Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

"Chefen för den ungerska Gripenflottiljen" a levegőben tankol

2010.02.08. 22:46 | zord | 35 komment

Hát igen, a magyar katonai repülés újabb történelmi pillanatának írásbeli nyomaira bukkantunk a minap a svéd beszerzési hivatal és az F17-es ezred honlapján. A jellegzetes hazai tradíciókat követve, a kecskeméti bázisparancsnokkal (akit a svédek magyar Gripen-ezred parancsnoknak titulálnak - talán tudnak valamit?) vette kezdetét a magyar Gripen pilóták légi utántöltési kiképzése Svédországban. Egyelőre annyit tudni, hogy Ronneby légibázisról egy svéd kétüléses géppel, svéd oktatóval történt a kezdeti repülés - a magyar tábornokot a források egyike (a GUG egy-egy dél-afrikai és cseh pilótájával együtt) mellesleg "megfigyelőként" írja le. Kilián Nándor ddtbk. egy magyar D fedélzetén, egy "másik magyar pilótával együtt" repült ki Svédországba, majd tért vissza Kecskemétre.

Kilián ddtbk. egy Gripen hátsó ülésén. (Fotó: FMV)

A tanker egy francia KC-135FR (a 475-ös) volt, mely Lengyelországból, Powidzból szállt fel és a svéd kiképzési igények ellátása (F17-es pilóták kiképzése, F21-es pilóták rekvalifikációja) mellett lengyel F-16-osokat is töltött. A "légi utántöltési kampány" jogi kerete az ATARES (Air to Air Refuelling Exchange Service) program, melyben a tagországok különböző szolgáltatásokkal kompenzálják a kapott juttatásokat, a svédek például Herkybird-kapacitással. 

Két Gripen iszik a szárnyvégi konténerekből, két másik várja őket, a KC meg csak húzza a csíkot. (Fotó: Försvarsmakten) 

A légi utántöltési képzés nem sokkal a magyar gépek szállításának megkezdését követően elkezdődött volna az eredeti tervek szerint (a kiképzés része a 2003-as szerződésnek), de ezt elsősorban bürokratikus akadályok egészen eddig hátráltatták, melyek közül kiemelkedik a Gripen utántöltési kvalifikációjának elhúzódása. A folyamatot nem segítette elő, hogy a svéd evaluátorok korábban a C/D töltőcsonk elhelyezését (egy vonalban oldalt a pilóta fejével) éppenhogy elégségesre osztályozták.

"GUG-megfigyelők" B-J: Johannes Joubert Dél-Afrikából, Otakar Prikner Csehországból, Mats Helgesson, az F17-es parancsnoka, és Kilián Nándor Magyarországról. (Fotó: Försvarsmakten/Pernilla Bökman)

Zord

Megjegyzés: Remélem, hogy a tényleges magyar Gripen-század parancsnoka és emberei, úgymond az "operational level" is hamarosan követhetik a bázispk. úr példáját. Kell is, ameddig csak lehet, ha már a gép tudja! Talán erre idén májusban, idehaza is lesz alkalom Ohio "testvérállam" jóvoltából?

Ui: Ha már a történelmi jelzőt a bevezetőben elővettem, az igazsághoz hozzátartozik, hogy az első légi utántöltéseket magyar pilóta (Varga Ferenc és a repülőhalált halt Rácz Zsolt) az Egyesült Államokban végezte az F-16 és F/A-18 tesztelésekor. Azóta pedig különböző gyakorlatok, ellenőrzések alkalmával több magyar pilóta ült olyan vadászgépben utasként, mely légi utántöltést végzett. 

Ui2: GUG - Gripen User Group

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr441740838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.09. 11:47:23

Csak én érzem pénzkidobásnak azt, hogy egy jóval negyven feletti pilótát képeznek ki ilyenre? Milyen hosszú aktív repülő pályafutás állhat még előtte?

Ezzel nem a pilótát kritizálom, egyszerűen a költséghatékonyságot. Miért nem egy - magyar szemmel - ifjú titánt oktatnak?

Arra is kíváncsi lennék, hogy mástól mennyi repidőt vonnak el azért, hogy el pilótának meg legyen a képessége ehhez.

zulu74 2010.02.09. 14:05:05

Nem, nem csak te érzed annak...
Sajátságosan magyar specialitásunk, hogy a főnök megy előre, a dolgozók pedig áhítattal figyelik, és ez elég is kell, hogy legyen a kis háborgó lelküknek. Ez maga a "turáni" típusú vezetés netovábbja. Én egyenesen a honvédelmi minisztert ültettem volna bele, mert akkor biztos, hogy többet a büdös életben semmiféle hasznát nem veszi annak, amit több millió forintért most megtanítanak neki.
A pofámról lesülne a bőr, ha vezetőként elszedném a beosztottaim elől a lehetőséget arra, hogy valós képességek birtokába jussanak, csal azért, hogy én jól szórakozzak egy pár órácskát, és megfürösszem magam a népszerűségben.
Amúgy meg az egész egy nagy médiafogás: ez nem valós képesség, csak egy kis PR repülgetés. Svéd oktató mögött, három nemzet fejesei, egyszer tankoltak... "then what?"
Ha az állomány több napig gyakorolja, egymást váltva, különböző helyeken, időben, konfigurációban, akkor annak lesz értelme.

Az már szintén magyar sajátosság, hogy erről egy svéd hírből értesülünk itt Magyarországon, és Zord nem kis kutató munkája kell ahhoz, hogy a "morzsákat" összecsipegesse nekünk.
Ezzel kellett volna kezdeni, itthon, hogy IDESÜSSETEK VAZZZEEE, ilyet is tudunk már mi, magyarok.

Ehelyett a néma csend és teljes titoktartás.

Hogy a gyengeségeinket elrejtjük a hallgatás fala mögé, azt még megértem, mert van bőven miről hallgatni, de hogy az erősségeinket nem hangsúlyozzuk, az több mint hiba => szándékos félrevezetés.

zord 2010.02.09. 15:42:45

@stonefort:

Jól gondolom, hogy ez nem a JHMCS kamerája? Olyan, mintha a sisak tetején lenne, hiszen a szemmagasságban lévő HUD-ismétlőt felölről látja.

Zord

Jobb la Tor 2010.02.09. 20:46:11

@molnibalage: ha figyeltél volna, tudnád, hogy nem képeztek ki senkit semmire. promó volt, ha nem tudod, mit jelent ez, szólj a zordnak, ő szerintem ismeri ezt a dolgot - kaja-pia, grátisz repülés meg hasonlók, a végén pár üveggyöngy.

Jobb la Tor 2010.02.09. 20:47:16

@zulu74: te figyeltél, mégis hülyeséget Írkálsz.

zord 2010.02.09. 21:00:29

@Jobb la Tor:

Ennyire rossz lenne a helyzet? Én úgy hallottam, hogy tényleg elkezdődik valami AAR téren.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.09. 23:06:03

@Jobb la Tor: De figyeltem, olvastam. Idézzem?

>>A jellegzetes hazai tradíciókat követve, a kecskeméti bázisparancsnokkal (akit a svédek magyar Gripen-ezred parancsnoknak titulálnak - talán tudnak valamit?) vette kezdetét a magyar Gripen pilóták légi utántöltési kiképzése Svédországban.<<

Miért a parancsnokot viszek fel promóra? Tudom, gesztusok. Szerintem meg inkább azt vigyék fel, akik kiképeznek. Mellesleg a promó szó sehol nem volt leírva.

Másegyéb?

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.02.10. 09:12:31

Van info arról, hogy a dél-afrikai és cseh pilóta otthon milyen beosztásban repül?

Jobb la Tor 2010.02.10. 09:48:27

na csak a pontosság miatt, itt az egyik svéd eredeti:
"Inom ramen för Gripen User´s Group besöker observatörer från Tjeckien, Ungern och Sydafrika F17 under veckan för att följa lufttankningsverksamheten på plats och för att utbyta erfarenheter."
az "observatörer" jelentését talán ki tudjátok találni...
ja, és sehol sem titulálják ezredpk-nak, hanem a magyar "gripen-flotta" első emberének, ami meg tény.
amúgy meg ez is olyan kicsit genyázós topik, csak tisztán láccik, hogy a népek le se szarják. részemről csatlakozom hozzájuk.

zord 2010.02.10. 10:33:38

@Jobb la Tor:

Szívderítő a hangvételed, de hát mindenkinek meg van az a sajátossága, amiért szeretjük és tiszteljük.

Lehet, hogy leszarják, de majd ha linkel valaki egy másik, ennél korábbi hírt (leginkább hivatalos, vagy HM-finanszírozott magyar helyről), akkor emelem kalapom.

Nem szeretnék belemenni a svéd szakmai terminológia részleteibe, de azt elhiheted nekem, hogy a flottiljen légierő-kontextusban ezredet jelöl, a század pedig a division. Meg egyébként is, Kilián NEM a magyar "Gripen-flotta" parancsnoka. Ez egy óriási tévedés, még akkor is, ha a magyar valóság és az imázs mást is sugall. Ő a kecskeméti bázisparancsnok, aki mellesleg repül Gripenen. A magyar "Gripen-flotta", azaz helyesen század parancsnoka Asztalos István. Én a kiképzési erőfeszítések súlypontját mindig a századnál látnám szívesen - pláne, hogy szűkösek a keretek. Ennyi.

Ja, és szerintem nem genyázós a topic. Akkor lenne az, ha belmennék a helyi kis ügyekbe, biznicekbe. De ezt nem teszem, mert ez a blog nem arról szól.

Zord

GSF 2010.02.10. 18:05:36

@zord:
A Varga Ferenc és Rácz Zsolt -féle tesztelés eredménye valaha is nyilvánossá lett téve?

Arra tekintettel, hogy még tankolást is végezhettek, talán túlzás nélkül állítható, hogy nem pr fogás volt, hanem igazi nagy és mélyreható munka. Ha pedig így volt, igazán kíváncsi lennék rá, melyik típussal mennyit repültek és a tesztelésnek mi lett az eredménye.

Az akkori gépeket elnézve biztosan a 18-ast választottam volna szubjektíve - és sztem a 29-es miatt volt is erre igény legalábbis hajózó szinten (robosztus, 2 hajtómű, erős) - objektíve meg persze Falcont. Hóó! Bőven jó lett volna :)

Szóval, tudsz erről valamit ?
Sztem sokat tudsz :-) /nálam többet/

Üdv GSF

toth.tomi 2010.02.10. 18:25:54

@Jobb la Tor: Svédországban a repülőezredeket (repülőbázisokat) flygflottilj-oknak hívják. a satenäs-i F7-esek például a Skaraborgs Flygflottilj. Így szerintem nem rossz fordítás a Gripenflottilj-t Gripen-ezrednek fordítani.

zord 2010.02.10. 18:31:23

@toth.tomi:

Hát aki kinn élt egy évig, csak tudja!

@GSF:

Hallottam ezt meg azt, de nem volt semmi belőle a kezemben. Az amerikai gépek tényleg mindent kimerítő tesztelésen estek át, amit az akkori magyar katonai repülőszakmai közösség csak el tudott végezni odkinn. Nemcsak töltöttek, de bombáztak lőttek is!

Én úgy tudom, a 18-as volt a favorit.

Említsük meg, hogy Kilián Nándi egyébként a tesztcsoport harmadik embere volt, de ha jól emlékszem nem repült, vagy messze nem annyit mint Rácz és Varga. It's history.

Zord

su-30mk 2010.02.10. 18:42:54

Üdv. Zord, erről a megjegyzésben olvasható utalásról esetleg lehetne valamit bővebben megtudni?
Köszönöm

"Talán erre idén májusban, idehaza is lesz alkalom Ohio "testvérállam" jóvoltából"

zord 2010.02.10. 20:14:06

@su-30mk:

Az ohiói gárdával jó ideje vannak kapcsolatok, amikor a 16-os program terítéken volt, jártak Taszáron KC-vel és vadászokkal, meg egy Herkyvel.
Meg aztán napjainban ohiói gárdistákkal együtt van kinn magyar OMLT Afganisztánban.
Egy ideje van arról szó, hogy az ohióiak segíthetnének az AAR-képzésben is. A parancsnokuk nekem ezt tavaly nyáron megerősítette, de azzal a kitétellel, hogy az ő tankerjeiken nincs kosaras konténer.
Hogy ezt orvosolják-e, vagy a boomra szerelhető kosaras rendszert használnák-e a Gripenek, nem tudom.
Mindenesetre a hetekben azt hallottam, hogy a májusi kecsói gyakorlatra ohiói 16-osok jönnek, talán KC-val együtt. Ebből jött a feltételezés...

Zord

su-30mk 2010.02.11. 06:49:16

@zord:

Kösz a gyors és tartalmas reakciót. Akkor itthon meglehetősen izgalmas májusnak nézhetnék elébe, úgyis fokozott frekvenciájú csatangolást terveztem a kerítéshez tavasszal, hátha elcsípem még párszor a 29-est is, de így meg különösen izgalmas lehetne. A new orleans-i Sasok is megédesítették anno a hétköznapokat:-)

Üdv.

szoltam 2010.02.11. 07:40:40

Akkor egy topic és spotter-meeting májusban...? ;)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.14. 10:59:21

Kicsit off, de a mi Griffjeinknek milyen IFF lehetőségei vannak? Mert Svédország valamilyen szinten szerződés keretében NATO partnerország, de ez kiterjed olyan mélységig, hogy olyan magas szintű dolgokhoz hozzáfér, mint IFF információk?

Egyáltalán milyan elektronikus IFF van a NATO-ban? Mert egységes gyanítom most sincs. 6 éve sem volt...

Akkor mitől NATO kompatbilis egy EBS HU Griff? A Link 16 miatt? A rádió miatt? Vagy a NATO fegyverzet miatt? Mert szép és hangzatos kijelentés, de jó lenne tudni, hogy mi a tartalom mögötte.

Amíg BVR-ban nincs tisztességes IFF addig szerintem remeg a léc.

zord 2010.02.14. 11:10:29

@molnibalage: Van, olyan, ami kell, meg még azon túl is (már az ötös is).

Zord

szabszi · http://psycho.blog.hu 2010.02.18. 07:44:37

@molnibalage: nem akarok vedeni senkit, de van azert racio abban, hogy egy tapasztalt embert kepeznek ki eloszor erre a feladatra aki majd kesobb otthon folytathatja az ifju titanok kikepzeset. persze, ha jol sejtem .hu nem all valami jol legi utantolto gepek teren sem, hogy lehessen otthoni kikepzesrol beszelni :/. Engem igazan az erdekel, hogy jelenleg a magyar legiero vajon hol kamatoztathatja majd a legiutantoltesi tapasztalatait. persze lehet, hogy csak egy kotelezo pont volt a szerzodesben es a svedek el akartak intezni ezt is.

szabszi · http://psycho.blog.hu 2010.02.18. 07:53:10

@sdragon: nem ir semmit az eredeti cikk a beosztasukrol, mindharom pilotat megfigyelokent irja le akik a helyszinen tanulmanyozzak a kikepzest es megosztjak a tapasztalataikat.

szabszi · http://psycho.blog.hu 2010.02.18. 07:59:05

@zord: a cikk amit linkeltel eleg kovetkezetesen a grippen flotta vezetojekent irja le Kiliant :) aki egyebkent azert utazott oda, hogy megismerje a kikepzest ill. azt hogyan lehet a legjobban felkesziteni a pilotakat es a kiszolgalo szemelyzetet egy legitankolasra. a cikk egyebkent arrol is ir, hogy a magyar pilotak kikepzese 2010-ben lesz vegrehajtva (bocs a magyartalansagokaert) ami egyebkent a leasing-szerzodes reszet kepezi. Kiliannak annak ellenere tetszett a dolog, hogy eleg eros havazas volt annak idejen itt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.18. 08:12:17

@szabszi: A légiutánöltés az tipikusan nem olyan, hogy szóban elmondom, hogy hogyan kell és így tanul valaki. Azt gyakorolni kell. Folyamatosan. Máskülönben nem rutinszerű. Ha nem rutinszerű, akkor nem ér semmit. Te hogyan tanultál meg bringázni? Meséletek róla, vagy bringára pattantál és gyakoroltál?

Lásd Sivatagi Vihar és olasz Tornadok esete. 7 gépből egynek sikerült megcsinálni éjszaka. Az egyedül bereült és le is lőtték...

Én semmiféle rációt nem látok ebben.

szabszi · http://psycho.blog.hu 2010.02.18. 08:24:03

@molnibalage: miert Kilian nem repul mar egyaltalan odahaza? mert ha repul akkor miert ne tudna egy ketuleses gepben (39d?) kikepezni masokat is? egyebkent a cikk alapjan inkabb PR/demo-nak tunik a dolog es az igazi kikepzes kesobb lesz.

szabszi · http://psycho.blog.hu 2010.02.18. 08:32:39

es tovabbra is kerdes, hogy van-e realis szuksege a magyar legieronek arra, hogy kepesek legyenek legi utantoltest vegrehajtani. egyedul nato/stb egyuttmukodesben, jellemzoen mas orszagban vegrehajtott kikuldetesnel tudom elkepzelni. Mondjuk a szerzodesben benne van, tehat nem baj ha csinaljak csak lehetne helyette eles loveszet vagy ilyesmi.

Shaky 2010.02.19. 06:34:54

egy tábornoknak nem az a feladata, hogy mindenki mást kiképezzen légiutántöltésből , van sok más teendője.
háborús körülmények között, pl amikor védik a hazát, akkor esetleg légi őrjáratozni kell, melyet a légi utántöltés nagyban elősegít.
tehát kell.

zulu74 2010.02.19. 08:30:27

Zord barátom, kár volt kicsapni a hsz-emet, mert azzal ellentétben, amit a kolléga állított nem volt benne semmilyen sértő, vagy gúnyos dolog más nemzetekre nézve. Csak a TÉNYEKET írtam le, amik más médiumokban megjelentek.
A benne lévő, saját véleményemet megjelenítő sorok törlését pedig különösen sérelmesnek tartom.
Ezek szerint én nem mondhatom el a véleményemet, mert "molni" nak nem tetszik.

Egyáltalán nem volt "öncélű" és "off".

Legközelebb elküldöm a hozzászólásaimat emailban neked, és cenzúra után kérlek rakd fel.

zord 2010.02.19. 12:33:47

@zulu74:

A hozzászólásodat sajnálom, de a "gyáva olaszok" indukálták azt a diskurzust, melynek nem akartam teret adni, és amelyet gyökerestül kiirtottam. Kérlek ne haragudj, de nekem stratégiai szempontoknak megfelelően kell mederben tartanom a dolgokat, hiszen ez mégiscsak az ÉN blogom, az ÉN nevem alatt fut.
Szóval egyáltalán nem biztos, hogy a kritériumot az "off és öncélú" kommentek ütik meg.

Kérlek ne vedd a szívedre!

Tisztelettel,

Zord Gábor László

@Shaky:

Hogy is mondjam: meglennénk nélküle, mondjuk JAS 39A/B-vel is, de ha már van, ne rohadjon a cső a takarólemez alatt, nyissuk néha ki a teleszkópot, és ha már kinyújtottuk húzzunk már rá egy kosarat, aminek a másik végén ott fityeg egy tanker. És ha van a bendőjében egy kis keró, hát csorgasson már át valamit, hogy egy CAP-ot ne három, hanem egy tankolásból meg lehessen oldani, annak minden üzemeltetési előnyével együtt.

Zord

zulu74 2010.02.19. 13:42:13

@zord: Nem veszem a szívemre, valószínűleg nem fogalmaztam elég árnyaltan a hozzászólásomban.
A véleményem tehát röviden:
A gyakorlásnak szükségszerűen a svédek által vállalt formában kell megvalósulnia, mielőtt gyakorlatokon is "bevillantjuk" ezt a képességet a hajózóink előadásában.

Azt is tényként kell elfogadni, hogy az amerikaiak, még akkor is ha a gárdáról van szó, nem fognak odaengedni a tankerekhez, amíg meg nem győződtek arról, hogy nem jelentünk veszélyt a gépeikre, technikájukra, embereikre.

Valahogy engem sem kapott el a "hurrá optimizmus" attól, hogy olyan embernek adták a lehetőséget a kipróbálásra (persze ez lehet hogy nem is történt meg, csak megfigyelő volt.), akinek ez a képesség, soha a büdös életben nem fog kelleni.
Csillogó ajándék a főnöknek.

Komolyan gondolom, hogy ha elkezdődne a légi utántöltés gyakorlása, akkor arról már a hajózók tudnának, és Te is. Tehát nagy valószínűséggel ebből nem lesz semmi az idén.

A másik félelmem, hogy a fejesek repültetésével nehogy "letudják" a svédek a vállalásaikat ebben a témában, és a hajózók pedig a lelkes élménybeszámolók szintjén találkozzanak csak ezzel.

Egyenesen mókásnak tartom azt a feltevést, hogy kimegy pár tábornok, ott lát ilyet (legjobb esetben csinál egyet), majd itthon ő fogja oktatni őket, külföldről bérelt technikán.

Tegyük fel (sose legyen ilyen) A Pol-e-Khumriban szolgáló alakulatunkat támadás éri, riasztják a "Piréz" légierőt (P.A.F:):), akik azonnal ugranak hogy légi fedezetet adjanak a tábor számára. Viszont a precíziós bombavetést, földi csapásmérést csak úgy "tanulták", hogy az egyik sokcsillagos tábornokuk egyszer volt Amerikában, ahol megmutatták neki egy gyakorlat alkalmával, ő meg otthon elmesélte egy hangárparti keretében. Most kb. itt tartunk

Remélem, hogy Churchill után szabadon:
This is not the end of the begining, this is the begining itself.

zord 2010.02.19. 14:14:29

@zulu74:

Na, a hozzászólásodnak ezzel a részével baj nem volt. Csak hát ugye én is baltával borotválok, s megy vele a fej is.

Szóval a félreértés elkerülése végett én nagyon is becsülöm a Nándit, és személyét nagy előrelépésnek tartom elődjéhez képest. Még mindig "fiatal" embernek gondolom, aki tudja, hogy honnan jött, de nem foglya a múltnak. Az, hogy hajtja a bringát, az teljesen OK, mert ha ne adj isten föntről megkérdezik, hogy mit kellene csinálni ezzel a Gripennel, akkor nem mindegy, hogy egy tábornok, vagy egy alezredes tud válaszolni.
Számomra csak a mérték a kérdés, és az, hogy a parancsnoki tekintély a megfelelő irányba van-e becsatornázva. A bázis élén nem a személyi repülőkiképzés folytatása a prioritás, hanem a bázis vezetése. Javítson ki valaki, aki jobban tudja, de a bázis pk. egyfajta "enabler", aki lehetővé teszi, hogy a bázison települt alakulatok dolgozni tudjanak. Az ops meg a hozzá rendeltek, a századok végzik a "piszkos" munkát, amiben nekik kell profiknak lenniük. A bázis pk. repülgessen, maradjon képben a "műveleti realitással", de ne törekedjen arra, hogy ő legyen a kés éle. Ő a kés nyele. Nélküle nincs kés, de nem ő vág. Az a penge (ops) és az él (századok) dolga.
Az elvontból vissza a konkrétba: szerintem egy új kiképzési elem demonstrációjára megfelelőbb személyt lehetett volna találni a századpk-ban, vagy valamelyik oktatóban.
Ennyi. De túl vagyunk rajta, és a folytatás biztosan jobb lesz...

Zord

szabszi · http://psycho.blog.hu 2010.02.19. 14:52:43

@zulu74: majd leforditom az egesz cikket, mert valamelyikben benne van nagyvonalakban hogy zajlik a kikepzes a svedeknel. csak azert h ne az jojjon le tenyleg, h a svedek atakarjak verni majd a magyarokat h Kilian latogatasaval letudjak a kikepzest :)

szabszi · http://psycho.blog.hu 2010.02.19. 14:54:51

jah es nem, nem akarok flame-wart hogy aztan Zordnak moderalnia kelljen megint, ha felreertettem zulu74 hozzaszolasat akkor elnezest :)
süti beállítások módosítása