A cím nem elírás, ugyanis a 15. alkalommal megrendezett cseh nemzetközi légi fesztivált (CIAF) ezúttal először a kerítésen túlról (péntek érkezés) majd belülről (szombat első nap) vettük szemügyre Devil 505 kollégával. A pénteki nap különösen érdekes volt az érkezések miatt, és azért, mert a 10-es pályára érkező gépeket a beton déli oldaláról (azaz naphelyes irányból), egy kis gyümölcsösből fotózhattuk végig.
Péntek fénypontja a Lakenheath-i 48. ezred F-15C gépeinek érkezése volt, különös tekintettel, hogy a gépeknek volt kerójuk (és alighanem a hajózóknak kedvük) három impasszra, kitűnő lehetőséget kínálva a továbbmenetel fotózására. Ezzel kapcsolatban eszünkbe jutott, hogy nem is lenne hülyeség az airshow-meghívókba beleírni, hogy egy-három átstart ajánlott minden vendég számára...A 493-ik század azzal sem rontott a hírnevén, hogy egyik tagja - a század 1999-es killjeiről folytatott beszélgetés folyományaként - szombaton beinvitált minket a kordon mögé, és körbemutogatta a gépet. Sikerült belőle kihúzni, hogy melyik a Fighter Data Link (FDL) antennája (gép orrán, négyzetes panel), és azt, hogy néhány éven belül ők is megkapják az AESA antennát. A Mildenhall-i KC-135-ös jelenléte miatt kézenfekvőnek tűnt, hogy azzal jöttek műszakiak a gépek hétfői újraelőkészítéséhez, de kiderült, hogy a hajózók ezt maguk teszik meg. A 15-ös hasán lévő egyik, gyorszárral nyitható panel mögé elpakolhatóak a földi biztosítékok és takarók, a beépített létrával beszállhatnak a gépbe, úgyhogy csak a féktuskó elhúzásához van szükségük segítségre az indításnál.
A többek között történelmi témájú beszélgetéshez jó hátteret nyújtott, hogy a géppár egyike az a 86-0159-es gép volt, mellyel Mike "Dozer" Shower az Allied Force első éjszakáján az északi package egyik söprögetőjeként lelőtt egy szerb MiG-29-est. Vendéglátónk, Jesus búcsúzóul a század által tavaly harmadjára elnyert Raytheon Trophy emlékérmét nyomta a markunkba.
Az AWACS, melynek jelenlétét Brünnben nem lehetetlenítette el a hülyeség szintén két továbbmenetelt csinált pénteken a gyümölcsöskertnél összegyűlt százas nagyságrendű bámészkodó és spotter örömére.
A francia légierő egy speciális festésű Alpha Jettel és egy standard festésű példánnyal vett részt.
A standard példány ezüstös hasát mutatja.
Farokkerekes román Jak-52-es.
ALCA műrepülés közben, nyitott törzsféklappal. Kezdhetünk hozzászokni?
Spanyol CASA 295-ös "műrepül" (azért jóval szelídebben, mint riválisa a C-27J). Csehországban ugyan már jó ideje húzódik az Ancsák majdani leváltását célzó gépek csatája, döntés egyelőre nincs.
A 295-ös hasa a bemutató közben.
A belga demo 16-ost mindenki jól ismeri, Kecskeméten is láthattuk, de ez a brünni kép, a fények megtetszettek. A törzs hátsó részében láthatóak a betöltött infracsapda-kazetták.
Egy klasszikus forma, melyet már nem sokáig láthatunk repüni: Sea King Belgiumból.
Magyar részről az egyik vendég a már ismert "zsiráf", "patkány" illetve egyéb, nem túl hízelgő nevekkel illetett speciális "szarvastehén" festésű 714-es Mi-24V, és nagyon kedves, no meg lelkes személyzete volt.
A másik vendég a 119-es oldalszámú L-39ZO, a Cápeti II volt, melyet egy sorba állítottak két ALCA-val és egy szintén cseh L-39ZA-val, mely a típus első felszállásának 40. évfordulóját ünneplő speciális festést kapott. A gép svancáról a főtervező, Jan Vlček (és nem a főpilóta Rudolf Duchon, mint eredetileg írtam! Mea culpa, me maxima culpa) néz vissza ránk.
A cseh Gripen műrepülését ezúttal infracsapdákkal dobták fel. Bár a bohémek 2005-ben úgy kapták meg a gépeiket, hogy az EWS 39-es EH rendszer nem volt üzemképes, azóta láthatóan pótolták a hiányosságot.
Ezen a nagyításon látható a három felső BOP/C kazetta.
A Brno-i repnap legnagyobb hiányossága, hogy a bemutató a közönség helyzetéből fotózhatatlan (azaz nappal szembe lehet csak dolgozni). Ezen a gyenge képen azért látszik az alsó egyszem BOP/C kazetta.
A reptértől látótávolságnyira, Sokolnice község mellett, (az Austerlitz-i csata emlékművétől kevesebb, mint egy kilométerre) található - egy korábbi radarszázad települési helyén - a Cseh Légierő egyik (szintén NATO-finanszírozású) RAT-31DL gerincradarja. Bár a helyiek még tiltakoznak és kompenzációért a markukat tartják, van egy nagy előny: a radar megépült és üzemel. (a fotóért kérem a HM-pályázat díját....!!!).
Zord
Bár nem katonai, de szép: a ocsovai Cmelákok határozott behelyezkedése leszálláshoz.