Hát igen, a magyar katonai repülés újabb történelmi pillanatának írásbeli nyomaira bukkantunk a minap a svéd beszerzési hivatal és az F17-es ezred honlapján. A jellegzetes hazai tradíciókat követve, a kecskeméti bázisparancsnokkal (akit a svédek magyar Gripen-ezred parancsnoknak titulálnak - talán tudnak valamit?) vette kezdetét a magyar Gripen pilóták légi utántöltési kiképzése Svédországban. Egyelőre annyit tudni, hogy Ronneby légibázisról egy svéd kétüléses géppel, svéd oktatóval történt a kezdeti repülés - a magyar tábornokot a források egyike (a GUG egy-egy dél-afrikai és cseh pilótájával együtt) mellesleg "megfigyelőként" írja le. Kilián Nándor ddtbk. egy magyar D fedélzetén, egy "másik magyar pilótával együtt" repült ki Svédországba, majd tért vissza Kecskemétre.
Kilián ddtbk. egy Gripen hátsó ülésén. (Fotó: FMV)
A tanker egy francia KC-135FR (a 475-ös) volt, mely Lengyelországból, Powidzból szállt fel és a svéd kiképzési igények ellátása (F17-es pilóták kiképzése, F21-es pilóták rekvalifikációja) mellett lengyel F-16-osokat is töltött. A "légi utántöltési kampány" jogi kerete az ATARES (Air to Air Refuelling Exchange Service) program, melyben a tagországok különböző szolgáltatásokkal kompenzálják a kapott juttatásokat, a svédek például Herkybird-kapacitással.
Két Gripen iszik a szárnyvégi konténerekből, két másik várja őket, a KC meg csak húzza a csíkot. (Fotó: Försvarsmakten)
A légi utántöltési képzés nem sokkal a magyar gépek szállításának megkezdését követően elkezdődött volna az eredeti tervek szerint (a kiképzés része a 2003-as szerződésnek), de ezt elsősorban bürokratikus akadályok egészen eddig hátráltatták, melyek közül kiemelkedik a Gripen utántöltési kvalifikációjának elhúzódása. A folyamatot nem segítette elő, hogy a svéd evaluátorok korábban a C/D töltőcsonk elhelyezését (egy vonalban oldalt a pilóta fejével) éppenhogy elégségesre osztályozták.
"GUG-megfigyelők" B-J: Johannes Joubert Dél-Afrikából, Otakar Prikner Csehországból, Mats Helgesson, az F17-es parancsnoka, és Kilián Nándor Magyarországról. (Fotó: Försvarsmakten/Pernilla Bökman)
Zord
Megjegyzés: Remélem, hogy a tényleges magyar Gripen-század parancsnoka és emberei, úgymond az "operational level" is hamarosan követhetik a bázispk. úr példáját. Kell is, ameddig csak lehet, ha már a gép tudja! Talán erre idén májusban, idehaza is lesz alkalom Ohio "testvérállam" jóvoltából?
Ui: Ha már a történelmi jelzőt a bevezetőben elővettem, az igazsághoz hozzátartozik, hogy az első légi utántöltéseket magyar pilóta (Varga Ferenc és a repülőhalált halt Rácz Zsolt) az Egyesült Államokban végezte az F-16 és F/A-18 tesztelésekor. Azóta pedig különböző gyakorlatok, ellenőrzések alkalmával több magyar pilóta ült olyan vadászgépben utasként, mely légi utántöltést végzett.
Ui2: GUG - Gripen User Group