Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Welcome To Papa AB

2007.11.18. 22:39 | zord | 13 komment

A NATO pénteken úgy döntött, hogy Magyarországgal kezdi meg a tárgyalásokat a közös C-17-es flotta állomásoztatásáról. Pápa, melynek aktív repülő alakulatát 2000-ben szüntették meg a MiG-21-es típus pótlás nélküli kivonásával, s amely azóta szövetségi forrásokból finanszírozva NATO-kompatibilis bázisrepülőtérré vált (fejlődött vagy degradálódott?) a németország Ramsteint és a romániai Constantát előzte meg.

Röviden annyi jut az ember eszébe: végre, valami jó is történik a magyar katonai repülésben! A következő gondolat azonban józan magyar pesszimizmussal az, hogy vajon ezúttal a magyar elit mit fog elszúrni ezen a lehetőségen?

A hírt Szekeres Imre honvédelmi miniszter jelentette be April Foley Budapestre akkreditált amerikai nagykövettel az oldalán. A diplomata jelenléte aligha volt véletlen, hiszen a döntésben minden kétséget kizáróan Washington politikai akarata érvényesült. Arra persze csak következtetni lehet, hogy pontosan milyen szempontok alapján választották ki Pápát két olyan pályázóval szemben, melyek közül az egyiknek jobb a földrajzi elhelyezkedése a közép-ázsiai hadszínterek tekintetében, a másik pedig lényegében minden további beruházás nélkül fogadhatná a flottát. Egy biztos: Németországban (és Nyugat-Európában általában) nagyobb az Amerika-ellenesség és közvetve a NATO-ellenesség is, melyet sokan Washington érdekérvényesítő szervezetének tartanak. Kelet-közép-európai helyszín esetén ezzel szemben kisebb esélye van olyan politikai változásnak, mely bárminemű nemkívánatos korlátozást róhat a flotta tevékenységére. Szakmai szempontok közül (legalábbis Ramsteinnel szemben) a légiforgalom sűrűsége jelenthetett előnyt: Pápáról még mindig egyszerűbb elindulni és oda megérkezni a repülések tervezése szempontjából, mint a zsúfolt német légtér esetében. 

A nap nyertese kétségtelenül Szekeres Imre, aki a népszerűségét vesztett kormány és kormánypárt tagjaként nemzetközi sikert mutathat fel, ráadásul olyat, melyhez főnöke nem sok támogatást nyújtott. A sikertelen kabinet sikeres miniszterének imázsa a politikus távlati (vagy nem is olyan távlati) ambícióinak is talajt adhat. Bár honvédelmi miniszteri teljesítménye ettől még nem részesülhet jobb szakmai megítélésben, Pápa kiválasztását éppúgy felhasználhatja karrierjének építésére, mint tette azt az idei repülőnappal Boros, Bochkor és Palik oldalán.

Azt őszintén remélem, hogy a pénteki döntésnek Magyarország és a Magyar Honvédség is a nyertese lesz. Azt méginkább, hogy a nemzeti szállító képesség fejlesztésének sürgős feladata nem merül végképp feledésbe a nagyívű közös szövetségi projektek árnyékában.

Zord 

Ps: Vlagyimir Komarov szelleme információim szerint már várja a NATO kontingenst Pápára. Na de hogy jön ez ide? Aki tudja, írja meg! 

Címkék: pápa nato papa c 17 sac strategic airlift capability

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr28233625

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sheffdave 2007.11.20. 21:11:13

Hozhatnának a C-17-esek mellé valami harci gépeket is, a bázist meg is kéne védeni, csábító célpont lehet.

zord 2007.11.22. 03:25:28

Nem válna hátrányunkra egy kis Patriot? Nem bizony, ha már a szegény Kub-osok léte hajszálon függ már régóta.

zord

Sheffdave 2007.11.22. 17:57:51

Igaz, légvédelem is jöhetne, ha már NATO radarokat telepítenek.

exi 2007.11.28. 03:28:05

Esetleg van valakinek pár normális felbontású képe a már felújított reptérről?

Tar 2007.12.02. 20:53:59

Taszár nem volt jó 2 felszállópályával full technikával, be kellett zárni. Helyette Pápára költöttek egy rakat pénzt, igaz főleg a NATO keretből. Katona stratégiailag valaki meg tudja ezt magyarázni?

Tomy 2007.12.02. 21:02:31

Az a csaj aki ott bohóckodik a Bocsi-Palik mellett tényleg az akire utalsz? Nagyon gáz...mindent a hírnévért. És még a repülőnapon is ez ment? Az igazi értéktelen emberek tesznek így...

Úzó 2007.12.02. 21:16:39

Miért nem veszünk pár komoly szállítógépet? Az egyetlen közvetlenül profitálható ágazat a katonai repülésben. Mostanában lenne rá kereslet. Egy befektetői csoport megvehetné a gépeket, a pilótáink meg repülnék a flottát, a műszakiak üzemeltetnék, és mint tudjuk ők a töredéke fizetésért megcsinálnák (a civil kollégáikhoz képest). Valójában mindenki nyerne rajta.

Sheffdave 2007.12.03. 12:52:13

Ha jól tudom a majd a Migekért cserébe az oroszoktól akarnak újabb szállítóhelikoptereket, de lehet hogy csak a meglévőket újítják fel. Azért már ez is előrelépés.

zord 2007.12.03. 18:48:57

Érdekes godolatok. A hazai szállítóflotta valahogy feledésbe merült a SALIS és a SAC árnyékában, pedig nem nélkülözhető. C-17-es nem fog "postát" szállítani Afganisztánba, és nem fog homokzsákot dobni a tiszai töltésekre sem.
Magyar 29-esért helikopter? Ez nem tűnik túl jó üzletnek, alighanem a szokásos kommunikációs trükkről van szó.

Úzó 2007.12.06. 18:31:57

Hogy jó üzlet lenne-e a leharcolt Mig 29 - esekért valami helikoptert vagy felújítást kapni, ahhoz nem fér kétség. Ha nem barterezzük el őket, akkor úgy járnak, ahogy a Pápai Mig-21-esek és Szu-22 esek. Ott rohadnak el a betonon és füvön. Mondjuk félig meddig már úgy jártak a 29-esek is, hiszen Kecskeméten évekig nagyrészük a szabadég alatt várakozott…

zord 2007.12.10. 14:43:03

Úzó,

Félreértettél. Nekünk nagyon is jó üzlet lenne! Azt nem értem, hogy az orosznak miért lenne jó. Ezért eléggé gyanús, hogy nem lesz belőle semmi! Viszont jól hangzik...
A mi 29-eseink a korrozió és a kevés üzemképes sárkányon koncentrálódó repülés miatti fáradások miatt nem nevezhetőek csábító portékának.

Gyuri 2008.02.24. 10:57:14

Én Pápán vagyok katona és megmondom nektek hogy pl. az itteni Szu-22-ek egy éves nagyjavításról jöttek haza mikor kivonták őket.Szóval nagy hülyeségnek tartom ezeknek a gépeknek a kivonását.Amúgy a reptéren nagy felújítások voltak.új kerozin tartályok,beton hosszabítása,új lámpák felszerelése,új hangár stb.
süti beállítások módosítása