Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Gripen-ceremónia válaszok nélkül

2008.01.28. 16:31 | zord | 11 komment

Ma jelképesen átvette Szekeres Imre honvédelmi miniszter a teljes lízingelt Gripen-flottát svéd kollégájától Sten Stolgforstól Kecskeméten. A ceremónián beszédek hangzottak el, de kérdéseket nem fogadtak a döntéshozók.

A magyar miniszter nem említett konkrát dátumot az expedíciós többfeldatú felajánlásra. Én úgy tudom, hogy 2010 helyett már 2012-t fontolgatják. Majd meglátjuk. 

A svéd miniszterhez is lehetett volna érdekes kérdést intézni az ottani költségvetés, és a svéd légierő Gripen-óráinak megkurtításáról. 

A Puma századot már új parancsnoka, Asztalos "Sztali" István őrnagy képviselte, aki a nyugdíjba vonult Tóth "T" Gábor alezredest váltotta decemberben.

Technikai megfigyelés, amiről itt a blogon már néhány kedves kommentezővel agyalogtunk, hogy zajlik a törzs alatti középső pilon cseréje. A 32, 33, 34 és 43-as gépeken még a svéd pilonok vannak, a többin már a "NATO-pilonok". Ez annyit tesz, hogy ez utóbbiakra már függeszthetők az új, svájci gyártású 76 centis fültávolságú póttartályok (darabja közel hetvenezer euro).

Röntgenszemekkel felszerelve azt is láttam, hogy a gépek berendezéseivel, operációs rendszerével mi a helyzet.

A Thales kombinált IFF kérdező és válaszadó berendezése (CIT, a kérdések a PS-05/A antennájára szerelt dipólokon mennek ki, a válaszok a sárkányon elhelyezett egyik kis antennán) már "elvileg" tudja a 4-es módot (tesztelték itthon), de a Saab már megrendelte a magyar gépekhez is az 5-ös mód előkészítését. A francia cég nemrégiben kiadott közleménye kissé keverte a dolgokat állítólag.

A nagyszerű svéd TIDLS adatátviteli rendszer már vígan üzemelne a gépekben (természetesen köteléken belül, mert a földi csatlakozás lehetőségét nem teremtették meg hozzá itthon), ha a svédek nem követelnének átadása előtt újabb titokvédelmi egyezményt. A Link 16 adatátviteli rendszer határideje (ez komplett lesz, azaz a Sziklából, illetve a hálózat bámelyik tagjától is kaphatnak információkat a magyar Gripenek, nemcsak egymástól) nyár lett volna, de ez alighanem csúszik, a rendszerintegráció késedelme miatt. Az eredetileg kiválasztott URC-138-as terminált elvetették (állítólag az amerikaiak kavartak be), helyette lesz MIDS LVT, ám ennek nagyobb mérete miatt át kellett csomagolni az avionikus rekeszt. Ez az előkészítő munka pár magyar gépen már megtörtént, most már csak azt kell megvárni, hogy a svédek leteszteljék odahaza a terminált. A TIDLS ára benne van a magyar lízingügyletben, de a Link 16-nak csak az integrációja, azaz a MIDS LVT-ket külön kell finanszíroznia a HM-nek. Meg kellene venni...

A gép konfigurációja, operációs rendszere (18:sok, talán 18:9?) lényegében már a célszinten van. Minden megrendelt fegyverzeti eszköz (pl. Litening-IIIG célzókonténer) függeszthető és alkalmazható lenne. De ez még a jövő zenéje Kecskeméten...

Zord

 

Címkék: hungarian gripen szekeres huaf thales iff cit link 16 tidls mids lvt urc 138 litening iiig

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr52314965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sheffdave 2008.01.30. 15:23:41

Megnéztem a videót a beszédéről. Szekeres Imre megtanulhatná a Gripent egy p-vel mondani, az meg egy kicsit túlzás, hogy "a gripen a harci repülőgépek legújabb nemzedékét képviseli". Aztán meg NATO kompatibi... hogy is van? :D

zord 2008.01.30. 17:34:53

Talán nagyon fázott, ezért hibázott el legalább egy szót mondatonként. Sajnos nem először fordul elő, hogy rettenetesen roszz fordulatokat használ. Jó szelet kívánni repülőgépes közegben tiszta gáz: vitorlázóknak szoktak. Még vitorlázó repülőknek is gáz jó szelet kívánni...ha a lejtőszél miatt akár logikus is lehetne Fahegyen vagy Határhegyen.

Gripen mint negyedik generáció: az én értelmezésem szerint a negyedik generáció későnjövője. A koraiak az F tinédzserek voltak, aztán 29, 27. Egyébként pedig ez a generációs beosztás eléggé képlékeny dolog, változattól, elektronikától, fegyverzettől függ. Divatos manapság 4+ genercióról beszélni, de egy biztos: az 5. csak a Raptor és a Lightning II.

Zord

Fehér Tamás 2008.01.30. 20:04:21

> Szekeres Imre megtanulhatná a Gripent egy p-vel mondani

Fehér Tamás 2008.01.30. 20:15:09

> Az eredetileg kiválasztott URC-138-as terminált elvetették (állítólag az amerikaiak kavartak be), helyette lesz MIDS LVT

zord 2008.01.30. 20:27:45

Kedves Tacsk0!

A cséer 42-es nem inkább 1939 és 1944 között volt nálunk?

A JAS 39 jelölésnél fontos, hogy nincs kötőjel a két tag között. Egész pontosan JAS 39 EBS HU (Export Baseline Standard Hungary).
A magyar iratokban, amit eddig láttam, mindig ez volt, és a Gripen. Griff egy szál se. De különben a felvetés magyar névre jó ötlet.
Különben nem hivatlosan hívják "öszvérnek" a 2001-02-ben kiválasztott használt A gépekeből származó fődarabok miatt. Becézik "svéd betegségnek" a grippe szóval hasonlatos hangzása miatt is egyes kritikus körökben.

A svédeknél "39-es" a legáltalánosabb neve, a Gripent ott a bennfentesek ritkán használják.

És ehhez mit szólsz? "Éppen röppen a Grippen". Ha megyünk fotózni, ez alighanem elhangzik néhányszor.

Üdv,

Zord

zord 2008.01.30. 20:42:36

A MIDS LVT egy standardizált terminál. Ha rákeresel, láthatod, hogy ez megy egy csomó más típusba. Az URC pl. a már kivont Sea Harrierekben volt.

Tacsk0 2008.02.03. 22:36:06

A HírTV felvétele szerint Sz. I. miniszter erősen "elázott" állapotban mondta a Gripen beszédet. Lásd:
hirtv.net/filmek/gripen.wmv

Állítólag katonai ügyészség nyomoz, hogy szándékosan itatták volna le - mások szerint Fletónak jó, ha ebbe a botrányba belebukik a potenciális rivális és majd valami kishallal elvitetik a balhét.

Én úgy tudtam egyébként, hogy a magyar légierőnél már az átkosban sem tűrték meg a piát, ebben nagyon különbözött a sereg többi részétől.

zord 2008.02.03. 23:25:55

Ja, mi is csak áltunk, és lestünk, majdem leestünk néhány kollégával a fotózáshoz kitett szerelőállványról. Ott "csak" az tűnt fel, hogy magához képest (sokszor hallottam már egyenesben beszélni, nem szokott sokat bakizni) rengeteget hibázott (nem a tartalomra gondolok, mert az mindig gáz). Azt hittük a hideg (a szél erősen fújt) miatt remeg, és azért.
Elvileg csak a beszédek után jött a hangárparti, amire ugye mi már nem mehettünk. Lehet, hogy előtte bekínálták?
Amióta a két médiasztár bevonásával cirkuszt csináltak a "légierőből", már szinte fel sem tűnik az "egy baki per mondat" ráta.

Ez Szabó János 1999-es keltezésű, a "NATO 365 fokban körbevette Szerbiát" megjegyzését idézi bennem.

Zord

Fehér Tamás 2008.04.04. 21:22:29

Olyat olvastam a múlt héten, hogy a svédek sajnálják a pénzt katonásdira, ezért a Gripen flottájuk felét leállítanák. Ez ha jól értem az eddig tartós üzemelésre szánt össz. 100db JAS-39C6D gépek fele lenne, viszont a maradék 50db nekem nagyon karcsúnak tűnik egy Misa medvével határos gazdag ország esetén. Lehetséges ez?

Illetve amennyiben tényleg leállításra kerülnek modernebb szériás gépek a svédeknél, nem lehetne-e olcsón bevásárolni, pl. venni 6db kétüléses D-t és akkor lenne két Gripen századunk, ha kicsit karcsún is. Ennyivel már lehetne teljesíteni a ránk eső balti fordulót, vagy valamilyen missziót.

Tacsk0 2008.04.04. 21:41:28

Egy buta kérdés: Nem volt kockázatos libasorba kirakni céltáblának mind a 14 Griffet az ünnepségre? Ez nem sokkal Koszovó elszakadása előtt volt, a szerbek tudhatták, hogy nincs már miben reménykedniük.

Minden mindegy alapon akár összeszedhették volna az összes szakadt Galebet és vén 21-est kisrakéta-blokkal függesztve, megcsókolják a szent ikont, megisszák a sligovicát és átkeresztelik Kecskemétet Pearl Harborra. Nem hiszem, hogy egy tömeges félig-meddig kamikaze jellegű támadást az 5db huszonkilencesünk pár Mistrallal együtt meg tudott volna fogni.

Egy ilyen bátor és sikeres akcióval maguk mellé állíthatták volna az orosz közvéleményt, így Putyin beavatkozásra kényszerül és talán visszavehető Koszovó. Ha nem, akkor NATO általi porig bombázás, nemzethalál, stb., de legalább állva vesznek oda, nem megalázva, mint most.

Egy fő-fő-sovén-ultra-nacionalista logikusan tuti ezt javasolta volna. Elvégre a japánok is sarokba szorítva, az amerikai olajembargó miatti összeomlás szélén nyúltak a meglepetésszerű légitámadás eszközéhez 1941. december 7-én. A titkosszolgálati felderítés-megelőzés pedig átverhető vagy elbambulhat, ahogy 1973. példája is mutatja.

zord 2008.04.04. 22:53:21

TacskO!

Ha klenszis regényt akarok írni, hozzád fordulok!

De tréfán kívül: bizony-bizony, ennyire kiszolgáltatott egy kicsi haderő. Nincs sem reagálóképessége, sem redundanciája váratlan események kezelésére.
És hidd el, hogy aznap legfeljebb két 29-es 4 73-assal és 300 darab lőszerrel jöhetett volna szóba...elvileg. De ha meg akarták volna csinálni, akkor Batajnicából végig olyan alacsonyan jönnek, hogy azt mi nem vesszük észre. Szerintem Békéscsaba és Bánkút sem...

Zord

süti beállítások módosítása