Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Fox 2! (Puszk) AIM-9! (R-3)

2008.06.13. 23:56 | zord | 2 komment

Délelőtt hazaérkezett Vidselből az éleslövészetet végrehajtó állomány, és a nap folyamán sikerült információkat is beszerezni a valami oknál fogva mindenki által elhallgatott megméretésről. A csend azért is érthetetlen, mert történelmi jelentőségű lépésről van szó: a modern kori magyar katonai repülés történetében most először indítottak nyugati légiharc rakétákat. Ez volt egyben a Gripen-közösség első rakéta-éleslövészete.

Kedden települt ki hat gép a rövidesen 50. születésnapját ünneplő NEAT lőtér repülőterére, Svédország északi részébe, két Ancsa támogatásával. A személyi állományt Kilián Nándor bázisparancsnok-helyettes, Gripen-hajózó vezette. A nagy távolságot - a gyors időjárás-változásokat mérlegelve - két részletben, egy póttartállyal repülték le, és nem direktbe, hárommal. Először a Dél-Svédországban lévő Ronnebybe, az F17-es ezred (Blekinge flygflotilj) bázisára repültek, feltöltöttek, és továbbindultak  Vidselbe. Biztonság mindenek előtt!

A célállomáson a kezdvezőtlen időjárási tendenciával szembesülve az a döntés született, hogy szerdán lerepülik az összes kitűzött feladatot, "az van meg, ami megvan" alapon. Nyolc felszállásra került sor a batch 1 (2005 jan - 2006 márc) és a batch 2 (2006 aug - dec) hajózóival, és nyolc rakéta indítása lett betervezve. Érdekesség, hogy vegyesen használtak fel régi svéd Rb74-est (AIM-9L), illetve magyar készletből származó felújtott BGT AIM-9L/I-1-es rakétákat. Célul egy drón által vontatott infrafáklyák (négy darab) szolgáltak, ami lehetővé tette a feladat gyors és költséghatékony végrehajtását. Bár a részletes elemzés még hátravan, a "foglalkozás elérte a célját": hat indítás történt meg, és ezek a rakéták a lézeres közelségi gyújtó hatósugarán belül repültek el a célok mellett. Volt, amelyik azok kis mérete miatt nem robbant.

Két rakéta nem ment el, ezek későbbi alkalommal felhasználásra kerülnek.

A magyar készletből (lásd: Első lövészet bejegyzés) származó, a német BGT cég által gyártott, majd szállítás előtt újjáépített, korszerűsített fejrésszel ellátott AIM-9L/I-1 hibátlanul működött.

A képekért köszönet az F17-es ezrednek, és Pernilla Bökmannak. Remélem, sikerül vidseli gyarmatárut is feltennem ide rövidesen illusztárciónak, éles cucc a magyar gépen.

Zord

Ps: Az első magyar Sidewinder-lövészet kapcsán automatikusan a "történelem fintora" kifejezés jutott az eszembe. A magyar repülő erők 1961-ben a MiG-21F-13-assal együtt rendszeresítették az első sorozatban gyártott Sidewinder, az AIM-9B orosz koppintását, az R-3Sz rakétát (310-es gyártmány). Később a MiG-21bisz fegyverzetében megjelent az amerikai fejlesztések ihlette R-3R (félaktv radaros), R-13M. 2008-ban úgy hozta a sors, hogy a magyar vadászrepülők számtalan asztrahányi és usztkai másolat-lövészet után kipróbálhatták az igazi márkát...

Ps2: Remélem, rövidesen az IRIS-T (AIM-2000) légiharcrakétát és sisakcélzót is üdvözölhetjük a magyar Gripenek fegyverzetében, amivel pótlásra kerülne a MiG-29-essel együtt elvesző HOBS/HMS képesség (Sjel-2, R-73E).

Címkék: magyar hungary kecskemet gripen sidewinder vidsel neat aim 9l/i 1 rb74 r 3sz ronneby f17

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr40519445

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GSF 2008.06.14. 07:41:58

Ez lehet hogy gagyi kérdés, de 8 rakéta indítása, mint betervezett lövészet, az nem gyér egy kicsit? Vagy csak a majdan keszit adó hajozók indítottak, a többi meg örömködött?

Végezetül azért arra soha nem gondoltam volna, h. úgy esik meg ez a történelmi pillnatat, h. arról hivatalosan egy kumma szót nem hallunk! Ez gyalázat... És csodálkoznak h. semmi presztizse nincs a katonai repülésnek!

zord 2008.06.15. 12:21:45

Azt azért tudomásul kell venni, hogy egy minimálbüdzsés (számot nem tudok még, de a Gripen-ügyleten kívüli finanszírozású), "kísérleti" lövészetről van szó, aminek egy új fegyverrendszer (magyar szemszögből) esetében minden első lövészetnek lennie kell. Tehát ahogy írtam, a „foglalkozás elérte a célját”, indításszám szempontjából mindenképp.
Ja, és hozzátenném: ne feledjük el, hogy jelentős előrelépés történt: Usztkán ejtőernyős infrabombára lőttek, melynek sem az IR-szignatúrája, sem a mozgásparaméterei (Vc lényegében 0) nem realisztikusak, itt viszont vontatott és optimalizált szignatúrájú infracélra történt a lövészet.
Kommunikáció: érthetetlen, hogy az olyan hivatalos, illetve félhivatalos, egymással szorosan együttműködő, nagy olvasottságú internetes magazinok/oldalak, mint a jetfly.hu, az mh59.hu, és a honvedelem.hu, egy szóvel sem említették a dolgot. Annál is inkább, mert kötelező lojalitásuk, kritikamentességük miatt a tényről úgy tudósíthattak volna, hogy az nem tartogat kommunikációs kockázatot a HM vezetése számára. Ráadásul én, akinek alapvető kenyere a kritika (egyfajta "watchdog" szerepet is szánok ennek a blognak...) se tudtam különösebben mit fikázni a lövészeten. Azon kívül persze, hogy utalást tettem arra: nem kötelező a NATO készültségbe állás előtt, és céloztam arra, hogy örültem volna, ha a beszerzésnél átlépjük a Sidewindert és néhány "kölcsön-bérelt" svéd Rb74-essel kihúzzuk azt az időszakot, amíg fullra jár az IRIS-T integrációja, és effektíve csak ezt az újgenerációs cuccot vesszük meg. Ráadásul mindkettő ugyanattól a BGT-től kerülne be, ugyanazzal a közvetítővel (Aerotechnika Rt).

Üdv,

Zord
süti beállítások módosítása