Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (105) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (54) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Igazi újdonságok Farnborough-ból

2010.07.19. 23:11 | zord | 15 komment

Új típusok, új formák - nos az utóbbi években a repülőgépipari hangsúlyok áttevődésének (avionika) köszönhetően nem voltunk elkényeztetve ilyesmivel. A Farnborough 2010 szakkiállítás és vásár azonban kivételnek bizonyult újdonságaival és egyben ízelítőt szolgáltatott azzal kapcsolatban, hogy új fiúk is helyet kérnek a nagyok asztalánál, és már nem lehet őket csak úgy elzavarni.

A LégierőBlogger számára a legnagyobb újdonság, egyben kellemes meglepetés a kínai-pakisztáni FC-1/JF-17 angliai megjelenése volt. Bár sok a kérdőjel a 12700 kilogramm max felszálló tömegű könnyű vadász körül (például az oroszok riválist látva megszorítják-e a projektet a tőlük származó RD-93-as hajtóművön keresztül), Kína felemelkedésével könnyen meglehet, hogy a jövő MiG-21-ese/F-5-öse áll előttünk. Hogy a nyugati/orosz technológiai privilégiumok olvadoznak, azt a pakisztáni 26. század (Black Spiders) két gépe mellett kiállított LS-6-os 555 kilós műholdas irányítású siklóbomba, a WMS-7-es célzókonténer és a 6,5-17,5 GHz között működő KG300G zavarókonténer is alátámasztotta.

Bár Farnboroughban már nem újdonság, az F-22-es, mint ötödik generációs etalon mindig megér egy fotót. Itt éppen nyitott fegyverterekkel, bennük egy-egy gyakorló Sidewinderrel.

Az Airbus A400M-je még mindig veszélyes vizeken evez, de azt nem lehet letagadni, hogy legalább jól néz ki a levegőben.

Az illeszkedő tartályos F-16-osok (Blk 50/52+, illetve 60/70) műveleti flexibilitását növeli meg a jobb oldali tartály mellső szekciójának átalakításával létrehozott kosaras utántöltési képesség. A legtöbb légierő úgyse fér hozzá boom-os tankerekehez. (Korábban az izraeliek már próbálkoztak hasonlóval ledobható 370 gallonos tartály felhasználásával).

Egy jó hír:  Chemring/Alloy Surfaces források szerint a BOL-szóróba való piroforikus töltet exportálhatóvá vált, így elvileg nincs már akadálya a magyar rendelés teljesítésének. (Gripenjeink NMML-sínjeinek a végében van BOL, ebbe rendeltek ilyen töltetet is).

A lengyelek továbbra is élen járnak. A dán Terma-céggel szerződést kötöttek hét Mi-17-es, és 15 Mi-24-es korszerűsítésére AN/ALQ-213 elektronikai hadviselési menedzsment-rendszerrel és moduláris önvédelmi rendszerrel (Modular Aircraft Survivability Equipment - MASE). Ez utóbbi a pilonokra függeszthető konténerben lesz elhelyezve, csapdaszórókkal és EADS AN/AAR-60 indításjelzőkkel. Ha később lesz rá pénz (és amerikai exportengedély) az egyik szóró helyére DIRCM is szerelhető, hasonlóan a holland Apache-ok számára kifejlesztett AMASE-konténerhez.

A Pentagon asszimetrikus hadviselési elgondolásainak terméke a COIN-reneszánsz, benne az egyik partizánvadász-jelölttel, a T-6-os kiképzőgép alapján kialakított AT-6B-vel.

A Török Légierő Peace Eagle programjának 737AEW&C gépe,  többcélú fázisvezérelt radarral (MESA). Idén ősszel leszállítják az első példányt. Az AWACS-proliferáció is jelentős változást hozhat a jövő konfliktusaiba.

A Bell UH-1 Yankee verzió első külföldi szereplése. Veterán típus új, méregdrága (persze hatékony) kiadásban. Az átépítéses spórolás nem jött be, ez például egy vadiúj példány.

Bár nem katonai, a 787-es kis/nagy szerencsével jelentős változást hozhat a repülőgépgyártásba, a szénszálas kompozit emancipációjával, és a fedélzeti rendszerek hangsúlyainak átrendezésével.

Zord

Címkék: 787 f 22 bol farnborough 2010 jf 17 a 400m terma mase at 6b peace eagle uh 1y

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr822162418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

block50 2010.07.20. 08:34:21

A lengyel Mi-17/Mi-24 hírt olvasva a korábbi V4 korszerűsítási program jutott eszembe. Sajna elhalt a dolog, pedig az egyetlen típus(ok), amely mind a négy országban ma is repül és még lehetne velük tervezni néhány évre.
Talán jó ötlet lenne újra beindítani ezt az elképzelést...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.07.20. 10:00:00

"A Pentagon asszimetrikus hadviselési elgondolásainak terméke a COIN-reneszánsz, benne az egyik partizánvadász-jelölttel, a T-6-os kiképzőgép alapján kialakított AT-6B-vel."

Rendelt már az USAF vagy más számára hozták el?

zord 2010.07.21. 19:10:41

@molnibalage:

Az USAF-nak konkrét követelménye van, folyik a tesztelés. Nekik kell.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.07.22. 08:18:38

@zord: Nahát, 9 év Afganisztán után megjött az eszük?

No°3 Szeti 2010.07.22. 09:12:26

Az AS is írt róla, a Super Tucanot is tesztelik!
www.victoryinstitute.net/blogs/utb/wp-content/uploads/2010/04/supertucano-500x332.jpg

Érdekes, hogy a JF-17 légbeömlőinél nincs határréteg leválasztó?

Liverbird 2010.07.22. 11:24:41

Eredetileg volt:

www.globalsecurity.org/military/world/china/images/JF-17_taxi.jpg

Aztán szépen lekoppintották az F-35 beömlőjét :)

zord 2010.07.22. 15:10:07

@Liverbird:
Ez a szép az egészben. A 16-oson kipróbálták (része lett volna az eredeti B60-asnak), a JSF-et már ezzel tervezték, de szolgálatba először egy kínai-paki gépen áll a "divertless supersonic inlet".
Erről egy bizarr párhuzam jut eszembe: a birodalmak egy bizonyos fejlődési stádiumban már nagyszerű invencióik babérjait sem tudják learatni. Megeszi a kezdeményezést a bürokrácia öncélú léte, inerciája, elvész a fókusz. Ez persze túlzás itt, de nyilván értitek mire gondolok.

Zord

Beat it! 2010.07.29. 14:58:17

JF-17: milyen teljesítmény várható el tőle a 12700 kg tömeg és az Rd-93 tekintetében? Tolóerő-tömeg arány? Hatótávolság/utántölthetőség? A szárnya még tisztára a 21-esé, leszámítva a szárnyvégi indítót. Utóbbi mellett szárnyanként 2, vagy csak 1 felfüggesztési pont van? Nem találtam olyan képet, ami max fegyverzettel mutatná.

Liverbird 2010.07.30. 00:02:06

Zord képén két pilon látszik, a belsőn lógnak a tökök.

No°3 Szeti 2010.07.30. 10:22:28

Farnboroughban több jf-17 volt (2?)! Az egyiken volt csak az összes pilon (2+szárnyvégi), a másikról leszedték a külső függesztőket.
A pakisztániak már gondolkodnak a gép továbbfejlesztésen, JF_17_BLOCK_2:
www.defence.pk/gallery/showfull.php?photo=12188

Beat it! 2010.07.30. 11:13:06

@No°3 Szeti:
Köszi, ez jó kép! Ezt a fenti blogos képet nem is néztem meg jobban, elkerülte a figyelmem a 2 pilon.
2 gép biztosan volt:
www.youtube.com/watch?v=Jj1lPLYPB54

zord 2010.07.30. 16:42:21

@Beat it!:

Kérem szépen, itt tessék mindent nagy figyelemmel nézni, és olvasni!

Annyit mondhatok, hogy az AFM-ben Alan Warnes megfotózta, amint JF-17-esek repülnek a lőtérre a következő függesztményekkel: egyik gép törzs alatt egy Mk84-essel, a másik pedig a belső tartók alatt egy-egy Mk82-essel.

Zord

Liverbird 2010.07.31. 00:26:27

No persze, aki hozzájut az AFM-hez... Felvágós :D

Amúgy nekem annyira fura, amikor a center tartó alá bombákat pakolnak. Tudom, miért ne, de kicsit valahogy az F-105-ös időket idézi. Azok is jól néztek ki 6 bombával a középső tartón.

block50 2010.07.31. 13:02:05

Az AFM itthon is előfizethető...

Nem mintha nekem lenne, de nem elérhetetlen...

zord 2010.10.20. 16:22:24

A CFT utántöltőcsövével ugyanaz a gond, mint a Gripenével: a pilóta feje mellett van oldalt a csatlakozó.

Zord
süti beállítások módosítása