Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Búcsú az Albától - ALCÁsítás előtt?

2009.11.25. 23:37 | zord | 57 komment

A Magyar Honvédség kecskeméti bázisának Dongó százada ma a nyilvánosság előtt elbúcsúztatta Aero Vodochody L-39ZO kiképző-gyakorló repülőgépeit, melyek összesen húsz üzembe állított példánya 1994 óta mintegy 12800 órát repült Magyarországon.

A 128-as, személy szerint a kedvenc Albám.

TASZÁR ÉL!

Miniszter és vkf a díszelgésen.

A 2008-as specfestésű 11-es gurul ki.

Erre mondják, hogy ezért érdemes még mindig csinálni. 

A mai napra a 33-as és 34-es plastic fantastic jutott.

15 év alatt két Alba semmisült meg, és két hajózó vesztette életét a típussal, mely ugyanakkor központi szerepet játszott a lerombolásra ítéltetett légierő egyre zsugorodó hajózóállományának karbantartásában, kiegésztő repüléseiben. A LégierőBlogger úgy gondolja, hogy az Albatrosz nélkül 2000, a MiG-21-es idő előtti, és pótlás nélküli kivonása óta nem lett volna fenntartható a magyar vadászrepülő képesség a MiG-29-es elégtelen repültóra-kerete miatt.

Az Alba-kivonási ceremónia ALCA-marketing fejezete. Itt a hátát mutatja a jószág. 

Cseh berepülőpilóta szabadban tartózkodó nagyobb embercsoport felé zuhan...

...már nem. Szép vortexek a törővégtartályok mögött.

Lassú áthúzásból kifordulás.

Alba a 407-es Ancsával.

Az Ancsa ritka aspektusból. 

Az L-39 utódja azonban "lopakodva" már 2004 óta üzemel a Magyar Honvédségben az Aerotechnika Rt. közvetítette Aero Vodochody "gyári" L-159B (6073) alakjában, több bérleti szerződés eredményeként. Szekeres Imre szerint előkészítés alatt van a bérlet meghosszabbítása és kiterjesztése, ám a védelmi miniszter elismerte a LégierőBloggernek, hogy a beszerzési eljárást már a következő kormány zárhatja le. A cél ezer óra bérlése lenne, mely legalább négy gép egyidejű bérletét feltételezi, azaz jelen pillanatban csak úgy lenne kivitelezhető, ha a Cseh Légierő lemondana újonnan átalakított L-159T1 gépeiről, és/vagy néhány együléses ALCA-járól. Kérdés, hogy a nemrégiben nyélbe ütött "L-159-est C-295-ösért" spanyol ügylet milyen hatással van az ajánlat fenntarthatóságára. Hasonlóan kérdéses, hogy miként lehet biztosítani az apró MiG-29-es hajózóállomány jártasságát az Albák nélkül, tekintettel arra, hogy a miniszter immár hivatalosan elismerte: "legalább a jövő év közepéig" maradnak a MiG-29-esek.

Nagyvasak kísérik a 128-as kisvasat. Bár az elmúlt kilenc évben nem tűnt úgy, hogy sorsuk elválasztható egymástól, úgy tűnik, a duplasvancú legalább fél évet ráver az Albára.

"Gripenektől kísérve" a 119-es.

Újra a földön a 11-es a bázis pkh-val a kabinjában.

2006 márciusa óta látom Gripenjeinket időről-időre nyitott tankolócsővel, ahogy a 36-os pilótája is demonstrálta ma. Ha a jövő áprilisban várható politikai változásokra gondolok, szerintem nem ártana végre egynéhány hajózó kvalifikációját lezavarni addig.

Három Alba egy ALCA-val és egy Holddal repül kötelékben.

A 119-es kifordul.

Begurulás a kék hangár árnyékába az elegáns fogadási ünnepségre.

 

Zord

Címkék: hungary kecskemét albatrosz l 39 albatros

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr751552932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reap79 2009.11.26. 07:59:22

Nagyon jó képek Zord!

stonefort 2009.11.26. 08:02:07

Sajnos én sem hallottam az adatokat. Nagyon kéne az összesített repült óra, és a többi számszerű infó, amit Kilián tábornok úr ismertetett. Ha valaki tudja, kérem írja meg itt.

Flankerr 2009.11.26. 08:36:54

Jövő év közepe? Gratulálok... Semmi bajom a Mig-29-cel, imádom, de.. A törzsolvasók tudják miért esik le az állam e hírtől.. És eszembe sincs se a hajózókat, se a műszaki állományt hibáztatni.. a problémák feljebb kezdődnek..

block50 2009.11.26. 08:46:35

"Ha a jövő áprilisban várható politikai változásokra gondolok, szerintem nem ártana végre egynéhány hajózó kvalifikációját lezavarni addig."

Biztos bennem van a hiba, de nem értem mire gondoltál ebben a mondatban...
Mit nyilatkozott a jobboldal a honvédséggel - légierővel kapcsolatban?

Trau 2009.11.26. 09:25:58

Napsugarast!

@stonefort:
Kecskemet ma reggel jelenti: "kozel 13000 ora" es 120 pilota (min. 1 ora a fulkeben).

Udv!

Trau

Trau 2009.11.26. 09:27:16

Napsugarast!

@stonefort:
Namegeccer, az elozo kommentet megette a gulata.

Kozel 13 ezer repult ora szerepelt a beszedben, ma reggel rakerdeztem az illetekes holgynel.

Udv!

Trau

Beat it! 2009.11.26. 09:34:14

www.honvedelem.hu/cikk/0/17340/l39_bucsurepules_kecskemet.html

"A kecskeméti repülőtérre érkező honvédelmi minisztert katonai tiszteletadással fogadta a felsorakozott díszszázad, majd kezdetét vette a búcsúrepülés dinamikus bemutatója. A Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állományából egy AN–26-os szállító repülőgép, három Albatrosz, illetve két-két MiG–39-es és Gripen emelkedett a magasba. Őket a cseh légierő L–159-es típusú, ALCA gépe követte."

A Mig-39-et nem én írtam el, hanem a honlap szerkesztője. Vagy már meg is történt a modernizáció és ezért lett az új gép neve Mig-39 SMT Hu. Bocs az ismételt poénért, nem hagyhattam ki... :)

Írják továbbá:
"December 1-jével kezdődik meg és jövő év június 30-ig tart a jelenleg még hadrendben lévő nyolc darab L–39 ZO típusú kiképző repülőgépek kivonása a Magyar Honvédség rendszeréből."
"A búcsúrepülést követően már csak néhány rövid alkalom lesz, amikor felhangzik majd az Albatroszok hajtóműveinek ismerős sivítása." - ez azt jelenti, hogy jövő év közepéig még lesz pár repülésük?

A pol változásokról: A Fidesz nem híve az expedíciós képességeknek, ha kormányváltásig nincs légi utántöltés gyakorlás, lehet, hogy végleg lekerül a napirendről. A Gripen modernizáció támadásának mindig az utántölthetőség volt az első mondata. A rövidlátók persze az itthoni légi őrjárati idő növelésének lehetőségét észre sem vették...
"A Honvédelmi Minisztérium elkészítette közbeszerzési javaslatát a kormány felé – mondta a miniszter" - ha nem lép addig megvalósulási szintre, ebből sem igen lesz semmi.

Jobb oldal - bal oldal: egy ugyanazon keselyű két különféle feje. Nemzeti kormányt, szakértőkkel!

Zbond 2009.11.26. 10:54:14

Nagyon OFF

Nekem nincsenek illúzióim, a nemzeti kormánnyal csak nőne egy harmadik feje annak a keselyűnek..Túl nagy ott a kisértés.

Kicsit OFF

Szerintem az ALCA üzelet szépen megy a szállítórepülőgép csere és helikopterbeszerzés mellé a sutba, a gazdasági válság "mentség" mindenre. Biztosan lenne ott pénz fejlesztésre, csak akkor nem maradna lenyúlásra. De legalább a Gripen igazi multi role lesz, ha nem marad más repképes eszköz a légierőnkben, ha kell homokzsákot emel a Tiszánál, utánpótlást szállít a Balkánra és kiképzi a jövő hajózóit is.

ON

mig23 2009.11.26. 12:19:40

Már a 3. típusom volt, amit kivontak. Nemsokára jön a 4. Ehhez nincs mit szólni! Sajnálom...

Bobby Baccala 2009.11.26. 12:30:43

@mig23:

nemsokára meglesz az 5., aztán lehet a 6. se várat sokat magára :S

stonefort 2009.11.26. 12:59:38

@Trau: Köszönöm a segítséget.

hungaryhonvéd 2009.11.26. 16:50:16

Akkor a 29-esekkel ráhúznak még bő fél évet úgy, hogy eddig az Albák adták alájuk a rutint. Utóbbi meg megy a piacra.
Akkor most együtt agonizálnak majd a végleges kivonásig, és ez csak formalitás volt?

Ellentmondásos, de ue ez ilyen körökben nem meglepő...

Bobby Baccala 2009.11.26. 16:59:28

nálunk minden lehetséges...amikor már csak gripen lesz, akkor majd az új saab 9-5 aeroval tartják fenn a jártasságot :)

mig23 2009.11.26. 19:35:22

Most olvastam a www. hiroshir.hu-n

– Elbúcsúzni jöttünk, mégis ünnepi a pillanat. Ünnepi, hiszen a magyar légierő modernizációjának, fejlesztésének eredményét mutatja a mai nap – kezdte köszöntőjét Szekeres Imre, majd arról beszélt, hogy az Albatroszok búcsúrepülésével egy emlékezetes és dicsőséges korszak zárul le a magyar légierő történetében. „Elbúcsúzunk az Albatroszoktól, amelyek hosszú időn keresztül szolgáltak a Magyar Köztársaság, a Magyar Honvédség és a magyar légierő érdekében. A Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis életében pedig lezárul egy fejezet” – fogalmazott Szekeres Imre.

mig23 2009.11.26. 19:36:11

Azt hiszem, erre tényleg nincs mit mondani!

hungaryhonvéd 2009.11.26. 20:30:43

@mig23:

Ó, fenn van ez a hmgov-on is természetesen... Pirultam, mikor olvastam.
Persze kell egy vezérfonal a hasbaakasztáshoz, és szöveggel lehet már csak szépíteni, mert ue a valóság is csak fagyállóval az igazi...
Szal majd valaki szóljon már a hadmin etársnak, hogy -jobb esetben, jobb helyeken!- nem úgy vonunk ki technikát, h nincs fedésben az utódtípussal a leköszönő, és felszámoljuk a képességet, szélnek eresszük, jegeljük a szakértelmet, majd mindent újra beveztünk, felállítunk, szervezünk!

De asszem én itt (is) dilettáns vok.

Lev330 2009.11.27. 00:30:28

Szép cikk, és nagyon jó képek! Ott lenni is egy élmény volt, a kedves spotter-kollégák társaságában, még ha az esemény nem is a legvidámabbak közé tartozik.

Zord! Ha nem bánod, (utólagos engedelmeddel) linkeltem pár képet külföldi fórumra, a szerző feltüntetésével - esetleg ha ez így nem felel meg, eltávolítom/módosítom kértek szerint. Az oldalt direkt nem linketlem be, a célközönséged úgy sem külföld, de szólj, ha tévedek :)

zord 2009.11.27. 13:57:51

@Lev330:

Nyugodtan. Én is szoktam.

Gábor

zord 2009.11.27. 21:21:38

Nem tudom, hogy a matekot lefuttatta-e mindenki, de 12800/20/15=42,6

Szóval a magyar rendszerben egy Alba átlagosan 42,6 órát repült évente!!!!!!!!!!!!!

Hihetetlenül tisztelem ebben az országban a legkülönbözőbb erőforrások optimális kihasználtságát.

És akkor emlékezzünk meg arról a tényről is, hogy Magyarország nem elhanyagolható számban szlovák Alba-üzemórát bérelt (egyik gépüket hajtóműhibából meg is zúztuk).

Zord

Open Skies 2009.11.28. 02:10:59

@zord: Az L-39-esek 1993-ban konténerekben érkeztek és a Dunai Repülôgépgyár végezte az összeszerelést, rendszerbeállítást. Minden Albatros-t repülőképes állapotba hoztak vagy a felét eleve alkatrésznek vettük és nálunk már nem repültek?

Open Skies 2009.11.28. 02:33:48

De ha csak 9 géppel számolunk (egy még 1995-ben lezuhant, 1 pedig tavaly), akkor is csak 12800/9/15= 94,8

zord 2009.11.28. 11:57:20

@Nighthawk9:

Ez igaz, de miért számolnánk 9-el? 1994 és 2009 között húsz Alba repült magyar felségjellel. 2000-től azt hiszem, már csak a DR-nél nagyjavítottak (átfestettek), azaz csak 12 darab, de az egész hazai karriert nézve az átlagolás alapja a 20 gép kell, hogy legyen.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.28. 12:18:01

Akárhogy számoljuk ez nevetséges óramászámot ls kihasználást jelent.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.28. 12:26:37

forum.index.hu/Article/showArticle?t=9030716

Itt egyébként számolgattam. A számok egyértelműek szerintem. Szerintetek is?

ostapbender 2009.11.28. 18:08:24

Vladimir Kvarda repülte az ALCA-t, már amennyiben ez fontos bárkinek is...

Lev330 2009.11.28. 19:02:52

Igen, mi is gondolkodtunk a kerítésnél, hogy vajon ki repüli, de gyanítható volt, hogy a gyár embere lehet az :)

toth.tomi 2009.11.28. 19:31:17

@ostapbender: Miroslav Schütznerrel az AERO fő berepülőpilótájával együtt, akit Zord is írt a kép alatt

Allesmor Obranna 2009.11.28. 20:26:14

2.bp.blogspot.com/_YhGsknrK8Io/RkAzWrVJ6YI/AAAAAAAAAsw/bsmBL8uoiBo/s1600-h/aero+vodochody+test+pilots.jpg

Rostislav Stroin (L-159B, L-159T),
Miroslav Schützner (Chief Test Pilot, L-39MS, L-59, L-159, L-159B),
Ladislav Snydr (L-139),
Vladimir Kvarda (Aero/Ibis Ae270, L-159T).

ostapbender 2009.11.28. 23:06:20

a hátsó kabinban az egyik cseh műszaki ült, Miro a földről sasolt

ostapbender 2009.11.28. 23:07:01

@toth.tomi: a hátsó kabinban az egyik cseh műszaki ült, Miro a földről sasolt

toth.tomi 2009.11.29. 12:30:02

Akkor sorry ezekszerint rossz volt az infóm. :)

zord 2009.11.29. 15:23:02

@ostapbender:

Akkor a földön összetéveszthettem a két embert, mert én azt láttam, hogy Schützner hajózóruhában ott mozog a zónában, meg a repülés után a hangárban is egy másik taggal. Őt meglehetősen sokszor láttam már, biztos vagyok, hogy ő volt. Effektíve nem láttam beülni a gépbe, ez igaz.

Azt láttam a képeken – főleg a lassú áthúzásnál – hogy a hátsó ülésből fotózott minket, hangár előtt összegyűlteket az úriember.

Zord

falconfan 2009.12.03. 23:38:57

2 gondolatom van az albákkal kapcsolatban:
nyilván az albák kissé korszerűtlenek már a griffek mellé meg egyébbként is... de lett volna még bennük annyi üzemidő tartalék hogy esetleg a nagy válság közepette modernizáltuk volna őket és még toltuk volna vele az időt? lett volna erre lehetőség szerintetek? v a gépekben már nem volt több? A repült óraszámot nézve és a magyar hozzáállást már megint kiselejtezünk egy nem selejtezni való gépet..nem mintha nem tetszene jobban az alca (pláne az erősebb GE hajtómű zaja és teljesítménye) de mintha olvastam volna valahol alba modernizálásról mostanság..másfelől érdekes hogy az alba hasonlóan eladhatatlan mint a grippen. vajon miért?

Gepida 2009.12.07. 11:50:35

@undisputid: nem az ALCA eladhatatlanságát akartad irni? :)
már értekeztünk itt róla, hogy az USA vétója miatt számos régi Albás üzemeltetőnek az ALCA-t nem tudják eladni a csehek.

Másrészt ha összevetjük a L-159A pl. az olasz AMX-el (használt példányokat ők is árulnak), akkor kitűnik hogy az AMX-nek jobb az emelkedőképessége, sebessége... stb. Nem is beszélve arról, hogy az AMX-nek van beépített gépágyúja, levegőben utántölthető és harcban már bizonyított.

falconfan 2009.12.07. 14:44:31

@Gepida: igazad van az alcát akartam írni. de érdekes az usa miért vétózza meg amikor ők nem is kínálnak gyakorlógépeket...én az amx-et nem favorizálnám viszont az MB-339-es családot annál jobban.

zord 2009.12.07. 15:29:37

Az ALCA-nak van egy piszkosul nagy előnye. Itt van, most, nem kell rá várni, és már ismerik a tagok. A mai beszerzési programok egyik legnagyobb gyíkja az átfutási idő.

Itt az egyáltalán a kérdés. Kanadából hazatérve az ürgék miért ne ülhetnének rá a Gripenre? Én abszolúte abban hiszek, hogy optimalizálni kell a Gripen-programot mindenek előtt. Ki kell találni, hogy mit akarunk vele, és azt jól kell csinálni. Ebbe beletartozik az is, hogy mennyi ember repül rajta, hol (idehaza, svédeknél), mennyi gépen, stb.

Minden más megoldás szerintem kevésbé jó. Így az ALCA bérlés/beszerzés is.

Szerintem rossz gondolkodás az, ami ma uralkodik, azaz hogy a hajózólétszámra alapulnak a döntések. Minél több hajózó, annál jobb? Szerintem meg elégséges létszámú jó hajózó kell. Keveset repülő, a harcban keveset érő hajózó csak arra jó, hogy kinyírja magát, és veszélybe sodorjon másokat!

Zord

Gepida 2009.12.07. 16:03:31

@undisputid: USA az AMX-T eladást is megvétózta Venezuelának, szóval nem csak a csehek üzletét fúrják meg

@zord: az ALCA bérlés emlékeim szerint a MiG-29-es pilóták átképzésére lett kitalálva, erre megfelel

falconfan 2009.12.07. 18:24:28

érdekes és igaz amit zord felvetett. minek átülni itt 1 alcába ha kint már betanult a hawkon. gondolom itt azért mert jó szokás szerint spórólni akarnak a griffek reptetésén és pótolnák az alcákkal.

zord 2009.12.07. 18:37:49

@Gepida:

Az első kör igen, de ez lényegében már kimerült, hiszen több 29-es csóka már nem ül át Gripenre. A jelenlegi Gripen-hajózóállomány (értsd: akik eddig hazajöttek Satenasból) talán több mint fele nem repült 29-esen, hanem csak Hawkon Kanadában illetve itthon ALCA-n és Albán. Egy valamit szögezzünk le: amikor a csókák hazatérnek Kanadából, nem egyfajta utóképzés, vagy gyakorlatszerzés miatt repüln(t)ek Kecskeméten Albán vagy ALCA-n, hanem mert nem volt óra Gripenen számukra.
A helyzet mellesleg még ennél is súlyosabb: a Satenasból hazatért, Gripen-átképzést kapott hajózók is "parkolnak", amíg idehaza kapnak Gripen-órát, ami teljes nonszensz.

Nem mondom azt, hogy az ALCA nem lenne illeszthető, csak azt, hogy nem nélkülözhetetlen. Ha van egy optimalizált feladatú és működtetésű Gripen-századunk, lehetne mellette egy LIFT/secondary light fighter-attack századunk is ALCA-val. Ez utóbbinak az lenne az alapvető funkciója, hogy a Kanadából hazakerülő csókák 2-3 évig taktikát repüljenek magyar századnál, idehaza, le is morzsolódjon egy részük, és csak ezt követően mehetnének át Gripenre. Másodsorban előléphetnének csapásmérőnek, ha kell.
Ez nagyon szép lenne, de ha ennek az az ára, hogy a Gripen-század továbbra is csak vegetál (négy év alatt nem érte el az A-A-ban FOC-ot...ez önmagáért beszél!), akkor kösz, inkább nem!

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.12.07. 20:03:04

@undisputid: Az index.hu MiG-29 vs. F-16 topikjában anno számolgattam. Vissza lehet olvasni. :)

Kijön az, amit Zord is ír.

BLADE.Hu 2009.12.07. 20:27:29

@zord:
Amíg a 29-es van addig a Gripen csak vegetálni fog. Az ok a műszakiak megosztottsága. Sokan megkapták a képzést és még mindig a Mig-en dolgoznak.

Ráadásul a haldokló flotta fenntartása mind több és több munkaóra, az egyikből kiszerelni, hogy a másikba be lehessen rakni...

És nem utolsó sorban, amíg a hangár nem lesz bekamerázva addig ott továbbra is elég kényelmesen veszik a munkatempót...csak a hátvégén haladnak...a hétközbeni sok repülés nekik nem érdekük.

GSF 2009.12.07. 20:41:47

@BLADE.Hu:
Ez tényleg így van? Ha büdös a munka ki kell rakni őket! Érzelemmentes döntéseket kell hozni minden téren.

Sztem a 29-es "flotta" üzeme nem sok vizet zavar a Gripen tekintetében. Egyszerű a képlet: elb...tuk ezt is. Ennyi. A kettő együtt is üzemeltethető kell legyen, sőt ez lett volna az ideális.

Itt semmi nem műkszik. Az nekem is feltűnt, hogy hétvégén hajtóműveznek, de erre már 10 éve is volt példa. Azt azonban nem feltételeztem, hogy azért mert hétközben büdös a meló. Nem kamera kell a hangárba, hanem egy tökös parancsnok, akik kirakja a nem eléggé elhivatottakat. Csakhogy ilyen meg nincs.

Ez kész röhej! Komolyan mondom lassan elfog a hányinger attól ami itt zajlik. Az egész rendszer úgy szar ahogy van, úgy tűnik így is marad.

Kövezzetek meg, de lassan több értelme lett volna megtartanai 10 Albát és rendesen repülni velük. Ez, ami itt van, kész csőd...

És már nincs hová hátrálni, szétmálik a maradéka is az értékeinknek. Ilyen hozzáállással 4 év alatt nyilvánvalóvá vált, hogy pénzkidobás a légierő fenntartása, jövő kép nélküli lyukas zsák.

Most biztos mindenki nekem esik, de ez van, vállalom, hogy így érzem. Egyszerűen lassan nem látok semmi pozitívumot, mert a legalsó szinten is bukott a rendszer.

Mondjuk a remény hal meg utoljára, csak túl régóta mondogatom ezt már.

Pedig úgy drukkolok nekik, hogy végre kialakuljon valami a katyvaszból, de nem sikerál... És erről a nagy többség nem tehet. Egyszerűen ez az ország alkalmatlan a légierő fenntartására, kész.

Üdv GSF

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.12.07. 20:44:56

@GSF: Én szeretem a légierőt, de ami ithhon van. az nem az. Ennek semmi értelme, fel kellene számolni a légierőt. A baj az, hogy gépeket még eladni sem tudjuk 10 év után, mert nem a mi tulajdonunk. Jelen állapotban 240 milliárdot dobtak ki arra, hogy legyen pár airshow megjelenés, mert valós képességes a flottának nem nagyon van.

Shaky 2009.12.07. 21:25:02

régi kérdés:
létezik légierő doktrína?

Reap79 2009.12.08. 09:05:55

@Shaky: latrina az létezik...:-D

zord 2009.12.08. 21:16:56

Jól érzékelem, hogy COTS alapon az ALCA HMI-jét igyekeznek a Gripenéhez hasonlatossá tenni? Ez meglágyítaná az én szívemet is..:

Czech Air Force launches L159 upgrade programme
The Czech Air Force's (Vzdusné Sily Armády Ceské Republiky - VSACR) fleet of Aero Vodochody L159 light attack aircraft are to have their cockpits modernised with a Quantum3D human-machine interface (HMI), as part of a wider upgrade contract worth approximately USD4 million, the company announced on 30 November. Vdot Systems of California, a company that specialises in avionics systems integration for military aircraft and has overall responsibility for the L159 avionics upgrade, awarded Quantum3D the contract to provide its IData HMI toolset to upgrade the L159's cockpit display system.

Zord

zord 2009.12.08. 21:29:15

Még egy:

Vdot Systems Selects Quantum3D for Aero Vodochody L159 Cockpit
Source: Quantum3D
11/30/2009

.... The upgrade includes larger multifunction displays that incorporate a digital moving map and additional mission processing software that integrate various NATO-related enhancements for the Czech Air Force....

Zord

BLADE.Hu 2009.12.09. 21:47:31

@zord:

Ugyanaz a cég alapozta meg a Gripen fülkét is?

A szövegből nem derül ki, hogy az eddig teljesen az F-16- ra épülő ALCA fülke kezdene Gripenesedni.

Talán most már lesz benne "Bullseye" értékű radar kurzor kijelzés is, ha már eddig kihagyták belőle és sem a cseheknek és sem a hazai "komoly ALCA tesztpilótáknak" nem hiányzott / hiányzik az alap céltájékoztatási forma használatának lehetősége.

King67 2009.12.10. 17:58:52

Ha minden igaz, ma megvolt az utolsó Alba kötelék. Mivel amíg ott voltam már több mint 2 és 1/2 órája felszálltak az Albák de közülük kettő nem jött vissza ennyi idő alatt sem. Délután a 3 még Kecsón repülő Alba és a 27-es oldalszámú 29-es négyes kötelékben kétszer áthúzott a reptér felett, majd a 29-es és az egyik terepfestésű Alba kivált. Az Alba leszállt, majd a Cápeti 2 és a másik Alba szoros géppárba az irányítótorony irányában alacsony áthúzással búcsúzott.

zord 2009.12.10. 20:45:41

@BLADE.Hu:

Nem, de a cél részben állítólag a szimbológiák és más szoftveres HMI közelítése a Gripenhez. Kaptam ígéretet részletesebb infóra.
Ez azért is lényeges, mert a legfelső vezetés abszolúte a párhuzamos repültetésben gondolkodnak, tehát Gripen/ALCA ugyanúgy, mint MiG-29/L-39. Állítólag a kecskeméti vezetés is ebben gondolkodik, és ezt tartaná jónak. Abszolúta nem látok hajlandóságot plusz Gripen-üzemidőkre.

Ha az ALCA szoftveresen módosítható dolgait (MFD, HUD)közelítik a Gripenhez, az már nagy nyereség lenne.
Ahogy azt már számos alkalommal leírtam, én tartok attól, hogy két különböző rendszerű MFD/HUD/HOTAS cockpit között ugrándozzanak a pilóták. Ha azonossá lehet őket tenni, vagy nagyban hasonlatossá, az rendben van.

DE.

Az, hogy egy képernyőn mi jelenik meg, módosítható. Akár mikiegerek is táncolhatnak, ha azt fizeti meg valaki. A bibi itt a HOTAS-sal van, mert hogy az ALCA-HOTAS-t fizikailag nem fogják megváltoztatni Gripen-HOTAS-ra, az biztos. Elvileg lehetséges hasonló helyen lévő gombokra átköltöztetni funkciókat, de a markolatok és azokon a gombok elhelyezése, száma attól még más marad. A legkézenfekvőbb dolog a kurzormozgatás: az ALCA esetében ez ha jól tudom, hüvelykujjal mozgatott négyállású kapcsolóval történik, míg a Gripenen a gázkar tetejére ültetett külön joystickkal (aminek a kezelése fogásváltást igényel????).

Zord

zord 2009.12.10. 20:53:26

@King67:

RIP Alba!

Azt beszélik, hogy idén közel 100 órát repültek az 'utolsó mohikánok', kb 1:2 arányban. Ja kérem, ekkora létszám olyan nagy óragenerálást nem igényel...66x7=462 (29), 33x7=231 (39). Mostantól az utóbbinak vége, csak a 29-esen kell életben maradni jövőre.

Zord

Bobby Baccala 2009.12.10. 21:49:02

@zord:

lehet nagyon hülye kérdés, de miért nem lehet megoldni a hotas dolgot? miből áll rárakni a gripen cuccost, és hozzáigazítani a funkciókat?
mert azt, hogy nem raknak be még egy mfd-t megértem.

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.12.11. 07:46:37

A december 10-i utolsó utáni Alba kötelék képei:
spotter.blog.hu/2009/12/10/az_utolso_utani_pillanat

Üdv: Dynax

Gepida 2009.12.11. 12:32:23

@zord: az első turnus ALCA-s átképzésekor a L-159B kívül még itt volt a másik "gyári" ALCA, az 5832 számú együléses is, ami szép lassan kikopott következő bérlési szerződésekből.

Ebben a helyzetben az L-159B-t (6073 számú) nyilvánvalóan csak szintfentartásra használhatják. A felvázolt 1000 óra/ min 4 gép csomagba igazán beférhetne 1-2 együléses L-159A. Ugyanis a Kanadából visszatért (Hawk-on tanult) pilóták gyakorlatilag következő lépcsőfokként begyakorolhatnák a LOKÁTOROS repülést is. A multifunkciós Grifo lokátor képességeiből adódóan rendkívül összetett, megtanulása időigényes (150 órát emlegetnek). Gondolom nem kell ecsetelni, hogy ha ilyen tudású "csóka" kerül a Gripenre....

Gepida 2011.07.27. 10:42:52

A franciáknak eladott 134-es L-39-es Alba még áprilisban lezuhant...

néhány videó a honlapon:

aquitaine.france3.fr/info/accident-d-avion-en-gironde-68599027.html
süti beállítások módosítása