Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

„Csörgőkígyószelidítők” (update 1)

2008.06.24. 21:24 | zord | 9 komment

A magyar Gripen történet fontos állomása, az első éleslövészet (Légi Fölény 2008) nem kapott, nem kaphatott széleskörű nyilvánosságot a jelenlegi rezsimben. Szerény eszközeimmel igyekeztem némi információt beszerezni és itt közölni, bár jelen nem lehettem Vidselben. Noha próbáltam illendő illusztrációt is mellékelni az első vonatkozó bejegyzésemhez, tudtam, hogy aktuális képekre fáj a blogolvasó/kommentelő foga. Hosszas levelezgetést követően Ulf Lindström (FMV) révén íme, csak itt, csak most, csak önöknek:

Fegyveresek az egyik Sidewinderrel. Bár négy embernek nem okozna gondot egy csörgőkígyó fellendítése a törővég-sínre, itt csörlővel emelik a „drága portékát”.

A 34-es a vidseli betonon az egyik kétülésessel. Jól látható, hogy a rakéta szárnyai piros színűek, ez alighanem a vizuális-optikai követést hivatott elősegíteni.

Forszázzsal száll fel az egyik harci.

Vidselben faszerkezetes lefedések óvják a hótól és jégtől a technikát. Ezen a képen is jól látható a piros rakétaszárny.

Kilián Nándor ezredes és Tóth András ezredes ("programiroda vezető") a vendéglátójukkal.

Kilián Nándor és Asztalos István alezredes, a Pumák parancsnoka. A mosoly mindent elárul. Távol otthontól...minden flottul megy...

A képeket az FMV információi szerint Kristofer Sjöström készítette. Ezzel szemben áll Toperczer István lenti commentje. Bár a svédeket ismerem jó ideje és bizom is bennük, semmi okom nincs, hogy ezekután elhiggyem, hogy közülük valaki nyomta az exponálógombot. Tény viszont, hogy TopiDoc a kontingnessel volt, és amint az exif-ből kiderül, a képeket Nikon D200-al készitették, márpedig ő ilyennel dolgozik mostanában. A svéd névre rákeresve egy fotóst talátam az interneten. Eddig jó. Csakhogy FMV-vel kombinálva nincs találat. Innentől kezdve rossz, nagyon-nagyon rossz. A képlopást sokan művelik széles e világon, én igyekszem elkerülni. Mivel István nem jelezte, hogy vegyem le a képeit, igy fennhagyom. Ha bárkinek nem tetszik, kérem jelezze!

Köszönöm Dr. Toperczer!

Zord

Címkék: magyar hungary kecskemet gripen jas 39 sidewinder vidsel aim 9

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr44537804

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TopiDoc 2008.06.24. 22:50:53

Kedves Gábor!

A svédországi lövészet "Csörgőkígyószelidítők" című rovatához annyi korrekciót tennék hogy a fényképeket mind magam készítettem és juttattam el Ulf-nak :-)

A blogodat gyakran olvasom és a saját véleményem szerint kiegyensúlyozottabbak a régi hozzászólók, amikor pedig kikerült az oldal linkje a hírportálra, "zaklatottabb" lett némelyik kommentezés.

További jó munkát kívánok
Üdvözlettel
TopiDoki

TopiDoc 2008.06.24. 22:54:25

A terepmintás ruhában a vendéglátó, a bázis parancsnoka, Laci Bonivart alezredes, aki magyarul tökéletesen beszél...

zord 2008.06.25. 00:13:32

Kösz a korrekciót! Két hetet imádkoztam azért (idolok: FMV, HM), hogy küldjenek "hivatalos" képet, hogy ne olyanét használjam, akitől nem kértem...

A kommentelők szép és kevésbé szép szeletét adják ennek az országnak. A katasztrófa után beözönlött a minden a csatornákon, de hétfőtől lényegében ismét csak azok irnak, akiket valóban érdekel a téma, és nemcsak a feszültséget akarják levezetni itt...

TopiDoc 2008.06.25. 08:32:51

Kedves Gábor!

Köszönöm a korrekciót, és valóban kint voltam a gyakorlaton mint egészségügyi biztosítás nyújtó orvos illetve akinek a fotódokumentációt is végre kell hajtania.

A fotókat Ulf Lindströmnek és Anne Lewis-Olssonnak küldtem el a gyakorlat parancsnokának tudtával. Ulf megköszönte a képeket, de mivel nem Ő intézi ezeket a dolgokat kérte küldjem el azokat egy másik címre. Valószínűleg itt lehetett valami probléma a képszerző beazonosításánál.

Én sem tudnám elképzelni másképp, ismerve a svédek általam is tapasztalt korrektségét.

Üdv
István

Mihalik Gabor 2008.06.27. 13:09:08

Kedves Gabor!


Nem latok kulso fegyverzetfellfuggeszto pilont az egyik harcin.
Mindez osszevag egy korabbi hozzaszolassal, amiben kozoltek, hogy ket Gripenrol leszedtek a kulso pilonokat. Akkor az F-15-osoknek tudtak be (kisebb, tomeg, kisebb legellenallas = jobb manoverezokepesseg a 15-os ellen).

Ellenben a loveszet meg a gyakorlat elott volt.
Tudod az okat a hianyos pilonoknak?

Tisztelettel,
Mihalik Gabor

U.I.: Regi olvasoja vagyok blog-odnak, es csak tovabbi jo munkat szeretnek kivanni Neked! Kivalo oldal!

zord 2008.06.27. 16:22:29

Kedves Gábor,

Amikor megérkeztek az első gépek 2006 márciusában, a 31-esen svéd szárnypilonok voltak. Egy idő után ezek eltűntek (mind a négy) a gépről, és nekem jutott az a szerencse, hogy 2007 márciusi Alba-repülésem alkalmával ebben a szokatlan konfigurációban lencsevégre kaphattam ezt a példányt (a gépet Sucu repülte). Később NATO-pilonok kerültek erre a gépre is.
A szárnypilonok ügyében a következő fordulatra mostanában került sor: úgy a lövészeten, mint a gyakorlaton a 36-os és a 37-es a két külső pilon nélkül repült.
A 31-es esetében nem sikerült választ kapnom a miértre, pedig igyekeztem szakavatott emberekkel beszélni az ügyben. Meglepett, hogy volt olyan, akinek fel se tűnt ez a változás. Pedig rendkívüli dologról van szó: a protók kivételével még nem láttam szárnypilon nélküli, vagy csak kettő pilonnal felszerelt gépet. Tény, hogy repülnek, ami azt jelenti, hogy a pilonok hiánya nem teszi lehetetlenné a repülést, azaz benne van az FBW tűréshatárai között. Nyilván nem midegy, hogy ott vannak, vagy sem. Aki 29-esen repült integrált pilon/indítósínek nélkül, az azt mondja, hogy kedvezőtlenül hatott a gép kormányozhatóságára. Lehet, hogy a Gripenen nem érezhető a különbség...
Még egy gondolat: az biztos, hogy a sárkány tisztulásával csökken az ellenállás, ami elfogófeladatnál jól jöhet. Ebből logikailag jönne is, hogy két AIM-9 a törővégre, no szárny alatti pilon; csakhogy van a flatterprobléma, ami miatt a csehek az itt kitárgyalt módon át kellett hogy rakják a rakétákat a szárny alá, a külső pilonokra.
Ja: és van a műszaki szempont. A pilonokat általában nem szeretik föl-le szerelgetni egy repülőgépről, mert ahányszor elvégzik a műveletet, bevihetnek hibát, kophatnak a csatlakozók, a csapok stb. stb.

Kösz a dícséretet! Remélem, tudunk újat nyújtani, felületet új gondolatoknak, érdemi vitáknak. Bár a hazai hivatalos hozzáférés a jelen pillanatban lényegében nulla (az összes riportkészítési engedélykérelmet elveti a HM) igyekszünk megtörni a hallgatásnak ezt a falát, amíg ismét normalizálódik a helyzet, és visszatér a civil kontroll.

zord

Mihalik Gabor 2008.06.27. 16:35:45

Kedves Gabor!

Koszonom szepen minden reszletre kiterjedo valaszod!
A fly by wire rendszer tureshataran en is elgondolkoztam, de nem vetettem fel, gondoltam nincs problema - a kepekbol itelve. Kerdes, hogy milyen mertekben korlatozza/noveli a manoverezokepesseget?

Igen, a Sidewinder rolleron problema. Megoldast jelentene egy rolleron mentes raketa a torovegre (IRIS-T). Viszont erdekel, hogy miert a torovegre fuggesztettek a raketakat a logyakorlaton?
Nem kaptuk netan meg a CLR raketaindito sineket?

Kerdes, hogy mennyivel veszesebb nalunk a helyzet a szarnyakkal? mivelhogy, regebbi, hasznalt "A" gepek szarnyai vannak gepeinkben.

A pilonok levetele.. Igen, ez eleg maceras.. Ezert is csodalkozom hogy az angolok/nemetek miert nem csinaltak vmi univerzalis felfuggesztot (amit nem kene leszedni/valtogatni a fegyverzet tipusa miatt) a Typhoon-hoz? Tudtommal ott kulon pilon van pl. a pottankokhoz, ami a tartallyal egyutt levalik leoldas eseten.

Egy masik kerdes. Kijottok a Royal International Air Tatoo-ra? Ha igen, talalkozhatnank, ugyanis kint elek Angliaban.

Minden jot!

zord 2008.06.27. 17:49:18

Szerintem egy lövészet erejéig nem probléma, csak hosszú távon nem célszerű sokat repülni éles Sidewinderrel a törővégen. A mi gépeink szárnyai fel lettek újítva/erősítve összeszerelés előtt.

Farnborough-ba járunk Stonefort mesterrel, így idén is ott leszünk!

Zord

GSF 2008.06.27. 18:25:32

Az F-16-osokat gyakran látni pilonok nélkül, vagy vegyesen, sőt a 18-asokat is. Akkor ott sikerült megoldani a kopás/hibabevitel problémát, vagy csak nincsenek anyagi gondok és bevállalják a mindig optimális pilon-konfigurációt?
süti beállítások módosítása