Ma jelképesen átvette Szekeres Imre honvédelmi miniszter a teljes lízingelt Gripen-flottát svéd kollégájától Sten Stolgforstól Kecskeméten. A ceremónián beszédek hangzottak el, de kérdéseket nem fogadtak a döntéshozók.
A magyar miniszter nem említett konkrát dátumot az expedíciós többfeldatú felajánlásra. Én úgy tudom, hogy 2010 helyett már 2012-t fontolgatják. Majd meglátjuk.
A svéd miniszterhez is lehetett volna érdekes kérdést intézni az ottani költségvetés, és a svéd légierő Gripen-óráinak megkurtításáról.
A Puma századot már új parancsnoka, Asztalos "Sztali" István őrnagy képviselte, aki a nyugdíjba vonult Tóth "T" Gábor alezredest váltotta decemberben.
Technikai megfigyelés, amiről itt a blogon már néhány kedves kommentezővel agyalogtunk, hogy zajlik a törzs alatti középső pilon cseréje. A 32, 33, 34 és 43-as gépeken még a svéd pilonok vannak, a többin már a "NATO-pilonok". Ez annyit tesz, hogy ez utóbbiakra már függeszthetők az új, svájci gyártású 76 centis fültávolságú póttartályok (darabja közel hetvenezer euro).
Röntgenszemekkel felszerelve azt is láttam, hogy a gépek berendezéseivel, operációs rendszerével mi a helyzet.
A Thales kombinált IFF kérdező és válaszadó berendezése (CIT, a kérdések a PS-05/A antennájára szerelt dipólokon mennek ki, a válaszok a sárkányon elhelyezett egyik kis antennán) már "elvileg" tudja a 4-es módot (tesztelték itthon), de a Saab már megrendelte a magyar gépekhez is az 5-ös mód előkészítését. A francia cég nemrégiben kiadott közleménye kissé keverte a dolgokat állítólag.
A nagyszerű svéd TIDLS adatátviteli rendszer már vígan üzemelne a gépekben (természetesen köteléken belül, mert a földi csatlakozás lehetőségét nem teremtették meg hozzá itthon), ha a svédek nem követelnének átadása előtt újabb titokvédelmi egyezményt. A Link 16 adatátviteli rendszer határideje (ez komplett lesz, azaz a Sziklából, illetve a hálózat bámelyik tagjától is kaphatnak információkat a magyar Gripenek, nemcsak egymástól) nyár lett volna, de ez alighanem csúszik, a rendszerintegráció késedelme miatt. Az eredetileg kiválasztott URC-138-as terminált elvetették (állítólag az amerikaiak kavartak be), helyette lesz MIDS LVT, ám ennek nagyobb mérete miatt át kellett csomagolni az avionikus rekeszt. Ez az előkészítő munka pár magyar gépen már megtörtént, most már csak azt kell megvárni, hogy a svédek leteszteljék odahaza a terminált. A TIDLS ára benne van a magyar lízingügyletben, de a Link 16-nak csak az integrációja, azaz a MIDS LVT-ket külön kell finanszíroznia a HM-nek. Meg kellene venni...
A gép konfigurációja, operációs rendszere (18:sok, talán 18:9?) lényegében már a célszinten van. Minden megrendelt fegyverzeti eszköz (pl. Litening-IIIG célzókonténer) függeszthető és alkalmazható lenne. De ez még a jövő zenéje Kecskeméten...
Zord