Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Minyó NEGYVEN

2009.02.12. 14:19 | zord | 37 komment

Ellentétben a másik nagy szovjet repüléstörténeti ikonnal, a MiG-21-essel, mely a politika miatt éppen nem érhette meg a 40 éves szolgálati időt Magyarországon, a Mi-8-as a mai nappal megülheti négy évtizedes jubileumát (bár igencsak rászolgált a pihenésre). Az AirPowerBlog – idővel bővülő – fotósorozattal emlékezik a magyar légierő-történet egyik (ha nem 'a') legsikeresebb típusára.

070411. Hódnemzővásárhely (sic!) A 10419-es Mi-8T emelkedik el az alakulótérről, EUFOR-ba készülő helyi katonákkal a fedélzetén.

070411. Külső leszállóhely a gyakorlótéren. A védelmi körből a „jakumók” visszaszállnak a 10419-es Minyóba.

080816. A 6200-as oldalszámú Mi-8T "kagylók" nélkül bemutatóját tartja. 

Zord 

Címkék: szolnok helikopter mi 8 minyó

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr10939003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2009.02.12. 15:57:01

Gratulálok az évfordulóhoz minden érintettnek!

mig23 2009.02.13. 07:05:29

Őszinte tisztelet a műszaki és a hajózó állománynak, hogy ennyi ideig meg tudták őrizni a technika repülőképességét!!!

zord 2009.02.13. 18:13:39

Ide fűzöm a linket, mert ugyanez a technikai kultúra. Hatvan éves az orosz csapatrepülő fegyvernem:

www.aviapedia.com/videos/helicopters/army-helicopters-Smotr.wmv

Zord

toth.tomi 2009.02.13. 19:04:58

Hát igen, jó felvételek, de ez (és a társai) azoknak jó akik értik is mit mond a narrátor, EPK, EPKH stb...
Én sajnos nem tudok oroszul...

zord 2009.02.14. 17:04:27

Egy kép felér ezer szóval...a mozgókép néha többel is...

Én se tudok oroszul (bár igyekszem mostanában), de látni az embereket, a briefinget, sok mindent elárul, hogy hol tartanak. Például ezalapján a videó alapján ott, ahol véget ért a Szu. 1991-ben, egy centivel se tovább.

Zord

toth.tomi 2009.02.14. 18:01:17

Igen, én is így gondolom. Láttam néhány felvételt a 93-as kusovszkajai átképzésről. Eltelt bő 15 év és a két felvétel között gyakorlatilag csak az időjárásban van lényeges különbség. Gépek a szabadban stb. stb., ráadásul a videóban másodiknak megszólaló fickónál (ha jól néztem ezred pkh.) az volt az érzésem, hogy most jött a tanyáról...Kutyaugatás a háttérben stb. :D

zord 2009.02.14. 22:43:20

Nem tudnák mi is megnézni azt a felvételt?

Zord

toth.tomi 2009.02.15. 11:48:28

Húúú, hát valahol van itthon DVD-n, de az ugye egy 4 GB-os anyag, netre nem nagyon tudom felrakni. Majd szólj ha egyszer jössz Kecskemétre aztán ha tudunk találkozni, akkor megpróbálom előkeríteni, ha meg nem találkoznánk, akkor édesapámtól kérd el (szerintem vele most könnyebben össze tudsz hozni egy találkozót, nekem kevesebb szabadidőm van).

zord 2009.02.15. 13:26:24

Okesz! Jó tanulást!

Zord

Gepida 2009.02.16. 12:00:40

2010-től évente 2 db új helikopter kerül beszerzésre öt éven keresztül (összesen 10 db), mondta 2008-ban Szekeres úr. Magyarán legyen a helikopter beszerzés a követkető kormány gondja.

Egy évben a 2 db helikopterre 9 milliárdot Ft-ot költenének.
4,5 milliárd Ft-ba milyen helikopter kerül? a Mi-8 vagy Mi-17, esetleg a nyugati elektronikás Mi-171-esre gondoltak?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.16. 15:58:58

Na ez azért kedves húzás, mert épp most vágnak le szép nagyon a MH költségvetéséből.

zord 2009.02.16. 18:15:04

Szerintem nem lesz itt semmi, csak az összeomlás...meg üzemidőhosszabbítás, amíg nem szégyelljük!
Konkrétum már van, hogy mennyit kell feláldoznia a HM-nek?

Valaki már bedobta, hogy a repnapnak is annyi lesz! (én mondjuk nem is sajnálom)

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.16. 22:39:04

Ne legyen itthon idén. Ami van az menjen működésre.

block50 2009.02.17. 08:11:54

@zord: "Valaki már bedobta, hogy a repnapnak is annyi lesz! "

Na ezen abszolút nem csodálkoznék én sem...

Tudom, hogy alapvetően szponzori pénzekből rendezik, de azért a Honvédségnek is ki kell vennie a részét a buliból. Ezt pedig egyre nehezebb lesz indokolni. Lehet, hogy a szponzorok is kevesebb lóvét tudnak adni...

mig23 2009.02.17. 08:42:07

Semmi szükség rá! Minden évben ugyanazok jönnek és amúgy is kipréselték már a bent dolgozókból a szart is! Legalább lenne egy szabad nyaruk, tudnának végre pihenni.

block50 2009.02.17. 09:18:38

@mig23: Szerintem velem együtt sokan sajnálnák, mert szinte ez az egyetlen lehetőségünk a technikát közelről látni.
De most ez van (vagy lesz, ha lesz...), meg kell érteni, el kell fogadni. Az elmúlt néhány évben el voltunk kényeztetve.

Az, hogy minden évben ugyanazok a gépek jönnek miért baj? Aki szereti, az minden nap tudna gyönyörködni bennük...
Hosszú távon egyébként is néhány bizonyos típus elterjedése valószínű, így a típusválasztékban színes repülőnapoknak sajna lassan leáldozik...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.17. 09:19:42

Amúgy is lesz a cseheknél is asszem, meg a lengyeleknél is. Az fanatikusok úgyis kimennek arra. Ott nem az lesz, mint 2007-ben, hogy ALCA, ACLA, F-16, F-16, F-16 meg Gripen. Ja, és nem kell elviselni bocsit és egyéb nemkívánatos egyéneket..

GSF 2009.02.17. 14:17:47

Nem fontos a repnap, régóta ecsteljük. Az más kérdés, hogy ha ezt is lemondják, akkor az egy újabb "a magyarok már megint segget csináltak a szájukból"lesz. Bár ez egy ilyen ország.

Amúgy az idei legalábbis papíron igencsak ígéretes repnap lenne. A fanatikusok közül meg nem mindenki tud csak úgy ide-oda ruccangatni, erről sokan megfeledkeznek.

Személy szerint nagyon élvezetesnek találom az F-16-os repülését, akár egymás után 5x is, mert szeretem a repülést.

A repnapot nem kellett volna elkezdeni szervezni sem, már a tavalyit se. Ha viszont belevágnak, akkor tessék csinálni, utálom ezt a puhap... hozzáállást ami itt folyik. Ha valamit csinálnak akkor tessék csinálni!

Már ezerszer leírtuk itt, hogy kiképzés kellene. Hát nem lesz. Alca se lesz, nem kell izgulni, uis nincs miből. a Gripenesek se fognak eget hasítani, ha államcsőd közeleg... Örülhetnek majd a szimulátornak, az legalább van.

block50 2009.02.17. 15:36:39

@GSF: A szimulátor is pénzbe kerül...! :-)))

Az, hogy kinek mi fontos az relatív. Nekem pl. fontos lenne a repnap, de azt én is érzem, hogy durva az országunknak évente megrendezni. Ha meg nincs pénz jobb most belátni és inkább lemondani... (most még elég virtuális ez az egész...)

zulu74 2009.02.17. 15:41:02

10-lt Topiklakók!

Mint az már kifejtettem e lapokon a repülőnap nem felesleges "köcölék" a repülőtér éves programjában, hanem egy olyan látványos légiparádé, ami a magyar és nemzetközi közönség szórakoztatását, kis hazánk hírének öregbítését szolgálja.
Ti, akik bejáratosak vagytok ezekre a helyekre nagyon könnyen mondjátok, hogy a "plebsz" vagyis mi "amatőrök" csak maradjunk kívül a kerítésen, mert ti köszönitek szépen, semmi szükségetek erre az egész hajcihőre.
Pihenni akartok a nyáron, stb.
Én meg azt mondom, hogy amíg az én adómat füstölitek el odafönt, addig lesztek szívesek megvillantani magatokat, ha kell minden állami ünnepen, és minden alkalommal, hogy lássa a paraszt hogy mire megy el a pénze.

Értem én, hogy az fáj, hogy így a csili-vili mögött nem látszik mennyi nehézség van, és nem lehet telesírni a médiát azzal, hogy milyen kevés a repidő, életveszélyes a technikai színvonal stb. Ezt elnyomja a talmi csillogás, meg a miniszteri válveregetés és kitüntetés/porhintés özöne.
Sajnos azonban ha ti akik ismertek pár fejest (mert ez itt többször szóba került, hogy ezzel beszéltem, azzal repültem stb.) nem tudjátok tolmácsolni a repülők sanyarú sorsát, akkor mi egyszerű honpolgárok miért bűnhődjünk azzal, hogy egész évben nem látunk egyetlen vasmadarat sem, csak hogy kiderüljön, milyen szar is a helyzet.
Én olyan helyen lakom, hogy itt no-fly zóna van, szóval egész évben nem látok egyetlen gépet sem, míg nektek az íróasztal mellől sem gond lecsekkolni, hogy éppen milyen vas "röppenős".

GSF 2009.02.17. 15:59:38

Én az uccsó mondatod miatt teljesen egyetértek veled. Talán Zord azon felvetése lehetne a gyógyír, hogy évente legye 1-2 olyan nyílt nap, amikor kiképzési repet lehetne ingyen és bérmentve megtekinteni bentről. Az anyagilag sem megterhelő, beilleszthető az éves reptervbe stb...

Sajnos döglődik ez a rendszer, nem a repnap lesz az egyetlen ami veszélybe kerül, sokkal fontosabb dolgok is.

Ja, és csak azért közvetítek az íróasztal mellől, mert sokan olyan szituban vannak mint te. Nekem is fáj, hogy nem tengelyben kattintgatok és nem vagyok képes kimenni mert nem tudok szabit kivenni, de ez egy ilyen világ. Csak gondoltam amit tudok,amit látok azt továbbadom, hátha közelebb hoz benneteket a röppenős vasakhoz.

Üdv

zord 2009.02.17. 16:51:52

Elbeszélünk egymás mellett. Én nem vagyok a repülőnap ellen, csak prioritást kell szabni, és ebben a k.drága műfajban nem a műfetrengés és cirkusz a fontos, hanem a védelmi képesség. A helyzet jelenleg olyan, hogy ha minden erőforrfást hatékonyan rányomnának a képesség biztosítására, akkor is csak korlátozott eredményeket lehetne felmutatni.

Én tényleg hiszek abban, amit korábban felvetettem és GSF említett az előbb. Nyílt napok, "meghirdetett gyakorlatok", hogy láthassa a nép. Emlékszem, hogy a jó hangulatú és szépemlékű szentkirályi repnapok is "nyilvános kiképzési repülések" címen futottak. Egyszóval a jelenlétet, kommunikációt így is lehetne biztosítani.
Nem hiszem, hogy ne lehetne mondjuk kitelepülési gyakorlattal egybekötve akár egy-egy static kiállítást csinálni az ország repterein. "Hétvégén x-y óra között Gripenek, stb. a debreceni, sármalléki, pécsi stb. repülőtéren". Kinn a placcon a gép, műszakiak, hajózók, és fegyveres őrök a komolyság végett. Elég lenne helyileg meghirdetni. Ismétlem: nem tudom, hogy a jogi háttérrel hogy állunk az ilyen rendezvényekhez, lehet, hogy a HM jogászai a szívükhöz kapnának az ötlettől és vinné el őket a mentő...

Zord

mig23 2009.02.17. 20:31:24

Gyerekek! Zulu74 ötlete megvalósítható nagyon egyszerűen! Katonaszerencsémnek és a 110-es lajstromszámú Ancsának köszönhetően 2006 őszén volt szerencsém a Cerviai Olasz-Magyar közös gyakorlaton részt venni. Ott egyszerűen megoldották a "Digók" Odamegy a proletár, befizeti a kasszánál a szabott árú belépőt és kap egy Visitor feliratú divatos világítós narancs színű mellényt. Ebben odamegy a kijelölt területen belül, ahová szeretne! Láthatja testközelből, hogy mire költik el a pénzét. Ezt Zord Gabi is élőben látta, hiszen ott volt ő is. Egyébként kissé eltértünk a Mi-8-as típustól.

zord 2009.02.17. 20:58:52

Itt minden topicnál szabad a vásár...igazi liberális vagyok, mindenki láthatja :-)

Zord

Liverbird 2009.02.18. 02:41:48

Azzal én is egyetértek, hogy ilyen forráshiány esetén másra is lehetne költeni a pénzt, de úgy néz ki jön egy spanyol Mirage F1-es. Úgyhogy nehogy törölni merjék nekem a repnapot. :) Esélyem sincs kijutni külföldi rendezvényekre, egy ilyen lehetőséget pedig nem szeretnék elszalasztani...

zulu74 2009.02.18. 08:31:05

GSF!
Ne értsd félre, isszuk a szavaidat, infóidat... még mééég.. aah igen...:)
It nem azzal van a baj, hanem a civil kontroll teljes hiányával, ami egy ilyen költséges haderőnemnél eléggé bosszantó.
A régi reflexek sajnos még mindig élnek, annak ellenére is, hogy a csapat jó része már "nyugatos :
" nem kell megmutatni semmit "ezeknek", úgy sem értenék!"
Ezt a légierő vezetésre értettem, és végtelenül igaznak tartom.
A Cerviai és egyéb példák mutatják, hogy megfelelő agyi szinten azért van megoldás arra, főleg ha akarjuk, hogy a civilek is belelássanak a lapokba.
Hiszen nincs ebben semmi titok. Mindenki tudja, hogy Kecskemét az egyetlen működő légibázisunk, ha ránéz a térképre, látja hol van. A golgiörszön "belelát" a repfedezékekbe is. Nyílván korlátozni kell a mozgását, de azért látványos lehet még ettől a dolog. Eloszlik a "tömegterhelés" a repülőtéren stb.
Amúgy én világ életemben úgy gondoltam, hogy a repülőnap az azért szerény mérvű üzleti nyereséget hoz a HM részére, ha okosan csinálják.

Zord!
A baj csak az az elméleteddel, hogy nem vagyok abban biztos, hogy ha lemondják a repülőnapot, akkor az a pénz a kiképzésre fordítódik. A jelenlegi állapotok közepette nem vagyok meggyőződve arról, hogy nem fog "kézen-közön" eltűnni, "ha már egyszer beterveztük, elvtársak, költsük is el."

Ha biztos lennék abban, hogy ebből a költségből beszerveznek egy komoly NATO gyakorlatot, vagy egy külföldi szereplést, boldogan lemondanák az egész repnapról!

Végül egy magán jellegű kérdés:
a déli határtól 10 kilométerre lakom, ide azért nem járnak le, hogy ne zavarják a Horvátok légvédelmét, vagy csak nincs erre kiképzési útvonal. Egyáltalán létezik még az a "határsáv" dolog?

zord 2009.02.18. 09:12:07

Zulu,

Van határsáv, amiben engedéllyel lehet berepülni, de a katonai gyakorló légterek ebbe nem lógnak bele tudtommal.

Igen, abban igazad van, hogy ez az indirekt döntések hazája, például az "inkább csináljuk ezt (ami nem jó), minthogy mások mást csináljanak (ami szintén nem jó)". Vagy "más is ellopná, lopjuk el mi". Ezzel csak azt akarom mondani, hogy ha mondjuk Gyurcsány a mostani helyzetben rádörrent a Szekeresre, hogy ne csináljon repülőnapot, akkor lehet, hogy a fölülről jövő kényszer miatt tényleg lemondják, de esetleg azt mondják, hogy most van "x milliárdunk, toljuk bele a...(ne a légierőbe)". Egyébként a repülőnap egyetlen (nem is gyenge) reménye, hogy tökéletesen beleilleszkedik a kommunikációs kormányzás irányvonalába (függetlenül attól, hogy valami kézzel fogható barbatrükköt is be kellene mutatni 2010-ig a siker reményében, a kommunikáció önmagában elégtelennek tűnik).

Zord

mig23 2009.02.18. 12:56:47

Zulu74! A határ 20 km-es körzetébe TILOS berepülni!

GSF 2009.02.18. 14:22:44

Ez pontosn mit jelent? Teszem azt, mi van, ha egy szerb gép 20km-re megközelíti a határt? Mikor emelik a keszit?
Mi volt a délszláv háború idején? Akkor mi volt az ingerküszöb? Hány km-re kellett megközelíteni ahhoz, hogy emeljünk gépet ellene?

És pontosan mi van ma? Ha pl. szövetséges országok viszonylatában nézzük? Mert mondjuk Eger már elég északon van, onnan könnyen becsúszhatnak... Teszem azt becsúszik egy szlovák 29-es, akkor emeljük rá a keszit?

Ez mindig érdekelt.

Liverbird 2009.02.18. 15:49:27

Hát, itt Eger felett eddig még csak Gripent meg a nyáron F-15-öst láttam, szlovákot még soha. Szerintem ahhoz messze van, hogy ide átcsússzon valami szlovák zsoké. Viszont Nógrádban közvetlenül a határ mellett lakom, ott már többször jött át a határon szlovák 29-es meg Alba. Meg a kecskeméten bemutatott szlovák helik is mindig a falu felett mennek oda-vissza, az én nagy örömömre :) De persze ez más tészta.

GSF 2009.02.18. 15:52:02

Úgy értettem, hogy a mi gépeink is becsúszhatnak abba 20km-es zónába. Nem a szlovákokra gondoltam. Az meg csak felvetődött bennem, hogy mint szövetséges légierővel mi a szitu, ha bekolbászol vagy közel merészkedik.

Liverbird 2009.02.18. 16:01:08

Bocsi, félreértettelek akkor. Szerintem innen azért nem mennek el odáig a mieink. A város felé még be szoktak jönni de tovább szerintem nem. Főleg Eger délkeleti része felett szoktak hancúrozni, illetve már Eger területén kívül, Mezőkövesd irányában.

zulu74 2009.02.18. 19:23:23

Szerintem az olasz egyesített NATO légi PK, nem rendeli el e keszi emelését szövetséges gépek esetén. Felesleges pénzkidobás lenne. Elvileg már az is elképzelhető lenne, hogy egy közös légtér lehet az egész!
A bereppenő gépek semmilyen veszélyt nem jelentenek a szövetségen bellül.
Mondjuk a szerb ukrán stb gépek már más tészta.

Esetleg nem zárom ki, hogy azért emelnek keszit, mert legalább addig is csinálnak valami értelmeset, de mivel ez rengeteg pénz, csínján bánhatnak ezzel a lehetőséggel!

zord 2009.02.18. 20:44:00

Csak hogy tisztázzuk: a határsáv, mint különleges elbírálás eső légtérrész az államhatártól BEFELE eső tíz kilométer széles sáv. Úgy tudom, az EU-ban egyedülálló módon őrizzük ezt a hagyományt, sokan kezdeményezték már az eltörlését végre valahára, de eddig nem sikerült.
Nem biztos, hogy felsorolok mindent, de úgy tudom, hogy a berepülés feltétele a leadott repülési terv, a transzponder, és a kapcsolat az illetékes (pl. tájékoztató) szolgálattal. Vannak kivételek is, például kis magasságú munkarepülések, a Dunánál (szlovákok) a középvonaltól 500 méter, de tulajdonképpen ide tartozik a kassai delegált légtér is, ami ugye átlóg Magyarország felé (az Ancsa itt repült neki a Borsó-hegynek).
Namármost, a magyar légvédelem elvben minden olyan általa mért célt, mely nem a repülési szabályokban lefektetett módon repül, elfog. Tehát, ha a határsávban elsődleges lefedettségnél (értelemszerűen transzponder és rádiókapcsolat nélkül) kolbászolsz, van rá esély, hogy kapsz egy keszi géppárt. Vagy egy másik dolog: repülsz ellenőrzött légtérben, transzponder kikapcs, rádió kuss. Na erre aztán biztosan harapnak, főleg, ha a profilod és az előzmények korrláltatása alapján liner vagy (ugye ebből lesz a veszélyes renegade). Ugyanezt kapod, ha betekered az eltérített (7500) squawk-ot (volt erre példa tévedésből is a comloss 7600 helyett...)
Namármost, a döntési mechanizmusban, hogy egy szabálytalanul repülő mért célt elfognak-e vagy sem az is szerepet játszik, hogy NATINADS-légtérből érkezik-e vagy sem. Azt, hogy miként, nem tudom, de tény, hogy az Ausztria, Szerbia, Ukrajna (rövidesen Horváto. már nem) felől érkező célok más elbírálás alá esnek. De asszem ezek a mechanizmusok nem is nyilvános dolgok, ha ki is lehetne őket következtetni...

Zord

block50 2009.02.20. 11:41:11

Korábban kérdés volt, mennyit kell feláldoznia a HM-nek. Nos e szerint a cikk szerint 2 milliárdot, bár az íráson belül is vannak ellentmondások...

index.hu/belfold/2009/02/20/graf_es_szekeres_puffogott_a_kormanyulesen/

zord 2009.02.20. 13:16:27

Mivel nincs transzparencia kis hazánkban, még a látszata sem, ezért a sötétben tapogatózunk. Az tény, hogy HM pozíciói gyengék, viszont az is tény, hogy Szekeres sütögeti a saját pecsenyéjét, ami "védelmet" jelenthet a minisztériumnak ebben a helyzetben.

Zord

zord 2009.03.02. 14:39:39

Ide mennénak a szolnoki oktatók is? Amerikaiak képzik Mi-17-esen az afgánokat.

www.nytimes.com/2009/02/28/world/asia/28copter.html?_r=2&ref=world

Zord
süti beállítások módosítása