Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Új helikopterek a Honvédségnek

2010.01.16. 08:00 | zord | 40 komment

Ha a Honvédségnél rendszeresítendő új repülőeszköz beszerzéséről dönt a HM, ez nyilvánvalóan olyan döntés, mely nem érdemel transzparenciát a jelenlegi kormányzat szerint. Sajnos ez a következtetés vonható le a Közbeszerzési Értesítőben minap megjelentek alapján, hiszen azt tudjuk, hogy a HM önszántából egy szót sem szólt a könnyű kiképző helikopterek vásárlásáról, ez a folyamat amolyan búvópatak módjára haladt előre. A jelszó: ha bizonyos összeghatárt nem lépünk túl, szabad a pálya!

Nem mintha az értesítő alapján sokkal okosabban lennénk. Annyi derül csak ki belőle, hogy a tárgy "Könnyű helikopter beszerzés, induló alkatrész- és szerszám készlettel. Mennyiség: 3 db-1 db", "érték: 239.588.000 HUF", "szerződéskötés dátuma: 2009/12/03", "A nyertes ajánlattevő neve és címe: Combat kereskedelmi kft. Moha u. 1."

A Robinson Helicopter Company termékei a kaliforniai gyártócsarnok előtt.

Ha tavaly Le Bourgetben egy komoly (értsd: gázturbinás!) helikoptereket gyártó cég képviselője nem világosít fel az ügyben, akkor azt sem tudnám, hogy egy jóelőre eldöntött, de kiírt és visszavont, kiírt és visszavont eljárással állunk szemben, melynek a célja igazából mindigis a Robinson R-22 vagy R-44-es volt "low profile" módon.

Ha nekik jó, jó lesz nekünk is? W., a Terminátor, és a cég elnöke egy 2008-as gyárlátogatáson.

Mindazonáltal a LégierőBloggernek távolról sem csak a transzparencia alapján kell megítélnie egy beszerzést. Márpedig a "valami jobb, mint a semmi" elv alapján a Robinsonok Szolnokon segíthetnek megőrizni a repülőszakember-képzés maradványait, ezáltal a lepusztított magyar légierő-kultúra egy szegmensét; az NFTC helikopteres kurzusa arányosan nagyon drága; Mi-8/17-esen képezni embert pedig a szűkös erőforrások enyhén szólva se optimális kihasználása; aki Robinsonon megtanul repülni, az a forgószárnyas repülés alapvető reptechnikai készségeit alacsony költségek mellett felszedi magára, ami a rendszeresített fő típus, a közepes szállító helikopter alacsony vezérlési automatizáltságára tekintettel végülis nem rossz megoldás.

Zord

 

Címkék: robinson szolnok helikopter honvedseg mi 8 mi 17 r 44 r 22

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr531676179

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Johnfighter 2010.01.16. 10:05:46

Lemaradt 3 db nulla az érték összegéből

Eaven 2010.01.16. 13:07:49

Ez az ügy annyira jellemző! Na de csatlakozom, jobb mint a semmi. Reggel olvasom a hírt és néztem egy nagyot, először azt hittem hoax, manapság mikor minden tender évekig húzódik és mindenki perel, nálunk csak úgy hopp megoldják. Először MD-500 leszármazottak vagy EC-135-ösök tűntek fel lelki szememim elött az ékkel az oldalukon. Ehhez képest a Robinson kissé csalódást keltő de ki a kicsit nem becsüli... Ha végül is állományba kerülnek hasznosak lesznek ez tény.

zord 2010.01.16. 15:36:36

@Johnfighter:

Korrigáltam. Elnézést!

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.01.16. 17:56:48

A 280 milla az ugye a három heli együtt? A listaáron a gép 320-400 k $ variánstól függően.

Miért nem a gyártó cégtől veszik?

Liverbird 2010.01.16. 18:44:56

Molni... Akkor senkinek sem lenne érdeke megvenni :)

Engem az érdekelne, hogy hogy fognak ezekkel homokzsákot cipelni meg tüzet oltani?? :)

De legalább a hasuk alá feleszkábálhatnának egy UB-blokkot :)

zord 2010.01.16. 20:38:52

@molnibalage:

A világon a legtöbb fegyverüzletben vannak közvetítők (még a szűztisztának ábrázolt fms-ben is, csak nem tudunk róla...)
De a kérdésedre válaszolva, egyértelműen szoci holdudvart csiripelnek a madarak.
Engem az nagyon érdekelne, hogy a gyártól rendelik meg, vagy a használt piacról szerzik be és adják tovább. Merthogy ezt továbbra se tudni. De azért idővel úgyis minden kiderül...

Zord

zord 2010.01.16. 20:43:18

@zord:

Ja, amúgy meg forr a blog. Vajon miért?

Zord

zord 2010.01.16. 23:16:47

@Liverbird:

Szóval jóval átlag feletti a forgalom ma.

Zord

falconfan 2010.01.16. 23:22:52

lehet egyszer hasonló módon, szép csendben az alcák is leszállnak kecskeméten. rajt-cél győzelem.
és vajon van benne korrupció? á, dehogy...

Zbond 2010.01.16. 23:36:07

Azok után, hogy bő egy éve beszerezték a Robinson szimulátort Szolnokra én nem érzem annyira váratlannak a dolgot.....a Cessna-k vajon mikor jönnek? :))

zb.

Liverbird 2010.01.16. 23:54:36

@zord: Áá, szokott itt jó kis forgalom lenni. Jó, nem mindig, de előfordul.

zord 2010.01.17. 11:56:08

@Zbond:

Ja, hát ha úgy vesszük, szimulátorhoz vettük a helikoptert. Komoly cég ez a HM.

Igen, arra kíváncsi lennék, mikor került fel az rfo oldalára az R44-es oldal.

Zord

block50 2010.01.17. 16:33:27

Kevés repülőeszköz van amit nem igazán "komálok"...

A Robinson helikopterek ilyenek...!!

Légierőnk keretében pedig kifejezetten nem szívesen látom. Kicsit drágábban többcélú helikoptert is vehettünk volna.

Allesmor Obranna 2010.01.17. 18:49:26

A kicsit drágábban kitétel nem biztos, hogy megállja a helyét, már ha hinni lehet a Robinson-ügy hátteréről szóló pletykáknak.

BLADE.Hu 2010.01.17. 19:04:37

Szerintem egy ilyen szintű repülőeszközt meg lehet venni "kit"-ben is kb. 20-25MFt-ért.

Amit talán még képes lenne összeszerelni az a megmaradt pár "repülőműszaki szaki" a Honvédségben aki még nem szerződött a Merci gyárral vagy valamelyik Ferihegyi céggel.

Tényleg nem tudom mi kerül ennyibe egy ilyen viszonylag "ultralight legón".

Ráadásuul nem egy olyan hazai civil cég van aki itthon is gyártana ilyet.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.01.18. 09:35:55

@molnibalage:
A gyéri árlista szerint 411000$. Most pontosan hány gépet veszünk?

zord 2010.01.18. 12:27:02

@sdragon:

Az egyetlen hivatalos papírban, ami láthatunk, a fenti adat van: 3db-1db. Hogy ez mit jelent, nem tudom...

Nem szeretem túlzottan csesztetni a HM-közvetlen alárendeltségű, vagy támogatású médiumokat, de azért az megdöbbentő, hogy hallgatnak az ügyről.

Zord

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.01.18. 13:33:42

Igazából engem még az izgat, hogy milyen pályaképet tervezhet, akit Robinsonnal képeznek ki? Lesz elég Mi-8/17, hogy azzal repülhessenek vagy ők lesznek az új "szárnyas csikó" szerű helikopteresek, aki tovább lépés helyett csak a Robinsonon fognak repülni?

zord 2010.01.18. 14:25:10

@sdragon:

Egy biztos: a jelenlegi közepes/24-es állomány is erősen túlkoros, utánpótlás szervezetszerűen nincs (valakitől hallottam egy 11 éves hiátusra vonatkozó adatot). Szóval lesz helyük. Egy kérdés van csak: elküldik-e íróasztalhoz azokat, akiknek már tényleg nem kellene repülniük. (ez az egész légierőre vonatkozik egyébként). Az nem megy, hogy csak beáramlás van egy rendszerbe, legfeljebb sokkszerű eltávolításokkal.

Zord

Open Skies 2010.01.18. 19:21:28

"3db-1db. Hogy ez mit jelent, nem tudom..."

Szerintem azt hogy 4 gépet veszünk, de ebből egyet alkatrésznek :(

hungaryhonvéd 2010.01.19. 14:57:37

Csaknem.

"Könnyű helikopter beszerzés, induló alkatrész- és szerszám készlettel. Mennyiség: 3 db - 1 db"

Gondolom:
- 3 db gép (remélhetőleg 1ben, nem darabban) és
- 1 db (hihi) induló alkatrész- és szerszám készlet.

Csúcsgép...

Formája miatt a hányika kerülget, ha látom.
De valamelyik "benézünkagyártósorra"-műsorban bemutatták őket, és akkor valamiért mégis szimpatikus lett a cucc. Persze katonai kiképző gépnek, khm, vicces. Futárfeladatra még jó, ha van még ilyen feladat, és ha a nagyobb verzió kerül beszerzésre.

A repülő moped... =)

Zbond 2010.01.19. 17:30:56

Érdekes összehasonlítás:
helicopterflight.net/r44_v_bell_&_md.htm

Nem gondoltam volna, hogy egy MD500 csak kéteszer annyi mint a Robinson, valamint azt sem hogy a Robinson 2200 óra vagy 12 év után gyakorlatilag kuka..
"Robinson helicopters are also the only helicopters that have a complete life limit that expires on all major components at the same 2,200-hour or 12-year interval, which ever comes first. The major components include (but are not limited to), main and tail rotor blades, all drive train components including the main and tail rotor transmissions, swash plates and control links, and the engine."

ropy 2010.01.23. 18:39:36

"Mennyiség: 3 db - 1 db"

mit nem értetek? 3-at fizet egyet kap akció.

Bond te megvesztél ? MD500-ast véletlen még a végén fel is fegyverezhetnék

Johnfighter 2010.01.28. 23:02:32

az elmúlt 3 napban 3 db R-44es zuhant le. szép statisztika...

zord 2010.01.28. 23:52:42

@Johnfighter:

Hát valószínűleg nem a legjobb biztonsági statisztikával rendelkező típus, az R-22-es, ha jól emlékszem többször is küzdött az FAA-papírokért. Az USA-ban most is speciális feltételei vannak a típus repülésének. ( SFAR No. 73. )

Zord

Kamov 2010.03.01. 19:37:47

Na az mostmár lassan egyértelműnek tűnik,hogy lessz R-44-es Robinson-ja a magyar honvédségnek,de: olvastam arról,hogy a helikopter pilóták képzését itthon és nem kanadában akarják kivitelezni.
ebből mi igaz,valóban Szolnokon fogják képezni a helikopter pilótákat??

hungaryhonvéd 2010.03.11. 11:24:06

@Kamov:
Igen, az lesz.
És valóban.
(amott nem volt ilyen, max próbaképp, de nem jött be dolog...)

Gerginho93 2010.05.04. 13:23:15

úgylátszik a Jetfly szerkesztői is szívesen olvasnak Air Power blogot :)

zord 2010.05.04. 13:44:55

@Gerginho93:

A többlet-információkat a harcihelikopter.hu szerezte be, őket illeti a köszönet, a jetfly csak másodközlő volt.

Zord

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.05.05. 17:00:09

Nekem egy okoz fejtőrést. Nem lenne egyszerűbb a Robinson gyártójától megvenni ezeket a helikoptereket ? Gondolom a Combat Kft is onnan szerzi be és valamennyi hasznot tesz rá.

Liverbird 2010.05.05. 17:56:39

@sdragon: Gyakorlatilag meg is válaszoltad a kérdést.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.16. 19:40:31

Sakcok, hány röpképes helink van most? Az esőhelyzet kezd eldurvulni. És az árhullám is közeleg. Nem akármilyen idők következnek...

block50 2010.05.16. 19:49:55

@molnibalage: Ne is mond, itt ülünk és várjuk, mikor ér ide a víz...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.05.17. 13:35:39

Négy éve elég jelentős repidőt repültek ki a helikopterekből az árvízi védekezés miatt. Jöttek az ígértek a fejlesztésről, az alkatrészekről, nagyjavításokról, modernizálásról. Az ígéret ígéret maradt, de ezen még csodálkozunk? Most baj van, most jó lenne az a flotta, ha segítene. Néha előre is kéne gondolkozni.

zord 2010.05.17. 14:30:04

@sdragon:

Nem baj, majd Orbánék egy derekas szívással indítanak. Most mennék ki a helyében Putyinhoz aláírni egy ötéves (évente 3-4 gép) Mi-17-es bizniszt. Hátha nagy örömükben még Ferenc nemzetvezető testvérről is adnak valami papírt!

Zord

dralcx (törölt) 2010.05.18. 10:01:38

@zord:
Esetleg bejelentkezhetnénk a finn MI-8-asokra, nekik már úgysem kell.

htka.hu/2010/05/17/nyugdijba-vonulnak-a-finn-mi-8-asok/

Jó magyar szokás szerint persze kirepülnénk ami repidő maradt benne, és úgy, ahogy van, kihúznánk a gazba. Mit nekünk múzeumok, meg hagyományőrző egyesületek!

tango79 2010.09.22. 22:05:19

Hab a tortán: látta valaki az R44-et Szolnokon? A határidő úgy tudom márc. 31 volt. Ha valaki kiváncsi rájuk, úgy tudom, Budaörsön vannak dobozban.
süti beállítások módosítása