Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Sasok a mocsárból

2008.06.13. 23:51 | zord | 100 komment

 

Fél öt előtt megérkezett Kecskemét fölé, majd röviddel háromnegyed öt előtt leszállt a Louisiana-i Nemzeti Gárda F-15-öseinek első raja, két Aladár és két Csárli. A gépek a 122. vadásszázadhoz tartoznak, mely a 159. vadászezred (Bayou Militia) alakulata. Az állam fővárosa Baton Rouge, de a "holtági gárda" bázisa nem itt, hanem Louisiana leghíresebb városa, New Orleans mellett található.

A vendégek közel húsz percben körberepülték a légteret, eléggé "nem standard" módon, ami a kötelékpozció tartását, az iskolakört, és a város elkerülését illeti.

Ahogy korábban volt róla szó, AIM-9X gyakorlókat hoztak magukkal a bal szárny alatti tartó bal oldali indtósínjén, bár a képek nézegetése alapján nekem úgy tűnt, hogy a pilóták (legalábbis az áttelepüléskor) nem viseltek JHMCS-sisakot. 

A gépek három hatszáz gallonos pótossal jöttek, ami még tekintélyesebbé tette a kortárs vadászrepülőgépek legeredményesebb típusának képviselőit. A második raj (szintén vegyes) negyed hét után érkezett meg, és egy szintén "nem standard" oszoljt követően helyezkedett be leszálláshoz.

A két képen jól látható az A és a C elektronikai hadviselési konfigurációja közötti  különbség. A Csárli rendelkezik zavaró antennákkal a lokátorkúp mögött fenn és lenn, az Aladár nem.

 

Zord

Címkék: f 15 new orleans nas jrb 159 fw 122 fs louisiana ang aim 9x bayou militia alq 135

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr23519433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage 2008.06.14. 21:05:08

Ez akkor azt jelenti, hogy az F-15A gépeken egyáltalán nincs ECM blokk? Vagy csak abban az irányban nincs lefedettsége?

Ez a lefedettség mondjuk F-111 esetén meilyik irányokban volt meg? És a Su-24 estében? Gripenen? Mennyire térnek el egymástól? Az ALQ-131 és ALQ-184 vagy egyéb zavarókonténerek esetén mekkora a lefedettség?

zord 2008.06.15. 12:54:32

Balázs,

Ha válaszolnék, meg kellene hogy öljelek...
Az igazság az, hogy nem vagyok otthon F-111 és Szu-24 rendszerek terén. A maguk idejében elég ütős cuccuk volt (a Fencer állítólag egy hazai gyakorlaton megsütötte egy 21MF RP-21-esének vevőjét...copyright Haditechnika), korai indításjelzőkkel rendelkeztek (Mak), stb. Persze képzelheted, hogy mennyire lettek egy csóró orosz (stb.) légierőben ezek továbbfejlesztve az új jelformákhoz igazodva...
Annyit sikerült az ALQ-135-ről kihámoznom, hogy jól elcsúszott a program, és a típus rendszeresítéséhez képest későn (nyolcvanas évek első fele) kezdett felzárkózni, blokkosítva, ami a különböző sávok fokozatos lefedésére irányult. Emiatt volt szó róla, hogy zavarókonténert rakjanak 15-ösre, amiről képet viszon még nem láttam. Nyilván az ALR-56-os besugárzásjelző ott volt az elejétől fogva, de hogy ez mikortól, és milyen formában párosult zavarási lehetőséggel, azt nem tudom. A 15-ös mindig is egy zárt világ volt ilyen téren, összehasonlíthatatlanul kevesebbet tudni róla, mint a 16-osról pl, ami persze érthető.
Egy biztos: a 15-ös nagy reflexiós felület, függesztménnyel katasztrófális, ami DCA-nál még csak-csak elmegy, de OCA-nál, mondjuk sweepnél, amikor a SEAD előtt, legfeljebb azzal együtt mentek be az érintetlen IADS-ba, akkor nem jó pont. (egyes vélemények szerint ezért kisebb sugáron, jó AWACS-támogatás mellett erre a célra jobb egy CCIP-s F-16CJ Blk50/52 raj, amely sweep és SEAD egyben)
A behatoláshoz fontos a mellső légtérbe kinyomott zavarteljesítmény, amit szerintem a C-nél igyekeztek orvosolni ezekkel az antennákkal (hátul, a jobb vízszintes vezérsík konzoljának végén is megjelent egy antenna...) Persze egy klasszikus, melső féllégteres BVR-megközelítésnél sem mindegy, hogy mivel csapatod (csapatod-e egylátalán) a szembejövő radarját, meddig tudod elodázni a felderítést/illetve az indítást, illetve mit tudsz kezdeni az arcodba lőtt rakétával. Na persze csak óvatosan, hiszen meg is szívhatod, ha primitív módszerrel dolgozol...szinte minden lokátornak, és bizonyos BVR-fegyvereknek (pl. AMRAAM) van zavarkövető üzemmódja. Sajnos ma már kockázatos primkó régi jelformákkal dolgozni (ezért is fontos tudni, hogy mivel állsz szemben).
Akár lesz EW a gyakorlaton, akár nem, egy biztos: az amik nem fogják kijátszani az összes kártyájukat, még akkor sem, ha emiatt hátrányba is kerülnek. Amit egyszer kiküldtél, vissza nem szívhatod, és vannak azért a környéken olyan szenzorok, melyek potenciálisan ellenséges könyvtárakat hízlalhatnak.

Zord

Tacsk0 2008.06.15. 13:00:58

Az Aranysasban volt cikk a radarzavarásról. A Szu-24-est is kérdezted, arról azt írták ott, hogy terepkövetésben a zavarója saját maga alá sugárzott teljes erővel, abban a reményben, hogy földnek megy a rá kilőtt rakéta.

GSF 2008.06.15. 13:02:16

Akkor az a fő kérdés, h. mi felfedjük-e a kártyáinkat, a Gripenek részéről. Merthogy ez fordítva is igaz, főleg a környékbeli szenzortáplálta potenciálisan ellenséges könyvtárakra gondolva... Nemde?

zord 2008.06.15. 15:26:09

GSF,
Nekünk szűkebb a mozgásterünk. Itt vagyunk a medencében.
Érdemes "háborús" ellentevékenységi technikákat is kidolgozni, ugyanúgy, mint ahogy a lokátoroknak is vannak "háborús" üzemmódjai. Persze mindent tesztelni kell, és a számítógépes szimuláció nem elég, de mindenestere ezeket nem kell sugározni úton-útfélen, vagy ha kijátszottad párszor, ideje újakat írni, ami szintén jó. Ha egy dolgonak egy, vagy kevés megoldása van, mérlegelni kell, hogy a rá kidolgozott technikát gyakorlaton kijátszod-e egyáltalán. Nem szabad ingerelni a threat-systemek fejlesztőit-üzemeltetőit a továbblépésre...álmodj, csak királylány. Há ráébreszted, hogy be lehet csapni, még elkezd dolgozni.
Az USA Nevadában kipróbálhat mindent kockázatmentesen (relatíve...), úgyhogy megengedheti magának, hogy az ilyen nem nagy tét, külföldi gyakorlatokon ne hegyezze ki a cerkát.

Akármit is nézek, nem egyszerű ez a mesterség!

Tacskó: igen, vannak úgynevezett terrain-bounce-technikák, és az oroszok is játszanak ezzel.

Zord

GSF 2008.06.16. 10:54:25

Na megtörtént az első griff-15 közös repülés. Abalakból jelentem, h. beköszönés után sas leszállt, azóta a Gripen széthasítja az étert, 10 perce hurkot hurokba köt az égen, reped az ég... Ma kellett volna szabit kivenni...

GSF 2008.06.16. 11:12:32

És ezt nem hiszitek el: a reptér felett akszkodtak össze!!! Iszonyat durva volt!!! Aztán becsorogtak a város fölé szép lassan egymás mellett....
15 elképesztően lassan tud totyogni, borzalamas ereje van, ahogy teljes forszázzsal szinte állva fordult be... Csak hüledezek...
Most fognak leszállni.

zord 2008.06.16. 11:57:44

Szerintem lesz hasonló élményben részünk még az elkövetkező két hétben! Csütörtök sajnos nem jó, szerdán vagy pénteken megyek!

GSF 2008.06.16. 13:20:50

Ezek szerint pénteken is lesz repülés, mert a minap ezt bizonytalan aktivitásúnak értékelted. Ez valami megbízható infon alapul? Sajnos biztosra kell utaznom, a guta ütne meg, ha potyára mennék...

Liverbird 2008.06.16. 13:26:16

Hm, Eger felé is elkóricáltak, sajna a sok gomolyfelhő miatt csak pár másodpercre sikerült meglátnom egy Gripent. Viszont biztos hogy nem csak egy gép bújkált a felhők között, annál jóval nagyobb volt a zaj :)

molnibalage 2008.06.16. 14:40:10

Aki tud készítsen képeket és videót is!

GSF 2008.06.16. 15:36:22

Délben leszállt az uccsó páros: egy 15-ös és egy 29-es. Aztán csend, ahhoz képest ahogyan kezdődött ez meglepő, egyszerre vége lett. Remélem nem lesz ilyen hektikus és kiszámíthatalan a program. Jó lenne valami belső infó a napi reptervekről...

GSF 2008.06.16. 15:51:16

A körzetközponti újra elindult... :) Hátha hasítanak

zord 2008.06.16. 16:18:57

Ja, ma mennek a fam-ok, meg az 1v1-ek. Aztán bonyolódik.
Ott a helyünk!

Bird 2008.06.16. 17:06:17

Azért lett vége, mert 1400-körül megérkezett az Ancsa Afganisztánból... :(

Bird 2008.06.16. 22:55:23

Hát akkor csak itt, csak most, csak nektek, a gyerekeim kommentárjával:

www.cougar.hu/downloads/2008_06_13_eagles.wmv

GSF 2008.06.16. 23:29:00

Bird,

Te mindennapos vendég vagy odakinn? Nagyon jó a felvétel, gratulálok! Jó lenne, ha tudnál még ilyeneket készíteni...:)

Liverbird 2008.06.16. 23:57:01

Tetszik nagyon a videó, és nagyon irígykedem :) Ugye nem baj, ha belinkelem a kedvenc weboldalamon? :) (htka.hu)

Bird 2008.06.17. 06:20:48

Sajnos, meglehetősen ritka vendég vagyok ott, utoljára novemberben sikerült kilátogatnom a 44-es mellé. Ha viszont fülest kapok, hogy valami nem mindennapos dolog van, igyekszem elvergődni oda, munkahely ide vagy oda. Vannak még videóim itt:

www.flightlevel350.com/aviation_videos.php?detail=search

GSF 2008.06.17. 10:21:23

9:30 óta forog a körhinta. Elképesztő hangja van a Sasoknak, nagyon szorítok hogy összejöjjön valami szép eredmény a fiúknak.
Eddig egyetlen gyakorlat alatt sem fordult elő, h. a város közelében harcoljanak a felek! Ez most rendszeres!
Tegnap is és ma is fordított repirány van.
Tény: a 15-ösök elképesztő tolóerőfeleslege rendkívűl szembetűnő. Az imént átstartnál úgy húzta ki balra, hogy csak néztem. Mindezt gyak. semmi rágyorsítással, a beton felénél. Utána Gripen pályaküszöbig gyorsítva ezt a manővert 3x lasabban vitte véghez...
Tegnap egyszer láttam 29-est, de a kötelékezésből is úgy tűnt nagyon vigyáznak a fiúk a meglévő üzemképes gépekre. Valahogy nincsenek illuzióim, sztem sajnos a Fulcrumok képességeit ezen a gyakorlaton már nem tudjuk kihasználni.
Összegezve: nagyon kevésnek tűnik a Griff ereje a közelharcokban, bár a gyors belehúzós figurák segíthetnek. A Sasok innen nagyon magabiztosnak tűnnek, gyönyörűen állásszögeznek, minimum sebességbe fáklyát téve fordulóznak, a hangjuk leszakítja az eget, és iszonyat gyakorlottnak tűnnek.
Kéne már valami rendes belső infó!!!

A repülések 40-50 percesek. Messze vagyok, de úgy tűnik max. törzspót van a gépeken.

Bobby Baccala 2008.06.17. 14:27:14

bird

frankó a videó :)

gsf

király a közvetítés! :) nem tudsz esetleg Te is videózni??

zord 2008.06.17. 15:11:11

Tuti a video, de az utolsó másodpercben feltűnő mellékszereplő sem rossz! :-)

GSF 2008.06.17. 15:19:39

Ó de jó lenne! A 10. emeleten cuccolok a Hivatalban...:)

De ami tőlem telik megteszemm! Az a jó, hogy gyakorlatilag mindent látok ebből a magasságból. Mikor forog a körzetközponti, sőt még a leszálló vasakat is látni a betonon egy ideig. A 14-ről lehet h. mindent látni, de sajna csak csavar vagyok, és így is egész nap az ablakhoz tapadok...:)

Tájékoztatásul: ha jól látom 4 géppár megy fel délelőtt és délután: ebbből az egyik 29-15-ös páros. Ma volt szólóban mozgó 29 is. Meg Alba. Szóval a gépmozgás nagy, eddig egy nemzetközi gyakorlaton sem volt ekkora. Csütörtökön már kinn leszek :)

molnibalage 2008.06.17. 15:41:33

Hej, de jó lenne egy kis dogfight videó!

Tacsk0 2008.06.18. 10:20:24

Szép felvétel, de mintha hibás lenne a videó beállítása. Ekkora brutál felbontásnak (1280x720 HDTV) csak akkor van értelme, ha 3CCD-s méregdrága kamerával veszed, a hétköznapi 800ezer pixeles camcorderek esetén csak túlnagyításhoz vezet az ilyen képméret, fele-negyede elég lenne. (Egyébként ekkora felbontást egyszerűbb irodai gépek le sem tudnak játszani folyamatosan a gyenge alaplapi videókártyájuk miatt).

Ez a túl nagy kép neked is rossz lehet, mert a túlzott fájlméret miatt a sokszor 200MB-os webes letöltéssel túlmehet a forgalom-számláló és esetleg a netszolgáltató letiltja, mert drága neki a sok adatforgalom.

zord 2008.06.18. 11:32:34

Nekem lazán lenyomta a gép! És mégy egyszer köszönet Birdnek! Amikor full zoomon elmerül a fénysor mögött, az egyszerűen tuti!!

zord

Bird 2008.06.18. 11:48:03

A felvétel 1080p felbontású, vagyis ún. FullHD (1920x1080, progresszív, ami valójában 1440x1080, progresszív). A kamera Canon HV20 volt. Az eredeti, ötperces file kb. 1,3GB, ezt írtam ki wmv-be, ami természetesen jelveszteséggel járt, bár a képminőség az adatvesztés mértékéhez képest elég jó. A netelérésem korlátlan, a tárhely, ahonnan letöltötted, három éve a saját bérelt tárhelyem, korlátlan forgalommal.
A notebookomon, ami egy 4 éves IBM alapmodell (1,4 GHz Pentium M, 512MB RAM) minden gond nélkül fut, teljes képernyős üzemmódban.
Szívesen válaszolok minden további felvetésre.

zord 2008.06.18. 12:26:01

Bird! Te csak videózz keményen! A szenzortechnika hadrafoghatóságán, az operátor megfelelő tébeli és időbeli pozícionálásán túl – melyet hálózatcentrikus hadviselési metódusok, nagy sávszelességű, nagyfokú mobilitással rendelkező kommunikációs alrendszerek révén biztosítani tudsz – semmi sem számít! Hoppá :-)

Zord

Bird 2008.06.18. 13:52:58

Ezt a hozzászólásodat elmentem és megtanulom... :D

GSF 2008.06.18. 14:03:47

Elkezdték!!!
Annyira alacsony a felhőalap, h. semmit se látni, csak a hangok, a hangok... megőrülök :)

Egyébként még mindig DK-i rányú szélnek megfelelően repülnek. Az nem jó, hátul sok a kutya....

De tűzön-vízen!!! Holnap, ha kell tankkal megyek.

Zord, ez a mondatod lehetne a blog ars poeticaja is, nem?

Liverbird 2008.06.18. 14:04:24

Szerintem sincs semmi baj vele. Nekem egy 3 éves Athlon64-es notebookom van, szintén 512 mega, 166Mhz-es RAM-mal, simán szalad a videó. Egy HD minőségű AVI-val nem bírkózna meg, tapasztalat. Úgyhogy csinálj nyugodtan jó sok videót Bird! Amúgy félig mi is druszák vagyunk :)

GSF 2008.06.18. 14:52:55

Furcs, h. szakadó esőben repülnek, miközben délelőtt a jobb időjárási viszonyok ellenére is a földön maradtak. Megfordult a fejemben, hogy lesz egy éjszakai kör is, de gondolom ez jobbára csak elméleti lehetőség marad.

zord 2008.06.18. 15:05:47

Szerintem nem túl vastag a cucc, fölötte lehet nyomatni!

Távolról érkező spottereknek egy kis segítség indulás előtt a helyi időjárás felmérésében:

www.puszta.com/hun/hungary/cikk/webkamera_kecskemet

zord

Devil 505 2008.06.18. 17:38:00

Délelőtt sajnos csak egy Ancsa, két Alba és két Gripen ment el.

zord 2008.06.18. 18:11:20

Devil! Én úgy érzem, mi több, biztos vagyok benne, hogy eljön még a mi időnk, és időjárásunk.

És különben is, a Devil 505 hívójelű Intruder ha kellett, ötven méteren, a monszunidőszak közepén is behasított a VDK fölé...igaz, nem fotózni...

Zord

GSF 2008.06.19. 16:36:13

Na most estem haza!

Képeket sajna nem tudok mellékelni, mert a családi gép nem egy nagy durranás....:(

De amit láttam!!!
Egyik szemem sír, a másik nevet...
Szóval: reggel 4 Sas átruccant Pápára, értük 3-kor ment el 4 Gripen, és ők kísérgették be őket, egy 4 gépes, majd 2 két gépes kötelékben.
Brutális forszázsos felszállást nyomott két Sas 1:30-kor, majd szétszedték a később felszálló 29-est "légiharcban". És igen, idézőjelben, mert ami itt zajlik az gyalázat.

MiG-en nincs rakétaimitátor csak a pótos, forszázst nem használ: miközben az amcsik igen és aerodinamikailag tisztán pótos nélkül repesztenek, a bal külsőn van AIM-9X imitátor. Mindenkinek a fantáziájára bízom ezt mit is jelent....
Gripenek a jobb szárnyvégen viszik az AIM-9L imitátort meg a törzspótot. Légiharcban így totális csőd. Az ott lévők között voltak belső infokkal megáldottak, akik szerint eddig 0-ra vagyunk elverve! És a látottakba belefér....
Nem tudom: egy biztos az amik ma 8 Sast mozgattak, mi 4 39-est, 1 29-est, 2 Albát, 1 Ancsát (lehet más dolga volt), meg a cseh Alca is nyomatta.

Kicsit elkenődtem, mert ez agyaggalabvadászatnak tűnik. Egyébként nincs JHMCS sisak (eddig) alkalmazva, de ugye a Fulcrumon (09) még raketta sincs, nemhogy sisakcélzó... Egyszerűen nem értem. Három alkalommal csíptem meg szabad szemmel a légiharcot: a 15-ös mindháromszor a seggében volt...
Szóval nagyon kíváncsi vagyok, és jó lenne valami biztos belső infó. Mert túl drága mulatság USA-ból átrepülni csak azért h. belőjék a célkeresztet, meg jókat kajáljanak a szállodában. Majd a COMAO, vagy a 2:2 elleni... Nem hiszem h. sok változhat.... Nagyon szkeptikus lettem. Mindenem a 29-es, és kezdem megszeretni a Gripent: de elég egyszer ránézni a 15-ösre és rájön az ember miért ez a legeredményesebb gép jelenleg!

Spottereknek: első felszállás 9:30 második 1:30. A Nap cefetül éget. Állítólag holnap is lesz repülés, biztosra mondták.(?) Hát én is remélem... Nagyon nagy élmény!

zord 2008.06.19. 17:10:37

Én azért azt mondom, továbbra is drukkoljunk a hazai csapatnak! (bizony kevesen vannak, akik igazán nekik drukkolnak!!!!) Meg hát, nincs elég infónk...
Sajnos osztoznom kell az aggodalomban ugyanakkor, mert tudjuk, hogy mi itthon a helyzet. A 29-esek, melyek lenyomhatnák a 15-ösöket közelről, vegetálnak: úgy a technika, mint a személyi állomány. Itt írtunk arról, hogy alig vannak (bármelyik szám is igaz), de még ebből az állományból se vehet részt mindenki, a "jártassági" (vagy inkább járatlansági) szint miatt. A napokban így kérdezett vissza egyikük, amikor mondtam, hogy "adjatok nekik!": Mivel, Albával? Egy gép repül, és az is lekorlátozva? No comment...
Gripenek: tudjuk, amit tudunk a típusról. Jó gép, de lassan érik, főleg ott, ahol nem süt rá a nap, ha értitek mire gondolok...2006 márciusában megjöttek az elsők, tavaly decemberre mind a 14. Van 13 pilótánk, jó csóka egytől-egyig. Miért nem lehet holnaptól keszibe állniuk, véget vetve a 29-esek agóniájának? Miért tudtak a csehek néhány hónapnyi tapasztalattal keszibe állni nyolc emberrel? Mert ők REPÜLTEK, mi meg NEM REPÜLÜNK, vagy NEM REPÜLÜNK ELEGET!!!

zord

GSF 2008.06.19. 17:13:20

Én is csak annyit tudok mondani: HAJRÁ FIÚK!!! Nagyon szeretném, ha sikerülne valamit felmutatnunk!

Bobby Baccala 2008.06.19. 18:57:09


RIA!..RIA!...HUNGÁRIA!!!!!!

azt miért nem lehet, hogy a 15ösök se kapcsolhassanak forszázst?

zord

jól értem, hogy 1db 29es repül???

GSF 2008.06.19. 20:22:26

Igen, 1 a 09-es. Csak pótos van rajta. Egyébként ha a 15-ösök se használhatnának forszázst, akkor is veszett fejsze nyele, mivel ők tiszták, nem hordanak pótost.

Egyébként délelőtt hajtóműveztek egy Fulcrumot, szóval talán az egyből lesz kettő! :)

Devil 505 2008.06.19. 20:37:27

Bobby!

Tegyük fel, hogy komolyan veszi az Ego Driver (bocsánat, Eagle Driver-t akartam mondani :-))) ) elvégre ezért utazott ilyen messzire és azzal repül ami van neki. Ja, hogy az ellenfél nem használja a forszázst? Hát ezt a műfajt eredményre játszák, tehát nem foglalkozik ezzel.
Egyébként az sem lepne meg, ha a búcsúvacsorán derülne ki, hogy ki, miért nem használ(hat)ta a 'burnert...

Devil

zord 2008.06.19. 21:39:52

Hát, olyanról tudok, hogy embereink füllentettek már azért, hogy részt vehessenek ebben-abban a jóban...
Ha a NATO vagy bármelyik partnerország kicsit mélyére ásna a dolgoknak, nem lenne egyszerű a helyzet!

Zord

Bird 2008.06.20. 07:35:26

Négy MiG volt reppenős. Ebből kettő kesziben, egy elment a hollandokhoz (ha minden igaz), egy maradt, szóval nincs ezen csodálkozni való. Azon viszont igen, hogy egyet esetleg csatasorba állítanak. Kíváncsi vagyok, milyen alkatrészekkel leheltek bele életet... én aggódom a Dongókért. Ahhoz pedig most nem fűznék kommentárt, hogy még egy ilyen nagyszabású gyakorlatba sem fér bele a forszázshasználat...

Bobby Baccala 2008.06.20. 09:53:15


mi az oka annak hogy nem lehet forszázst használni?

Bird 2008.06.20. 10:05:26

A hajtómű sajátosságai miatt jelentősen csökkenti a javításközi üzemidőt és nem akarnak rá költeni, így akarják kihúzni a gépek kivonásáig. Gyakorlatilag másfél éve tilos a forszázshasználat mifelénk. Enélkül, tökkel felszerelve esélytelenek az amúgy nagyon fickós MiGek a sasok ellen.

Mihalik Gabor 2008.06.20. 12:34:27

Lezuhant egy L-39 Albatros!
Par perce Fehergyarmat kozeleben tortent a szerencsetlenseg. Mindeket pilota meghalt.

Oszinte reszvetem a hozzatartozoiknak!


Egyszeruen nevetseges, ami itt folyik. Fortelmes a legiero baleseti statisztikaja ebben az evben...

Liverbird 2008.06.20. 12:37:37

Nyugodjanak békében :(

molnibalage 2008.06.20. 12:41:56

"Fortelmes a legiero baleseti statisztikaja ebben az evben..."

Sajnos nem csak ebben az évben. Az elmúlt 12-15 évben ilyen pocsék. MIKOR térnek már észhez odafent? Hány embernek kéne meghalnia? (A felső vezetésből nem bánnám, ha így hullanának..)

Mihalik Gabor 2008.06.20. 12:44:06

Tudom, hogy nem csak ebben az evben...
De, ha belegondolsz iden minusz egy minyo, egy 29-es meg most az Alba. Ami meg szornyubb, hogy harom honvedunk is elhunyt ezekben a balesetekben...

molnibalage 2008.06.20. 12:50:48

És még csak június közepe van. Viccesen hangzik, pedig ez nem az.

GSF 2008.06.20. 13:12:13

Délben értem haza. Alig telt el párc perc és jött a telefon...
Egyszerűen nem hiszem el, nem hiszem el. Még láttuk felszállni őket, láttuk ahogy elemelkednek, és furcsállottam, hogy csak egy Alba jött vissza...
Bele se merek gondolni, két ember élete.
Tökéletes repülésnek indult...
Gyönyörű nap lehetett volna ez a mai, és tragikus lett.
Nem tudom mit hoz a jövő, de szerintem vége. Peszke balesete volt az utolsó utáni figyelmeztetés, és ez már valami más.
Nem is merek bele gondolni.

molnibalage 2008.06.20. 13:23:10

Apám most hívott fel. Nem mondta, hogy honnan tudja de úgy tűnik hogy a saját hülyeségükbe haltak bele. Elrepültek a nagyfaterhoz beköszötnni és a 3. rácsapás után a 4.-dik nem jött össze. Nem 100% majd ha hazajön akkor megkérdezem, hogy ez az indó honnan van.

Azért ez nekem hihetetlennek tűnik őszintén szólva.

GSF 2008.06.20. 13:38:44

Nem tudom, volt már ilyenre példa. De őszintén szólva nem is érdekel, elegendő gyakorlás mellett ilyen nem történne meg. Kiváncsi vagyok Zord és Stonefort mit tud, ők is kinn voltak, és talán több infojuk lesz. Most minden csak találgatás, de ha nem műszaki hiba történt, akkor ez kell legyen a végállomás. Szerintem többet már nem bír a közösség, és ha azonnal nincs szemléletváltás, akkor Gripen ide vagy oda: széthullik a légierőlködés. Nagyon kevesen vannak, és most ketten meghaltak.
Nincs mit mondani.

Liverbird 2008.06.20. 13:47:34

Nem tudom, tényleg volt már ilyenre példa, de nem feltétlenül a fegyelmezetlenség volt a kiváltó ok. A több oldalon megírt szemtanú szerint hirtelen emelkedés után zuhant le (pl egy rácsapás után) Elképzelhető hogy leállt a hajtómű (hajtóműpompázs a felhúzás közben?), akkor pedig ez bármikor előfordulhatott volna, akkor is ha 180 órát repülnek egy évben...

GSF 2008.06.20. 13:56:25

Arra értem, h. elegendő gyakorlás mellett egy bukfenc v. rácsapás végeztével beálló műszaki hiba esetén is jó eséllyel el lehet hagyni a gépet az esetek nagy részében, uis az Alba nem egy gyors gép, szóval általában van idő reagálni (mondjuk egy 29-eshez képest), persze ha nem kis magasságban történik. A leírtak arról szólnak, h. emelkedés után zuhant. Én ezt nem értem, szóval várjunk, biztos infó kell, mert csak találgatunk, és az is lehet h. teljesen máshogy történt.
Egyetértek: 180 óra mellett is előfordulhat, de élek a gyanúperrel h. ha annyit repülhetnének megfelelő háttérbázissal kiegészülve negyede annyi baleset lenne. Most már hiába emelnék a repórát, vagy állítanák helyre az alkatrészellátást. Az is lehet h. 29-es pilóták voltak, akik éppen gyűjtötték a repórát. Estére gondolom többet tudunk.
A legnagyobb tragédia, hogy őket már nem hozza vissza semmi.

tothtomi 2008.06.20. 14:00:48

Az egyikük tényleg 29-es pilóta volt.

Bobby Baccala 2008.06.20. 15:34:28


előszőr is őszinte részvétem!

asszem ideje elgondolkodni, hogy van e ennek az egésznek értelme!
nem ártana rendet tenni a döntéshozók fejében..mindkét oldalon!

várom a további infókat!

ez felfoghatatlan...:(

Bobby Baccala 2008.06.20. 17:21:50


mondjon már vki aki közel van a tűzhöz vmit!

GSF 2008.06.20. 18:10:40

Én is várom!

Rettenetes. Még most se fogom fel...

GSF 2008.06.20. 18:40:23

Hírekben elhangzottak szerint valami olyasmi történt amit molnibalage mondott. Megint lehet okoskodni, meg Szekeresnek szemöldököt összevonni, ahelyett h. repórát adnának és jártasságot a pilótáknak...

Bobby Baccala 2008.06.20. 18:49:27


az hogy hol jártak, útvonalrepültek vagy nagypapát látogattak szerintem teljesen mindegy.
az az érv hogy veszélyes manővereket hajtottak végre meg röhejes...mikor nem? inkább reptetni kéne őket rendesen és akkor kisebb a valószínűsége hogy ilyen történjen...legalábbis szerintem.

(érdemes megnézni milyen extrém dolgokat csinálnak más országok pilótái is....csakott jártasság is van)

áááá, még mindig nem hiszem el!

állítólag készült videó is az esetről, az igaz?

GSF 2008.06.20. 18:57:04

rtlhirek.hu-n próbáld

GSF 2008.06.20. 19:04:24

Mondjuk ezek semmire se jó képek.
A legtragikusabb h. mindezek után semmi sem történik h. a társaik jobb körülmények között repüljenek, többet. Minden marad a régiben, jön a felelőtlen pilótahiba szöveg és el lesz kenve a felelősség. Pedig azt odafönn a Szekeresnél, meg a többi döntéshozónál kell először keresni, aki semmit nem harcolnak ki az állománynak, és ezért életekkel fizetünk.

molnibalage 2008.06.20. 19:44:30

"érdemes megnézni milyen extrém dolgokat csinálnak más országok pilótái is....csakott jártasság is van"

Bezony. A francia, angol és német pilóták alacsony áthúzásait rendegeteg látni videókon, de mégsem vágta oda magát egyik sem...

Liverbird 2008.06.20. 20:05:57

Lehet (biztos), hogy nem repülnek eleget a pilótáink, de sajnos ez nem változtat azon, hogy fegyelmezetlenek voltak és áthágták a szabályokat, mert úgy tűnik ez történt. Nem kell virtuskodni, földközelben necces manővereket végezni, főleg akkor nem, ha nincs valakinek megfelelő jártassága. A jártasság hiányáért lehet a mindenkori vezetést okolni, de a felelőtlenségért nem. Gondolom úgy mennek a dolgok, hogy az oktatott vezet, az oktató pedig felügyel... Ha ez történt, mindketten hibáztak, akármennyire fáj is. A lényegen nem változtat, sajnos a legsúlyosabb árat fizették. :(

vargar 2008.06.21. 17:12:36

Üdvözlet!

Engedjétek meg hogy megosszam veletek pár amatőr képemet,amik a napokban készültek(sajnos a belinkeléshez nem értek):

L-39,L-159,Mig-29 és F-15 a zónában.Nem tudom melyik Alba zuhant le,de valószínüleg rajta van a képen:

www.flickr.com/photos/27922959@N08/2597967904/in/photostream/

10 Sas.Hatalmasok és erőt sugároznak.Mellettük eltörpülnek a Migek és Albák(sajnos lemaradtak a képről,pedig mellettük állt 2 Mig és 2 Alba):

www.flickr.com/photos/27922959@N08/2597967608/in/photostream/

A háttérben az F-15-ösök állnak.A kép elkészülte után nem sokkal a Mi-8-as elindult Fehérgyarmatra.

www.flickr.com/photos/27922959@N08/2597968186/in/photostream/

GSF 2008.06.21. 20:50:40

Zord,

helyesbítenem kell, mert ezen a szomorú pénteken amikor sikerült távcsővégre kapni az egyik Sast a 29-essel úgy láttam ő se használt fáklyát. Szóval lehet, h. ebben a korlátozásban kiegyeztek.
És ami a fő: azzal a rombolóval amivel fotóztam - 4 megapixel:) - egész szép képek is összejöttek, mármint hozzám képest, és 2 15-ös hajózón ha jól láttam bizony ott volt a JHMCS sisak...
Ha jól gondolom BVR szimuláció (nincs AIM-120 függesztve) a jövő hétre tolódik.
Felmerült bennem, h. az amik mindig törekedtek a radarreflexiót szögvisszaverős AIM-9 imitátorral növelni, h. ne kapjanak valós képet a többiek a gépekről. Ez csak a 16-osokon bevett?
Arról van infó, h. a 15-ösökre van-e valami korlátozás, mert nekem úgy tűnik, h. rendesen nyúzzák őket.

Liverbird 2008.06.22. 01:15:39

GSF, nem akasz esetleg regisztrálni a htka.hu-ra és használni a képtárunkat? Megoszthatnád a képeidet :)

Bird 2008.06.22. 06:40:28

Ajánlom Kelecsényi Pista képeit a www.jetbirds.hu - n.

GSF 2008.06.23. 13:09:15

Nos még megnéztem a délelőtti felszállásokat. 6 Sas és 5 Gripen rugaszkodott el, a szélirány miatt a 44-es felé. Kettős Griff forszázsolt, a 15-ösök ma - szemben a pénteki nyitánnyal - a csendesebb megoldást választották.
Két 39-esünkről leszedték a külső pilonokat, ez is jelzi h. igencsak szorongatott helyzetben lehetünk. Az egyetlen szem 29-esünk ponyvázva árválkodott a 14 gépes sorban.
Dél előtt még leszállt az egyik diszfestéses Albánk, 2 pótossal, felszállni nem láttam, lehet h. repnapon volt, vagy ő is teljesített egy 2 órás útvonalat, ami valószerűtlennek tűnik.
Eddig ennyi, a Nap brutálisan tűz, haza is vánszorogtam.
Ja, és keszi úgy láttam átmenetileg nincs, a könnyűszerkezetes hangárok üresek voltak, mert fegyvercsere történik: elhúztak előttem 6 R-73-ast a fegyverraktárak felé, baromi jól néztek ki, egy rakáson!

GSF 2008.06.24. 09:00:50

Totál kihaltak innen a hozzászólók...:(

Nincs info arról mi a valós kép a gyakorlaton? Hogyan alakulnak a légiharcok?

Bobby Baccala 2008.06.24. 10:17:22


gsf

nem is haltak ki...:)

mondjuk eddig is Te írtad a legjobb tudósításokat...

zord is megszólalhatna, bár lehet a baleset miatt most elfoglalt.

Bird 2008.06.24. 11:45:54

Estére vagy holnapra várhatóak mai képek, majd linkelek, amúgy :

www.jetbirds.gportal.hu

Liverbird 2008.06.25. 14:57:35

Na, fél három után Egert is meglátogatták a Sasok, örültem ám nekik :)

GSF 2008.06.25. 16:33:42

Jellegzetes hangjuk van, süvítenek baromire, és a kitartott manőverek során elképesztő az állandósuló égzengés.
A város felett fél három körül vagy másfél percig ugyanolyan intenzitással szaggatták a hanghullámok a levegőt, baromi izgalmas volt!

Zord,
biztos hogy vasárnap mennek el a 15-ösök? A napszakot is tudod? Vagy esetleg változott?

Előre is köszönöm, mert ha ilyen meleg marad nem lehet majd kibírni a mezőn...

zord 2008.06.25. 18:47:29

Annyit tudok, hogy az eredeti tervek szerint 29-én tipli. Hogy így lesz-e tényleg, és ha igen, pontosan mikor, azt nem...

GSF 2008.06.26. 14:50:15

Lassan itt a vége.

Gyönyörű vegyes kötelékbe állva lépegettek el a város felett: Gripen-29-15-Gripen, távolabb Alba, majd megint 15-ös.

Bár lenne kinn valaki, aki szép képekkel tudna bennünket megörvendeztetni...

GSF 2008.06.26. 15:06:07

Fönn a Herkules is, itt a város felett!

Meg a 29-esen R-27 biztos volt! Végre valahára...
Olyan alacsonyan nyomták, beszarás...

zord 2008.06.26. 15:10:15

"Távolabb Alba" - talán a Doktor fotózott belőle?

GSF 2008.06.26. 15:23:56

Biztos h. foto, mert a kötelék összetétele változot,t és volt, h. felettük húzott el keresztirányba az Alba...
Nekem a foto az első gondolatom.

Alba most szállt le, még a C-130 mögötte a 15-29-39 trióval áthúzott a város felett.

zord 2008.06.26. 15:28:43

Akkor biza a Herculesből is fotóztak. Jellemző, hogy senki nem ajánlotta volna fel, hogy bemenjünk páran...márpedig egy Herkiből kényelmesen dolgozhat akár tíz ember is...
Egy újabb, soha vissza nem térő alkalom...

GSF 2008.06.26. 15:31:20

És újra elhúz a C-130, mögötte a 29-15 géppár.
Csodálatosak!

Elgondolkodtam, h. Alca v. Alba: de a hang (márminthogy nincs) az Albát erősíti.

Finálé szaga van: a pont felett helikopter fordulózott, meg ezek az áthúzások is ezt erősítik. Azt nem láttam, h. a Herkules rámpája lent van-e.

Remélem az aminek látszott: mert gyönyörű képek lennének, pompás időben!

Ui: 15-29 beköszön és most leszáll. A többi már korábban leszállt.

GSF 2008.06.26. 15:36:47

A 29-esnek még egy továbbmenetel is belefért :)

Egyébként ezt nem értem: reklámhonvédség, akkor most lehett volna fotózni! Rengeteg újság, rengeteg kép, nagy reklám...

Ennyire a csókosok országa vagyunk?

Mindegy, legalább ennyit is láttam a munkahelyről :) Nagy élmény, jobb mint egy repnap!

Köszönet érte a fiúknak, ez igazi ersó!

GSF 2008.06.26. 15:39:34

Még egy gondolat: lehet h. az Air Force Monthly címlapján köszön majd vissza a 29-15-ös géppár ahogy kecsesen úsznak egymás mellett az égen?...

Hihetetlen, hogy ha fotóztak, épp ti nem kaptok erre meghívót...

zord 2008.06.26. 16:27:20

Ez van, asszem ebbe bele kell törődnünk. Abban reménykedem, hogy néhány fotóval megkínálnak a belsősök. Halljátok, belsősök, néhány fotóval szánjatok meg bennünket! Hogy ne kételkedjetek a felhasználás végcéljában: elég, ha 420 pixel széles képeket küldtök a zord.gabor@gmail.com e-mail címre. Egyébként minden fotó érdekel, szívesen teret adok itt, ilyen feltételekkel. Örülök is, ha egyből így méretezitek, mert akkor még dolgoznom sem kell rajtuk, ráadásul így biztosak lehettek benne, hogy csak itt kerül felhasználásra, nem kerülhet pl. nyomtatásba (túl kicsi).

Előzetes köszönettel,

Üdv,

Zord

Bobby Baccala 2008.06.27. 08:59:55

gsf

köszi a közvetítést! :)

kár hogy nem láthattam,biztos nagy élmény lehetett.

GSF 2008.06.27. 09:44:51

Igazán nincs mit :)

Én is szívesebben álldogálnék a 44-es mellett, de amit innen látok, az se rossz.

Elkezdődött az utolsó közös repülés :(
Elsőnek egy 39-15, majd egy 29-15-ös géppár ruggaszkodott el a betonról.
Egy Ancsa is fenn van.
Az elmúlt napokhoz hűen most se nagyon kerülik el a várost, a morajlás folyamatos, de sajnos a viszonylag alacsony és zárt felhőzet miatt nem látni őket...

Ha történik valami érdekes, feltétlen megírom!

GSF 2008.06.27. 10:12:35

Íme az első váratlan esemény: ha jól láttam a második hazai gép is 29-es volt! Megdupláztuk a mennyiséget, ha az uccsó napra is, de sikerült kettő nagyvasat felküldeni!

Liverbird 2008.06.27. 10:26:13

Eger felett is intenzíven repülnek valakik, klassz süvítő hangokat hallok, kár hogy egy mukkot nem látok a felhőktől...

Liverbird 2008.06.27. 10:49:03

Na, itt egy kis videó, ilyen felszállást szeretnék látni a repnapon is! A gép JZ farokkódú, ha jól látom; a feltöltő szerint ő maga ül a hátsó ülésben. Lehet, hogy csak véletlen egybeesés, de az illető pilóta két hete nem lépett be a Youtube-ra :D

zord 2008.06.27. 10:51:14

Bántó szándék nélkül hirtelen az villant át az agyamon, hogy most jó populistán azt lehetne mondani: 100 százalékkal növeltük a teljesítményt...
Viccet félre téve: biztos vagyok abban, hogy az apró repülőműszaki közösség csodákat művelt, hogy ez a két gép repülhessen. Sajnos nem beszélünk, írunk erről, mindig csak a hajózók nyűgjeit firtatjuk, pedig a műszakiak helyzete is csapnivaló. Kevesen vannak, és a várépítés sokat emlegetett nehezebb fajtája is nekik jut osztályrészül...

zord

GSF 2008.06.27. 11:16:22

Múlt csütörtökön, pénteken és ma is hajtóműveztek 29-est.
Tényleg elképesztő munkát végeznek, minden elismerésem az övék.

Bobby Baccala 2008.06.27. 11:27:12


liverbird

erre gondoltál? :) tényleg elég zsivány!


www.youtube.com/watch?v=fdAyhC6QJmI

GSF 2008.06.27. 11:34:02

Múlt pénteken a küszöbnél egymás után 4 gép forrázott le minket így :) Előtte csütörtökön is így kenték fel magukat!

Zordék biztos szép képeket kattintgattak, uis. ők is ott voltak!
Tényleg, nem tudnál egy ilyen képet feltenni, Gábor? Vagy bárki aki ott volt akkor, és jó géppel mókolt...

Köszönettel: GSFGábor :)

Liverbird 2008.06.27. 12:11:11

Oh, köszi Bobby, kómás fejjel elfelejtettem berakni a linket :D Természetesen erre gondoltam :)

zord 2008.06.27. 16:25:29

Rövidesen egy új, immár búcsúösszeállítást közlök a gyakorlatról, meglepetés-fotókkal!

zord 2023.10.06. 13:23:29

Kalifornia gárdista alakulat pótolja a Kadenából kivonásra kerülő F-15C-ket. Akkor mit keresnek ott louisianai gépek?

alert5.com/2023/10/06/f-15c-from-california-ensure-continuous-fighter-presence-at-kadena-air-base-japan/#more-98253

Zord
süti beállítások módosítása