Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Települő QRA – ott és itt

2009.05.24. 17:46 | zord | 28 komment

A cseh haderő 211. repülőszázadának települt állománya május elseje óta – hazai kötelezettségeinek teljesítésével párhuzamosan – őrzi a NATO-szövetséges balti köztársaságok légterét is a litvániai Siauliaiból a NATINADS keretében. Szombaton honi bázisukon, Caslavban jártunk ismét Devil és Stonefort kollégákkal, ahol a külföldi szerepvállalás ellenére sem okozott gondot sikeres, több tízezres nagyságrendű tömeget vonzó, ingyenes nyílt napot rendezni – mint az megszokott már évek óta.

Nem először írok róluk és nem is utoljára, ami természetes, hiszen nincs más, akikhez igazságosabban mérhetnénk saját nagysebességű (vadász)erőnk helyzetét és az azzal kapcsolatos döntéseket.

Bár már leírtam bejegyzésekben és kommentárokban egyaránt, de azúttal megismétlem. A jelenlegi magyar Gripen-program egyetlen reális célkitűzése a hazai bázisú és az Európán belül korlátozott időtartamra telepíthető légtérvédelmi készültségi szolgálat biztosítása. Ennek kell minden erőforrást alárendelni és elérésének szolgálatába állítani.

A logika azt diktálná, hogy ha a csehek 2005-ben kapták meg a gépeiket, és 2009-ben mentek a Baltikumba, akkor a magyarok, akik 2006-ban kapták meg a Gripeneket, 2010-ben menjenek. Nincs róla szó, hogy így lenne, január elsejétől a hazai készültségi szolgálat teljes átvétele van napirenden, illetve a szlovéniai és horvátországi „bedolgozás” (ez utóbbi hosszabb távon is feladat lehet, ha további késedelmet szenved a MiG-21-esek leváltása). 

Ennek kapcsán élne egy felvetéssel is a LégierőBlogger: nem lenne-e érdemes megvizsgálni, hogy e két ország légterének (vagy részének) védelme érdekében bizonyos „előretolt település” fokozná a hatékonyságot? Arra gondolok, hogy a magyar felelősségvállalás időszakában a készültség nem feltétlenül Kecskemétről dolgozna, hanem közelebb a AOR-hez. Ha egy külön géppárt allokálnak a feladatra, akkor Szlovénia vagy Horvátország megfelelő repülőterére. Ha ez nem lehetséges, és „a” keszi géppárral kell megoldani a feladatot, akkor nem marad más hátra, mint Taszár, Sámellék, vagy Pécs. 

Az elfogás fizikája szempontjából nyilvánvalóak az előnyök, az a 150-200 kilométer nem mindegy semelyik vadásztípusnak, így a Gripennek sem. Az országon belüli civil repülőtérre település gyakorlása esetleges külföldi missziók előtt sem utolsó szempont. 

Nyilvánvaló, hogy a szervezési kérdések jelentik a legnagyobb problémát túlbürokratizált hazánkban, s ez az, ami az öncenzúra miatt még azelőtt megölheti ezt a gondolatot, hogy hivatalosan felvetnék. „Nem lehet éles fegyverzetű gép civli repülőtéren!”, „Hogyan vigyázunk a Gripenre Kecskeméten kívül?” ilyen és ehhez hasonló gondolatok azok, melyekkel gyanúm szerint nem tud a rendszer mit kezdeni.

Meggyőződésem, hogy ilyen dolgokkal kellene inkább foglalkozni a szűkös erőforrásokból, semmint díszelgések, demók, és a Nevetséges Irány. A vadászerő hazai és külföldi, NATO-színtű fokozott „láthatósága” valós feladat végrehajtása közben – a LégierőBlogger szerint ez a jó cél.

Zord

Címkék: kecskemet gripen puma tiger pecs qra caslav 211 taszar sarmellek telepulo deployed natinads

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr61140955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2009.05.24. 23:37:42

Pénteken megvolt a csehek első éles emelése is a Baltikumban:

www.ceskenoviny.cz/news/zpravy/czech-pilots-first-in-action-in-baltic/378328

Zord

zulu74 2009.05.25. 08:31:07

Nem nagyon vagyok otthon a földrajzban, de szerintem Kecskemét és Taszár távolsága a Horvátországi légtértől igen elhanyagolható különbséget mutat. Szlovénia esetében megoldás lehet a Taszári település, viszont a légibázis már nincs a HM tulajdonában, sőt, ha jól tudom most marakodnak rajta a kaposvári Fidec maffia, meg a Pécsi központú Maszop maffia.
Sárm -el-Lake a Fly Balaton miatt nem jöhet szóba, mert olyan gyér forgalmú polgári reptér (főleg, hogy most dől el, hogy csődbe jut, vagy tényleg repül.), hogy nem éri meg a "vegyes" üzemeltetésre felkészíteni.
Pécsen ugyanez a helyzet, a szépen felújított polgári repülőtérről egyedül Korfura repül valami szerencsétlen csarter egy héten egyszer, vagy kétszer..
Amúgy a Horvátoknál szép példát látni a repülőterek katonai-polgári párhuzamos üzemeltetésének, csak ott pl. a pulai, az naponta vagy 50-80 gépet indít, fogad. Mégis meg lehet oldani.
Nem tudom, hogy miért a Sátántól való gondolat Magyarországon a vegyes üzemeltetés. Nem valószínű, hogy a pilonról lepottyanó éles AMRAAM okozna katasztrófát sok-sok polgári áldozattal.
Itt inkább a szokásos "titkolódzás" a probléma, pedig a reptérre érkező utas kb. annyit látna a "technikai hadi-titkokból" amennyit egy átlagos repülőnapon bárhol.
Kíváncsi leszek majd a részletekre a horvát illetve szlovén légvédelem kisegítése terén. Egyszerűen elképzelni sem tudom, hogy egy újszülött szuverén állam, ami egy kicsit még a nemzeti önbecsülését is túlzásba viszi, megbízna egy másik országot a területének fegyveres védelmével.

A szlovéneknek meg beintenék, lássa el a légvédelmüket az osztrák testvérük, ragadjanak össze velük.

Furcsának tartom, hogy a gépek könnyű üzemeltetése, telepíthetősége volt a projekt egyik nagy "erőssége" ezzel szemben pont ezt a képességet nem gyakoroljuk velük. (Leszámítva néhány pápai kiruccanást persze, meg asszem a tavalyi szardíniait.)

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.05.25. 08:51:25

1. Azért nem kell a csehektől hasra esni, töketlenkedtek azok sokkal többet nálunk, emlékezzetek csak a 72 vagy mennyi megrendelt és azóta nagyrészt tárolt ACLA-ra.

2. Taszárt és sármelléket én sem látom épelméjű alternatívának, ha már kitelepülés van, akkor az legyen "rendes", menjünk oda, ahova kell.

3. @zulu74: Nem tudom, mi a bajod a szlovénekkel, de ha ezzel valami sokkal gázosabb missziót lehetnek kiváltani, akkor ésszerűbb oda települni (mondjuk, Afganisztán helyett, tudom, hülyeség). Az, hogy a szlovéneket szeretjük-e nem egy racionális kérdés.

4. Erre a Caslavra én is lementem volna, mi volt ott az éles Sidewindereken kívül?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.05.25. 09:26:39

@zulu74: "A szlovéneknek meg beintenék, lássa el a légvédelmüket az osztrák testvérük, ragadjanak össze velük."

Képtelen vagyok felfogni szélsőséged okát. Mi bajod a szlovénekkel? Gondolod ingyért csinálnánk?

GSF 2009.05.25. 09:34:19

Persze a csehek is befürödtek a 72 megrendelt Alcával, de ők legalább miután radikálisan csökkentették a rendszerben lévő gépek számát, képesek voltak egy jóval kisebb volumenű légierő gépparkkal valós képességet prezentálni. Sztem elismerésre méltó a csehek következetessége, követendő példa.

Egyesített QRA meg egyéb fantazmagóriák, ma utópisztikus elképzelések.

A fiúk kérem szépen alig repülnek, hacsak nem valami gyakorlaton voltak, mert vasárnap délelőtt hajtómű hangot hallottam...

Az a nagy kár, hogy akinek van infója, késve csepegtet, ezért sok dologról késve szerzek tudomást, bár tudom, hogy ha a több időt áldoznék a kutakodásra, akkor informáltabb lennék, csak sajnos nem megy.

Így jó lett volna, ha a caslavi rendezvényt megemlítette volna Gábor, talán kimoccantam volna rá, így utólag már mindegy.
(Tényleg ne értsd félre, de egyre többször érzem azt, hogy mi kommentelők olyanok vagyunk mint a hűséges kutyák, várjuk az újabb és újabb bejegyzéseket, mint az eldobott csontokat, amin csámcsoghatunk, de valahogy hiányérzetem van. Persze nem volna zsetonom akárhová elutazni, de a környékbeli eseményeket legalábbis megfontolnám. Sőt még helyi, magyarországi rendezvények is lehetnek, amik érdekelhetnék a komment-közösséget. Ez nem szemrehányás. Talán egy blogtalálkozón - tudom, hogy azt is nehéz összehozni, de építő volna az egyszer biztos - megzsírozhatnánk az információáramlást. :) Meg hát ahogy elnézem nagyjából vagyunk egy tucatnyian, így nem hiszem, hogy eltömítenénk a leszállóirányt, ha Kecsón lenne.

Egyébként szépek a képek, és jó a cikk, minden megállapítása ül, úgyhogy klassz.

szoltam 2009.05.25. 10:42:42

Akkor azt hiszem, itt az alkalom, hogy ismét felemlítsem egy spotterday lehetőségét (ahogy azt privátban is tettem...) a nyári hónapokban Kecskeméten.

zulu74 2009.05.25. 11:21:47

Szerintem az lenne az egyetlen épeszű megoldás, hogy ha valamelyik horvát, szlovén bázisra települne a légierő 2+2 géppel.
Ha ugyanis rosszul szabják a védelmünk alá vont légteret, akkor könnyen befürödhetünk vele, hogy sok lesz a vakriasztás, vagyis a behatoló már otthon kávézik, mire a Gripen a tett helyszínére ér. A szlovén hegyek is érdekes kérdéseket vetnek fel, jártam párszor arra, vannak elég szép nagy hegyeik, erőteljes déli széllel, hideg északi légpárnákkal.

A szlovénekről csak annyit: ha egy kis időt eltöltesz közöttük és történetesen nem a nyelvükön szólsz hozzájuk, hanem pl. horvátul próbálkozol megértetni magad, akkor megérted miről beszélek.
Nem nagyképűségből mondom, inkább az osztrák vagy a román légtérben amortizáljuk a technikát, mint hogy ezeknek a védelmében a kisujjunkat is megmozdítsuk a "boton".

Bobby Baccala 2009.05.25. 11:56:28

még korábban kérdeztem hogy nem lenne e értelme esetleg közösködni a horvátokkal..ezek szerint annyira nem volt elrugaszkodott gondolat :)
szerintem jó lenne.

zord 2009.05.25. 12:50:18

Igazatok van. Ezentúl ilyen nyílt hozzáférésű dolgokra, vagy kerítésen kívülről itthon megfigyelhető dolgokra majd figyelmeztetek. Caslavval kapcsolatban annyit mondanék, hogy ha jártok repülőnapra, azért nem lettetek volna elájulva.

Számomra ezek voltak a hájlájtok:

1. Nekem mindig élmény, ha élessel repülő gépeket fotózhatok.
2. A svéd C és D vendéggépekben volt BOP/C, a statikuson lévő kétülésesbe kettő volt berakva (jobb oldal felül), ezt közelről is meg lehetett gyártani.
4. Mindig szimpatikus volt a PBY (a gyermekkori Hihetetlen győzelem olvasmányélmények miatt és egyébként is), és ebből volt ott egy.
4. Kinn volt a 43-as magyar gép (ezt hallhattátok visszajönni vasárnap) és mint mindig „jó volt magyarokkal találkozni külföldön”. Állandóan kritizálom (károgok), hogy miként mennek a dolgok itthon, de ha külföldön találkozok a mieinkkel, mindig párosul ehhez egyfajta büszkeség is, hogy igen, létezünk, vagyunk. Ne tudjátok meg, hogy milyen jól esne, ha a mieink is ott lennének a maguk releváns 2-3 külföldi gyakorlatán (TLP!!!!!) évente. Amikor 2007 májusában a HM és (Havril személyes) jóvoltából kinn voltam a Spring Flag-en Deciben, tisztára úgy éreztem magam, mint egy egyszemélyes szurkolótábor! Majd egyszer, ha elévül, megírom azt is, hogy hogy kerültem haza...(odafelé vonat Velencébe, onnan Alitalia MD Cagliariba. Első nap biciklivásárlás 50 euróért Deciben egy biciklikereskedésben, szpotting, este bicikli eladás 30 euróért ugyanott, stb.)

5. Más a mi gépeink tözsféklapja, mint a cseheké és a (Caslavban látott) svédeké. Szerintem ez azért van, mert bár a mi gépeink törzse nagyrészt új, vannak egységei, melyek az A-ból jöttek, így pl. a féklapok, melyeken akkor még más megoldásokat használtak (a felső csepp alakú dudor, azaz lmezprofil széle nálunk cakkos, a svéd és cseh C/D-ken nem)

Itt az első infó: holnap du. (KEDD) érdemes szpottingolni Kecsón, lesz egy renegédes demó az attaséknak. Bemenni csak szigorúan sajtóakkredittel lehet.

Zord

GSF 2009.05.25. 12:59:35

@zord:

Köszönöm a megértő füleket. :)

Üdv: Gábor

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.05.25. 13:25:39

@zulu74:"Nem nagyképűségből mondom, inkább az osztrák vagy a román légtérben amortizáljuk a technikát, mint hogy ezeknek a védelmében a kisujjunkat is megmozdítsuk a "boton".

Komolyan mondom, hogy a hiperprimitív stílusod nem picit irritáló. Mi az, hogy "ezek"?

Bicskanyitogató ez a lenéző stílus. Majd, ha Mo. olyan élhető lesz, mint az az ország akkor lehet esetleg beszólni, addig csak csendesen álmodozok egy olyan szép és nyugodt helyről, mint az.

Mellesleg egy katonai szövetség tagja vagyunk és mint írtam, nem ingyért menne a dolog.

zord 2009.05.25. 13:48:10

@molnibalage:

Kedves olvasók, arra kérnék mindenkit, hogy a népekkel kapcsolatos általánosító jelzőktől, de egymás leprimitívezésétől is tartózkodjunk, mert eljárok.

Nincs elég téma? Nem írok eleget?

Ha Szlovénia és Horvátország többé-kevésbé állandó biznisz lenne, annak én csak örülnék, ennek megoldási lehetőségeit feszegettem, talán ostoba módon (nézzétek meg a téképet, és méricskéljetek. Én megtettem). Egy szövetségben vagyunk, és bizony fizetnek érte, szóval fölösleges feszkózni. Inkább itt tünjünk ki, mint a teljesen végnélküli és hiábavaló Afganisztánban, ahova tényleg nem tudunk felkészülni soha!

Zord

GSF 2009.05.25. 13:54:55

@molnibalage:

Inkább ne foglalkozz a stílussal :) Átsiklasz felette és már nem is zavaró. Sokszor mondják, hogy a stílus maga az ember. Ebben igazán ilyen disputák kereteiben nem hiszek, Zulu leírja a véleményét, akár sarkosan akár nem - bár általában nem értek vele egyet. Mégis az a jobbik eset, ha az ember vállalja a godolatait.

Tudom, hogy ismétlem önmagam, de ne álmodozzunk. Másrészről csak egyetlen ország van, akikkel lehet építeni ilyen szinten is a közös jövőt, az éppen Horvátország. De addig amíg a saját igényeinknek is csak alig-alig tudunk megfelelni, nem érdemes mindezt komolyan tervezni.

Az más kérdés, ha bevállalnánk ezt, leszerveznénk, megszületnének a szükséges államközi szerződések, feszes határidőkkel: nos az minket rákényszerítene arra, hogy összekapjuk magunkat és a sokat hiányolt valós képességekkel felvértezve belemenjünk a közös keszibe, akár úgy, hogy a másik fél komoly részt vállalna a gépeink fenntartásában, mondjuk plusz órák vételében, amire égetően szükségünk volna, mert szemmel láthatóan és füllel hallhatóan ezen a téren konzerválódtak a gondjaink.

Románia és más magát tényleg komolyan vevő országnak amúgy sincsen szüksége ilyen - estleg adott konstellációban jól is működő - öszvér megoldásra.

Egyébként minden olyan ötletre - mint lelkes és érdeklődő állampálgár - vevő vagyok, ami segít meglendíteni a fáradó rendszert... És adott esetben egy ilyen szűkebb szövetség ezen sokat segíthet, sztem.

De hát kérem szépen, ehhez egy kicsit komolyabban kéne venni a "légierő csinálást" :)

balou84 2009.05.25. 14:09:59

Ezek lesznek a közelben mostanság:

Június 13-14. National Air Days Pöstyén (Szlovákia) http://www.nld.sk/nld/3rd-national-aviation-days-piestany-airport/

Június 20-21 CIAV'09 Varazdin (Horvátország) http://www.airshow-varazdin.com/

Június 26-27 Airpower'09 Zeltweg (Ausztria) http://www.airpower09.at/EN/Home/Startpage/

Talán a legérdekesebb, de már relatíve távoli:
Augusztus 29-30 Radom Air Show Radom (Lengyelország) http://www.airshow.sp.mil.pl/

És egy hazai a végén, ahol elvileg Gripen és Mi-24 bemutató is lesz:
Szeptember 5-6 Ultrakönnyű Repülők Találkozója Rétság
www.ul-talalkozo.hu/Rendezvenyek/2009/Kepek/09plakattervezet.JPG

zulu74 2009.05.25. 15:20:17

@zord:
Az afganisztáni bevetéseinknek sokkal nagyobb a presztizse, mint eltévedt szúnyogbombázókat hajkurászni valahol a Bosnyák-Horvát határvidéken.
Szóval azt komolyabban is lehetne venni.
Elvben én sem vagyok a horvát esetleges szlovén missziók ellen, de csak akkor ha az ebből befolyó pénz nem villákban manifesztálódik a Balaton északi partján, hanem visszakerül a rendszerbe, t.illik a gépek fejlesztésére, szinten tartására, pilótáink képzésére fordítják.

Más:
Percekig rágtam a szlovénekről szóló véleményemet, mielőtt leírtam. Büszke vagyok rá, hogy NEM voltak benne sértő negatív jelzők. A lényeget mégis megértette mindenki:)

Horvátország esetében szerintem a légibázisok hiány itt a határ közelében eléggé megnehezíti a dolgokat, asszem Lucko (Zágráb) légibázisról védik az északi részt Eszéket, Vinkovácot, stb. Szóval mi is csak oda tudnánk települni. Ami meg nem sokat ér.

Szlovénia esetében egyetlen légibázis jöhet szóba, mivel nekik semmilyen komoly vadászgépük sincs. Igaz, komolytalan sincsen:)

GSF 2009.05.25. 15:44:16

Itt elméleti lehetőségről van szó jelenleg. A gépben, a személyzetben benne van a potenciál, a rendszerben nincs.

Sztem gond nélkül megszervezhető egy egyesített légtérvédelem, épp ezen a kihíváson túljutva bizonyíthatná a Gripen a sokolalúságát. Azt hogy a reklámok szövegei mögött valós képességek és gyakorlati rugalmasság is kihozható a típusból, ha ahhoz meg van az akarat.

Csak jelenleg ahhoz sincs elég akarat, hogy idehaza simán menjen az üzem.

És persze senki sem hiszi, hogy 14 gépünkkel valós védőhálót tudunk borítani a horvátokra, vagy szlovén barátainkra. Arra azonban elég lehet, hogy békeidőben ellássuk a keszit fellettük is, oly módon, hogy akár messzire is kitelepülve, mintegy állandó Baltikum QRA fillinget létesítünk - hasamra ütök - 3 gépünkkel, tudomisén hol, akár jó messze.

Cserébe fizetnek. Annyit, hogy nekünk ez megérje.

Végre egyszer egy ilyen kényszerszülte megoldás még hozhatna is a konyhánkra, csak megint élni kéne a kínálkozó lehetőséggel.

Csak egy gond van. Egyik szomszédunk se vak. Látják, hogyan mennek itt a dolgok. Én a helyükben nem bíznám a légtér védelmét egy ilyen kiforratlan, lúzer, helybenjáró, védelmi stratégiával sem rendelkező, leépítő, ötletelő és alibiző országra, mint a mienk.

Pedig itt a paripa meg a fegyver, csak meg kéne tudni ülni, ami pénz hiányában nehézkes...

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.05.25. 17:21:38

@GSF:
Valószínűleg a "magyar színvonalú" légtérrendészet még mindig jobb, mint a semmilyen, persze ha a taljánokkal kell versenyezni, az árnyalja a képet.

A Caslavi móka meg nem volt titok, nekem fel volt írva a naptárba, pedig nem vagyok inszájder, tán még a Catalinára is emléxem, csak az index fórumon akkora kushadás volt körülötte (meg a kissé vérszegénynek bizonyult plovdivi repnap is betett), hogy azt hittem, elmarad. Kár, talán egy napot+benzinpénzt megért volna.

zord 2009.05.25. 22:06:43

@balou84:

Nagyon köszönöm a listát.

Az én tervezett programom (ha a Jóisten is úgy akarja!) a közeljövőben:

- Holnap KE

- Csütörtök Karlovac

- Jún. 9-12. Lulea F21 Loyal Arrow 09 (szurkoljatok a jó időért...hideg az biztos lesz, szállásom még nincs!)

- Jún, 14-18 Le Bourget

+ le kellene ugrani még a szerbekhez, folytatni a kutatást...

Zord

balou84 2009.05.26. 09:39:12

Húú a szerbeket majd elfelejtettem, a hétvégén Újvidéken lesz repnap. Itt a program:

http://sivcevz.users.sbb.rs/AERO%20KLUB%20%93GALEB-G4%94.htm

Annyi a bökkenő, h ez egy füves reptér, szóval a nagyvasak csak levegőben lesznek láthatóak.

GSF 2009.05.26. 13:54:54

@KGyST:

Hát hogyne lenne jobb, a miénk se "rossz", a semmitől meg egyenesen fényévnyire van, csak lehetne sokkal jobb, az alapanyag adott.

A horvátoknak van légiereje. Arra gondoltam, hogy nekik már lehet megérné felfejleszteni a sajátjukat. Mondjuk nem is hiszem, hogy ők lemondanának a területi integritásuk saját légierő útján való védelméről.

A szlovének az más tészta. Ők még talán beugranának egy ilyen konstrukcióba, csak ahhoz most mi vagyunk vékonykák. Hát majd meglátjuk.

@balou84:

Én is köszönöm a listát. Nekem jelenleg az itthoni, elvétve előforduló események relevánsak, és legfeljebb egy közeli ersó, csak bizonytalan az időbeosztásom. Most se tudok kinn lenni, pedig nyomassák... :( A munka ma nem csak nagy úr, de érték is, így az mindent visz :)

Hátha lesz valami gyakorlat idehaza, azt jó lenne megfogni.

Jó lenne egy 96-os emlékeket idéző sok gépes Nato meeting, de erre utaló jelek, híek nincsenek. Sajnos.

Üdv: GSFGábor

toth.tomi 2009.05.26. 14:07:22

@zord: Nyugi nem biztos hogy Lulea-ban rossz idő illetve hideg lesz, mikor én voltam ott egyik nyáron simán megvolt 20-25 fok :)

toth.tomi 2009.05.26. 17:16:27

Ja amúgy csütörtökön 11-től is lesz egy Gripen demó, mert vmi nyugdíjas találkozó lesz bent....ha vkit érdekel...

GSF 2009.05.27. 08:05:55

@toth.tomi:

Ha lesz egyszer blogtalálkozó remélem akkor is lesz egy demo - a mi tiszteletünkre :)

Reap79 2009.05.27. 10:29:29

@toth.tomi: Az a vmi az ezred nyugdíjasainak találkozója lesz:)

BEARCAT 2009.05.27. 21:20:41

Sziasztok

zulu74-a szlovének már "összeragadtak" az olaszokkal egy pár éve, és állítólag meg vannak elégedve velük.

zord 2009.05.27. 21:49:53

A szlovén vadászirányítással (GCI Spider) már dolgoztak többször együtt a magyarok, így a napokban is, és volt munka olasz EF-ekkel közösen is.

Zord

Reap79 2009.05.28. 15:30:11

@zord:

Ja, pl. múlt héten szerdán, amikor is a kavbojoknak egy szlovén PC-9-est kellett elfogniuk és LHKE-n leszállásra "kényszeríteniük" gyakorlásképpen.
süti beállítások módosítása