Napokon belül (31-től) felveszi a fordulatot a Ferihegyre települt amerikai tanker-kontingens, melynek ha minden igaz, pénteken három újabb gépe érkezik meg Budapestre. Ezek is Mildenhallból, a 100. légi utámtöltő ezred (ARW) 351. századából (ARS) jönnek.
A hétfőn megérkezett gépekhez és személyzetükhöz csütörtökön férhettünk hozzá az amerikai nagykövetség jóvoltából. Pete Davidson ezredes, a romániai NATO-csúcs védelmét adó 323. expedíciós ezred (AEW) parancsnokának alárendeltségébe a ferihegyi tankereken kívül hat F-15E és hat F-15C tartozik Lakenheathből, a 48. vadászezredtől. Az előbbiek Aranyosgyéresre, az utóbbiak Graf Ignatevoba települtek.
A bolgár Trud napilap azt újságolja, hogy náluk a kerót az orosz Lukoiltól rendelték meg. Aranyosgyéres (Campia Turzii) a román légierő 71. bázisának otthona, az idevalósi 711. század MiG-21 LanceR-C gépei adták tavaly ősszel a litvániai NATO-keszit. Itt elégséges szálláshely híján 22 sátrat vertek fel az amerikaiak. F-16-osokról is szó van, de hogy hol, milyenekről, azt egyelőre nem tudtam kideírteni. Az AEW parancsnoka kissé zárkózottnak tűnt a részletek vonatkozásában, s arra a kérdésre, hogy célzatosan hozták-e magukkal az egyik tömlős-kosaras konténerekkel felszerelt gépet, az egyik fiatal tiszt vágta rá rögtön, hogy nem. Kvázi ez volt kéznél, elég a szériaszámok elejére pillantani (a formulárokban huszonegynéhányezer óra van).
Bár a boom-ra is lehet tömlős-kosaras végződést szerelni, a szárnyak alatti konténerek lehetővé teszik, hogy töltőcsonkos és fogadónyílásos gépeket is töltsenek egyazon felszállásból. Mindazonáltal tény, hogy ilyen kofigurációjú KC-135-ösből kevés van: a 351-esek 12 gépéből három.
Most, a Noble Endeavour művelet alatt ez a konfiguráció lehetővé teszi, hogy az amerikai légierő gépein kívül más is becsatlakozzon, de a fantázia itt nem állt meg részemről. Lázálmomban a minap azt vizionáltam, hogy a romániai CAP-ok feltöltése utáni hazatérés közben amúgy mellékesen lezajlik a magyar Gripen-hajózók kezdeti légi utántöltési kiképzése.
Riadtan ébredtem, a gondolat elszállt. Bár logikusnak tűnt első blikkre, hogy a hazánkba települt tanker kontingenst (utoljára ilyen 1999-ben volt, legközelebb 2017-ben lesz?) ki kellene használni saját céljainkra is, "ettől mi még most nagyon távol vagyunk". A jelenlegi tervek, előkészületek szerint a 3. negyedévben valahol, valakivel, valamennyiért. Kell oktató, sok papír, stempli és még több pénz, arról meg nem is beszélve, hogy a keszi mielőbbi átvételéhez azért a menet közbeni itatás tudománya nem nélkülözhetetlen.
Túl keveset is írtam, meg túl sokat is. A KC-135-ösben ma minket kalauzoló lelkes boom operátor felkiáltásával zárom a posztot: I love this job!
Zord
UI.:
A ferihegyi KC-k átestek a Pacer Crag avionikai modernizáción (Block 30) és még egy ráadáson, a Block 40-en is. Ennek egyik érdekes eleme a pilótaülések felhajtható karfájának elejére szerelt "HOTAS" markolat, melynek nyomó- és kurzorgombjaival előrehajlás nélkül, kényelmesen vezérelhetőek a képernyők.