Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (71) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (64) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Poggio Dart 23: a telepíthető NATO AirC2 egzecíroztatása

2023.12.17. 10:54 | zord | 1 komment

A napokban zajlott a NATO telepíthető légi vezetés-irányítási képességének gyakorlata Olaszországban. Számunkra ez azért is érdekes, mert a képességet adó DACCC a szövetségi csatlakozásunkkor még CAOC 5-ként ismert Poggio Renatico légi vezetési pont bázisán - több lépcsőben - létrehozott szervezet. No meg azért is, mert ha elcsattan a "big one", biztos szerepet játszik a keleti fronton.

231217_istrana_pd23_1.jpg

Az áttelepített, alárendelt erők legegzotikusabbját a török Phantomok adták, melyek Istranából, az olasz 51. Stormo bázisáról repültek.

231217_istrana_pd23_3.jpg

A 111. Filo díszfestett F-4E 2020T Phantomja repülőnapi ismerősként köszön vissza.

231217_istrana_pd23_7.jpg

A korszerűsített török Phantomok még mindig használják a Pave Spike célzókonténert, mely hosszú évtizedekig a típus precíziós csapásmérő képességének a záloga volt. Hogy a podban ugyanaz az elektronika van ma, mint anno, már csak az alkatrészelavulás miatt is kérdéses. Ez viszont képességnövekedést is jelenthet.

231217_istrana_pd23_10.jpg

"Szabadság és függetlenség a jellemem". Centenáriumi festés a másik Phantom farkán, grafikus utalással az örökkévalóságra.

231217_istrana_pd23_2.jpg

A gyakorlat tematikájához illően hat avianói F-16-os is Istranába települt. Immár több mint három éve, hogy a 31. Wing gépeinek egy része új, az 5. generációs vadászokéra hajazó "fémes" festést, Have Glass V-t kapott.

231217_istrana_pd23_5.jpg

Hagyományos kinézetű gépből is jutott.

231217_istrana_pd23_6.jpg

A helyi olasz alakulat is kivette a részét Eurofightereivel. Ha minden igaz, Istrana jövőre teljesen F-2000A bázissá válik a maradék AMX leállásával.

231217_istrana_pd23_8.jpg

Gyakorló légiharc konfiguráció, két póttartállyal, egy gyakorló IRIS-T-vel és egy FPR konténerrel.

231217_istrana_pd23_9.jpg

Az egyik Eurofighter low approach közben húzza a futóját. Jól látszik a 132. Gruppo "négy macskás" jelvénye, ahogy a Olasz Légierő idei centenáriumára készült logo is.

231217_istrana_pd23_11.jpg

Nagy előd, immár kiállítva a városközpontban.

231217_istrana_pd23_12.jpg

A gyakorlat utolsó előtti napja lévén, a visszatelepülés támogatására érkezik a 221. Filo (Erkilet-Kayseri) A400M-je.

Zord

AirPowerNews 129. (2023. dec.)

2023.12.12. 21:36 | zord | 34 komment

Radarok a hóban.

231212_airpowernews129.jpg

Zord

Címkék: hírek radar Kup AirPowerNews P-37

Aeromagazin 25

2023.12.02. 00:01 | zord | 5 komment

Jó kérdés, hogy egy nemzetet mi tesz azzá, ami. Az elsők között ott van ugye a nyelve. Amíg a dolgokat magunk közt tudjuk, magyarul megbeszélni, addig kommunikációs értelemben szuverének lehetünk. Ez vonatkozik az általános (köz)ügyekre, de a részletekre, mondjuk a szakmai-érdeklődő közösségek fórumaira is, mint a repülés. Az anyanyelvi publikáció lehetősége ezért kulcsfontosságú, legyen szó akár tudományosan jegyzett, akár szélesebb körnek szóló, a szakmaiság és közérthetőség határmezsgyéjén operáló kiadványokról. Hogy egy adott korban hogy alakul mindennek a közvetítő közege, gyakorlati megvalósítása, tulajdonosi, finanszírozási háttere, ehhez képest másodlagos kérdés. A lényeg, hogy legyen és legyen aki csinálja. És mindig maradjon ehhez elég játéktér.

Mint az egyik "ősszerző", szubjektíve úgy gondolom, hogy az Aeromagazin, Sajtos Zoltán főszerkesztővel az élen, az egyik ilyen szereplő. Már csak azért is, mert Magyarország egyetlen általános repülési és űrhajózási újságjáról van szó.

231201_aeromagazin25.jpg

Ráadásul immár 25 éve.

Zord

Címkék: magyar repülés nyelv publikáció Magyarország Aeromagazin

süti beállítások módosítása