Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (71) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (64) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Ramstein ROVER 2013, Námest... Mk82-est a magyar Gripenekre is!

2013.09.17. 14:46 | zord | 14 komment

Csehországban, a námesti bázison ismét sor került a Ramstein ROVER JTAC/CAS gyakorlatra, melyen ezúttal a kecskeméti Gripenek "személyében" (cross border jelleggel, éles lőszert külföldi A-G lőtéren először felhasználva) magyar légi résztvevők is jelen voltak az előretolt repülésirányítókon kívül. A számos látványosság mellett a sajtó/DV nap cseh szervezőit is dicséret illeti hozzáállásukért. Ugyanakkor nem tehetek róla, de a látottak néhány, a szürke hazai hétköznapjainkban elsunnyogott dolog kimondására is késztetnek...

130917_Namest_RARO13_blog_5.jpg

Lengyel Szu-22M4-es a námesti indítózónában, függesztve, felszállásra várva. Teljesen mindegy, hogy milyen öreg, jelenleg (csakúgy, mint anno a taszári M3-asok) többre képes, mint a magyar Gripenek. Az ok egyszerű: a lengyel Szuhojokhoz van többfunkciós A-G bomba- és rakétafegyverzet, a hazai légierő 14 harci repülőgépéhez pedig jelképes mennyiségű, lövészeten sosem használt Maverick rakétán kívül csak a 27 milliméteres ágyú van. Mit gondoljunk arról a honvédelmi vezetésről, mely azt várja el pilótáitól 2013-ban, hogy ugyanolyan veszélyes alacsonytámadásban veszélyeztessék magukat és milliárdos gépeiket, mint hősi Puma elődeik 1944-45-ben?  Önmagában az, hogy a Gripen természetesen sokkal korszerűbb, mint a vén szovjet vasaló, nem jelent valós honvédelmi képességet a XXI. század viszonyai közepette. Ha nincs mit az ellenség fejére dobjon (harcászati körülmények között, releváns légvédelmi aktivitással szembesülve, azt túlélve), akkor a beruházás értékének nagy része veszendőbe megy.

130917_Namest_RARO13_blog_6.jpg

A Szuhojok függesztménye négy (itt csak három látszik) LBOB-100 típusú bomba volt.

130917_Namest_RARO13_blog_1.jpg

Négy szlovén Mk82-es szállítókocsin, függesztés előtt. Fel nem foghatom, hogy miért nem lógnak ilyenek (belépő szintű A-G fegyverként) még mindig a mi Gripenjeink szárnyai alatt, annyi jószándékú felvetés, javaslat után. Nyilván nem akarják. Pedig EZ A NEMZETI ÉRDEKÜNK.

130917_Namest_RARO13_blog_2.jpg

A PC-9M Hudournikre történő függesztéshez használt kocsin a nyolcvankettesek. Tengerészeti fejvédőben pompáznak a szlovén fegyveresek.

130917_Namest_RARO13_blog_3.jpg

Mk82, pótos, lézer távmérő az egyik Pilatus bal szárnya alatt.

130917_Namest_RARO13_blog_4.jpg

Német kontraktor PC-9-es, ezúttal a jobb szárny alatt egy eddig nem látott FLIR-toronnyal.

130917_Namest_RARO13_blog_9.jpg

Sz-5KO, és 23milliméteres lőszer, a cseh Albák számára.

130917_Namest_RARO13_blog_7.jpg

Szlovák JTAC munka közben a Vicenice laltanyában (OP-3) a reptér közvetlen közelében. 

130917_Namest_RARO13_blog_8.jpg

...és hát a helyi harci helikopter század Mi-35-ösei (Mi-24V) még repülnek, hozzájárulnak a JTAC-kiképzéshez és az elnyert jogosítások megtartásához...magyar embernek szívfacsaró látvány. Miért tud a cseh döntéshozatal hazafi lenni, és miért hazaáruló a magyar?

Zord

Címkék: Ramstein Rover Námest nad Oslavou

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr595520646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beat it! 2013.09.17. 15:31:40

"Miért tud a cseh döntéshozatal hazafi lenni, és miért hazaáruló a magyar?"
2 válasz lehetséges szerintem.
1.: A cseheknél tudják képviselni a cseh érdekeket, nálunk töketlenek ülnek a bársonyszékekben.
2.: Nálunk a döntéshozók csupán a globális világhatalom nemzeti jogkörrel nem rendelkező helytartói. Nem képviselhetik a nemzeti érdekeket, azt teszik, amire utasítást kapnak.
Ebből következhet, hogy a fennálló vagy kiépítendő globális világhatalmi rendszerben a csehekben megbíznak, a magyarokban pedig nem?

Leadfoot 2013.09.17. 15:37:23

Eléggé belejöttél ebbe a hazaárulózásba. Nem elegáns. Akkor se, ha balfaszok ülnek odafönt. Ez egy vélemény.

Flankerr 2013.09.17. 16:01:22

Lehet hogy nem elegáns, de a helikopterek esetében túl nagy az igazságtartalma, hogy ne írja le.
És ez Zordnál küldetés, a helyzetre való figyelemfelhívás, sok-sok éve. Nem mondom ,hogy mindenben egyet értek vele, de tisztelem őt ezért.

Batkaa 2013.09.18. 01:40:28

@Beat it!: Nem, ez sajnos magyar sajátosság.
A körülöttünk lévő országokat ugyanúgy fosztogatja a nemzetközi akármilyen hatalom, mint Magyarországot.
A hátrányunkra meglévő feltűnő különbségek a hazai, kádári évtizedek óta kontraszelektált nomenklatúra számlájára írhatók és ez sajnos kormányzatokon át ível. A honvédelem ebből az egyik jellegzetes marker, de a lista hosszú.
Forintosítható is a károkozás számlája és elképesztő számok jönnek ki: sok ezermilliárd forint, évente. Egyáltalán nem túlzás, hogy ez bizony hazaárulás (a jelenlegi kormányt pedig még szigorúbban mérjük, mert vállalt hivatásuk lenne a súlyos örökség jó útra terelése).

zord 2013.09.18. 08:40:04

Sajnálom, hogy sért füleket ez a kifejezés, és nyilván jöhetne egy dörzsölt, jól megfizetett jogász, és egy perc alatt bizonyítaná, hogy nem igaz.

De szerintem aki a nemzet védelmét illetően felelős beosztásban akárcsak mulasztásos cselekményeket követ el (helikopterek, filléres fegyverzet beszerzésének kihagyása, üzemképes rakéták kivonása), arra nem tudok jobb szót, főleg úgy, hogy TUDOM, kik azok, akiknek paroláznak ezek, akiknek a simijére várnak a követségi fogadáson. A haza (érdekeinek) elárulása más országok, hatalmak, vagy szimplán önös, korrupt érdekből. De ez az én szótáram, nem kényszerítem senkire.

Zord

zord 2013.09.18. 09:13:08

Volt egy kis időm, és a tegnapi élmények hatása alatt egy kicsit fokoztam még az ízhatáson...
Még pár fotó is következik majd!

Zord

zulu74 2013.09.18. 13:23:55

Egyszer már beidéztem ide-valahová, hogy mi is az a hazaárulás, mint jogi formula. Zord most nem ebben az összefüggésben használta, de ettől még tény: aki felelős vezetőként nem teszi meg, amit az őt delegálók (értsd: választók - magyarok) érdeke megkövetel, az legalábbis súlyos mulasztást követ el.
Ez nem hazaárulás "klasszikus" értelemben, de valahol még is az, hiszen a haza védelmi képességét gyengíti ez is az is, aki az ellenségnek hadititkokat ad át.
Anno ugye azon rugóztak itt, hogy aki a kukoricából "jelenti", hogy mikor és hova szállt fel a "keszi" , az éppen hazaárul.
Hát nem.
Mert nincs háborús helyzet, és radarja meg van mindenkinek a környéken.

Levente B. · combatant.blog.hu 2013.09.19. 09:19:33

Az idei év "utolsó" nagy fotós dobása volt ez szerintem felhozatal terén. Sajna én nem tudtam menni.

Nem volt több légierő kint? Vagy Caslavban is voltak?

Zordabb 2013.09.20. 09:27:56

@zord:

sajnos most a Magyar Legiero kivereztetese zajlik, amit tudnank hasznalni nem hasznalunk, amit meg meg lehetne menteni, uzembe lehetne tartani azt hagyjuk szetrohadni, egyetertek veled ez szintiszta hazaarulas, mivel ez a vedelmi kepessegek SZANDEKOS, megismetlem SZANDEKOS leamortizalasa.

Az a baj, hogy hiaba teped a szadat, hiaba halljak mindenhonnet hogy ez nem jo igy, mindig mindere az a valasz, hogy majd meglatjuk hogy 10 ev mulva mindenki minket akar majd masolni, es amilyen hulyek meg el is hiszik ezt...

- Grippen kepessegeinek kihasznalatlansaga
- Harci helikopterek
- Szallito helikopterek
- Szallitorepulogepek
- Rt leszervezese

persze oruljon a magyar, hogy milliardokert kap par uj stadiont, a vedelmi kepesseget meg magasrol le vannak szarva

de en mar kezdem latni a koncepciot, a tamado ellenseg majd halalra rohogi magat rajtunk...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2013.09.21. 20:08:32

Az szerintem az igazság, hogy a veszélyeztetettség érzésétől függ minden. A rendszerváltás óta egy alkalommal érezte magát veszélyeztetnek az ország (jugo válság). Jöttek is a 29-esek (az orosz államadóság miatt gyakorlatilag az akkori politikai vezetésnek ingyen, mert a költségvetésnek tényleges kiadást nem jelentett. (sajnos, mert ekkor kellett volna hosszútávú support, fel hangárok stb.). Azóta nincs veszélyeztetettség, és a mindenkori kormányok (fidesz, mszp egykutya) csak minimális szinten akarták a honvédelemmel foglalkozni (annyit, hogy a NATO ejnybejnye ne érje őket). Tette ezt akár magyar katonák vére árán is (mit is védett a BTR80?) A Gripen (és akár más nyugati repülőgép nem követelmény volt, hanem mindkét oldal részére fejőstehén lett volna).
A magyar politikai (mindkét oldal) szinte kéz-a kézben van abban a kérdésben, hogy magyar repülőgép nehogy már éles NATO bevetésben vegyen részt. (A-G).. Ezért a 29-esek mehettek NATO szint nagyobb gyakorlatokra, mert tudták, hogy ezeket csak a NATINADS-on belül használhatjuk. Ezért nincs a Griff-hez sem A-G fegyverzet (a 40 Maverick, drága és értelemetlen, de azért vették mert a Raytheon egy csomagban adta az AIM-120-al.. Ezért ne se a repidp kihasználva, nincs NATO szintű gyakorlat (ezelőtt szardinián volt hány éve is ?) és persze légi utántöltés.
És igen, nem csak a honvédség, hanem pld az egészségügy is a béka segge alatt van, gyakorlatilag állami korházok már nemcsak a gyógyszergyártóknak, szállítóknak, hanem a takarítoknajk is tartoznak milliárdokkal.miközben stadionokra folyik el a pénzt.
Ha a következő árviz során lenne 30-40 halott, akkor lenne higgyétek el helikopter. Más nem. Kormánygép lesz csak várjuk meg a választást, (itt nem értek egyet Gáborral, de a hivatalos katonai szakértőkkel sem, mert nem több 1000+km-re kell katonáinknak a NATO-en missziós feladatot tartani, hanem a balkánon, illetve a Szlovénia és a balti légvédelelben. Ennyi is elég ennek az országnak. egyébként jó propaganda lesz majd higgyétek el, mikor 4 gépünk kinn a baltikumban és büszkén mutatja majd minden média, hogy egyszerre a szlovén légtérrel együtt, hány országban adnak készültséget a magyar Gripenek. És akkor az lesz a mondás, hogy ezért vettük őket, előre láttuk, stb.

zord 2013.09.22. 23:34:53

Kele,

Ehhez csak annyit fűznék hozzá, hogy bár mindkettőt a Raytheon gyártotta, az AMRAAM és a Mav nem egy csomagban lett megvéve. Az AIM-120 FMS alatt, a Maverick tender nyomán "direct commercial sales" került beszerzésre.
A repidőről meg annyit, hogy a 2011-től ki van repülve lényegében..

A többivel egyetértek, bár szerintem az, hogy nincs állami repülőgép, nincs szállítógép (akár nagyobb hatótávolságú), az tragédia. A mindenkori magyar miniszterelnöknek/kormánynak igenis legyen saját kézben lévő eszköze, ahogy a honvédségnek is szállítóeszköze. Ezt a kép alapvető követelményt a lehető legjobban kell összehangolni. Ez attól még így van, hogy ki-ki utálja Orbánt, Gyurcsányt, Bajnait, akárkit.

Zord

zord 2014.01.29. 09:26:41

A hazai JTAC közösség figyelmébe ajánlanám az alábbi Jane's-es hírt. Az amerikaiak hihetetlenül kezdik felpörgetni a GPS melletti alternatív helymeghatározási/navigációs technológiákat, így a csillagászatit. Itt arról van szó, hogy ezzel fejelik meg az egyik lézeres célmegjelölő típusukat. Mert a jövő háborújában nem olyan biztos, hogy lesz GPS...

"UPDATE: Northrop Grumman upgrades AN/PED-1 with celestial navigation capability
Northrop Grumman has upgraded its AN/PED-1 Lightweight Laser Designator Rangefinder (LLDR) with a celestial navigation feature that improves targeting accuracy, the company announced on 6 January 2014. In a joint statement with Trex Enterprises Corporation, the company said it has licensed Trex Enterprises' celestial navigation technology, which includes multi-aperture stellar tracking capabilities that can detect the position of the moon, sun, and stars during daylight and proprietary automated star-pattern recognition algorithms "

Zord

zord 2014.11.21. 00:01:30

Szlovén PC-9-es bombázás Macedóniában 2011-ben:

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tBjzv0y_1yE

Zord
süti beállítások módosítása