Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (105) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (54) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

A Lengyel Légierő ex-német Fulcrumjai az ősi teuton székhelyen

2009.10.05. 19:12 | zord | 41 komment

A LégierőBlogger ezen a héten a Lengyel Légierő vendégszeretetét élvezi. A bázistúra első napján, azaz ma Malbork került terítékre, a 22. légibázis, és a MiG-29-esekkel (valamint TS-11 Iskrákkal) repülő 41. repülőszázad (eskadra lotnictwa taktycznego).

Kirakodóvásár az időszakos hangár előtt (ahol nem engedtek fotózni). Az Iskrát használják a századhoz kerülő fiatal hajózók repültetésére, mielőtt 29-esre kerülnének, és a 29-es pilóták is repülnek vele kiegészítő órákat, de ez nem általános gyakorlat. Artur Kalko örgy. század pk.h. kérdésemre azt mondta, hogy Lengyelországban sincs törvényileg rögzített óraszám, de a 29-es esetében 40-50 órára tenné a minimálisan szükséges időt a szakszó megtartásához. A század pilótái átlagban 100 óra fölött repülnek évente. 

A lengyeleknek sem könnyű a MiG-29-est üzemeltetni, de van ipari hátterük (WZL2 Bydgoszcz), és hajlandóságuk az alkatrészbeszerzésre - bár Oroszország még sokáig (ha egyáltalán valamikor) nem lesz képes a nyugati szintű "terméktámogatásra", az biztos, hogy megfelelő hozzáállással és anyagi feltételekkel annyi alkatrészt azért ki lehet belőle sajtolni, hogy elégséges szintű üzemeltetés (értsd: megfelelő pilóta-harcérték számára megfelelő repidő) megvalósulhasson.

Éles rakéták kocsin a kiállított 66-os oldalszámú MiG-29-es mellett. Az air policing feladaton R-60M és/vagy R-73E szükséges, a lengyel 29-eseken is ritka látvány manapság az R-27-es. Ez utóbbi hatótávolságát a századparancsnok helyettes 25 kilométerben adta meg, hozzáfűzve, hogy a típus egyik hátránya a "nagy hatótávolságú fegyver hiánya". Ugyanakkor hozzátette: az R-27-es azonban nagyon gyors, "gyorsabb mint egy bizonyos...ha ezt elmondanám, meg kellene, hogy öljem önöket". 

A 41. század jelvénye az egyik 29-es oldalán.

Malborkban a MiG-29-esek még mindig az RD-33-as utánégetővel szerelt változatát használják (a képen egy berep egyik továbbmenetele látható, a gyakorló repüléseken a felszállásnál ők sem kapcsolnak sokszor forszázst).

A 4123-as UB jön be leszállni. Háttérben a leszir kabinja egy Star teherautóra telepítve. Itt nem számolták fel ezt a pozíciót.

Toporzékol, és füstöt okád a 77-es gép felszállás előtt. A bal külső tartón egy UZR-60-as.

Kohószökevény MiG-21-esből itt sincs hiány. Ez a szerencsés példány a 22. légibázis eldugott bejáratát díszíti. Szokatlan módon az alakulat laktanyája 8 kilométerre, a városközpontban van, több mint 100 éves vöröstéglás épületekben.

Apropó, vöröstéglás: Malbork (Marienburg) az egykori Teuton Lovagrend székhelye volt, a történelmi múlt emléke a lenyűgöző (világörökség) vár a Nogat folyó partján.

Zord

 

Címkék: lengyel mig 29 malbork

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr111429754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2009.10.06. 08:56:51

Örülök, hogy rendben odaértél! Látom az időjárás is kegyes volt, szépek a fotók! További jó vadászatot!

Devil 505

Lev330 2009.10.06. 12:04:24

Nagyon szép felvételek! Köszönjük!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.06. 13:18:18

Szép vár, szép gépek. :)

Az R-27 megjegyzést meg nem értem. Láttam már videófelvételt R-27 indításról Szu-33 fedélezetéről. Nem ütött el F-15C + AIM-7M éleslövészettől látványra.

Super 64 2009.10.06. 14:08:47

@molnibalage:
Biztosan jobban tudod, mint az őrnagy... :D

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.06. 14:29:22

Ez csak szimpla fizika. Nem értem, hogy egy tök hasonló kategóriájú fegyver, mint az AIM-7M (csak éppen füstöl, mint állat...) mitől lenne ütősebb, mikor tudtommal az oroszok még az olvadó üveges megoldású hajtóművet sem alkalmazzák. Vagy ez mikor változott meg?

Super 64 2009.10.06. 14:53:02

@molnibalage:
Az őrnagy minden bizonnyal ismeri a náluk rendszerben lévő rakéták paramétereit, azokat a paramétereket, amiket nem tesznek közzé a neten (sem). Ugye nem veszed zokon, ha rólad nem feltételezek ilyesmit - annak ellenére, hogy nem vitatom a tájékozottságodat?

Ja, az őrnagy nem a Sparrowra gondolt, ez holtbiztos. :)
Ezzel együtt is valóban meglepő, amit mondott, persze a szokott feltételekkel.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.06. 17:17:09

@Super 64: Az első mondat már ami zavar. Ok, hogy ismeri. És a többit is? Mert akkor mégis mihez viszonyít?

www.youtube.com/watch?v=dv7IFQAJF3c

2:13. Hát ez nem olyan villámgyors. Az AMRAAM sokkal gyorsabb kúszik le a sínről. Vannak hátrébb is indítások.

www.youtube.com/watch?v=V3TlOEeb6Bw

1:38, itt picit gyorsabb, de ez más kameraszög miatt és zoom miatt lehet megtévesztő.

www.youtube.com/watch?v=C9LFvRMFDL0

Láthatsz mindenféle indítást. Hát kb. tökugyanazt látod...

www.youtube.com/watch?v=H0QywAeEtNM

Indítás 1:15-nél.

Az elérhető csúcssebesség sem értem, hogy mitől lenne nagyobb, főleg az R-27 batárnagy kormányfelületeit számításba véve.

Nem kötekedni akarok, de az ilyen kacsintva célozgatás a igazából nem is tudom miről nálam kicsit kimeríti a nagyotmondás fogalmát. Ha meg ténlyeg olyan titok ez, akkor meg mindek beszél róla?

zord 2009.10.06. 18:56:49

@molnibalage:

Molni. Dícséretes kutatómunka, de azért az, hogy hogy jön le valami a sínről, önmagában nem bizonyíték.
Nem tudom hova tenni a dolgot, de már nem először hallom, hogy "gyors az R-27-es". A szituációból egyébként az adódott, hogy NEM a Sparrow-ról beszélt...

Zord

Super 64 2009.10.06. 19:08:03

Egyetlen rakétára célozhatott, egyetlen egyre. Nekik is van ilyen rakétájuk...

A másik része nem kötekedés, valóban elég fura a sztori.

zord 2009.10.06. 22:18:14

@Devil 505:

Kicsit fárasztó a buli, de eddig megérte (most, kedd este kezd elromlani az idő, itt vagyok Gniezno-ban, Powidz lesz holnap, Lask csütörtökön, aztán meg megyek haza).

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2009.10.07. 08:43:42

@zord: OK. További jó munkát és jó utat! A "Vasalós" anyag gyönyörű!

Beat it! 2009.10.08. 11:53:29

Sejtettem, hogy mindenki az R-27-es megjegyzésre fog ráizgulni, mint én is... Érdekes, mindenki tudja melyik rakétához hasonlítja, mégsem meri kimondani senki a nevét? Talán az őrnagy fenyegetése miatt? :)
Mindegy. Ennek különben is csak akkor lehetne jelentőssége, ha a szemben álló gépek egyszerre indítják a rakétákat. De talán még akkor sem, mert hiába "kapcsolja ki" előbb az ellenfél radarját az R-27, addigra a közeledő rakéta aktív radarja már úgyis befogta a Mig-et, megtalálja magától... Bár igaz, ha a másik nem támadó helyzetben van, úgy történik indítás, akkor is szerepe lehet valóban a gyorsaságnak. Ebben az esetben viszont már a zavarást és a találati valószínűséget lehet mérlegelni.
Azt árulja el inkább valaki, a magyar 29-eseknek miért nem lehetett egy R-27 éleslövészetet beszervezni? Úgy vonják ki a rendszerből, hogy ki sem próbálták. Pedig tapasztalatnak igen jó lett volna. A 80-as évek óta nem volt BVR lövészete a magyar pilótáknak, és ha jól tudom akkor sem volt sikeres (a félaktív lokátoros R-23 becsapódása előtt megszakíttatta a támadást a rávezető több esetben, végül a "söprögető" szedte le a célt 1,5 km-ről infrás R-23-al.)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.08. 14:18:15

@Beat it!: Ilyenkor gondolom azt, hogy valós BVR képessége nem is volt a VSZ tagországok többségének. Papíron megvolt, de a papír sokmindent elbír.

zord 2009.10.09. 23:49:31

Erre mondom azt, hogy "nem vagyok fehér", azaz "ich weiss nicht"..:-)
Én beszéltem több kiállításon a NEAT-os (Vidsel) emberekkel és eszerint biztos lenne (lett volna) fogadókészség egy R-27-es lövészetre ott, teljes svéd SIGINT mellett. Persze semmi sincs ingyen, de megérte volna, főleg, ha van magyar ember, aki tud tárgyalni, "valamit valamiért" alapon. De hát tudtommal nincs, nézzétek meg a Gripen-programjainkat.

Molni,

Az tény, hogy az R-23-as alkalmazására, és a kapcsolódó harcászat kidolgozására nálunk nem tettek kísérletet. Úgyhogy nálunk a 23-as "papír BVR" képességet biztosított. A lényeg inkább abban rejlett, hogy minden időben, minden aspektusból lehetett elfogást csinálni, de hogy ezzel a "hosszabb karddal" harcászatilag is kezdjenek valamit, arra nincs bizonyíték (mondjuk ehhez endurance is kellett volna, ami a 23-asnak nem sok volt...).
Nem akarok megbántani senkit, de hogy a 23-as századunknál a BVR-el szemben mi volt a főcsapás valódi iránya, az tökéletesen kijön az átképzésről szóló, egyébként brilliánsan megírt "hősi eposzból", amit a Pléhvarjú mostanában folytatásokban leközöl.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.10. 12:00:54

@zord: "(mondjuk ehhez endurance is kellett volna, ami a 23-asnak nem sok volt...). "

Ezt a részét nem értem.

Arra a sokrészes sorozatra célzol? Én már rég nem olvasom, mert a 2. 3. rész táján repülésről már szó sem esett, a többi meg nem érdekel.

Liverbird 2009.10.10. 14:49:10

Molni, ne legyél már sznob. Szórakoztató kis sorozat, nekem tetszik. Nem kell mindenhova a "technikai halandzsa"... :)

stonefort 2009.10.10. 16:24:46

@molnibalage:
Szerintem is érdemes elolvasni, mert árnyalt képet ad az egykori szovjet rendszer működéséről a hétköznapi élet szintjén. A legutóbbi részben a "vizsgáztatás" menete különösen érdekes volt, érdemes összevetni az amerikai vagy az NFTC-s rendszerrel, bár a különböző korszakokat nem lehet egyértelműen összehasonlítani. Viszont attól félek, hogy az oroszoknál az alapok nem sokat változtak.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2009.10.10. 20:02:10

Hát....ha valaki, akkor én nagyon szeretem, ha betekintést kapunk egy század vagy közösség hétköznapi életébe, legyen az hajózó vagy műszaki társulat, tökmindegy. Néhány könyvet elolvastam ebben a műfajban, de ennél a cikksorozatnál már kicsit sok az evés-ivás..főleg ez utóbbi.

No°3 Szeti 2009.10.10. 20:10:54

Az AS címlapján is ez áll: GÉPEK ÉS EMBEREK!
Persze nem árt ha arányban van a kettő.

block50 2009.10.10. 21:46:30

@Devil 505: Egyetértek...!! Sajnos...!! Az elején azt hittem jó kis szakmai ankdotákat hallok majd a Mig-23-asról és a pilótákról. Csalódás. Piálás, piálás és piálás... Pedig régebben közöltek jó írásokat "Tömörtől".

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.11. 01:07:28

@block50: Ház kb. ez a baj. Nincs baj az anekdotázással, de mikor már a 3. rész arról szól, hogy piálás így meg úgy és cserebiznisz, stb. Erről már olvastam eleget. Az, hogy MiG-23 század tagok csinálják és messze nem ad hozzá nekem semmit. Repcsin anekdota sincs benne semmi, az arab pilóták fikázását leszámítva.

Az F-16 kiképzés és F-15E harci alkalmazása sem a technikáról szólt és mégis nagyon jó volt. Az AS történetének letutibb cikksorozata volt. Nem akarom az írót megsérteni, de ez a MiG-23-as az egyik leghosszabb és leggyengébb sajnos.

Liverbird 2009.10.11. 11:05:41

Végülis az F-105-ös sorozat se rossz, csak időnként a képaláírásoktól feláll a szőr a hátamon... Meg túl rövidek a részek.

JohnTerry 2009.10.11. 11:22:36

Sztem Tömör sorozata szakmailag teljesen rendben van, ellenben nem közölnék le hónapok óta, gondolom én. Az, hogy kinek tetszik vagy nem, teljesen szubjektív,

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2009.10.11. 12:09:09

@JohnTerry: Persze, hogy szakmailag rendben van! Nem is azt kifogásolta senki...

Liverbird 2009.10.11. 12:26:21

Szerintem ne lovagoljunk tovább az expilcsik alkoholizálási szokásain, mert lassan jön majd az is, hogy mekkora hazaárulók voltak, hogy ilyen lazán vették a dolgokat, mert ez a felkészülés rovására mehetett... Úgyis nagy divat ma boldog-boldogtalant lehazaárulózni... viszont közülük többen már nem élnek sajnos.

zord 2009.10.11. 13:15:44

@molnibalage:

A BVR-taktikához a fegyveren és a radaron kívül ugyebár nem árt még repülési teljesítmény sem. A 23-asnak ez utóbbi megvolt, csak nem sokáig tudott a levegőben maradni (endurance).

Zord

Open Skies 2009.10.12. 23:51:28

"A nagyvasak érkezése" c. cikkről mi a véleményetek?

Liverbird 2009.10.13. 00:20:09

Azon kívül, hogy az Ég katonáiban már olvasható volt? :) Nekem tetszett. És borzasztó furcsa az a bürokrácia...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.13. 08:14:57

@Liverbird: Meg még régebben a TOP GUN -ban is le volt közölve szinte ugyanez a cikk. Az is lehet, hogy az AS-ben volt. Annyi biztos, hogy elég régen volt.

Liverbird 2009.10.13. 12:05:15

Akkor jól emlékeztem mikor még a könyvben olvastam, hogy de ismerős ez... Csak nem voltam biztos benne.

GSF 2009.10.13. 22:36:08

És bizony nagy kár, hogy már ki tudja hanyadszor uazt a képet vágják alánk... Gyönyörű, de mégis...

Az is igaz egy kis túlzással, hogy gyakorlatilag nincs is mit fotózni manapság.

Sidewinder 2009.10.15. 16:22:38

Sziasztok. Stone,valóban érdekes összevetni ezeket,de attól,hogy egy oktató úgy vizsgáztatott ahogy a fent említett cikkben volt,nem biztos,hogy mindegyik így vizsgáztat. Mellesleg nem tudom igaz-e vagy nem,de gondolom igen mivel Topi mondta,hogy az orosz rendszerben a pilóta jóval részletesebben tanulja meg a gépet annak rendszereit mint a nyugatiban,amerikaiban,ahol ez szerinte felszínesebb,bár biztos,hogy a lényeget megtudják,mert tudják alkalmazni a rendszert,de az orosz rendszerben szerinte a hajózó pont a jobb rendszerismeret miatt segíteni tudta a szerelőt,és nem csak azt mondta,hogy "nem világít a lámpa,nézzétek meg légyszi,és csináljátok meg". Ezt az NFTC táborban mondta nekünk. Persze a mai agyon számítógépezett világban nehéz elvárni egy pilótától hogy annyira mélyen,szinte szerelő szinten ismerjen rendszereket,mert akkor kb programozó is kell legyen az illető.Még 1 kérdés: gyanús a nickneved? Nem te vagy Kővári László? Ha eseteg te lennél akkor lenne észrevételem a MAKS-os cikkedhez: hogy lehet hogy nem jutottatok ki,ennyire nagy a válság,ez elég gáz:(
Magához a cikkhez: Pont a válság ellenére,de bármily furcsa is,ez volt a legsikeresebb MAKS. Erről nem volt szó a cikkben,de a show-n 10 milliárd dollár összértékben történt üzletkötés,ami abszolút rekordot jelent.A másik: a halott hajózók: Dmitrij Karcsevszkij nevű pilóta nem repül az orosz lovagok kötelékben.Sőt Dmitirij Karcsevszkij nevű pilótáról nem lehetett hallani egy orosz műrepülő köteléknél sem. Hogy ő mért került még is ide,valószínűleg név összerházasítás lehet,némi angolos (Kharchevsky>"Karcsevszkij) írásmód: mégpedig Dmitrij Hacskovszkij,és Alexandr Harcsevszkij nevéből. Harcsevszkij ezredes,a Lipecki bázis parancsnoka,az Oroszoszág Sólymai műrepülőkötelék vezére,(akkortól ismertebb amióta 2000-ben ő vitte Szu-27-el Groznijba Vlagyimir Putyint,akivel azóta barátok lettek). Dmitrij Hacskovszkij pedig valóban a Lovagoknál repült(jóval előtte meg kiskunlacházán),és az ő fia és felesége veszett oda a Jak-52 balesetben. Szóval Dmitrij Hacskovszkij a pilóta aki elvesztette a családtagjait,és nem pedig Harcservszkij ezredes,akivel reméljük soha semmi hasonló nem történik. Nem beszólás akart lenni,egyszerűen csak észrevétel.

Sidewinder 2009.10.15. 16:25:07

Még egy kérdés: mondja meg nekem valaki de olyan aki biztosan tudja,hogy aug 20-al kivonták e a Nagyvasakat vagy Dec 31-ig még repülnek és váltva adják a készültséget a Plasztikokkal?

zord 2009.10.15. 17:13:21

@Sidewinder:

Lásd a Lion Effort 2009 bejegyzés kommentjei között...

Zord

zord 2009.10.15. 18:27:18

Döbbenetesen keveset repülnek a dél-koreai pilóták:

english.chosun.com/site/data/html_dir/2009/10/13/2009101300910.html

Zord

stonefort 2009.10.15. 21:11:45

@Sidewinder:
Tegnap EGY MiG-29-es bztosan kesziben volt, jól lehetett látni telével a légvédelmisek települési helyéről. A legészakibb keszi lefedésnek kész az ajtaja, hogy mögötte volt-e gép és milyen típus, azt nem láthattuk.

zord 2012.12.14. 21:08:55

Malborkban repül az első lengyel vadászpilótanő 29-essel:

youtu.be/drvut-5pALg

Zord

zord 2022.05.19. 21:27:40

Malborkból mentek lőni Ustkába a minap a szlovák 29-esek:

m.youtube.com/watch?v=TLLqe-vA2WI&t=191s

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2022.05.19. 22:01:13

@zord:

Jól látom a szlovák Ancsát 5:55-nél, amit kivontak pár éve? Mi van a Spartanokkal?

Levente B. · combatant.blog.hu 2022.05.19. 22:02:21

@zord:

Ezen kívül persze az egyik legjobb lövészetes videó hosszú idő után. Nem kell mindig, hardcore zenére való gyors vágásos, 30 másodperces videó.

zord 2022.05.20. 07:55:37

@Levente B.: nekem az tetszik, hogy szakmai, nem propaganda.

Zord
süti beállítások módosítása