Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Air Power News 10.

2012.08.02. 20:34 | zord | 1120 komment

Légierő-hírek, tizedik iteráció. Időszerűen egy Mi-24-es képpel, így emlékezve meg a típusról, melyet a szociálliberálisok siralomházba küldtek, a második Orbán-kormány pedig a vesztőhelyre kísért...

120802_AirPowerHirek_10.jpg

Zord

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr454692966

zord 2012.12.27. 21:29:35

9 rep és heli hordozó egyszerre Norfolkban karácsonyra. Érdemes megjegyezni, mert ilyen ritkán van, és ahogy 60:40 arányú lesz a pac atl flotta, nem is nagyon lesz többé...

blogs.defensenews.com/intercepts/2012/12/home-for-christmas-9-flattops-at-norfolk-dec-20-2012/#comment-642

Zord

Open Skies 2012.12.27. 21:42:58

@Open Skies: Az oroszok Karácsonyra megoldották a problémát, mindenki mehet haza. Vagy lehet új indokot keresni a nyugati beavatkozásra.

zord 2012.12.27. 23:05:53

A fleet leader 39-131 Gripennel (2000-3000h között valahol) búcsúzott el december közepén az Alfa Linköpingben. Megkapta azt a régi Flygvapen-kamuflázst, amit a Viggenek hordtak:

www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=2209

Zord

zord 2012.12.28. 00:14:28

November 8-án, hat évvel azt követően, hogy a Hawk rendszerbe került Romániában, végrehajtották az első éleslövészetet Capu Mideán, török segítséggel.

www.roaf.ro/ro/cer_senin/arhiva/2012/cer%20senin%205-6/index.html

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.28. 10:47:45

@zord: Angol EF 17 év utág kivonva. A/B Gripen soha meg nem valósított potenciál, 20 évet sem repültek, stb.

1. Ennyit az európai programok sikerességéről.

2. És még jó drága is.

A "hurráegyesüljünkeurópaegyüttt" itt tart. Szórják ki a pénz az ablakon a HT fejlesztések terén...

zord 2012.12.28. 13:07:04

@molnibalage:

Molni, azt azért ne felejtsd el, hogy Európa mi vagyunk. Tegyük fel a kezünket, szét a lábunkat Amerikának?
Nem, szerintem nem ez az alternatíva. Jobban kell csinálni és kész. Az USA mióta is csinálja? Európa mióta is csinálja?
Ami azt illeti, az, hogy kivonnak EF-et, Gripent, nem jelenti azt, hogy ezek az erőforrások elvesznek.

Zord

zord 2012.12.28. 13:37:48

@Rommel28:

Bazi érdekes. A MEO-s csajok ott figyeltek, amikor lezárták a tubust...

Zord

Allesmor Obranna 2012.12.28. 14:02:33

@zord:

Másik videó is erről a létesítményről, meg a maradékról.

www.vesti.ru/only_video.html?vid=474266

És igen, a youtube-os videón van ott egy A-135-ös ABM is 7:16-nál.

zord 2012.12.28. 16:10:17

Megy a játék a Pentagonban, hogy hogyan is kell értelmezni a fűnyíróelvszerű vágást, amennyiben bekövetkezik január 1-én:

www.bloomberg.com/news/2012-12-28/white-house-says-no-defense-programs-are-immune-to-cuts.html

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.28. 17:29:35

info.publicintelligence.net/HAF-F16-Supplement.pdf

Temérdek F-16 repteljesítménygörbe. Aranybánya, legalábbis szerintem.

@zord: Ja, pótalkatrésznek még jók... :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.28. 17:32:14

@Rommel28: A medencében a hermetikussági teszt megy?

Rommel28 2012.12.28. 20:05:13

@molnibalage:

Én is erre gondoltam, de nem tudom, hogy még az előtt ellenőrzik, hogy a rakétát beleteszik, vagy utána.
Drága lenne, ha rakétával benne beszivárogna a folyadék. De a fedelek felszerelése után is biztos le kell ellenőrizni.

Rommel28 2012.12.28. 20:10:50

@zord:

Igen, nekem is feltűnt, hogy már nyoma sincs a "szovjetes miliőnek és hanyagságnak". Ha nem tudnám mit látok, simán rávágtam volna hogy valami nyugati üzemcsarnok, normális fényviszonyok és munkakörülmények, a földről akár enni is lehetne.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.28. 20:59:36

@Rommel28: Ennyiből nem tudom megítélni, szovjet gyárról soha nem láttham felvételt sem én se te szerintem, lévén betegesen titkoltak mindent. Ennek ellnére azért valahogy mégis jó látni azt, ami videón van.

Batkaa 2012.12.28. 21:09:27

@molnibalage:
Nem egészen világos, hogy mit kifogásolsz, ugyanis a szövegedben keveredik a műszaki sikeresség a pénzügyi finanszírozással..
Marginálisan ismerve a preferenciáidat, arra tippelek, hogy a fölsorolt jelenségeket a műszaki tartalom elégtelenségének értékeled, holott, a tételezett esetekben a technika tovább üzemeltethető, felújítható, korszerűsíthető lenne, valójában itt pénzügyi okokról van szó!
Kétségtelenül benne van a meg nem valósult potenciál is - mivel ezekre végül nem volt szükség!

Az is kétségtelen, hogy ha amerikai tempóban lennének az európai eszközök hadihasználatban, ezek a fejlesztések megvalósultak volna. Az értékelésnél rendre figyelmen kívül marad, hogy a világ (utolsó?) szuperhatalma által megvalósítani kívánt globális csendőri szerephez (vö. Pax America) van szükség arra a készültségre, amit AEÁ megvalósít.
Európának erre aktuálisan nincs szüksége, immár hagyományosan máshogy intézik a hatalmi játszmákat errefelé.
A jelenlegi fenyegetettség körülményei között kétségtelenül pénzkidobás az ilyen szintű készültség is, ezért nem hozzák ki a technikából a maximumot, de józanul gondolkodva tisztában vannak vele, hogy ha ezt is föladják, akkor föladják a fejlesztési potenciált is, ami már egy egészen más történet, ígyhát marad a "kihasználatlanság".
Hiszen -a példánál maradva- nyilván tovább üzemeltethetnék korszerűsítve, a maximumot kihozva belőle az A/B Gripen flottát, csakhogy akkor a költségei elvinnék az E/F-re szánt keretet. Párhuzamosan a kettőre pedig végképp nincs szükség.

Megjegyzem, ha az atlanti part túlsó oldalán is inkább errefelé mozdulna a gondolkodás, mindenki jobban járna...
(Bocs a hosszú szövegelésért, de itt a szemléletmódbeli különbséget kellett megragadni.)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.28. 21:15:30

@Batkaa: A balfaszkodás ára, hogy azonos ráköltött pénzből végül kevesebb képesség jött ki és később. Ezt leöntheted mindeféle cukormázzal meg ideológiáva, de attól nem lesz szebb a végeredmény...

stonefort 2012.12.28. 22:05:00

Részben egyetértek Molnival. Az EU vészesen lemaradt jónéhány területen. noha az erőforrások fel lettek használva. Talán a csigások egymagukban lógnak ki felfelé egy kissé a sorból. A Gripen kivonás megint csak erősít egy (két-három) nem hivatalos, de komolynak tekinthető forrást, hogy az élettartam "oroszos", azaz az A/B esetében 3000 óra. Tudom, hogy nem lényeges, mert a C/D némileg hosszabb életét sem fogjuk kirepülni, de költség számításnál kőkeményen számít, hogy a pénzt most akkor 4000, vagy 6000 órára kell elosztani.

Batkaa 2012.12.28. 22:25:53

@molnibalage: ...mivel szerencsére egy pillanatra sem volt rá szükség! A teljes képhez ez is hozzátartozik!
Európai sajátosság, hogy önálló fejlesztésű, magas technikai színvonalú hadigépezeteket tartanak fenn, kényszerítő szükség hiányában is. Ez az ára. Tekintheted balfaszkodásnak, de még mindig inkább ez, mint az un. "latorállamok" visszabombázása a középkorba...

GDP 2010 [USD]
AEÁ: 14582 Mrd, EU: 15250 Mrd;
katonai költségvetés 2010 [USD]
AEÁ: 685 Mrd, EU: 257Mrd...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.28. 22:28:54

@Batkaa: Mivel kommentjeidből süt a vak USA gyűlőleg ezért érdemben nem is kívánok rá reagálni...

Batkaa 2012.12.28. 22:31:40

@molnibalage: :)))
"Erre inkáb nem mondok semmit..."
molnibalage 2012.12.28. 00:06:05

Batkaa 2012.12.28. 22:38:58

Valamit talán mégis...
Semmi bajom az amerikai emberekkel, az AEÁ-val, mint állami entitással. Témánál maradva: bámulatos technikai eredményeket érnek el, amit például te is bemutattál többször.

De valóban, az amerikai politikai osztály jó nagy része, a valódi hatalmi tényezők mondhatni egésze, nem túlzó a kifejezés, hogy gyűlöletes politikát folytat, a világon az egyik legrosszabbat. És természetesen mindezt teszi a saját népe ellen is.

zord 2012.12.29. 07:45:38

Hát igen, a politikától nem választható el a védelmi ráfordítás, és annak "eredményessége". Biztonságpolitikai munkákban már felmerült, hogy az USA a Mars, az EU a Vénusz, magyarán az USA egy agresszív katonai hatalom (1991 óta pl. folyamatosan hadban áll, területétől messze, még ha nincs is hadüzenet), szemben az EU (tagállamaival) melyek fogvicsorogva, segédhadként és politikai mankóként követik, de igazából erre nincs valós szándék.

De kissé messze keveredtünk a kiindulási ponttól. Molninak és Stonefortnak abban igaza van, hogy a (gigászi) amerikai védelmi ráfordítás haditechnikai eredménye és hatékonysága (bár ez utóbbi ott is romlóban van) a legjobb - ami ugye nem meglepő, mivel a rendszer erre van optimalizálva (national security state). A rendszer más funkciói ellenben messze nem annyira fontosak, mint Európában, és ennek megfelelően nem is működnek olyan jól és hatékonyan (pl. eü).

Mivel ennek a blognak a témája a légierő, ezért sajnos nem kalkulálhatjuk be, hogy ugyan a Gripen A/B nem töltötte be potenciálját és idejekorán lett kivonva, de a svéd szociális rendszer viszont jobb, mint az amerikai...

Az EU-nak azt kell tudomásul vennie, hogy ha nem is szándékozik agresszív katonai hatalomként fellépni, jobban, jobb eredményekkel kell a védelmi szektort fenntartania. Én azt gondolom, hogy a tendencia mindent egybevetve pozitív. Ma az EU-ban vannak versenyképes technológiák és olyan fegyverkategóriák, melyek korábban amerikai privilégiumok voltak. Ez már egy nem is kis lépés. Ha az együttműködés és a működés általában javul, ebből még jobb eredmények is kijöhetnek, még ha rögös is az út (lásd, A330 boom). És ezzel vissza is térek oda, ahol valahol fönn elkezdtem. A hibák, gyengeségek nem szolgálhatnak ürügyül a visszakozásra. "Vegyük a legjobbat, vegyünk amerikait" - nem, ez biztos nem járható út. "Ha nincs és nagyon kell vegyünk amerikait" - ez a helyes, és még kényszerű út is sokszor. Közben pedig igyekezni kell a minél inkább lazább függőség felé.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.29. 09:54:48

@zord: Félreértés ne essék, én nem azt támogatom, hogy vegyél jenki cuccot, oszt jónapot. Csak mi történt? Európa kifejlesztett három (!) 4. gen vadászgépet kb. ugyanarra a feladatra. (Mert ugyebár Rafale M...) Persze a svédek elvből hazait csinálnak, tehát inkább csak kettő.

Viszont pont erről van szó. Ez olyan, mintha a jenkik háromszor fejlesztették ki volna ugyanazt, de legalább kétszer, ha a JAS-39 különutas fejlesztés. (Meg amúgy is más méret és tömegkategória az összes többi géphez képest.)

Hány harckocsiprogram is futott? Hány különböző nehéz hk van Európában? A folyamat még mindig tart, mert a törökök is csináljak sajátot.

A jenkiknél meg van M1 30 éve és ennyi. No comment...

PSZH, heli, tankelhárító rakéta, dettó ugyanez...

zord 2012.12.29. 10:17:49

@molnibalage:

Molni, te húsz évvel ezelőtti döntésektől kéred számon azt az integrációs szintet, ami most realitás (tekintsünk el egy pillanatra az aktuális problémáktól).
Erre tettem én fel a kérdést, hogy mióta csinálja ezt az USA és mióta az EU? Az USA egy entitás mióta is? Egy entitás-e egyáltalán már az EU? Itt nincs "EU-Pentagon", ami egységben gondolkodhatna, viszont már van EDA, ami korábban nem volt. Van mozgás, de olyan gyors, amilyen. Ami az ipari konszolidációt illeti, az USA-ban sem volt egyszerű, és még mindig nem az. Hát még az EU-n belül. Megmondod a németeknek, hogy Taurus kuka, innentől csak SCALP/Storm Shadow van, stb.?

Egyszóval nem azt mondanám, hogy szar, hanem azt, hogy itt tart. Azt már csak óvatosan írom le, hogy egyáltalán nem vagyok meggyőződve az univerzális megoldások végletességének helyességéről, inkább a diverzitás még menedzselhető/gazdaságos szintjének megtartását tartanám keresendő iránynak.

Zord

zord 2012.12.29. 10:22:04

27 millió dollárnyi Iron Dome rakétát lőttek el a zsidók a legutóbbi gázai háborúban 421 cél lelövésére, 84 százalékos megsemmisítési arány mellett:

www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4325541,00.html

Zord

zord 2012.12.29. 10:29:07

Újabb hírek az AMRAAM-bajokról. Jó pár megrendelő kényszerül várni. Jó dumája van az USAF-os csávónak: őt nem érdekli a Raytheon dumája, hogy a rakéta 95 százalékát legyártották, azzal ő nem tud senkit megölni.

azstarnet.com/business/national-and-international/raytheon-missiles-sans-motors-stack-up/article_327a59a6-024d-57d3-9ef4-159fde688969.html

Zord

stonefort 2012.12.29. 11:46:53

@zord: A hiba okaként azt említik, hogy a környezervédelmi előírások miatt módosítani kellett a kémiai összetevőket. Azért máshol ezt a szempontot leszarják.

zord 2012.12.29. 20:30:56

@stonefort:

Én azt hallottam, hogy egyszerűen a szilárd hajtóanyagú hajtóművek szakmai kultúrájában sok szakember viszonylag gyors nyugdíjba vonulásával űr keletkezett, és ezért nem sikerül jól csinálni az ATK-nál.

Zord

zord 2012.12.29. 21:01:12

Gyorsan benyomták a hatodik F-35 szerződést a szekvesztráció előtt:

www.bloomberg.com/news/2012-12-28/lockheed-wins-dod-contracts-worth-as-much-5-6-billion.html

Zord

zord 2012.12.30. 16:46:24

Itt egy újabb cikk a korábbi orosz "kamu-dumához":

en.rian.ru/military_news/20121226/178417516.html

Zord

zord 2012.12.30. 16:59:49

Lehet, hogy csak nekem nem tűnt fel, de az OH-58F-en eltűnik a mast sight, és az orr alá kerül az új torony:

www.stripes.com/news/army-s-kiowa-warrior-helos-undergoing-sensor-upgrades-1.202354

Zord

zord 2012.12.30. 20:55:52

Csak tanulságképpen, arra nézve, hogy mit tudnak érni a szövetségek akkor, ha meleg a pite...

www.honvedelem.hu/cikk/35653_thatcher_az_amerikaiakkal_is_kuzdott_a_falkland_haboru_idejen

(Igen, tudom, az amerikaiak adtak a briteknek 9L-t, meg műholdfotókat, stb.)

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.30. 22:01:21

@zord: A végét nem értem. Perunak Exocet...?

zord 2012.12.31. 00:21:58

@molnibalage:

Igen. Peru vett volna Exocetet, és attól féltek, hogy azt továbbadja Argentínának. Nem alap nélkül:

en.mercopress.com/2012/04/03/the-peruvian-exocet-connection-in-the-falklands-malvinas-war

Zord

zord 2012.12.31. 01:49:40

Egy kis érdekesség. Ma az a Scott Zobrist az avianói parancsnok, aki 1995-ben századosként ott volt az O'Grady kimentésére küldött package-ben, és e-mailje kiszivárgott:

www.510fs.org/index.php/2012-05-02-21-13-04/bosnia-buzzards/item/83-rescuing-captain-scott-ogrady

Zord

2012.12.31. 14:22:42

@zord: Történt konkrét segítség is, nemcsak szándék volt. Peru átadott az argentinoknak 10 Mirage V-öst, és AS-30-as rakétákat. Igaz, egyiket sem volt már idő bevetni.
www.dagger-lamarinete.com.ar/peru.htm
Bocs, sapnyolul van.

2012.12.31. 14:28:39

@zord:
Bocs, de ebben mi az újdonság? A tervezett vadiúj váltótípus, az ARH-70-es is ilyen elrendezésű volt már. www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/arh-pics.htm
Ezt a programot végül is törölték, mert a költségek csillagászati mértékűvé növekedtek.
Végül az F-nél is ezt alkalmazták. Biztos egyszerűbb és aerodinamikailag előnyösebb ez a konfiguráció, de feláldozták a védett, takarásban végezhető megfigyelési lehetőséget, amelyet a felül elhelyezett gömb biztosított.

zord 2012.12.31. 14:41:14

@Z69:

Nekem volt újdonság, mondhatni lemaradtam, mint a borravaló.
Az általam linkelt cikkben azt írják, hogy a jelenlegi urbánus hadviselésben nem jó az árbóc, mivel a gép alatti tér egy jelentős részét kitakarja a törzs. Az orr alatti torony erre jobb.
Igen szimmetrikus ellenség ellen jobb az árbóc, ott nem repülgetnek szívesen >1000 méter AGL-en lefelé nézegetve, sokkal inkább a fák között néhány méteren, azok mögül-fölül kinézve.

Zord

2012.12.31. 16:00:53

@zord: Igen, ez így logikusan hangzik. Én is elgondolkodtam már, hogyan végzik a megfigyelést nagyobb magasságból. Ugyanis a jelenlegi/és az iraki harcterületeken több száz méteren repkednek/repkedtek.
Azt jó lenne tudni, hogy a kamera mozgatható-e a gömbben a függőleges síkban, vagy a gépet kell bólintgatni, ha maga elé és alá akarnak sasolni.
Egyébként Irakban ez volt az egyik legtöbb harci veszteséget elszenvedő típus, 13-at lőttek le. Amennyiben a 12,7-es géppuskát használták, akkor közel kellett repülni a célhoz. De az is sokat nyomott a latban, hogy nincs páncélozva, még a kézifegyverek is hatékonyak ellene.

Ha majd egyszer megint a rotoragy feletti gömb lenne előnyös, akkor a régieket kell bevetni. Már ha marad, mielőtt mindet átépítik.
Egy kis hazai vonatkozás. 1999-ben hozzánk is érkezett összehajtogatva kb. egy századnyi D, és saját rotoron indultak tovább dél felé. Bevetésre viszont ezek sem kerültek, legalábbis a békekötésig nem.

zord 2012.12.31. 22:24:52

@Z69:

A szenzortornyok mind oldal, mind helyszögben elfordíthatóak. Egy felül felfüggesztett torony oldalszögben 360 fokot tud, függőlegesen lefelé, illetve felfelé 60-70 fokban.Ezek úgymond a mechanikai limitek. Mindebből még le kell számítani a az úgynevezett "airframe masking"-ot, ami azokat a szögeket jelenti, melyeket a torony nézőpontjából kitakar a platform sárkányszerkezete.

Zord

zord 2013.01.01. 11:51:02

""The military might of a country represents its national strength. Only when it builds up its military might in every way can it develop into a thriving country"

Hihetetlenül szimpatikus nekem ez a Kim Dzsong Un gyerek :-)))))))))))))))))))))))

www.bbc.co.uk/news/world-asia-20880301

Zord

2013.01.01. 12:05:40

@zord: Köszi, sejtésem volt, de ennek még nem néztem utána. Azért ez akkor is elég nagy szabadságfoknak számít.

zord 2013.01.01. 13:33:31

@stonefort:

Elég jót fotózhattak a srácok...

Nagy duzzogva még a fázást is megérhette...:-)))))

Zord

Open Skies 2013.01.02. 16:48:25

@zord: A hajóra nézve egyből rájöttem honnan vették a festéket az új orosz repülőgépek szürke festéséhez :)

zord 2013.01.02. 16:52:58

@Open Skies:

"Ez van elvtársak, ebből kell megoldani".

Az mindenesetre reménykeltő (fenn linkeltük), hogy Sojgu visszavonta Szerdzsukov vonatkozó rendeleteit.

Zord

Allesmor Obranna 2013.01.02. 18:05:21

Sok amerikai videó van a youtube-on ahol tömegesen semmisítenek meg egyetlen robbantással lőszereket, robbanóanyagokat, harci részeket. Nade, oroszéknál ez sem egyszerű, ők - túl azon, hogy rendszeresen hazavágnak egy-két lőszerraktárat akaratlanul is - ezt a műfajt is sorozatban csinálják:

www.youtube.com/watch?v=WnR2fCHYXEc

Ugye volt pár éve egy három robbantásos jenki film is, de ez szerintem nagyobb. Naná, hiszen orosz.... :)

zord 2013.01.02. 23:49:34

@KGyST:

Hát a sokat tárgyalt Mi a veszteség? kérdés tekintetében ezek a gépek bizony úgy tűnik veszteséglistára kerültek. Különösen az orosz viszonyok között nem hiszem, hogy újjáépítették volna őket. A képek is a félrehúzottságot mutatják, és egyes használható egységek kiépítettségét.

Egyszóval a 2008 augusztusi győzelemnek komoly ára volt, nemcsak azok között a gépek között, amelyek ott maradtak Grúziában, hanem amelyek haza tudtak sérülten repülni.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2013.01.02. 23:53:52

@zord:
Szerintem ebben a három esetben a sárkányt olyan tűzteher érte, hogy mindenképpen selejtezni kellett (megváltozott a szilárdsága, rugalmassága), a hajtóművek tropára mentek, a műszerek esetleg maradhattak, de azok meg elavultak.

zord 2013.01.03. 00:07:47

Nem tudom, ti tudjátok-e követni, hogy hol is tart a szíriai polgárháború. Én bevallom, nem. Íme egy cikk, és térkép, ami kísérletet tesz erre:

www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-19285076

Zord

zord 2013.01.03. 01:39:47

Állítólag új építésű iráni Cobrák (Toufan 2), szép kis szenzortoronnyal és képernyőkkel:

youtu.be/ECFHlZT_yOc

Zord

ljuka71 2013.01.03. 03:41:24

kulfold.ma.hu/tart/cikk/b/0/155867/1/kulfold/Kenyszerleszallast_hajtott_vegre_Iranban_egy_amerikai_kisgep

"orosz hírszerzési források " szerint,itt sérült meg Hillcli,s ezért van még mindig kórházban :)

T-Jay 2013.01.03. 09:03:37

Hende-riport ma reggel, új katonai stratégia és a helikopter-beszerzés:

videotar.mtv.hu/Videok/2013/01/03/08/Iranymutatas_es_tajekoztatas__a_kormany_elfogadta_a.aspx

T-Jay

Beat it! 2013.01.03. 10:44:51

Valahol olvastam, hogy a szállítógép vonalon is kemény háttérmunka folyik, nem csak a helikopterek esetében. A Magyar Közlönyös olasz-magyar bejegyzés kapcsán mindenki a helikopterekre izgult rá, holott elvileg C-27J is szóba jöhetne... (Vagy akár Centauro és Ariete használtan.)

@T-Jay:
Köszi a linkelést, megnéztem. Érdekes volt a háttérben a monitoron futó több éves felvétel, amin Mi-24-esek 4 gépes rajban hajtottak végre éleslövészetet.
"Azt hiszem, ebben az évben el fog dőlni a kérdés" - reméljük így is lesz, és pozitív irányban.

Liverbird 2013.01.03. 11:41:01

@Beat it!: Rémlik valami, hogy szállítógép ügyben devilnek van olyan infója, ami ha elmond, ki kell nyírnia itt mindenkit :)

AW139 témában pedig... Stonefort cikke nem győzött meg a típusról. Az indexen kiemelt (a videót még nem néztem meg) „Tehát ezért kellenek elsősorban helikopterek, nem azért, hogy a katonák játszadozhassanak vele" mondat pedig szerintem kifejezetten sértő a katonákra nézve. Nem túl szerencsés ez pont egy honvédelmi minisztertől...

Beat it! 2013.01.03. 12:20:21

@Liverbird:
Ha normálisan és gyorsan akarják rendezni a szállítógépek sorsát, akkor azt is tender nélkül kell tenni. És ha potens gépet akarnak, akkor beszereznek 3-4 Spartant, kész tényeket teremtve. Utána már rinyálhat az ellentábor...

A "játszadozásról": ez tipikusan az az eset, amikor Hende jót akart, de furán sült el. Vannak hülye emberek, akik azt gondolhatják, "minek a harci helikopterek, csak lövöldöznek és ugrálnak belőlük a katonák". Nyilván ezt akarta megelőzni, hangsúlyozva fontosságot és sokoldalúságot.

Beat it! 2013.01.03. 12:27:53

Jó cikk az airbase.blog-on a győri rakétásokról.
Nézzétek meg, benne volt az aero magazinban is.
fogalmazzunk úgy, hogy legalább 4 Kub ütegünk van. (Remélhetőleg azt a kettőt, amelyik a laktanya udvaráról vett részt a gyakorlaton nem vontatóval állították a helyére... :) )
Egy dolog nem derült ki számomra. Az új Meteor 3MA-ra dolgoztak, vagy még a régire?
www.hmei.hu/ingatlan-uzemeltetes_egyebszolgaltatasok_meteor.html
Eszerint ennek 250 km/h óra a sebessége. A Kubnak még ez is csemege, leszámítva a kis radarvisszaverő felületet.

zord 2013.01.03. 12:59:03

@Liverbird:

Igazad van, ez tipikusan az az eset, amikor maga a miniszter adja a szájába a szavakat az ellenzőknek. Fel sem merülhet, hogy a haditechnika azért kell, hogy a "katonák játszadozhassanak vele". Ez a legalapvetőbb pacifista-defetista közhely, melyet a post 1945-ös liberális értelmiség (a VSZ dacára!) a háborús vereséget meglovagolva beleépített a magyar köztudatba, a nyolcvanas évektől gyengülő tempóban (ebben mellesleg részt vett a Fidesz is, aki az MN-ben elnyomó szervezetet látott).
A legnagyobb ostobaság, hogy ez 2013-ban egy "jobboldali" miniszter szövegébe bekerülhet. Javaslat a kommunikációs csapatnak: HM/MH szótárból törölni ezt a kifejezést. Aki használja, az hiába cáfolja, terjeszti! Óriási hiba!

Zord

zord 2013.01.03. 13:10:37

@Beat it!:

Már linkeltem a gyakorlatról szóló győri anyagot itt korábban. A Meteor 3MA még nem volt kész, helyette egy piros, Luneberg-lenycsével ellátott Ikran (!) repült célt, ami ugyebár lassú a Kubnak. Amikor a visszaverőt integrálják a jet Meteorra, akkor lesz belőle olyan cél, amire a Kub lövészetet tud majd végrehajtani. Ez remélhetőleg idén megtörténik...

Kép a speciális Ikranról:

www.raketaezred.hu/images/stories/pa250018k.jpg

De itt a link, és a cikk is, mert nekem gyengélkedik valami miatt a győriek oldala:

www.raketaezred.hu/index.php/hirek/szakmai-hirek/473-egen-foeldoen

illetve a tárolt változat:

webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:f5_IrCb-3acJ:www.raketaezred.hu/index.php/hirek/szakmai-hirek/473-egen-foeldoen+&cd=1&hl=hu&ct=clnk&gl=hu&client=firefox-a

„SAMOC 2012” vezetési pont és tűzvezetési gyakorlás

Záró fázisához érkezett a 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezrednél levezetett kéthetes törzsgyakorlás, mely az alakulatnál a különleges jogrend bevezetését követő időszakban alkalmazott műveleti vezetési-irányítási rendszer működésének modellezését szolgálta.

A kiképzési tevékenység utolsó napjainak összetett feladatai nem csak az ezred tábori vezetési pontján szorgoskodóktól követelt nagyfokú koncentrációt, hanem a vezetési zászlóalj és a légvédelmi rakétaosztályok állományától, valamint egy Ikran típusú távirányítású repülőgép „pilótájától” is.

A Magyar Honvédség ALAPOS BÁZIS 2012 gyakorlata során stratégiai és hadműveleti szinten kialakított és tesztelt műveleti vezetési rendszeréhez kapcsolódóan megtörtént az ezred műveleti vezetési rendjének áttekintése és pontosítása, melynek működőképességét egy komplex vezetési pont és tűzirányítási rendszergyakorlás levezetésével tették próbára a győri katonák. A valós repüléssel végrehajtott feladat idejére az alakulat győrszentiváni gyakorlóterén négy KUB tűzalegység, míg a laktanya belső gyakorlóterén két MISTRAL tűzalegység települt, melyek tevékenységét egy, a szintén a belső gyakorlótérre szinte minden elemével települt, légvédelmi rakéta műveleti központ irányította (angol betűszóval SAMOC, azaz Surface-to-Air Missile Operation Centre). A Fegyveres László alezredes ezred törzsfőnök által vezetett gyakorlás utolsó napján folyó tevékenységet megtekintette Könczöl Ferenc alezredes, az ezred megbízott parancsnoka, aki elégedetten nyilatkozott a látottakról.

A törzsfőnök az ezred vezetési és irányítási koncepcióra vonatkozó átfogó jelentését követően Tóth Norbert őrnagy, az ezred hadműveleti főnöke vezette végig a megbízott parancsnokot az egyes munkahelyeken, jelentette az ott folyó tevékenység rendjét és bemutatta azok rendelkezésre álló infrastrukturális feltételek melletti kialakítását. A megbízott parancsnok megköszönte az elvégzett munkát és feladatokat határozott meg a keletkezett tapasztalatok mielőbbi összegzésére, feldolgozására, valamint azon híradó, informatikai, valamint infrastrukturális feltételek beazonosítására és összesítésére, melyek jövőbeni megteremtése a vezetés hatékonyságának javítása érdekében mindenképpen szükséges.

Ami a gyakorlatra kialakított (szimulált) hadműveleti helyzetet illeti, aszerint egy szomszédos (mesterségesen kialakított) országból érkező menekült áradat miatt nagy mértékben fokozódott a biztonsági kockázat hazánkban, melyek kezelésére bevonták a Magyar Honvédség egyes katonai szervezeteit, így a Rába-parti város katonáinak légvédelmi rakétaoltalmazást kellett biztosítaniuk a települt szárazföldi erők, valamint az érintett térségben található stratégiai jelentőségű objektumok (földgáz mezők és tárolók) számára. A feladat megtervezése és a végrehajtás megszervezése alapvetően sem volt kis kihívás a légtér éber őrei számára, ám ezúttal volt még egy önmagán túlmutató jelentőségű mozzanata is a kiképzési tevékenységnek: célanyagot tesztelni a KUB légvédelmi rakéta fegyverrendszer számára.

A Magyar Honvédség és az Összhaderőnemi Parancsnokság vezetése ugyanis nagy erőfeszítéseket tesz annak a kezdeményezésnek a támogatására, miszerint számottevően javítaná a különböző gyakorlatok költséghatékonyságát, ha hagyományos repülőgépek, helikopterek helyett a jóval szerényebb működési költségű, pilótanélküli légi járművekre (drónokra) tevékenykednének a légvédelmi rakétások. A célanyagokkal szemben számos műszaki követelményt támaszt a KUB légvédelmi rakétarendszer. Az önjáró felderítő és célkövető lokátor, valamint a félaktív önrávezetésű rakéta számára a minimálisan szükséges repülési sebességen és magasságon túl a legfontosabb követelmény a „láthatóság”, vagyis az, hogy a légi eszköz elég visszavert jelet biztosítson ahhoz, hogy a felderítő és rávezető állomások fel tudják deríteni és stabilan követésbe tudják venni.

Ezen kritériumok mindegyikének ugyan nem tud teljes mértékben megfelelni a magyar fejlesztésű Ikran, ám a rádió jelek visszaverését segítő Luneberg lencse tesztjét lehetővé tette. Ezen eszköz - megfelelő eredmények elérése esetén - a későbbiekben a sugárhajtású Meteor 3MA típusú célrepülőgépekben kapna helyet. A teszt kiértékelése ugyan még hátra van, de könnyen elképzelhető, hogy a jövőre esedékes lengyelországi légvédelmi rakéta éleslövészeten - a győri katonáknak köszönhetően - már ilyen „meteorok” fognak hullani az égből .

2012. október 26.
Sályi Gergő őrm.
Képek: Törőcsik Krisztina ka.

zord 2013.01.03. 13:13:04

"Pivot to Asia" sokadik, most éppen ipari kiadás. Az NG kihagyja Le Bourget-et az idén, helyette ázsiai és ausztráliai sókra koncentrál:

www.reuters.com/article/2013/01/02/northropgrumman-paris-idUSL1E9C27TL20130102?type=companyNews&feedType=RSS&feedName=companyNews&rpc=43

Zord

zord 2013.01.03. 13:19:55

Nagy nemzetközi légierő-gyakorlat készülődik Izraelben az idén, 100 külföldi géppel "több tucatnyi országból", arabellenes éllel. Legalábbis a jobboldali JP szerint:

www.jpost.com/Defense/Article.aspx?id=298223

Zord

zord 2013.01.03. 13:32:16

A Saab háborog, amiért az IRIS-T SLM-el váltják le az RBS-70-est (már írtunk róla korábban), és nem a 70-es új változatával (igaz, az IRIS-T-ben a Saab is partner):

www.nyteknik.se/tidningen/article3610232.ece

Zord

zord 2013.01.03. 14:43:11

Engedjétek meg, hogy megosszam veletek egy zseniális dolgot, ami Legóban olyan, mint a SamSim a vituális világban.

Lérak és radar Legóból, köszönet GL-nek:

www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=460850

Zord

Open Skies 2013.01.04. 00:57:11

Több mint 1700 órát repültek 2012-ben a magyar Gripenek.

www.honvedelem.hu/cikk/35709_sikeres_evet_zart_a_repulobazis

zord 2013.01.04. 01:09:10

@Open Skies:

Jó olvasni, hogy a HM immár magától beszámol az éves repórateljesítményről, az úgymond a közbeszéd részévé, a civil kontroll példájává vált. Ez nem kevés harcba telt, de a lényeg, hogy elérkeztünk ide.
Ami magát a teljesítményt illeti, számításaim szerint a 2026-ig tartó program hátralevő éveiben kitelne az 1800 is:

mno.hu/phalanx/kotelezo-evente-1800-ora-1073322

Zord

Open Skies 2013.01.04. 05:02:23

@zord: Azért az évvégi összefoglalóból kimaradt az egyik AN-26-os leállítása (így már csak 2 repül) és ha nem történt újabb hosszabbítás a Mi-24-esek üzemideje is lejárt. Kötöttek valakivel szerződést a további üzemeltetés biztosítására?

zord 2013.01.04. 09:25:18

@Open Skies:

Nem, de a kiadott papírok szerint folyamatban van egy 2014-ig szóló fenntartói szerződés odaítélése, amiben benne van az összes helikopter is. A beadási határidő decemberben volt.
Ja, két Ancsa húzza még, igaz.

Ezekről mind írtunk itt, jópárszor. A HM nem fogja ezeket a témákat részletesen feszegetni, mert igencsak kínos, hogy több mint negyven év után nincsenek tisztában a Mil típuscsalád üzemben tartásának a feltételrendszerével, ami az ilyen időn túli szerződéskötéseket nem szereti...persze milyen típus szereti? Majd az AW?

Zord

zord 2013.01.04. 10:24:44

Winglet a C-295-ösön. A legutóbbi hírek szerint Dél-Afrikában is nyomják a típust (és változatait, pl AWACS)

www.eads.com/eads/int/en/news/press.20130102_airbus_military_c295_winglets.html

Zord

zord 2013.01.04. 11:17:10

Ez az igazi jó hangulatkeltő, Patriot-marketing cikk:

defense.aol.com/2013/01/03/turkey-syria-and-missile-defense-in-praise-of-the-patriot/?icid=mostPopular1

Olyan apróságok, mint hogy 2003-ban a rendszer megölt egy amerikai haditengerészeti és két RAF-pilótát, nincsenek megemlítve.

Zord

Zordabb 2013.01.04. 12:16:44

kicsit off

erdemes rakeresni a Phoenixi Goodyear repuloterre, 3 Malev gep all ott, eppen bontas alatt vannak...

Koszonjuk hogy ezt is tonkretettek...

Zordabb 2013.01.04. 13:06:34

@zord:

mno.hu/phalanx/miniszter-helikopternezoben-1105493

es akkor most ez mennyibe is fajt nekunk, hogy a miniszter a sleppjevel kiment egy kicsit korulnezni es emgnezni egy olyan ajanlatot amit mar akkor sem vettek komolyan....

sajnos a turizmus meg most is nepszeru a HM-ben, mikozben az alakulatoknal sok esetben papirra sincs penz...

zord 2013.01.04. 13:32:31

@Zordabb:

Hát azért hadd utazzon már ki egy miniszter Amerikába. Az a dolga többek között.
A gondok messze nem ezzel vannak.

Zord

zord 2013.01.04. 14:24:11

Tal Dana, az Elbit sajtósa küldte ezt a cikket, ami az IDF magazinban jelent meg arról az új rendszerről mely révén mélyebben integrálják a Skylark UAS-t az szf. haderő vezetési rendszerébe:

A verbatim translation of an article published on 13 December 2012, in "Ba'Machane", the official IDF news magazine.

"Sky Rider" to be integrated within the DAP (Digital Army Program)

The "Sky Rider" Unit is upgrading capabilities: A new version of the UAS will improve visual performance  Introducing: Connecting the Unit’s airborne equipment to the DAP system  Next objective: Brigade UAS
By Lior Tzror

The Artillery Corps "Sky Rider" Unit is preparing to deploy a new UAS (Unmanned Aircraft Systems) which will introduce a significant improvement in its takeoff, flight and visual capabilities, transferring aerial footage of the situation directly to the battalion. The system comprises a new version of "Skylark®", the UAS operated by the Unit, and a new operating system called "Version 10", which will be integrated within the Unit in the coming days.
The Israeli Ground Forces have specified an objective by which Sky Rider soldiers recruited in November 2012, whose dedicated training will commence this March, will be trained to operate the new version of the system. "The new version will be substantially better than the currently existing systems", said Sky Rider Commander, Lt. Col. Uri Gonen. "Among other capabilities, it will provide a link between the new "Tamnoon" command and control (C2) system intended for the Unit and between the DAP (Digital Army Program) system, thus enabling the "Sky Rider" system to continuously operate in the "Massuah" environment", he added. Once attached to the DAP, battalion commanders will be able to pinpoint UAS location on their screens and determine the area it is observing.
In addition to the presently operated regimental UAS, the Unit is currently involved in the development of an additional UAS for the Brigade level, along with the Department of Military Equipment and the Israeli Ground Forces' Technology Division, as well as the defense industries. The approval of the development of this new UAS follows a "Sky Rider" flight trial that was held between the months of November 2011 to March 2012, examining the operational need for such a UAS. "The aim is to create a force within the unit, platoon or company, which will operate in the brigade level", explained Lt. Col. Gonen. This UAS will address more comprehensive visual needs suiting the activity of a brigade, as compared to a battalion, which examines a smaller area. "I believe that this UAS' operational capabilities will be evident in the field within 18 months", he added.

BaMahane, 13 December 2012

Zord

zord 2013.01.04. 14:30:34

Ha nem is katonai ügy, de fontos repülőgépipari fejlemény, hogy a Boeing ismét az első gyártó, megelőzte az Airbust, és ez valszeg két évig így is marad, elsősorban a 787 felpörgése miatt:

www.bloomberg.com/news/2013-01-04/airbus-defends-neo-edge-after-boeing-retakes-no-1-title.html

Zord

Open Skies 2013.01.04. 17:48:23

@zord: "Ezekről mind írtunk itt..."

Én linkeltem be ide.

zord 2013.01.04. 18:40:35

@Open Skies:

Bocs, nem emlékeztem, hogy te linkelted először.

Amikor azt írom, hogy itt írtunk róla, akkor az a blog bejegyzéseire és kommentjeire is értem, elnézést, ha nem is emlékszem, hogy ki volt éppen, és annak a figyelmét hívom fel rá, aki küldte...:-))))

Zord

Open Skies 2013.01.04. 19:22:19

@zord: No problem :) Csak azért kérdeztem, hogy van-e már aláírt szerződés és történt-e már valami, mert nekem nagyon gyanús volt a kiírásban a rövid határidő, majd a határidő módosítása: valószínűleg van egy konkrét cég akivel szerződni akarnak, csak az nem tudott valamit az eredeti határidőre teljesíteni.

De ami jobban érdekel: akkor jelenleg nincs repülőképes Mi-24-esünk?

zord 2013.01.04. 20:39:52

Hát, ahogy tudjuk, nincs.

Zord

Open Skies 2013.01.04. 21:57:26

1110 hozzászólásnál tart az Air Power News 10. Nem jött el az AP News 11 ideje? Új évet is kezdtünk.

Open Skies 2013.01.04. 22:12:23

Bulgarian Govt to Buy Third-Hand Fighter Jets from Portugal - Report

www.novinite.com/view_news.php?id=146529

Akkor ebből sem lett Gripen :(
A portugálok meg jól jártak, mert a bolgárok és a románok szinte minden eladó F-16-ost megvettek.

Batkaa 2013.01.04. 23:08:55

@Open Skies: Ez kétségtelen előnye az F-16-osnak, hogy úgy tartja az árát, mint egy kis kategóriájú autó... :)

Batkaa 2013.01.04. 23:10:26

@Batkaa: ...de a médiamunkások Bulgáriában is hozzák a magyar színvonalat (holland F-16-os a képen).

zord 2013.01.05. 00:38:16

@Open Skies: @Batkaa:

2000-2001-ben még érdemesnek tartottam volna benevezni nyolcvanas években gyártott Block 15-ösre, főleg MLU-val.

2012-ben ez már egy kissé gáz, főleg ilyen kevés géppel.

Zord

zord 2013.01.05. 04:47:20

Ha már Lego és radar, akkor ha hiszitek, ha nem, csináltak már AN/TPY-2-est is:

www.flickr.com/photos/mvpel/sets/72157627459898785/with/6109057951/

Akárcsak a fenn linkelt hazai megvalósítású 5N87, P-12/18, PRV-16, PRV-13, ezek is lenyűgözően pontosak!

Zord

zord 2013.01.05. 05:36:34

Új év, több mint 1100 hozzászólás és @Open Skies javaslata. Ezennek lezárom a 10. hírrovatot, és elindítom a 11-ket.

Zord
süti beállítások módosítása