Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

  • zord: A Jak-130 és az L-39NG "alá" Vietnam megkapta a T-6 Texan II-t is: www.flickr.com/photos/usconsul... (2024.11.21. 10:36) Kecskeméten demózik az L-39NG
  • zord: Jócsajos szankciótörő cég sztorija. Elolvas az ember egy ilyen cikket, és rájön hogy nyugaton még ... (2024.11.21. 06:51) AirPowerNews 140. (2024.nov.)
  • zord: Északkeletre mennek: honvedelem.hu/hirek/minden-eronkkel-vedjuk-a-magyar-emberek-biztonsagat.html... (2024.11.21. 06:36) Mobil radar csoport: a katonai légtérellenőrzés esszenciája
  • zord: @zord: az első LHK nagy felbontású képén jól kivehetők a HForce 0 strukturlis províziói (a pilont ... (2024.11.20. 13:39) Magyar H145M krónika
  • zord: @Levente B.: az időjárásfelelőst azért seggbe lehetne rúgni :-) Zord (2024.11.19. 11:13) A MACE fantomjai
  • zord: Elhunyt Miroszlav Novszkov, a másik jakovói osztály a 250/5 1999-es parancsnoka. RIP! Zord (2024.11.15. 18:09) Jobb később, mint soha
  • zord: Szubjektív kiragadás a mai "0"-ponti lövészetről, azaz néhány kép a hódmezővásráhelyi aknavetősök ... (2024.11.14. 18:49) Aknavetősök a Hagyma-tetőn
  • zord: @Levente B.: a Wasp igazán feljöhetne Triesztbe vagy Koperbe. Különösen, mivel AV-8B-k vannak rajt... (2024.11.13. 23:31) Triesztben a TCSG
  • zord: Immár a vezérkarfőnök-helyettesi posztig és az altábornagyi (генерал-потпуковник) rendfokozatig ív... (2024.11.13. 18:25) Győztes "rávti" a 250. dandár élén
  • zord: MH A319 Bejrútban: honvedelem.hu/hirek/az-artatlanul-szenvedok-mindig-segitseget-erdemelnek.html ... (2024.11.11. 15:44) Megjött az első honvédségi Airbus

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Radarnapi gondolatok 2010

2010.02.06. 00:05 | zord | 26 komment

Február 6. a Magyar Honvédség rádiótechnikai fegyvernemének a napja, röviden a radarnap. De van-e ok ünneplésre 2010-ben?

100119 Bánkút. Az egyik RAT-31DL D-sávú háromdimenziós lokátorral felszerelt mérőpont. Az elmúlt évek során megkérdőjelezhetetlenné tették, hogy ezek a gerincradarok jelentik a hazai  légtérellenőrzés egyedül üdvözítő jövőjét.

Sajnos aligha. Miközben mindenki a mecseki radar "nemlétével" foglalkozik, nem jut elég figyelem arra, hogy mit hoztak (vagy nem) a konyhára eddig a már üzembe (de nem hadrendbe!) állított, részben NATO-finanszírozású RAT-ok Békéscsabán és Bánkúton, és mi a helyzet a többi radarral és a réskitöltőkkel. Pedig a lokátoros szakmát a meglévő szenzorok és rendszer érdekli, hiszen azzal kell megoldania feladatát napról-napra. Arról nem is beszélve, hogy a katonai légtérellenőrzésnek háborús körülményekre is készülnie kell, ahol ezeknek a minden korábbi magyar lokátornál helyhez kötöttebb eszközöknek sok jót ne jósoljunk. Foglalkozik-e valaki az alternatívákkal? A LégierőBloggernek úgy tűnik, hogy nem, így veszi magának a bátorságot, hogy a korábbi agymenéseit a témában újabbakkal toldja meg.

Fel nem foghatom, hogy miért nem épít Magyarország korszerű technológiára alapuló méteres (VHF) sávú radart, amikor léteznek azok a szakmai közösségek, ahol van ehhez tudás és ambíció, mely néhány millió eurós beruházással gyümölcsöztethető lenne (Nyírtelek, Budapest - Szilágyi Erzsébet fasor, Haller utca). Véleményem szerint teljesen félvezetős, szoftverrádió-technológiára alapuló berendezést kell létrehozni, melynek minden egyes antennaeleme mögött egy-egy önálló adó-vevő modul van. Ezek összehangolt működésével, valamint a félvezetős adók révén alkalmazható flexibilis jelformáknak köszönhetően javíthatóak a méteres sávú rádiólokátorokkal asszociált szög- és távolsági felbontásbeli- és mérési pontosságbeli hiányosságok, a sáv előnyös tulajdonságainak megtartása mellett. Mivel ez az elméleti konfiguráció egy jelentős tömegű antennarendszert eredményezne a gyakorlatban (legalább 16 antennaegységről és T/R modulról beszélünk), így a prototípust egy kibelezett P-37 kabinra lehetne alapozni, melynek talpcsapágya nagy tömeget is elbír. Valószínűsíthető, hogy ez a masszív platform (az energiellátás kivételével) az összes funkciót befogadná, így nem kizárt, hogy "szériaváltozatot" is lehetne ezekből építeni.

A P-37/18 VHF (A) sávú "Frankenradar" fantáziarajza, egy hatemeletes, 24 T/R modulból felépülő antennarendszerrel. (x)

Zord 

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr261730351

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Lokátort a Zengőre! 2010.09.13. 07:01:03

  Páva Zsolt, Pécs polgármestere és Hende Csaba honvédelmi miniszter a hétvégén együtt nyitották fel a Tubesre vezető utat lezáró sorompót. Úgy tűnik, ezzel végleg eldőlt: nem épül lokátor a hegyen. Valahol viszont épülnie kell (még NATO-csat...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2010.02.08. 12:01:02

Valamiért ez a bejegyzés nem váltotta ki a kommentek tömegét. Pedig aki nem látja meg időben a célt – ha egyáltalán – az el van veszve. Ezt várjuk a távolfelderítő lokátorainktól.

Az Air Power szónak sajnos nincs közvetlen megfelelője a magyar nyelvben (a legjobb a „légierő és légédelem”), ám a blog címével szerettem volna utalni a dolog összetettségére, mely túlmutat a forszázzsal bömbölő vadászgépeken és hős pilótáikon.

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2010.02.08. 12:49:50

Mélyen egyetértek. Valamilyen okból kevesen gondolkodnak rendszerben, általában a nagysebességű típusok és alkalmazásuk viszi a pálmát.

Devil

Zbond 2010.02.08. 13:09:25

@zord:

Talán azért nem indult el a kommentek áradata, mert úgy tűnik sajnálatos módon semmi nem történt tavaly óta. Vagy legalább is mi nem tudunk róla...mondjuk megértem, hogy akkor is hallgatnának, ha lenne bármi is. A mai közhangulatban a radar vagy lokátor szó hallatán a véresszájú sötétzöldek pillanatokon hozzálánconák magukat első közelükbe kerülő csipkebokorhoz..
Ezek szerint RAT-ok továbbra sincsenek hadrendben. Lehet tudni, hogy miért nem? Gondolom nem kell mindháromnak meglennie ahhoz, hogy elindulhasson az "éles" üzem.

zb.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.08. 13:25:43

@Zbond: Azért nincs komment áradat, mert egy lergáott csont. Kell a radar és kész. Zengőre. pont. Ezen mit kell ragozni? Kb. olyan evidens, hogy a Nap minden reggel felkel.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.08. 14:18:40

@Zbond: Eltűnt egy kommentem.

Szerintem azért nincs áradat, mert a nyilvánvalón felesleges a szánkat tépni n+1-dik alkalommal. Kell radar. Pont. Hova. Zengőre. Pont. Ennyi.

Ezen mit ragozzunk a továbbiakban? A kérdőjel inkább a hazai légvédelmi csapatok jövője szerintem.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2010.02.08. 15:28:52

@molnibalage: Molni, nincs lerágott csont, ennyi erővel ne beszéljünk itt semmiről, hiszen kell szállítóhelikopter és kész, pont, kell kiképzett műszaki, aki nem lép le és kész, pont, és a sort folytathatnám, de nem folytatom. Pont.

zord 2010.02.08. 16:17:55

@molnibalage:

Én alternatívákat keresek a mainstream megoldásokon túl. Ez nem lerágott csont. Mi van, ha nem lesz Zengő? És ha lesz? Akkor minden meg van oldva? Nem hiszem.

Zord

Zbond 2010.02.08. 17:16:34

@molnibalage:

Szerintem ez a poszt pont nem a harmadik gerincradarról szól, azzal együtt, hogy érdekel, hogy mi a két meglévő státusza.
Sokkal inkább a meglévő eszközökről, képességekről, lehetőségekről: réskitoltőkről, mobil eszközökről esetleg urambocsá' passziv radarokról....mindarról ami nincs vagy nem olyan, nem annyi, mint ami elvárható lenne.
Gondolom a digitalizált és részben modernizált P-18-ak, SZT-68-ak, sem maradhatnak sokáig hadrendben komolyabb modernizálás nélkül, de talán mindez megoldható lenne hazai erőforrássokkal is. Talán nem múlt el nyomtalanul mindaz a tudás ami egykor megvolt a katonai elektronika terén a Videotonnál, Mechlabornál és társaiknál, természetesen kiegészülve a 21 század adta lehetőségekkel.
Mert ugye azt senki nem gondolja, hogy egy esetleges katonai konflikus első 5 percét túléli bármelyik RAT is....

zb.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.08. 17:43:52

@Zbond: Miért is ne élné túl? Ne USAF képességeiből induljunk már ki. A sokak által agyonsztárol orosz légierő is mit szenvedett Grúziában? Még ők sem tudták könnyedén lerombolni az ellenfél légvédelmét, pedig papíron fullos SEAD légierő az orosz. Papíron...

Akkor más esetben miért olyan evidens az, hogy azonnal leromobolják ezeket? Lehet légvédelmet és CAP őrjáratot is adni.

Zbond 2010.02.08. 18:00:56

@molnibalage:

Természetesen teoretikusan értettem, nem gondolnám, hogy a közeli jövőben közel kerülnék egy nyílt katonai konfliktushoz. De, ha mégis így lenne és valaki komolyan meg akarna támadni minket, akkor hidd el, hogy az első elpusztítandó célpontok lennének. Arra alkamas eszközök hiányában pedig ne kezdjen háborúba. De Honvédelmet főleg nem végtérvédelmet nem lehet békeidőre tervezni, méretezni.
Azért gondolom Téged is megnyugtatna, ha lenne néhány készlet gyorsan telepíthető, működőképes, korszerű lokátorrendszer lezsírozva valahol, és adott esetben végig lehetne vele pakolni egy határszakasz vagy a kiemelt objektumok környékét...
Azzal természetsen egyetértek, hogy a elsődleges prioritás a harmadik 3D radar a Zengőre.

Zbond 2010.02.08. 19:08:30

@molnibalage:

Másik gondolat...nem akarok tippeket adni az ellennek, de szerinted mit művelne egy horozható rakéta vagy egy akanavető pár kilóméter távolságból a radome-mal és a benne békésen forgolódó antennával? Egy összehangolt akcióval pillanatok alatt megvakulna az ország.....és utánna az jöhet aki akar. Ráadásul úgy, hogy a fürjesi (békéscsabai) helyszín kivételével egyik sem lesz (van) igazán katonai területen, max. pár kerités esetleg pár fős őrség...
Nem kell ide csúcstechika meg lokátorromboló preciziós fegyver...pár jólképzett mélységi felderítő és szevasz...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.08. 19:34:04

@Zbond: Erről már volt szó a lemil blogon.

Konfliktus helyzetben te tényleg azt feltételezed, hogy nem őriznék őket. Fura, hogy csak ellenséges felderítőt és vadászt tételezel fel, de azt nem, hogy magyar honvéd ne védené őket?

Magyar katonai őrjárat nem lehetséges? Kivitielezhetetlen? Ha még lenne nehéz fegyverzet, oda küldetsz egy századnyi erőt + mimimális nehézfegyverzetet. Pár BMP és 1-2 hk. Aztán lehetne próálkozni... Hőkamerás figyelés? Helikopteres support? Stb.

Nem kell tehetetlennek lennyi. Ennyi.

Zbond 2010.02.08. 19:45:04

@molnibalage:

Messzire kaladoztunk az eredeti kérdéstől, attól, hogy mi van a gerincradarokon túl, mert valljuk be azok szükséges, de nem elégséges eszközei az légtérvédelemnek, kell melléjük még sok-sok, lehetőleg különböző hullámhosszon működő, könyyen mobilizálható eszköz is, aminek a maradéka a szüskéges tudással, emberállománnyal jelenleg még megvan, de a Magyar Honvédség eddigi "fejlesztéseit" látva félő, hogy ez a képesség is megy a többi közé. Hiszen ott lesznek a gerincradarok..

Beat it! 2010.02.08. 20:37:00

Én egy hete szóltam hozzá a radaros témához, ajánlva, hogy idén is írjon Zord egy radarnapi számvetést, amit helyesen meg is tett. Viszont keveslem a tényeket benne, a meglévő technika, és lehetőségek számbavételét, bár ha a tavalyit hozzávesszük, nem sok változás történt...

A telepített RAT-ok valóban komoly védelmet igényelnének, első sorban automatizált, radar vezérelt gépágyúkat a közvetlen környezetükbe, melyek az aknagránátokat is képesek megsemmisíteni. Háborús helyzetben a (légi)hadműveletek jelentős része koncentrálódna a környékükre, nyilván az ellenség mindent elkövetne, hogy kikapcsolja őket, a Honvédség pedig hogy ezt meggátolja.

Más: évekkel ezelőtt (10+!) a rádióban hallottam egy magyar fejlesztési kezdeményezésről, mely valami hasonlót vázolt fel, amiről Zord ír a posztban, és kiemelték, hogy a lopakodót is észlelné, valamint nagy antennarendszere lenne. Többre így tíz év távlatából nem emlékszem, ez egy interjú volt a fejlesztő mérnökkel.

zord 2010.02.08. 21:28:49

@Beat it!:

Sok új fejlemény tényleg nincs! RAT-ok állítólag nem ragyognak, az örökség technikát meg nem árasztják el alkatrésszel. Miért pont náluk lenne minden OK?

Molni: azért az orosz DEAD erőfesztítés a felderítő radarokat eléggé elcsípte. Az egy más kérdés hogy az oroszoknál a SEAD/DEAD messze nem korlátozódik a légierőre, ráadásul Grúziában a hadszintér dimenziói, a mélységek miatt lehetőség volt a szárazföldi erők bevonására is ebbe a feladatba, amit a grúzok rugalmatlansága elő is segített.

Én továbbra is azt mondom, hogy háború esetén a limitált légvédelmi erőket nem lehet a RAT-ok védelmére koncentrálni. Ezek a megbízható békeidős légtérellenőrzés és hadászati felderítés (bizony!!!!!!!!!!) eszközei (lennének), harcban én az első csapáson túl nem számolnék velük.

Épp arra próbálok rávilágítani, hogy a statikus/mobil arányt el kell tolni ez utóbbi felé.

Zord

AstarothZ · http://www.jollyroger.atw.hu/ 2010.03.14. 01:32:20

Engem is mélységesen felháborít az a „haderőreformnak” nevezett rombolás, ami a MH-ben az utóbbi években végbement, a mecseki távolfelderítő 3D radar elleni tiltakozás pedig az én szememben is konkrétan hazaárulás. Azonban én egy kérdést szeretnék feltenni, ami már sok éve foglalkoztat, hátha a blog szerkesztői és olvasói közül tudja valaki a választ:
Én 1993 aug. – ’94 aug. között voltam sorkatona. Kecskeméten voltam kiképzésen, ott álltam a díszszázadban az első MIG-29-esek érkezésekor, azután pedig a Győr-Moson-Sopron megyei Bezenyére kerültem, az 54/10. Rádiótechnikai Századba. 1994 tavaszán (vagy a nyár elején) egy kb. 10-15 fős külföldi csapat érkezett, csupa barnára sült, szemmel láthatóan is „közel-keleti” kinézetű fiatalember. Hoztak magukkal egy egész kamionnyi cuccot is, ládákat, dobozokat. Néhányunkat megkértek – egy karton cigiért, meg pár doboz üdítőért cserébe - , hogy segítsünk a lerakodásban. A légiposta címkéken feladóhelyként Tel Aviv szerepelt. Kipakolás után, egy csomó mérőműszerrel meg számítógépekkel berendezkedtek az Szt-68-as lokátorban, és a harcállásponton. Pár hétig bütyköltek ott valamit, majd felszereltek a CIKLOIDA rádiórelé antennájára valamilyen szenzort (egy városi tűzoltókocsi létrájának segítségével), és méréseket végeztek. A vége felé egy napra egy Mi-8-as és egy Mi-24-es helikopter is érkezett, amik kb. de. 10 órától, késő délutánig repültek a környéken, a laktanya területe felett is, gondolom azok felderítésével is kísérleteztek. Nekünk sorkatonáknak a részletekről semmit sem mondtak, de ha valaki el tudná mondani, hogy mi is történt ott akkor, azt megköszönném!

zord 2010.03.15. 13:47:29

@AstarothZ:

Köszönöm az értékes hozzászólást. Sajnos a rendszerváltás körüli időkben ez a jelenség nem volt ritka. Egyes hírek szerint már 1990 előtt is jártak izraeliek Magyarországon. Az a sztori is Szt-68-ról szólt. Olyanról is szólnak pletykák, hogy már a rendszerváltás után a Kasztát is nézegették, és az előljárói szinten üzemi frekvenciákat is átadtak a zsidó állam képviselőinek. Hogy milyen alapon, azt nem tudni, de hogy ebből pénz, vagy bármi más előny származott volna Magyarországnak, az kizárt. Pedig ha ügyesen sakkoztunk volna (ami hazaáruló "elittel" k. nehéz) az infóért cserébe, néhány század 21bisz modernizációja is kiférhetett volna belőle.

Zord

AstarothZ · http://www.jollyroger.atw.hu/ 2010.03.17. 19:01:08

@zord:

Köszönöm a választ Zord! Ezek szerint lehet hogy ez is egy tipikusan magyar történet. Ha az országnak és a Honvédségnek nem is, valakinek biztos származott némi „haszna” belőle. Mivel nem dohányzom, nekem csak egy doboz 0,33 l-es Cola jutott :-). A katonatársakkal mi arra tippeltünk, hogy az Szt-68 átalakítása, vagy korszerűsítése folyik, vagy esetleg a „vendégek” egyszerűen csak a működésére és a műszaki paramétereire kíváncsiak. Ezek szerint inkább az utóbbi lehetett. Akiknek sikerült kicsit kíváncsiskodni a HÁP-on, azok azt mesélték, hogy a számítógép monitoron színes, háromszögekből álló, vektorgrafikus képen látták a schwechat-i le- és felszálló légiforgalmat, de ezt csak másodkézből hallottam, magam nem láttam. A Mi-24 „vendégszerepléséről” viszont van néhány, kissé távoli, kicsit életlen fotóm (pld. az egyik PRV-vel, a háttérben), ha érdekel, szívesen beszkennelem őket és elküldöm mailben.

Fighting Falcon 2010.03.17. 21:44:41

Zordtól ilyet kérdezni, hogy érdeklik-e ezek a képek... :D

Liverbird 2010.03.18. 18:31:56

Hm, most nézem, hogy véletlenül másik címmel léptem be, és másik néven írtam az előzőt :)

Gripenjeink ma Eger felett jártak, kis légiharc-gyakorlat volt napirenden. Legalábbis ahogy néztem, mindkét gép fordulóban volt, amit az egyik gép nagyon szűkített, mire végül beült a másik mögé :) Jól le is lassult közben.

Persze jellemző, hogy rég óta most lett volna az első alkalom, hogy tudtam volna 1-2 fotót csinálni, csakhogy a fényképezőgépem meg éppen Hong Kongban nézelődik anyummal... Jó neki, hosszú sztori :)

zord 2011.01.06. 13:50:37

Érdemes elolvasni ezt a kétrészes "interjút" az 54. ezred "új" parancsnokával.

www.honvedelem.hu/cikk/23586/melyviz-helyett-vorosiszap

www.honvedelem.hu/cikk/23587/az-ezrednel-csak-csapatban-lehet-dolgozni-

Egyszerűen felháborító, hogy egyetlen kérdés sincs az alakulat helyzetéről, a RAT-okról (nevezzük stílszerűen "shit hot array"-nek), a jövőbeli tervekről, például arról, hogy az EU-elnökségi biztosítási munka során lesz-e település, stb.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.06. 21:17:40

A honvédelem.hu meglepne, ha ilyet kérdeznének..
Irtak már valahol arról, hogy mennyire ki vagyunk déli irányból szolgáltatva? Arról, hogy miért nincs a Mistralokhoz rendszeresítve a franciák által is használt felderítő lokátor? Azt, hogy a többi távolfederítő lokátor környékén elők már sugároznak és minden földi lét elpusztult (növények, állatok) a nagy dózistól amit kaptak :-).. Arról, hogy a SA-6 Kub rakéták amelyek hamarosan mennek levesbe, helyett ha már újat komplexumot nem veszünk, vannak e tervek a rakéták felváltására?
stb..
A tartalékos haderő az más! Arról kell írni, meg a klf missziós ki és befogadásokról.. A különleges egységünkön kívül minden más alakulatunk őrzés-védelmi és talán járőr feladatot lát el.. Nem akarok vérben fürdő harcoló alakulatot s veszteségeket olvasni, stb, de ennek sok értelme nincs a harcképességünkre..

zord 2011.01.06. 21:26:06

@Kelepisti:

Ami a búcsúztató-befogadó ünnepségeket illeti, az AMT-re kedden nem hívtak meg. Ami mondjuk érdekes lett volna...

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.06. 21:44:24

Ott kérdezhettél volna szakmai dolgokat is.
Amire meghívnak, ott csak vigyázzállás, himnusz ünnepi beszéd, virágok és szóvirágok, aztán az állomány családja, vágóképek és end.

Nem ez kell egy pozitív csengésű nemzeti érzelmű cikk leírásához. Hős katonáink a távolban stb..

(Akik kimennek, igaz önkéntesek azok tényleg megszolgálják a pénzt amit kapnak és tényleg katonának érezhetik magukat. Tényleg tisztelet nekik.. )

koblos.gabor 2011.01.09. 12:27:06

Témán kívül szeretném kérdezni, hogy nem érdekelne-e valakit a következő könyvem, mert egy véletlen folytán 2-t kaptam belőle! MIGS OVER NORTH VIETNAM: THE VIETNAM PEOPLES AIR FORCE IN COMBAT 1965-1975-(angol) Hikoki kiadó- 12.000 Ft-ért! érdeklődni a következő e-mail címen lehet: greetas@freemail.hu
Köszönöm!
süti beállítások módosítása