Idei regionális körutunk utolsó útján Stonefort és Devil kollégákkal szeptember végén látogatást tettünk Treviso Istranában, az Olasz Légierő (AMI) 51. ezredénél (Stormo), mely alaptípusként a brazil-olasz kooperációban gyártott, ritkaságnak számító AMX-et repüli.
Pilótájára vár az 51-62-es oldalszámú AMX a tipikus NATO repülőgép fedezékben. A géptől jobbra, szálítókocsin a gép egyik függesztménye, az F-104-estől örökölt hagyományos Orpheus felderítő konténer látható. Az ezred két százada közül a 132-esnek van felderítő feladata.
Az 51-01-es gép svanca, a típus és az 51. ezred jellegzetességeivel. Az egereket fogó macska rajza a 1939-ből származik, amikor a Fiat G-50-esekkel repülő 351-es raj egy gyakorlaton Róma védelmében három Savoia-Marchetti SM-79-es bombázót fogott. A vezérsík tetején a besugárzásjelző mellső/hátsó antennái, tövében pedig hátsó zavaróantenna. A könnyű támadó gép beépített zavarórendszerrel rendelkezik.
A pilóta megérkezett és elgoglalja helyét a gépben. A póttartályok a külső pilonokra vannak függesztve. A forrásoktól függően változnak a repülési idők, de a 150 óra fejenként megvan a főként földi célok elleni feladatokra készülő állománynak.
Rendszeres a fedezékekből indítás, amivel a vontatások költsége jelentősen csökkenthető.
Az olasz légierő gépei rendszeresen teszik tiszteletüket a különböző reptereken. Itt a Frecce Tricolori két MB339 gépe áthúzáshoz helyezkedik 08-as irányba.
Jól látható az AMX elrendezése és a komplex szárnymechanizáció, réselt, kétrészes fékszárnnyal.
A 103-as század, az Indiánok hangárja előtt gurul vissza az egyik gép.
Hajtóművező komplexum az AMX Rolls-Royce Spey hajtóműve számára, melyet sokan a gép gyenge pontjának (kevés tolóerő, kérdőjeles megbízhatóság) tartanak.
A 651-es raj a kutató-mentő szolgálatért, a futárfeladatokért felel. Általában AB212-essel repülnek, de ezúttal egy kölcsön MD500-assal látják el feladatukat.
A 651-es raj másik típusa az MB-339A, mellyel az ezred új pilótái is repülnek, mielőtt ráülnének az AMX-re. Kísérőnk, Simone Martini főhadnagy is a kiképzőgépen tengette napjait egyelőre.
A 651-es raj jelvénye, a Bulldog.
Ez a 103-as század otthona.
Egy AMX a reprét felett, oszolj közben.
Istranai csendélet: AMX pihen a fedezékek között, háttérben a 08-26-os pálya déli oldalán lévő torony.
Az AMX orr-része a légi utántöltő csővel; a kommunikáció antenna és az orrfutó között látható a mellső zavaróantenna. Az 51-ik ezred gépei között már több ACOL változat van, ami a típuson végrehajtott legutóbbi korszerűsítési programot jelöli. Többek között függeszthető vált az GBU-32-es, 1000 fontos JDAM műholdas vezérlésű bomba.
Vége a feladatnak, a pilóta lemászik a létrán. Mint mindenhol, Istranán is dominál már a földi személyzet körében a fényvisszaverő, day-glo mellény. A géptözs végén kinyitott "dobozok" a zavarótöltet-kazetták.
A műszakiak dolgoznak, a hajózó indul a repülés utáni eligazításra.
Ezredkultusz 1. 51. Stromo, sövényből "kinyírva".
Ezredkultusz 2. Vagy 8-10 méteres traverzre szerelt ezredjelvény a bejárattal szemközt.
Civilek a pályán. Istrana párhuzamos gurulóútját használják fejlesztés alatt álló motorbiciklik tesztelésére, például az Aprilia cég részéről. Újabb példa, hogy a katonai kiképzési tevékenység mellett megfér a civil szféra is.
zord
Ui: Archívumom nézegetése közben eszméltem rá, hogy az 51. ezred néhány gépét tavaly Szardínián, Decimomannu kerítésénél sikerült megfotózni a Spring Flag 07 gyakorlaton.
Besiklik a speciális farokfestésű, 51-32-es számú gép. A négy macskát (Quatro Gatti) ábrázoló festés a 132-es század jelvénye, mely az egykori 3. ezredből került az 51-esekhez.
51-24 a fájnelen Deciben.