Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Szliácsi atyafiak

2008.07.04. 11:00 | zord | 52 komment

Tavaszi regionális körutunk egyik állomásával, a Besztercebánya és Zólyom közti Szliáccsal még adós vagyok. Ezt törlesztem itt. 

Szlovákia, mely némi fáziskéséssel, de jobb később mint soha alapon vett részt az euroatlanti integrációban (2004), úgy döntött, hogy MiG-29-es flottáját élettartama végéig, interoperabilitást célzó modernizációval rendszerben tartja, és egyelőre nem szerez be nyugati technikát. Noha néhány éve náluk sem mentek túl jól a dolgok (lásd: ütközés 2002-ben), a stabil gazdasági növekedésből finanszírozva láthatóan sikerül némileg magasabb hadrafoghatósággal üzemeltetni a típust. Bár mindenki azt a bizonyos tíz gépes áthúzást emlegeti februárból, amikor átadták a korszerűsített AS/UBS gépeket, ott-jártunkkor (április 30.) öt gép repülését láttuk egy vélhetően normál üzemnapon (2133, 1303, 3709 + kesziből 0921 és 6627). A hajózó, aki a lefedésben bemutatta az AS-t, amior arról faggattam, hogy náluk van-e kötelező minimum repülési idő a szakszó életben tartásához, azt mondta, hogy a kesziadó pilótáknak 90 órát kell repülniük. Más, megbízható (tehát a szlovák szervektől független) forrásból is úgy tudom, hogy az elmúlt pár évben 100 óra körül repültek a hadrafogható 29-es hajózók Szlovákiában. Kiegészítő albázás állítólag nincs, viszont van szimulátor, melynek vizuális megjelenítése tapsztalatom szerint veri a PETRA-t. A szimulátor kabinját a gépekkel együtt modernizálták. Egy szakember repült is nekünk vele, de sajnos ott nem fotóhattunk.

A szliácsi júra park. Ezek a 29-esek a csehszlovák örökség gépei, még az eredeti festéssel. A svancokon még látszanak az eredeti tigrisminták nyomai. Szó mi szó, a gépek tárolásának körülményei itt is tragikusak, de legalább a még rendszerben lévő (tehát átalakított) példányok lefedésben vannak.

A szliácsi repülőtér szép környezetben helyezkedik el, egy észak-déli völgyben, hegyekkel körülvéve. A párhuzamos gurulón leszállás után a zónába gurul vissza az egyik harci.

A szlovákok sok mindennel próbálkoztak a 29-es üzemben tartása érdekében. Ez a példány (3709) csehszlovák örökség, és Trencsénben elvégeztek rajta egy (elvileg) eredeti technológia szerinti ipari nagyjavítást. Akkor kapta ezt a festést (rajta kívül a 3911 és a 4401 is).

Ez itt a 2123-as, már a szovjet államadósság rendezésének időszakából (1993-96), standard orosz festéssel. Jól látható az AS átalakítás két attribútuma: a dekk mögött az AN/ARC-210-es frekiugratós rádió nagy antennája, míg a kabin alatt a AN/ARN-153-as TACAN háromszögletű kicsi antennája, előtte pedig a APX-113 alsó egyszem madárszeletelője.

A 3709-es fordul a helyére, míg a 1303-as (tigriscsíkos) UBS a következő feladatra vár. A távolabbi vonulat a Nagy-Fátra, kitűnő túrázó hely, javaslom mindenkinek, aki városi frusztrációval küzd.

Toporzékolás fékoldás előtt. A háttérben látható a civil közelkörzeti radar: a szliácsi reptér kettős hasznosítású.

Leszállóban a 3709-es, 18-as irányba. Itt is látszik az új rádióantenna, ami távolról is jól elkülöníthetővé teszi a szlovák gépeket a többi 29-estől.

Szlovák hajózó repülés után ZS-7-es sisakjával. Északi szomszédaink vadászpilótáinak motivációjával láthatóan nincs gond: a nyugati rendszerhez tartozás és a keleti hagyományokkal járó egyszerűség épp megfelelő elegyet alkot ahhoz hogy ne kényelmesedjenek el. Ez és a láthatóan létező katonai szigor elejét veszi az allűrösödésnek, mely más, hasonló pályát befutott és hasonlóan kicsi légierőknél felütötte a fejét, netán el is harapózott. Nemzeti érzület? Miként általában mindenhol, a hajózó közösség itt is meglehetősen kozmopolita, és a kis létszám miatt a felülről jövő beavatkozás (pl. a Fico-kormány nemzetiesítési törekvései) aligha változtatnak ezen. Én csak azt tudom mondani, hogy se a szlovák, se a román szakmabeliek részéről (bár eltöltöttem kevés időt köreikben) magyarellenességet nem tapasztaltam, vagy vendégszeretettel jól álcázták, ha volt is.

A magyar vendégekkel szembeni nyitottság példája: a lefedésben álló géphez tájékoztatásunkra kirendelt őrnagy érdeklődésemet látva egyszercsak megkérdezte, hogy a kabin fotózása mellett be akarok-e ülni? Nem vagyok az a trónolós típus, de ha külön megkérdezik, természetesen örömmel, különösen, ha egy kis kabintrenázs is jár hozzá. Műszerek átkalibrálva lábra és csomóra, a TACAN és a VOR/ILS a meglévő központi navigációs műszerre dolgozik. Igazából akkor lepődtem meg, amikor a hajózó megkérdezte, hogy kíváncsi vagyok-e a többfunkciós képernyőre. Az IPV radarképernyőt felváltó orosz MFI-54-es színes LCD nappal és éjszaka kitűnő kontrasztos képet ad, és OSB-gombjaival elérhető a digitális multiplex adatbuszra kötött összes berendezés. Bár lehetséges lenne mozgó térkép funkció beillesztése is, a szlovák gépekben "csak" a betáplált útvonalak és útvonalpontok, légterek, navigációs adók, repterek jelennek meg "PPI" stílusban, azaz fölülről szemlélve, saját géppel a (majdnem) középpontban. Minden lehetne még jobb, de már ez is óriási előrelépés az eredeti állapotokhoz képest, amikor a hagyományos navigáció a hajózó rendkívül sok figyelmét lekötötte. Repülésbiztonsági szempontból egy ilyen, integrált konfiguráció az ideális a NATO-gyakorlatokon való részvételhez is. Az ILSz HUD alá felszerelt PUSz-29 kiméretű LCD-vel a rendszerek elérhetőek akkor is, amikor a többfunciós képernyőn úgymond tv-üzemben a radar képe jelenik meg. Bár a saját Bullseye-pozíció megjeleníthető, a befogott célé továbbra sem, legfeljebb csak utólag "kikalkulálható" a debriefing során, hála a kétcsatornás (ILSz/MFI) digitális képrögzítésnek, ami a nehézkes filmes rendszert felváltotta. Az új ember-gép kapcsolati rendszerbe a radart sokkal nagyobb munka lett volna beilleszteni és ettől el is tekintettek: a NO-19-est így továbbra is a megszokott kezelőszerveken, így a bal felső hagyományos kapcsolópanelen keresztül lehet vezérelni. Az oldalsó pultokon közvetlenül hozzáférhetőek az új berendezések, az adatbusz megkerülésével, így a megoldás abszolúte emlékeztet az F-16-os rendszeréhez, ahol szintén vezérelhetőek bizonyos berendezések (COM, NAV, stb.), ha a MUX le is fagyott.    

Látogatásunk végeztével nem tervezett ajándékot is kaptunk, mert emelték a keszit a németországi CAOC-ból. Kísérőnk, egy fiatal, civilből beöltözött tizedes (!) hölgy jólelkűségének hála (a keszi létesítményeket kímélve persze) lefotózhattuk felszállásukat. Itt a "digitális" festéssel ellátott 0921 iramodik neki. Mivel még van sok R-60-asuk, inkább ezek üzemidejét repülik ki.

A kísérő, a hagyományos orosz festésű 6627-es követi a vezért 36-os irányba, háttérben az ILS siklópályaadó.

Visszatért egyórás őrjáratáról a Tango vezérgépe, melyet Szliácson minden nap emelnek, így a hajózók óraszámuk egy jelentős részét ebből repülik. A reptér kerítését több oldalról harckocsiakadályokkal erősítették meg.

Zord

Végezetül néhány érdekes kiszolgálójármű:

 Tigriscsíkos vontató

Tatra tűzoltó

A műszaki zóna vontatható kabinos "tornya". Mindhárom csehszlovák örökség, felújítva tökéletesen megfelel a célnak, akár még hosszú évekig. A nemzeti ipar állította elő, újította fel ezeket és nem írtak ki drága tendert a beszerzésükre külföldről annak minden csapdájával (elhúzódó teljesítés, túlszámlázás, korrupció, stb, együtt). Azt hiszem, példaértékű ez a hozzáállás, minden józanságával, szerénységével és alázatával együtt. 

Címkék: szlovák qra sliac mig 29as mig 29ubs slovakian 1 letka modernizált modernized no 19

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr44549732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GSF 2008.07.04. 11:36:23

Hétről hétre olvasva a cikkeidet, egyre kevésbé értem mi folyik nálunk. Mert egyszerűen erre nincs is magyarázat.

Odamentek, bejelentkeztek és beengedtek benneteket és még fotózhattok is és még kedvesek is veletek. A románok, a szlovákok is. Nagy kár, hogy nálunk teljesen rossz irányba mennek a dolgok...

Egyébként az 5 gép teljesen reális, hisz nálunk is max. 4-5 Gripen repül, bár idehaza ugye a 29-esek bajban vannak. Nálunk is rendszeres a keszi "tangozása", sőt szerintem a repidő majd felét ebből szerzik, sajnos. Ez is elgondolkodtató. Meg a 90 óra!!! Jó nekik, hogy vannak odafönn, akik gondolkodnak is...

Jó cikk, és jó látni milyen az élet mások kerítésén belül :)

zulu74 2008.07.07. 08:39:31

Szeretném a véleményemet leírni arról, hogy miért olyan kedvesek mindenhol, csak itthon nem. Remélem nem sértek meg vele senkit:
Zord és még néhány más szakember igencsak benne lehet a magyar vezetés "bögyében". Ennek oka főképpen az, hogy egy ideje minden hivatalos hozzászólás (nem különbena topic olvasónak hsz-ei) folyamatosan "kritizálják", vitatják a magyar légierő vezetőinek ténykedését.
Bizonyára "ők" is figyelemmel kísérik a blogot odafenn, és nem nagyon örülnek neki, hogy nem sikerül "elfedni" azokat az "ügyeket", amelyek számukra kellemetlenek, kínosak.
Így nem várható, hogy ezek után szívesen látott vendégek legyenek a magyar repülőbázisokon.
A másik ok pedig nagyon érdekes! A sok repülős "szakportál", igen gyengén és szűrten csepegteti a fontos információkat a repülés hazai világáról.
Késve, lassan, pontatlanul reagálnak az eseményekre, inkább csak amolyan "távirati stílusban".
Itt ezen a blogon megjelenik a kendőzetlen valóság:
4 üzemképes MiG, alacsony óraszám, drága beszerzések, pazarló gazdálkodás, titkos külföldi lövészetek stb.
Például sehol máshol nem lehetett hallani róla, hogy a sarköri éleslövészetet letudták, vagy hogy az amerikaiak itt mit is csináltak.
Emiatt biztosan lilul egy pár fej odafent a méregtől, hogy ez "kikerült".

Nem baj, csak így tovább. Ennek a fajta "underground" művészetnek továbbra is meg van az a fajta bája, hogy titkos csatornákon, lopva kell információkat szerezni, nem pedig sajtópáholyból, hanyatt dőlve... de ez legalább hiteles.

Más kérdés, hogy szerintem az olyan információk, mint a hadrafogható gépek pontos száma, vagy a múltkor kitett "ma nincs keszi, mert cserélik a rakétákat" infó bizonyos nemzetbiztonsági kockázatot is jelenthet. Érzékeny a határvonal a jólinformáltság és a hazaárulás között...

GSF 2008.07.07. 09:00:16

Hivatalosan persze nem lehet bejelenteni hány üzemképes gép van. Egyszer megkérdeztem a Várit egy előadása után, hogy hány üzemképes gép van. Kiváncsi voltam mit mond, hisz naponta láttam hány repül, nagyjából be lehetett lőni. Mosolyra húzta a száját és azt felelte valamivel kevesebb mint 28 (akkorra már elvesztettük Rácz Zsoltot és a 17-est)... De tudtam, hogy legalább 10-12 lehet, kiizzadva.
Nem nagy nemzetbitonsági trükk ez a tagadás: ki kell menni és tessék megszámolni. Ők is tudják:1999-ben azért mendegéltek a civil járőrök a bázis körül, hogy a szerb informátorok nem kerüljenek túl közel-állítólag, mert azért ki lehetett cselezni őket, meg az agresszív őröket.
Ez egy demokratikus ország lenne, vagy mi. El kell viselni a kritikát, meg a véleményt.

Öngól: úgyis minden kiderül, a lényegről tudunk, lehet titkolózni, maszatolni, lenyúlni, lekezelni - minden változik. Ez most a rossz periódus, remélem nemsoká jön a felszállóág, és ezeknek az antidemokratikus, reklámuniformisba bújtatott pacifista, tetteiben hazaáruló "tendenciáknak" befellegzik, és ahogy éppen ők szokták mondani vala, oda kerülnek ahová valók: a történelem szeméttdombjára.

Tetszik nem tetszik mi vagyunk az egyetlen NATO tag ahol semmiféle nyilvánosság nincsen.

Vajon mit gondolhattak az amcsik, amikor Zord felhívta őket, hogy mit csinálnak itt???!!! Hogy egy alien a saját hazájában?

stonefort 2008.07.07. 10:15:13

Zulu!
Nem egészen úgy van, ahogy gondolod. Az AS-ban nem nagyon találhatsz kritikát, vagy "kényes" dolgot a magyar légierővel kapcsolatban, mégis ki vagyunk tiltva a repterekről. Lehet, hogy az a bűnöm, hogy Zord a barátom? Itt már a politika szerepéről lenne szó, amibe inkább ne menjünk bele. Annyi tény, amit GSF kolléga említ, hogy Európában és a NATO-n belül PÉLDÁTLAN, ÉS KRITIKÁN ALULI A HM NYILVÁNOSSÁGHOZ VALÓ HOZZÁÁLLÁSA (tavaly év vége óta, addig többnyire rendben mentek a dolgok) Ehhez még egy adalék a Gripen program agyon titkosítása, amiben az itteni biztonsági szakemberek jó partnerre találtak a svédekben. Csak az a furcsa, hogy a cseheknél ugyanazok a gépek, (majdnem) ugyanazok a fegyverek és ugyanazok a NATO titokvédelmi előírások vannak érvényben, náluk mégis ezerszer több infóhoz lehet jutni, akár külföldiként is!

Bobby Baccala 2008.07.07. 10:43:40


talán ha zord bácsi átigazolna a népszabadsághoz...vagy inkább a népszavához! :))))

a lényeg hogy nem tudják eltitkolni a dolgokat!

GSF 2008.07.07. 10:49:40

Kárpáti Endre cikkében olvastam, hogy a német Phantomok rendes fogyókúrán estek át, majd ezt követően építettek be modernebb és immáron - a megváltozott helyzethez alkamazkodva ismét nélkülözhetetlen - rendszereket. Az volna a kérdésem, hogy megmaradt-e valami ebből a súlycsökkentésből az APG-65 és AIM-120 rendszeresítését követően is. Abból kiindulva, hogy a modernebb elektronika általában grammra könnyebb is, lehet hogy még könnyebb lett a német F-4?

Ez azt is jelenti, hogy a levegőben a Luftwaffe Phantomjai a legerősebbek, nekik a legjobb a tolórő/tömeg arányuk?

Az hogy 35 évesek a gépeik, ezen meglepődni sem érdemes, épp a múltkor röpdösött itt 75-ös gyártású F-15-ös, de van-e valami végső limit a Phantomnál, mert úgy néz ki hogy addig repül, amíg igénylik.

Nem értem, hogy mi az oka az F-4 elnyűhetetlenségének, mi a titka: egyes paraméterei ma is irígylésre méltóak, 50 éves konstrukció, és ma is repül. Kis túlzással az utódait is túlélheti, ami elképesztő teljesítmény, mindezt úgy h. lépést tart a versenytársakkal elektronikában. Sztem nem lesz még egy ilyen gép. De mi a titka, mit találtak el annyira? Lesz még vas ami ilyen hosszú ideig él?

Bird 2008.07.07. 11:01:24

Akkor én még annyit írnék az NBH foglalkoztatása céljából, hogy 1999-ben a szerbek elég szépen letesztelték a magyar légvédelmet, ami ékesen bizonyította az új radarok beszerzésének szükségességét...

Mihalik Gabor 2008.07.07. 11:57:29

Kedves GSF,


Igen, a nemet Phantomoknak van a legjobb toloero-tomeg aranyuk az F-4es csaladban. Ironia, de tudtom szerint meg jobb is a gyorsulo, emelkedo kepessege, mint a Gripennek...

GSF 2008.07.07. 13:00:22

Zord,

ha jól értettem 8 AIM-9L lett indítva Vidselben. A 29-esek éleslövészetein (volt h. 8 gép volt kinn) párosával vittük az R-60-ast, és ha a vezér eltalálta az infrabombát vészindítással a kísérő is ellőtte a vakvilágba a sajátjait. Ezek a rakéták még a 21-esektől maradtak, így olcsóbb volt megszabadulni tőlük, mint hatástalanítani őket, egyben gyakorlásnak tökéletes volt.
A gépeinkhez persze az R-73-ast rendszeresítettük, de elégtelen mennyiségben. Ez a körülmény és a rakéták rövid élettartama oda vezetett, hogy a kezdeti 4 rakétás keszi (2-2 R-27+R-73) a szerbek elleni erős készültség leállását követően (ami 6x5 rakéta volt, az őrjáratok miatt erős igénybevétellel, amit nem szeret az orosz technika) után 2 rakéta, inkább R-73 lett. Utolsó élelövészeten a legrosszabb állapotban lévőket ellőttük, tudtommal nem is volt kiváló az eredmény, épp a technika erodálódása miatt.

Kérdem: nem lett volna logikus az R-60-ast is rendszerbe tenni, mondjuk csak a felét ellőni, a többit keszire, R-73-ra vigyázni. Ha leketyegett volna az Aphid üzemidő akkor még mindig olcsóbb lett volna az R-60-asokat pótolni, és lett volna aranytartalékba a nagyágyú, a 73-as konzerválva: ha kell bevethetőek, végül ellőhetőek.
Lehet, hogy rosszul érzem, de nagyon úgy tűnik, nemcsak gép, de fegyverínség is van, így logikus lett volna az R-60-ast is bevonni, az infrastruktúra meg volt hozzá, olcsóbb is. Ez is afféle magyar mentalitás?

GSF 2008.07.07. 13:10:57

Vagyis 6 indítás volt..:)

stonefort 2008.07.07. 14:29:59

Az F-4-es sem elnyűhetetlen. A némer gépek "titka", hogy szinte sohasem repültek nagy harci teherrel, mivel csak néhány századuk volt vadászbombázó, többségük elfogó vadász. Struktúrális problémáik ennek ellenére a német gépeknek is voltak (vannak) ami főként a törzshátsórész höterheléséből ered. Annak idején az US NAVY gépein a szárny főtartókat és alsó borítást is meg kellett erősíteni, mert repedtek. Itt jön a képbe a másik tényező, a Phantom sárkányát eredetileg hajó fedélzeti üzemre és az ezzel járó brutális terhelést jelentő leszállásokra tervezték. Szárazföldi üzem esetén a leszállások nem jelentenek komoly igénybevételt már csak azért sem, mert a Phantom-ot ilyenkor könnyebb vezetni, mint az F-16-ost. A németek használtak felderítő RF-4E gépeket is, a Magyarországra delegált véderő attasé annak idején ilyen géppel repült, és a mai napig felsőfokon beszél róla. Állítása szerint kis magasságban a tenger felett póttartályok nélkül gyorsulásban tartotta a lépést a holland F-16-osokkal. Ez minden további nélkül hihető, ugyanis a felderítők is könnyebbek voltak, a legerősebb J-79GE-17-es hajtóművekkel.

zord 2008.07.07. 15:16:45

Sziasztok,

Néhány gondolat (a zsarnokságról, ahogy Illyés írta..):

Tavaly novembere óta fagyott meg a levegő a HM és a média viszonyában. Kezdetben azt hittem, hogy a Magyar Nemzetben megjelent tényfeltáró cikkeim miatt kifejezetten engem rekesztettek ki, de aztán idővel kiderült, hogy mindenki mást is...a baj az, hogy majdnem mindenkivel személyes kapcsolatban vagyok, aki rendszeresen légierős témájú riportkészítési engedélyeket szokott kérni és kapni (mármint korábban)! Mitagadás, érzem is a felelősségemet abban, hogy ez bekövetkezett, de lelkiismeret-furdalásom nincs, mivel válságjelenségekről írtam/írok. Tehát: nem azt írtam, hogy 60 vagy 80 százalék, hanem azt, hogy 5-4-3-2-1-0. A kettő között szerintem minőségi különbség van. A nyivánosságnak kötelessége, hogy figyelmeztessen, ha nagyonn rossz irányba mennek a dolgok...
Másrészt mindig ügyeltem arra, hogy olyan információkat, amelyek valóban érzékenyek (ha az ember 13 évet dolgozik ebben a körben, anélkül tudja, hogy mi a titkos, hogy ismerné a titkot magát) ne tegyek közzé. Ügyeltem arra is, hogy forrásaimat védjem (ez azért nehéz, mert kicsi a kör, a hatalmasok egyszerűen kollektíven szankcionálnak, fenyegetnek, stb. Viszont ugyanezért biztonságos is: Kirúgják a milliárdokért kiképzett hajózóállomány hatodát-nyolcadát-tizedét, amiért mondanak valamit?)
A hivatalos álláspont (levelem van róla) egyébként az, hogy a 2008-as kiképzési év annyira intenzív, hogy az alakulatok leterheltsége miatt nem lehet eleget tenni az egyéni riportkészítési kérelmeknek. Ha rendeznek valami kapcsán nyilvános eseményt (médianapot) akkor lehet ott sajtó, ha nem, akkor nyista. érdésre csak írásban válaszolnak, csigalassúsággal. Na most: a blogról (is) nyilvánvaló, hogy az idei legfontosabb légierő-gyakorlatról teljességgel kizárták a nyilvánosságot (még a belső sajtójuk is csak halványan írhatott róla), viszont nem tudnám felsorolni, hogy hány meghívót kaptam katonazenekari találkozókra, missziós búcsúztató és visszafogadó ünnepségekre (többször laktanyán kívülre), szoboravatásra, oklevél-átadásra, Közép-Európa Rallyra, társadalmi szervezetek elismerésére, hogy a "roma túlélő táborról" ne ejtsek szót. Egyszóval, ami most zajlik, az a kényes (és érdemi) kérdések elkendőzése, miközben óriási zajjal, ricsajjal teljességgel érdektelen propagandát árasztanak a médiumokra. A releváns témákat jó esetben kizárólag a belső médiumok (honvédelem.hu) írhatják meg, értelemszerűen a kellő kereteken belül. Mivel EH-val sokat foglalkozom, egyértelműen ottani analógiák, mint álcázás, zajzavarok, és megtévesztő zavarok jutottak eszembe...és így is van. Nem hiszek a privát cégektől megrendelt felmérések eredményeinek, de mivel a magyar társadalom kis kivétellel hamis információkat kap a Honvédségről, így nem csoda, ha valótlanságokat hisznek róla...Megjegyezném, hogy a HM/MH jelenlegi tevékenységi köréből épezért a kommunikációt tartom a leghatékonyabbnak (költenek is rá rendesen, közvetlenül és közvetve is).
Miért tavaly év végén vezették be ezt a rezsimet? Mint mindennek, ennek is személyi okai lehetnek. Bár konkrétan nem tudhatom, igazából Vadai Ágnes államtitkár kinevezése, és a hatalom részéről történő megragadásához kötöm a történteket. Máshoz nem tudom. A Gripen-korrupciós látszatvizsgálat sajtáján mutatkoztam be neki személyesn néhány kellemetlenebb kérdéssel (repóra, keró, stb), és aztán nem sokkal le is húzták a vasfüggönyt. Szerintem az történt, hogy Vadai megkérdezte: ezek a zsurnaliszták hogyan szereznek infót, mire a sajtóosztály elmondta, hogy adunk nekik riportkészítési engedélyt, bemehetnek a laktanyákba. Erre Vadai meg azt mondta, hogy ti hülyék vagytok, ezeknek semmi, majd mi adjuk ki a saját híreinket. A csapatnál az embereket megfenyegették, a katonai vezetés meg támogatta az ötletet, mert nekik se volt jó, hogy minden negatív cikk kapcsán a HM civil vezetése először őket vette elő.
Csak a történelmi hűség kedvéért: nekem az Alba repülést 2006 őszén még a HM sajtó ajánlotta fel, Szekeres jóváhagyásával (!). A vkf (!)írta alá, hogy tavaly májusban Ancsával hazajöhessek Decimomannuból (ezért örök hála neki és a kecskemétieknek). Szóval Vadai érkezése előtt is írogattam kemény dolgokat, de az akkori vezetés úgy volt vele, hogy hadd írogasson, az ország egyik fele hiszi csak el, mi meg ha kérdezik, még el is tudjuk mondani, hogy sajtószabadság van (2006 tavaszán, választás előtt kitüntetésre is felterjesztettek volna, ha udvariasan el nem hárítom azzal, hogy inkább a munkámat segítsétek ezerrel a jövőben is!).
Pár embernek már megírtam, de amikor tavaly ősszel azon a bizonyos sajtájon Vadai bemutatkozásom után egyből annyit mondott, hogy "á maga az, aki rosszakat ír a honvédségről!", na akkor döntöttem el, hogy elindítom ezt a blogot!

Bocs, ha kicsit zavaros voltam, de gondoltam, ezzel tartozom szorgalmas olvasóimnak és kommentelőimnek.

Zord

Bobby Baccala 2008.07.07. 15:43:25

zord

nem volt zavaros :)

vadairól inkább nem írnék, nem akarok plusz munkát adni Neked :)))

remélem jégtörő szerepe is van ennek a blognak!

zord 2008.07.07. 15:56:06

Én sem politizálnék pártoskodó módon itt; a lényeg a téma szempontjából, hogy a Horn-, Orbán-, Medgyessy-kormányok alatt zavartalanult végezhette a dolgát a honvédségi tudósító, most meg, a (második Gyurcsány-kormány felétől) nem teheti. Általános értékelésben: a civil kontroll média-oszlopát nem akarták ennyire kivágni a rendszerváltás óta...

GSF 2008.07.07. 15:59:57

Zord,

ha ilyen elkötelezettséggel harcolsz továbbra is, egyszer biztos lesz eredménye is!

Mi itt, amiben tudunk segítünk, és leszünk a Hátország, koptatjuk a klaviaturát!

A szemléleten változtatni, az a legnehezebb! Az a Változás első lépcsőfoka...

GSF 2008.07.07. 16:03:01

Ezt a váltást nagyon nehéz véghezvinni és a politika az egyetlen ami biztos hogy itthon nem fog segíteni... Nem képesek felismerni a fontosságát a légierőnek, honvédelemnek: ezért kell a nyilvánosság, majd egyszer az felismerteti velük... Vagy a hirtelen jött külső kényszer, de akkor már mindegy... Ez egy ilyen ország.

molnibalage 2008.07.07. 20:56:24

Az F-4 témához még annyit fűznék hozzá, hogy akkoriban még nem volt olyan precíz a tervezés és a modellezés, alaposan túl voltak méretezve gépek, ezért IS bíhatják ilyen sokáig.

Zord utolsó két kommentjéhez nem nagyon lehet sokat hozzáfűzni...

Bird 2008.07.08. 00:36:12

És ni, mit találtam...?

nol.hu/cikk/498187/

És itt, és most... lehet gyártani az összeesküvés-elméleteket... :)

GSF 2008.07.08. 10:54:50

Hála az Égnek, most olvasom, hogy az idei kecskeméti ersón az indító mögött kiépítenek egy tribünt, amire még nem volt példa! Panoráma és live start az indítóban, micsoda fotók lesznek ott...

1520 ember fölpréselődhet és mindez csak 20.000-be kerül :)

Na ne má, azok a piszkos anyagiak...

Bobby Baccala 2008.07.08. 11:55:30

nem rossz a nol-os cikk.

zord

Te biztos kapsz majd vmi vip belépőt az ersóra...őőő nem tudsz szerezni nekünk is jóárasítva?? :)))))))

Liverbird · http://htka.hu 2008.07.08. 13:51:54

Ez pedig már nem annyira új hír, már 1-másfél hete lehet róla hallani. Majd a sznob újgazdagok kifizetik a jegyet, meg esetleg a profi fotósok is. Engem nem zavar, a zóna mögött eddig se nagyon volt semmi. Remélem tele lesz, és az az 1520 ember legalább így nem a kerítés mellett fog tanyázni. Kedvencem 2005-ből egy nyanya és papa, akik két nyugággyal és két bazi napernyővel foglaltak el egy csomó jó helyet közvetlenül a kerítés mellett, de szerintem fogalmuk sem volt róla hogy repnapon vannak. Legalábbis az égre nem néztek soha sem...

A NOL-os cikk pedig tényleg nem rossz, és kifejezetten örülök, hogy a NOL-ban van.

GSF 2008.07.08. 14:29:49

Sztem is jó ötlet, de azért 20.000-et sokallok érte. 1520 ember fér el rajta, és a jegy ára 5x-se az alapjegynek... Kicsit úgy érzem nyerészkednek.

És igen, végre írtak valamit a NOL-ban is. Jó cikk.

zord 2008.07.08. 15:35:49

Egri Károly úrhoz meghatározó emlék fűz: amikor 1995 szeles márciusában első riportomat készítettem Kecskeméten, ő volt KRÜ főnöke. Hát nem vádolható szélsőjobbalodalisággal, de látjátok, teljesen helyes következtetésre jutott, és a népszabóság lehozta (a Magyar Nemzet – általam – ezen vezércikkekben, lapvéleményt megjelenítő publicisztikákban már túljutott jónáhány éve). De én örülök, minél több helyen megjelenik a repórák melleti érvelés, legyen akár libsi (ettől nem tartok) vagy posztkomcsi, vagy újjószoci lap, fórum, stb.
Tudjátok az a baj, hogy annyira elvesztettem a jóhiszeműségem, hogy Szekeres elmúlt hetekben előadott "megmentjük" a légierőt igéreteiben képtelen vagyok hinni. Persze – mondhatnánk – ő is ember, lehet, hogy megrázták a temetések, felelősségére ébredt, stb, stb. stb, de ebben egyszerűen nem tudok hinni.
Majd akkor hiszek benne, ha 2009 elején nyilvánosságra hozzák a Gripen-repórákat, és 2000-et mutat a 2008-as évre vonatkoztatva.

Sajnos engem nem illet semmiféle VIP-jegy, ahogy azt sejthetitek. Két hete még küzdöttem a saját sajtóakkreditációmért is, mert olyan béndzsó adatlapot küldött a HM. Innentől kezdve engem igazából két dolog érdekelne: érkezéskor bemehessünk (vagy legalábbis az a kolléga aki akar, én speciel ilyenkor a tengelyt se tartom rossznak), illetve legalább olyan jó fotós helyünk legyen, mint a VIP-nek. Mert ugyanis Kedves Rendezők: nekik adjanak a pénzükért kényelmet és jó kilátást, autogram-lehetőséget, stb, de a sajtó meg hadd dolgozhasson tisztességesen és nem megalázó körülmények között! Ők élvezkednek, de mi tudósítunk, nem tudom érthető-e a különbség?

2008.07.08. 20:33:13

Hajrá Zord barátom, kell a civil kontroll. Ági néni meg szívja csak a fogát, és vegye tudomásul ő is és minden vezető, hogy ma olyan világba élünk ahol minden információ gyorsan és magabiztosan kerül ki az un "belső" körökből. Okos vezető ezt nem akadályozza, hanem a maga módja szerint igyekszik a valóság irányába reálisan terelgetni.
Dehát hun vannak az okos vezetők?

SzL

Tacsk0 2008.07.10. 11:50:28

Sziasztok! Láttátok a kecsó repnap plakátját, különös tekintettel a szemből jobb alsó sarkára? Igaz lenne a suttogás, hogy visszakapjuk a Szőnyi Márton gépét és kint lesz a repnapon?

Már legalább tíz éve volt hír róla, hogy nyugati vendégek láttak egy tereptarka csillagmotoros olasz kétfedeles gépet monyinói hangárban, de fotó soha nem került elő.

zord 2008.07.10. 13:33:53

Úgy legyen! Tudom, hogy átnevelték a szerencsétlent és partizán lett, de nem lenne politkailag támadható ez a hortyfasiszta cséer quarantadue? Nosztalgia címén?
Sajnos azonban mint minden, az ehhez szükséges orosz-magyar kapcsolat is csak lufi...elég sok dolog erősíti, hogy Moszkvában is tesznek erre a kormányra...

GSF 2008.07.10. 15:52:13

Zord,

azt nem tudjátok, hogy hány hajózó jut a szlovák 29-es állományra? A repórák és a gépek leterheltsége szempontjából lenne érdekes. Azért a 90-100 óra a kesziadókra leosztva eléggé leterhelheti ott is a sárkányokat, gondolom.

zord 2008.07.10. 16:46:10

Megmondom őszintén, hogy nem kérdeztem rá, de egyéb kutakodásaim alapján a tizenegynéhány fős létszámot valószínűsítem. Ebből következik, hogy a "flotta" ott se repülhet többet, mint max, mindenel együtt 1500 óra. Ha ezt elosztjuk 12 felé, azért az nem egetrengető szám (110-120). A kesziben úgyis rotálják a gépeket, a kesziadók meg repüljenek csak, azért vannak, nem telik el feleslegesen a nap!

jetcry 2008.07.10. 21:03:36

„nem egetrengető” ???- gondolom a pilóta-repóra is hasonló lehet, ami még mindig a duplája vagy a 3-szorosa a hazai Mig-esekének…staying alive-MI2008

tothtomi 2008.07.10. 21:52:16

makettinfo.hu/index.php?jobb=forum/forszoveg.php&forumID=545&lastchange=1214818672&hash=

E szerint a fórum szerint nálunk meg rendbe hozzák a 11-es B-t és a 24-es UB-t. Állítólag a 24-est már át is festették, legalábbis a PETI nevű kommentező ezt írja...

zord 2008.07.11. 15:38:33

Jetcry,

Tehát: 90 órával lehet valaki kesziadó Szlovákiában. Más forrásaim is 100 körüi órát modanak per és per kopf. Ha azt mondjuk hogy tizenegynéhány hajózó van (én ezt sejtem, NEM TUDOM) akkor ez max 1500 órát jelent egy évben. Ha ezt leosztom 12 gépre (ennyit tartottak rendszerben, ennyit modernzáltak) akkor jön ki a 110-120 óra per sárkány per év. Szerintem ha van logisztika (a szlovákoknak van valami frankó alkatrész-megállapodásuk az orosszal), van elég műszaki, és van elég keró akkor ez nem egetrengető. Ugyebár van alkatrészigény, munkaigény, üzemanyagigény. Ha ezek biztosítottak, lényegében (most rúgnak seggbe a tűzoltók, meteorológusok, irányítók, a HM-kabinetfőnök stb) minden adott. Szerintem magából a technikából adódóan (előírt munkák, meghibásodások, stb) a 29-es limitje is jóval magasabban van. Stonefort tudná biztos, de F-16-osba beleteszik évente itt-ott-amott a többszáz órát is, és azt is megoldják valahogy logisztikailag, munkaerővel.
Kecskeméti műszakiak, mennyi volt a legtöbb, amit egy év alatt ugyanabba a 29-esbe beletettek a ti munkátok révén? (ez nem feltétlenül u.a., de irányszám)
Kösz előre is,

Zord

Tomi,

Jó hallani, hogy van haladás. Egy kérdés jut csak ilyenkor eszembe: mikor is szállt el az égőtér a 02-esben?

tothtomi 2008.07.13. 18:21:44

Hát őő, csak nem 3 éve?

Mindenesetre jól jön minden egyes üzemképes gép erre az előreláthatólag 1,5 évre.

Csak az a kérdés hogy hajtóművet honnan varázsolunk, mert mindenhonnan azt hallom, hogy csak annyi van amennyi jelenleg a gépekben van...

GSF 2008.07.14. 09:48:04

Úgy lesz hajtómű, hogy kiszereljük egy időszakosra menőből. Sztem nettosítva nem lesz több üzemképes gép, maximum plusz egy. Ennyi - ez nem Csodaország.

zord 2008.11.11. 11:14:25

Kérem a kommentelőket, hogy itt írogassunk a Szlovák Légierőről!

molnibalage 2008.11.15. 14:14:21

forum.keypublishing.co.uk/showthread.php?t=77011

12-ből 10 db fent. Eh...

(Ide akartam, de máshova is ment sajnos...)

tothtomi 2008.11.15. 14:52:39

Hát, nálunk már csak azért se lehetne fent ennyi gép egyszerre, mert pilóta se nagyon van rá, nemhogy üzemképes gép...

molnibalage 2008.11.15. 16:00:40

Amikor volt annyin akkor sem volt fent ennyi soha...

Bobby Baccala 2008.11.15. 16:20:04

a digi festés nagyon jól néz ki szerintem :)

tothtomi 2008.11.15. 18:56:13

Molni!

Azért volt idő...

zord 2008.11.15. 23:06:53

Tomi,

Az utolsó snitten a 07-es gurul, annak volt gyötört az orrkúpja...emlékszem, 1998-ban Várit fotóztam benne egy MC-130 rámpájáról...

Zord

tothtomi 2008.11.15. 23:59:57

A 07-esnek kezdettől fogva ilyen orrkúpja volt? Tippem szerint ez a videó olyan 94 körül készülhetett...Még a 29-es oldalszámú UB repül. Sose láttam... Ha minden igaz azzal sikerült egyszer letarolni a fákat. Csak nem tudom pontosan hogy mikor volt.

Allesmor Obranna 2008.11.16. 02:21:34

96 tavasz vége kellett, hogy legyen

tothtomi 2008.11.16. 12:18:28

Értem, bár a tavasz vége az én általam hallottak alapján kicsit nem illik a képbe, de én is 96-ra gondoltam.

Allesmor Obranna 2008.11.16. 12:54:41

Azért gondolom a tavasz végét, mert harmadévesként júniusban jártunk az akkori ex-Központi Repjavítós tanárunkkal a reptéren és akkor még a hangárban volt a gép, ami nem sokkal korábban vitte el a fákat.

tothtomi 2008.11.16. 13:09:40

Én sajnos sose láttam a gépet, 96-ban messze nem voltam olyan érdeklődő a repülés iránt mint most, így én csak hallás alapján tudok az esetről, aki mesélte nekem indítás közben nézte végig dolgot, és ő 96 tavaszán nyelvtanfolyamon volt, ezért akkor nem nagyon repült. Ha júniusban történt az eset akkor már lehetséges.

Allesmor Obranna 2008.11.16. 15:32:25

Ezért tippeltem a tavasz legvégét, mivel akkor már az új vezérsíkot megkapta.

tothtomi 2008.11.16. 16:11:26

Világos. Akkor nagyjából szerintem sikerült behatárolni :)

tothtomi 2008.11.16. 18:25:22

Képed nincs róla véletlenül?

Allesmor Obranna 2008.11.16. 19:34:36

A hangárban nem engedték, hogy fotózzunk.

zord 2009.01.14. 17:29:01

Újabb hír a Szlovák C-27-tárgyalásokról:
www.flightglobal.com/articles/2008/12/22/320408/slovakia-picks-c-27j-as-an-26-replacement.html

Érdekes érvelés a közös szövetségi programokkal szemben!

Zord

BLADE.Hu 2009.01.14. 20:18:41

"Any other way of securing transport capacity (either from private carriers or participation in international projects for procurement of airlifters) does not guarantee availability of transport capacity in urgent cases," the defence ministry adds.

Ez nagyon bölcs meglátás!

Emiatt pár másik nemzet szakembere is elgondolkozott,hogy tényleg mindent megold-e, ha beugranak a Pápai C-17-es hasonló project - ekbe?

A válasz: nem.

A megfelelő saját/nemzeti air-lift képesség megléte/hiánya ugyanolyan fontos alap nemzetbiztonsági tényező kellene,hogy legyen mint a radar és SAM - lefedettség...hmmm.

De hát mi inkább költünk terep-rally-ra...,mert az jól fényezi a személyes PR - t, és arra is el lehet költeni pár száz milliót.
süti beállítások módosítása