Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Új Gripenek és jobbágyfelszabadítás

2009.12.19. 03:10 | zord | 64 komment

A Magyar Honvédség Gripenjei november-december folyamán elérték a 2003-as szerződés szerinti végső konfigurációs szintet, amikor megkapták a ED 19 'operációs rendszert'. Az edíció - mely nemcsak "szoftverfrissítést", hanem teljes átírást és hardver-változtatásokat is tartalmazott - sokak szerint a legnagyobb lépés azóta, hogy megjelent a C/D változat. Van olyan vélemény, hogy nagyobb az ugrás a 18:x és a 19 között, mint annak idején az A/B és az első C/D eresztés között.

- It is also more demanding for the pilot - hangzott el megjegyzésként a minap egy skandináv ismerősöm szájából. Lassan jó lenne némi precíziós fegyver is a gépekhez...csak tájékoztatásképpen a svédek talán februárban kezdik el hajigálni az első GBU-54-eseket.

Akárhogy is van, a lehetőség adott, 'csak' élni kell tudni vele - és az eredményeket időnként nem árt bemutatni. Tisztelt HM! Ne szégyelljük már a Gripent annyira! Tetszik vagy sem, Magyarország hagyományos (értsd: nem a mostanság divatos holisztikus) értelemben vett katonai potenciáljának egyre inkább ez a Gripenekkel felszerelt vadászrepülő század a központi, hova tovább egyetlen eleme.

Ahhoz azonban, hogy éljünk a lehetőséggel, néhány lépést sürgősen meg kell tenni. Egyszer s mindenkorra véget kell vetni a feudalizmusnak a magyar katonai repülésben, a 'földesúr' pilóta és a 'jobbágyi sorban tengődő' műszaki anakronisztikus rendszerének. Urak! Ha a paraszt az anyagi-morális éhalál elől elmenekül majd a szomszédos Mercedes-gyárba, ki tol majd repülőt a seggetek alá? Nem elég, hogy az új típusra átképzettek ~35 százaléka eddig 'kivált'? Mondjuk ki, de őszintén: csoda hogy csak ennyi! Jobbágyok, ti meg emeljétek fel a fejeteket, mutassatok egységet és erőt, tessék kiharcolni a 'szerelő urazást'! Ma tőletek függ a Gripen program sorsa. Ti gyártjátok a repült órát, a pilóták csak megeszik, ez ilyen egyszerű. Nélkületek semmi nincs! A vezetésnek meg csak annyit: tessék jobbágyfelszabadítást csinálni azonmód, ami a nettó átlag 2x növelését feltételezi saccperkábé. Jogilag lehetetlen? 'Nem érdekel, oldd meg!' Biztosan ki tud izzadni valamit a védelmi jogász közösség, mely nyilvánvalóan többszörös tagot számlál a Gripen-szakszós műszakiaknál, a többszörös fizetésről nem is beszélve. Emberélet van a kezében, milliárdos értéket üzemeltet, akármi...Ha közbeszerzés alól tudnak a 'joggerek' mentesíteni, akkor tessék kijátszani most is a törvényt, amit kell, és kicsengetni a megtartáshoz és jó morálhoz szükséges pénzt a műszakiaknak! 

Zord

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr411608264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stonefort 2009.12.19. 07:42:28

Egyetértek! Magyarországon sajnos régi hagyománya van a műszakiak meg nem becsülésének. Ferihegyen is így van, a több évtizedes gyakorlatú, több típusra szakszóval rendelkező szerelők kb. az egynegyedét keresik, mint amennyit egy KEZDŐ első tiszt kap.

BLADE.Hu 2009.12.19. 08:17:17

Kicsit félresikerült a probléma forrásának megcímkézése.

"...a 'földesúr' pilóta és a 'jobbágyi sorban tengődő' műszaki anakronisztikus rendszerének. Urak! Ha a paraszt az anyagi-morális éhalál elől elmenekül majd a..."

Nem a pilóták adják a fizetést a műszakiaknak.

Még a bázisparancsnoknál sincs semmi ilyen keret, kivéve a jutalmazások és a túlóra kifizetések hátráltatása vagy jóváhagyása.

Az ÖHP parancsnok is csak báb, nála sincs igazán pénz. Mindenki az FLÜ és egyéb logisztikai maffia felé kuncsorog pénzért,beszerzésért,fizetésrendezésért.

Természetesen azok a szervezetek tele vannak már nyugdíjas tanácsadókkal,műszakiakkal is.Pilótát nemigen találsz ott ilyen státuszban. A viszonyulásuk a lent dolgozók felé kicsit hasonlít a roma társadalomra. A vajda nemigen adakozik a putriban élőknek...

Az elvándorlás és alulfizetettség ismert és hangoztatott probléma évek óta.

A felsővezetésnek a "kapitalista rabszolgatartó társadalom" fenntartása az érdeke.Ilyen egyszerű.

zord 2009.12.19. 11:11:33

@BLADE.Hu:

Mindenki azt a kabátot veszi magára, amelyiket szükségesnek érzi. Nyilvánvaló, hogy a probléma 'stratégiai' megoldását nem a bázis vezetésénél keresem. Vezetés alatt minisztérium/vkf vagy még magasabb szintet értettem, akár egy miniszterelnöknél, aki képben van azzal, hogy egy 210 milliárdos beruházás milyen banánhéjon csúszik el!

De azt is be kellene látni szerintem, hogy a probléma része a tradícionális feudális műszaki-pilóta szerepleosztás, amit csak felerősít a műszakiak anyagi megbecsültségének súlyos hiánya. Ebben viszont igenis lehetne a bázis szintjén előrelépni. Ott dolgozik, él a közösség, nem Budapesten. Nem a minisztertől/vkf-től várnak napi dícséretet, köszönetet, útmutatást, nem a miniszternek kell integrált közösségi életet szerveznie, amitől nem érzik magukat kiszorítva, 'jobbágysorban'. Vajon a bázisvezetés hány órát tölt el műszakiakkal, és hányat a hajózókkal? Csak azért, mert a produktum, amit létrehoz az egész hóbelevanc, legalább olyan szinten függ a műszakiaktól, mint a pilótáktól. Van egy angol kifejezés, azzal tudnám jól leírni a műszakiak szerepét: ENABLER.

És szerintem nem a miniszter bassza le a műszakiakat azért, mert leejtettek egy póttartályt, de megteszik azt helyben. Vajon az eszébe jutott valakinek, hogy a svéd típusú eseményjelentési módszert bevezessék a műszakiaknál is? Ahogy annak, ha a pilóta összetör egy repülőt, sem csak ő maga az oka rendszerint, a szerencsétlen műszakiak hibáinak sem. Ja igen, ők parasztok, nekik csak a deresre húzás jut a Nagy Magyar Alföldön.

Egyébként meg ne sértődjön meg senki, ha akarnálak se tudnálak titeket sértegetni!

Zord

mig23 2009.12.19. 13:50:24

Azt hiszem kinyitottad Pandora szelencéjét. Van már olyan cég Magyarországon, akit már felkerestek a HM-ből, hogy miért viszik el a jól képzett műszakiakat. Meg is kapták a választ: a jó munkaerőt meg kell fizetni!
Kecskeméten is ez lesz, ha megnyit a Merci gyár. Na akkor lesz itt nagyon-nagy baj! De senkinek nem érdeke hogy repüljenek, mert drága. És az összeg, amiről írsz az többszöröse lesz a 10 év végére.

Bobby Baccala 2009.12.19. 14:12:54

a csehek is megkapták ezt az upgradet?

Rommel28 2009.12.19. 14:43:17

Ha jól értem, akkor a JDAM/SDB integráció megtörtént?

Rommel28 2009.12.19. 15:06:55

www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/tel_tabornok_es_az_ev_utolso_repulese/

Az indítózónában egyszerre hét, azaz 7 gripen van. Talán vmi megmozdult.

Jobb la Tor 2009.12.19. 15:33:51

A színészeknek a kurva anyjukat, mert többet keresnek, mint a segédvilágosítók és egyéb színpadmunkások. A sebész is egy köcsög, mert vastagabb, mint az ágytálmosó takarítónéni.
Több példát már nem hozok, mert ezek is sértőek és hamisak, de tökéletesen visszaadják azt az aljas demagógiát, amit "földesúr pilóta" és "jobbágy műszaki" felütéssel bedobtál.
A műszakiak anyagi megbecsülését ne a pilótákon kérd számon, hanem az irányítókon, az őrbakán és az üzemanyagoson - nekik is pont annyi a saruk benne, mint a pilótáknak, azzal a különbséggel, hogy ők nem ülnek bele abba a vasba, amiket a te blogod által feltüzelt műszakiak készítenek elő.
Érzed már, milyen faszságot írtál?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.12.19. 15:44:03

@Jobb la Tor: Szerintem nem a pilótákon kérte számon...

Jobb la Tor 2009.12.19. 16:05:20

molnibalage: "Egyszer s mindenkorra véget kell vetni a feudalizmusnak a magyar katonai repülésben, a 'földesúr' pilóta és a 'jobbágyi sorban tengődő' műszaki anakronisztikus rendszerének."
"Urak! Ha a paraszt az anyagi-morális éhalál elől elmenekül majd a szomszédos Mercedes-gyárba, ki tol majd repülőt a seggetek alá? "
Ezek a mondatok egyértelműen azt üzenik: lázadj néger-műszaki, a rabszolgatartód a pilóta. Egyértelműen faszság, mert aki ismeri a rendszert, az tudja, hogy a műszakinak műszaki a "gazdája", ergo ha valakire kell haragudnia, az a saját balfék fajtája.
Azt a véleményemet pedig nehezen lehet cáfolni, hogy ez a fajta pilóta-műszaki beállítás nagyon egészségtelen és rossz irányba visz - kibicnek meg semmi sem drága, ugye, Blogger?

Rommel28 2009.12.19. 16:21:02

@Jobb la Tor: Vegyél már vissza kicsit. Mondd el a véleményed, de normális hangnemben.

Találtam egy 2006-os anyagot, ami leírja, hogy elvileg mit kéne tartalmaznia a Version 19-nek:
www.gripen.com/NR/rdonlyres/247CA2A2-C551-4633-AF49-5E9127DCAD76/0/gripen_news_2006_3.pdf

Jobb la Tor 2009.12.19. 16:22:59

Rommel28: Melyik része ellen van kifogásod?

stonefort 2009.12.19. 16:36:39

@Jobb la Tor: Öcsike legyél higgadtabb. Egy repülőtér felépítése egy piramisra kéne, hogy hasonlítson. A csúcson vannak a pilóták és a gépek, KÖZVETLENÜL alattuk a háttérbiztosítás különböző szakágai, (irányítás, rep. műszakiak) Náluk lejjebb a reptér működéséért felelős részlegek, teherautó sofőrök, létesítmény karbantartók, stb. Az anyagi elismerésnek is a piramis szerint kéne lennie, de nem így van. Sajnos Mo-n máshol sem. Amerre jártam külföldön, (nyugatabbra) többnyire minden és mindenki a helyén volt, a saját szintjének megfelelően értékelték. Igaz, hogy a műszakiak többségének "csak" középfokú a végzettsége, de ha összeszámoljuk azt a rengeteg tanfolyamot, továbbképzést, amit el KELL végezniük, bőven kijönne belőle egy főiskola. Ahogy nyugaton neveznek minket, "engineer by profession"
Ferihegyen is többet keres egy üzemanyagos sofőr, az Air BP-nél mint a repülőgép szerelők többsége.

Jobb la Tor 2009.12.19. 16:45:26

@stonefort: Az első mondatod kivételével minden rendben is van, de úgy látszik, neked sem jött át a Blogger üzenete teljesen. Egyértelműen azt sugallja, hogy a piramis csúcsán állók az okai az alantas szinten elhelyezkedők sanyarú sorának. Nos, ez az, ami egyszerűen nem igaz, tenni ellene pedig nem így kell.
Az első mondatod pedig címezd annak, akivel együtt pásztorkodtál. Nem biztos, hogy idősebb vagy nálam. Egyébként higgadt vagyok.

zord 2009.12.19. 17:02:44

@Jobb la Tor:

(én sajnos nem látok hasonlóságot a pilóta-műszaki viszony, és a színész-színpadmunkás, sem a sebész-'ágytálmosó néni' viszony között. Hogy ezek a viszonyok egyenértékűek lennének, az csak egy "fiatal és sikeres technokrata közgazdász-jogász, yuppie, politikus" véleménye lehet csak. Ez a Honvédség. Vérre menő közösség. Bajtársi viszony.)

Zord

Bobby Baccala 2009.12.19. 17:06:02

@Jobb la Tor:

szerintem inkább arra gondolt, hogy milyen az attitűd. nyilván nem a pilóta fog fizetésemelést adni a műszakisnak.

"Nem a minisztertől/vkf-től várnak napi dícséretet, köszönetet, útmutatást, nem a miniszternek kell integrált közösségi életet szerveznie, amitől nem érzik magukat kiszorítva, 'jobbágysorban'."

Bobby Baccala 2009.12.19. 17:09:28

@Jobb la Tor:

szerintem az attitűdre gondolt.

Jobb la Tor 2009.12.19. 17:14:42

@zord: (Én /és itt a hangsúly az "én"-en van/ nem látok igazi hasonlóságot a földesúr-jobbágy/pilóta-műszaki viszonyok között, te azonban ezt tetted, csak már nem emlékszel rá. Én csak tovább éleztem ezt a sebész.taxinéni stb. aránypárokkal.Így hát továbbra sem értem, mi volt a célod vele? Miért uszítod egymás ellen őket? Nincs elég bajuk már enélkül is?)

zord 2009.12.19. 17:25:25

@Jobb la Tor:

Merem azt hinni, hogy amit én irok ezen a blogon, arról fel sem merülhet, hogy ilyen jellegű uszítás. Ha valaki így érzi, attól elnézést kérek! Nyilván nem ez a szándékom. Sokkal inkább az, hogy a problémák teljes spektrumát lefedjük, és ne burkolózzunk cinkos hallgatásba a közösségen belüli létező problémák kapcsán se.

Zord

-Roy- 2009.12.20. 01:02:03

Azért tegyük hozzá, hogy 1-2 műszakis srác már megjegyezte, hogy a pilóta urak közt előfordul olyan aki kint a városban már nem hajlandó megismerni .. Bár ez valószínűleg szélsőséges eset..és nem átlagos.

mig23 2009.12.20. 09:13:02

Az a baj, hogy néhány műszaki is a föld felett lebeg. Csak nem tudom mire vág fel! Annak idején a 21-es időkben, ki sem merték volna nyitni, azt a bizonyos leccsest... Kikerül az iskolapadból, felveszi a napszemüveget, és azt is csak onnan tudja, hogy a repülőnek melyik az eleje, hogy ott ül bele. Szóval ott kellene seperni...

JASper (törölt) 2009.12.20. 20:30:24

A cikkhez pedig annyit,hogy a hírrel ellentétben legalább a kecskeméti pilóták nem csesztetik a műszakiakat,tudják mi a helyzet.
A rendszer szar....Majd jó magyar szokás szerint akkor lesz kapkodás,mikor régen késő, a "késő" pedig már tegnap volt...
Azt senki nem gondolja végig,hogy sok-sok millió magyar forinton kiképzett szakemberek,akik ezt a munkát végzik,nem teremnek minden bokorban,és csak a seregnek szívás ha ezek a katonák lelépnek...márpedig le fognak,hiszen a "szakma szerete" nem igazán váltható kenyérre,fűtésre,gyerekruhára...

GSF 2009.12.20. 21:38:07

Remek, az ilyen előrelépések nagyon kellenek, végre itt egy eszköz, amit naprakésszé tudunk tenni, ez az alapja a modern légierőnek! Ez az, amit az amik nagyon tudnak, ezért lehet életben tartani, méghozzá folymataosan csúcsközelben az F-16-ost. Én ezt nagyon nagyon fontosnak tartom! Elég arra gondolni, hogy a 29-esek mekkorát zuhantak elektronikai szinten, köszönhetően annak, hogy 1986 óta "betonba" vannak öntve és nem lehet csak "irtózatos" (értsd: aránytalanul nagy) áron belenyúlni a gépekbe.

A műszaki-hajózó polémiába nem mennék bele, itt mindenki egy platformon áll e tekintetben. A műszakiak meg nem becsülése pedig sajnos már nem bír hírértékkel. Sajnos a Mercedes-gyár sem sikertörénet itt a városban. Egyszerűen nem találnak német nyelvet bíró szakembereket. Pedig az igény hatalmas. Már ott tartanak, hogy gyorstalpaló nyelvurzus keretében próbálnak munkaerőhöz jutni a németek. Mondanom sem kell, milyen ciki, hogy 100 németül beszélő mérnököt (de nem tervezőt) is nehezen tudunk összeszedni... Nem hiszem, hogy a kecsói műszaki állomány a braindrain áldozatává válik. Ne értse félre senki, egyszerűen azért mondom, mert már elhúztak volna, ha egyébként is mennének... Remélem az elhivatottság a döntő.

Az utóbbi hetekben rendesen repültek, többször sötétedés után is. A Gripenek megérezték a skandnáv klíma kellemes és nosztalgikus "hidegét" :)

Különösen szép volt a múlt héten, amint egyikük a vak sötétben fáklyával fordulózott közepes magasságban a bázis felett...

Üdv GSF

BLADE.Hu 2009.12.20. 21:46:00

@Bobby Baccala:

A Cseheknek nem volt sürgős. Ők nem kezdtek bele a link16-ba. Egyenlőre talán nem is szándékoznak!?

(Általában megvárják, hogy mit csinál a Magyar fél. Azután rálépnek a témára és a jobb menedzsment miatt lazán beelőznek...)

A jelentős különbség az ,hogy nincs POD-juk, l-16 rendszerük, MAVERICK-jük, légiutántültési képzésük tervben.

Viszont van GBU a raktárban,legalább 1000 órával többet repülnek évente, 3szor több a műszaki, és 3-4 szer több ott a fizetés.

Az új gyorsabb "sys.computer" kezeli a megnövekedett számítási mennyiséget.
A szimbólumok,színek és variációik száma jelentősen nőtt.

Szimultán lehet dolgozni A-G célpontra EO vagy GPS/inerciális rendszerrel ugyanakkor a lokátorral automatikusan légi célokat befogni.

Megkapták a radarkép oldalnézetét, a "B-scope" is választható felülnézetnél.

A hátsó fülke részben függetlenedett, lehetővé téve az EO szenzor külön kezelését és a kibővített EW funkciókat.

Állítólag a Gripen kb. kétszer okosabb és jobban kezelhetőbb a Eurofighternél. Jó lenne látni:)

Bobby Baccala 2009.12.21. 01:18:00

@BLADE.Hu:

most akkor tényleg nekünk van a legtökösebb gépünk a térségben?

zord 2009.12.21. 01:48:37

@Bobby Baccala:

Merem kijelenteni, hogy igen. Ha elhárulnának a fegyverzettel kapcsolatos apró, de lényeges hiányosságok, technikai oldalon nem lenne gond.

Zord

Bobby Baccala 2009.12.21. 08:39:45

@zord:

akkor most már tényleg csak repülni kéne ezerrel. elég szkeptikus vagyok, de remélem az új kormány alatt pozitív irányba történnek változások.
ahogy mr. obama mondta volt: we need changes! :)

GSF 2009.12.21. 12:15:49

Sztem az új kormánytól senki se reméljen semmit. A mostaninak is több elképzelése van a légierőről, mint a potenciális következőnek, ezt annak ellenére mondom, hogy megrögzött konzervatív vagyok. Ha pedig nem így van, akkor meg kiválóan titkolják a terveiket (minden téren).

Egyébként most hallottam göpzajt, és láttam egy apró szürke árnyat amint alábukott a házak mögött tengelybe fordulva...

Talán keszi volt, bár úgy tűnt magányos volt. Mondjuk nálunk már ez sem kuriózum :)

Üdv GSF

toth.tomi 2009.12.21. 13:37:28

@GSF: Legfeljebb a keszi lehetett, mivel a kiképzési repülések múlt csütörtökön egy éjszakai repülés keretei között befejeződtek az idei évre. Hozzá kell tenni, 7 üzemképes Gripennel illetve 2 Nagyvassal a zónában...Nem is tudom mikor volt ilyen utoljára. Kesziben is a Nagyvas volt.

Beat it! 2009.12.21. 15:00:33

@GSF:
Debrecen felett hangrobbanás volt 13:45 körül. Nem láttam semmit. Biztos egy Tango riasztás.

Beat it! 2009.12.21. 15:03:45

@toth.tomi:
2 nagyvas + nagyvasak a kesziben? Az legalább 4 üzemképes 29-es?

BLADE.Hu 2009.12.21. 15:10:09

@Beat it!:

www.hungarocontrol.hu/en/airport-use-plan

Esetleg "berepülés". A TRA33 igényelve volt. Azt ritkán szokták.

Ha sürgős lenne valami, akkor már Kecskeméten is lehetne hallani:)

Reap79 2009.12.22. 10:50:55

@Beat it!: Pontosan. 4 nagyvas üzemképes. A 7 Gripen a zónában kicsit csalóka, mivel abból az első sorban 5 gép ment, a másodikban meg már csak 4. Ettől függetlenül a magyar viszonyokhoz képest "sok" gépet tényleg üdítő látvány volt látni a zónában...

Msgt_Chris 2009.12.22. 12:08:59

Üdvözlök minden tősgyökeres blog-lakót! Engedjetek meg egy rövid hozzászólást! Elolvastam a cikket. Jó. Sok igazság van benne. DE! Értem én, hogy a Gripen a fő attrakció, de érdekesnek tartom, és nekem a szövegből nekem az jön le, hogy csak a kecsói műszakinak sanyarú a sorsa. És csakis nekik kellene a fizetésükön dobni? Van még pár típus, ami üzemel (nem sok...), és amit üzemeltetnek.
Mit várunk akkor, ha már a műszakiak között is teszünk különbséget??? A szolnoki, pápai műszaki is ugyanazon Tv. alapján kapja a fizetést. Beszéljünk róluk is, megérdemlik. Ott sem kevesebb a felelősség, sőt a megkövetelt tudás sem.

zord 2009.12.22. 12:54:32

@Msgt_Chris:

Azért a kecskemétieket emeltem ki, mert a legnagyobb beszerzési program (Gripen) súlyos kudarcát eredményezteti, ha nem lépnek a műszakiak megtartása ügyében sürgősen. Mindenhol van létszámhiány, de itt a legégetőbb tudomásom szerint.
Természetesen a fizetés kérdését a műszaki állománynál egységesen kell kezelni, nem lehet típustól függően differenciálni. Szerintem az nagyon fontos, hogy a repülőműszakiakat leválasszuk a honvédség többi részéről. Egyszerűen nem lehet összehasonlítani a szükséges kvalifikációt más területekével, arról nem is beszélve, hogy békeidőben a felelősség is összehasonlíthatatlanul nagyobb bármely más területnél. Gondoljunk bele: egy műszaki egy rossz napján fél kézzel lever egy Gripent (számított programhányad: 15 milliárd Ft) és pilótáját az égből. Vagy beül a húsz jakumó a Mi-17-esbe (legyenek NATO-baráti jakumók, ne magyarok, úgy politikailag még durvább), és szépen elszáll egy műszaki egy rossz napján elkövetett egy rossz húzása miatt.
A sok idióta fönn átgondolja ezt az opciót? Mert ha igen, akkor szerintem nem lehet drága, ha kétszeresére emelik a zsetont. Amiket én hallottam, ezt kb. méltányosnak találnám. És persze elsősorban azokról beszélünk, akik csavarhúzót is vesznek a kezükbe, ott vannak a csíkon esőben-fagyban, vagy a hangár-bányában csinálják az időszakost (ez utóbbi különösen kritikus, mert hiszen ettől lesz gép a csíkon).

Zord

zulu74 2009.12.22. 14:04:01

Az a véleményem, hogy felesleges felsorolni, hogy ki-mindenki érdemelne meg fizetés emelést, megbecsülést a Honvédség keretin belül: ez ugyanis nem csak pénz kérdés, de elvi problémákat is felvet.
Ha ugyanis a műszakinak adunk pénzt, akkor "besírnak" az ellátósok, ha azoknak is adunk, akkor besírnak a gk szerelők, .... stb.
A rendszer működésében nincsenek fontos, kevésbé fontos részek.. csak az egész van. Mindegy, hogy a lábasnak az oldala, vagy a feneke lyukas a "vízvonal alatt", nem lehet vizet melegíteni benne

A baj az, hogy a műszaki személyzet alacsony fizetése és presztízse csak tünet, egy sokkal súlyosabb, rendszerszintű probléma tünete:
Nevezetesen azé a problémáé, hogy akik tervezik az illetmény rendszert nem ismernek más összefüggéseket (lásd lent) és nem látják azt sem, hogy pilóták nélkül nem kell műszaki, műszaki nélkül nem kell pilóta sem.

Szóval, hogy az egész összefügg.

A Mercedes-t példaként nem szerencsés felhozni, mert mindig lesz olyan hely, ahol vagy jobbak a körülmények, vagy jobbak a fizetések, sőt olyan is, ahol mind a kettő igaz.

A hangsúly a megbecsülésen van. Azon, hogy ELISMEREM a munkáját valakinek, megköszönöm, támogatom, forrásokat rendelek hozzá, hogy megfelelő szinten végezhesse a munkáját (nem fizetést: anyagot, szerszámot, továbbtanulási lehetőséget, karrier lehetőséget tervezhető jövőtstb.).
Kevesen tudják, de a fent felsoroltak sokkal fontosabbak a munkavállalók számára, mint a fizetés önmagában. Ezt kutatások tömege igazolja: a fizetés másodlagos jelentőségű.
Tehát még csak azt sem mondanám jó szívvel, hogy a "bérrendezés" önmagában csodaszer.

A presztízs kialakításában pedig nem arra kell törekedni, hogy a "nagyképű pilótákat" megneveljük, hanem arra, hogy látható jele legyen a vezetés részéről a műszakiak megbecsülésének, mert akkor a többiek is annyit engednek meg maguknak a műszaki személyzettel szemben, amit fentről látnak példaként.

Msgt_Chris 2009.12.22. 14:10:17

@zord: ez annyira szívemből szólt, hogyha ez bent lett volna a cikkedben, akkor nem lett volna hiányérzetem elsőre, de így már okés! Egyetértek.

zord 2009.12.22. 19:55:11

@zulu74:

Én azért látok okot a differenciálásra. Ezzel nem mondom azt, hogy más nem érdemel többet, de az számomra nyilvánvaló, hogy a repülőműszaki kiemelt terület kell, hogy legyen, pénzestül.
Látható jele legyen a a vezetés részéről a megbecsülésnek? Majd ha repülőműszakiból lesz a bázis pk. h. (miért ne lehetne ebből hagyományt teremteni????), akkor erre több esély van. Javítsatok ki, de a legmagasabb szintekre csak hajózó jutott – a legtöbb, amit repülőműszaki elérhet, az a műszaki zászlóalj vezetése, ahonnan az egész hóbelevanc vezetésébe csak közvetett beleszólás van.

Az egészben, amit mondani akarok, azt kell megérteni, hogy ennek az egész képességnek az egyik teljesen egyenjogú pillére a műszaki vonal. Ők csinálnak üzemképes repülőgépet. Hosszú távon, ha ez a nincs, akkor nincs bevethető pilóta. Rövid távon pedig, ha van is kiképzett, bevethető pilóta, nem lesz mibe ülnie, ha a műszak hibádzik.

(csak zárójelben jegyzem meg, hogy a vadászirányítók előmenetelének hiánya a felső vezetésbe ugyancsak nagy hiba. Azzal együtt mondom ezt, hogy a Gripennél bizony forradalmat élünk át a vezetés-irányítás, autonóm műveletek terén)

Szumma-szummárum, én a finanszírozás, tervezés elégtelensége, elhibázottsága mellett a struktúrában és a kultúrában is látok súlyos hiányosságokat, melyek felszámolásával bizony lehetne enyhíteni az előző kettő hiányosságain is, melyek fennállásával alighanem hosszú távon számolhatunk, sajnos.

Zord

Open Skies 2009.12.22. 22:41:47

Érdekes számomra, hogy mennyire hasonló helyzet van a Magyarországon gyártással foglalkozó multinacionális cégeknél.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2009.12.23. 09:14:52

Szerintem csak a repülő műszakiak fizetését nem lehet emelni a Magyar Honvédségben. Mivel az illetményük a beosztás és a rendfokozat alapján állapítják meg. Ha egy repműszakit Semens szinten fizetnénk meg, amit természetesen megérdemel, abban a pillanatban jönnének a más alakulatok, hasonló beosztású katonái, hogy ők miért nem. Nem lehet igazságot tenni.
Nem a Gripen programban átképzettek ellen szólva a legnagyobb baklövést a HM követte el, amikor a kijelölt emberekkel nem kötött tanulmányi szerződést. Kisebb értékű tanfolyamoknál is már megteszik cégeknél, ahol a tulajdonos tudja, mit fog érni az a dolgozó. Itt miért nem tették meg?

BLADE.Hu 2009.12.23. 09:53:35

@sdragon:

Dehogynem lehet különböző fizetéseket kiosztani. Vannak pótlékok és spec. kiegészítések, amivel ezt meg lehet oldani.

Sehol máshol nem próbálják egy kalap alá venni a bokorugrókat a a repülőműszakiakkal csak nálunk az irigység miatt.

Egy aktív használható vadászpilóta képzése több milliárd Ft, pótlása 3-4 év. Gyakorlatilag jelenleg Magyarországnak egy ilyen ember nagyobb érték mint bármelyik miniszterünk vagy tábornokunk.

A hangsúly itt a használhatón van, azaz bevethető, és nem olyan, aki valaha repült sokat, de most már főleg papírt tol.

Sajnos ezt az értékrendet a keleti felfogással nem hajlandóak nálunk megemészteni.

Furcsa miért nem kereshet egy katona repműszaki ugyanannyit mint a civil kollégája. Nem többet kérnek,csak pont ugyanannyit.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2009.12.23. 11:18:10

@BLADE.Hu:
És gondolod, hogy a főként bokorugrókból álló HVK és ÖHP ezt véghez is viszi?:)

stonefort 2009.12.23. 12:45:25

@BLADE.Hu: Akkor nem lenne sokkal több a pénzük.

BLADE.Hu 2009.12.23. 20:27:48

@sdragon:

Egy szóval sem utaltam rá,hogy meglépik.

A válaszom egyébként: nem valószínű

Ha mégis elmozdul valami már késő lesz...Már most késő.

Egyrészt nem értik a problémát, az ÖHP vezetés egy része még mindig azt hangoztatja, hogy hazaszeretetből dolgozzanak az emberek plusz órákat.

A másik része nagyon jól tudja ezt a folyamatot, de mivel nem az ő pénzük mit erőlködjenek. Majd állambácsi ismét drágán kiképez 50-100 embert. Nekik az a fontos,hogy a karrier fusson,külfökdre lehessen járni,NATO beosztásokat betölteni alulkvalifikáltan.

BLADE.Hu 2009.12.23. 20:38:44

@stonefort:

Furcsa, akkor miért van az,hogy csak az utóbbi 2 hónapban 2 műszakiról tudtam meg, hogy Ferihegyre fog átjárni szerelni, holott még nem is a nyugdíjérett korosztályból valóak.

Egy kis adalék a "Merci" erővonalakról. 200 német és 200 amcsi várható a lövészklubbokba, amíg a gyár meg nem építi a saját pályáját, hogy tudjanak hódolni eme hobbijuknak.

Itt komoly vállalkozás felvásárlóerejéről van szó, akik kilóra meg fogják venni a valamirevaló műszaki szakembereket.

Liverbird 2009.12.23. 22:14:50

Zord, nem olvastam el, de ugye ez a Sea Gripen csak a közelgő évvége miatti vicc? Alapoznak a szilveszterre. Legalábbis el nem tudom képzelni, hogy ezt bárki komolyan gondolná. :D

zord 2009.12.24. 14:28:24

@Liverbird:

Azért érdemes elolvasni, mert nem vicc. Tényleg része volt a koncepciónak, most pedig kifejezetten ajánlják Indiának és a Braziloknak is. Nem rossz elképzelés szerintem egy kis gépet építeni hajófedélzetre, ha azt nézzük, hogy a feltörekvőknél mindenhol ambíció a fedélzeti kapacitások megteremtése és vagy a csírában létezőek (1 hordozó) továbbfejlesztése (2-3 hordozó).
Egyébként érdekességként: a Viggen alapvető sárkányszerkezeti tervezésénél is vizsgálták a fedélzeti alkalmazás lehetőségét, mivel a svéd autópályás koncepció no flare leszállásának igenybevételéhez közelebb van a hordozós leszállás, mint a normál követelményekhez.

Tényleg érdemes elolvasni a cikket!

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2009.12.24. 15:54:19

@zord:
A téma egyébként nagyon érdekes, csak most néhány napra félreteszem a katonai repülést.
Áldott, békés karácsonyt minden olvasónak!

Devil

Liverbird 2009.12.24. 15:58:01

Tök mókás, hogy fent már látom, hogy írtál, Zord, de itt lent a kommentek között nem jelent meg.

Szóval a Sea Gripen komoly... De hogyan? Így is gyenge a tolóerő/tömeg aránya. Tengeri üzemeltetéshez alaposan meg kell erősíteni --> súlynövekedés. Ergo még gyengébb lesz a T/W. Átalakítják egy erősebb (és egyben nagyobb) hajtóműhöz, még nehezebb, még drágább lesz az egész cucc.. Klassz spirál, és a végén fel sem tud szállni, mert akkorára nő mint egy bálna :)

Nem tudom, van szó egyáltalán katapultról az indai hajókon?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.12.24. 16:26:49

@Liverbird: Nem CATOBAR gépként halott az egész szerintem, de úgy is olyan harmatos lesz, hogy ehaj.

_mihi_ (törölt) 2009.12.29. 09:53:23

Elvileg 400 kilóval lenne több a Sea Gripen súlya az NG-hez képest... :-P

Bővebb infók:

www.stratpost.com/saab-offers-naval-gripen-to-india

zord 2010.01.06. 18:34:06

Tisztelt Hölgyek és Urak,

Ezen a blogon, mindenki saját belátása szerint direkt és indirekt módon exponálhatja a SAJÁT identitását, felnőtt emberként vállalva ennek esetleges következményeit (Big Bráner iz vocsing ju).

DE! Kérném, hogy lehetőleg tartózkodjunk a TÖBBI KOMMENTELŐ identitásának exponálásától! Reptéri nyelvezettel: más f....ával ne verjük a csalánt!

Nincsenek illúzióim, hogy ha Brig Bráner akar valamit, akkor így is, úgy is célhoz ér (pl. IP-címek, EMBEREK), hiszen a kvótát hozni kell, a relevanciát meg demonstrálni a nép ellenségeivel szemben. De azért ne szaladjunk elibé!

Zord

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.01.08. 23:19:15

ahoj, ha jól látom, vannak itt szakmabeliek. hozzávetőleg mennyibe kerül egy órányi repülés gripenen és mig29-en? (nem civilnek, hanem hajózónak, azaz pl. ha a cél az, hogy egy pilóta évi mondjuk 20 órával többet repüljön, az mennyi plusz költség?)

ha tud valaki segíteni, köszi előre is.

zord 2010.01.10. 12:37:29

Az általam egy órára vonatkoztatot fajlagos programköltség Gripenre a 20106-ig terjedő lízing időszakában 15-20M, a 29-esre pedig 10M körül lehet.

A számításaimat nem fogom most itt levezetni, de a lényeg az, hogy a marketing és részletekbe vesző szakmai költségkategóriák helyett én úgy számolok, hogy "mennyibe kerül az egész hóbelevanc az országnak". És ebbe az n értelmezésem szerint a beszerzés, az infrastruktúra-bővítés/módosítás éppúgy beletartozik, mint az üzemeltetési költség.
De nehogy egzaktként kezeld ezekat a számokat Rádiós!!!

Zord

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.01.10. 15:34:46

@zord: köszi. értem az álláspontod. arról nincs infó, hogy pusztán az üzemanyag plusz a javítások, egyebek mennyibe kerülnek óránként?
USAF-ra találtam 25-30 ezer dollárt, de nálunk gondolom, csak a töredéke lehet a dolog, ennyit mi nem tudunk szerintem fizetni.

Open Skies 2010.01.10. 19:38:06

És mennyi lehet az egy repült órára jutó javítási idő, a meghibásodások közötti átlagos idő? Milyen mutatókkal szokták még jellemezni a gépek üzemeltetését? Van-e értelme ezeket összehasonlítani a cseh, svéd adatokkal vagy más típusokkal?

zord 2010.01.10. 21:54:22

@Nighthawk9:

Mindenképpen lenne, de ameddig a magyar program nem transzparens, addig csak a fenti becslések adhatnak támpontot, és az kevés. Nem tudom, hogy az ÁSZ vizsgálta-e a dolgot, de a cseheknél van egy ilyen dokumentum az első évről, melsy rámutatott az ottani problémákról.

Zord

Johnfighter 2010.03.12. 16:14:09

Mit tudtok a svéd Gripen-modernizációról?

zord 2010.03.15. 15:30:27

A hivatalos HM-híradásból kimaradt, de itt van a svéd beszerzési hivatal 2009-es Gripen-összefoglalójából a nekünk fontos rész:

During the year eight Hungarian pilots and 20 technicians trained in Sweden. Degree of technologies and the
final four pilots organized on 17 December at the F7 and Air Force (Armed Forces
technical school).

Delivery of the Gripen system upgrade edition MS19 held on 24 November 2009, where
Hungary is the first patient. The first operational flight of MS19 were carried out in Hungary
on 25 November. In connection with this delivery, extensive training of technicians and pilots
and upgrading of all schemes has been supported by the Swedish instructors.
All 14 aircraft were delivered 2007th They have since undergone extensive modifications to
Saab to bear the Link 16 terminals. The last aircraft to be modified delivery
to Hungary at the end of the year. Thus, the entire commitment under the original contract with
Hungary delivered.

Zord

zord 2010.03.15. 19:34:59

@zord:

Sátános megkapta az első C-ket!

Zord

zord 2010.04.26. 13:14:50

Ismerős arcok a GUG 2010-es ülésén, ami érdekes módon nem Caslavban, hanem Namestben volt megrendezve.

www.lznamest.army.cz/zakladna/gug/gug.htm

Milyen érdekes, hogy nálunk ez egyetlen hivatalos, vagy félhivatalos lapban sem üti meg az ingerküszöböt.

Zord
süti beállítások módosítása