Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

A sógor igavonói

2008.10.31. 14:13 | zord | 93 komment

Szeptember végén sikerült két napot eltölteni az átszervezés alatt álló osztrák haderő kiszolgáló-támogató feladatokat ellátó repülőalakulatainál, melyek elsősorban helikopterekkel repülnek Linz-Hörsching és Tulln-Langenlebarn bázisairól. Térségbeli mércével mérve meglepően jelentős, dandárrá szervezett erőről van szó, 83 repülőeszközzel. S ha sógorék nagysebességű ügyleteiről nehéz elismerően írni (lásd tavaszi, nyári bejegyzéseimet), akkor a "slow moverek" tekintetében irigylésre méltó rugalmassággal rendelkező, odahaza és külföldön egyaránt helytálló képességekkel rendelkeznek. 

Linzben - itt található a kiszolgáló-támogató feladatokért felelős új elöljáró, a Kommando Luftunterstützung is - két könnyű szállító helikopterszázad települ 23 darab AB-212-essel. A háttérben látható a repülőtér túloldalán a civil terminál, míg a jobb oldalon egy vendégségban lévő tullni Blackhawk várakozik. 

Az egyik alárendelt, az Aigenben állomásozó alakulat Alouette III típussal repül, melyből 24 darab áll rendelkezésre. Jövőre ebből nyolc folytatja az osztrák helikopterpilóta-képzést, miután leáll a maradék AB-206-os Tullnban. Az Alouette mellesleg FLIR-toronnyal felszerelve fontos szerepet játszik különösen a magyar  határ őrzésében is, egy-két gép felvátva települ a burgenlandi Punitzba erre a feladatra. 

Egy AB-212-es a linzi hangárban: éppen egy üléssort helyeznek be a műszakiak. A Bell és az Augusta opciók széles palettáját kínálja a típushoz, és ennek jelentős részét az osztrákok igénybe is veszik. Az első század egyik hajózója, Michael Radler százados azt mondta, hogy évente átlagban 150 órát repülnek a típussal, 40 óra alatt veszik el a szakszó, de ez csak olyan tiszteknél lehet probléma, akik "asztal mellől" repülnek. A két helikopterszázad állománya 2 helikopterrel szolgált már a KFOR-ban, és oltottak tüzet Görögországban tavaly. Jelenleg a forgószárnyasok közül egyedül az AB-212-esek nem rendelkeznek NVG-kompatibilis pilótafülkével, de egy hamarosan beinduló korszerűsítési program ezt orvosolja. A prototípus, mely képernyős műszerfallal lesz felszerelve, jövőre repül a tervek szerint.

AB-206-osok és OH-58-asok sorakoznak a tullni hangárban. Az előbbiek az osztrák haderő kiképző helikopterei, az utóbbiaké a fegyveres támogató/felderítő szerep. Az OH-58-asok rendelkeznek éjjellátó berendezésekkel, úgy NVG-vel, mint FLIR-rel. Jürgen Wghlidal hadnagy szerint évente 150-250 óra között repül egy Kiowa pilóta, 60 óra a minimum, aki ez alá csúszik, elveszti a jogosítását. 8 hét nemrepülés után 2-3 óra gyakorlatba hozóval és ellenőrzővel lehet ismét önállóan repülni.

OH-58-ason dolgoznak a műszakiak. Ausztria a haderején belül lévő műszaki szervezetekkel képes az összes forgószárnyas típus ipari javítására, a hajtóműveket is beleértve.

Az OH-58-as fegyvere a hatcsövű 7,62-es Minigun. Bármennyire is meglepő a géppuskával nemcsak földi célok ellen gyakorolnak, hiszen a Kiowának Ausztriában légi rendészeti feladata is van kis sebességű célok ellen. A levegő-levegő lövészetre a Pilatus PC-6 által vontatott célok ellen van lehetőség (lásd lent). 

Az osztrák forgószárnyas közösség csúcstípusa az S-70A-42 Blackhawk, ami mostanában gyártásba kerülő UH-60M-hez hasonló, modern konfigurációban került Ausztriába. A beszerzést az 1999-es galtüri lavinakatasztrófa nyomán indították el, amikor kiderült, hogy az AB-212-esek kapacitása kevés az ilyen helyzetek kezeléséhez. A szerződést 2000 októberében írták alá 196 millio euro értékben kilenc helikopterről, a gépek 2002 decemberében érkeztek meg. A novembertől érvényes új szervezeti struktúrában a Blackhawkot a tullni "közepes szállítóhelikopter század", a korábbi 1. század alkalmazza. 

Az osztrák Sólymoknak teljes glasscockpitjük van, orrukban időjárás/terepelkerülő radar kapott helyet. Ezen kívül állítólag a teljes EH-rendszert (disp. MWS, LWS) beszerezték hozzájuk, de az amerikaiak részéről fennálló titokvédelmi és biztonsági regulációk miatt egyelőre nem repülnek a teljes készlettel, csak az APR-39 besugárzásjelzővel. A szenzorok és kazetták előbeépítése kétségtelenül fenn van a gépeken, ahogy az RWR antannái is. A pilótfülke természetesen NVG-kompatibilis, az osztrákok az amerikai AN/AVR-9 típusú éjjellátó szemüvegeket használják. Amint az egyik hajózó is elmondta: az NVG-vel való repülés egyik hátránya a szűk látószög mellett az, hogy a készülék mélységélessége korlátozott, azaz nem lehet egyszerre élesen látni vele a külső terepet, és műszerfalat, ezért ez utóbbira a szemüveg alatt kell lenézni.

Feladatról gurul be az egyik S-70-es. A pilótafülke alsó plexije mögött, mindkét oldalon látható szögletes dobozok az EH-rendszer mellső MWS/LWS szenzorainak előbeépítései. A század pilótái 200-300 óra között repülnek, "Combat Ready" státuszban az maradhat, aki legalább 100 órát repült az előző évben. Blackhawkra az kerülhet, aki más forgószárnyason legalább 800 órát repült. Jelenleg csak olyan elöljárók repülhetnek a típuson, akik innen származtak el, azaz nem ülhet rá senki úri kedvéből.

A linzi szállítórepülő század ex-RAF C-130K-ja a javítóhangárban. Az osztrák haderő a nemzetközi missziókban való részvétel kielégítő biztosítása érdekében vett három Herculest Nagy-Britanniából. A gépek hetente 3-5 utat tesznek meg, például Csádba, az EU békemisszió támogatására, vagy éppen Koszovóba. 

Elmar Maresch százados a C-130K jobb ülésében. A szállítószázad idén szeptember végéig 1150 órát repült a tervezett 1300-ból. A gépek jelenleg nem rendelkeznek önvédelmi rendszerekkel.

A 8T-CA lajstromú gép a állóhelyen. A Herculesek légi utántöltő rendszere működőképes, de egyelőre nincs szó róla, hogy az osztrákok használatára kiképeznék pilótáikat. Alighanem arról van szó, hogy a brit gépeken olcsóbb volt rajtahagyani a rendszert, mint kiépíteni.

Az osztrák haderő talán legsokoldalúbb típusa a Piltus PC-6-os. Itt az egyik speciális festésű példány a toronyból nézve; a 13 meglévő példányból öt darabot lekonzerváltak, ezek vevőkre várnak.

A PC-6 elsődlegesen futárgép, és ejtőernyősök ugratására is használják. Mindemellett kiegészítő feladatokat is képes ellátni, mind például a célzsákvontatás. A képen a szükséges csőrlőberendezés látható. Az érzékeny, találatokat és célzási hibát regisztrálni képes mikrofonokkal felszerelt célzsákra a földi légvédelem és az OH-58-asok Allensteig lőterén tüzelhetnek. Korábban volt egy hasonló funkciójú lőtér a Fertő-tó felett is, de azt ma már nem használják. 

A Pilatus kabinja légi fényképező/térképész konfigurációban.

A 800 literes tűzoltóvíz-tartály kiszerelve, alján látható a gyors dobást szolgáló ajtó.

Néhány PC-6-ost nemsokára a szudáni békemisszió rendelkezésére bocsáthat a bécsi kormány. Az előkészületek már zajlanak, a sivatagi porszűrő kitet pár gépre már felszerelték.

Pilatusok a hangárban. Az osztrák haderőben  minden repülőgépet hangárban tárolnak, kivétel nélkül. Talán tudják, hogy idővel a korrózió, stb. kezelésének költségei és egyéb következményei messze túlszárnyalják a hangárépítés pénzigényét.

 

Zord

 

Címkék: pilatus austria osztrak blackhawk s 70 alouette ab 212 ab 206 linz hörsching tulln langenlebarn kommando luftunterstützung c 130k pc 6 sudan

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr49686245

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Arc 2008.10.31. 15:02:51

Precíz részletes beszámoló. Köszönjük. Jó látni a szomszédok nyitottságát és igényességét, ami nálunk nem jellemző. Egyszer megkérdeztem egy Magyar helikopterpilcsit, hogy mit szólna valami normális display-es géphez az összes varázskütyüvel. Azt mondta, az neki nem kell, megfelel a hagyományos Minyó, az jobb, strapabíróbb egy Afgán jellegű terepen. Én nem própáltam győzködni az ellentetjéről, annyira nem ismerem a statisztikai számokat.

A megdöbbentő az, hogy náluk van leírt repóra minimum. Nálunk nincs. Már több éve alatta vagyunk bármelyik említett limitnek (vadászon) és még mindig bevállalják a személyzetek. Amikor történik valami akkor meg legalább 4 kivizsgáló bizottság foglalkozik a felelősök keresésével és az igazi okokat senki nem meri kimondani hangosan.
Szóval kíváncsian várom, hogy mikor növünk annyira fel, hogy kimondják a tényleges repórákat és tapasztalatokat.

Bobby Baccala 2008.10.31. 17:38:29

nekünk is vmi s70 szerű kéne nem bohóckodni itt a mi17esekkel (bocs mi17fan)

zord

vhol azt olvastam, hogy a tájfun ülésekre nagy eséllyel pályáznak a jól képzett blackhawk pilóták.ez igaz?


" Arc 2008.10.31. 15:02:51
Egyszer megkérdeztem egy Magyar helikopterpilcsit, hogy mit szólna valami normális display-es géphez az összes varázskütyüvel. Azt mondta, az neki nem kell, megfelel a hagyományos Minyó, az jobb, strapabíróbb egy Afgán jellegű terepen. Én nem própáltam győzködni az ellentetjéről, annyira nem ismerem a statisztikai számokat."

ez kicsit olyan mint akinek nincs pénze új verdára és azzal nyugtatja magát, hogy a 20 éves gépsas az legalább olyan jó, mert abban még van anyag...szerintem ez elég korlátolt hozzáállás.

Father72 2008.10.31. 20:21:46

Bobby Baccala!
"Minden gazda a saját lovát dícséri!"
De szerintem az S70-et nem lehet összehasonlítani a MI-17-tel. Hidd el arra a célra teljesen megfelel amire itthon használják. Akik ezt a típust üzemeltetik ill. repülik tisztában vannak vele, hogy vannak a világon korszerűbb gépek, de ezt másképp nem lehet csinálni csak szeretetből. Akit nem talál meg ez az érzés az hamar elhagyja ezt a pályát. El kell fogadni, hogy a hazai reptechnika fejlesztésére kevés a költségvetés. Ami feladat van azt ezzel a típussal kell, maximális odafigyeléssel és tudással, végrehajtani. Hidd el nagyon jók ezek a gépek, bárcsak lenne belőlük még vagy tíz darab.

GSF 2008.10.31. 22:28:29

Egyetértek, bármikor kiderülhet mekkora hibát követtünk el azzal, hogy a helikapacitást is elnyírtuk. Egy nagyobb árvíz, ne adj Isten egy újabb baleset máris nehéz helyzetet teremtene. Szóval ha Mi-17 marad, hosszabb távon is, akkor fel kéne ismerni, hogy ilyen kategóriájú gépből elkél 24 db egy akkora országban, mint a miénk.

Bobby Baccala 2008.10.31. 23:06:24

Father 72

"Azt mondta, az neki nem kell, megfelel a hagyományos Minyó, az jobb, strapabíróbb egy Afgán jellegű terepen."

én csak erre reagáltam..szerintem ez így hülyeség. amúgy teljesen egyetértek veled is meg GSFel is.abból kell kihozni a legtöbbet ami van. nem muszáj glass cockpit, én már annak is örülnék ha fele annyit repülnének mint osztrák kollégáik.

samoth 2008.11.01. 11:32:17

Mostanában olvastam újra egy 1999-es interjút a TG az évi, szeptemberi számában, Talla István v.őrgy.-al, akkori légierős vkf.-el készült. Az akkor meglévő 40(!) darab szállítóhelikopterről azt mondta, hogy nem elég, kellene még néhány belőlük, és akkor - minimális modernizáció mellett - ki tudnák elégíteni az igényeinket.
Mellesleg valóban nem lenne szükség minden áron ilyen nagy jószágokra. Mellettük (nem helyettük) elkelne jó pár darab kisebb forgószárnyas is, mint a sógoroknál. Gondolom egy AB-212-es nem egy ökör ára, és az üzemeltetése sem oly drága.

Tacsk0 2008.11.01. 19:31:03

> Bobby Baccala: nekünk is vmi s70 szerű kéne nem bohóckodni itt a mi17esekkel

Tacsk0 2008.11.01. 19:35:14

> azt olvastam, hogy a tájfun ülésekre nagy eséllyel pályáznak a jól képzett blackhawk pilóták.

Bobby Baccala 2008.11.01. 22:15:41

tacsko

azt mondtam s70 szerű, vagyis nekem az nh90 es is megteszi. :)

a másikat meg olvastam vhol, kicsit csodálkoztam is rajta.amúgy ha jól tudom akkor az egyik magyar gripen hajózó mi24esen volt operátor előtte.

Devil 505 2008.11.02. 09:32:27

Bobby!

Jól tudod, hogy Mi-24-esen repült, de előtte Pápán volt, MiG-en repült volna, csak bezárt az ezred. Tehát alapból nagysebességű volt. (Aeromagazin, 2006. május)

Devil

zord 2008.11.02. 09:50:52

Szóval az élet sokfelé sodorja az embert. Amilyen hajózóhiány van az osztrákoknál is nagysebességűn, nem kizárt, hogy átfésülik a még perspektivikus korú forgószárnyú közösséget, hogy legyen utánpótlás. Az nagyon érdekes, hogy immár egy-két fő erejéig az osztrákok is küldenek hajózókat az NFTC-be - nem zárom ki, hogy a "fölöslegesnek" ítélt magyar kapacitás nyomott árú eladásából kifolyólag. Biztosan nem tudom, de azok az országok, melyek most ott megjelentek néhány emberrel, lehet, hogy átvett magyar kereten repülnek.

Zord

gerus 2008.11.03. 00:02:25

Szerintem az olcsó kishelikopterek is jól megférnének a Mil család mellett. Vmi kicsi úgyis elkélne, EC-635-ért is több "fórumon" rimánkodtak felderítésre stb. Kisebbekkel szemben a pld. modernebb Bell (UH-1Y) helikopterek szerintem desszantolásra és minden egyéb feladatra , utánpótlás, sebesültszállítás - remek konstrukció. Nem rég pld. láttam egy képet amin egy UH-1-esen (csak az) egyik oldalába ücsörögtek 4-5-en + az üléseken is (persze felszerelés nélkül értendő). Valamint nagyobb összlétszámban - lásd.fentebb azt a 40-est - rugalmasabban feloszhatók a feladatok, kisebb esetleges költségtényezők v. veszteségek mellett. Például szerintem minden egyes plusz kisheli tkp. felérne plusz 2-3 kirakott jeep-el. Nincs határozott véleményem , de vmi ilyesmi mégis. (+modernizált minyók vagy :Dpersze bármi mégdrágább már ha volna nem volna rossz)

GSF 2008.11.03. 10:36:13

Olvasgatva a hsz-eket elgondolkodtam. Érzésem szerint sokkal többre vágyunk mint lehet.

Már az is nagy lépés lenne, ha a gépek felét modernizálnák és az elkövetkezendő ínséges időben a meglévő állomány megfelelő szintű üzemeltetését biztosítanánk.

Nem szabad kivinni gépeket Afganisztánba, mert itthon is szükség van/lehet rájuk, ráadásul már most látszik, hogy megfelelő rutin és képzettség sem biztosítható a háborús övezetekben való szolgálathoz.

Ha mást nem is, de 12 gép üzemben tartását tudnánk középtávon biztosítani, az már pozitívum lenne. Előrelépés. Mert most maxiumum 6-7 gép lehet üzemképes. Legalábbis a sokévi átlag alapján. Bár ne így lenne...

Utópisztikus arról álmodozni, hogy egy államcsőddel fenyegetett ország (na ezt is kimondták, bár tagadták) légierejét éveken belül bármiféle fejlesztésnek vetnék alá, figyelembe véve azt a körülményt, hogy eddig is a folyamatban lévő fejlesztések nagy többségét épp ebbe a haderőnembe pumpálták, nyilván pr szempontokat is előtérbe helyezve.

Persze jó lenne új gépekhez jutni, közép - és könnyű súlyban, de ez irtózatos beruházás volna: a gépek mellett a személyzet felfuttatása és szinten tartása roppant összeg lenne, megannyi buktatóval, ahogy az a Gripen programot is sok helyütt hátráltatja.

Véleményem szerint évekre konzerválódik a légierő felemás helyzete, a források elapadnak, bár ezt nem fogják hivatalosan elismerni, mert elvileg már nincs hova hátrálni, de ez egy ilyen ország.

Úgyhogy mi majd elméleti ábrándozásainkkal szórakoztatjuk majd itt egymást, miközben a cél az lesz, hogy a szintet tartani tudjuk, a meglévő technikával.

Egyébként ma, hogy tudjuk mi vagyunk a legcsóróbb és leglesajnáltabb EU-tagország, akiknek 25 milliárd euró kell készenlétben, hogy ne fenyegessen államcsőd és 400 ft-os euró: nos én is feltörölném a padlót azzal, aki tíz meg százmilliárdokért akarna ide új gépeket.

Bocs, lehet, hogy ez sarkos, nem akarok senkit se megbántani, egyszerűen abból kell okosan, VÉGRE OKOSAN gazdálkodni, amink van! Mert eddig még ez se ment!!!

molnibalage 2008.11.03. 16:05:57

OFF

Azért elég "vicces", hogy ugyanaz a banda képes volt megint államcsőd közeli helyzetbe kormányozni az országot akik egyszer már megtették...

ON

gerus 2008.11.03. 18:23:00

GSF, azt hiszem rádférne hogy veled töröljék fel a padlót , mert összevissza beszélsz - ld. feljebb tőled:
"Szóval ha Mi-17 marad, hosszabb távon is, akkor fel kéne ismerni, hogy ilyen kategóriájú gépből elkél 24 db egy akkora országban, mint a miénk."
Most akkor vehetjük önkritikának ?
Nem szeretnék itt az államcsődről OFF-olgatni, de a botrányosan megkurtított honvédelmi kiadásokkal kapcsolatban , már korábban is többször felmerült már a hazaárulás szinonímája, pedig nem volt válsághelyzet. Én azt gondolom hogy pont ilyen válsághelyzetekben éppen az a MINIMUM, hogy az önállóságot, alkotmányt és jogállamiságot biztosító,
megvédő szerveket nem konzerválhatják le épp most ebben a tetszhalott állapotban. Ha Észak-Koreának még jut rá talán mi is megoldjuk majd , ennyire nem kell azért aggódni

Allesmor Obranna 2008.11.03. 18:28:57

Különös egy hozzászólás volt ez részedről kedves gerus!

gerus 2008.11.03. 19:53:08

Különös ?? Miért szerintetek mi lenne itt, ha mondjuk az "idézett" 400-ft-os szintre ugrott volna az Euro ? Ha ? Mert szerintem már csak a semmi...

gerus 2008.11.03. 20:15:36

egyébként hogy ON legyek, még tkp azt is szándékomban állt felvetni hogy nemrég volt itt látogatóban Ka-29?32? nem emlékszem, az is kisebb kategória azzal kapcsolatban is érdekelne, pár vélemény - persze egyelőre csak elméletileg érdekel a heli-beszerzési projekt, de én mondjuk azért nem oltanék le senkit aki számba vesz bármilyen más fejlesztési lehetőséget. a minyokon kívül is

zord 2008.11.03. 20:25:15

Én nem bánom, ha vannak ellentmondások a posztok között, hadd szárnyaljon a fantázia. Ez egy eszmecsere, nem kész anyag. Én is biztos többször írtam különböző óraszámokat, amikor sakkozgattam Gripen-miegymás kapcsán.
Az osztrákokat nézve azon is elgondolkodtam hogy nekünk mennyi helikopter kellene (ha most nem nézzük az anyagiakat). Arra jutottam, hogy ott a hegyvidék (az borítja az ország legnagyobb részét) miatt nincs más választás, csak a masszív heliflotta. Nálunk más a helyzet, hiszen a földön is el lehet jutni az ország legnagyobb részére, azaz messze nem kell annyi gép. Persze ami van az repüljön, ne rohadjon a földön, pláne ne csillaggarázsban!
DE azzal maximálisan egyetértek, hogy a könnyű szállító helikopter (Bell 212 412 kategória) abszolúte megfontolandó.

Hogy van-e volt-e válsághelyzet a Honvédség alulfinanszírozottságából fakadóan? Én úgy tartom, hogy pl. a légvédelmi készültségi erőknél folyamatosan az van elég régóta, és ez gépveszteséghez vezetett.

GSF 2008.11.04. 08:25:12

Kedves gerus!

A 24 gépet arra írtam, hogy , ha 17-esünk van, akkor inrastrukturálisan minimális ráfordítással ezt a létszámot érdemes növelni és nem egy teljesen új típust rendszeresíteni.

Amit később írtam, azt az első hsz-em után következő diskurzus alapján írtam, amit vállalok is, mégha meg is próbálnád velem feltörölni a padlót :) Persze ebben közrehatott az időközben eltelt egy nap: uis csak tegnapelőtt ismertette a kormányfő, hogy amit eddig tagadtak, az persze igaz volt: államcsőd fenyegetett és maga mondta, hogy 400 Ft-os euro is belefért volna, szóval ezt nem én találtam ki.

Én direktben sarkosan fogalmaztam, de sztem nem léptem túl a határokat, nem személyeskedtem.

Az pedig tény, hogy a honvédelem finanszírozása siralmas, ez az állapot a gyakorlati tapasztalati skála alapján, a jelen gazd-i helyzetben, csak tovább fog romlani. Ámbár lehet ezzel a véleményemmel vitatkozni...

Üdvözlettel: GSF

zulu74 2008.11.04. 08:49:46

A legfrissebb hírek szerint GDP arányosan emelkedni fog a HM költségvetési kerete is a tavalyihoz képest.
A NATO nak tett sokadik fogadkozást már illik is betartani.
Természetesen ez semmit nem mond el arról, hogy mire, milyen súlyozottsággal fogják szétosztani, mert ha ennek a keretnek a fele a minisztériumi dolgozók 15-16. havi jutalma lesz, akkor marad minden a régiben.
--OFF ELEJE--
Az államcsőd, mint olyan egy marhaság, tisztelettel. A Fletó csak azért dobta be a témát, hogy még heroikusabbnak állítsa be azt a "küzdelmet", amit az ország "megmentéséért" folytatna.
A Forint/EUR árfolyam sem mutat önmagában semmit, sőt, kifejezetten jót tesz egy olyan gazdasági környezetben, ahol az exporton keresztül "ingyen" többletbevételhez jutnak a vállalatok.
A baj nem a kormánnyal van, hanem azokkal akik CHF-ben, EUR-ban gigantikus adósságokat halmoztak fel kis hazánkban, mert nem mérték fel ennek a kockázatát. Erre a kormánynak vajmi kevés befolyása volt, ezt MI intéztük el saját magunknak, akinek autója van, háza van, plazmatévéje van hitelből.
Persze be lehetett volna tiltani a bankok hitelkihelyezését, de sajnos ez már egy demokratikusnak mondott országban nem olyan egyszerű. Nekünk kellett volna felelősebben gondolkodni. Lesöpörtünk népszavazásilag minden bevételi forrást, ami a hiányt enyhítette volna. Kivertünk minden olyan eszközt a gazdasági vezetés kezéből, amiből többletforráshoz juthatott volna (Robin Hood adó; banki különadó, társasági adó emelés stb).
Most pedig várunk a csodára, az meg nem jön.
-- OFF VÉGE --
A repülő csapatok számára, és ez laikusként ugyan de komolyan gondolom, nem önmagában a forráshiány jelentette a legnagyobb gondot eddig sem, hanem a rendelkezésre álló források rossz hatékonyságú felhasználása, elherdálása.
Ennek nem feltétlen az az ellenszere, hogy még több pénzt öntünk a lyukas zsákba.
Az átgondolás nélküli látszat "reformok" sokasága vitte a pénzt az elmúlt évek során, tehát nem önmagában a pénz volt kevés, csak rosszul lett elköltve. Egy csomó olyan dolog van, ami nem is feltétlenül pénzkérdés, és mégsem csinálja meg senki sem (gondolok itt a légi utántöltési gyakorlás "összehangolására" a nyáron). A másik kérdés meg az, hogy minden "riogatás" ellenére az ország fenyegetettsége egyáltalán nem nőtt az elmúlt 10 évben. Ennek megfelelően lett volna időnk felkészülni, mert nem kötötte le az erőforrásokat az erőltetett fejlesztés.

GSF 2008.11.04. 09:49:02

Részben egyetértek veled. Az biztos, hogy a rendelkezásre álló forrásokat sok esetben ésszerűtlenül vagy épp lekövethetetlenül használták fel. Ettől függetlenül azonba, a finanszírozás elégtelen. Hogyan lehetne évi 2 milliárd forinos ráfordításból üzemeltetni egy készültségi szolgálatot is ellátó MiG-29-es állományt? Nyilvánvaló, hogy sehogyan. Ez a magatartás nem gondatlan alakzat, ez minimum eshetőleges szándék, mert a forrásokat előkészítés és tervezgetés után osztják szét. Fenn is tudni kell: ennyi jóformán csak a lezuhanáshoz elég. Amikor Rácz Zsolt katasztrófát szenvedett, ha jól emlékszem Tóth György örnagy nyilatkozta ezt: pedig akkor azért összehasonlíthatalanul többet voltak fenn. Sőt, maga az alezredes mondta egy riportban talán 1996-ban: 120 órás év után ennek a töredéke valósul csak meg.

És mi van ma? A Gripen nagy előnye a szimulátor. De kérem: évek óta egy szimultáor náélküli tucatnyi fős kis közösség maximum 30-40 órából tarja fenn a magyar keszit!

És bizony itt egyszerűen kevés a pénz: ennyiből nem fussa többre. A szárazföldiekről nem is beszélek.

Off:

Jobb nem is tudni mekkora szarban vagyunk, amúgy se mondják meg. Ha felhasználjuk a hitelkeretet, akkor csak úgy 110 milliárd dollár körüli lesz az államadósság. Ne törődjünk vele! Carpe diem!!! Éljen a lehetőségek hazája! Boldogulásunk bölcsője! Ne haragudjatok, de elgem van ebből a szarból. Vállveregetésekből, meg a majd lesz ez jobb is-ból nem lehet jövőt tervezni, csak hazardírozni. És ez nem csak a hadseregre igaz, hanem az egyéni életekre is. Attól pedig ökölbe szorul a kezem, ha teljesen hülyének nézik az embereket.

zord 2008.11.04. 10:11:33

Tényleg próbáljunk koncentrálni a védelem finansszírozásra, még ha nehéz is!

Mivel tudtommal a legutóbbi költségvetési tervezetben már recesszióval számolnak (a pontos zámot nem tudom, de 1 százalék, körül, alatt), akkor a HM költségvetés GDP-arányos növekedése jó, ha reálértékű szintentartást eredményez, de még kikeveredhetünk egy forint-nominál szintentartással is. Azt sose feledjétek, bárki bármit is állít, hogy a HM önvédelmi képessége a nulla felé tendál a csatározásokban, ami pedig még lesz, mire végleges lesz a dolog. Meg ugye 2009 olyan év lesz, amiben egy belenyúlás (pótköltségvetés) bőven benne van, stb. Szóval én bizony nem vagyok optimista!!!

Zord

Bobby Baccala 2008.11.04. 11:02:37

ez most offos

zulu

az offolásod eléggé csípőből tüzelős volt szerintem

gerus 2008.11.04. 16:05:44

Hát igen a legfontosabb hogy végre racionális döntések szülessenek a HM-ben. Mert szerintem pont, hogy 3-4 év múlva lesz ennek az kormánycsődnek a kifutása (hitel lejár az új választásokkor + földtörvény stb...), és akkor már tényleg késő lesz akárcsak még fantáziálgatni is bármiről.
T. GSF a kommentjeidet csipem a véleményedet természetesen tiszteletben tartom, csak - érted - nagyon csípte a szemem az a megjegyzés amit kiemeltem :)

Allesmor Obranna 2008.11.04. 20:34:11

A Top Gun 1993/6-os számában az akkori taszári ezredparancsnok, Balogh Imre a következőket nyilatkozta: "Taszár rossz híre meg fog szűnni"
Ismert dolog volt, hogy akit a "végekre száműztek" arra nem várt nagy karrier, hiszen nagyon az isten háta mögötti helynek számított Taszár, aztán majd mindenki arról írt a visszaemlékezéseiben, hogy itt lehetett a legszabadabban repülni, itt vol a legjobb a hangulat.
Az ezredpk. erre utalt, lévén, hogy a bázis a 91-es és 92-es repnapokkal ismertté vált országosan is, a Szuhojoknak meg komoly respektjük volt repülős berkekben.
1995-ben aztán el is hajtották őket Pápára, kiürítve a repteret és átadva a külföldieknek.
Az 1993/7-es Top gun aztán a pápai látogatásról tudósít, ahol Buczkó Imre arról nyilatkozik:

"S azt kell mondjam, még nem vagyunk a mélyponton, amely két év múlva várható. Az új beiskolázások csak idén ősszel kezdődnek, az előző néhány év hiányait - emberben, alkatrészben - nagyon meg fogjuk érezni."

Két év múlva. Hm. 1995-ben zuhan le a Katovics-Mizsei páros, ekkora már eldöntötték, hogy a Szuhojt nagyjavítják a PG-ben, nem a 23-asokat. Tény, hogy 1993-ban indult újra Szolnokon a hajózóképzés, de nekem 1996 nyarának legvégén, Pápán, már azt mondták, hogy ennek az egész projektnek vége.
1995-ben kezdték az első Szu-22-eseket a taszári bázisról átrepülni a PG-be, 1996 nyarán fejezték be az utolsó gépet is, hivatalosan 1997 március 19-én ki is vonták az addigra már "pápai"-nak mondható gépeket, a 23-asokkal és ex-kecskeméti MiG-21MF-ekkel egyetemben.

1991-ben merült föl először a "negyven belga F-16-os" gondolata, vagyis a CFE szerződések alapján kivont benelux (vagy belga, vagy holland) F-16-osok megszerzése.
Volt itt szó sokmindenről az ingyentől a féláron át a valamekkora kedvezményig bezárólag, de a végső szót az amerikaiak mondták ki a délszláv háború idején nem kívánatos esetleges erőegyensúlybéli zavarokra hivatkozva és hát így nem lett nekünk "negyven belga eftizenhatosunk". És így kezdődött el másutt a 28 orosz 29-es igen sajátos története.

1997-ben mintegy ezrednyi gépet vonnak ki Pápáról, hogy ott helyben rohasszák el őket, ám ekkor már javában zajlik a tender, ami 40-48 ezúttal már amerikai F-16-ost, vagy F-18-ast, illetve Mirage-t vagy Gripent jelenthetett volna.
Nem csak úgy az ölünkbe pottyanva segélyként, hanem borsos áron megvételezve.
Ma már látjuk, hogy akkor eltöketlenkedtük, a Fidesz újra kívánta manőverezni az egészet, de végül, koncepció híjján a tender törlését követően nem tudott érdemi alternatívát felmutatni. Mivel a 29-esek felújítását egy, a kérdésben totálisan impotens vonal, vagyis a kisgazdák védnökölték, az egészből nem lett semmi.
2000 nyarának legvégén, végleg bezár a pápai repülőtér.
érdekes, hogy akkor ez semelyik politikai szervezetnek sem tetszett, mégis megesett:

www.origo.hu/itthon/20010411megsem.html

és

www.origo.hu/itthon/20000911afidesz.html

www.origo.hu/itthon/20000824elbucsuztattak.html

www.origo.hu/itthon/20000913papan.html

Érdekes idézet a legutolsó linkből:

" A repülőtérrel kapcsolatos döntéssel szemben valamennyi politikai erő felsorakozott. Kövér László, a Fidesz elnöke a parlamentben bírálta emiatt a minisztériumot, Orbán Viktor miniszterelnök nyíltan kritizálta Fodor Lajos vezérezredest egy, a bezárással kapcsolatos nyilatkozata miatt, a parlament honvédelmi bizottságának tagjai pedig - párthovatartozástól függetlenül - ellenezték a repülőtér felszámolását, és örülnének a döntés megváltoztatásának. A testület elnöke, a kisgazda Lányi Zsolt sem érti, ki hozhatott olyan a döntést, amelyet mindenki ellenez. Egyes ellenzéki képviselők szerint a legnagyobb kormánypárt magatartását az is befolyásolhatja, hogy Kövér László pártelnök eddig mindig a pápai választókörzetben indult egyéniben az országgyűlési választásokon, és ez várhatóan a 2002-es választásokon is így lesz. A 800 munkahely megszüntetését jelentő döntés pedig nagyon negatívan befolyásolná a pártelnök választási esélyeit a városban. Mindez együtt azt jelentheti, hogy a Honvédelmi Minisztérium meghátrálhat a repülőtér ügyében. "

2001-es év az új tender jegyében telt, itt már a használt gépek ellentételezés ellenében lízingeléséig sűllyedt az ügy, de a szakma még kitartott a 40-48 darabos elképzelés mellett, erre kizárólag a török induló volt hajlandó.
Végül szeptember 10-én megpecsételődött a hazai katonai repülés sorsa, mindmáig ismeretlen okokból, a 24 darab F-16-osból 14 darab Gripen lett.

A Gripen végig a Wallanberg-csoport kegyeltjeként ismert MSzP ügye volt, a Fidesz valószínüleg ki akarta a választások előtti évben fogni az ellenzék vitorlájából a szelet, hogy ők álltak le bizniszelni a svédekkel.
Erre a 2002-es fordulatot követően emeszpésítették a szocialisták a projektet és így született meg duplaáron a mindezidáig egyedülálló hibrid-öszvér EBS-HU.
2006 márciusában megérkeztek az első gépek, bő egy évvel a cseheké után és több mint két évvel később sincs még hadrafogható példány a gépekből, miközben a 14-es darabszámból a működöképes gépek száma már nem kétjegyű.

Hogy a 2009-es év mit tartogat még ezután, azt elképzelni sem lehet.
De sajnos úgy fest, Buczkó ezredes úr jóslata végül örökérvényűvé vált. Illúzióink már ne legyenek.
A mélypont két év múlva várható.
Aztán tovább ereszkedünk...

zord 2008.11.04. 21:07:53

Szép egy esszé, köszönöm! Pápával kapcsolatban "a senki sem akarta, mégis megtörtént", tökéletesen jellemző kis hazánkra. Bármi történik, felelős soha sincs!

Zord

GSF 2008.11.05. 08:24:49

Ez a magyar légierő mottója is lehetne:

"Senki sem akarta, mégis megtörtént"

Vajon ez a filozófia mit tartogat még?

Szóval a haderő teljes leépítését senki sem akarta, a taszári repteret elkótyavetyélni senki sem akarta, a pápai repteret bezárni senki sem akarta, a szuhojokat az ablakon kidobni senki sem akarta, a kivont gépeket a csillaghangárban szétrohasztani senki sem akarta, a 29-est kiherélni senki sem akarta, a hajózó- és műszaki állományt szélnek ereszteni senki sem akarta, mégis megtörtént.

Sőt: a legjobb tényleg az, hogy a Gripent senki sem akarta, hisz mindenki 16-ost vagy álomszerűen 18-ast szeretett volna, de mi mégis a kiforratlan svéd márka mellett döntöttünk.

Végül az se irreális, hogy 2015-ben bejelentik, hogy a Gripeneket önerőből nem tudjuk már fenntartani, így azokat kivonjuk és lakatot teszünk a kméti reptér kapujára is.

gerus 2008.11.05. 20:22:55

Ezt médiákban is sokszor látom - mire jó az ördögöt a falra festeni ? már elnézést , segít ez a dramaturgia valamit ? Szerintem mikor az ember ezt csinálja, csak "legalizálja" a saját nyomorát.
Biztos nem számít kütyafülét se , de "szerintem" két év múlva még kell hogy legyen itt pénz, kifogyni max.3 év múlva tud. Azt is csak ha két kézzel szórják.

zord 2008.11.05. 20:47:29

Én bízok a magyar feltámadásban!

Tacsk0 2008.11.07. 11:48:59

> Zulu74: A baj nem a kormánnyal van, hanem azokkal akik CHF-ben, EUR-ban gigantikus adósságokat halmoztak fel kis hazánkban, mert nem mérték fel ennek a kockázatát. Erre a kormánynak vajmi kevés befolyása volt, ezt MI intéztük el saját magunknak, akinek autója van, háza van, plazmatévéje van hitelből.

stonefort 2008.11.07. 13:23:22

TacskO, ez azon ritka esetek egyike, amikor szinte teljes mértékbeen egyetértek veled. Zulu kolléga felvetése, hogy nem a kormány hibás ,nem tudom, hogy inkább nevetséges, vagy szánalmas.

zulu74 2008.11.07. 15:18:32

A felvetésem leginkább IGAZ!
Talán nem a Fidesz szórólapokból, meg a kurucinfóból kellene tájékozódni, el kéne olvasni egy két gazdasági alapművet (Samuelson Nordhaus: Mikro ill makro ökonómia).
Akkor megérthetnéd, hogy nem a Fletoék miatt van a globális hitelválság, meg a globális felmelegedés sem.

Részemről befejeztem az offolást.

Bobby Baccala 2008.11.07. 16:09:07

tacsko

egyetértek :)


zulu

azé ne akadjál ki...csak vannak akik unják hogy még 6 év elteltével is azt kell hallgatni, hogy ha vmi szar van ebben az országban akkor arról a zorbán tehet

stonefort 2008.11.07. 16:24:30

Zulu itt nem az utolsó két hónapról van szó, Hogy nálunk súlyos következményei lesznek a világválságnak, az igenis El Qro-nak és bandájának köszönhető. A tótoknál meg annyi, hogy 9-ről 6 %-ra csökken a növekedés. Nem kell hozzád hasonló olvasott közgazdász fenoménnek lenni, hogy ezt belássa bárki.

molnibalage 2008.11.07. 20:02:34

"azé ne akadjál ki...csak vannak akik unják hogy még 6 év elteltével is azt kell hallgatni, hogy ha vmi szar van ebben az országban akkor arról a zorbán tehet"

Emelett a téma melett sajnos nem tudok elmenni. Jó, hogy nem a Sumérok, meg Remus és Romolus akik Róma megalapításával tettek keresztbe bekünk. Zulu, most alaposan mellélőttél. Nekem a viruális bicska tényleg erősen kinyílt mikör az böszme közölte, hogy a reforomokat a FIDESZ szabotálta el. Aha. Ki is kormányoz hat éve. Már bocsánat, de a jó kurva édesanyukkal azzal szórkakozzanak. Aki meg még hisz nekik az én szememben az nem normális és elmeorvosi kezelésre szorul.

Őszintén szólva 2002-ben olyan szép jövőnek tűnt itthon maradni és építeni az országot. Ma meg egyelőre kényszer és szívás. Az elmúlt 6 évben jószerivel sehol nem léptünk előre semmit csak hátra.

molnibalage 2008.11.07. 20:04:49

"Talán nem a Fidesz szórólapokból, meg a kurucinfóból kellene tájékozódni, el kéne olvasni egy két gazdasági alapművet"

Neked meg talán ki kéne nyitni a szemed és nem a könyvet...

Bobby Baccala 2008.11.07. 20:07:51

molni

az a baj hogy ez válság is csak a kezükre játszik...én komolyan nem lepődnék ha 2010ben megint nyernének.de ha ez bekövetkezik akkor sajnos bonvojázst kell intsek ennek az országnak :(

zulu74 2008.11.08. 10:16:08

A tótoknak azért még van honnan növekedni egy nagyot, mert az sem minden honnan jössz fel 5-6 százalékot.
A másik bajom meg az a briliáns érvelésetekkel, hogy Szlovákia nem Magyaroroszág, még az elején sincsenek azoknak a reformoknak, amelyeket a Bokros csomag óta megcsináltak itthon a különféle kormányok.
Horvátország dettó a kapujában áll ennek az egésznek.
Még egyszer mondom, a magyar valuta sebezhetőségét az adja, hogy gigantikus, nagyrészt személyi, hitel állományunk van, vagyis a CHF alapú hitelek vannak túlsúlyban, aminek az adósság szolgálata az árfolyammal együtt változik sajnos.
Úgyhogy EGYETEMLEGES felelőssége van mindenkinek ebben, akinek a fent említett valutában hitele van.
Köztük nekem is....:(

A többi pol. jellegű marhaságra most nem válaszolnék. Ez nem pol. topic. Nem is közgázos, csak nem bírom nézni ha "okosságokat" írnak hozzá nem értők

molnibalage 2008.11.08. 10:59:25

Miért? Te mi vagy? Én is ismerek olyan pénzügyi szakemert (állítólag, de az én szememben ez a szó egy vicc) akinek adhatok a véleményére és homlokegyenest az ellenkezőjét allíja annak amit te.

skyhawk 2008.11.08. 14:28:53

A legnagyobb probléma mindig is az volt hogy a Honvédelem szakmai kérdéseibe bele akartak szólni teljesen laikus politikusok. Amikor megkötötték a Gripen szerződést honnan tudták hogy megfelel majd a követelményeknek? Amikor azt mondták az F-16-osra hogy régi. De nézték (a politikusok) hogy ennek az "öreg gépnek" milyen képességei vannak megfelelő kezekben?

Bobby Baccala 2008.11.08. 16:37:34

zulu

szerintem még nézz egy kicsit utána hogy szlovákiában milyen reformok voltak...

Tacsk0 2008.11.08. 23:11:41

> Szlovákia ... még az elején sincsenek azoknak a reformoknak, amelyeket a Bokros csomag óta megcsináltak itthon a különféle kormányok.

Tacsk0 2008.11.08. 23:25:34

> A legnagyobb probléma mindig is az volt hogy a Honvédelem szakmai kérdéseibe bele akartak szólni teljesen laikus politikusok. Amikor megkötötték a Gripen szerződést honnan tudták hogy megfelel majd a követelményeknek?

molnibalage 2008.11.09. 01:31:49

"(Falklandnál bizonyított brit radar + AMRAAM)"

???? Az 1982-ben volt. Az AMRAAM 1991-től került csapatpróbára...

Tacsk0 2008.11.09. 19:15:22

A Gripen radarja papíron Ericsson típus, de valójában "csak" egy korszerűsített, brit eredetű Sea Harrier radar.

Az, hogy AMRAAM-ot tudjon messziről indítani egy gép, leginkább az adatlinktől függ, anélkül csak a rakéta kisméretű fedélzeti radarjának hatótávolságán belül indítható.

Ezt a Gripen tudja.

zord 2008.11.09. 20:04:44

Tacsk0,

Két gondolat:

1. Kb. ötször jártam az immár néhai Ericsson Microwaves cégnél (immár Saab az is), és hidd el, szoptak ki pár dolgot az ujjukból, így a PS 05/A-t is. Az, hogy folytattak együttműködést a Marconival, aminek brit részről a Sea Harrier F/A 2 radarja, a Sea Vixen (aztán az EF CAPTOR) lett az eredménye, az egy másik kérdés (az angolok a svéd radarprocesszort használták fel, a svédek a brit réselt síkantennát).
Csak emlékeztetőül: a JA 37 radarja, a PS 46/A volt Európában az első igazi vadászfedélzeti impulzus-doppler rádiólokátor.

2. Az, hogy az AMRAAM-nak van-e update-je, vagy sincs, nem feltétlenül jelent kisebb indatási távolságot. Ha a radar megfogta és kiszámolt egy találkozási pontot, akkor a rakéta meszziről is ki tud oda repülni. Az egy más kérdés, hogy a cél manővere esetén előfordulhat, hogy amikor az AMRAAM saját lokátora bekapcsol, nem talál ott senkit. DE! Ha az AMRAAM-ot, ahogy tervezve vagyon, TWS-ből indítják, nincs, ismétlem nincs semmiféle rádiolelektronikai felderítési szignatúrája az indításnak. Szóval bőven működhet az AMRAAM nagyobb távolságból is, indítás utáni támogatás NÉLKÜL.

Zord

molnibalage 2008.11.10. 08:16:51

"Az, hogy AMRAAM-ot tudjon messziről indítani egy gép, leginkább az adatlinktől függ, anélkül csak a rakéta kisméretű fedélzeti radarjának hatótávolságán belül indítható."


Zord is leírta, hogy ez miért nem igaz. Mellesleg sehogy nem magyarázza az általad leírt 1982-es feltevést ami rossz... Az akkor ott repülő Harrierbekben még radar sem volt amennyire emlékszem.

stonefort 2008.11.10. 09:16:53

Molni, a RAF Harrier-eknek valóban nem volt radarjuk, de a SHAR-eknek nagyonis volt!

zord 2008.11.10. 09:43:40

Ja bizony! Ajánlott olvasmány: "Sharkey" Wardtól a Sea Harrier over the Falklands. Na abban ki van vesézve az FRS 1 radarja.

Zord

molnibalage 2008.11.10. 10:09:43

SHAR volt ott lent akkor? Nem emlékszem ilyesmire, de attól még lehet igaz.

Hoze 2008.11.10. 11:28:18

Persze, hogy volt lent.. Szerinted mivel arattak a legigyozelmeket?

A RAF palackorru gepei szolgaltak a foldi celok elleni csapasmerest, mig a Sea Harrierek a Mirage-ok, Nesherek es a Skyhawkok ellen bizonyithattak. Nah, meg meg egy Hercules ellen is.

Igazabol piszok nagy mazlijuk volt, hogy elertek ennyi legigyozelmet.. egy tokosebb ellenfel ellen mar csunyan be is nezhettek volna, pl. F-4E.

Liverbird · http://htka.hu 2008.11.10. 12:03:46

Molni, bizony voltak, különben nem lettek volna brit vadászgépek a környéken, mivel már kivonták a nagyobb méretű hordozóikat, melyekről üzemelhettek az F-4K gépek. A Zord-említette Nigel "Sharkey" Ward pl 3 légigyőzelmet aratott. Egyébként úgy rémlik, hogy az argentínok szerettek volna Phantomot, de azt hiszem brit nyomásra nem kaphattak... De ebben nem vagyok biztos így hirtelen...

Hoze 2008.11.10. 12:20:03

Kedves Liverbird,

Teny es valo szerettek volna Phantomot, de nem kaphattak meg, mivel nem folytattak felelos politikat az USA szemeben (Argentinaban akkor katonai diktatura volt).

Amugy par evvel korabban ebben az angolok akartak eladni a Harriert az argentinoknak. Ironikus.

molnibalage 2008.11.10. 12:29:07

"Persze, hogy volt lent.. Szerinted mivel arattak a legigyozelmeket?"

Radar nélküli Harrier is érhet el légigyőzelmet, azon is van csörgőkígyó.... A hajóról irányíthatták őket. Ha volt is lent SHAR akkor sem sok.. Azért is értek el nagy sikereket a guachok, mert AWACS sem volt még helis formában sem...

Azt is tudom, hogy kivonták a hordozókat. Ez egy elég common dolog...

Hoze 2008.11.10. 12:46:18

Kedves molnibalage,

Igazad van! Viszont eleg erdekesen alakultak volna a dolgok, hogyh az angolok a csapasmero, radar nelkuli Harriereket kenytelenek bevetni a harcban.

Sokat szamitott, hogy az argentin gepek a hatosugarok maximuman voltak kenytelenek tenykedni, amibe meg egy utanegetos legiharc sem nagyonf ert bele, valamint a legiharc raketak kozti kulonbsegek, pl. ne hasonlits ossze egy regi Matra Magicet egy 9 Limaval. Sokat szamitott az is, hogy az argentinok a hajok elleni harcot tekintettek fontosabbnak. Persze, ez mondjuk a Skyhawkokra, es a Nesherekre vonatkozik.

Ennek ellenere a brittek szerintem csufos vesztesegeket szenvedtek (lasd Atlantic Conveyor) amit egy elvileg vezeto NATO tagallam nem engedhetett volna meg maganak..

Igaz, addigra az angol haditengereszet csak arnyeka volt onmaganak, es mar csak "fogak, es karmok nelkuli" oroszlan volt.

molnibalage 2008.11.10. 13:56:23

"Viszont eleg erdekesen alakultak volna a dolgok, hogyh az angolok a csapasmero, radar nelkuli Harriereket kenytelenek bevetni a harcban."

Ez inkább azt mutatta, hogy Nagy Britannia már minden csak nem tengeri nagyhatalom. Lényegében a NATO flották tengeralattjáró vadász szekciója kett (szerintem).
----

"Sokat szamitott, hogy az argentin gepek a hatosugarok maximuman voltak kenytelenek tenykedni, amibe meg egy utanegetos legiharc sem nagyonf ert bele"

Egyetértek. Repszimes tapasztalatok szerint nincs idegölőbb annál mikor azt latolgatod folyamatosan, hogy mit engedhetsz meg maganak, hogy ne zuhanj le keró hiány miatt. Ráadásul ott az szinte egyenlő volt a biztos halállal...
-----

"valamint a legiharc raketak kozti kulonbsegek, pl. ne hasonlits ossze egy regi Matra Magicet egy 9 Limaval."

Gondolom akkor még a régebbi Magic II volt. Az idők folyamán azt is feltápoltkák. A legfőbb bibi az volt, hogy a Harreren töménytelen flare volt (hiszen low level attacer a gép) viszont az argentínok gépein semmi...
----

"Ennek ellenere a brittek szerintem csufos vesztesegeket szenvedtek (lasd Atlantic Conveyor) amit egy elvileg vezeto NATO tagallam nem engedhetett volna meg maganak.."

Egyetértek. Egy huszadrendű kis ország minimális erőforrásokkal úgy kiosztotta a nagy RN-t, hogy ehaj. A szovjet haditengerészeti légierő fél perc alatt elsüllyesztette volna az egész csapásmérő erőt. Bár poszt elején meg is jegyeztem, hogy az RN akkor már nem volt képes papíron arra amit véghezvitt.. A jenki hordozók védelme alatt hajóztak volna az észak atlanti vizeken és közelebb az otthonhoz és a parti bázisú gépekhez.

Még 2-3 hajó elsüllyed és az angolok mehettek volna haza, mert nem lett volna se elég heli se hadianyag a folytatáshoz...

GSF 2008.11.10. 14:11:32

Ez így van.

Ettől függetlenül a falklandi konfliktus az angol flotta újabb nagyszerű diadalaként maradt meg a köztudatban. Végülis így is van. Így vagy úgy, de győztek. Tudtak győzni, mert azt is tudják, hogyan kell.

A sikerük meg egyértelmű, mert kevés ilyen egyértelmű háború volt a II. vh. után: jöttek és visszafoglalták. Ennyi. És ezért nincs is mit magyarázni, lsd. Irak, Afganisztán stb...

Az emlékezetben a kikötőbe viszatérő győztes rephordozó és a fedélzeten sorba álló legénység maradt meg, és a mi lenne ha már senkit sem érdekel. Szerintem ez így van rendjén. Sosem voltam angol-mániás, sőt, de mindig irigyeltem azt a nemzeti büszkeséget és öntudatot, ami őket jellemzi, és bizony ez a villámháború is ezt az érzületet erősíti.

Ja, és mindenki megtanulta a Harrier nevét...:)

molnibalage 2008.11.10. 15:13:26

Jól jöttek ki belőle a nagy nyílvánosság felé és a flotta is új légvédelmi rendszert kapott. Persze mi tudjuk, hogy nem mind arany ami fénylik. Margaret Teacher-t gyakorlatilag ez tartotta a hatalomban. Ha akkor buknak akkor talán még az Invincible osztályt is kivágták volna a politkusok és feladják a flotta azon részét is mondván, hogy a repcsik ellen ők nem tudnak mit tenni. Oldja meg a US NAVY az RN fedezetét. Az RN tiltakozhatott volna, de nem ők döntenek.

Ma már az a szégyenletes helyzet van, hogy a francia haditengerészeti légierő lenyomja az angolt...

zord 2008.11.10. 15:29:31

Molni,

Kicsit még azért nézz utáne ennek a Falkland-dolognak, fentebb írtam egy címet - a témában kötelező olvasmány.

Nem voltak tele a brit Harrierek 1982-ben sem infracsapádákkal, sem dipólkötegekkel. Ha csak az utóbbiak esetében azt a "módszert" nem vesszük annak, hogy féklapba raktak, amit az első nyitással tudtak "aktiválni".

Zord

molnibalage 2008.11.10. 15:30:58

Hol jutok hozzá? Ithon gondolom nem...

GSF 2008.11.10. 15:39:55

Én nem tartom ezt szégyenletesnek. Az angolok ha úgy adódik tudnak lépni, ahogy eddig is. Ahogy más nemzeteknek nem okoz gondot a villámgyors alkalmazkodás. Most ennyi is elég nekik, hegemoniára meg persze ki akar is törni? Az USA fényévekre tart, az oroszok jobb, ha kétszer meggondolják kihajózzanak-e. A franciák erősebbek. Most. Nem is most kell föléjük kerekedni.

Mondjuk a két nemzetben közös az a bizonyos öntudat. Egyiket sem féltem.

Körülöttünk is mindenkinek van: lsd szlovákokat. Elgondolkodtató az a tehetetlenség amit mi diplomácia szintjén produkálunk. Mi lenne, ha ne adj Isten többre lenne szükség, nem pont a szlovákok, bki ellen?

zord 2008.11.10. 16:08:45

Nem akarok letérni a témáról, de ami Szlovákia kapcsán történik, egyszerűen hihetetlen. Nem akarom védeni a szlovákokat, de most úgy látom, hogy a hülyeség mindkét oldalon szabadjára lett engedve. És valahogy úgy érzem, hogy ami történik, abszolúte jó Gyurcsány és Fico rövid távú érdekeinek. Sajnos úgy vélem, nem véletlenül történik az, ami: bizony nyilvánvalónak tartom, hogy ebben a nemzetközi helyzetben Moszkvának úgy kell minden NATO-n és EU-n belüli konfliktus, mint egy falat kenyér. Márpedig ők nem sóvárognak valamiért, ha kell nekik, hanem megszerzik. Tekintettel arra, hogy a volt szatelitek közül épp nálunk és Szlovákiában a legnagyobb a befolyásuk jelenleg, ez nem is okozhat nekik gondot.
NE LEGYEN IGAZAM!

Zord

Hoze 2008.11.10. 16:48:54

Igazad van Zord, semmi sem veletlen.. De, nem biztos, hogy csakis Moszkva erdeke ez..

A lenyeg, hogy eleg szornyuseges, ami tortenik, es hogy a szlovakok allami szinten gyulolkodnek ellenunk..

A tortenelem megismetli onmagat...

Es mar megint nincs onvedelemre kepes haderonk..:P

Hoze 2008.11.10. 17:34:37

Le vagyok dobbenve.. Wikipedia szerint a szlovak hadero 1,8 milliard dollarbol koltekezhet, mig a ketszer nagyobb Magyarorszag csak 1,2-bol... Hogy is van ez?

Nem a GDP 2%-a a NATO minimum? Kisse mi tavol vagyunk attol..

A poen, hogyha tenyleg elernenk a szinten, akkor a kornyezo egykori kis-antant orszagok egybol magyar katonai fenyegetesrol beszelnenek.. mint szokasos..:P

zulu74 2008.11.11. 08:27:13

Véleményem szerint nincs konkrétan szükségünk arra, hogy "önvédelmi képességeinket" csillogtassuk a szlovák magyar viszálykodás kapcsán.
Ebből azért még nem következik, hogy a nem kéne többet a haderőnkre, de a szlovák-magyar "meccs" csak vihar a biliben.
Fico-nak kell a népszerűség, erre a leggyorsabb megoldást egy "ősi ellenség" felmutatása hozza meg, mert ilyenkor minden birka bemenekül köréje, az akol melegében (itt most nem a szlovák=birkapásztor értelemben használom).
Fleto megtépázott népszerűségének is gyógyír, ha el lehet terelni a figyelmet a bajokról, kifelé mutogatni, hogy "lárifári, ez nem járja".
Momentán ez nem Moszkva érdeke (lehet hogy az is egy kicsit), hanem a két tehetségtelen politikai kurzus "egymásba kapaszkodása", amivel elodázza a vereséget.

Nyilván való dolog, hogy fényévekre vagyunk egy katonai konfliktus lehetőségétől is, arról nem is beszélve, hogy a szlovák haderő "anyagi értelemben" kerekedik csak a magyar fölé. Konkrét szituációban nem az anyagi erőforrások a döntőek, hanem a katonai képzettség, a haderő morálja, a parancsnokok rátermettsége stb.
Nem hinném, hogy a szlovákok ebben előttünk járnak, bármennyire is elégedetlenek vagyunk a saját vezetőinkkel. Ha csupán a pénz dönthetne el egy konfliktust, akkor nem tudtak volna X-et játszani Afganisztánban az amerikai-brit koalícióval a tálibok. Kilóra megvették volna őket az amerikaiak.

Kihagytam még valamit:
a nemzetközi erőviszonyokat. Ez nagyon fontos. Kinek ki a szövetségese, barátja, pártfogója stb.

Horvátország két hétig sem tudta volna magát tartania szerb reguláris erőkkel szemben, ha nincs a tömérdek külső támogatás, anyagi és erkölcsi értelemben egyaránt. Mégis sikerült helyreállítani a terültei integritását, néhány kisebb régiót leszámítva, gyakorlatilag megnyerte a háborút a 4X nagyobb Szerbia ellen.

Lássuk be, ebben is jobban állunk, mint a tótok, akik csak az oroszok "verbális támogatására" számíthatnának.

Viszont az egész eszmefuttatásomat keresztül húzza a tény, hogy mind a két ország azonos gazdasági, és ami fontosabb katonai szövetségi rendszer része, így értelmezhetetlen egy effajta konfliktus.

Az más kérdés, hogy Szlovákiát csak és kizárólag azért vették fel az EU-ba. ,mert a magyar diplomácia így kívánta rábírni a nagyhatalmakat arra, hogy az elbaltázott Trianoni határokat végre adják fel. Nincs itt semmilyen "szlovák csoda", "bezzegország".
Az a nagy büdös helyzet, hogy még mindig a birkákat kergetnék a Tátrában, ha mi nem kérjük be őket az EU-ba. a románokat szintúgy.
Belegondoltatok, hogy Horvátország gazdasági teljesítménye alapján rég beléphetett volna (a háborús bűnös EU maszlagot most hagyjuk is el), de Szlovákia kapott "meghívót"?

GSF 2008.11.11. 08:49:58

Törökország és Görögország is Nato testvérek, mégis viszálykodnak, akár fegyverhasználatot is beleértve, a területi vitáik miatt. Nem kell kicsinyíteni a mi nézeteltéréseinket. Bár Szlovákia félelme a revíziótól effektíve alaptalan, attól még Trianon emléke és hatása igencsak élő probléma.

Amivel itt riogatnak a szlovákok, hogy mi Felvidéket akarjuk, nos én azt mondom, ha tényleg akarnánk már nálunk lenne.
De nem akarjuk.

Mindenkinek szíve joga eldönteni, hogy ezt sajnálja-e vagy sem.

Egyébként megértem a szlovákokat. Van egy országuk, ami minden porcikájában ránk emlékezteti őket. Nincs egy vár vagy régebbi épület, műemlék, tájegység, ami kizárólag a szlovákság öröksége lenne. Így érzik, ezért támadnak. Pedig nem kéne. Mert a magyar a legbefogadóbb nemzet, élnek itt tótok, svábok, zsidók, mindenféle náció. A hangoskodók cáfolata mindez. Miért ne lehetne normális szomszédságot ápolni?

Lehet feszíteni a húrt, a kérdés az, érdemes-e?

zulu74 2008.11.11. 08:51:18

GSF, Molni!

Minden olyan nemzetnek meghagyták az öntudatát, akinek nem kell azzal a szégyenletes múlttal élni, hogy a fasizmus oldalán kitartott az utolsó töltényig, miközben a "szabad világ" összes hatalma fegyvert fogott ellene.
Van egy két ország, aki titokban még büszke is erre (Usztasák, Capo-k, Nemzeti Őrsereg), de ez nem egyenlő a nemzeti öntudattal, ez korlátoltság.
A németek is ugyanilyen "fejlehajtva" viselik már 50 éve hogy "elQrták". Ez nem kedvez a nemzeti öntudatnak, barátaim.
Mondjatok egy komoly csatát amit megnyertünk mondjuk Isaszeg óta !:)
Az angolok győztesen kerültek ki minden háborúból az utóbbi 90 évben (asszem a búrok verték el őket utoljára), méltán lehetnek büszkék a teljesítményeikre, mindezt úgy hogy nem álltak korlátlan erőforrások mögött, sem emberben, sem technikában.
Az USA nem is csinált titkot belőle, hogy nem a hadsereg színvonala az amivel nyerni tud, hanem a páratlan gazdasági fölénye, amely korlátlan lehetőségeket biztosít neki egy háborúban.
A Francia erőfölény nagyjából akkora humbug, mint a kormány sikerpropagandája nálunk. Média flotta.:)
Őfelsége Haditengerészete még mindig képes Anglia érdekeit hatékonyan képviselni bárhol, bármikor.
A flotta csapásmérő erejét azért nem nagyon demonstrálták mostanában, mert minden új keletű konfliktusban az amerikaiakat KÖVETVE indultak harcba, vagyis egyik sem az ő "projektjük" volt, akkor meg mire vergődjenek?!
A szárazföldi erőik statisztikáját azt meg lehet nézni viszont, itt látszik mennyivel keményebb katonák mint a jenkik. Kb. 150:1-hez a veszteség arányuk.

zulu74 2008.11.11. 09:01:34

A NATO számára is elég "ciki" a Ciprusi konfliktus, de azért az "ökölrázáson" túl nem nagyon merészkednek egyik nemzet fiai sem ott.

A szlovákok félelme a revíziótól nem alaptalan. Magyarország és ezen belül a magyar nemzet sosem mondott le arról, hogy akár fegyverrel is megszerezze ami az övé volt. Ennek legfényesebb példája, hogy a bécsi döntést követően egész gyorsan "visszacsatoltuk" azokat a területeket, amelyekről már egyszer nemzetközi szerződésben LEMONDTUNK. Ennyit lehet adni a szavunkra.
Ettől vannak "begazolva" a szlovákok.
Csak éppen azt felejtik el, hogy ez EU-ban nincsen jelentősége, hogy egy területet milyen "határokkal" osztanak fel. Ugyani a gazdaságilag egybe tartozó területek, régiók akkor is "visszanőnek" az anyaországhoz, ha ez nekik nem tetszik.
A baranyai gazdák eladják a cukorrépát a határ túl oldalán lévő horvát cukorgyárnak, mert Kaba messzebb van. Ez ilyen egyszerű. Pedig itt még határ is van.
Megjegyzem, ha megnézted a meccsen kirakott zászlókat, neked is elöntené az agyadat a vér szlovákként.
"szolgáink vagytok", "Miénk volt - Miénk lesz"; "hazátlan bitangok". stb.
A saját hazámban már csak ne alázzanak meg, ha lehet. Ha mégoly "zsenge" is ez a haza, és mégoly esetlen, akkor sem.
Ha mondjuk a Sturm Gratz szurkolók jönnének Pestre ilyen zászlókkal????
Pedig jó 300 évig rabszolgáik voltunk...
Mondjuk a sógorok is néha elvetik a sulykot, akkor az meg nekünk nem tetszik.

GSF 2008.11.11. 10:20:10

Tudomásul kell venni, hogy az EU egy gazdasági közösség, semmi több. A közös történelmi múlt legtöbbször nem összeköt, hanem elválaszt. Ősellenségeket terel egy akolba, a piacgazdaság és az előnyökkel kecsegtető közös piac égisze alatt. Áldozatokat vár el, amiket meghoz a politika, de évszázados ellenségeskedést népek között feloldani, elnyomni nem képes.

Tudtommal emberéletet is követelt már az ökölrázás török-görög részről. Volt, hogy gépeik véletlenül lelőtték egymást... Ez nem játék, nem lufi.

Személy szerint nem teszek különbséget a történelmi bűnök között. Ezért sem fogadom el, a nácizmus bűnét, mint bélyeget, amit viselni kellene, egyesek szerint. Mindenki, személy szerint viseli a sajátját.

A szlovák-magyar ellentét nem egy focimeccsel indul, és botor dolog zászlókra, meg transzparensekre hivatkozva embereket agyba-főbe verni.

A magyar diplomácia csődje ez. Nem egy magyar zászlót égettek el, hanem húsvér embereket, magyarokat vertek szét. Miért? Na és? Ismerős...

A minimum az lett volna, hogy hazahívjuk a nagykövetet. Ehelyett várjuk azt az abszurdumot, hogy a szlovákok felböfögnek egy videót arról, hogy mi kezdtük. Csak sajnos nem a magyar szurkolók kezdték...

Abból lesz nagy baj, ha az utcán is magyart vernek majd. Vajon arra mit válaszolna a tökös magyar diplomácia?!

Vannak dolgok amivel nem lehet mismásolni, szarakodni. Az USA háborút indít egy elrabolt amerikaiért, mi meg hagyjuk hogy szórakozzanak velünk. Hogyan lehet így komolyan venni egy országot?

Bocs, hogy hosszú lett. Csak a tökéletlenkedéstől elborul az agyam.

molnibalage 2008.11.11. 10:28:27

"Lássuk be, ebben is jobban állunk, mint a tótok, akik csak az oroszok "verbális támogatására" számíthatnának."

Azt miért is? Nem látok semmi ilyet.
----

"azonos gazdasági, és ami fontosabb katonai szövetségi rendszer része, így értelmezhetetlen egy effajta konfliktus."

Lásd görög-török, bár gazdaságiban még nincsenek, de két szomszédos ország esetén ezt elég vicces kijelenteni...
----

"Az a nagy büdös helyzet, hogy még mindig a birkákat kergetnék a Tátrában, ha mi nem kérjük be őket az EU-ba. a románokat szintúgy."

Meg egy kicsit lenéző vagy. Azok a "birkapásztorok" olyan szinten üzemeltetnek MiG-29-es gépeket amiről mi csak álmodunk. Ott konkrét elképzelés van a jövőről és tesznek is érte. A 12 megelevő gép repült egy 9-10 gépek áthúzást. Nálunk mikor volt ennyi bevethető gép ilyen jó arányban? Eh...
----

"Belegondoltatok, hogy Horvátország gazdasági teljesítménye alapján rég beléphetett volna (a háborús bűnös EU maszlagot most hagyjuk is el), de Szlovákia kapott "meghívót"?"

Talán Szlovénia?

molnibalage 2008.11.11. 10:32:13

"Magyarország és ezen belül a magyar nemzet sosem mondott le arról, hogy akár fegyverrel is megszerezze ami az övé volt."

Kérlek csak a magad nevében beszélj. Lehet, hogy csúnyán hangzik de Trianon után lett végre magyarlakta magyarország. Az EU-ben már a határ csak jelképes. Magyar a jogaikért ki kell állni, de területi revÍziónak semmi értelme.

A polidilit, meg most kéretik abbahagyni.

molnibalage 2008.11.11. 10:41:07

"Minden olyan nemzetnek meghagyták az öntudatát, akinek nem kell azzal a szégyenletes múlttal élni, hogy a fasizmus oldalán kitartott az utolsó töltényig, miközben a "szabad világ" összes hatalma fegyvert fogott ellene."

Nem a fasizmus mellett. A magyar katona a hazáját védte Szálasi előtt és alatt is. Az, hogy a politikai vezetés mire használta a hatalmat az nem a kiskatona felelőssége.
----

"A németek is ugyanilyen "fejlehajtva" viselik már 50 éve hogy "elQrták". Ez nem kedvez a nemzeti öntudatnak, barátaim."

1. Nem 50 hanem 60 lenne.
2. '54-es VB siker és gazdasági csoda után a német öntudat köszöni jól van. Olimpiát, futball VB-t és EB-t rendeztek.
----

"Mondjatok egy komoly csatát amit megnyertünk mondjuk Isaszeg óta !:)"

1. Bem is vitézkedett Erdélyben.
2. I Vh. alatt volt győztes csata ahol voltak magyarok.
----

"Az angolok győztesen kerültek ki minden háborúból az utóbbi 90 évben (asszem a búrok verték el őket utoljára), méltán lehetnek büszkék a teljesítményeikre, mindezt úgy hogy nem álltak korlátlan erőforrások mögött, sem emberben, sem technikában."

Ezt viccnek szántad? I.Vh idején és II. Vh alatt is megvolt a gyarmatbirodalom. I. idején még erős volt II. alatt kevésbé, de kellettek.
---

"Az USA nem is csinált titkot belőle, hogy nem a hadsereg színvonala az amivel nyerni tud, hanem a páratlan gazdasági fölénye, amely korlátlan lehetőségeket biztosít neki egy háborúban."

Nem a színvonala. Aha. Talán csekkold le a haditengerészetének és légierejének fejlettségét. 1944 óta elsők.
----

"Őfelsége Haditengerészete még mindig képes Anglia érdekeit hatékonyan képviselni bárhol, bármikor."

Ez nem igaz. Ma egy komoly ellenfél ellen (pl. kína elleni koalíció Tajvan védelmébe) az angol flotta elég védtelen a levegőből.
----

"A flotta csapásmérő erejét azért nem nagyon demonstrálták mostanában, mert minden új keletű konfliktusban az amerikaiakat KÖVETVE indultak harcba, vagyis egyik sem az ő "projektjük" volt, akkor meg mire vergődjenek?!"

Azért a Harrier kapacitását, sebességét és hatósugarát nem mérjük a Hornetekéhez kéremszépen.
-----

molnibalage 2008.11.11. 10:46:05

Tengeri csatában is volt siker Horty Miklós által. Otrantói siker nem rémlik?

zulu74 2008.11.11. 10:54:15

GSF!
Ezt ugye csak viccnek szántad, hogy az USA egy emberért is..
Az USA csak akkor lép "egy állampolgárának" védelmében, ha már minden készen áll, és már jóval az állampolgár bajba jutása előtt is az volt a terv, hogy mennek. Ld. Líbia.
Mégis mit kéne tenni?
Hazahívni a nagykövetet? Minek? Hogy még nehezebb legyen az ottani magyarok helyzete?

Lerohanni őket?

Minek? Mivel?

Te fegyverrel a kézben esnél el Kassa vagy Zólyom alatt, csak hogy megbüntesd őket?
Kiröhögtetni meg nem kell ezt az országot. Momentán semmit sem tehet senki, elitéltük őket... ennyi.
Európai mércével mérve ez minden amit tehetünk.
Őnekik sokkal égőbb hogy minden EU-s fórumon lucskosra sírják a szőnyeget a "fasiszta magyarok" megbüntetése végett... miközben mindenki elnézően mosolyog rajtuk.

Hovatovább azért sem mennék "ölni vagy halni", mert a tisztelt "B közép" sem biztos, hogy csak azért ment ki, azért szerveződött hetekkel előbb, mert kíváncsi volt egy "jó hangulatú" meccsre a felvidéken. Azért lásd be, volt ebben egy hangyányi provokáció.

Barátom, az hogy a nácik utolsó csatlósa voltunk, az tény. Elég izé ez még most is, és akkor is ha személy szerint én nem voltam ott. Ez igenis nehéz örökség, amit nem nagyon lehet büszkén viselni

Molni!
Politikáról nem szólva: a szlovákok 12 darab gépe lenne az, amit 2 gripen beásna a felvidék "vérrel szerzett" porában, a konfliktus első 20 percében. Ez nem cáfolja meg azt amit állítottam.

A Trianonról csak annyit: szalonképtelen dolog ma revíziót emlegetni, de ameddíg magyar él, mindíg lesz egy titkos összekacsintás, egy elharapott jajszó, ha arra kerül a szó, hogy hová lett a régi Magyarország.
Valóban színmagyar lett, és számtalan kisantant országban is maradtak elszakított magyarok is, amivel nem hogy előrébb lettünk volna, csak még inkább megnőttek a kínjaink.
Ott maradt ugyanis sok színmagyar terület is, melyekre kéjes gyönyörrel vetették magukat az új uraik, nekünk pedig nem volt és ma sincs eszközünk arra, hogy megvédjük őket. Egy idegen országban semmi jogunk sincs beavatkozni, nyomást gyakorolni, legfeljebb kérhetünk, könyöröghetünk, és elmerenghetünk azon, hogy miért választottuk mindkétszer a németek szövetségét. Ez minden amit tehetünk értük. És ez kissé megkeseríti az etnikailag homogén Magyarország felett érzett örömünket.

molnibalage 2008.11.11. 11:04:18

"Politikáról nem szólva: a szlovákok 12 darab gépe lenne az, amit 2 gripen beásna a felvidék "vérrel szerzett" porában, a konfliktus első 20 percében. Ez nem cáfolja meg azt amit állítottam."

??? Volt már AMRAAM éleslövészetünk? Van egyálatlán most itthon ilyen? Hány órát repülnek ők (asszem 120 felett) és hányat mi? (80 alatt).
-----

"A Trianonról csak annyit: szalonképtelen dolog ma revíziót emlegetni, de ameddíg magyar él, mindíg lesz egy titkos összekacsintás, egy elharapott jajszó, ha arra kerül a szó, hogy hová lett a régi Magyarország."

Mondom, kérlek ne beszélj más nevében jó?

"nekünk pedig nem volt és ma sincs eszközünk arra, hogy megvédjük őket."

Talán mert súlytalan a magyar külpolitika? Talán mert annyira imponens mint a kormánypárt?

És a politikát tényleg fejedz már abba. Technikai dolgokról kéne itt beszélni, de legfeljebb katonapolitikáról.

zulu74 2008.11.11. 11:10:08

"Nem a fasizmus mellett. A magyar katona a hazáját védte Szálasi előtt és alatt is. Az, hogy a politikai vezetés mire használta a hatalmat az nem a kiskatona felelőssége."

De igen, a fasizmus mellett. Sokkal könnyebb lett volna már túllépni a nemzetnek ezen, ha nem ütközne folyton ebbe a szemléletbe, hogy mi csak "ártatlan áldozatok" voltunk.

A haza fegyveres védelme az én fogalmaim szerint az, amikor valaki rátámad a határain egy nemzetre.
Ebben az esetben mi támadtunk rá az oroszokra, majd megpróbáltuk ideológiailag megkeresni a legjobb magyarázatot. A haza védelmét az oroszok gyakorolták Sztálingrádig.
Mi támadásban(!) voltunk.
Milyen hazát védtünk a Donnál? Magna Hungariát? ugyanmár!

Az angolokról:
3 anyahajó azért elég komoly védelmet nyújt ám, ha okosan használják. Egyszerre az amiknak sincs több egy helyen szerintem. A Harrierek utolsó upgrade-je egész jó lett, valóban nem Hornet, de "fer inaf", vagyis elég jó arra, amire használják.

Azért én nem ménnék közel a "HMS York"hoz még egy Szuhojjal sem, mert elég szúrós lehet a válasza.

A két haderő összehasonlításában csak a számokra támaszkodtam, nem az amerikai propagandára.
Az angolok sokkal jobban képzett katonák, sokkal komolyabb teljesítményt nyújtanak, mint a munkanélküli négerekből, tanárnőkből, vízszerelőkből álló US Army.
A technikai színvonalban valóban van különbség, de míg a BA inkábba a kipróbált, megbízható technikára épít, az ami kísérleti nyúlnak használják a saját bajtársaikat az új "hiperkütyük" tökéletesítésénél.
Sajnos a magyar honvédség is az US Army levetett vackaiból turkál a külföldi missziók során, ami nem túl lelkesítő a számomra.

zord 2008.11.11. 11:12:56

Bizony bizony! Rettentő szigorommal lesújtok azokra, akik polidiliznek itt. Én nagyon szeretem az egykori Felvidéket, a mai Szlovákiát és benne a szlovákokat. Az egyik kedvenc túrahelyem amúgy mellékesen!
Az én meglátásom szerint teljesen irracionális folyamat tanúi vagyunk itt. Egyesek azt tekintik hivatásuknak, hogy régi sebeket tépjenek fel, a bolhából csináljanak elefántot. Meggyőződésem, hogy minden és mindenki, ami és aki hatásában a konfliktust mélyíti, tudatos.
A szlovák identitáskeresés, kissebségi komplexus csapdáit és a politikai elit részéről történő kihasználását ismerjük, ezért erre nem pazarolnék szavakat. Sajnos ugyanakkor idehaza is lehetetlen elválasztani a kérdést a belpolitikától, melyben az egész magyar elitnek, de különösen a kormánynak nagy a felelőssége. Sosem szerettem a törés-zúzásra hajlamos embereket, de azokat még kevésbé, akik hergelik őket, miközben szép csendben sokkal súlyosabb dolgokat követ el, mint néhány utcai csata.

NAMÁRMOST én azt javaslom, hogy a béke megőrzése érdekében a Sliaci bejegyzés alatt kicsit kommentelgessünk a Szlovák Légierő helyzetéről, képességeiről, alakulatairól, azok diszlokációjáról.

És fókuszáljunk arra, hogy ez NEM polidili, hanem LÉGIERŐ BLOG. Mindenkit szeretettel várok!

Zord

zulu74 2008.11.11. 11:17:27

Hát valóban... a magyar útlevélbe hiába írják bele, mint az angolba, hogy:
"Her Britannic Majesty's Secretary of State Requests and requires in the Name of Her Majesty all those whom it may concern to allow the bearer to pass freely without let or hindrance, and to afford the bearer such assistance and protection as may be necessary."
Ahhoz kell erő is ami szavatolja, hogy ha netán még sem így lesz, akkor odamegyünk és jól elverünk barátom:)

molnibalage 2008.11.11. 11:17:44

"Az angolokról:
3 anyahajó azért elég komoly védelmet nyújt ám, ha okosan használják."

1. Repülőgép hordozó.

2. Milyen három?Két aktív Invincible osztályú van. Az első hajót már leselejtezték. Még 30 évet sem húzott ki. A Midway kibírt 46-ot aktívan az Enterprise vagy 50-et...
---

"Egyszerre az amiknak sincs több egy helyen szerintem. A Harrierek utolsó upgrade-je egész jó lett, valóban nem Hornet, de "fer inaf", vagyis elég jó arra, amire használják."

Kettő bárhova odaér 3 napon belül. Még 2 nap múlva még 1-2 ha kell. Asszem olyan 8-9 aktív hajó van most és nem 20 AV-8 géppel hanem egyenént 4x12 vagy 5x12 vadásszal. A Harrer elvisz max. 4 (vagy 6?) légiharc rakétét a Hornet 12 db-ot...

GSF 2008.11.11. 11:19:21

Nem igazán értetted meg miről beszélek. Az USA igenis kiáll minden bajba jutott állampolgára mellett. Nem revíziót emlegettem, de mindegy. Nem érzem felelősnek magam a náci bűnökért és csak azért terhes az örökség mert kívülről erőltetik. Vajh a búr koncentrációs táborok öröksége mennyire nyomja az itt kivesézett illetékes nemzet kebelét?...

Szerintem épp az a gond, hogy annyira nincs itt revíziós hangulat, mégis azzal riogatnak északon. Na, ez igazi szalonképtelen gondolat. Abban a fene nagy demokratikus unióban.

Egyébként Isten óvjon bennünket bármiféle konfliktustól.

A békediktátum miatti fájó seb pedig remélem megmarad, és mindig emlékeztet bennünket! Hogy tanuljunk a hibáinkból. Hogy előre tudjunk nézni. És nem mellesleg 1000 év hagyatékát őrzik az elcsatolt területek. Igen, még sok idő kell...

Miért baj ez?

A huligánokat meg földhöz kell verni, ennyi.

zulu74 2008.11.11. 11:19:53

Mea Culpa!

Pont írtam, mialatt Zord bejegyzett egyet.
Polidili befejezve részemről.

Bobby Baccala 2008.11.11. 12:41:37

zord

javaslom egy off topic szekció elindítását...mert itt nem akarok poildilizni :) de amúgy ott meg lehetne vitatni minden más repüléssel kapcsolatos dolgot ami nem vonatkozik szorosan az adoot posztokhoz.

vélemény evribádi?

zulu74 2008.11.11. 12:46:48

Ezt magam is javasolni szerettem volna. Látható, hogy gyakran egy egy "mellékszál" egész messzire visz a témától. Viszont lehet hogy ezek a mellékszálak is érdekesek lehetnek valakinek, úgyhogy talán olvasnák is.
Mondjuk Zord dolga is könnyebb lenne, mert nem kellene folyton mederben tartani a beszélgetést ott.

GSF 2008.11.11. 12:55:46

Akár lehetne, nem lennék ellene, de sztem ennyi azért belefér. Néhány komment erejéig elcstangolunk, aztán mikor elege lesz Zordnak az offolásból moderál egy kicsit.

Most is működött.

Bobby Baccala 2008.11.11. 15:02:44

gsf

naja, csak én azért nem fejtettem ki az előbb a véleményemet, mert valszeg engem már kimoderált volna :)

GSF 2008.11.11. 15:12:20

gondolom senki sem, de ez van :)

zord 2010.04.26. 12:21:10

@block50:

Erre mondják, hogy a LégierőBlogger lemaradt, mint a borravaló. :-((((((

Zord

block50 2010.04.26. 13:32:57

@zord: Véletlenül se kritika volt... :-)))

Egyszerű direkt marketing az oldalnak.. :-)))
süti beállítások módosítása