Bár korábban októberre igérték, és a bemutatási ceremónián is csak azt nyilatkozták, hogy „még az idén repül”, már most, májusban végrehajtotta első repülését a Gripen következő generációs demonstrátora a Saab repülőterén, Linköpingben.
A 39-7 protolajstrommal ellátott Demo (ex 39-803 oldalszámú JAS 39B) pilótája Mikael Seidl volt, aki a projekt vezető berepülőpilótája.
A Demo egy felhízlalt kétüléses Gripen, melynek főfutóaknáiból üzemanyagtartályt alakítottak ki, az áthelyezett új típusú főfutókat a megvastagított szárnytőbe húzzák be. A nagyobb tolóerejű Super Hornet hajtóműnek (GE F414) az átépített törzshátsórész ad helyet; a nagyobb levegőétvágyat átépített, nagyobb keresztmetszetű szívócsatornákkal lakatják jól. A Demón próbálnak ki olyan technológiákat/berendezéseket, melyek a mai Griepen korszerűsítésekor illetve a már módosított sárkányú új építéseknél (ezt ajánlják Indiának és Norvégiának) felhasználásra kerülnek. Pl: Thalessel közösen fejlesztett AESA-antnennás PS 05/A lokátor, stb.
A fotókért köszönet a Gripen Internationalnak!
Zord