP emlékeim szerint. A TGP az ami újabb, de a LANTIRN-nal használ AAQ mittoménhányas fejből ugyanúgy passzol tudotommal újabb TGP-hez is.

zord 2010.08.06. 16:28:30

@molnibalage:

Ha csak a TGP (LDP a hazai terminológiában) lenne fönn, akkor részben érteném a kérdésed. Azzal viszont, hogy a nav pod is fenn van, igaz az állításom a kis magasságról. Minek a nav pod, ha nem arra?
A közepes magasságú munkára teljesen átállt USAF-nál az utóbbi évekből nem sok fotót találsz olyan 16-osról, melyen nav pod van! Még a LANTIRN vezető platformján, a 40-eseken sem.
A 16I meg ráadásul adott választ a kis magasságú fenyegetésekre azzal, hogy van indításjelzője.

(A kérdésed egyébként a LOW ALTITUDE Navigation and Targeting Infra Red at Night rövidítés fényében azért kissé fura, pont tőled :-))))))))))))))))))))))

Mellékesen jegyzem meg, hogy a későbbi podoknak (így a mieinknek is) van navigációs, előre néző üzemmódja is. De ha látni is akarsz előre FLIR-ben, plusz célt keresni, bombát rávezetni, az nem megy egyszerre. Ilyen célra azért jó a "jó öreg" LANTIRN nav pod, már akinek van.

(Ebből adódik a kérdés, hogy a nav üzemmódban, boresight-ra nézve a magyar Gripenek mit tudnak kezdeni a Litetninggel? Fel lehet vetítetni a képet a HUD-ra, vagy csak az egyik MFD-n jeleníthető meg, mint LDP-üzemmódban? Sok dolgot nem tudunk még...)

Zord

Skandinávia-mánia 2010.08.07. 23:34:04

Nem semmi cuccok!
A társaság nem kicsit paranoiás: csak saját kerozint esznek, itt tartózkodásuk alatt nem töltik őket (ezért jött a Boeing). Itteni kaját nem esznek. Gépeket ők állították be statikusra, saját elképzelés szerint. A Hercules-bendőben volt a főhadiszállás, volt bent pár biztonsági ember (moszad?), akik mindenkit fotóztak, akik a gépeket fotózták.
Semmi politikát és nézetet nem keverek ide, csak érdekességként említem...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.07. 23:50:42

@Skandinávia-mánia: Mindennek oka van.

Én fotóztam a gépeket és sokan mások is. Nem fotóztak vissza minket. Értelme sem lenne.

Pár perccel azelőtt mielőtt odaértünk a herikbe vagy 20-30 ember mászott ki be. Távolról mezei rendezvénylátogatóknak tűntek, de az is lehet, hogy "nagyonVIPjegyesek" voltak. :)

Szóval annyira nem paranoiásak amennyire látszanak, de valszeg a sajátos helyzetük miatt ők teljesen másképp látják a világot mint más.

Én csak szimulátort fejlesztegetek mással és nem egyszer fordult elő, hogy más emberrel egyszerűen nem értettük a másik alapkoncepcióját, hogy ki mit és hogyan képzel el. Más kultúra, más környezet. Az emberi gondolkodás és hozzáállás önmagában is elég változatos.

Skandinávia-mánia 2010.08.08. 00:05:48

@molnibalage: Az ő helyzetükben érthető, folyamatosan hadban állnak, mióta országuk van. Hogy okuk van ilyen viselkedésre, vagy maguknak köszönhetik-e, azt nem itt döntjük el.
A fotózást úgy értettem, hogy a herkiből fotózták a gyanúsakat. Nem láttam, hanem mondták.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.08. 00:23:07

@Skandinávia-mánia: Én is úgy értettem. Esetünkben nehéz lett volna, mert mindene zárva volt. :)

A gépben az volt az érdekes, hogy a startrakéták bekötési pontjai jól látszottak. Az újabb herkiken van ilyen vagy ezzel az alkalmazási móddal már nem számolnak?

Liverbird 2010.08.08. 01:53:49

Rémlik olyan infó, hogy a Blue Angels is gondban volt a startrakéták hiánya miatt, mert ezek szerint már nem gyártják őket... Vagy tévedek.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.08. 08:56:16

@Liverbird: Igen, ez pont így van. Mostanában fog elfogyni. Emiatt gondoltam azt, hogy az újabb herkiken ilyen pontok már nincsenek.

szoltam 2010.08.08. 21:20:25

A mai napon az izraeli Herkules (nem kicsit tendenciózus) kiállítóhelyként funkcionált, az ment be aki akart. Az izraeli pilóták ott lebzseltek, lehetett fotózni is, délután pedig kinyitották a 16-ost, beült egy pilóta, majd egyenként oda lehetett menni csekkolni a kabint...

Beat it! 2010.08.08. 23:42:12

@szoltam:
Fel is másztam a kabinhoz, és csevegtem a pilótával. Elmagyarázta melyik műszer micsoda, majd kérdezgettem.
3 óra volt nekik az út idáig. A fickó már repült éles bevetést földi célpont ellen, és természetesen használta a fegyverzetet. De a részletekre már nem kérdeztem rá, csak megköszöntem a tájékoztatást...

szoltam 2010.08.09. 07:45:00

@Beat it!: Igen, abszolút korrektek voltak. A gépük meg egészen lenyűgöző.

szoltam 2010.08.09. 07:45:30

@Beat it!: Igen, abszolút korrektek voltak. A gépük meg lenyűgöző...

zord 2010.08.09. 17:07:29

Na, ezek se mennek ma haza. Kinn voltam – sajnos csak tengelyben hála HM és szervezők – és igazából rájuk vártam. A tanker eljött értük (nem az a példány, ami hozta őket) de a kigurulás közben a NWS beszart az egyik gépen (állítólag) ezért visszagurultak. A 707-es várakozott a reptértől keletre (hátha meg tudják csinálni?) de nem jött össze. Pozitívum: a tanker egyszer beköszönt, egyszer elköszönt. A végén hazament a Szentföldre.
Ha mást nem is, azt meg tudtuk, hogy még az ilyen békesidős áttelepülések is milyen műveleti ráhagyásokkal vannak tervezve és végrehajtva. A tankerek igazából azért vannak, ha egy átrepülés megtagadása esetén időt kell nyerni. A 16-os átrepülési távolságába (főleg ezzel a heavy configgel) bőven belefért volna Magyarország, ám ha várni kell, meg visszamenni, mert "változott a politikai helyzet", akkor ott van a tanker.

Zord

stonefort 2010.08.09. 18:29:38

A 871-essel volt gond. A másik rendben kigurult, de a szóban forgó géppel már a féktuskók kivételét követően volt valami probléma, újra csatlakoztatták a headsetet, és intenzív kommunikáció volt a műszakiak és a pilóták között. Aztán úgy döntöttek, hogy mehet, de alig gurult pár métert, az orrfutó akadozva fordult, billegett töle a gép orra. Gyakorlatilag a földi kormányzás nem volt lehetséges. Visszarendelték a másik gépet is az állóhelyre. A spanyolnak is futómű gondja volt, ezért fordultak vissza, az egyik svéd Gripen pedig ugyancsak nem tudott elmenni, csak több órás késéssel, a párja után. Elvontatták a hangárokhoz, ahol sikerült életet lehelni bele. Az izraeli géphez valószínűleg alkatrész kell.

su-30mk 2010.08.09. 23:36:08

@zord: Lehet, hogy csak az időjárási tényezők vagy a két nap közti áthúzási magasságkülönbség miatt, de első blikkre egyből látszott nekem szabad szemmel hogy valószínűleg különböző KC-707-es példány jött valóban, legalábbis a színtónus mintha más lett volna a két gépnél. Az tűnt fel, hogy a mainak mintha nem is kicsivel sötétebb tónusú lett volna a színe...Érzékcsalódás volt? :-)

su-30mk 2010.08.09. 23:38:26

@stonefort: Hmmm, ha alkatrész kell akkor kíváncsi vagyok mi hozza. Akkor gondolom jelenleg eléggé esetleges, hogy legalább nagyjából mikor mennek el az izraeliek. Csak mert nem lenne rossz látni...És gondolom újfent visszajön valamelyik tankerük is...

zord 2010.08.10. 00:36:21

@su-30mk:

Jól láttad. A mai a 264-es pldány volt, sötétszürke.
A csütörtöki a 260-as volt, fehér fölül, szürke alul.

Zord

szoltam 2010.08.10. 15:06:42

@stonefort: ...és a magyar Gripenek-műszerfalát mikor fogod fotózni...? ;)

stonefort 2010.08.10. 16:04:22

@szoltam: Jó kérdés. Totál következetlenség van ebben a témában. Állítólag NATO előírás a tiltás, de a legtöbb tagállam nem tartja be. Kikapcsolt rendszereknél semmi titkos nincs, amit ki lehetne deríteni a fotókról. Érdekes, hogy a semlegesek közül a svédek és a sógorok szigorúan tiltják a cockpit fotózást, a svájciak viszont engedik. Fotóztam már norvég, holland, belga, német, cseh, olasz stb gépek műszerfalát, de volt arra is eset, hogy éppen ezekben az országokban is tiltották, pl. az AMX-eket nem sikerült Istrana-ban. Az amerikai gépeket meg lehet nézni fotózás nélkül, a sógoroknál még az F5-öst sem lehetett, és van hazai "jó" példa is, egy alkalommal a nagyhatalmú krumplivirágos Kecskeméten nem engedte az Alba műszerfalát lefotózni. Csak egy biztos a témában, a következetlenség. Néha nagyon úgy tűnik, hogy az épen ott lévő illetékes kénye kedve szerint lehet vagy nem lehet kabint fotózni. Általában a légierők kényesebbek a témára, és a gyártók nem, de van ellenpélda is Le Bourget-ból, ahol tavaly a gyári Rafale kabinját nem engedték, a pár száz méterel arrébb lévő légierős gépét pedig igen.

szoltam 2010.08.10. 17:50:34

Nem csekély feltűnést keltve most húzott el kicsiny városom felett az izraeli kötelék: egy KC-135 és a két Soufa, korrekt ék alakzatban. :)

szoltam 2010.08.10. 17:55:53

@stonefort: Valóban teljesen kiszámíthatatlan a rendszer. A Saab honlapjáról le lehetett tölteni a kabinfotót igen nagy felbontásban, bekapcsolt állapotban. Lehet, hogy dolgozgattak egy kicsit a képen, de mennyivel mondana többet ennél egy kikapcsolt igazi műszerfalról készült kép...?

szoltam 2010.08.10. 22:09:11

@stonefort: Nos, akkor ennyi volt... :)

falconfan 2010.08.10. 23:15:30

@szoltam: ha lehet kérdezenem te hol laksz? mert az én kicsiny városom fölött is elhúzott. kecskemét hozzám 25km de annál közelebb voltam ma hozzá és láttam először a tankert egyedül majd a 2 16-ost tankolta (nem is túl magasan) aztán pont a fejem fölött repültek el. fantasztikus volt, a falconok elég brutálisak a pótosokkal alulról. apropó: ebben a konfigurációban összesen mennyi férhet a 16-ba keróból?

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2010.08.10. 23:29:54

A távozó izraeli kötelékről több kép is van a spotter.hu-n. Fotó: Berta László

zord 2010.08.11. 09:07:54

@Dynax 7:

Egyszóval ott kellett volna lennem. De hát ilyen az élet. Egyszer fenn, egyszer lenn.
Azért örülök, hogy ha kötelékben nem is, de külön-külön sikerült meggyártani az IASF mélységi csapásmérésének típusait, ráadásul a 16-ost nehéz pótos konfiggel. Ha egyszer eldurran az agyuk, és elmennek Perzsiába, akkor valahogy így mennek. Akkor még jól jöhetnek ezek a képek...

Zord

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.08.11. 10:21:09

Lehet, hogy buta kérdés, de a tankernek nem kell felségjellel ellátva lennie?

zord 2010.08.11. 11:27:53

@sdragon:

Ezt meg se hallottam. És azt se tudom, hogy az izraeli Nemzetközi század Rém (antilop) tankerei nem csak tankerek. Még a Nahsonok beszerzése óta sem.

Zord

Rommel28 2010.08.28. 10:36:05

Itt egy kép a Kecskeméten lerobbant F-16-ról.

makettinfo.hu/forum/image.php?img_url=upload%2F201008%2F1021851_52589_DSCN4617.JPG#image_182567

Elvileg ahogy a hátsó gép kereke álla képen az úgy is maradt, ezért nem ment sehova.

stonefort 2010.08.28. 14:02:01

@Rommel28: Itt jets.hu/gallery?cat=202 több fotót is láthatsz az eseményről.
süti beállítások módosítása