Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (72) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Napi keszi (update 99)

2008.07.28. 15:55 | zord | 130 komment

 

Győzött a racionalitás, uszkve egy hónapja ~napi rendszerességgel repül kesziből Kecskemét.

A gondolat már néhány éve felmerült, ennyi ideig tartott a megvalósítás. A kevés repült órára (is) visszavezethető balesetek nyomán a vezetés is belátta, hogy ez elkerülhetetlen. 

Az érvek győzedelmeskedtek azok fölött is, akik az éles fegyverzet gyakori röptetése miatt tartottak ettől a megoldástól. A magyar légierő-kultúrában máig egyfajta "félelem" övezi az éles fegyverzet jelenlétét, nem is annyira az azzal közvetlenül kapcsolatban lévők, azt alkalmazók, sokkal inkább a vezetés, az elöljárók részéről a nagyobb felelősségvállalás miatt. A ritkán előforduló események sajnos csak megerősítették ezeket a berögződéseket, de szerencsére ezúttal ez sem állhatott a változtatás útjába.

A korlátozott erőforrások (úgy humán mint technika) hatékony kihasználásának ez a módja, amint arra számos országban van példa. Megkockáztatom, hogy az egyszázados vadászlégierők számára nincs sok más választás, különös tekintettel arra, ha pilóta és repülőgép-harcértékük egyaránt az ideális harmadára-negyedére csökken, amint az idehaza is történt.

Zord

Ui: Kérdés, hogy az átállás a teljes repült óraszámban jelent-e változást, vagy a keszi repültetésével párhuzamosan a kiképzési célú felszállások számát visszaveszik. Nem ismert, hogy biztosítottak volna többlet-forrást az alakulat számára. A másik kérdés a rakéták élettartama, hiszen sem az R-73, sem az R-27 nem híres a hosszú légi üzemidőről (néhányszor tíz óráról tudni). Meddig futja?

Mivel sokan kérték, most közkívánságra megosztom a légierő blogos közösséggel néhány fotómat 1999-ből, az Allied Force hadművelet idején fenntartott emelt szintű készültségi szolgálatról.

1999. május 12. Kecskemét. Készültségben a 10-es oldalszámú 29-es. Teljes fegyverzettel várakozik a gép.

Négy és egy tartalék géphez négy keszi pilóta dukál. Javítsatok ki, de szerintem balról jobbra: Kovács Péter, (ismeretlen műszaki), Hajdú Attila, Németh Gábor, Vári Gyula.

Az egyik géppárt riasztották, már kinnt vannak a 30-ason. Végül nem emelték őket, és a másik géppár szállt fel. 

Visszatérés őrjáratról, az egyik gép oszolj közben...jól látható a négy R-73-as és a két R-27-es, illetve a pótos.

 

A 03-as laszállás után gurul vissza, körülbelül a NATO-hangár vonalában, ami akkor még nem létezett.        

 

 

 

 

 

Címkék: hungary kecskemét qra mig 29 készültség r 27 r 73

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr74589498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Robcsi 2008.08.01. 06:54:23

Végre...

GSF 2008.08.01. 08:07:55

Évek óta rendszeresnek mondanám a keszi emelését. 1999 után valahogy megmaradt. No persze nem napi rendszerességgel, de hetente előfordult. Most gyakoribb, de így is max. 3-4 alkalom lehet.

Egy korábbi kérdésem így talán újra aktuális, gondolva a rakéta-szűkére. Nem lett volna logikus döntés az R-60-asok rendszerben tartása, nem ész nélküli ellövése (vészindítás párosával), vagy ha már a lejáró élettartam miatt indítottuk őket, akkor a jóval alacsonyabb áruk miatt továbbiak beszerzése, R-73 tartalékolása? Most jól jönne...

Egyébként a jelenlegi helyzetben minden apró lépés számít! Végre egy kis repóra...

Collingwood 2008.08.01. 10:02:43

Sziasztok!

eloszor is gratulalok a bloghoz, mar napok ota ezt olvasom, mind a posztok, mind a hozzaszolasok nagyon erdekesek.
A fenti kepek lattan felmerult bennem egy kerdes: hogyhogy R27-essel adnak keszultseget a 29-esek. Ugy tudtam, bekeidoban eleg a ket infravoros oniranyitasu legiharcraketa+gepagyu.
Vagy az utolso ket kep csak illusztracio?

Udv

Collingwood

GSF 2008.08.01. 10:10:04

Nem illusztráció, tényleg azzal adtak keszit egy időben.

Eredetileg 2 R-27 + 2 R-73 al adták. Aztán, gondolom ahogy koptak, maradt a 2 R-73. 1999: erős harckészültség 5 gép teljes díszben. Aztán vissza eredeti felállás. Sztem a rakéták üzemideje miatt váltogatnak.

Ahogy írod, elég a két infra, de eszerint nyilván belefér a félaktív lokátoros Alamo is. Ez valahogy olyan mint a kevesebbről a többre való következtetés: ha a 73-as elég akkor a nagyobb hatótávú 27-es is mehet. :)

Most R-73-al adnak keszit.

Üdv: GSFGábor

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.08.01. 10:14:58

Bocsássátok meg kérdésemet, de ha felszáll a készültségi gép gyakorló repülésre, akkor mi adja a készültséget? Fejtse már ki bővebben valaki, hogy hogyan is van akkor állandó készenlét?

GSF 2008.08.01. 10:25:34

Igazából nekem is visszás ez. Elvileg van egy tartalék gép, az még mindig emelhető, ha épp tankolják a visszatért géppárt. Amúgy nincs reális lehetőség a támadásra, gondolom ezért. :)

Sztem ilyenkor nagy manőverek nincsenek. Gondolom útvonalaznak, esetleg alapmanőverek vannak. Azért gondolom, mert fegyverrel pótossal ilyenkor 1 órát vannak fenn. Mivel egy átlag kiképző kör 30 min, így gondolom a keszi repülésekor nem égetik a kerót ész nélkül...

Liverbird 2008.08.01. 10:52:07

Szerintem pont emiatt lett megbeszélve Zorddal, hogy GSFGábor nem szól azonnal, ha fent a keszi. Mert mi van, ha nincs tartalék gép... Nekem is feltűnt ez az R-27-es dolog, érdekes, de hát ez van. Az R-60-as szerintem sem lenne hülyeség, de ha már elfogyott, erre a rövid időszakra nincs értelme venni. Bár az Alba mintha el tudná cipelni a 60-ast...

tothtomi 2008.08.01. 12:43:15

Egy keszi repülés alkalmával elfogásokat csinálnak, ez, ha nem kesziből repülik akkor is kb. egy óra. A tartalék gépet meg nagyon sokszor kiviszik kiképzési repülésre, persze ezt csak akkor tehetik meg ha van még egy üzemképes harci, hogyha az egyik elromlik még mindig legyen tartalék. Egyébként ha fent van a keszi és menni kéne, átirányíthatják őket, ha ez nem lehetséges akkor nem mennek....

Egyként tartalék gép hiába van, ha fent van a géppár nincs pilóta aki repüljön vele.

Collingwood 2008.08.01. 16:37:01

GSF,

koszonom a valaszt. Mindenesetre nagyon harciasan festenek az R-27-esekkel.
Nagyon jo kepek.

Greg36 2008.08.01. 17:37:23

Nagyon szép képek.
Hiába, bárki bármit mondott nekem, a harci repülőgép igazán fegyverzettel mutat "csinosan".
Remélem ez a betervezett gyakorlóidőn felüli repülés.

zord 2008.08.02. 10:31:47

A legmagasabb értékű fotó számomra messze az, amikor éles függesztmény van egy gépen, lehetőleg éles helyzetben. A QRA az én értelmezésemben az. Ha megtalálom, majd feldobok ide 1999-eset is.

A kesziben bekövetkezett változtatás fontos szervezési lépés. Reméljük, hogy a gyakorló felszállások száma ettől nem csökken (nagyon...)!

Zord

GSF 2008.08.02. 10:55:53

1999-ben volt egy sajtótájékoztató, ha jól emlékszem és arról ti is beszámoltatok. Akkor tényleg részletesen lehett tájékozódni, azért ez leszögezhető. Én is minden egyes nap kijártam sasolni az őrjáratot. Kár, hogy nincs róla egy fotóm se, az újságból van csak egy-két emlék. Az nagyon harcias pár hét volt és a demonstrációs repülések (kanyar kis magasságban a város felé) kifejezetten megnyugtatóak voltak. A MI-24-esek 4 gépes kötelékezései se voltak utolsók... Az biztos, hogy ma nem tudnánk ekkora erőt Kecsóra összpontosítani (asszem 8 még ispankával is felszerelt 24, 5 29-es, sőt ment a rendes kiképzési repülés is e mellett 2-3 29-essel - ekkor voltak a 15-ösökkel az "incidensek" is).

Szóval nagyon jó lenne, ha találnál pár fotót..:)

tothtomi 2008.08.02. 11:12:07

Pár fotót régebbről én is nagyon szívesen látnék itt!

Tacsk0 2008.08.02. 14:42:17

Azért az AA-10 használata egy kicsit problémás, hiszen annak durva lehet a minimális indítási távolsága (ha jól tudom a T változatnál 3.2 km). Vizuális azonosítás után pár kilométert hátra kellene jönnie a magyarnak, ha lőni akar. Ha erre nincs idő, akkor tarán?

Továbbá egy kitfox-szerű kisgépet valszeg meg se fogna a radar, ha viszont leáll nyolcasozni egy gémeskút körül, ágyúval sose találod el.

Ennyiben az R-60 elég jó régirendészeti rakéta, mert infrás, akár egy hajszárítóra is rámegy és a kis töltete miatt sokszor csak megrongálni képes a célt. Az Alamonak viszont 40 kilós feje van, por se marad utána, ami mondjuk egy KAL-007 újrajátszás esetén nem lenne szerencsés.

Bird 2008.08.02. 15:55:41

Szerintem a kesziből reptetésnek egyszerű oka van: kevés a 29-es pilóta, főként, aki keszit is adhat. Másképp nem tudják megoldani a pilóták reptetését, mert ha keszit adnak, akkor utána x óráig nem repülhetnek. De ha megint sorra jön a keszi, akkor mikor "kiképeződnek"...? Szóljatok, ha nem jól számolok... így visszaolvasva, remélem, értitek, mire gondolok, mert nem biztos, hogy érthető voltam... :)

zulu74 2008.08.03. 20:39:56

Hová lettek?
Eddíg arról volt szó, hogy Gripen pilóták kellenek hamar-hamar, mert nincs elég. Már MiG hez sem ért senki? Elvitték az ufók őket? Ekkora az elvádorlás?

tothtomi 2008.08.03. 21:11:31

Hát, elvándoroltak, elmentek nyugdíjba szépen lassan az évek folyamák, a körülmények romlásának köszönhetően, most vannak kb. 10-en.

www.honvedelem.hu/cikk/0/12109/repnapsyma.html

"Mint Szekeres Imre hangsúlyozta, a JAS-39 EBS HU Gripen-pilóták kiképzése az előzetes elképzelésekhez képest gyorsabban zajlik, így a magyar légtér védelmét a tervezettnél hamarabb vehetik át a típussal."

Igen, most úgy néz ki hogy október 15, de szerintem egyedül Szekér hiszi azt hogy gyorsabban zajlanak a dolgok. Tehát Gripen pilóták is kellenek, de ha túl sokan lesznek az se jó, mert 14 gép (vagy a csütörtökön látott 4, vagy inkább 3 miután csütörtökön láttam egy gépet "kényszerleszállni", utóbb kiderült, hogy a futófelület külseje leszakadt és a szárnyat megrongálta, hasonlóan mint anno a Concordenál) kevés lesz. Az össz-vissz 2 DB kétüléses így is kevés.

GSF 2008.08.03. 21:16:34

Sajnos ekkora. Zord és páran akik többet látnak már korábban kifejtették ezt. Kb. 8 (már pontosan nem tudom, korábbi hsz-okban rátalálsz) kesziadó pilótánk maradt. Ez iszonyatos leterheltséget jelent, max. egy tucat pilóta van 29-eshez...

Szóval Gripenre már több.

Úgyhogy több ismeretlenes ez az egyenlet. A hangsúly a keszi fenntartásán van, amíg a Gripenek készen nem állnak. Logikus a keszi napi szintű emelése, a kérdés ezek után már tényleg csak az, hogy ezzel a lépéssel párhuzamosan a normál kiképzési repülések is folytatódnak-e, ideális esetben egy kicsit emelt óraszám mellett.

Bobby Baccala 2008.08.03. 23:32:45

pár napig nem vok netközelben aztán olvashatom órákig az új hozzászólásokat :)))

aug.15 ről van vmi info??
kiderült hogy 16án esküvőre kell mennem, ami valszeg rányomja a bélyegét 17re szóval most tiszta stresszben vok :(

de 15én szívesen összefutnék az itt kommentelőkkel :)))

Bird 2008.08.04. 06:23:09

Korábban már én is javasoltam, beszéljünk meg egy helyet, mondjuk a 44-es mellett , az úttól 50-100 méterre, a tengely déli oldalán...? Esetleg jelszó...? ;)

svrider · http://riderblog.hu 2008.08.04. 10:38:36

sziasztok, bocs az offtopicért, de tudnátok ajánlani egy korszerűbb pc-n játszható repülőszimulátort? lehetőleg olyat amiben USAF gépekkel lehet repülni.

köszi szépen, és bocsi az offért
(ms flight simulator X-et gyűröm pár hónapja az egyszem hornettel :)

sdragon 2008.08.04. 10:42:07

Kíváncsi lennék mennyi idő kell, hogy a Gripen készültségbe állhasson? Az első gépek több mint két éve itt vannak. Már tizenöt pilóta lett kiképezve a típusra és érzésem szerint több órát töltött mindegyik a levegőbe, mint amennyi rep idővel az utolsó generációs Fulcrum drivereket keszire képezték ki. Biztos nagy segítség lenne, ha már felváltva adnák a készültséget a két típussal.

exi 2008.08.04. 10:48:32

Ha mar a keszirol van szo,lehet tudni kb mikor szallnak fel a nap folyaman?Es esetleg van valakinek otlete,hogy mikor erkezik a gepek zome a repnapra? Mennek ki fenykepezni vegre,de sajnos csak 15-e tunik eselyesnek a munka miatt:(
Jah es grat a kepekhez,nagyon jok!

udv,exi

zord 2008.08.04. 11:47:47

15-én szerintem 9-től ott leszek a tengelyben (irány szerint, ami ugye 90 százalékban 30-as pályát és 44-es út környékét jelenti) Majd az azonosítást megoldjuk, mondjuk részemről valami félreérthetetlen felségjelzéssel ellátott póló viselésével!

Exi,

Fennt arról írtunk, hogy itt a keszi témája sem tabu, de olyan megkötésekkel, ami alapvető biztonsági érdekeket nem feszeget. Így "élőben" senki spotter nem "jelenti" az emelést, illetve a változásokról némi késleltetéssel számolunk csak be.
A repnapra az érkezések zömét péntekre mondják, hasonlóan a tavalyi bulihoz. Persze szerintem az sem csalódik, aki csütörtökön is ráér és kimegy. Gyakorlások már most vannak, de csütörtökön is lesznek.

Zord

exi 2008.08.04. 12:03:54

Igen,ez igy hirtelen kiment a fejembol. A polos buli jo otlet, bar meg nem igazan vagyok ismeros a repter kornyeken, de azthiszem ez a legkevesebb.

zord 2008.08.04. 13:11:51

Sdragon, Tomi

Elismerek minden nehézséget, mely az új technológiából, új eljárásokból, egy új kultúra átvételéből áll, de szerintem 2 év öt hónap alatt QRA-ba be lehet állni. És tudom, hogy mindenkinek a könyökén jön ki, de ott vannak a csehek, akik 8 emberrel kezdték a keszit úgy, hogy még nem volt benn az országban az összes gép. Necces volt, de megcsinálták, mert a 21-es üzemidő kifutása kényszeként ült a nyakukon.
Szerintem kényszer nálunk is van, talán még durvább is, mint náluk volt 2005-ben. A 29-es kesziadó létszáma és kevés repülése épp elég indok. Az orosz típust így a végén biztos, hogy nem fogják már felpörgetni. A fennt vázolt szervezési váltásra is csak akkor került sor, amikor már tényleg összeomlás előtt volt a rendszer. Ezúton is köszönöm a tábornok úrnak, és mindenkinek aki lehetővé tette, bár "semmi közöm hozzá"!
Igaz az, hogy a magyar Gripen-hajózók többszörösét repülték-repülik annak, amit a 29-es közösség, úgyhogy a "korai" kesziadásnak ebből a szempontból adottak a feltételei.
Szekeres természetesen a maga módján sikertörténetként adja elő a dolgot (gyorsabban megy...), de szerintem csak arról van szó, hogy kezdik felismerni, hogy a 29-essel nem lehet sokáig húzni így (pluszpénzt meg már nem akarnak rászánni).
Persze maradnak kérdések, így például a Gripenek rendelkezésre állása, és a pilótáik leterheltsége. Ha a workup-periódusban átveszik a keszit, az azt jelenti, hogy két ember a kesziadás napján és másnapján nem tud előrehaladó (kiképzési) feladatot vegérehajtani, csak a napi keszi repültetés által lehetővé tett fenntartó dolgokat (persze nagyon is jó, hogy nem veszik el a kesziadás napja, de mégis egy korlát a rendszerben). Ugyancsak kiesik három gép a kiképzési feladatokból, úgyhogy a maradékon kell osztoznia a napi kiképzési feladataikat repülőknek (max 8-10 ember, ha senki nincs szabin, nem beteg és értelemszerűen nem számoljuk a keszi után szabadnapot töltőket). A képlet: (12, 13 vagy 14) - (2+2)= 8, 9 vagy 10.
Namármost tény, hogy a tavalyi repülőnappal és augusztus 20-ával szemben egy repülési nap négy gépnél több nem nagyon repül. A kifinomult felkészülési rendszert (tervezés, szimulátor, stb) figyelembe véve kérdéses, hogy 8 (9, 10) pilótából egyszerre mennyi repülhet, azaz van-e, lehet-e igény ennél több gépre.
A sok tekintetben (a politikai szálat és az eredeti szerződés megítélését kikivéve) referenciaforrásként kezelhető Hollósi-interjú (hm.gov.hu-n megtalálható) szerint "az évente átlagosan 80%-os, napi minimum 70%-os napi üzemképességről" ír, azt ugyanakkor elfelejti megemlíteni, hogy ez ("pletykák" szerint) csak az időszaki munkákra vonatkozik. Tehát azt jelenti, hogy 9 gépet garantálnak, ha nincs meghibásodás. Ebből következik a képlet: 9-3 (keszi) = 6. Hat gép rendelkezésre kell, hogy álljon a kiképzési repülésekre, mínusz a meghibásodottak (mondjuk 2).
Nekem mindebből az következik (további részletezés nélkül), hogy a jelenlegi állás szerint van annyi gép és ember, akivel és amivel a kesziátvétel megoldható (most lehet, hogy leharapnák egyesek a fejem: AKÁR HOLNAPTÓL).
Hangsúlyozom, hogy lehet, hogy valamit rosszul tudok, rosszul kombinálok, de ha abból indulunk ki, hogy később a pilóták száma még több lesz, azaz nő a gépigény, akkor csak még nehezebb lesz megoldani a helyzetet. Már írtam a jártasság fenntartása kapcsán, hogy szerintem a jelenlegi programkeretek (16800 óra tíz év) között nem egészséges 15 hajózó fölé menni.

Zord

tothtomi 2008.08.04. 14:29:28

Hát, az biztos, hogy a Gripen állomány valamiért egyeltalán nem rajong a kesziért, és nem azért mert akkor nekik is be kell járni. Jelenleg 8 ember mehetne, 5-en még nincsenek azon a szinten, van 4 magyar + 2 svéd oktató. Svédek jövőre elmennek. Ha ez a nyolc ember elkezd keszibe járni, meg fog állni az élet. Ha a maradék 5 el is éri azt a szintet okt. 15-ig hogy adhat készültséget, akkor azok is beállnak a keszibe de jönne az air-to-ground amivel nem haladnak sehova. Vagy ők lesznek kesziben, vagy az oktatóik. Aztán mennek még ki emberek Svédországba, azok mikor onnan hazajönnek itt fognak állni és várni. És lehet hogy meglepő, de valószínűleg nem véletlen hogy múlt héten összesen 4 v. 5 üzemképes Gripen volt, állítólag itt is kezdődnek szépen lassan azok a problémák amig a MiG-eknél már hosszú évek óta tartanak.

Hozzáteszem, nem vagyok én igazi szakértő, lehet hogy nincs igazam és meg lehet oldani, de biztosan nem egyszerű és a Gripenesek se úgy látják hogy teljesen készen állnak mindenre.

zord 2008.08.04. 16:57:29

Tomi,

Hozzáteszem, hogy a kereteket nem tartom ideálisnak, és szerintem mindenképpen növelni kéne a repórát, ami tulajdonképpen az átlagos rendekezésre állás (hadrafoghatóság) növelését jelenti (mivel a gépek száma nem változik).

A-G: Hát igen, szerintem ez az, ami nem prioritás most. Tetszettek volna a nyújtózkodáshoz nagyobb ágyat is vanni. Air 2001 Air Policing JAS39 A/B 20800 óra, 2003 Swing Role JAS39 C6D 16800 óra? Évek óta mondom és írom, hogy ez hihetetlen! A jelenlegi helyzetben max annyira látnék esélyt, hogy egy "berepülő pilóta" páros vagy trio gyúrja rá magát a teljes Gripen-repertoárra (160 h per kopf), hogy ha valamikor lesz igény és forrás, akkor ne kelljen nulláról indulni...

Zord

samoth 2008.08.04. 17:08:57

És mégis mivel fogják adni a keszit a Gripenek. A Sidewinderekkel a rolleron probléma miatt nincs értelme repkedni se, mert minek növeljék a rakéta repült idejét, ha amúgy is csak mutatóba jó(és terheljék feleslegesen a repülő szárny-szerkezetét, mondjuk egy eltévedt osztrák kisgép miatt). Inkább tartogassák éles helyzetre. Az AMRAAM meg már sok hozzá. Ezt a fegyverzetbeszerzést is jól el..tolták.

zord 2008.08.04. 17:13:48

Szerintem azért ezt a dolgot nem szabad túldimenzionálni. Működik a dolog, csak nem a törővégen kell hurcolászni az éleset. Oda csak akkor, ha nagyon kell, azaz más is van a szárnyak alatt.

Zord

samoth 2008.08.04. 17:19:59

Sokszor látni olyan fotót svéd gripenekről, hogy 6 AIM-9-el repülnek, de mindegyikről hiányzik a rolleron. Gondolom lusták visszatenni, vagy csak montázsolt a kép. Azért az "L" ma már nem a csúcs. Leginkább erre értettem az eltolást.
Más: A Wikipedián a gripenről magyarul van a legtöbb. A svéd nyelvű is csak felületes, a cseh-nyelvűről nem is beszélve.

rommel28 2008.08.04. 18:35:49

Üdv,

ez a rolleron probléma nem olyan nagy gond, az AIM9X-en már nincs is, na meg ott az IRIS-T(asszem márintegrálták) abból is lehetne rendelni

Melyik napot ajánlanátok: 16. vagy 17-e?

tothtomi 2008.08.04. 18:52:06

Vasárnap általában kisebb a tömeg.

samoth 2008.08.04. 21:57:39

Kicsit túlspiráztuk ezt az apró rolleron problémát, de azért még annyit hozzátennék, hogy így 2 fegyvertartó felesleges, mert arra (legalábbis a magyar gripeneken egy ideig) nem lehet potens fegyvert tenni. Csapásmérő bevetésnél, ez igenis okozhat problémát. Talán majd a jövő döntéshozói vásárolnak oda olyan fegyvert is, ami használható. talán.

Tacsk0 2008.08.05. 00:50:26

> vagy inkább 3 miután csütörtökön láttam egy gépet "kényszerleszállni", utóbb kiderült, hogy a futófelület külseje leszakadt és a szárnyat megrongálta, hasonlóan mint anno a Concordenál)

Tacsk0 2008.08.05. 01:09:27

>>múlt héten összesen 4 v. 5 üzemképes Gripen volt, állítólag itt is kezdődnek szépen lassan azok a problémák amig a MiG-eknél már hosszú évek óta tartanak. mínusz a meghibásodottak (mondjuk 2).

Deus Ex 2008.08.05. 08:44:18

Valóban érdekes az itt zajló beszélgetés, de ettől függetlenül nem tartom szerencsés dolognak a keszivel, fegyverzettel, pilótalétszámmal, kiképzettségi szinttel kapcsolatos és egyéb nem teljesen publikus témák nyilvános kitárgyalását..

zulu74 2008.08.05. 09:14:57

Deus !

Sztem teljesen mindegy. Aki figyeli a híreket, az ugyanúgy ki tudja számolni ezeket a dolgokat, mint Zord.
A másik dolog, hogy ha valami "nagygáz" lenne, akkor szépen bekussolna itt mindenki. Viszont egyenlőre nincs, sőt a készültség is csak "merő formailtás", ugyanis max eltévedt Cessnákat hajkurászhatnak, ha egyáltalán.
Nem tudom publikus e, hogy mikor emelték utoljára a keszit éles helyzetre, de kíváncsi lennék.
Sztem, ennek kb. 10 éve lehetett.

A 14 Gripen, ráadásul egy bázisra települve egyébként sem egy nagy kaland annak, aki komolyan gondolja a hírszerzést. Csak leül a búzába, és számolgat, írogat oldalszámokat, fegyverzetet (ha repült már egyáltalán magyar Gripen éles fegyverzettel, mert szerintem még nem). És egy pár nap alatt rájön, hogy 3-4 gépet "rotálnak" ez kb 6-8 pilóta... slussz! Nincs tovább!

A MiG eket szerintem nagyon hamar leírták. Nem most, hanem akkor amikor elkezdték "szétzülleszteni" az egészet. Azokban a napokban dőlt el a dolog, ez már csak az agónia vége. Szerintem teljesen felesleges ezt a típust "lehúzni". A két típus párhuzamos üzemeltetése is csak pol. akarat kérdése lett volna.
Két légi-bázisra települve 3 századnyi gépe tökéletes megoldást kínált volna.

Az oroszoktól érkező (vagy nem érkező) alkatrészek problémáját meg lehetett volna oldani egy kis valutával, csak ugye mindenki gombokért akart üzletelni az oroszokkal, mert "ezeknek az is jó".
Tudtommal a svédeknek se Globus csemege uborkával fizetünk.

Más:
A Sidewinderek már itthon vannak? Sztem erről lemaradtam.

Deus Ex 2008.08.05. 10:22:26

Én csak arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy vannak néhányan, akiknek talán hivatalból kötelező szinténcsak szerencsételen dolognak találni az itt folyó diskurzus témaválasztását. Ezt pedig esetleg netalán megincsak kínosnak fogják találni azok, akiknek nem sikerült teljesen azonosulni az "amit magunkban tartunk abból nem lehet baj" szellemiségével.

stonefort 2008.08.05. 10:51:22

TacskO! Neeeeee!!!!!

zulu74 2008.08.05. 11:10:33

Isteni be!

jogos! Igazad van!

Bobby Baccala 2008.08.05. 11:27:27

deus

akkor Te most hivatalból szerencsétlen dolognak találod??

tothtomi 2008.08.05. 14:38:58

zulu74!

Éles riasztás azért nem 10 éve volt utoljára, valamivel gyakrabban előfordul, évente kb. 1-2 lehet, persze van olyan is mikor nem kell már felszállnia a gépeknek, esetleg kigurulnak, de addigra már okafogyottá válik a dolog.

Ezen a futófelület-leszakadáson nem hiszem hogy fog csámcsogni a sajtó, én is csak azért tudom mert kint voltam és láttam élőben, na meg kicsit utánajártam a dolgoknak. A gép egyébként tényleg kibírta, de állítólag elég csúnyán gurult vissza.

A pilóták létszámáról és szintjükről meg csak azért óhajtottam néhány szót írni hogy kijavítsam a különböző szakportálokon található marhaságokat.

zord 2008.08.05. 14:57:36

Köszönjük a jótanácsot...igyekszünk lassan és alacsonyan repülni. Mindazonáltal a civil kontrol hiánya/rosszul értelmezése hozzájárult a Honvédség jelenlegi állapotához, szóval irreleváns témaválasztásra nem vagyok hajlandó! Arra van elég nyomtatott és virtuális fórum, konformabbnál-komformabb, egzisztenciálisan, politikailag stb. függő, nyuszi tulajdonosokkal, főszerkesztőkkel. (Ismét: akinek nem inge, ne vegye magára!)

Namármost szeretnék még egy dolgot leszögezni: ezzel a bloggal ("velünk") nem az a baj, hogy szakmai kérdéseket igyekszünk mélységében tárgyalni, hanem az, hogy nem rejtjük véka alá a kritikát. A titkot és a titoksértést ugyanis ma hazánkban úgy ítélik meg, hogy sérti-e a hatalmon lévők érdekeit. Fényképes leírás jelenhetne itt meg a készültségi létesítményekről – kamerástól, kerítésestől, őröstől – minden retorzió nélkül, ha a cikk kicsengése az lenne, hogy "marcona vadászpilótáink a világ legkorszerűbb gépeivel megfélemlítik a hazánk elleni terrortámadásra készülődő iszlámista agresszorokat, köszönhetően annak a ténynek, hogy bölcs vezetőink kitűnő nemzetközi kapcsolataiknak hála a szükségesnél több alkatrészt vásároltak a MAGYAR VADÁSZREPÜLŐ FLOTTÁNAK". "A lemenő nap bearanyozza a nyílszerű gépek testét, de a hős pilóták szívét is: tudják kikért harcolnak, s tudják, ahogy rájuk is számít a dolgozó nép, ahogyan ők is számíthatnak a pártra". Ha ezzel szemben kritizálgatunk, ne adj isten valami politikailag is kellemetlen témát feszegetünk (korrupciós, kudarcot vallott beszerzések, pl.), azonnal ránk állítanak némi kapacitást, mert ugye az titoksértő.
Sebaj.

Ne féljetek!

Zord

Bobby Baccala 2008.08.05. 15:09:52

zord

biztos voltam benne hogy odapörkölsz :))) respect!

Deus Ex 2008.08.05. 17:00:59

Sok tekintetben egyetértek a blog és a forum céljaival, csak arra bátorkodtam felhívni a figyelmet, amit te is kifejtettél: kár olyasmit kitenni, amibe azután aggathatják a kis körmeiket, mint ahogyan szerencsétlen dolog a segítő szándéktól vezetve esetleg kárt okozni.

zulu74 2008.08.05. 20:44:41

Zord!
Ezt mondtam anno, hogy szerintem nem véletlenül tolnak félre mostanság olyanokat akik komolyan megírják (-nák) a frankóságot. A kritika nem titokkérdés, hanem kellemetlen és a hatalom (a mindenkori, mielőtt ebbe is beleköt valaki) nem szereti a kritikát.
Bár abban is van valami, hogy minden haderő törekszik arra, hogy erősnek, határozottnak mutatkozzon és hatékonyan titkolja a gyengeségeit. Ez így van a legnagyobbakkal is. Az USA sem szívesen teszi a kirakatba ha valami bibi van.
Az általad vázolt "riport" helyzet erőteljesen az '50 es évek agit-prop korszakát idéz és mint ilyen finom csúsztatás a maszoposok felé... de sebaj.
Azzal viszont neked is egyet kell értened, hogy kendőzetlenül az ország világ elé tárni azt a helyzetet, amikor nincs elég repképes gépe a keszire sem, az nem feltétlenül "jólértesültség" hanem adott esetben símán hazaárulás.
Te magad is kérted, hogy lehetőleg némi csúszással számoljanak be a spotterek arról amit láttak. Nos erre kitárgyaljuk, hogy hány pilótánk van, hány gépünk, és milyen ütemben mennek a kiképzéseink.
Úgy gondolom, hogy ha valaki időt és energiát szán rá, maga is kitalálhatja ezeket, de mégis van abban valami, hogy jelentősen megkönnyítjük a dolgát nekije itten:)

Mondjuk azért ki őszintén. Minden olyan ország aki potenciálisan veszélyt jelenthet ránk nézve egyenlőre el van foglalva a saját ilyen-olyan bajaival. Egyenlőre semelyik szomszéd országnak nincs semmilyen bántó szándéka velünk kapcsolatban és ez nem is valószínű közép távon.
Ha valamit el akarnak követni velünk, azt viszont valóban nem kell megkönnyíteni nekik.
Max. egy szeptember 11 szintű akciót tudok elképzelni, mert egy effajta "mélyütést" végre lehet hajtani, ha éppen gondok vannak a légvédelemmel, ha nincs éppen keszi, ha nincs éppen pilóta.
Annak viszont elég csekély az esélye, hogy egy "blogon talált" infót valaki egy háború megindításához használjon fel. Ahhoz túl pontatlan, túl "amatőr" források vannak itt jelen (már bocs, ha valakit megbántottam volna ezzel), Zord és egy két üdítő kivétellel persze.

De most komolyan. Szídjuk itt a légierőt égre földre, de azért a keszit még eddíg majd' mindíg sikerült kiállítani, azért csak volt kiképzés is, és azért ha kellett mindíg odatették a technikát a műszakiak a pilóták alá akkor és amennyire kellet. A "vészmadarak" számára tanulságos lehet, ha arra gondolnak, hogy az 1999-es "éles helyzetben" azért kiállítottak 6 gépet, gépenként hat rakétával (innen származó info) és mindegyikben jutott pilóta is ha az élet úgy hozta volna. Mindezt a mainál is sokkal siralmasabb körülmények között, mert akkor még nem volt "B" terv a Gripen. Ha kellett, akkor volt rá pénz, mert az emberek biztonságérzete ezt megkövetelte. Akkor érdekes módon "kifoltozták" a vasakat, feltették a vasár- és ünnepnapi rakétákat és mindjárt volt őrjárat, repülés stb.
Szóval az igazi "vékony keresztmetszet" a személyi állomány, és a kiképzettségi szint, nem a vas. Vasat lehet csinálni, de kiképzett pilótát azt nagyon nem. Ezt nagyobb nemzetbiztonsági veszélynek érzem, mint azt hogy a betonon éppen hány repülőt húztak ki vagy be a hangárba

zord 2008.08.05. 21:33:17

Kissé optimista a fenygetettség-értékelésed szerintem, bár nemrégiben felvázoltam, hogy az én védelmi képletemben nem is az aktuális fenyegetettség (lenne) a meghatározó.

A titkokról. Itt szerintem többségében egy kellemesen "polgári" diskurzus zajlik, amibe szeretnék minél több embert bevonni. Magam részéről a legfontosabbnak a személyi állomány védelmét tartom, így ha olvassátok, nem is a nevek vannak kidomborítva. Itt nem fog megjelenni tabló a teljes kiképzett Gripen-állományról, név cím anyja neve infromációkkal, amit viszont egyesek probléma nélkül elhintettek. Aki akar morzsákat kollektálhat, de a szintézist mi nem fogjuk elvégezni helyette, az biztos.

Történetesen 1999-ben ott voltam, amikor a sajtónak májusban kinyitották Kecskemétet (néhány képet ide be fogok szúrni hamarosan), sőt, annyi előzményt is ismerek, hogy előtte kb. két héttel egy Orbán sajtótájékoztatón feltettem a kérdést, hogy a honvédelem felkészültségét demonstrálandó nem volna-e célszerű némi betekintést engedni a kulisszák mögé? (ugye ekkor volt, hogy korlátozták a repüléseket azonosítási hiányosságok miatt). Az akkori helyzet valóban összehasonlíthatatlan volt a maival, mert akkor még létezett egy valós honvédelmi képességekkel rendelkező Honvédség , míg ma ennek még a nyomát se lehet látni (ezzel nem mondom, hogy nem volt szükség átalakításra, de nem úgy, ahogy azóta történt). A kivonás közeledtével szépen gyűjtögetem az anyagokat a 29-esről, és annyit mondhatok, hogy vannak érdekes statisztikák, tendenciák, melyek ellentmondanak a köztudatba elhintett információknak.

Üdv,

Zord

Bird 2008.08.05. 21:46:44

zulu:

A szeptember 11 - mintájú terrormerénylet lehetőségéről Tálas Péter, a ZMNE SVKI igazgatója két dolgot mondott biztonságpolitika órán: 1. Magyarország világpolitikai szempontból annyira jelentéktelen, hogy nem éri meg a fáradtságot és nem okozna olyan csapást, mint mondjuk a madridi vonatos. 2. Azért is valószínűtlen, mert nem lehet a kívánt első hatást kiváltani, mint 9.11. esetén: nincs olyan magyar tévétársaság, mely képes lenne fél órán belül többkamerás élő közvetítést adni az eseményekről. Ha nézted élőben a CNN-t akkoriban, tudod, mire gondolt. Szerintem ezek figyelemre méltó gondolatok. :)

zord:
Ne feledjük, hogy 1993-1999 között (nagyjából a NATO-hoz való csatlakozás utánig) még a kerítéstől sem zavarták el a jónépet. Hányszor előfordult, hogy a 44-es mellett a betonkerítés (maradványainak) tetején ülve 10-20-30-ad magammal integettünk a leszálló pilótáknak; uti és alba hátsó üléséről rendre visszaintegettek...Nem mondom, hogy ma ott kellene csücsülni a kerítés tetjén, de legalább meg lehessen közelíteni, hiszen mindenki a saját felelősségére teszi azt. Nem mellesleg, a sorra rendre 8-12 29-es volt kihúzva. és nem csak dísznek...

rommel28 2008.08.05. 22:02:20

Ezt a wikipédián találtam: Az infracsapda-kilövőket a légiharc-rakéták szárny alatti indítósínjeibe építették be (a törővégi sínekbe a besugárzásjelző rendszer antennái kerültek), ami egyúttal azt is jelenti, hogy amennyiben a repülőgép a szárnyai alatt földi célok elleni fegyvereket vagy póttartályokat hordoz, védtelenné válik a légvédelmi és a légiharc-rakétákkal szemben.
ezt nem értem. miért ne lenne védelme a rakéták ellen? valaki felvilágosítana?
zord egy kérdés: igaz hogy a nagy honvédség taktikája az, hogy ha megtámadják az országot, akkor bekerítik budapestet és várják a felszabadító erőket? ez igaz vagy csak urban legend? előr is kösz

samoth 2008.08.05. 22:21:32

Hát elég érdekes ez az új téma, mitnemondjak. Csak pár morzsát szeretnék hozzátenni a fentebb elhangzottakhoz, mert időközben azért csak akadtak olyan hozzászólások, melyeket én is leírtam volna.
Először is a fenyegetettség. Magyarországnak nincs ellenséges viszonyban a szomszéd országokkal, ugyebár. Erre alapul a honvédelmi koncepció is. Ennek ellenére nagyon valószínű, hogy szomszédaink teljesen tisztában vannak légierőnk állapotával, mint ahogy valószínűleg mi is az övékével. Információikat pedig nem erről a blogról fogják beszerezni, az tuti. írhatna bárki bármit is a keszi felszállásáról, akár real time is, az biztos, hogy nem ez lesz a mérvadó számukra, és nem az egyetlen forrásuk. Ahhoz ez úl megbízhatatlan (ennek ellenére nem kell real time közvetíteni, de ebben már megegyeztünk.) Az meg, ha egy repülővel éppen gondok vannak, és esetleg kényszerleszállás is végrehajt, ez más országban is előfordul, úgy, hogy a sajtó is tud róla. Csak egy legutóbbi példa:
www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/hirek/lengyel_f16_kenyszerleszallas_/
Mellesleg a lengyel F-16-osok "gondjai" elég gyakran szerepeltek a helyi sajtóban. Pedig hasonlóan posztkommunista ország, hasonlóan új, drága fegyverzetbeszerzése ez is.
A terrorveszély témához csak a következőt tenném hozzá: a terroristák szeptember 11-én egy olyan országot támadtak meg, mely a világ legerősebb légierejével rendelkezik. Ha szándékukban van hazánk ellen bármi hasonlót elkövetni, akkor baromira nem fogja őket érdekelni, hogy a pilótáink 80, 120, vagy akár 200 órát repülnek egy évben, vagy Mig-29-es, vagy épp Gripen ad keszit, és azokon milyen rakáta van, stb. Egy "földi" terrortámadás sokkal valószínűbb, de ezt is elhanyagolhatónak tartanám, mert Magyarországon nincs a CNN-nek állandó stábja, a terror lényege pedig épp a minél nagyobb tömegek megfélemlítése. Égő épületek, és halottak százainak TV-ben bemutatott képei nélkül pedig sokkal kisebb hatást érnek el, ha elérnek egyáltalán.
Az igazi "vékony keresztmetszet tényleg a hajózók. De róluk itt valóban nincsenek személyes adatok, ellenben más médiatermékekkel, ahol több fotón is szerepelnek, névvel együtt. "Legjobb" pilótáinkat pedig épp az állam propagálja, miután elnyerték a különböző díjakat.
A légierőt pedig NEM szidjuk. A politikai vezetéssel légierőt érintő döntéseivel van szerintem a legtöbbünknek gondja.
Összefoglalva, és konklúziót vonva:
Szomszéd ország nem szerez katonai előnyt ezen blog nézegetésével. Sem a terroristák. Hazánknak szerintem nincs biztonságpolitikai kockázata ebben a blogban (juteszembe egyes bizt. pol-i szakértők szerint nem is kellenének vadászrepülők Magyarországnak, csak helikopterek. Hátakkor meg miről beszélünk.)
Egyedüli kockázata a politikai vezetésnek van, mely attól fél, hogy a kellemetlen információk napfényre kerülésével nyilvánvalóvá válik többek számára a szakmai impotenciája (bocs inkompetenciája), és ezzel tovább szűkül szavazóbázisa. (jegyezzük meg, a politikus csak úgy tud gondolkodni, hogy mi hoz, és mi visz szavazatot!!!) Hogy hogyan reagálják le, ezeket a kellemetlen dolgokat az a hatalomgyakorlás politológiai besorolásában világosan elhelyezhető.
Mellesleg ezen a blogon nagyon sok olyan érdekes dolog van, ami nem veszélyezteti sem az országot, sem a politikusok szavazóbázisát. Egyszerűen a repülést szerető emberek információs, gondolatmegosztó fóruma.
Ennyi. Kicsit hosszú morzsák, bocs, és még sok mindent nem írtam le, amit akartam.

A szerző politológus (azaz én), és kedven olvasmánya Orwelltől az állatfarm, és az 1984.

zord 2008.08.05. 22:26:36

Az infracsapda kérdés a Gripenre vonatkozik? Gyanítom igen. Hát eléggé hülyeség. A gépnek négy kazettája van (három felfelé egy lefelé) a törzshátsórész jobb oldalán (BOP/C típusok). Ez a beépített készlet, alapból mondjuk 120 dipólköteg vagy infracsapda. Ezen túl Magyarország megrendelte a szárny alatt légiharcrakéta-indítósínek (CRL) hátsó részébe építhető BOL-csapdaszórót, mely dipólokat éppúgy tud szórni, mint pirofórikus, "fekete" infracsapdákat.
A gondot az okozza, hogy A-G feladatnál sem a Maverick-sínbe, sem a pilonokra nem tudunk BOL-t tenni, így csak a beépített kazették maradnak, ami ugye ellentmondás, hiszen egy hosszú CAS alatt sokkal több passzív csalit használnak el, mint egy légiharcban. Ennek azért is nagy a jelentősége, mert IR-indításjelzés híján a preventív szórás kell hogy menülapon szerepeljen minden rácsapáskor, potenciális indítási zónán belül.
Namármost: a Gripen Demo programban van arról szó, hogy a pilonok végére, vagy konfromálisan az oldalokra szereljenek BOL-t, úgyhogy az független lesz attól, hogy mi a függesztmény, nem kell, hogy légiharcrakéta legyen. Meg indításjelző is terítéken van. Ezek potenciálisan rákerülhetnek a magyar Gripenekre is, amennyiben a jövőben komolyabban veszik a dolgokat.
Összességében: van védelme és nem is rossz a Gripenjeinknek, de ha lehet többet tenni, akkor kell is. Növelt csalikapacitással időt veszel magadnak a harctér felett!

Második kérdés. Szerintem az országvédelem képességek híján immár nem szerepel a tervek között, így Budapest védelme sem.

Üdv,

Zord

samoth 2008.08.05. 22:37:11

És még mi panaszkodunk.:)
www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/hirek/agyelszivas_a_del-afrikai_legieronel/
Ez is egy légierő gondjaival foglakozik. Létszámom is vannak benne. Mindjárt kapunk egy homályos üzenetet Dél-Afrikából, hogy ejnye-bejnye, hát már készülődnek a zulu hordák, hogy visszafoglalják az országot, mert most olvasták a fentebbi címen, hogy sz.rban van az ellenség, úgyhogy fogjuk vissza magunkat, mert a dél-afrikai légierő "igenis jó"!

stonefort 2008.08.06. 07:47:47

Eddig egyetlen svédországi fotón volt látható, hogy a berepülés alatt egy magyar Gripen-en rajta voltak a csapdaszóró kazetták. Itthon egyáltalán van ezekből? Éveken át csak ígérgették a beépített passzív eszközöket, nagy késéssel kerültek fel a C/D változatokra és azokra is csak gyakorlatok alkalmával. Az A/B-ken csak a pilon végébe szerelt hátrafelé néző, darabonként 18 infrát tartalmazó kazetta volt. Nem vélentlenül kerültek annak idején szóba ezzel kapcsolatos hiányosságok, mert semmi nyoma nem volt az alkalmazásuknak. Mint tudjuk ezek ma már létfontosságúak, de egyben bonyolítják a kiszolgálást, biztonsági előírásokat kell betartani a töltés/ürítés során, A sokat reklámozott ismételt bevetésre történő előkészítés idejébe beleszámolták svéd barátíink a kazetták cseréjét? Sok kérdés jogos azért még ezzel, mégha látszólag meg is van oldva a probléma. Van már magyar CRL sin? Van benne BOL? A lövészeten a szárnyvégről mentek el a rakéták, a szárnyak alatt nem voltak. Jó lenne végre látni ezeket a dolgokat ha élőben nem is de legalább fotón. Egyébként hol tart a fegyver beszerzés? Annyit tudni, hogy gyakorló Maverick boztosan van, ezzel már repültek. Sidewinder is van, mert ezzel lőttek. Mi van a többi cuccal? A hócipőm színültig van az idióta titkolózással, amihez hasonlót kevés helyen tapasztalni.

zulu74 2008.08.06. 08:41:28

Áruljátok már el nekem, hogy ti milyen információk alapján gondoljátok a "fenyegetettség-értékelésetekben", hogy van bármilyen valós alapja annak, hogy bármely szomszédos (nyilván harmadik "semleges" országot átrepülve nem lehet háborúzni) ország bármilyen fenyegetést jelentene?
Már egyszer leírtam, de árnyalom és tartom a véleményemet.
Horvátország nem rendelkezik számottevő légierővel, ahogy Szerbia sem, ráadásul nem tennék kockára a nemzetközi hírnevüket némi területért cserében, ami etnikailag magyar. Románia légiereje számokban impozáns, de jó ha annyi repülőképes géet ki tud állítani, hogy a légirendészeti feladatait el tudja látni az ország egész területén, a többi a beton szélén rohad a gazban. Ukrajna rendelkezik megfelelő potenciállal, de egyenlőre érdeke sincs velünk foglalkozni, le se sz*nak bennünket. Szlovákia megint csak nem jelent különösebb fenyegetést, mert az összes légierejük sem jelent komoly feladatot egy négyes Gripen kötelék számára, raádásul EU tagok, NATO tagok, akár csak Románia, és ezek olyan klubok, ahol az agresszort nem nézik jó szemmel.

Zord!
Lécci ne írj már legalább te ilyeneket, hogy "Szerintem az országvédelem képességek híján immár nem szerepel a tervek között, így Budapest védelme sem."
Ez olyan izé, de tényleg. Természetesen szerepel és minden országban meg is oldják az ilyesmit, még akkor is, ha a hadsereg létszáma nem éri el a 100.000 nagyságrendet. A képességek kialakítása jelenleg is folyamatban van és szerintem előbb-utóbb el is fogunk jutni oda, hogy a képességek meg lesznek. Jó példa erre, hogy a nálunk nagyságrendekkel kisebb Horvát köztársaság is meg tudta magát védeni a szerb agresszióval szemben, holott hadserege az nem volt valami jelentős, néhány száz rendőr, pár száz dezertőr műszaki, meg néhány pilóta és vagy fél tucat elavult MiG meg Orao vagy Galeb. A többit hamarjában tákolták össze, hazaszeretettel, hősiességgel pótolták és sikerrel vették fel a harcot a Jugoszláv hadsereggel, ami európai szinten is jól felszerelt, jól képzett haderőnek számított..
Szóval azért mert nem 1998-2002 írunk még nem kell feladni a honvédelmet:)

"mert akkor még létezett egy valós honvédelmi képességekkel rendelkező Honvédség"

lol

Bobby Baccala 2008.08.06. 10:05:29

zulu74

"A képességek kialakítása jelenleg is folyamatban van és szerintem előbb-utóbb el is fogunk jutni oda, hogy a képességek meg lesznek"

reméljük, hogy igazad lesz...

azért a horvátok hazaszeretetén kívűl volt ott más is.pl mi is megtámogattuk őket némi fegyverrel

zord 2008.08.06. 16:57:48

Zulu,

Asszem feloldhatatlanul különböző nézeteket vallunk, de ettől függetlenül, nézz utána a környező országok hadrendjének és rájössz, hogy bizony Magyarország velük összehasonlításban elvesztette honvédelmi képességeit. Ez ugyan egy légierő-témájú blog és "fórum", de szomszédaink közül például senki sem adta fel a harckocsizó fegyvernemet (mi a jó őrzött látszat ellenére igen) de nekünk már nincs BMP-nk se csak BTR-ünk a maga súlyos korlátaival és sebezhetőségével. Szerintem az alapvető logika a fenyegetettség megítélésében a képesség és nem a nyilvánvaló szándék kell hogy legyen. Az MH leszervezése viszont mindig három lépéssel a térségi leszervezés előtt haladt, és ez magáért beszél (kezdtük a Scudokkal, és rá vagy 10 évre vonták ki a Szlovákok a Tocskát?)
Gyenge a horvát légierő? Viszont működik 5db 3D-s radarjuk és a nálunknál ezerszer szabdaltabb terepű országukban sokkal jobb a lefedettségük (még a végén, NATO-ba lépésükkel ők töltik be a mi lyukainkat is...ez komoly!) Kérdem én, mi milyen infókkal látjuk el drága Gripenjeinket 3000 méter alatt?
Rohad a román légierő? A kilencvenes évek vége óta pilóták tucatjai ismerkedtek meg és sajátították el az HUD/MFD/HOTAS/HMD/TGP/LGB kultúrát, míg mi azon rágódunk, hogy egy kívülről-belülről ismert feladatra (NATINADS QRA) mikor lesznek felkészülve a "negyedik generációsok"? Tizenvalahány réskitöltőt vettek nemrégiben a Lockheed-tól, nyilván ők sem gondolkodnak már regionális konfliktusban, á dehogy...ők még nyilvános dokumentumaikban se adták fel ezt a dolgot, amit mi lelkesen megtettünk. Komolyan mondom, olyanok ezek a "magyar" biztonságpolitikai dokumentumok, mintha egy washingtoni think tankból diktálták volna...

Zord

zord 2008.08.06. 17:20:23

Stonefort,

Röviden: A párt gondoskodik a nép védelméről.

Kifejtve: A BOL-vásárlásról közleményt adott ki a Saab, a Maverick-vásárlásról is megvannak a doksik, az Arzenálhoz kerülnek a rakéták és gyakorlóval már repültek márciusban az oktatók (ősszel megint lesz Maverick-gyakorlás, és földi célok elleni gá. lövészet). CRL-sínt a nyilvánosság még nem látott. Amikor demó céllal a kölcsön svéd Rb74-eseket a magyar Gripen szárnytartóira fölrakták a hombárban, akkor azok LAU-7-esen voltak, ami nem BOL-kompatibilis (mondjuk szerintem elvben át lehetne építeni a végüket, de amit Kecskeméten láttunk, azok öreg fehér sínek voltak...).

Az általam említett BOP/C kazettákat már kipróbálták idehaza is. Az általad említett, az A/B külső szárnytartójának végébe épített asszem 55mm-es átmérőjű "hatlukú" BOP/B-hez nagyon jó, nagy égésidejű tripla töltetek vannak például az Etienne Lacroix cégtől. Nem tudok arról, hogy ezeket a C/D-re lehet szerelni vagy sem, mindenesetre ha logisztikailag nem is célszerű növelni a cikkszámot, ezek is javítanák a gép túlélőképességét.
Apropó, van arról infója valakinek, hogy kitől vettünk passzív csalikat (1x1 illetve 2x1 inches NATO-standard dipólköteget, és infracsapdát) a BOP/C-hez?

Gábor

Mr. X 2008.08.06. 18:02:23

Sziasztok! Szia Gábor!

"Nem ismert, hogy biztosítottak volna többlet-forrást az alakulat számára. " -írtad.

A cikk témája, vagyis a kesziből való repülés, és így a repórák növelése egy otpimista gondolatmenetről árulkodik :) Sajnos a ridegy magyar valóság ezt az álomképet azonban nem engedi, így a magyarázat (valószínűleg - hogy fiktív dolgoknál mardjak :) ) ennél sokkal prózaibb: MÁSSAL NEM TUDNAK, ugyanis NINCS MIVEL.

zord 2008.08.06. 18:19:10

X Úr,

Remélem azt az egész blog alapján látod, hogy mindezt nem dícséretnek szántam, hanem egy kényszerhelyzet elismerésének, jelének . Mondhatnánk azt is, hogy "még szép, hogy repültetik a keszit, mivel máshogyan tényleg nem repülhetnek már!"
Szóval ezzel nyilván nem oldódnak meg a problémák, egyszerű szervezési intézkedés, amire már jóval korábban is sor kerülehett volna szerintem!

Köszönöm a soraidat, máskor is szívesen látunk itt!

Zord

tothtomi 2008.08.06. 19:06:32

Viszont, ami "jó" (attól függ éppen mi a jó...) ma voltam kint megint, és volt 2 üzemképes gép, agy UB és egy B. + volt 3 a kesziben, bár nem értem hogy a tartalékot miért nem hozták ki kiképzésre. Keszi nem repült amíg kint voltam.

Viszont ami rossz, hogy megint össz-vissz 4 Gripent láttam, de ami viszont jó, hogy a 41-es harcit, ami múlt csütörtökön kisebb sérüléseket szenvedett újra repülni láttam :)

zord 2008.08.06. 19:11:00

Egy dologban soha nem kételkedtem: a légierő élni akar, és élni is fog. Ha szánt szándékkal nem szorítják a földre, ahogy most teszik, akkor szárnyalni is fog, idővel!
Van kompozitműhely a bázison, úgyhogy ha volt ilyen jellegű sérülés, akkor meg tudták oldani. Melyik kerék is szállt el?

Gábor

tothtomi 2008.08.06. 19:18:48

Húha, ez jó kérdés, nem tudom ,mert nem volt látványos a felszállásnál, csak a leszállásnál volt egyértelmű hogy gond van, utólag derítettem csak ki hogy pontosan mi is volt, de hogy melyik kerék volt, nem tudom, de biztos nem az orrfutó.

Egyébként azt olvastam, hogy átfestenek egy nagyvast a repnapra, állítólag a 11-es oldalszámú lesz. Megpróbálok utánajárni, hogy pontosan mi is a helyzet. Ma még nem repült, az biztos.

tothtomi 2008.08.06. 19:22:32

Mellesleg, szerintem ha fáklya nincs TÖK FELESLEGES átfesteni a gépet...Attól nem lesz jobb.

Mondjuk utána még egy évig lehet vele külföldi repnapokra járni.

zord 2008.08.06. 19:28:14

A festékbeszerzésekre lennék kíváncsi...vagy egészségesebb, ha nem leszek? Szerintem kellemes milliós tételek és "rátételek"...

A 29-es átfestésről én is hallottam, kár, hogy 29-est mostanában nem sok repnapra küldhettünk...

zulu74 2008.08.06. 19:59:14

Zord!

Nem vagyunk azért mindenben külön véleményen...
A radar építés ügye nekem különösen érzékeny téma, mert Pécs alatt lakom.
Itt parádéztak a fejem felett a szerb gépek anno.
Majd most, a "vihar elvonultával" egy maréknyi környezetvédő, élükön a köztársasági elnökkel kivonul, és egy életre elvágja a lehetőségét is annak, hogy valaha is normális védőernyőt vonjunk az ország lehető-legnagyobb része fölé. Mindezt a bazsarózsáért hullatott krokodil könnyek között teszik, csak "értünk".
Felháborító, hogy az a város, aki megszenvedte minden félelmét a délszláv konfliktusoknak, most mindezt feledve nemmel szavaz (persze pusztán politikai alapon elutasítva a kormány tervét, holott ezt még az előző kabinet is felvállalta). Fel nem foghatom, hogy hogyan képzelik, hogy egy ilyen High-Tech berendezés komolyabb károkkal járna, mint az egerági orosz radarrendszer, mely folyamatosan okádta a megawattokat a város felé, kb 30 évig. (nemtom mikor telepítették, sajnos)
Okádék az egész így. Nem ér semmit sem a többi. Én a demokrácia híve vagyok, de azt mondom, hogy ezt meg kellett volna csinálni "fű alatt", nem szavazgatni, meg demokratát játszani.
Ez nem az a dolog, amiben a civil kontrollnak ki kéne mutatni a foga fehérjét.

Megérdemelnék, hogy megint a szerbek járőrözzenek felettük. Csak az a baj, hogy én is a közelben élek.

A románok képzettségét nem vitatom, sőt bizonyos tekintetben előrébb is tartanak, mint mi, de egyenlőre nincs abban a helyzetben a légierejük, hogy számottevő erőt mutassanak fel. (Persze nem is akarnak).
A képességek esetében valóban igaz, hogy ezeket egyenlőre "szüneteltetjük" ezzel együtt el is sorvadnak szépen lassan. Egyenlőre számomra az látszik, hogy a nyílt színen tűzoltó munka folyik, melyben azokat a képességeket fejlesztjük amik "mutatósak", mert a NATO-t hátha el lehet kápráztatni vele, és nem veszik észre, hogy üres a kassza. Valahogy el kellene maszkírozni, hogy a minimális költségvetési keretösszegek sincsenek rendelkezésre bocsátani. Ennek a "maszkirovkának" a következménye a "víztisztító alakulat", az orvosok, kiképzők, katonai rendészek és egyébb olcsón vállalható képességek.
Nagy presztízs beruházásokkal altatjuk el a hazai közvélyeményt, mind a "shiny new" Gripenek, és egyéb hiper kütyük UAV; Mistral stb.
A valódi munka talán már elkezdődött valahol, titokban, még reménykedem benne. Egyszerűen el kell indulni, mert már nagyon "kinéznek" minket a klubból, egy darabig lehet arra bazírozni, hogy a geopolitikai helyzetünk miatt fontosak vagyunk, de ha lesznek nálunk is talpnyalóbb csatlósok a környéken, akkor már ennek a "képességnek" is lőttek.

Az általad említett eszközök kivonását nem tudom megítélni, mert sajnos azt látom, hogy ezek az eszközök tucatszám rohadnak szétlőve az afgán hegyek között is, meg Irakban is. Egyetlen fabatkát sem érnek már ugyanis. Csak arra jók, hogy egy hagyományos háborút megvívjunk velük, de abban is csak akkor, ha van ütőképes légierő, ami oltalmazza őket a hosszú úton végig. Ha ez nincs, akkor csak pénzkidobás minden harckocsi, BMP meg ilyenek.

Magyarország számára van még egy tragikus hátrány is, ezt egy igazi szakértő szájából hallottam.
Lapos! Minden határán szinte védhetetlen a terep. Ez nem véletlen, dicső francia testvéreink alakították így, akik gondoskodtak róla, hogy drága szláv barátaiknak valahányszor kedve szottyan magyart írtani, ne kelljen hágókon, természetes akadályokon áttörni.
Az ország egyharmada teljesen védhetetlen sík vidéken fekszik. Ennek oltalmazásához egy hagyományos háborúban ütőképes légvédelem kell.
Slussz!

Elolvastattam vele a hozzászólásomat, és ő mondta, hogy Horvátország nem jó példa, mert ott egy jóval nagyobb támadó erőt is fel lehet tartani, viszonylag gyengén felszerelt, de gyorsan mozgó alakulatokkal.

Úgyhogy a blogod az ország védelmének legfontosabb kérdésre fókuszál, talán nem is véletlenül.

Úgyhogy mivel sokan mondják, lehet hogy tévedésben leledzek! De legalább tanulok...:)

Bird 2008.08.06. 22:03:59

Ma Szarvason voltam, és hajtóműberepülés kapcsán nagyon régi élményt sikerült újra átélnem: hangrobbanást hallottam. :) Az a B lehetett, amit Tomi írt, mert a héten csak UB volt repülőképes...

Fenyegetettség: a fentebb leírtakkal egyetértek, már ami a környező országok haderejének létszámát és fegyvernemeit illeti. Ugyanakkor úgy vélem, egyetlen szomszédunk sem lenne képes arra, hogy a _teljes_ haderejét mozgásba hozza, és úgy is tartja akár csak egyetlen hétig is. Egyszerűen nincs meg hozzá a gazdasági háttere. Magyarország számára sokkal nagyobb biztonságpolitikai kockázat az a tény, hogy édesvízkészletének mindössze 20%-a hazai eredetű, a többi "idefolyik" hozzánk. De mondhatnánk az energiahordozóktól való egyoldalú függésünket (vö. orosz gáz) is.

Radar: tényleg nagyon visszatetszést keltő, hogy a Magyar Honvédség főparancsnoka (közt. elnök) állt az élére az ún. "zöldek" akcióinak a Zengő kapcsán. Volt szerencsém az elmúlt 25 évben szinte évente megfordulni ott. Amikor lőtérként használták, amikor harckocsik száguldoztak rajta napi rendszerességgel,amikor kivágták az erdői kb. harmadát (pont a csúcs alatt, a bánáti bazsarózsa féltve óvott élőhelyén), amikor szemét öntötte el az egyébként életveszélyes kilátó környékét, nos, akkor érdekes módon egyetlen környezetvédőt sem láttam a környéken. Nocsak, nocsak...

tothtomi 2008.08.06. 22:11:49

Múlt hét csütörtökön repült a 09-es B is, kint voltam, talán most próbálgatják a 11-est, ami állítólag a repnapra lesz, sokat mondjuk nem tudok róla. Mindenesetre a hangrobbanást egyszer én is meghallgatnám :)

tothtomi 2008.08.07. 12:50:16

Na megyek lecsekkolom a mai gépállományt, ha van vmi érdekes, megírom.

zord 2008.08.07. 13:45:13

Nekem sem tisztem, hogy túldimenzionáljam a környező országok képességeit, és nincs illúzióm, hogy súlyos problémákkal küzdenek. Viszont úgy gondolom, hogy nem számoltak fel bizonyos hagyományos támadó/területvédelmi képességeket, melyeket mi igen. Ha képességalapú a fenygetettségszemléletünk (ahogy én vallom), akkor ez mindenképpen instabilitást szül, ami egy felbukkanú szándék kihasználhat. Nem akarom az ördögöt a falra festeni, és nem arra gondolok, hogy területszerző akció áldozatai lehetünk gyengeségünk miatt. Sokkal inkább attól tartok, hogy az "átcsapó lángok" ellen nem tudjuk megóvni magunkat. Ha elindul a maga minimális logisztikai támogatásával egy harckocsi zászlóalj, az milyen kárt tud okozni egy védtelen országnak anyagiakban és életben akár egy nap alatt?

Egyetértek a biztonság széles értelmezésével (környezeti, energia, stb), de a katonainál maradva felteszek még egy kérdést, ami a honvédelmi, területvédelmi képességeket feszegeti a regionális biztonsági térben bekövetkező vátozások kapcsán. Az Egyesült Államok stratégiai rakétavédelmi rendszert telepít a térségbe. Függetlenül attól, hogy ez a rendszer valóban mire jó (mindenki azt mond, amit az érdeke mondat vele), Oroszország reagál, ahogy mondják, asszimetrikusan: a CFE-szerződés, mely a poszthidegháborús európai biztonsági rendszer egyik sarkalatos pontja, tetszhalott. Már nem ellenőrizhető látogatásokkal az orosz haderő diszlokációja. Egyértelmű ígéret van arra, hogy Belorussziába, Kalinyingrádba csapásmérő eszközöket telepítenek (Tu-22, Iszkander, stb, de én nem zárom ki az INF-szerződés moszkvai felmondását sem idővel, pénz és reform függvényében, nem ezek kárára!). Szerintem a magyar védelmi tervezés sem hagyhatja figyelmen kívül, ha a lengyelországi ellenrakéta- és csehországi radartelepítésekre válaszul az orosz lép valamit. Nem fog visszatérni a hidegháború, de lesz itt egykét sakkhúzás, amiről a nagy teoretikusok (történelem vége marhaságok, stb.) azt hitték, hogy soha nem kerülhet már rájuk sor. Egyébként az én véleményem az, hogy az amerikaiak stratégiai lépései a térségbeli pozíciójuk megerősítésére nem merülnek ki a rakétavédelemben, hanem ebbe tartozik Pápa is, ahová az ő döntésük alapján kerül a NATO stratégiai légi szállító flottája (na jó, állítólag Constatában egy veszett kutya megharapta a szemlebizottság egyik tagját...). Milyen érdekes, hogy tíz évvel a NATO-csatlakozásunk után jelennek meg az első permanens amerikai létesítmények (ráadásul stratégiai jellegűek) ezekben az országokban.
Úgyhogy a magyar haderőreform az expedíciós missziók érdekében a területvédelmi képességeket túlzott mértékben leszervezte, és ezt kompenzálni kell a jövőben. Ez az én álláspontom. Ne kérdezzetek tőlem számokat, de valahogy úgy látom, hogy az expedíciós felajánlásoknál arra kell törekedni, hogy ott legyen a magyar zászló, és az azt lobogtatók biztonságban hazajöhessenek, de a teljes védelmi erőfeszítésnek ez nem lehet sem a költségvetési, sem a humán hangsúlya. Kell, hogy legyen egy magyar védelmi szféra, mely n katonát ki tud küldeni "diplomáciai" célokra, de "ne ez a farok csóválja a kutyát."

Bocs a hosszú gondolatmenetért,

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.08.07. 16:39:57

"Az általad említett eszközök kivonását nem tudom megítélni, mert sajnos azt látom, hogy ezek az eszközök tucatszám rohadnak szétlőve az afgán hegyek között is, meg Irakban is. Egyetlen fabatkát sem érnek már ugyanis. Csak arra jók, hogy egy hagyományos háborút megvívjunk velük, de abban is csak akkor, ha van ütőképes légierő, ami oltalmazza őket a hosszú úton végig. Ha ez nincs, akkor csak pénzkidobás minden harckocsi, BMP meg ilyenek."


Szó se róla, de ez úgy ahogy van kaptiális hülyeség. Kérdezz meg egy US bakát, hogy mit gondol ezen járművek hasznosságáról és aztán sírj. Vagy esetleg orosz veteránokat, akik alapvetően az egekig dícsérték a nálunk kivont önjáró lövegeket és nem véletlenül..


"Magyarország számára van még egy tragikus hátrány is, ezt egy igazi szakértő szájából hallottam.
Lapos! Minden határán szinte védhetetlen a terep. Ez nem véletlen, dicső francia testvéreink alakították így, akik gondoskodtak róla, hogy drága szláv barátaiknak valahányszor kedve szottyan magyart írtani, ne kelljen hágókon, természetes akadályokon áttörni.
Az ország egyharmada teljesen védhetetlen sík vidéken fekszik. Ennek oltalmazásához egy hagyományos háborúban ütőképes légvédelem kell.
Slussz!"

Ütőképes legévédelem meg csak statikus légvédelemmel nem megoldható. A magyar légvédelmi rendszerek hatótávolsága amúgy is vicc ehhez a feladathoz. (Mi a túrónak kellett az SA-5-öt kivonni???)

A jenkik 1 euróért adtak volna Patriotot, de az sem kellett....

Tacsk0 2008.08.07. 17:17:40

> Ma Szarvason voltam, és hajtóműberepülés kapcsán nagyon régi élményt sikerült újra átélnem: hangrobbanást hallottam. :) Az a B lehetett, amit Tomi írt, mert a héten csak UB volt repülőképes...

Tacsk0 2008.08.07. 17:34:54

Egy kérdés: ha leszakadt a futófelület külseje a Gripen gépen - annyira, hogy az elszállt rész komolyan megrongálta a szárnyat - akkor az ugye kidurrant kereket jelent, vagy legalábbis földetérésnél menthetetlenül defektet kap?

Ez esetben hogyan tudott egyben maradni, nem rádlizott be, vagy állt fejre? A modern kerekekben run-flat betét van vagy keményhab, mint az autóknál?

Ha ilyen nincs, nem lett volna biztosabb fent hagyott futóval hasra tenni a fűre? Mindenképp megsérül persze, de valszeg javítható marad. Mondjuk ez esetben a TV Híradós szereplés tuti, így meg csöndben megoldották.

zord 2008.08.07. 17:42:02

Szerintem nem arról van szó, hogy nincs forszázs, hanem arról, hogy nem szabad használni azokon a feladatokon, melyek azt nem teszik feltétlenül szükségessé. A razgonnál, ha szükség van rá (általában berep manapság) használni kell, így használják is.
Már volt róla szó, ezért csak röviden: a RD-33-as forszázsbegyújtási mechanizmusa miatt egyes elemek ismételt, koncentrált hőterhelésnek vannak kitéve, ami azt jelenti, hogy élettartamukat, mely mondjuk x hosszúságú lenne, minden forszázskapcsolás aránytalanul csökkenti. Így a csóró légierők, mint a mienk is, nem kapcsolnak sűrűn forszázst.

Zord

tothtomi 2008.08.07. 18:57:51

Igen, forszázst kapcsolnak, de csak berepüléseknél meg hajtóművezésnél.

A Gripen futófelülete meg úgy szakadt le, hogy nem kapott defektet, tehát a nyomás nem szállt el a kerékből.

Egyébként ma már repült a díszfestéssel ellátott 11-es oldalszámú. Maga a festés nekem első ránézésre tetszik, de csak leszállásnál láthattam így igazából nem tudtam túlságosan szemügyre venni. Mindenesetre ami jó hír: Ma volt 3db üzemképes MiG-ünk.

zord 2008.08.07. 20:40:38

Ha év közben nincs is elég, a repnapra lesz valamennyi. Ez jól jellemzi a helyzetet!

Jó hallani, hogy nem lett komolyabb baja a Gripennek. Azt tudom korábbról, hogy az eredeti svéd logisztikai számításokhoz képest több kerék kopott el, mert itt betonról üzemelnek, míg náluk aszfaltról. Elképzelhető, hogy hibás gumi volt a tettes...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.08.07. 20:49:36

"Ha tilos a forszázs használata élettartam-takarékossági okokból, akkor ez hogy lehet? "

Utánégető nélkül gép elmegy lazán 1000-1050 km/h-ig. Csak kicsit meg kell nyomni a gép orrát és már ott is vagy...

tothtomi 2008.08.07. 21:57:10

Az azért az kicsit túlzás, hogy meg kell nyomni kicsit a gép orrát és már minden OK. A razgon nem erről szól, fáklya nélkül amúgy se egyszerű átlépni a hanghatárt, legfeljebb "meredekebb" zuhanásban lehet, de akkor miért is hívják hajótű berepnek...?

Bird 2008.08.07. 22:17:21

Tacsk0:
A pilóta fáklyázott, berepülésnél muszáj ellenőrizni az előírás szerinti paramétereknek megfelelő működést.

Fenyegetettség, Zord:
Sokkal árnyaltabb, amit most írtál, az utolsó bekezdéseddel betű szerint egyetértek.

Tacsk0 2008.08.08. 00:38:53

> Mi a túrónak kellett az SA-5-öt kivonni???

zulu74 2008.08.08. 08:39:19

tothtomi

Az II. Vh-s álcázófesték az nagyon ott van :) Sajnos már biztosan nem láthatom élőben.. web közvetítés lesz valamikor?


molnibalage
Szeretem a kendőzetlen őszinteségedet:)
Szerintem ezek az eszközök igazi funkciójukat csak egy olyan rendszeben töltik be hatékonyan, amelyeket az általad példa ként hozott országok üzemeltetnek.

Nem mondom azt hogy ezek feleslegesek, mert nyilván nem lehet megoldani a földi egységek oltalmazását, szállítását pusztán a légierő bevetésével. Viszont ameddig pl. a MiG ek földi csapásmérő képességei (a pilótákéval együtt), csak a minimális szintet érik el, addig felesleges kivinni a garázsból a földi technikát, főleg ha az ellenség rendelkezik csapásmérő képességgel. Ezt a legjobban az arab-izraeli háborúk példázzák talán, ahol a légvédelem alól kiérve beledöngölték arab testvéreinket a sivatag homokjába, tankostól, önjáró lövegestől, nyuszibuszostól.

Nyilván meg tartottak valamennyit nálunk is, és a többi is "tartalékban van", de egyenlőre hatékony üzemeltetésük nem biztosítható háborús körülmények között.
Az olyan konfliktusokban, melyekben nincs számottevő légifölénye a másik félnek, ott talán van valami esély.
Nézd meg, milyen katasztrófális veszteséget szenvedet az Iraki Köztársasági Gárda. Elvesztettek egy rakás ilyen harckocsit, löveget, BMP-t BTR-t és mindezt anélkül, hogy a földön találkoztak volna ellenséggel. A-10 esek Tornadok F-16 osok tizedelték őket, és totálisan mindegy volt a harckocsik száma, a személyzet képzettsége meg minden.

Ha Gripenek valóban olyan hatékonyak lesznek a földi erők támogatásában, mint "beharangozták", akkor megint elő lehet venni azt a koncepciót, hogy szárazföldi erők fejlesztése, a légierővel közös gyakorlatok stb.

Még valami. A modern háborúk jó része un. városi, vagy gerilla harc 2001-óta, Ott a harckocsik, lövegek csak arra jók, hogy egy lövéssel 4-harckocsizóval végezzenek az utcai harcosok. Az a legnagyobb baj, hogy a fejekben még mindig a "tömeghadseregek" korát éljük. Mindenkiben az ad egyfajta (nem egészen reális) biztonságérzetet, ha ezer számra áll a vas a betonon, százezer ember vonulgat egyszerre (igaz, 0 kiképzéssel, 0 motivációval, 0 felszereléssel).

A Grúzok tegnap 6(!) géppel taroltak akkorát, mint állat a szakadárok fővárosában. Gondolkozz el ezen.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.08.08. 10:09:02

"A rendszer vezetékei betonkeménységű tömítésekkel be voltak gyógyítva a telepítési hely bunkereibe, így mozdíthatatlannak bizonyult vagy irreálisan drága lett volna áttelepíteni az infrastruktúrát."

Helyileg jó volt szerintem ahol az telepítve volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.08.08. 10:15:13

"Még valami. A modern háborúk jó része un. városi, vagy gerilla harc 2001-óta, Ott a harckocsik, lövegek csak arra jók, hogy egy lövéssel 4-harckocsizóval végezzenek az utcai harcosok."

Valahogy nagyon nem ez a helyzet sem a Merkava sem az Abrams harckocsikkal sem...


" Az a legnagyobb baj, hogy a fejekben még mindig a "tömeghadseregek" korát éljük."

Rám ez tuti nem igaz. Viszont egyesek fejében meg nagyon él az a tévképzet, hogy a jármű városban halott meg a modern technika. Hát ez rohadtul nem igaz. Ma az F-16 kategórájú gépek és helikopterek szó szerint képesek a kiválasztott ablakon belőni, ha arra van szükség. Ez több, mint elég pontosság. Az M1-hez is készült egy TUSK kit pl...


"A Grúzok tegnap 6(!) géppel taroltak akkorát, mint állat a szakadárok fővárosában. Gondolkozz el ezen."

Mekkora az az állat? Vicc, hogy egyesek a AF hadművelettel példálóznak, hogy szart sem ér a légierő, aztán egy hozzájuk képes 0 képességű légierő "tarolásával" példálóznak egyesek. Lehet, hogy nagyot "tarolt", de kérdem én kik között? Az áldozatok nagy része szeritem civil. Nagy dicsőség...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.08.08. 11:52:10

Stonefort, lenne pár kérdésem repülős témában, de nem idevágó? Milyen címre küldhetem kérdéseimet?

Tacsk0 2008.08.08. 12:10:25

> A Grúzok tegnap 6(!) géppel taroltak akkorát, mint állat a szakadárok fővárosában.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.08.08. 12:45:19

"Ez esetben persze Amerikának nem marad választása és csak a jó ég tudja mi lesz a vége."

Jaj, már megint egy III. Vh. vízionáló. Az USA nagyjából le sem szarja mi történik ott és a nagyfiúk sem hülyék. A nagy büdös semmiért miért mennének bele bármibe is???

zord 2008.08.08. 13:39:53

Molni,

Én azért nem mondanám, hogy leszarja. A grúz függetlenséget mint olyat lehet hogy igen, de azt a lábhelyet, melyet a nyugatbarát grúz kormány jelent Washington kaszpi és közép-ázsiai energiastratégiája szempontjából, na azt nagyon nem – ennek köszönheti Szakasvilli, hogy hatalmon van. Egyébként a magam részéről ez a grúz dolog is csak egy újabb intés arra nézve, hogy nem is olyan messze, tőlünk nem is olyan független rendszerekben, erőtérben hihetetlenül gyors változások állhatnak be. Ismét: nem 150 ezres Honvédségről álmodozom és budapesti-dunaújvárosi lérak gyűrűről, de például egy olyan vegyes légvédelmi ezredről/dandárról, mely Patriot/Sz-300-tól le egészen a csövesig tart, és pikk-pakk több rétegzett oltalmazási zónát is létre tud hozni az ország kijelölt térségeiben, stb.

Zord

Bobby Baccala 2008.08.08. 13:42:09

Tacsk0

látom a tu160tól nem tudsz szabadulni :)))

stonefort 2008.08.08. 13:52:45

Molnibalage! emilem stonefort@freemail.hu, de ha közvetlenebbül akarsz konzultálni, akkor 20 372 6800

Tacsk0 2008.08.08. 21:50:35

> Az USA nagyjából le sem szarja mi történik ott és a nagyfiúk sem hülyék. A nagy büdös semmiért miért mennének bele bármibe is???

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.08.08. 22:11:01

"Száz dollár feletti és nemsokára 200 dolláros hordónkénti olajár mellett állításodda"

Hála istennek ez a baromság kezd lecsengeni. Semmi sem indokolta a magas olajárat. Szánalmas, hogy a sok barom spekuláns és "üzletember" ilyen súlyos hatással tud lenni a világgazdaságra, mert az olaj ára nem igazodik ahhoz amit a valós kitermelési szint indokolna. Röhej. Paránznak a nagy semmitől és állandóan falra festik az ördögöt ami még soha nem jött le.

"Kérdés mit lép Kína az olimpia után"

Mit lépne? Mivel tudna ott beavatkozni? Nyjltan semmivel. A gázvezeték meg mindenképpen megépül tökmindegy ki van hatalmon, mert pénz van benne. Akihez megy a gáz nem csinál ideológiai problémát abból, hogy kitől jön. A világ már csak ilyen...

Tacsk0 2008.08.09. 01:42:02

> Hála istennek ez a baromság kezd lecsengeni. Semmi sem indokolta a magas olajárat.

Tacsk0 2008.08.09. 01:44:46

> A gázvezeték meg mindenképpen megépül

Tacsk0 2008.08.09. 14:45:15

> látom a tu160tól nem tudsz szabadulni

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.08.09. 14:46:53

Az ország méretéhez képest amennyire tudom elég komoly légvédelme van papíron a Grúzoknak.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.08.09. 16:23:22

Tacsk0-nak tényleg mániája a Tu-160. Miután egy Tu-22M-et leszedtek elég botor lenne oda engedni. Van 12-16 db más sem kéne, hogy egy elvesszen belőle. A Tu-22M azért beza leassan 40 (!) éves lesz. Azokért annyira nem kár.

Bobby Baccala 2008.08.09. 16:43:24


naja meg egy szu-25 öst is...nem is tudtam hogy ennyire komolyak ezek a grúzok.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.08.09. 18:54:13

Wiki szerint.

Légvédelmi eszközök:

* 15 SA-11
* 38 SA-3
* 18 SA-8
* 35 ZSU-23-4
* 15 S-60

Azért ez elég komoly mennyiség és elég kis területű az ország.

Liverbird 2008.08.09. 20:32:50

Trau szerint az ukránoktól beszerzett SA-5-össel szedték le a Backfire-t. Hát, nem modern, de legalább nagy hatótávolságú cucc...

Tacsk0 2008.08.09. 22:33:16

> A Tu-22M azért beza leassan 40 (!) éves lesz.

Tacsk0 2008.08.09. 22:45:59

Azt is vegyük figyelembe, hogy a Tu-22M (Tu-26) elsősorban haditengerészeti rakéta-csapásmérő gép, ami per pillanat igen értékes képesség a ruszkik számára, hiszen úszógységekben nem vehetik fel a versenyt az "imperialista" hadiflottákkal.

Minek világvégi miniháborúkban védtelenül vágóhídra küldeni egy olyan gépet, ami megfelelő védőkísérettel taccsra tud tenni akár egy CVN-t is?

Mivel fognak dolgozni, ha megpróbál átjönni a török flotta a tengeren? (Állítólag tízezres deszant behajózását készítik elő a grúzok megsegítésére, cserében nyugati szemhunyás mellett irthatnák a kurdokat). A cárágyút vonszolják oda hajót süllyeszteni kőgolyóval, ha nem lesz Tu-22?

Tacsk0 2008.08.09. 22:53:00

> A Tu-22M azért beza lassan 40 (!) éves lesz. Azokért annyira nem kár.

Liverbird 2008.08.09. 23:24:08

Wiki szerint a Blinder nemrég ünnepelte szűzfelszállásának 50. évfordulóját, illetve 1962-ben állították szolgálatba, durván 46 éve. Viszont a Backfire! Szűzfelszállás '69. aug 30-án, és 72-ben állt hadrendbe, ami 39 és 36 év. Vagyis jogos, hogy a Backfire közelíti a 40-et :) A CVN taccsra tevését megnézném, mert a gép már ránézésre is egy repülő szögvisszaverő, gondolom még mélyrepülésben is elég messziről ki lehet szúrni radarral.... Lehet hogy a 70-es években még működött volna a dolog, szerintem ma már nem.

Ha pedig rajtam múlna, az ausszik az idők végezetéig rendszerben tartanák az Aardwark-ot. Lehetnének oly rendesek, hogy egy kivonandó 29-esért cserébe küldenek nekünk egyet Szolnokra, és minden szállítási költséget ők fizetnek :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.08.10. 01:38:58

"Összekevered a dolgokat. A régi "kerek hajtóműgondolás" Tu-22, ami merevszárnyú és csak Mach 1.4-et tudott, az a 40 éves konstrukció."

Nem, nem keverem össze. A TU-22M 1972-73 táján lett rendszerbe állítva emlékeim szerint. Ez cirka 35 év azért írtam majdnem 40-et.


"A jóval újabb, variaszárnyú Tu-22M-nek ehhez abszolút semmi köze, az teljesen más konstrukció. A ruszkik egy fegyverzetkorlátozási egyezményt akartak kijátszani azzal, hogy megtartották a számjelölést."

Köszöm, ilyen alapvető dolgokkal tisztában vagyok...


"Minek világvégi miniháborúkban védtelenül vágóhídra küldeni egy olyan gépet, ami megfelelő védőkísérettel taccsra tud tenni akár egy CVN-t is?"

Hát jelenleg még 30 ilyen gép sem szorongatna meg egy hordozó csoportot sem...


"Hangos a követelés, hogy 2020-ig maradjanak a veterán ausztrál nagyvasak az idegen flották jelentette fenyegetés miatt. Szóval a gép életkora nem jelent semmit!"

Csek nekik volt cash folyamatosan korszerűsíteni és ktiolni a gépek életkorát. Nagy difi. (Mellesleg az egyik kedvenc gépem az F-111.

Tacsk0 2008.08.10. 13:27:29

> Viszont a Backfire! Szűzfelszállás '69. aug 30-án, és 72-ben állt hadrendbe, ami 39 és 36 év.

tothtomi 2008.08.10. 23:03:34

Gábor!

"Egy kis javítás az újonan feltöltött képekhez: Négy és egy tartalék géphez négy keszi pilóta dukál. Javítsatok ki, de szerintem balról jobbra: Kovács Péter, (ismeretlen műszaki), Hajdú Attila, Tóth Gábor, Vári Gyula."

Tóth Gábor helyett Németh Gábor a megfelelő! A többi helyes

ui.: Lenne egy kérdésem/kérésem, milyen e-mailre írhatom meg?

zord 2008.08.11. 15:03:01

Tomi, ne haragudjatok az elírásért, már javítottam is. Hiába, ebből is látszik, hogy kit ismerek a leginkább...Ha írni akarsz, akkor: zord.gabor@gmail.com

tothtomi 2008.08.11. 16:39:34

Semmi gond, csak mivel felismertem a képen levő pilótát, így gondoltam szólok.

Más: Mára kicsit átrendezték a reptér végében lévő Jurassic Parkot, és odakerült a 27-es UB, és a 18-as B ami a tavalyi repnapon repült, és nemrég (kn. 1 hónapja) még kesziben is volt. Nemtudom, hogy ez csak átmeneti-e, a repnapra szól, vagy tényleg végleg leállították ezeket a gépeket. Ma csak a 09 meg a 26 repült.

zord 2008.08.11. 16:43:06

Amit nem raktam fel 99-ből: az öt keszi gépet a keszi földsáncáról is fotóztuk, de a zóna felé elnézve is kattogtattam párat. Négy 29-es és néhány Alba állt a zónában, repülésre előkészítve...

(kérés teljesítve)

WTF 2008.08.11. 20:55:04

A keszi fegyverzetről elmondható, hogy nincs olyan, hogy az egyik elég( csak infra ) vagy a másik sok (R-27,120).
A 3 fegyver, - gépágyú,WVR rak.,BVR rak.- láncolata ad egy minden időben (időjárás) és helyzetben (táv ,aspect,sebesség) akalmazható képességet. Ha bármelyiket kihagyod, lesz olyan szituáció, hogy nem fogod tudni leküzdeni a célt. És ez igaz egy "sima" air policing QRA esetére is.

1. A hatótáv. A WVR rakéta hátsó légtérből (közepes magasság- 6000m-, közepes seb.-M0.75-
ált. 5km-t tud. A BVR ennek kb. a 4 szeresét.
A min. inditási táv. nagyrakétánál másfél km, a kicsiknél 800m körüli.( élesités) Azon belül ott a gépágyú.
2. A célméret. A kisrak.-ban kicsi a töltet és kevés a fémpálcika.
3. Az időjárás. A felhőbe belemerülő célgépre nem sokat ér az infra rak.

Tacsk0 2008.08.11. 23:51:27

> Az időjárás. A felhőbe belemerülő célgépre nem sokat ér az infra rak.
A min. inditási táv. nagyrakétánál másfél km

Liverbird 2008.08.12. 00:16:16

Ez a "zöldségaprító" tetszik, talán egyszer úgy elterjed, mint a madárszeletelő :)

Martintailor 2008.08.12. 15:19:44

Sziasztok!

Tudja valaki, hogy csütörtökön is érkeznek gépek a repülőnapra vagy inkább csak pénteken? (Bocs hogy itt kérdeztem)

Liverbird 2008.08.12. 16:00:19

A htka.hu kémei jelentik, hogy két BO-105-ös már ma megérkezett :) A szlovák Mi-17-es remélem csütörtökön érkezik, mert akkor pont nálunk jön át a határon, legalábbis tavaly oda-vissza sikerült elcsípnem őket :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.08.13. 11:22:40

"Az új Sidewinder generáció tudtommal részben aaz UV-tartományban is lát, tehát már csak az igazán vastag
felhőtakaró a problémás."

Európa felett ez nem rikta. október végétől március elejéig elég sokat van trágya idő.

exi 2008.08.14. 14:52:32

Mivel itt (is) targyaltunk a repnap elotti dologrol:
sajnos nem tudok lemenni penteken, koszonhetoen a munkanak, viszont ha valaki el tudna juttatni a kepeit annak nagyon orulnek. Mindenesetre szombaton mar kint leszek,de feltetelezem,hogy egyszerubb neten megoldani ezt.Aki kepet tudna nekem adni,az a budamarton@gmail.com-ra irjon! Elore is koszonom,es hat...jo mokazast holnap!:(

udv,exi

block50 2008.08.14. 16:02:33

Lehet, hogy sokat nem veszítesz. Jó néhány - csak statikus sorra ígért gép - az index fóruma szerint már megérkezett (A-10, A-7, két kötelék, Tornado, stb...).

Azért bízom, hogy jó hangulat és egy kis repülés marad holnapra...!!

GSF 2008.08.14. 18:02:50

Sziasztok!
Most estem haza a nyaralásból és nincs időm végigolvasni a hsz-eket, meg megint lépnem kell a belépőkért...
Szóval holnap akkor 44-es mellett lesz valami összepörsenés?

Üdv: GSFGábor

tothtomi 2008.08.14. 20:43:16

Tényleg, kb. mikorra mentek ki a 44-eshez?

zord 2008.08.15. 00:39:49

Végül pénteken Pápán leszek délelőtt C-17-es nézőben, úgyhogy valamikor délután érek Kecskemétre. Egy vízszintesen csíkozott pólót keressetek :-)

Nyitok egy bejegyzést a repülőnapnak, od mehet minden pntek-szombat-vasárnap! Ha van publikálandó fotótok ide küldjétek: zord.gabor@gmail.com

Zord

Tindalos 2008.08.15. 02:58:46

Szolnokon pihen 2 különböző nemzetiségű C-295 és egy német EC-135.(Ja és 2 Ancsa :) )
Du. erre járt a 2 Bo-105-ös is.

GSF 2008.08.23. 20:45:29

Csakhogy a témához visszatérjek.

A héten csütörtökön és pénteken is emelték a keszi géppárt. Ez repnap és augusztus 20 után különlegesnek számít, egyben alátámasztja Zord cikkének valóságtartalmát, azaz törekednek a "jártasság" fenntartására és folyamatosan mozgatják a gépeket. Kíváncsian várom, a gyak. repeken meglátszik-e majd ez a váltás...

tothtomi 2008.08.23. 21:43:33

Majd igyekszem utánérdeklődni egy-két ismerőstől.

Viszont akkor tegnap jól tippeltem magamban, a keszi géppárt láttam a városból :)
Remélem jövő héten már lesz valami kiképzési rep. is.

tothtomi 2008.08.24. 17:28:38

Még ma is van valami repülés. Igaz csak 1 gépet láttam.

sdragon 2008.08.24. 18:41:15

Egy gépet láttál, ami egy külföldi repülőnapra ment-jött.

GSF 2008.08.25. 08:21:43

Ja, a 11-es volt, mikor hazaért egy kis fordulózásra is futotta :)

tothtomi 2008.08.25. 13:16:17

Ja, utólag már tudom, a bemutatópilóta jött-ment a Cakoveci repnapra.

GSF 2008.08.28. 14:34:44

Sziasztok,

nem tudom Tomi kijutottál-é mostanság, de én úgy vettem észre, hogy az elmúlt 3 nap mindegyikén szárnyaltak a 29-esek (hogy 1 v. 2 azt sajnos megállapítani nem tudtam), így talán van arra remény, hogy a keszi intenzívebb mozgatásával arányosan nem csökkent a gyak. repen a 29 röppenés.

Ami furi, hogy délben elvágják a repet viszont a körzetközponti még 4-kor is forog... Mivel mindig a loktárokohoz igazodtam, hogy van-e repülés, nem tudom mire vélni ezt. Lehet, hogy valahol máshol van mozgás? Egész héten így ment.

11:45-kor egészen közel úszott el az egyik harci 29-es, nagyon szép volt! Aztán besorolt leszálláshoz.

Liverbird 2008.08.28. 15:10:27

"Lehet, hogy valahol máshol van mozgás?"

Pápán van mozgás a héten, a Cooperative Sarex 2008 zajlik.

www.hm.gov.hu/hirek/hazai_hirek/cooperative_sarex_08

tothtomi 2008.08.28. 17:54:55

Szia GSF!

Nem nagyon jutottam ki mostanában, illetve kedden a véletlennek köszönhetően voltam kint egy kicsit, pont akkor mikor a keszi repült, arra eszméltem, hogy kisérik be az ALCÁt, majd futottam is tengelybe :) szerencsére még vagy 20 percet szórakoztak a pont fölött. A keszi repülések ugyan nem csökkentik a kik.rep-ek számát, de plusz-t sem adnak, ezeket az elfogásokat beleszámolják az éves kötelező mennyiségbe, másképp lehet hogy nem is tudnák teljesíteni...
süti beállítások módosítása