Délelőtt hazaérkezett Vidselből az éleslövészetet végrehajtó állomány, és a nap folyamán sikerült információkat is beszerezni a valami oknál fogva mindenki által elhallgatott megméretésről. A csend azért is érthetetlen, mert történelmi jelentőségű lépésről van szó: a modern kori magyar katonai repülés történetében most először indítottak nyugati légiharc rakétákat. Ez volt egyben a Gripen-közösség első rakéta-éleslövészete.
Kedden települt ki hat gép a rövidesen 50. születésnapját ünneplő NEAT lőtér repülőterére, Svédország északi részébe, két Ancsa támogatásával. A személyi állományt Kilián Nándor bázisparancsnok-helyettes, Gripen-hajózó vezette. A nagy távolságot - a gyors időjárás-változásokat mérlegelve - két részletben, egy póttartállyal repülték le, és nem direktbe, hárommal. Először a Dél-Svédországban lévő Ronnebybe, az F17-es ezred (Blekinge flygflotilj) bázisára repültek, feltöltöttek, és továbbindultak Vidselbe. Biztonság mindenek előtt!
A célállomáson a kezdvezőtlen időjárási tendenciával szembesülve az a döntés született, hogy szerdán lerepülik az összes kitűzött feladatot, "az van meg, ami megvan" alapon. Nyolc felszállásra került sor a batch 1 (2005 jan - 2006 márc) és a batch 2 (2006 aug - dec) hajózóival, és nyolc rakéta indítása lett betervezve. Érdekesség, hogy vegyesen használtak fel régi svéd Rb74-est (AIM-9L), illetve magyar készletből származó felújtott BGT AIM-9L/I-1-es rakétákat. Célul egy drón által vontatott infrafáklyák (négy darab) szolgáltak, ami lehetővé tette a feladat gyors és költséghatékony végrehajtását. Bár a részletes elemzés még hátravan, a "foglalkozás elérte a célját": hat indítás történt meg, és ezek a rakéták a lézeres közelségi gyújtó hatósugarán belül repültek el a célok mellett. Volt, amelyik azok kis mérete miatt nem robbant.
Két rakéta nem ment el, ezek későbbi alkalommal felhasználásra kerülnek.
A magyar készletből (lásd: Első lövészet bejegyzés) származó, a német BGT cég által gyártott, majd szállítás előtt újjáépített, korszerűsített fejrésszel ellátott AIM-9L/I-1 hibátlanul működött.
A képekért köszönet az F17-es ezrednek, és Pernilla Bökmannak. Remélem, sikerül vidseli gyarmatárut is feltennem ide rövidesen illusztárciónak, éles cucc a magyar gépen.
Zord
Ps: Az első magyar Sidewinder-lövészet kapcsán automatikusan a "történelem fintora" kifejezés jutott az eszembe. A magyar repülő erők 1961-ben a MiG-21F-13-assal együtt rendszeresítették az első sorozatban gyártott Sidewinder, az AIM-9B orosz koppintását, az R-3Sz rakétát (310-es gyártmány). Később a MiG-21bisz fegyverzetében megjelent az amerikai fejlesztések ihlette R-3R (félaktv radaros), R-13M. 2008-ban úgy hozta a sors, hogy a magyar vadászrepülők számtalan asztrahányi és usztkai másolat-lövészet után kipróbálhatták az igazi márkát...
Ps2: Remélem, rövidesen az IRIS-T (AIM-2000) légiharcrakétát és sisakcélzót is üdvözölhetjük a magyar Gripenek fegyverzetében, amivel pótlásra kerülne a MiG-29-essel együtt elvesző HOBS/HMS képesség (Sjel-2, R-73E).